Oud 04-11-2003, 14:43
Lil'Girl
Lil'Girl is offline
Zijn er mensen die achteraf denken: was ik maar nooit geboren? als je naar het feit kijkt dat je naar school MOET (!)
Ik denk er zo over en word voor psychopaat uitgemaakt door mijn ouders.
"Wát wil je dan doen? vragen mijn ouders wel eens. Ik zeg dan niks terug.
Het leven is eigenlijk zinloos. Is er niks meer in het leven dan school en werk? Wat als je school niet leuk vindt en niet wil leren? Dan ben je overbodig in het leven. Je staat er hulpeloos voor en wordt als raar gezien. Je GEHOORZAAMT (!) niet, je doet niet wat anderen je opdragen, je wil niet doen wat MOET (!). Wat als het leven een gevangenis wordt?
En tóch wordt iedereen gelijk beschouwd en moet iedereen gelijke behoeften hebben. Je moet het maar leuk vinden om naar school te gaan. Eén iemand vond het leuk om de leerplicht in te voeren en diegene die school heeft uitgevonden vond het zelf leuk om te leren en ja nu moet iedereen het! Maar wat jij wil? Dat gaat niemand aan! Je bent nu eenmaal iemand die als een robot moet gehoorzamen aan de wet!

Wat ik erbij wil voegen is dat zo iemand echt door een hel gaat en elke dag die pijn met zich meedraagt. Zich meesleept naar school en verlangt dat dit snel voorbij is. Verlangt naar de dood, kan je beter zeggen!
Ik spreek uit ervaring, ik zit er nog steeds mee en dan wordt mij de vraag voorgesteld wat ik wíl. Vrijheid! Ik wil doen en laten wat ik wil. Ik wil niet leren! Ik wil zingen! Nu is het beroep dat ik wil uitoefenen later makkelijk gekozen, daar heb je namelijk geen diploma voor nodig. Ik heb mezelf al afgevraagd wat ik op school doe, waarom ik mijn droom om te zingen niet achterna ga? Misschien omdat niemand van mijn naasten (=zus, broer) mij echt erin steunt, waardoor het een stille droom is geworden. Voor mijn ouders houd ik het geheim omdat ik erin ben geloven dat zingen geen doorsnee beroep is. Dat komt vooral door mijn ouders. Mijn ouders zien het leven als hard werken, NIET genieten. Zangeres is een beroep van met je kont wiegen. Als ik naar videoclips op tv kijk, luister ik naar muziek. Mijn moeder klaagt erover dat ik teveel tv kijk en slecht leer, lui ben ik volgens m'n ouders: ik wil niet leren, niet werken (?). Dat denkt ze, maar ik wil wel werken als zangeres, alleen dat weten mijn ouders dus niet. "Je kijkt alleen maar tv waar ze met hun kont wiegen, naar al die clips", zegt mijn moeder. Je kan zien dat ze het niet als muziek beschouwt, dus waarom zou ik ook zeggen dat ik later ook zulke videoclips wil opnemen omdat ik hetzelfde wil doen wat die mensen uit die videoclips?

Ik heb toch niet om school gevraagd? Ik ben op dit klotebol gezet en moet doen wat men zegt. Dat ik niet zo'n gehoorzamer ben boeit niemand en dat ik hieronder lijd en zelfs lichamelijke klachten begin te vertonen zoals moeheid, depressie, lusteloosheid, huilbuien, stress, leegte alleen maar omdat ik me gevangen voel boeit ook niemand. School lijkt belangrijker dan mijn gezondheid. Mijn ouders zien dat ik achter uitga en doen niks. Ik krijg slechts op mijn kop, omdat ik laat aan mijn huiswerk begin en die met tegenzin doe en zelfs slecht leer. Ik kan huiswerk niet uitstaan!

Het leven voldoet niet aan mijn wensen. Ik heb niet gevraagd om geboren te worden. Mijn ouders namen die beslissing en ja daar had ik weer niets over te zeggen. Dat kán niet eens. Als je er eenmaal bent, ken je niet meer terug. Je zit hier vast op de aarde. Het leven lijkt leuk, totdat je naar school moet. Dan stort alles in, maar je hebt geen terugweg.

Ik vind niet dat school afgeschaft moet worden, maar dat er meer vrijheid moet zijn. Wil je niet leren, waarom kan je dan niet zo'n cursus volgen voor een bepaalde opleiding? Kan je gelijk aan de slag! Bepaalt die baan je niet? Dan volg je nog een korte cursus. Je leert alleen wat nodig is voor het beroep dat je wilt uitoefenen!!!! Waarom al die overbodige stof leren op school die je niet eens nodig hebt voor sommige beroepen?
Wil je de wetenschap in? Volg een cursus 'wetenschap'! Ga dan aan de slag als uitvinder. Simpel toch en meer vrijheid! Trouwens waarom moet school zo lang? 13-15 jaar gotver!!! Met geduld wordt ook geen rekening gehouden!
Verder zit ik heel erg met die vooroordelen: je hoeft niet alle kennis van de wereld te hebben! Je bent NIET dom, als je iets meer weet van het anderen en van iets anders weer geen flauw benul hebt. Veel dingen die je leert vergeet je later voor een groot deel en ja zonde al die jaren school. Soms als je aan sommige mensen vraagt waar Amsterdam ligt dan weten ze het niet eens meer terwijl ze het wel geleerd hadden. Je hersenen worden helemaal volgepropt met info, die je toch niet allemaal kan opnemen.

Dit komt misschien zeikerig of aanstellerig over, maar ik uit gewoon mijn mening. Sorry dat die teveel verschilt van de anderen. Sorry dat ik de meningen van anderen niet opvolg. Sorry dat ik niet meega met de stroming die school o zóóóóóóó nuttig vindt!
Wat vinden jullie hiervan en wat moet ik doen aan mijn probleem? Ik wil niet naar de psycholoog omdat ik niet graag over problemen praat.

Laatst gewijzigd op 04-11-2003 om 14:54.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-11-2003, 14:51
Verwijderd
Ik heb niet je hele post gelezen...maar je moet het leven, denk ik, zelf leuk maken, anderen doen het iig niet voor je over het algemeen. Hoe oud ben je? Speelt ook een belangrijke rol. Hoe ouder je bent, hoe meer je over het algemeen zelf uit mag maken. Ga kijken wat voor vervolg opleiding je wat lijkt en richt je daar vast op. Zoek hulp (ik weet niet of je die al hebt) voor je depressie ed en zoek dingen buiten school die je wel leuk vindt. Ga naar school voor je diploma, veel mensen gaan alleen daarvoor naar school. Met dat diploma kun je dan iets gaan doen wat je leuk of iig leuker vindt en later een leuke baan vinden. Zonder diploma krijg je vaak niet de leukste baantjes. Wat wil je dan liever, een paar jaar verplicht naar school en dan de rest van je leven leuk werk doen of die paar jaar niet naar school en de rest van je leven werk doen wat eigenlijk niet zo leuk vind.

Een depressie ontstaat niet alleen door school, tenminste, dat geloof ik niet. Ik zou daar dus iig hulp voor zoeken. De kans dat school dan iets minder erg wordt lijkt me ook wel aanwezig.

Waarom vind je school btw zo erg? Omdat het verplicht is? Zie het anders, je doet het voor jezelf, voor later. Of omdat je niet wilt leren? Ook dat doe je dus uiteindelijk voor jezelf. Of heeft het een andere oorzaak.

Ik kan toch eigenlijk alleen maar aanraden: praat er over. Stap een keer over dat 'ik praat niet graag over mijn problemen' heen. Mensen (en ook je ouders ed) kunnen dingen helaas niet aan je neus zien. (En dat bedoel ik niet vervelend.)
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 15:20
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Weet je wat je als zangeres nodig hebt? Doorzettingsvermogen. Anders red je het niet. Het is echt wel hard werken. Ergens lijk je dat wel door te hebben, maar waar blijft dat doorzettingsvermogen dan?
Talenkennis is ook handig. En talen leer je op school. Of uit boeken, van tv (zonder ondertiteling) en door de taal te spreken. Of wil je alleen maar Nederlandse liedjes zingen?

Ik denk dat je je op dit moment een beetje te naïef opstelt. En naïviteit kun je niet hebben als je een contract moet ondertekenen bij iemand die het liefst zo veel mogelijk geld ziet.
Makkelijk is het ook niet om bovenaan de hitlijsten te komen. Nee, natuurlijk heb ik daar geen ervaring mee. Maar het glitter- en glamourwereldje is ook keihard. Net als de rest van de wereld.

Maar wat als het nou niet lukt? Wat als je nou niet verder komt dan wat optredens in locale cafeetjes? Dat is een mogelijkheid. Niet iets om meteen van uit te gaan als je echt talent hebt, maar stel dat... Dan zal je een diploma moeten hebben.

Ja, ik kom over als een zeikstraal. Dat ben ik ook. En ik denk ook niet dat het helpt om jou dit te vertellen, want je moet zelf eens kijken naar hoe de wereld in elkaar zit. Dat kan ik niet voor je doen, dat heeft geen zin. Sorry.

Ja, dit type ik eigenlijk helemaal voor niets.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 15:57
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Het leven gaat nou eenmaal niet altijd zoals jij het zou
willen hebben, leer ermee leven, en maak er iets van.
Cliché? Ja, en dat weet ik dondersgoed. Net zoals ik weet dat
je bepaalde dingen nou eenmaal moet doen, leuk of niet.

School is nou eenmaal een verplicht ding, een diploma kan je nou ook niet bepaald missen.. Zorg dat je je school zo snel mogelijk afmaakt, en dan meer vrijheid hebt om te doen wat je wilt.

Zorgen dat je niet meer naar school hoeft ed zit er denk ik
niet in, (niet op een normale manier iig), je kan wel zorgen
dat de jaren die je nog moet niet een verschrikkelijke tijd worden..
Bijv door hulp te zoeken voor de depressieve &
andere nare gevoelens, door jezelf niet tegen te werken
(slecht werken bijv), enz enz.

Jij bent degene die ervoor zorgt of je schooltijd leuk of
niet wordt, jij bent de enige die de dingen een draai
kan geven, zowel positief als negatief.

Stoppen met school is geen aanrader btw, zeker niet als je in feite gewoon vlucht voor de dingen die jou niet zinnen... Want zulke dingen zul je altijd wel tegenkomen.

Maar goed.
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Zelfmoord en pijn...
Jaymes
12 20-08-2013 01:28
Psychologie Depressief of niet?
Joey22
12 08-12-2005 21:35
Psychologie Gevangen....
Rowan
4 27-10-2003 12:46
Levensbeschouwing & Filosofie kerstofobie: IK HAAT KERST!
frankzinnig
71 30-03-2003 08:46
ARTistiek Mijn moment.
punkyfish
19 08-06-2002 14:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:32.