Oud 16-04-2010, 15:00
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Doordat ik hier regelmatig mensen nogal stellig lees schrijven dat iets wel of geen literatuur is, ging ik nadenken over wat literatuur dan precies is. Doordat men hier, mijns inziens, soms nogal onwrikbaar verkondigt dat iets het wel of niet is, begon ik bijna te denken dat er een bepaalde code is aan de hand waarvan je kunt bepalen wat onder de literatuur valt, en wat niet.

Wikipedia 'zegt' er het volgende over:

Spoiler


Mijn vraag aan jullie is dus: wat maakt een tekst voor jou tot literatuur (of wat juist niet)?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-04-2010, 15:26
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik ben het wel eens met wikipedia, maar wikipedia zegt eigenlijk niets, behalve: ja, dat is dus wat de mensen die er toe doen vinden dat literatuur is.
Nou ja, aangezien ik literatuurwetenschapper ben, ben ik een miniscuul deeltje van dat literaire veld met een bepalende mening, maar het is natuurlijk lastig om een definitie te geven, er spelen zo veel verschillende factoren mee. Maar voor mij is iets literatuur als het niet enkel gaat om het weergeven van een verhaal, maar ook om hoe je dat hebt weergegeven, als de stijl, het taalgebruik, de structuur minstens zo belangrijk zijn als het verloop van het verhaal, of zelfs belangrijker. De poëtische functie (Jakobson) moet het belangrijker zijn dan het referentiële. Maar natuurlijk zal daar altijd discussie over bestaan en er is absoluut geen onwrikbare code. Het punt is alleen, je kunt wel altijd heel genuanceerd daarover proberen te doen, maar soms is het werkbaarder om even te zeggen: dit is best een leuk verhaal, maar literatuur is het niet. De meeste mensen hebben gevoelsmatig toch wel enigszins een idee over wat literatuur inhoudt.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 16-04-2010, 18:17
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Ik definieer literatuur altijd als fictie met intellectuele inhoud. Dat zegt verder dus niets over kwaliteit of waarde.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2010, 19:54
Verwijderd
Er bestaan heel wat definities voor...
De meesten zijn de reden waarom ik mijzelf voorgenomen heb NOOIT maar dan ook NOOIT literatuur te gaan schrijven.

Wat ik wel een heel correcte omschrijving vind,
is die zoals die op deze website:
http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/ta...-te-lezen.html

Wanneer we kijken naar het onderwerp dan zien we dat bij literatuur geen beperkingen of eisen gesteld worden. Vaak gaat het om het conflict tussen het individu en de samenleving. Maar dit hoeft niet per se. Kijken we naar lectuur dan hebben we het over verschillende genres: liefdesverhalen, detectives, sciencefiction, horror, etc.

Wat de personages betreft zien we bij literatuur dat de hoofdfiguren in conflicten verwikkeld zijn. Bij lectuur hangen de personages af van het genre. Hierbij gelden strenge eisen die per genre weer verschillen. verschillende genres zijn: oorlogsboeken, spionage romans, liefdesverhalen, detectives en sciencefiction.


Mijn persoonlijke ervaring met de literaire wereld, is dat het er echter vol zit met dikke nekken die op de genreschrijvers neerkijken, zoals bepaalde historische personen dat deden op welbepaalde bevolkingsgroepen.
En zeker de 3 genres die ik doorgaans lees (Horror, Thriller en Sci-Fi Fantasy) zijn bij uitstek de boeken die men naar de brandstapel doorverwijst.
Thans ben ik er zeker van dat veel van mijn favoriete schrijvers veel betere boeken in elkaar kunnen steken, dan dat hoopje zelfvermeende intellectuelen.

Maargoed: als ik ooit een boek uit zou geven, dan zou ik 1000 keer liever horen dat het een 'goed' boek is, dan dat het 'literatuur' zou zijn.
Ik denk dat literatuur niets zegt over of het nu wel of niet een goed boek is.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2010, 20:13
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
Citaat:

Wat de personages betreft zien we bij literatuur dat de hoofdfiguren in conflicten verwikkeld zijn.
Is dat niet bijna een voorwaarde voor een verhaal? En het lijkt mij dat als het al eens niet zo zou zijn, dat eerder in de literatuur dan in de lectuur zou zijn. Nou ja, eigenlijk kan ik geen verhaal bedenken waarin een personage niet een bepaald conflict heeft .

En een beetje offtopic, maar je hebt het over jouw eigen ervaring met de literaire wereld en daar word ik dan nieuwsgierig van welke 'literaire wereld' en hoe die ervaring dan concreet was.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2010, 20:25
Verwijderd
Citaat:
Is dat niet bijna een voorwaarde voor een verhaal? En het lijkt mij dat als het al eens niet zo zou zijn, dat eerder in de literatuur dan in de lectuur zou zijn. Nou ja, eigenlijk kan ik geen verhaal bedenken waarin een personage niet een bepaald conflict heeft .

En een beetje offtopic, maar je hebt het over jouw eigen ervaring met de literaire wereld en daar word ik dan nieuwsgierig van welke 'literaire wereld' en hoe die ervaring dan concreet was.
Uw eerste punt volg ik.
Maar volgens mij bedoelen ze op die website een 'innerlijk' conflict.
Niet met een serie moordenaar, een alien of een verbannen god van de onderwereld.
Al is in praktijk de grens flinterdun.

Ja, ik heb ervaring met de literaire wereld.
http://www.boekeenschrijver.nl/

Als je van dergelijke organisatie die zich 'agentschap' noemt een bericht krijgt met als kernboodschap "wij geven hier enkel echte literatuur uit dus val ons niet lastig"
En men op deze website: http://www.pulpfictie.be/ stelselmatig weigert kortverhalen te plaatsen omdat die zogezegd niet zouden passen...
(En dat noemt zich dan 'pulp'... -.-)
Tja, dan heb ik het wel gehad met dat wereldje.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2010, 20:31
Mevrouw Lul
Avatar van Mevrouw Lul
Mevrouw Lul is offline
O ja, zou inderdaad kunnen dat ze een innerlijk conflict bedoelen, staat er dan wel een beetje vaag.

En het kan toch dat jouw verhalen niet in het fonds van een bepaalde uitgever passen? Nou ja, ik weet de toon van het contact natuurlijk niet maar misschien zoek je het gewoon in de verkeerde hoek en zou je elders een andere reactie krijgen (of geldt het andersom ook, dat literaire schrijvers bij uitgevers van lectuur een vervelende reactie krijgen). Zou natuurlijk zomaar kunnen .
Met citaat reageren
Oud 16-04-2010, 20:38
Verwijderd
Citaat:
O ja, zou inderdaad kunnen dat ze een innerlijk conflict bedoelen, staat er dan wel een beetje vaag.

En het kan toch dat jouw verhalen niet in het fonds van een bepaalde uitgever passen? Nou ja, ik weet de toon van het contact natuurlijk niet maar misschien zoek je het gewoon in de verkeerde hoek en zou je elders een andere reactie krijgen (of geldt het andersom ook, dat literaire schrijvers bij uitgevers van lectuur een vervelende reactie krijgen). Zou natuurlijk zomaar kunnen .
Moeten ze maar niet zo denigrerend doen over mijn favoriete genre.
Ik lees altijd alles zonder vooroordelen, ook dingen die eigenlijk totaal niet bij mijn persoonlijkheid passen en ik vorm altijd een 'fair' oordeel over het werk.

Bovendien is 'pulp' bij uitstek het genre om wat bloed uit het scherm te laten lopen en verslagen uit de invasie plannen van aliens in de spots te ztten. moet je echt niet afkomen met 'wij hebben een goede reden om dat niet te publiceren'.
Moeten zij zich om te beginnen maar niet 'pulp' noemen.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2010, 11:20
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik denk inderdaad dat bij literatuur het hoofdpersonage vaak een innerlijk conflict heeft, een persoonlijke ontwikkeling doormaakt. Aan de andere kant, ik heb net een boek van Saramago gelezen en daar is niet eens echt een hoofdpersonage (hoewel..., misschien de samenleving als geheel?), terwijl dat toch algemeen als literatuur beschouwd wordt, vermoed ik.

Ik ben het niet met FA eens dat er wordt neergekeken op mensen die andere genres beoefenen, trouwens. Het zijn gewoon andere genres, niet beter of slechter, ze hebben een andere functie, zijn gewoon anders, klaar. Sebes houdt zich nu eenmaal bezig met literatuur, hij staat in contact met literaire uitgevers, dus kan mensen die andere genres beoefenen niet echt helpen.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 18-04-2010, 18:14
Verwijderd
Ik zeg niet dat ze allemaal neerkijken, maar ik zeg wel dat er zeker mensen in het literaire wereldje zijn die de kwaliteit van een goed genre boek ontkennen.
Genreboeken hebben inderdaad een heel andere initiële functie dan literaire boeken, maar ik vind wel dat ik praktijk met een flinke schep zout moet genomen worden. Ook literatuur moet uiteindelijk toch wel op de één of de andere manier de lezer 'plezieren' anders zou hij het om te beginnen al niet lezen. En veel genre boeken hebben flink wat dubbele bodems en scherpe ondertonen.
Dracula was meer dan een bloeddrinker in een vervallen kasteel. Het was het verhaal van de teloorgang van de mens tegenover tijd. Over het verval van cultuur en bovenal het verdriet van gemis.

(Overigens zou je literatuur ook kunnen beschouwen als 'geschreven kunst'.
En kust is danweer iets dat vertrekt vanuit de kunstenaar en in de eerste plaats de subjectieve expressie van een mens is. Wat overigens ook weer over heel wat genre boeken gezegd kan worden. Horror is een stijl die direct voorkomt uit Romantiek en Symbolisme. Sci-Fi komt dan weer uit postmodernisme en futurisme.)

Mijn ervaring is gewoon dat men te graag de term literatuur optrekt met elitaire bedoelingen en dat om denigrerend te doen over geschreven boeken die in hun ogen te plebeijisch, te onbetekenend zouden zijn.
En dat stinkt naar discriminatie.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2010, 14:10
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik denk dat iedereen in de literatuurwetenschap dan ook Dracula tot de literatuur zou rekenen
En ach, mensen houden vaak nu eenmaal het meest van hetgeen ze het bekendst mee zijn.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 19-04-2010, 20:49
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
(Overigens zou je literatuur ook kunnen beschouwen als 'geschreven kunst'.
Kunst is nog veel moeilijker definieerbaar dan literatuur.
Citaat:
En kust is danweer iets dat vertrekt vanuit de kunstenaar en in de eerste plaats de subjectieve expressie van een mens is. Wat overigens ook weer over heel wat genre boeken gezegd kan worden. Horror is een stijl die direct voorkomt uit Romantiek en Symbolisme. Sci-Fi komt dan weer uit postmodernisme en futurisme.)
Horror is zo oud als de mensheid en science-fiction bestond ook zeker voor het postmodernisme. Het werd nog niet zo genoemd, maar Frankenstein is toch een een sci-fi-verhaal.

Citaat:
Mijn ervaring is gewoon dat men te graag de term literatuur optrekt met elitaire bedoelingen en dat om denigrerend te doen over geschreven boeken die in hun ogen te plebeijisch, te onbetekenend zouden zijn.
Dat is inderdaad een irritante gewoonte van bepaalde mensen, maar dat is geen reden om af te geven op literatuur in het algemeen.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2010, 21:38
Verwijderd
Laat ik het zo formuleren:
ik heb niets tegen de boeken die aan de norm 'literatuur' zouden voldoen. integendeel.

Ik heb simpelweg iets tegen het gebruik van de term literatuur.
Om redenen die ik eerder al heb aangehaald.

Uice heeft verder gelijk wat de definitie van kunst en de roots van Sci-Fi betreft.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Eindtijd
leonkorn
266 01-05-2008 18:54
De Kantine Ctrl + V Topic #66
Retro*Love
500 19-04-2007 11:19
Levensbeschouwing & Filosofie Compleetste bijbel
Missy1234567890
47 30-06-2006 10:33
Verhalen & Gedichten [Schrijfadviezen]
Verwijderd
0 22-03-2006 16:04
Levensbeschouwing & Filosofie wat is hekserij/satanisme/e.a.
Hernuel Fan
46 09-08-2005 22:25
Verhalen & Gedichten Tussen Licht en Donker
Reynaert
40 07-01-2004 22:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:21.