Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-06-2004, 15:48
Een Tweeling
Avatar van Een Tweeling
Een Tweeling is offline
Opgedragen aan Dreamerfly

De Dromenelf

In een bos hier ver, ver vandaan leeft een elfje met één van de belangrijkste taken van de Wereld van het Slapen. Ze verzorgt de dromen.
Het bos waarin ze woont ligt erg afgelegen, op een plek waar nog nooit een mens is gezien. Dat is maar goed ook, want mensen staan er om bekend dat ze alles in de war schoppen. Dus ook de dromen, die opgeslagen hangen aan de takken van de bomen.
Zo staan er treurwilgen in het bos, waarin de zielige, dramatische dromen verstopt hangen. Palmbomen waarin de zonnige vrijheidsdromen in opgeslagen zijn en dennenbomen, waarin de dromen over Kerst en Sinterklaas verstopt zitten.
Elke boomsoort heeft zo zijn eigen droom. Waarom dat zo is? Het dromenelfje moest toch een manier vinden, om al die dromen te archiveren? Dit leek haar de beste oplossing, en dat heeft ze goed bedacht.
Middenin het bos staat een grote, holle eik. Vroeger heeft er een uil in gewoond, maar die is gelukkig verhuisd. Overdag, als de zon hoog aan de hemel staat, slaapt de Dromenelf in de holle boom. Op deze manier heeft ze geen last van het daglicht en kan ze ’s avonds – wanneer de eerste kinderen naar bed gaan – uitgerust aan het werk. Ze heeft een enorm zware taak. Denk maar eens in, hoeveel mensen er elke nacht wel niet dromen! De meeste bezorgt zij. De meeste, dus niet allemaal. Maar nu vraag je je natuurlijk af op wat voor een manier de dromenelf te werk gaat. Dat zal ik je uitleggen.
Het dromenelfje werkt niet alleen. Ze zou natuurlijk nooit elke nacht langs alle huizen kunnen gaan waar mensen dromen, dat is onbegonnen werk. Daarom heeft ze een héleboel hulpjes. De vuurvliegjes. Elke avond vliegen er vele vuurvliegjes naar alle uithoeken van de wereld, om overal dromen af te leveren. Standaard dromen – dromen die iedereen kan dromen. Eigenlijk niets bijzonders.
Maar is er meer dan dat. Dromen zijn aanvraagbaar. Dat weet eigenlijk bijna niemand, maar degene die het weten maken er ook goed gebruik van. Ik zal uitleggen hoe dat moet. Voordat je naar bed gaat, moet je op een briefje schrijven waarover je wilt dromen. In enkele woorden, geen heel verhaal. Dat briefje leg je onder je kussen, en wanneer je in slaap valt, kruipt er direct een vuurvliegje onder je kussen om te kijken wat er op het briefje staat.
Dit geloof je niet? Het zit zo: vuurvliegjes zie je overdag niet, ze weten zich altijd heel goed te verstoppen – en doen ook nog hun vuurtje uit. Pas als je slaapt ontsteekt het vliegje haar vuur weer en leest ze het briefje dat onder je kussen ligt.
Wanneer de droom origineel, leuk of speciaal genoeg is, vliegt het vliegje zo gauw haar vleugels haar vliegen kunnen naar het bos van de Dromenelf. Zij zoekt dan tussen haar vele bomen, tussen alle hangende dromen naar een droom die bíjna of zelfs helemaal hetzelfde is als hetgeen op het briefje stond.
De eerste paar uren zoekt ze van allerlei aangevraagde dromen bij elkaar en hangt ze in haar jurk, die daar speciaal voor gemaakt is. Dan zweeft ze alle huizen af en bezorgd ze al de aangevraagde dromen, zo gauw ze kan. Ze is daar de hele nacht mee bezig, en elke keer wanneer de zon ’s ochtends doorbreekt, is ze bekaf. Dan gaat ze gauw weer in haar boom liggen slapen, totdat ’s avonds de eerste kinderen alweer naar bed gaan. Dan begint haar zware, maar o zo leuke werk weer.
En hoe het Dromenelfje aan de dromen komt? Ze worden geschreven. Geschreven door wezentjes, waar wij het bestaan niet eens vanaf weten. Maar dat is een ander verhaal.

__________________
De dokter zei: 'volgens mij ben je schizofreen.' Maar wij denken van niet.

Laatst gewijzigd op 12-06-2004 om 18:02.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-06-2004, 16:07
Spacemonkey
Avatar van Spacemonkey
Spacemonkey is offline
Tis wel een heel lief verhaaltje

Maar, het klinkt misschien een beetje vaag, ik krijg er niet echt een sprookjes gevoel bij..
__________________
Why can't they see. It's complete insanity to argue with the man who is the judge of right en wrong.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 16:48
Astuanax
Avatar van Astuanax
Astuanax is offline
Leuk sprookje!
(nu heb ik weer inspiratie voor het slapengaanverhaaltje bij het babysitten )

foutje:

"De meeste bezorgd zij"
BezorgT zij
(trucje: vervang altijd het werkwoord door een ander werkwoord (dat niet op een 'd'-stam eindigt, bv. antwoorden)
bv. zwemmen: 'de meeste zwemT zij' hoor je jezelf zeggen, hoewel deze zin geen betekenis heeft, hoor je wel dat het met een T geschreven moet worden)
__________________
Niets is helemaal waar en zelfs dat niet.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 18:04
Een Tweeling
Avatar van Een Tweeling
Een Tweeling is offline
Dank jullie wel!

@ Astu: ja sorry Iets te snel overheen gelezen.
__________________
De dokter zei: 'volgens mij ben je schizofreen.' Maar wij denken van niet.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 08:21
Astuanax
Avatar van Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
Een Tweeling schreef op 12-06-2004 @ 19:04 :
Dank jullie wel!

@ Astu: ja sorry Iets te snel overheen gelezen.

Het weze vergeven
__________________
Niets is helemaal waar en zelfs dat niet.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 14:33
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Ahhh echt een super lief verhaaltje.
Krijg er juist wel een sprookjes-gevoel bij!
Echt mooi!

Citaat:
En hoe het Dromenelfje aan de dromen komt? Ze worden geschreven. Geschreven door wezentjes, waar wij het bestaan niet eens vanaf weten. Maar dat is een ander verhaal.
Ben benieuwd naar dat verhaal.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 17:03
Nyawa
Lief verhaaltje

Was je van plan om er een heleboel van te schrijven (gezien het einde van je verhaaltje)?
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 18:35
Dreamerfly
Avatar van Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Wat liefff zeg!
Wat zal ik goed kunnen slapen vanacht met dit verhaaltje in m'n hoofd.
Erg leuk ook om voor te lezen aan kinderen! (genoeg neefjes en nichtjes toch?).
__________________
Dat je wou dat je nog kind was...
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 19:23
Een Tweeling
Avatar van Een Tweeling
Een Tweeling is offline
Dank jullie wel allemaal!

@ Duivelaar en Kabouterin: dat tweede verhaal gaat ook nog komen, maar wanneer weet ik nog niet. Ik hoop snel!

@ Dreamerfly: Ik zal je ook nog een extra maantje sturen, ok? Dan kan je helemaal lekker slapen...
En óf ik genoeg neefjes en nichtjes heb, jij toch ook? Maar wacht daar dan mee tot het hele Sproojesboek af is...
__________________
De dokter zei: 'volgens mij ben je schizofreen.' Maar wij denken van niet.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 15:08
Een Tweeling
Avatar van Een Tweeling
Een Tweeling is offline
Hier is het tweede sprookje van Dromenwereld - mijn sprookjesboek onder constructie.

- - -

De Schrijfelfjes

Elke nacht bezorgt de Dromenelf, met behulp van haar vuurvliegjes, iedereen een droom - die je of zomaar krijgt, of je zelf aangevraagd hebt.
Nu vraag je je misschien af, hoe komt het Dromenelfje aan al die verschillende dromen? Al die standaard dromen, die mensen en kinderen zomaar toegewezen krijgen, en al die speciale dromen? Dat moeten er immens veel zijn - het lijkt onmogelijk dat ze die allemaal zelf schrijft!
Dat is ook zo. Ze schrijft ze niet zelf, wat zeg ik: ze bedenkt er helemaal geen één. Ik zal je uitleggen waar de dromen gemaakt worden.
Er bestaan plekken op aarde waarvan je zou denken dat ze een sprookje opzich zijn, als je er doorheen loopt. Ergens zijn ze dat ook, want op die plaatsen leven de Schrijfelfjes. Lieve, blauwe elfjes, nog kleiner dan je hand. Waarom ze speciaal op deze plekken leven? Om inspiratie op te doen, inspiratie voor fantastische dromen. Want wanneer ze in drukke steden, donkere bossen of op dorre vlaktes zouden wonen, zouden de dromen van hetzelfde soort zijn. Druk, donker en saai. Wat natuurlijk niet de bedoeling is. Maar daarover vertel ik later nog wel eens.
Een Schrijfelfje heeft een heerlijk leventje. Overdag vliegt ze door haar woonomgeving en speelt ze met alle andere elfjes bij haar uit de buurt. Ze doen verstoppertje, ze zwemmen, ze zingen - ze doen alles om vrolijk en blij te worden. Want hoe leuker de dag van het elfje was, hoe mooiere de dromen zijn, die ze 's avonds schrijft.
Wanneer de zon bijna achter de horizon verdwenen is beginnen de Schrijfelfjes met dromen schrijven. Maar die schrijven ze niet zoals jou en mij - op papier of op het beeldscherm. Nee, ze schrijven ze in hun hoofd. Ze gaan op een tak, aan het water of waar dan ook zitten en schrijven zo de mooiste verhalen, regel voor regel - in hun hoofd. Ze schrijven over liefdes, vakantie's, paradijzen, wonderlijke gebeurtenissen - kortweg: het mooiste wat ze zich maar kunnen bedenken. De hele avond schrijven ze door en sommige Schrijfelfjes, de échte professionals, schrijven er dan wel meer dan tien. Daarna gaan ze slapen, met alle bedachte dromen in hun hoofd.


's Ochtends, wanneer de eerst zonnestralen tussen de bomen door schijnen, versturen de elfjes de dromen. Hoe ze dat doen? Dat zal ik je vertellen - zie je wel eens zeepbellen door de lucht zweven, terwijl je geen idee hebt waar ze vandaan komen? Die komen van de Schrijfelfjes. Elke ochtend blazen de elfjes een paar grote, sterke bellen en fluisteren daar alle dromen in, die ze de avond ervoor hadden bedacht. Ze zijn daar meestal een uurtje mee zoet, want in elke bel passen tientallen dromen. Er is één bel voor de vakantiedromen, één bel voor de liefdesdromen, enzovoort. Wanneer de bellen vol dromen gefluisterd zijn sturen de elfjes ze met de wind mee, richting het bos van de Dromenelf. Daar worden ze netjes opgeslagen en vaak dezelfde dag nog, bij het invallen van de avond, alweer opgestuurd - naar iemand die dromen gaat.
De Schrijfelfjes; misschien wel de belangrijkste wezentjes uit de Dromenwereld.

Maar de Schrijfelfjes die wél in drukke, nare of dorre streken leven - wat doen die dan? Dat verhaal is de duistere kant van Dromenwereld, een kant die ik liever helemaal niet zou willen beschrijven: de Nachtmerries.
__________________
De dokter zei: 'volgens mij ben je schizofreen.' Maar wij denken van niet.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 15:14
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Oh mijn god Tweeling!!!!!!! Weet je hoe leuk!!!!!!!!! Echt goed gedaan.
Jij moet meer sprookjes gaan schrijven, is echt zo lief, leuk en schattig!

Oh ja "papier en beeldscherm".
Modern sprookje.

Maar echt goed. Geen op of aanmerkingen.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 20:00
Spacemonkey
Avatar van Spacemonkey
Spacemonkey is offline
Oke oke ik geef het toe, mijn commentaar van dat niet echte sprookjesgevoel was niet zo terecht.. bij deze trek ik het in..

Ik vind deze echt zo leuk bedacht, hoe krijg je het voor elkaar..

__________________
Why can't they see. It's complete insanity to argue with the man who is the judge of right en wrong.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 15:12
miss x
Avatar van miss x
miss x is offline
ik vind het een heel lief,schattig verhaaltje, echt leuk bedacht. ik hoop dat er nog vele volgen
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 15:29
Nyawa
Deze is nog veel leuker dan de vorige! Echt goed gedaan, je hebt talent voor sprookjes. Volgens mij krijg je hiermee zo een hele kleuterklas om (en een hele klas forummers )
Met citaat reageren
Oud 17-06-2004, 22:48
Een Tweeling
Avatar van Een Tweeling
Een Tweeling is offline
Dank jullie wel allemaal!

Ik ga mijn best doen - morgenmiddag is het niet zo druk op mijn werk, dus...
__________________
De dokter zei: 'volgens mij ben je schizofreen.' Maar wij denken van niet.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 14:41
Een Tweeling
Avatar van Een Tweeling
Een Tweeling is offline
De derde - een duisterder sprookje. Of juist niet.

- - -

De Elfen van de Werkelijkheid

Het volgende sprookje dat ik je ga vertellen is een zeer vreemd sprookje. Het gaat over de nare kant van de Dromenwereld, de nachtmerries.
Maar nachtmerries heb je in soorten en maten. Er bestaan namelijk goede nachtmerries - die je proberen de werkelijkheid van de aarde te laten zien, en de slechte nachtmerries - de écht enge.
Misschien denk je nu al: goede nachtmerries? Wat is dat voor onzin, nachtmerries zijn nooit goed! Maar ik zal je vertellen waarom er elfjes leven die nachtmerries - of beter gezegd: Werkelijkheidsdromen - schrijven. De Elfjes van de Werkelijkheid.



De Elfen van de Werkelijkheid zien er ongeveer hetzelfde uit als Schrijfelfjes - alleen zijn ze somberder van kleur. Ze leven op de verwaarloosde plekken van de aarde. Dorre, uitgemolken gebieden, oude fabrieken en verwoeste gebouwen. Vuilnisbelten, autokerkhoven en oorlogsgebieden. Zelfs in chemisch verontreinigde gebieden - waar de heel giftige dromen worden geschreven.



Zoals je hoort leven ze alleen op plaatsen, die door de mensheid verwaarloosd zijn. En dat is de reden dat er nachtmerries bestaan, om ons te laten zien wat we fout doen. Of hoe het fout kán gaan.
Het liefst zou je nooit een nachtmerrie willen hebben, maar helaas is dat bijna onmogelijk. Je krijgt een nachtmerrie, wanneer je de werkelijkheid van iets onder ogen moet zien. Als je ergens banger voor bent dan nodig is, als je iets kwaads in de zin hebt, wanneer je ergens tegenop ziet.
De Elfen van de Werkelijkheid schrijven allemaal verschillende nachtmerries. Degene die in oude fabrieken wonen, schrijven werk-nachtmerries. Degene in oorlogsgebieden over oorlog en die van het autokerkhof over persoonlijke ongelukken. Wanneer je bang bent dat je ouders een auto-ongeluk krijgen, is de kans groot dat je 's nachts een nachtmerrie krijgt, die door een Elf op de autosloop geschreven is.
Wanneer een groot leider van plan is een oorlog te gaan beginnen, zal hij 's nachts een nachtmerrie krijgen van een van de oorlogsgebied-Elfjes.
Eigenlijk zijn de Elfen van de Werkelijkheid dus geen nachtmerrieschrijfstertjes, maar proberen ze je de werkelijkheid te laten zien, die kŕn of gáát gebeuren. De werkelijkheid van jouw leven en het leven om je heen. De Werkelijkheidsdromen.
Maar waarom ze dit eigenlijk laten zien? Omdat ze boos zijn, boos op ons - omdat wij ons eigen paradijs verwaarlozen. Of ons zelf, of de mensen om ons heen. Ze willen ons attenderen, waarschuwen voor hoe iets af kan lopen, wát er kan gebeuren als je iets wilt doen dat niet door de beugel kan.
De standaard Werkelijkheidsdromen worden op dezelfde manier verstuurd, als de dromen van de Schrijfelfjes. Ze worden ook in hetzelfde bos opgeslagen en door dezelfde vuurvliegjes bezorgd.
Raar eigenlijk hč? Maar ik hoop dat je nu inziet, dat er verschil is tussen nachtmerries en Werkelijkheidsdromen. Ze openen je ogen. Ze laten je zien waar wij mee bezig zijn, alleen of met zijn allen.

En de échte nachtmerries? Degene die je niets laten zien - maar je alleen maar pijn willen doen, waar komen die vandaan? Ook van de vuurvliegjes en de Dromenelf?
Nee, iemand anders. Naast het Dromenelfje en haar vuurvliegjes is er nog een elf die 's nachts de huizen afgaat. Alleen zij bezorgt geen zoete of Werkelijkheidsdromen, maar Onwerkelijkheden: de échte nachtmerries.
Maar dŕt heeft alles te maken met het verhaal van De twee Blauwe Elfen, die samen heel erg lang geleden de Dromenwereld geschapen hebben. De Schrijfelfjes in de aardse paradijsjes, de Elfen van de Werkelijkheid in de verwaarloosde gebieden en de Dromenelf - die de mooie, aangevraagde dromen rondbrengt. Samen hadden ze alles bedacht en opgezet.
Maar helaas; waar iets goeds is, is ook iets kwaads: de sombere, Donkerblauwe Elf ging zich afzetten tegen de goede, lichtere van kleur. Ze had het kwade in zich, ze hield het niet langer uit! Hoe dat allemaal gekomen is? Dat is het scheppingsverhaal van Dromenwereld, de mooiste wereld naast de onze.

__________________
De dokter zei: 'volgens mij ben je schizofreen.' Maar wij denken van niet.

Laatst gewijzigd op 18-06-2004 om 16:20.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 14:55
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Ohh Tweeling toch!!!

Wat ben jij goed in sprookjes schrijven. Ik wil meer!!! *sorry, klinkt hebberig * Maar je schrijft ze echt op een sprookjes manier! Ik wil dat scheppingsverhaal ook wel eens lezen. En misschien bestaan er nog sprookjes over elfjes? Zou ze graag allemaal willen lezen.
Hier moet je echt, als je wat meer sprookjes hebt, een boekjes van moeten maken. Met de illustraties erbij natuurlijk. Dat kan echt wel wat worden. Misschien vindt een uitgever het wel goed! *of draaf ik nu door? *

Nou ja, het komt er iig op neer dat ik het helemaal geweldig vind! Als ik nog eens op kleine kinderen moet gaan oppassen, print ik deze uit, en lees ik ze voor hun voor.
Kunnen ze lekker slapen en dromen over de Dromenwereld.

*oh geweldig, volgens mij kan dit echt wel uitgegeven worden!!! *
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 16:00
Astuanax
Avatar van Astuanax
Astuanax is offline
*WAAAAW*
.....

foutjes:

De Elven van de Werkelijkheid
Het volgende sprookje dat ik je ga vertellen is een zeer vreemde

-> een elf, twee elf en...
-> het sprookje dus een vreemd sprookje
-> ze attenderen...niet echt sprookjestaal
__________________
Niets is helemaal waar en zelfs dat niet.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-06-2004, 19:01
Een Tweeling
Avatar van Een Tweeling
Een Tweeling is offline
Dank jullie wel zeg!

@ Duivelaar: Dat scheppingsverhaal gaat ook nog komen hoor! Geduld hebben jij...

@ Astu: is het me weervergeven?
__________________
De dokter zei: 'volgens mij ben je schizofreen.' Maar wij denken van niet.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 20:17
Astuanax
Avatar van Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
Een Tweeling schreef op 18-06-2004 @ 20:01 :

@ Astu: is het me weervergeven?

Daar vrees ik voor
(het is trouwens weer vergeven )

Misschien kan ik het je vergeven bij het volgende stuk...wie weet
waarom opgedragen aan dreamerfly? Waar haal je al die schattige prentjes?
__________________
Niets is helemaal waar en zelfs dat niet.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 20:24
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Astuanax schreef op 18-06-2004 @ 21:17 :
Daar vrees ik voor
(het is trouwens weer vergeven )

Misschien kan ik het je vergeven bij het volgende stuk...wie weet
waarom opgedragen aan dreamerfly? Waar haal je al die schattige prentjes?
www.jeffreykbedrick.com volgens mij , want heb zelf ook ooit zulk soort plaatjes gezocht en die heb ik daar gevonden. Klopt het Tweeling?
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 20:34
Een Tweeling
Avatar van Een Tweeling
Een Tweeling is offline
www.jeffreykbedrick.com Mijn inspiratiebron!

Citaat:
Astuanax schreef op 18-06-2004 @ 21:17 :
Waarom opgedragen aan dreamerfly?
Dreamerfly =
__________________
De dokter zei: 'volgens mij ben je schizofreen.' Maar wij denken van niet.

Laatst gewijzigd op 18-06-2004 om 20:36.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 21:16
Astuanax
Avatar van Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
Een Tweeling schreef op 18-06-2004 @ 21:34 :
www.jeffreykbedrick.com Mijn inspiratiebron!

Dreamerfly =
__________________
Niets is helemaal waar en zelfs dat niet.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2004, 11:23
Een Tweeling
Avatar van Een Tweeling
Een Tweeling is offline
Houd hier verder dan helemaal niemand van sprookjes?
__________________
De dokter zei: 'volgens mij ben je schizofreen.' Maar wij denken van niet.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 13:24
Junkfood Junkie
Junkfood Junkie is offline
Zéér cool bedacht allemaal! Maak er inderdaad maar een Sprookjesboek van, als je er ooit genoeg geschreven hebt.

Ik zal hem kopen, om aan mijn kids voor te lezen.
__________________
- Shit... + What? - Police... + Where? - There... + Shit...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-06-2004, 15:45
Een Tweeling
Avatar van Een Tweeling
Een Tweeling is offline
Opgedragen aan Duivelaar, mijn inspiratiebron voor dit sprookje

- - -

De Stofelfjes

Heb jij wel eens gedroomd over je beste vriend, dat jullie samen heel veel plezier maakten? Of over je grootste liefde, die bij je aan de deur kwam – waarna jullie samen de dag van je leven hadden? Of van je ouders, je broer of je zusje? Je liefste huisdier?

Ergens op de aarde wonen de Schrijfelfjes die deze persoonlijke dromen schrijven. Ook zij leven op een plek waar nog nooit mensen geweest zijn. Maar nu is je vraag natuurlijk: hoe weten die Schrijfelfjes, over wie en wat ze moeten schrijven? Dat kunnen ze toch niet verzinnen, zoals de andere Schrijfelfjes hun dromen wel kunnen verzinnen? Dat kunnen ze ook niet – en daarom krijgen ze hulp.

Vraag jij je wel eens af waarom de dag nadat je het hele huis gestofzuigd hebt, er overal al weer een klein beetje stof ligt? Die stof ligt er niet zomaar, maar met een reden. Het is speciale stof, daar neergelegd door de Stofelfjes.
’s Avonds, als de meeste mensen slapen – en af en toe zelfs gewoon overdag, wanneer er niemand kijkt – komen de Stofelfjes onze huizen binnen. Door openstaande ramen, door de brievenbus, door de schoorsteen – ze vinden áltijd wel een weg.
En overal waar ze langs vliegen leggen ze een dun laagje stof neer, elfenstof. Op de tafels, op de kasten, onder de bank. Tussen de bloemenvazen, op het fruit, naast de televisie. Overal waar ze vliegen. En die stof leggen ze er niet zomaar neer, maar dat snapte je waarschijnlijk al. Dat elfenstof heeft een speciale functie: het neemt waar.



Het neemt waar? Wat, hoe neemt het dan waar? Nou kijk, ik zal het je uitleggen. Elfenstof is een heel speciaal soort stof. Het kan zien en luisteren. Het kijkt vanaf de kast de kamer in en ziet wat er allemaal gebeurd in de huizen. Wat jij en ik doen, wie er langskomen en waarom we zo’n plezier maken. Het luistert naar ons. Waar we het met onze vrienden over hebben, wat we binnenkort met onze ouders gaan doen en waarheen we op vakantie gaan.
Het ziet wat we in onze dagboeken schrijven, met wie we aan het msnen zijn en wie we lieve smsjes sturen. Het stof hoort en ziet álles.
Wanneer een stofdeeltje helemaal vol zit met informatie, of zóveel interessants gehoord heeft dat er een gewéldige droom over geschreven kan worden, begint ze aan haar terugreis naar buiten. Ze fladderen over de kast naar het raam. Dan dwarrelen ze naar beneden en glippen door het kleinste kiertje naar buiten. Daar wachten ze op een windvlaag die de goede kant op waait. Zo laten ze zich met verschillende windvlagen meevoeren naar de plaats waar de Schrijfelfjes persoonlijke dromen schrijven. En die kunnen dan aan de slag.

De stofdeeltjes vertellen in geuren en kleuren de verhalen die ze gehoord en gezien hebben aan de Schrijfelfjes. Vaak luisteren ze met open mond toe, om daarna – vol van inspiratie – zo snel mogelijk te beginnen aan het schrijven van de persoonlijke dromen. Ze schrijven een prachtige droom over je vakantie, wanneer de stofdeeltjes die middag jou en je ouders daarover hebben horen praten. Of ze schrijven een droom over je liefste, waar jij de halve avond mee hebt zitten chatten. Enzovoort. Als na een uurtje de eerste persoonlijke dromen klaar zijn, komen de Stofelfjes ze halen. ’s Avonds vliegen ze naar de huizen waar ze de vorige dag aan het stoffen geweest zijn en brengen ons de persoonlijke dromen. En daarna beginnen ze weer van voor af aan óveral stof neer te leggen, stof voor de volgende dag. De volgende, persoonlijke droom.

Heb je nooit een persoonlijke droom? Misschien moet je dan de stofzuiger iets vaker in de kast laten staan. Want de Stofelfjes werken natuurlijk niet voor niets!
__________________
De dokter zei: 'volgens mij ben je schizofreen.' Maar wij denken van niet.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 15:52
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline


Mooi!!! Echt weer een modern elfensprookje! Ga door, ga door!
Op naar het volgende sprookje.
En geen foutjes gevonden hoor! Helemaal goed!
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 08:51
miss x
Avatar van miss x
miss x is offline
Hartstikke leuk, ik bewonder je om je grote fantasie
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 19:30
Nyawa
Mooi!
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 23:24
Astuanax
Avatar van Astuanax
Astuanax is offline
Cool! Nog méér!

Ik heb je sprookjes afgedrukt en heb ze voorgelezen bij een babysit, ze vonden het prachtig!
(er was er wel eentje (de oudste) die vroeg of er geen oorlog of geweld zou komen, daarom had ik er nog effe een stuk bijgeplakt , de jeugd van tegenwoordig...)
__________________
Niets is helemaal waar en zelfs dat niet.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2004, 20:36
SiemdeCyper
Avatar van SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Meer!!!!

Ik ga nu ook een briefje schrijven en onder mijn kussens leggen hoor...
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 11:16
miss x
Avatar van miss x
miss x is offline
heb je al weer inspiratie voor een nieuwe? ik hoop binnenkort weer een te kunnen lezen. en die mooie plaatjes er bij ik stel t me al helemaal voor
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 14:20
Een Tweeling
Avatar van Een Tweeling
Een Tweeling is offline
Citaat:
miss x schreef op 16-07-2004 @ 12:16 :
heb je al weer inspiratie voor een nieuwe? ik hoop binnenkort weer een te kunnen lezen. en die mooie plaatjes er bij ik stel t me al helemaal voor
Ik heb nog geen inspiratie, maar dat komt vast binnenkort wel weer! Misschien vind je De Geheime Tuin ook wel wat (is ook met plaatjes ).
__________________
De dokter zei: 'volgens mij ben je schizofreen.' Maar wij denken van niet.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2004, 10:41
miss x
Avatar van miss x
miss x is offline
die heb ik ook gelezen, vind ik ook leuk. Nou je hebt iig al een fan en dat ben ik
Met citaat reageren
Oud 19-07-2004, 13:10
Een Tweeling
Avatar van Een Tweeling
Een Tweeling is offline
Jeej! *doet vreugdedans* Ik heb een fan! Jij krijgt het eerste gesigneerde exemplaar, ok?
__________________
De dokter zei: 'volgens mij ben je schizofreen.' Maar wij denken van niet.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2004, 14:40
miss x
Avatar van miss x
miss x is offline
daar houd ik je aan! enne t staat nu zwart op wit in t archief dusse nu kan je er niet meer onderuit!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-07-2004, 14:16
Een Tweeling
Avatar van Een Tweeling
Een Tweeling is offline
De weg naar Dromenwereld

Vraag je je wel eens af waar al die elfjes vandaan komen? De blauwe Schrijfelfjes, de elfjes van het Stof en de Dromenelf? De gehele Dromenwereld? Dat ga ik je nu vertellen. Dit is het verhaal van Dromenwereld, een planeet niet zo héél ver van ons vandaan.

De Dromenwereld is een fantastische wereld. Het is een paradijs, met hemelsblauw water, de prachtigste planten en dieren en een heerlijk klimaat. Hier en daar op mooie, sprookjesachtige plekken staan kleine, witte koepelhuisjes. Daar wonen de elfjes. Middenin de lichtblauwe hemel zie je dag en nacht de maan, omgeven door witte wolkjes.



Op Dromenwereld is de maan altijd te zien, omdat de Dromenwereld voor ons gezien achter de maan verscholen ligt.
Dat is ook de reden dat wij nog nooit de Dromenwereld ontdekt hebben, het ligt precies achter de maan verscholen. Hoe de aarde en de maan ook draaien, ze komt er nooit achter vandaan. En dat is maar goed ook, anders waren er mensen uit onze wereld er binnen de kortste keren heen gevlogen en de rust verstoord, de rust die zo belangrijk is in Dromenwereld.

Al heel erg lang, nog veel langer dan de oudste mensen op aarde zich herinneren kunnen, komen er elfjes op aarde, zoals de schrijfelfjes - om dromen te schrijven. Nu vraag je je misschien af waarom ze dat niet op hun eigen planeet doen. Het is daar zo'n mooi paradijs, daar zouden vast geweldige dromen geschreven kunnen worden! Waarom komen ze daarvoor dan hierheen?
Ook in Dromenwereld worden dromen geschreven, maar dat zijn héle speciale. Verschrikkelijk mooie dromen, die je maar een of twee keer in je leven krijgt toegewezen - voor een heel speciale gelegenheid. Maar daarover later meer.
Nee, de reden dat de Schrijfelfjes hier schrijven is heel simpel. Elke dag moeten er miljoenen dromen geschreven en nog dezelfde dag verspreid worden door de vuurvliegjes en de Dromenelf. Dat kan allemaal precies op één dag, en aangezien het voor een elfje enkele dagen vliegen is van Dromenwereld naar de aarde, duurt dat dus te lang.

Enkele dagen reizen? Hoe doen ze dat dan, hoe kom je eigenlijk in Dromenwereld. Gaat er een vliegtuig heen of zo? Nee, natuurlijk niet. Er zijn verschillende bouwwerken op de aarde waar wij nog niet helemaal precies van weten waarom ze er zijn. Eén daarvan is de Stonehenge, in Engeland.
Eén maal per maand, als de hemel helder is en de zon nét opkomt, verschijnt er boven de Stonehenge een blauwe, lichtgevende poort: de weg naar Dromenwereld.
Alle elfjes die die maand vrij hebben gekregen, die in Dromenwereld nieuwe inspiratie op gaan doen of wat dan ook, verzamelen zich de nacht ervoor in de Stonehenge. En dan, als de zon zijn eerste, rode zonnestraal tussen de stenen door laat vallen vliegen de elfjes in een lange sliert achter elkaar naar boven, richting de blauwe poort.
Als ze door de blauwe poort gevlogen zijn komen ze in een lange, smalle gang die uiteindelijk, na een paar dagen doorvliegen, achter de maan uitkomt - recht voor Dromenwereld. Dan zijn ze thuis, vrij om te spelen, te kletsen en te slapen.



Er zijn verschillende poorten naar de Dromenwereld. De Stonehenge is er een, die voornamelijk gebruikt word door elfjes uit het noorden van Europa. In Frankrijk ligt de ingang van de tunnel in de kelder van het Louvre, voor de elfjes uit de middelste landen. En in Italië, bovenop de toren van Pisa, komt eens per maand de blauwe poort voor de zuidelijkste elfjes tevoorschijn.
Overal ter wereld, in bijna alle landen komt er eens per maand ergens zo'n poort tevoorschijn. De enige manier om van de aarde naar Dromenwereld te komen, en andersom.

Maar, die Dromenwereld, wat is dat nou precies voor een wereld? Hoelang schuilt die planeet al achter de maan? En waarom zijn al die elfjes toentertijd naar onze aarde gekomen, om ons te laten dromen? Waarom?
Dat ga ik je binnenkort vertellen, in het verhaal over de twee Blauwe Elfen, de koninginnen van Dromenwereld. En hun eerste reis naar onze aarde, toen het hier nog saai - en levenloos was. Zij wilden daar verandering in brengen - gelukkig...
__________________
De dokter zei: 'volgens mij ben je schizofreen.' Maar wij denken van niet.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 15:03
Verwijderd
Ik ben ervoor gevallen, echt coole sprookjes.

''Maar daarover later meer. ''

hoe erg wil jij je sprookje vern**ken?
Dat doe je toch niet in een sprookje? Best zonde.

Dat was uit je laatste sprookje.

Grim
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 16:00
miss x
Avatar van miss x
miss x is offline
ook deze is weer leuk

liefs miss x
ps ben benieuwd naar de volgende die lijkt me leuk als ik jouw beschrijving zo hoor
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 18:59
Een Tweeling
Avatar van Een Tweeling
Een Tweeling is offline
Citaat:
Grim schreef op 27-07-2004 @ 16:03 :
hoe erg wil jij je sprookje vern**ken?
Dat doe je toch niet in een sprookje? Best zonde.
Nou nou, Grim! Kan het nog grimmiger?
Waar staat dat je dat niet moet doen in een sprookje? Het Algemene-hoe-schrijf-ik-een-sprookje-boek? Die ken ik niet.
In míjn sprookjes hoort 't wel!

@ Miss X: Dank u! Maar ik vrees dat dat sprookje er pas komt als ik terug ben van vakantie, ergens rond de 21ste augustus!
__________________
De dokter zei: 'volgens mij ben je schizofreen.' Maar wij denken van niet.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 19:09
Verwijderd
Citaat:
Een Tweeling schreef op 27-07-2004 @ 19:59 :
Nou nou, Grim! Kan het nog grimmiger?
Waar staat dat je dat niet moet doen in een sprookje? Het Algemene-hoe-schrijf-ik-een-sprookje-boek? Die ken ik niet.
In míjn sprookjes hoort 't wel!
Och natuurlijk, ik stipte het alleen even grimmig aan

was even chagerijnig
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 19:13
Millroy
Avatar van Millroy
Millroy is offline
Het was toch gecensureerd?
Zo grimmig was dat niet dus
I could do, like, SO much worse
__________________
I can say what I want to, even if I'm not serious. Just kidding!
Met citaat reageren
Oud 28-07-2004, 21:29
Bova
Avatar van Bova
Bova is offline
oke ben helemaal weg van je sprookjes
het is zo lief en schattig
je hebt een fan erbij
ik kan niet wachten tot je terug van vakantie bent en een nieuw spookje schrijft
__________________
Don't look back in anger
Met citaat reageren
Oud 29-07-2004, 18:38
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Wauw! Ik krijg een steeds beter beeld van die elfjes.
Als jouw sprookjesboek in de winkel ligt, is het gelijk uitverkocht, dat weet ik zeker.
Mag ik dan wel een handtekening op de eerste bladzijde van dat boek hebben?

Hup hup! Je sprookjes zijn verslavend.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 21:03
Een Tweeling
Avatar van Een Tweeling
Een Tweeling is offline
Citaat:
shrekgirl!! schreef op 28-07-2004 @ 22:29 :
ik kan niet wachten tot je terug van vakantie bent en een nieuw spookje schrijft
Het zit er aan te komen mensen, binnenkort komt er weer 1!
__________________
De dokter zei: 'volgens mij ben je schizofreen.' Maar wij denken van niet.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 21:56
Bova
Avatar van Bova
Bova is offline
Citaat:
Een Tweeling schreef op 27-08-2004 @ 22:03 :
Het zit er aan te komen mensen, binnenkort komt er weer 1!

kijk er al naar uit
__________________
Don't look back in anger
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 13:41
~~La Lorraina~~
~~La Lorraina~~ is offline
ik heb alleen je eerste sprookje gelezen.
leuk orgineel onderwerp, alleen mag het voor mij nog wel iets simpeler. Er staan een paar te moeilijke woorden in
__________________
~~love ya~~
Met citaat reageren
Oud 28-08-2004, 13:57
Dreamerfly
Avatar van Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Ben benieuwd!
__________________
Dat je wou dat je nog kind was...
Met citaat reageren
Oud 03-09-2004, 21:33
Hamkaastostie
Avatar van Hamkaastostie
Hamkaastostie is offline
over t eerste verhaaltje

doorbreekt, is ze bekaf. Dan gaat z

bekaf, past er neit echt in, is allemaal zo lief enzo end an zon plomp woord, vind ik persoonlijk niet zo mooi
__________________
Het is niet af maar er komt geen vervolg.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2004, 21:46
Hamkaastostie
Avatar van Hamkaastostie
Hamkaastostie is offline
trouwens erg mooie sprookjes( heb ze nu allemaal gelezen) dit zijn van die voorlees verhaaltjes van voor het slapen gaan! en ik vind die tekeningen erbij ook geweldig ( zelf getekend of opgezocht?) en jah gewoon errug mooi!
__________________
Het is niet af maar er komt geen vervolg.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:21.