Oud 14-06-2003, 23:33
GinnyPig
GinnyPig is offline
Zoals bekend rust de natuurkunde op eindeloos veel punten op de wiskunde om de theorie te beschrijven. Lineaire algebra, calculus, analyse, statistiek. Zonder de wiskunde blijft er van de natuurkunde niet veel over. En dus is het ook vrij logisch om te bedenken dat de gehele natuurkunde is te beschrijven op basis van pure wiskunde. Maar tot hoe ver gaat het?

Neem als voorbeeld de speciale relativiteitstheorie. Deze theorie is puur gebaseerd op 2 postulaten:
1. Er bestaat geen absoluut inertiaalstelsel; ieder inertiaalstelsel is gelijk.
2. De lichtsnelheid is constant en absoluut.

Met behulp van die 2 postulaten is de gehele theorie af te leiden; tot en met de formule E=mc2 nog aan toe. En dat afleiden gaat allemaal netjes volgens de wiskunde. Maar dan de vraag: wat is de waarde van de lichtsnelheid dan? En die waarde is nou juist alleen te meten; de wiskunde schiet totaal tekort bij die vraag.

Is het dan zo dat de absolute 'fundering' van de natuurkunde bestaat uit niet meer dan een stelletje beginvoorwaarden? Of is de natuurkunde simpelweg 'niet af' en wacht er dus nog een schat aan theoriën om ontdekt te worden?
__________________
O_o
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-06-2003, 00:33
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Citaat:
GinnyPig schreef op 14-06-2003 @ 23:33:
Of is de natuurkunde simpelweg 'niet af' en wacht er dus nog een schat aan theoriën om ontdekt te worden?
Ik denk dat de natuurlunde voorlopig nog heel wat te ontdekken heeft maar ik geloof er ook in dat het aantal axioma's en postulaten dat je nodig hebt om de natuurkunde te bedrijven eerder zal afnemen dan toenemen omdat iedere theorie die gevonden (en gezocht) wordt de oude theorie in zich vangt waarmee een aantal zaken uit de oude theorie verklaard worden zonder uit te gaan van een versimpeld geval. Bovendien wordt er bij theorieën in de huidige wetenschap vooral de voorkeur aan gegeven dat het aantal aannamen van de theorie minimaal is. Ook dat laat me denken dat het aantal aannamen zal afnemen zodra het aantal theorieën unificeert.

Het limietgeval, natuurkunde zonder axioma's en aannamen, zal nooit bereikt worden omdat de natuurkunde boven al een experimentele wetenschap is. Voor experimenten maakt de hele omgeving uit en je zult bepaalde effecten van bepaalde wetten nooit kunnen bewijzen voor "het ideale geval". Bovendien kun een theorie bijna nooit staande houden zonder enig axioma. Als bijvoorbeeld een reden gevonden zou worden waarom de lichtsnelheid constant is dan al deze reden weer gebaseerd zijn op een andere aanname etc.
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 23:22
- DeJa - Vu -
Avatar van - DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Ik denk dat deze discussie beetje te hoog gegrepen is voor het publiek van dit forum...

Verder kan ik weinig toevoegen (mijn wiskunde niveau is te laag), alleen dat de natuurkunde idd nog niet af is. De quantum-theorie is nog nieteens af...
__________________
www.freemotion.nl ~ BBoying is a way of life...
Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 00:57
pol
pol is offline
De natuurkunde is eigenlijk nooit af, want de beste theorie (relativiteit, quantummechanica, ...) zijn nog steeds slechts benaderingen van de realiteit. En benaderingen kunnen altijd beter.
Dus de natuurkunde is nog verre van af.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 12:21
- DeJa - Vu -
Avatar van - DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Citaat:
pol schreef op 18-06-2003 @ 00:57:
De natuurkunde is eigenlijk nooit af, want de beste theorie (relativiteit, quantummechanica, ...) zijn nog steeds slechts benaderingen van de realiteit. En benaderingen kunnen altijd beter.
Dus de natuurkunde is nog verre van af.
Dat is een discussie opzich. Er zijn mensen die beweren dat er een soort 'Theory of Everything' is. Men denkt zelfs dat de formule van deze theorie, slechts op 1 t-shirt past. Dat je met die formule alles kan verklaren...

Nouja ik weet niet wat ik ervan moet denken. De huidige natuurkunde is in ieder geval nog maar een klein deel van wat het uiteindelijk zal worden....
__________________
www.freemotion.nl ~ BBoying is a way of life...
Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 12:53
de postbode
Avatar van de postbode
de postbode is offline
Citaat:
- DeJa - Vu - schreef op 18-06-2003 @ 12:21:
Dat is een discussie opzich. Er zijn mensen die beweren dat er een soort 'Theory of Everything' is. Men denkt zelfs dat de formule van deze theorie, slechts op 1 t-shirt past. Dat je met die formule alles kan verklaren...

Nouja ik weet niet wat ik ervan moet denken. De huidige natuurkunde is in ieder geval nog maar een klein deel van wat het uiteindelijk zal worden....

en zelf met zo'n theorie kan je alleen maar aannemen dat het waar is. je kan nooit met zekerheid zeggen dat een theorie in elk geval waar zou zijn. je kan alleen zoeken naar het beeld dat het beste past bij je waarnemingen.
iedereen weet dat als een boom omvalt hij geluid maakt als ie de grond raakt. maar verklaar dat maar eens. en maakt ie ook geluid als je er niet bij in de buurt staat? je kan het simpel weg niet zeggen. je kan alleen zeggen dat het zeeeer waarschijnlijk is dat de boom geluid maakt als ie de grondraakt.

Veder is wiskunde niet een groot deel van de Natuurkunde, het is alleen een manier om te rekenen en voorspellen aan natuurkundige verschijnsels. wiskunde is niets anders dan een reeks afspraken aan de hand waarvan we dingen kunnen meten en veranderingen kunnen zien. Aan grootheden en eenheden heb je helemaal niets als je ze geen waardes kan geven en er mee kan rekenen. Dat is alles wat wiskunde doet.
Maar je hebt gelijk als je zegt dat je Natuurkunde niet los van wiskunde kan zien. je zal tot op zekere hoogte altijd wiskunde moeten toepassen om formules op te stellen en dingen af te leiden.

-de postbode-
__________________
ik ben een konijn
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:03.