Oud 20-08-2005, 21:12
Verwijderd
Echt, ik vraag 't me al tijden af. Vroeger dacht ik dat horror meer gore was en thriller meer psychologisch, maar dan klopt de term 'psychologische thriller' niet.

Wil iemand me van m'n nieuwsgierigheid verlossen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-08-2005, 21:15
Verwijderd
Bron: Van Dale.nl

thril·ler (de ~ (m.), ~s)
1 verhaal, film of toneelstuk, bedoeld om bij de lezer of toeschouwer spanning op te roepen

hor·ror (de ~ (m.))
1 genre van romans, films enz. die een griezeleffect beogen

Simpel gezegd, de horrorfilm beoogt een echt griezeleffect en de thriller niet.

Spanning =/= griezelen.

wie het beter weet mag het zeggen
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 21:27
Big Brother
Avatar van Big Brother
Big Brother is offline
precies goed gezegd

thriller=spanning
horror=griezel

thriller=hannibal serie
horror=nightmare on elmstreet serie
__________________
hoi, ik ben een signature
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 21:30
Verwijderd
Argh, waarom heb ik er niet aan gedacht om bij vandale.nl te kijken

Bedankt
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 23:15
Verwijderd
Graag gedaan hoor.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 00:03
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Volgens mij is horror ook meer fantasie.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 00:10
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Big Brother schreef op 20-08-2005 @ 22:27 :
thriller=hannibal serie
horror=nightmare on elmstreet serie
Ik zou de Hannibal-serie toch echt onder horror zetten, tenminste wel dat deel waarin-ie hersens eet. nee, nooit gezien, maar wel gehoord van anderen en daaruit afgeleid dat dat absoluut niks voor mij is. Kijk sowieso nooit horror.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 00:37
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Horror is het genre waarbij wordt geappeleerd aan de meest intense angsten die een mens kan doorstaan. De angst voor het onbekende, het onverklaarbare, zo je wilt het bovennatuurlijke. De angst om onze lichamelijke en psychologische integriteit geschonden te zien worden door elementen waar we eigenlijk niet tegen opgewassen zijn. En waar we eigenlijk dus bij voorbaat al van zouden moeten verliezen, mocht het tot een strijden komen. Daarom is horror het genre dat bij mensen het meest tot de verbeelding spreekt. Meer nog dan bijvoorbeeld fantasy.

Daarnaast wordt het horrorgenre eenvoudigweg gevormd door in klassieke literatuur en oude spookverhalen (waar horror dus zijn wortels in heeft) vastgelegde thema's. Denk aan zombies, geesten, demonen, monsters, schimmen, mutanten etc. etc. O.a(Een of meerdere van)deze elementen + het element van angst maken een horrorfilm. Uiteraard zijn er films waarbij een van de twee elementen niet aanwezig is, maar die door de meerderheid toch als horror wordt gezien. Denk aan Dawn of the dead , die duidelijk niet mikt op bangmakerij, maar wel een klassiek horrorverhaal vertelt waarvan alleen al het idee erachter mensen over de hele wereld angst in boezemt.

Het is dus niet eenvoudig om alle horrofilms te beoordelen aan de hand van evenveel criteria. Vooral ook omdat er behalve de twee die ik genoemd heb nog veel meer criteria zijn die een rol spelen bij de vorming van zo'n film. violence & gore zijn volgens sommigen ook een criterium, maar dat is alleen het geval in de context van het fantastische. Een film waarin iemand een ander met een bijl aan stukjes hakt is dus niet van zichzelf horror, enkel en alleen omdat het letterlijk genomen "horror" veroorzaakt bij de kijker. Omdat het een genre is, zijn er dus regels.
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.

Laatst gewijzigd op 21-08-2005 om 01:07.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 00:38
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
P.S: Je zou eens op sneakpoint.nl moeten kijken voor een geinige discussie over dit onderwerp.
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 00:39
Rohit
Avatar van Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 21-08-2005 @ 01:10 :
Ik zou de Hannibal-serie toch echt onder horror zetten, tenminste wel dat deel waarin-ie hersens eet. nee, nooit gezien, maar wel gehoord van anderen en daaruit afgeleid dat dat absoluut niks voor mij is. Kijk sowieso nooit horror.
Hannibal was niet eng (of eng bedoeld) . En in Dumb and dumber rukt Jim Carey ook iemands hart eruit, en dat is niet bepaald een horror film
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 00:40
Verwijderd
Ik geloof dat ik ergens gelezen heb dat vroeger de horror-film niet bestond, en dat het huidige equivalent van een horrorfilm gewoon een thriller heette. Later is het genre horror ontstaan en heeft de term thriller een andere lading gekregen.

Ofzo.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 00:43
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Sylph schreef op 21-08-2005 @ 01:40 :
Ik geloof dat ik ergens gelezen heb dat vroeger de horror-film niet bestond, en dat het huidige equivalent van een horrorfilm gewoon een thriller heette. Later is het genre horror ontstaan en heeft de term thriller een andere lading gekregen.

Ofzo.
Verklaar H.P Lovecraft en co. dan maar eens. Bovendien is horror als filmgenre veel ouder dan de thriller.
__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 00:44
Verwijderd
Dan heb ik het vast verkeerd begrepen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Wat maakt een tekst voor jou tot literatuur?
Mevrouw Lul
12 19-04-2010 20:38
Films, TV & Radio Welke film vonden jullie écht eng?
Muchacha
114 22-03-2006 12:24
Films, TV & Radio Smerigste/wreedste scenes uit films
TommytheCat
117 20-12-2005 18:18
Films, TV & Radio thriller horror
rastaindapasta
7 07-11-2005 15:31
Films, TV & Radio Overgewaardeerde films
Donny must die
203 11-01-2005 14:34
Films, TV & Radio het grote DVD/VIDEO verhuur topic
Buzzzfuzzz.vs
3 18-11-2003 11:33


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:08.