Oud 14-09-2007, 15:21
balkey
balkey is offline
Even wat op een rijtje over Microsoft:

De EULA's (gebruikers overeenkomsten) bij Microsoft poducten gaan wel heel erg ver:

- Bij een upgrade van XP naar VISTA komt je XP licentie te vervallen, je kan dus niet meer terug. Erg irritant als bepaalde hardware of programma's nog niet ondersteund worden. Nieuwe XP licentie kopen?

Bronnen:
http://www.techzine.nl/nieuws/11798/...vervallen.html
http://www.pcmweb.nl/artikel.jsp?id=1852502

- Je mag de "goedkope" versies van Vista niet op een virtuele machine draaien.
Dit mag alleen maar met Windows Vista Business, Windows Vista Enterprise en Windows Vista Ultimate.

Bronnen:
http://www.webwereld.nl/articles/43305/EULA

- Je mag je Vista niet van de ene naar de andere computer verhuizen. Als je je pc vervangt door een nieuw systeem zul je dus weer een nieuwe licentie moeten kopen.

- Je mag op je pc maar een aantal hardware onderdelen vervangen, zelfs als alleen je moederbord stuk is en je moet deze vervangen dan is je Vista licentie niet meer geldig.

- De software blijft eigendom van Microsoft, je ¨huurt" het als het ware. Dit geeft Miscroft het recht om bijv ongevraagd software op je pc te installeren.

Linkje:
http://www.pcmweb.nl/artikel.jsp?rub...127&id=2130321

- Van de FAQ op de site van Microsoft:

"Kan ik een ander besturingssysteem installeren na aankoop van een pc met vooraf geïnstalleerde software?
Alleen in het geval van Windows XP Professional OEM is het mogelijk om een andere versie van het besturingssysteem te installeren, namelijk Windows 2000 Professional of Windows NT 4 Workstation of Windows 98 Second Edition. In alle andere gevallen is het niet toegestaan."

Dus als je een pc met Windows koopt is het verboden op je EIGEN pc een ander besturingssysteem te installeren.

- Gegevens van jou pc worden regelmatig naar Microsoft gestuurd, ze weten precies wat je op je pc installeerd.

linkje:
http://www.vnunet.nl/nieuws.jsp?id=1557955

- Dit is een zeer interresante site over de EULA's (gebruikers overeenkomsten) van Microsoft producten: http://www.knudde.be/index.php?page_name=ms_eula&page=1


Naast de EULA komen de volgende nadelen er nog eens bij:

- Vista stelt overdreven hoge eisen aan het werkgeheugen, de videokaart en processor. Linux met bijv Beryl eist veel minder.
- De beveiliging van Windows is erg slecht, je bent verplicht spyware en virusscanners aan te schaffen die je systeem extra belasten.

Voorbeeldje:
"Ondanks anti-spywaresoftware en de recente processen tegen illegale adwareverkopers, was in het eerste kwartaal van 2006 87 procent van alle thuis-pc's, wereldwijd, besmet met spyware. Volgens een onderzoek van Webroot Software is een derde van alle privé-computers besmet met een trojan en is 59 procent procent besmet met adware. De onderzoekers constateren in hun State of Spyware vooral een sterke toename - 14 procent - van het aantal adware-programma's op pc's"

linkje: http://www.hccmagazine.nl/index.cfm?...ieuws&id=49315

Ondanks beveiligingssoftware! Waarom zijn we tevreden over zo'n product? Normaal zouden we zoiets nooit pikken. De grote vraag is waarom zulke software in het zakelijke leven met vertouwelijke info gebruikt mag worden.

Nog een interresante link: http://www.kletskous.com/2007/09/07/...-te-boycotten/

Wat vinden jullie van de licenties van Microsoft? Gaan ze niet te ver?
Word het geen tijd voor alternatieven?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-09-2007, 19:36
Verwijderd
Er zijn al lang alternatieven. Je moet ze alleen gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2007, 20:00
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Het is al jaren zo dat microsoft de vrijheid van verschillende per-niveau werkende/denkende windowsgebruiker ondermijnt.
Zo heb ik ook ooit eens gehad dat ms mij adviseerde (eerder dwingen) om bepaalde updates te downloaden, anders kon ik een bepaalde programma niet eens installeren/opstarten.

Ik wist niet dat de regels zo scherp waren betreft hardware/os upgraden, virtualisatie, "verhuizing".
Over de beveiliging van microsoft en ongevraagd software installeren: zo houd ms de wereld van computerleken veilig.
En het is altijd de vraag wat microsoft van je systeem wil weten, meestal zijn het kleine dingen.

Citaat:
"Kan ik een ander besturingssysteem installeren na aankoop van een pc met vooraf geïnstalleerde software?
Alleen in het geval van Windows XP Professional OEM is het mogelijk om een andere versie van het besturingssysteem te installeren, namelijk Windows 2000 Professional of Windows NT 4 Workstation of Windows 98 Second Edition. In alle andere gevallen is het niet toegestaan."
Alsof microsoft daar op let en dat in de gaten kan houden, anders kwam ik in de problemen.

Citaat:
- Vista stelt overdreven hoge eisen aan het werkgeheugen, de videokaart en processor. Linux met bijv Beryl eist veel minder
Dat is altijd zo geweest bij ms, maar deze keer vind ik het echt overdreven.
Citaat:
- De beveiliging van Windows is erg slecht, je bent verplicht spyware en virusscanners aan te schaffen die je systeem extra belasten.
Verplicht is hier een groot woord.

Citaat:
Voorbeeldje:
"Ondanks anti-spywaresoftware en de recente processen tegen illegale adwareverkopers, was in het eerste kwartaal van 2006 87 procent van alle thuis-pc's, wereldwijd, besmet met spyware. Volgens een onderzoek van Webroot Software is een derde van alle privé-computers besmet met een trojan en is 59 procent procent besmet met adware. De onderzoekers constateren in hun State of Spyware vooral een sterke toename - 14 procent - van het aantal adware-programma's op pc's"
True, in de computerleken wereld is veel geld te verdienen.

Citaat:
Wat vinden jullie van de licenties van Microsoft? Gaan ze niet te ver?
Ach, zo komt ms aan zijn centjes en houd de gemiddelde gebruiker veilig.
en het blijft een standaard.

Citaat:
Word het geen tijd voor alternatieven?
Die bestaan al langer dan windows en "de keuze is reuze".
Tijd om eens non-windows besturingsysteem te eens te testen?
Wij, non-windows, gebruikers hebben deze licentie/beveiligings problemen niet, maar wij hebben weer andere computerproblemen.
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.

Laatst gewijzigd op 14-09-2007 om 20:13.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2007, 21:59
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Even wat op een rijtje over Microsoft:

De EULA's (gebruikers overeenkomsten) bij Microsoft poducten gaan wel heel erg ver:

- Bij een upgrade van XP naar VISTA komt je XP licentie te vervallen, je kan dus niet meer terug. Erg irritant als bepaalde hardware of programma's nog niet ondersteund worden. Nieuwe XP licentie kopen?
Like, duh. Wat verwacht je dan, dat je een upgrade doet en vervolgens twee licenties hebt?

Citaat:
- Je mag je Vista niet van de ene naar de andere computer verhuizen. Als je je pc vervangt door een nieuw systeem zul je dus weer een nieuwe licentie moeten kopen.

- Je mag op je pc maar een aantal hardware onderdelen vervangen, zelfs als alleen je moederbord stuk is en je moet deze vervangen dan is je Vista licentie niet meer geldig.
Dat geldt alleen voor de OEM-versie. Als je die beperkingen niet wilt, dan koop je toch een retailversie?

Citaat:
- De software blijft eigendom van Microsoft, je ¨huurt" het als het ware. Dit geeft Miscroft het recht om bijv ongevraagd software op je pc te installeren.
Ja, net als bij, ehm... alle andere software in de wereld. Maar oh wee als MS het doet.

Citaat:
- Van de FAQ op de site van Microsoft:

"Kan ik een ander besturingssysteem installeren na aankoop van een pc met vooraf geïnstalleerde software?
Alleen in het geval van Windows XP Professional OEM is het mogelijk om een andere versie van het besturingssysteem te installeren, namelijk Windows 2000 Professional of Windows NT 4 Workstation of Windows 98 Second Edition. In alle andere gevallen is het niet toegestaan."

Dus als je een pc met Windows koopt is het verboden op je EIGEN pc een ander besturingssysteem te installeren.
Uhuh, want anders dan komen ze je arresteren, right? Ik gok dat ze met dat stukje bedoelen dat je daarmee je licentie kan behouden oid, want natuurlijk kan niemand jou verbieden iets op je eigen PC te installeren.

Citaat:
- Gegevens van jou pc worden regelmatig naar Microsoft gestuurd, ze weten precies wat je op je pc installeerd.
Hahaha, tuurlijk

Citaat:
- De beveiliging van Windows is erg slecht, je bent verplicht spyware en virusscanners aan te schaffen die je systeem extra belasten.
Nog zo'n giller. Met de beveiliging zit het tegenwoordig wel goed, het zijn vooral de gebruikers die er een puinhoop van maken.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 17:49
Verwijderd
Citaat:
- De beveiliging van Windows is erg slecht, je bent verplicht spyware en virusscanners aan te schaffen die je systeem extra belasten.
Dat ben je op alle OS'en. Daarnaast draaide ik tot voor kort geen virusscanner op mijn PC (en nu alleen maar omdat er een onveilige client het netwerk op kan, een Windows 95OSR2 bak, en die moet helaas schrijfrechten hebben op een share met executables.), en ook nog nooit nodig gehad. Na twee jaar nog steeds virusvrij.

Moeten ze dan een virusscanner integreren? Oh wee dat ze dat zouden doen. Dat wordt per direct weer een antitrust zaak (google eens op mediaplayer internet explorer integration windows xp anti trust of iets dergelijks).
En virussen bestaan voor álle platformen. Symbian is ook zo lek als een mandje en voor PureFTPd (zogenaamd de veiligste FTP server ter wereld, oorspronkelijk een Linux/BSD/Unix applicatie), heb ik 4 root-exploits op de plank liggen (maar k ben geen blackhat ).

Zie verder het antwoord van M@rco.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 18:13
Praganonut
Avatar van Praganonut
Praganonut is offline
Citaat:
Er zijn al lang alternatieven. Je moet ze alleen gebruiken.
give me a L
give me a I
give me a N
give me a U
give me a X
WHAT DOES IT SPELL?!
LINUX YEAAAAAH
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 20:44
Verwijderd
Ik ben in ieder geval overgestapt op OsX en ben reuze tevreden.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 21:19
Verwijderd
Linux is op de desktop geen alternatief
Met citaat reageren
Oud 16-09-2007, 00:17
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Linux is op de desktop geen alternatief
Valt goed mee, hoor Je hebt gelijk dat niet alle hardware ondersteund is (maar dat is op Vista net zo). Ik werk al enkele maanden zo goed als uitsluiten op Linux en ik heb nog geen enkel moment de drang gevoeld om terug te schakelen.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 16-09-2007, 02:08
Warsocket
Avatar van Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
Valt goed mee, hoor Je hebt gelijk dat niet alle hardware ondersteund is (maar dat is op Vista net zo). Ik werk al enkele maanden zo goed als uitsluiten op Linux en ik heb nog geen enkel moment de drang gevoeld om terug te schakelen.
Behalve voor games,

maargoed De rede dat ik linux ben gaan proberen (en na een tijdje is Ubuntu de favo distro van mij geworden) is idd ook windhos Vista.
De beperkingen, de systeemeisen.

Ik ben een voorstander van competitie en als je de rest daarmee weg kan cijferen vindt ik dat ook ok. Maar de manier waarop MS dat nu duidelijk naar vore laat komen staat mij niet aan.

Ik draai nu lekker WinXP + ubuntu en als MS zo slim is om daar te vroeg de stekker uitte trekken zijn ze een klant kwijt, en aangezien zon +- 14 mensne naar mij komen (van directe familie + verloofde) allen al zullen hun dan ook er gebiased zijn naar linux och het zover komen, en dan is MS weer een aantal klanten kwijkt en kunnen ze de pot op. En dan heb ik het nog niet over mensen die via een verwijzing bij mij komen (vriendinnen van neven etc) en aangezien de rest van mijn familie een alpha studie volgt zijn er dat nog meer
__________________
01110100011001010111011001100101011001010110110000100000011101000
11010010110101001100100001000000011111100111111001000000011101001010000
Met citaat reageren
Oud 16-09-2007, 11:04
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Behalve voor games,

maargoed De rede dat ik linux ben gaan proberen (en na een tijdje is Ubuntu de favo distro van mij geworden) is idd ook windhos Vista.
De beperkingen, de systeemeisen.

Ik ben een voorstander van competitie en als je de rest daarmee weg kan cijferen vindt ik dat ook ok. Maar de manier waarop MS dat nu duidelijk naar vore laat komen staat mij niet aan.

Ik draai nu lekker WinXP + ubuntu en als MS zo slim is om daar te vroeg de stekker uitte trekken zijn ze een klant kwijt, en aangezien zon +- 14 mensne naar mij komen (van directe familie + verloofde) allen al zullen hun dan ook er gebiased zijn naar linux och het zover komen, en dan is MS weer een aantal klanten kwijkt en kunnen ze de pot op. En dan heb ik het nog niet over mensen die via een verwijzing bij mij komen (vriendinnen van neven etc) en aangezien de rest van mijn familie een alpha studie volgt zijn er dat nog meer
Voor de klassieke Windows games, zit je op Linux inderdaad niet altijd goed, oude games vaak wel met Wine of Cedega; maar daar stopt het inderdaad ook. Hoewel er tegenwoordig ook games ontwikkeld worden die rekening houden met Wine of die een Linux-versie hebben (Warsow, eentje van de Wolfenstein-serie, America's Army, ...). Ik moet natuurlijk bekennen dat ik nooit echt een gamer ben geweest; ik heb wel heel wat ouder spul liggen, maar dat speelde ik op Windows ook nog amper (GTA3, GTA:VC, AoE1/2, AoM, C&C, C&C:TS1, C&A:RA2, Max Payne 1/2).

Bij mij zijn er ook heel wat mensen die op mij terugvallen met hun pc-problemen, maar ik zie ze niet zo direct overstappen op Linux. Momenteel draait de meerderheid XP, slechts 2 computers op Vista. En ik weiger gewoon om te wennen aan Vista. Dus op het moment dat XP uitgefaseerd is, is mijn Windows-kennis niet helemaal meer up-to-date, zodat al die gebruikers eigenlijk meer hun plan gaan moeten trekken daarmee. Wel heb ik sinds ik op Linux overgestapt ben, van enkele mensen vragen gehad ( "waarom ziet het er zo raar uit?" ), met dan de hele uitleg van hoe Linux zit (open-source, meestal gratis, ...) en het antwoord is steevast "wow ". Maar voor beginners is alles behalve Windows niet klaar; omdat iedereen aan Windows gewoon is; niet omdat Linux of Mac moeilijker is, per definitie. Voor het standaardwerk, komt het grotendeels overeen: gewoon wat internet, e-mail, games, office-werk bestaan overal dezelfde of grotendeels dezelfde software.

Het grappige aan Vista<> Linux vind ik vooral dat Vista gigantische systeemeisen legt, en hoe ziet hun interface eruit, beetje opgepimpt (beetje te in de de menu's, als je het mij vraagt), beetje doorschijnend en blurred in de vensterbalken en daar stopt het zware werk eigenlijk. Op Linux lukt datzelfde allemaal ook met Beryl/Compiz/Compiz Fusion. Nu draait dat bij mij op best een recente computer, maar naar ik hoor draait dat even goed op heel wat oudere computers. En dan mogen we niet vergeten dat Compiz Fusion zowat alles kan wat Vista Aero kan, en nog wat meer; op minder systeemeisen. Leuk is dat.

En volgens mij wordt Vista ook een van de redenen dat veel mensen toch eens Ubuntu (of een andere versie van Linux) gaan proberen. Voor Vista zit je met gelijkaardige shit (drivers die niet werken, ...), je moet eigenlijk voor een stuk alles opnieuw uitzoeken waar het staat, hun startmenu, het uitdenken ervan is niet slecht, maar ik wordt vreselijk claustrofobisch in dat ding. Bij mij was de reden voor overstap eigenlijk pragmatischer: van rond februari begon ik te merken dat mijn pc begon te haperen en op sommige taken eigenlijk sporen begon te vertonen van crash-neigingen. Tot maart/april is dat daarbij gebleven, maar dan is hij gecrasht en toen stond ik voor de keuze: Windows opnieuw installeren en 2 of 3 dagen spenderen aan alles installeren, of Linux installeren en eigenlijk op 2 of 3 dagen zelfs 2 installaties uitgevoerd hebben (vermits Windows mijn partities zo verneukt had, dat Linux er na enkele dagen ook in vastbeet, zodat ik dan maar gerecovered heb en nieuw geïnstalleerd op verse partities en dat draait tot op de dag van vandaag goed).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 16-09-2007, 12:09
Verwijderd
Maar als je WINE gebruikt, dan is de Windows EULA weer geldig (lees de voorwaarden er maar op na). Daarnaast is OpenOffice wel een redelijk goed alternatief voor MS Office (behalve dan voor 2007, de liefde voor dat pakket, zomg!!), máár de rest van de wereld gebruikt Office en de ondersteuning voor de bestandsformaten is niet perfect.

Een van de allermooiste dingen van Linux, is het ontbreken van het register en het bewerken van alle mooie losse configfiles. Échter, dat is voor de huis-tuin-en-keuken gebruiker geen optie, en de tools die er uitgebracht worden om de configuratie aan te passen, zijn bij lange na niet gebruiksvriendelijk genoeg, óf werken maar half.

Vista legt inderdaad gigantische systeemeisen. In het verleden werd altijd geschermd dat Linux zo resource-vriendelijk is. Tja, als je geen X gebruikt wel . Gelukkig hebben ze een beetje naar BeOS gekeken en is dat verbeterd. Dat Vista niet resource vriendelijk is, interesseert me bijzonder weinig. Ik heb nog nooit en te nimmer nieuwe hardware hoeven aanschaffen voor een nieuw OS, behalve voor Vista. Denk je eens in hoe Mac gebruikers zich iedere keer moeten voelen dat er een nieuwe OSX uitkomt . Slechts een minor versie hoger, en toch is de performance opeens de helft, op dezelfde hardware. Ik heb niet zoveel aan Aero en vind het er mooi uitzien, maar ach. Sidebar Schmidebar (de dagelijkse #trivia-scores staan er bij mij in een gadget in, en buienradar, ik kan makkelijk zonder).

Ik ken níémand die Linux heeft geinstalleerd en nergens een Windows installatie van het een of ander heeft, al is het VMWare. Zelf heb ik uiteraard ook Linux distributies klaar liggen, maar dat zijn de wat meer praktische voor systeembeheerders, zoals Debian Etch, Sarge & Woody. Windows kan niet tippen aan het gebruiksgemak waarmee onder Linux named en dhcpd en aanverwanten geconfigureerd kunnen worden.

Linux heeft potentie, maar er moet zó ongelofelijk veel veranderen in de industrie vóórdat het bruikbaar wordt als desktop OS voor de gemiddelde gebruiker (denk aan WEP, WPA, WEP2, videodrivers, etc.). En men moet gaan accepteren dat proprietary software gebruiken onder Linux bést wel een optie is.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2007, 13:11
Verwijderd
deadlock, met de nieuwe ubuntu werkt wpa, wep, wpa2 out of the box. Dat is lief & fijn .



Verder gebruik ik op mijn werk regelmatig vista en ik stoor me er elke keer aan. Dikke vette care voor de ernst van de EULA, het is gewoon kut, microsoft is kut en irritant, maar leren werken met een alternatief kost soms ook wat tijd. Ik ben zelf tevreden met mijn os x, mijn laptop met ubuntu gebruikt een vriendin van me nu, dus ik heb thuis alleen nog een bakje met windows, die ik eigenlijk alleen maar als server en mp3speler gebruik.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2007, 14:08
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Maar als je WINE gebruikt, dan is de Windows EULA weer geldig (lees de voorwaarden er maar op na). Daarnaast is OpenOffice wel een redelijk goed alternatief voor MS Office (behalve dan voor 2007, de liefde voor dat pakket, zomg!!), máár de rest van de wereld gebruikt Office en de ondersteuning voor de bestandsformaten is niet perfect.

Een van de allermooiste dingen van Linux, is het ontbreken van het register en het bewerken van alle mooie losse configfiles. Échter, dat is voor de huis-tuin-en-keuken gebruiker geen optie, en de tools die er uitgebracht worden om de configuratie aan te passen, zijn bij lange na niet gebruiksvriendelijk genoeg, óf werken maar half.

Vista legt inderdaad gigantische systeemeisen. In het verleden werd altijd geschermd dat Linux zo resource-vriendelijk is. Tja, als je geen X gebruikt wel . Gelukkig hebben ze een beetje naar BeOS gekeken en is dat verbeterd. Dat Vista niet resource vriendelijk is, interesseert me bijzonder weinig. Ik heb nog nooit en te nimmer nieuwe hardware hoeven aanschaffen voor een nieuw OS, behalve voor Vista. Denk je eens in hoe Mac gebruikers zich iedere keer moeten voelen dat er een nieuwe OSX uitkomt . Slechts een minor versie hoger, en toch is de performance opeens de helft, op dezelfde hardware. Ik heb niet zoveel aan Aero en vind het er mooi uitzien, maar ach. Sidebar Schmidebar (de dagelijkse #trivia-scores staan er bij mij in een gadget in, en buienradar, ik kan makkelijk zonder).

Ik ken níémand die Linux heeft geinstalleerd en nergens een Windows installatie van het een of ander heeft, al is het VMWare. Zelf heb ik uiteraard ook Linux distributies klaar liggen, maar dat zijn de wat meer praktische voor systeembeheerders, zoals Debian Etch, Sarge & Woody. Windows kan niet tippen aan het gebruiksgemak waarmee onder Linux named en dhcpd en aanverwanten geconfigureerd kunnen worden.

Linux heeft potentie, maar er moet zó ongelofelijk veel veranderen in de industrie vóórdat het bruikbaar wordt als desktop OS voor de gemiddelde gebruiker (denk aan WEP, WPA, WEP2, videodrivers, etc.). En men moet gaan accepteren dat proprietary software gebruiken onder Linux bést wel een optie is.
Gnome (en KDE ook, dacht ik) hebben wel hun tegenhanger voor het register, maar de indeling is anders dan bij Windows. (Op Gnome kun je eraan via gconf-editor). Maar dat is inderdaad niet zo gecentraliseerd als op Windows; het voordeel is inderdaad modulariteit; ik begrijp eigenlijk amper waarom Windows van dat model is afgestapt (op Windows 3.x was hun model zo, bij DOS ook), oke, het zorgt voor heel wat extra bestanden waar de gebruiker in gaat rommelen, maar langs de andere kant is het moeilijker om vanuit het register instellingen/programma's te migreren dan gewoon configuratiebestandje overzetten en het is gefixt.

En ik zal ook niet zeggen dat ik helemaal zonder Windows draai; ik heb hier een VM draaien, om daarop makkelijker met de producten van Adobe te kunnen werken. Alternatieven bestaan wel, maar Photoshop vind ik nog steeds heer en meester. En ik heb nog niet veel moeite gedaan om het werkend te krijgen op Wine, wat normaalgezien wel mogelijk is/was. Het probleem is dat heel wat software niet beschikbaar is, maar dat is eigenlijk geen fout van Linux, maar van softwaremakers (en praktisch natuurlijk voor de gebruikers wel een probleem).

Op hardware-gebied zijn de Mac'ers het toch wel gewoon uitgebuit te worden; oke je hebt design en wat leuke gadgets erbij; maar als je naar de echte waarde van de echt dure componenten kijkt, is Mac vreselijk duur. Natuurlijk hangt het er maar vanaf wat je zoekt; zelf heb ik liever veel dure inhoud in mijn pc, anderen hebben ook graag een mooi uiterlijk (wat mij niet zo interesseert; er moet vooral goed nagedacht geweest zijn over de praktische kant van dat uiterlijk voor mij).

Er moet veel aan veranderen voordat het voor de gemiddelde gebruiker helemaal werkklaar gekregen kan worden (al is dat de laatste 5 jaar heel veel verbeterd hoor; vroeger was het niet simpel om te installeren, en nu valt dat heel goed mee, even makkelijk of zelfs makkelijker dan Windows XP). Maar eenmaal het werkklaar is (dus driverproblemen opgelost en dergelijke), dan kan een leek er ook op werken. Dat werkklaar maken is het probleem; en in dat opzicht is het dus wel goed dat Dell dat voor je kan doen met hun enkele modellen met Ubuntu. Ik heb enkele weken geleden de computer van mijn grootvader moeten reparen, maar hij werd wat ongeduldig, zodat ik besloot hem een vervangcomputer te geven (had er toch nog eentje liggen), het grote probleem was natuurlijk dat er wel Linux opstond (Ubuntu 6.10, dacht ik); maar ik heb geen problemen gehoord van 'daar valt niet mee te werken', al heeft hij natuurlijk genoeg aan het standaard kantoorwerk: wat Word (OOo Write/AbiWord), internet (firefox), mail (thunderbird), en spelletjes (zitten er ook genoeg op). Natuurlijk was die computer goed op orde gezet al, netwerk werkte, printerdrivers (Canon Laser, Epson Inkjet) ook maar gewoon geïnstalleerd. Dus niet klaar, tja, het is iets moeilijker dan Windows in het begin, maar daarna werkt het ook wel even goed of veel vaker beter.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 16-09-2007, 15:04
Kingofthemall
Avatar van Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Het word geen tijd voor alternatieven. Ik denk dat het tijd word dat de versies als Retestrak XP etc, ook voor Vista gaan komen
__________________
Kingofthe.mall | Samurai op het toilet: (>_<) (o_o) (O_O) (^_^)
Met citaat reageren
Oud 16-09-2007, 20:43
Verwijderd
Citaat:
deadlock, met de nieuwe ubuntu werkt wpa, wep, wpa2 out of the box. Dat is lief & fijn .



Verder gebruik ik op mijn werk regelmatig vista en ik stoor me er elke keer aan. Dikke vette care voor de ernst van de EULA, het is gewoon kut, microsoft is kut en irritant, maar leren werken met een alternatief kost soms ook wat tijd. Ik ben zelf tevreden met mijn os x, mijn laptop met ubuntu gebruikt een vriendin van me nu, dus ik heb thuis alleen nog een bakje met windows, die ik eigenlijk alleen maar als server en mp3speler gebruik.
Maar piloff, WPA, WEP en WPA2 is closed source . Oh wacht, In Ubuntu kán het. Er komt niet voor niets een speciale versie uit die compleet open source is.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2007, 20:51
Verwijderd
Kingofthemall, retestrak xp e.d. zijn eyecandy, geen functionaliteitsuitbreidingen.

Ik stress nogmaals; Wine gebruiken betekent dat je een windows licentie moet hebben! Dus er verandert *niets*.

En windows heeft met ingang van versie 2 een register en met ingang van versie 3 een vrij ernstig zwaar gebruikt register waar je moeilijk bij kan.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 01:38
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Wat Microsoft toestaat of niet zal mij mijn reet roesten. Voor zover ik al betaal voor hun rotzooi is wat mogelijk is de enige limiet. Erg comfortabel, Microsoft zou een voorbeeld aan mijn pc moeten nemen.

Neem bijvoorbeeld het activeren van Windows XP. Los van de Russische tekst in de setup is mij nooit gevraagd om mijn nuttige tijd te verspillen aan activeren. Erg goed geregeld vond ik dat, daar kan Bill nog wat van leren. ;-)

Office heb ik wel legaal, aangezien ik aan een zeer voordelige legale licentie kon komen. Open office heb ik ook mee gewerkt, maar ik vond het geen substituut. Vooral op opmaak en geavanceerde opties mist Open Office toch dingen die eigenlijk wel nodig zijn.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-09-2007, 07:18
Verwijderd
Ik begrijp van de eerste twee alinea's echt geen snars T_ID
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 10:03
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Ik begrijp van de eerste twee alinea's echt geen snars T_ID
Mijn interpretatie van zijn tekst:

1: Zijn pc, zijn wetten; hij beslist wat er wel/niet gebeurt, EULA heeft daar niets op te zeggen. (Wat voor een stuk wel waar is, vermits ik dacht dat het in Europa niet legaal was om een soort van contract aan te gaan (wat de EULA in feite is) via de computer door gewoon op een knopje te klikken (er zijn dan helemaal geen garanties dat je iemand bent die in staat is om dat contract aan te gaan en ga zo maar door)).

2: Hij zegt dat zijn Windows illegaal is; waarschijnlijk corporate version, vermits die geen activatie nodig heeft. T_ID vertelt ook dat hij vindt dat het beter is moest MS dat op alle versies zo doen (komt erop neer om terug te gaan op het systeem van voor Windows XP: gewoon registratiesleuteltje en gaan met die banaan).

Activatie is natuurlijk iets dat weinig uithaalt, maar het maakt het kraken in de eerste instantie al ietsje moeilijker. Het grote probleem tegenwoordig is natuurlijk dat ze ook bij MS weten dat tegenwoordig het niet moeilijk meer is om activatie te omzeilen, dus hebben ze dat WGA-gedrocht (dat niet eens altijd goed werkt); zodat je nu in feite WGA moet uitschakelen (krijg je geen updates meer binnen, dus niet aan te raden), ofwel moet je je updates van elders halen (vroeger was AutoPatcher daarvoor perfect, al was het het beste pakket dat je als allereerst ding op je pc kon zetten: direct ondersteuning voor dvd, wat handige tooltjes en recente updates in 1 groot pak). Maar sinds kort heeft MS dat project uit de lucht laten halen, vreselijk spijtig eigenlijk. Door die WGA is het voor veel mensen een keuze: Windows echt kopen of zonder updates werken (en dat laatste is vreselijk; niet enkel voor de gezondheid van het internet, ook wel voor de naam van Windows). En ik weet ook wel dat er manieren rond dat alles zijn (via-via aan een legale key geraken en die gebruiken; zo heb ik de laatste jaren gewerkt; het voordeel is dat MS niet ziet dat die key eigenlijk niet van jou is, ze zien wel dat ze die key hebben uitgegeven, dus mag je updates doen).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 10:36
Verwijderd
Dat eerste is ook vreselijk! Piracy ís a crime. Betekent niet dat ik er zelf niet aan meedoe, maar je hoort mij *niet* klagen als een pirated produkt het niet goed doet.
Ik heb op dit moment geloof ik alleen een illegale versie van xchat en winrar, maar dat is omdat ik geen CC in de buurt heb voor Winrar en xChat moet ik nog even met de hand compileren, dan is het wél weer legaal. Zelfs de complete Adobe CS3 heb ik legaal.

Ik weet dat in Duitsland de EULA's anders in elkaar zitten (daar kan een producent aansprakelijk gesteld worden voor fysieke of emotionele schade als die door een van hun produkten veroorzaakt is), maar aangezien de EULA in Nederland (voor zover ik weet) nog nooit in de rechtbank getoetst is, is hij volgens mij rechtsgeldig.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 10:42
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Dat eerste is ook vreselijk! Piracy ís a crime. Betekent niet dat ik er zelf niet aan meedoe, maar je hoort mij *niet* klagen als een pirated produkt het niet goed doet.
Ik heb op dit moment geloof ik alleen een illegale versie van xchat en winrar, maar dat is omdat ik geen CC in de buurt heb voor Winrar en xChat moet ik nog even met de hand compileren, dan is het wél weer legaal. Zelfs de complete Adobe CS3 heb ik legaal.

Ik weet dat in Duitsland de EULA's anders in elkaar zitten (daar kan een producent aansprakelijk gesteld worden voor fysieke of emotionele schade als die door een van hun produkten veroorzaakt is), maar aangezien de EULA in Nederland (voor zover ik weet) nog nooit in de rechtbank getoetst is, is hij volgens mij rechtsgeldig.
XChat is open-source, hoe kan die nu illegaal zijn? Mij hoor je ook niet klagen als een pirated product niet werkt door toedoen van piraatcode (keygens, crackers, patchers), als het gewoon een fout in het product is, laat ik het liefst dat product gewoon links liggen (of werk ik rond die fout).

Dat er mensen heel de Adobe CS legaal hebben, kan ik aper begrijpen, tenzij je dagelijks voor je werk dat nodig hebt (of indien je dat via iets als surfspot hebt kunnen aankopen). Adobe CS is gewoon vreselijk duur om als particulier aan te kopen. Misschien dat ik het over enkele jaren wel doe, als ze ooit afkomen met een Linux-versie (of indien Adobe duidelijk aangeeft dat het even goed draait op Wine).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 11:11
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik begrijp van de eerste twee alinea's echt geen snars T_ID
Ik stelde dat Microsoft een verkeerde opvatting heeft over hoe zaken werken. Ze beginnen te lijken op IBM voordat daar de rede toe sloeg: Je zult IBM kopen en alleen IBM crap is daarna compatible.

Ik stoor me ook niet aan wat Microsoft er van vind, los van het feit dat ik de juridische basis van al die dingen flinterdun vind hoef je er helemaal niet aan mee te doen. Zoals gezegd kun je prima Windows XP hebben zonder die te activeren, consequentie is wel dat ome Bill daar geen cent omzet van draait, maar goed, dan had hij maar werkbare kwaliteitsproducten moeten leveren, daar willen mensen wel voor betalen. De enige reden dat ik überhaupt de moeite nam een gekraakte XP (die overigens zich prima laat updaten mits je het programma'tje voor verificatie dat ze je opdringen even misleid) te installeren is dat XP stabieler is dan de voorgaande windows versies, anders had ik waarschijnlijk nog steeds Windows 98 staan.

Na de activatie bij Windows XP (en het gezeik daarover bij wisselende hardware samenstellingen) slaat Microsoft nu dus verder de weg in naar het dicteren van wat wel en niet mag. Gebruikers zouden daaruit hun conclusies moeten trekken, en Microsoft moeten boycotten totdat ze bijdraaien, of die alternatieven nu legaal of illegaal zijn.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 12:05
Verwijderd
Citaat:
XChat is open-source, hoe kan die nu illegaal zijn? Mij hoor je ook niet klagen als een pirated product niet werkt door toedoen van piraatcode (keygens, crackers, patchers), als het gewoon een fout in het product is, laat ik het liefst dat product gewoon links liggen (of werk ik rond die fout).
Q. Why isn't the Windows version free?
A. It's free to try for the first 30 days! Building XChat for Windows is a difficult process, it requires quite some skill and expertise to accomplish. It takes time, and is by no means automated. This version also has some value added features only for Windows, such as opening irc:// URLs from your web browser in an existing instance of xchat, spell checking and graphical emoticons.

Citaat:
Dat er mensen heel de Adobe CS legaal hebben, kan ik aper begrijpen, tenzij je dagelijks voor je werk dat nodig hebt (of indien je dat via iets als surfspot hebt kunnen aankopen). Adobe CS is gewoon vreselijk duur om als particulier aan te kopen. Misschien dat ik het over enkele jaren wel doe, als ze ooit afkomen met een Linux-versie (of indien Adobe duidelijk aangeeft dat het even goed draait op Wine).
Ik heb het inderdaad via Surfspot gekocht, maar Premiere Pro CS2 had ik zelf al eens gekocht. En inderdaad, goedkoop is anders.

@T_ID: Jouw redenatie is zelf flinterdun. Het neemt niet weg dat je gewoon aan het stelen bent. De reden "dan moeten ze maar kwaliteitssoftware schrijven" is ongefundeerd. Windows XP SP2 is stabiel als een huis, 99,99% van álle problemen zijn gebruikersfouten of fouten in ongecertificeerde stuurprogramma's van derden óf liggen in de onmogelijkheid van het handmatig downwards compatible houden van duisentveel applicaties. Als jij niet activeert, betekent niet dat Microsoft geen geld verdient.

Als jij een fiets koopt en het voorlicht is kapot bij levering, maar je komt er pas na een week achter, betekent dat dan dat jij je geld mag terughalen én de fiets mag houden? Dat denk ik niet. Dit is nog een zomaar kloppende parallel ook
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 16:22
Verwijderd
ILUsion, als Mac gebruiker wordt je niet uitgebuit voor een leuk design en wat gadgets. Je betaald voor de kwaliteit die je krijgt. Mac werkt zo fijn en stabiel omdat het gewoon een goede combinatie is van software en hardware. Daarnaast is Mac in mijn ogen fijner te bedienen als windows is, veel intuitiever als je het mij vraagt. Om iets te installeren hoef je bijvoorbeeld niet meer te doen dan het programma naar je harde schijft te slepen, kan het nog makkelijker? Ook geen gezeik met drivers en dat soort shit. Iets eraf gooien? Gewoon naar de prullenbak slepen, hoppa. Ik heb mn Macbook Pro nu een jaar en hij draait nog net zo vlot als toen ik hem kocht. Toen ik nog een pc met windows gebruikte was die na een jaar echt wel toe aan een flinkte schoonmaaktbeurt zo niet een keer formateren. Heel de zooi slipt gewoon dicht en vertraagt de boel enorm, iets waar ik nu in de verste verte nog geen last van heb.

Maar goed, deze discussie kan lang doorgaan maar uiteindelijk blijft een OS toch een persoonlijke keuze. Sommige mensen zeggen wel dat het tegenwoordig "hip" is om een Mac te hebben, ik denk dat die mensen gewoon in de gaten krijgen dat MS gewoon een hoop rommel is. De postieve reacties van mensen op Vista die ik gehoord heb kan ik tot nu toe tellen op 1 hand, terwijl er een heleboel mensen klagen dat het niet compatible genoeg is en ze voor Vista hun pc moeten upgraden. En daartoe dwingt MS ze bijna door XP er zo snel mogelijk uit te willen werken. Dit heeft in ieder geval tot gevolg dat mensen eerder naar een alternatief gaan zoeken en zoals ik al zei, die zijn er genoeg.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-09-2007, 17:37
Verwijderd
Nee, het is niet hip om een Mac te hebben, het is éindelijk weer een normaal bruikbaar product. OS9 was écht geen bruikbaar OS in de laatste drie jaar dat het verkocht werd. Apple was compleet dood, tótdat ze met de iPod en de iMac kwamen. Ik zou er best een iMac naast willen hebben hoor .

En sinds OSx is het pas zo dat je het pakket downwards compatible is hoor. Daarvoor was dat slechts een droom die alleen bij Microsoft's MS-DOS en OS/2 (code is grotendeels van MS, merknamen van IBM) plaatsvond.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 19:31
Praganonut
Avatar van Praganonut
Praganonut is offline
Citaat:
ILUsion, als Mac gebruiker wordt je niet uitgebuit voor een leuk design en wat gadgets. Je betaald voor de kwaliteit die je krijgt. Mac werkt zo fijn en stabiel omdat het gewoon een goede combinatie is van software en hardware. Daarnaast is Mac in mijn ogen fijner te bedienen als windows is, veel intuitiever als je het mij vraagt. Om iets te installeren hoef je bijvoorbeeld niet meer te doen dan het programma naar je harde schijft te slepen, kan het nog makkelijker? Ook geen gezeik met drivers en dat soort shit. Iets eraf gooien? Gewoon naar de prullenbak slepen, hoppa. Ik heb mn Macbook Pro nu een jaar en hij draait nog net zo vlot als toen ik hem kocht. Toen ik nog een pc met windows gebruikte was die na een jaar echt wel toe aan een flinkte schoonmaaktbeurt zo niet een keer formateren. Heel de zooi slipt gewoon dicht en vertraagt de boel enorm, iets waar ik nu in de verste verte nog geen last van heb.

Maar goed, deze discussie kan lang doorgaan maar uiteindelijk blijft een OS toch een persoonlijke keuze. Sommige mensen zeggen wel dat het tegenwoordig "hip" is om een Mac te hebben, ik denk dat die mensen gewoon in de gaten krijgen dat MS gewoon een hoop rommel is. De postieve reacties van mensen op Vista die ik gehoord heb kan ik tot nu toe tellen op 1 hand, terwijl er een heleboel mensen klagen dat het niet compatible genoeg is en ze voor Vista hun pc moeten upgraden. En daartoe dwingt MS ze bijna door XP er zo snel mogelijk uit te willen werken. Dit heeft in ieder geval tot gevolg dat mensen eerder naar een alternatief gaan zoeken en zoals ik al zei, die zijn er genoeg.
*kuch* enigste waar jij zoveel geld voor neertelt is de grafische omgeving. De daadwerkelijke OS kan je gratis downloaden en instaleren. Maar je hebt de grafische omgeving niet.
En de rest is marketing.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 19:32
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Als jij een fiets koopt en het voorlicht is kapot bij levering, maar je komt er pas na een week achter, betekent dat dan dat jij je geld mag terughalen én de fiets mag houden? Dat denk ik niet. Dit is nog een zomaar kloppende parallel ook
Als je een fiets nodig hebt er twee half kapotte fietsen staan. Eentje kan je gratis meenemen, de ander moet je € 1500 voor betalen (een absurde prijs), en je mag hem niet berijden in straten waarvan de naam met een K, H, F, B of C begint (een absurde voorwaarde), welke neem je dan?

Als ik dit niet zou hebben, zou ik een oudere versie draaien of Linux gebruiken. Beide gevallen is de netto omzet van ome Bill nul euro.

Wat jij nu beweerd is dezelfde drogredenatie die stichting Brein gebruikt over illegale muziek.

Dat terwijl illegale software en muziek bij mij de afgelopen jaren heeft geleid tot ruim € 1500 aan legale software aankopen, die ik anders niet zou hebben gedaan vanwege naamsonbekendheid.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 20:15
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
ILUsion, als Mac gebruiker wordt je niet uitgebuit voor een leuk design en wat gadgets. Je betaald voor de kwaliteit die je krijgt. Mac werkt zo fijn en stabiel omdat het gewoon een goede combinatie is van software en hardware. Daarnaast is Mac in mijn ogen fijner te bedienen als windows is, veel intuitiever als je het mij vraagt. Om iets te installeren hoef je bijvoorbeeld niet meer te doen dan het programma naar je harde schijft te slepen, kan het nog makkelijker? Ook geen gezeik met drivers en dat soort shit. Iets eraf gooien? Gewoon naar de prullenbak slepen, hoppa. Ik heb mn Macbook Pro nu een jaar en hij draait nog net zo vlot als toen ik hem kocht. Toen ik nog een pc met windows gebruikte was die na een jaar echt wel toe aan een flinkte schoonmaaktbeurt zo niet een keer formateren. Heel de zooi slipt gewoon dicht en vertraagt de boel enorm, iets waar ik nu in de verste verte nog geen last van heb.

Maar goed, deze discussie kan lang doorgaan maar uiteindelijk blijft een OS toch een persoonlijke keuze. Sommige mensen zeggen wel dat het tegenwoordig "hip" is om een Mac te hebben, ik denk dat die mensen gewoon in de gaten krijgen dat MS gewoon een hoop rommel is. De postieve reacties van mensen op Vista die ik gehoord heb kan ik tot nu toe tellen op 1 hand, terwijl er een heleboel mensen klagen dat het niet compatible genoeg is en ze voor Vista hun pc moeten upgraden. En daartoe dwingt MS ze bijna door XP er zo snel mogelijk uit te willen werken. Dit heeft in ieder geval tot gevolg dat mensen eerder naar een alternatief gaan zoeken en zoals ik al zei, die zijn er genoeg.
Ik noem Mac niet direct betere kwaliteit, ik hoor er anders ook genoeg klachten over (muizen die niet meer werken, toetsenborden die blokkeren); en dat is dan van mensen die niet eens op iets anders dan Mac willen werken (een redactie/grafisch team/..., dus de oude Mac-rotten in het vak). Als je wat hardware betreft een Mac vergelijkt met een gewone computer, dan is Mac duurder (en hoe verder je van een laatste release afzit, hoe duurder Mac wordt in vergelijking). Dat bedoel ik met uitbuiten, voor bijna dezelfde hardware betaal je bij Apple veel meer (als je van allebei prijs van OS aftrekt al helemaal). Dat Mac tegenover Windows het voordeel van stabiliteit heeft, ga ik helemaal met je eens: een deel van die stabiliteit komt omdat er gewoon veel minder rotzooi ook drivers voor Mac-platform hebben; maar dat is juist ook een nadeel: sommige hardware werkt niet samen (en voor Linux bestaat datzelfde nadeel trouwens). Dat is niet de fout van het OS, maar voor de gebruikers wel een klein nadeel.

Tja, vergelijkingen van installatie van software met Windows gaan inderdaad niet goed op; vermits het bij Windows meestal een grote rommelhoop is door dat register, het ontbreken van degelijke symbolic links en dergelijk. Een iets betere vergelijking zou met Linux geven: als je daar Debian (of een derivaat als Ubuntu) gebruikt, is het installeren vaak maar een kwestie van een vinkje plaatsen in je softwarebeheer (en hetzelfde voor updaten van die software of het verwijderen (met dan geheel de keuze of je werk/configuratie-bestanden laat staan of niet), en in dat softwarebeheer staat een lijst van enkele duizenden programma's). Zo simpel kan het allemaal ook Al heb je op Linux natuurlijk meerdere mogelijkheden, waarvan ik hier heel handig de allersimpelste bespreek (er zijn ook programma's die je gewoon naar een map kan slepen, anderen moet je even compileren of een package van downloaden en dat laten installeren via je softwarebeheer). Bij Windows is er geen echt beheer van software; dat 'software toevoegen/verwijderen' duurde bij mij steeds 15 minuten om te laden, dan ben ik er ook wel op uitgekeken).

Maar eigenlijk heeft het inderdaad geen zin om op deze verschillen te zitten zeiken; ieder zijn favoriet OS. Zowel Mac'ers als Linux'ers hebben de slechte naam dat ze hun OS het beste vinden, ik zal niet zeggen dat ik anders ben, als Linux'er. Uiteindelijk mag iedereen van mij best zijn eigen OS gebruiken, ik heb voordat ik helemaal op Linux overgestapt ben, ook enige tijd Mac OS X gedraaid en voor mij was dat echt niet wat de Mac'ers steeds zeggen dat het zo geweldig is (misschien is het mijn Windows-achtergrond die meespeelt), natuurlijk bepaalt iedereen wat hij zelf handig vindt. Voor het dagdagelijkse werk maakt het immers niet zo heel veel uit; maar ik ben niet iemand die zijn computer als een normaal mens gebruikt.

Tja, volgens mij is niet het enige probleem dat de backwards compatibility van Vista niet zo goed is als die van XP; maar ook dat MS eigenlijk heel wat dingen van plaats heeft veranderd. Indertijd met XP, kon ik er ook al niet mee om, met dat nieuwe configuratiescherm (hij stond dus steeds op klassiek), tegenwoordig is dat eruit. Gevolg is, dat als ik iets moet aanpassen, ik weer 10 minuten mag zoeken naar iets dat vroeger op 10 seconden gefixt was. Ook is de interface een beetje een flauw afkooksel van de Mac-interface, die best mooi is. Het verschil is, dat bij Mac er best een gedachte achter de interface zit (niet te veel alles opeen gooien, alles beetje clean houden enzo; als ik me niet vergis heeft Apple zelfs hele richtlijnen daarvoor). Bij Windows bestaat dat niet, elke applicatie doet wat hij wilt en dus is het een combinatie van dat Mac-achtige 'clean doen' en het oude Windows-gevoel 'alles op een hoopje'. Het enige min of meer mooie aan Vista, vind ik dan ook de sidebar en caption bars, al de rest is voor mij eigenlijk niet functioneel genoeg of zelfs helemaal buiten de stijl (bekijk maar een screenshot: de rand is doorzichtig, het eigenlijke form begint met zo'n lelijke overgang en alles binnenin is gewoon oud Windows-vormgeving)). Tja, de alternatieven hebben inderdaad het grote voordeel van een rot Windows Vista, mensen die anders niet zouden overstappen, maar een nieuwe pc willen, horen van bijna iedereen dat Vista vreselijk is. Gevolg: Ubuntu (of Linux in het algemeen) en Mac OS plukken er nu de vruchten van, als Vista toch niet geheel compatibel meer is, kan je bijna even goed overstappen op iets helemaal anders, waar de meeste gebruikers wel van tevreden zijn.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 23:00
Verwijderd
Citaat:
Als je een fiets nodig hebt er twee half kapotte fietsen staan. Eentje kan je gratis meenemen, de ander moet je € 1500 voor betalen (een absurde prijs), en je mag hem niet berijden in straten waarvan de naam met een K, H, F, B of C begint (een absurde voorwaarde), welke neem je dan?
Dat is goedpraten van fout zijn.
Zo werkt het dus niet
Windows wordt niet 'gratis aangeboden'. Het wordt gejat en gekraakt door anderen en daar maak jij gebruik van. Dat betekent niet dat jij opeens gelijk hebt en dat die versie gratis is. En je verschuilen achter; maar dat wist ik niet, kan ook niet. Artikel 1 van de nederlandse wet; Iedere Nederlander behoort de wet te kennen.

Citaat:
Als ik dit niet zou hebben, zou ik een oudere versie draaien of Linux gebruiken. Beide gevallen is de netto omzet van ome Bill nul euro.
Gebruik je windows? Naamsbekendheid++, Gebruik je MSN Messenger? Advertentieinkomsten++++ & Naamsbekendheid++. etc.
Software is voor scholen hééél goedkoop. Niet omdat ze zo aardig zijn voor arme overheidsinstellingen, nee, maar omdat ze daarmee de potentiële klanten alvast laten wennen aan hun produkten. Waarop ze dus na verloop van tijd zó aan gewend zijn dat ze niets anders willen. Eeuwenoude marketingtruc.

Citaat:
Wat jij nu beweerd is dezelfde drogredenatie die stichting Brein gebruikt over illegale muziek.
Ik zie de drog in de reden niet zo. Jij download, dus jij betaalt niet voor iets waar anderen keihard voor hebben moeten werken. Het is géén drogreden, maar jij maakt er een drogreden van (ook nog eens met je liberale hoofd ook!!!) terwijl het niets anders is dan vrije marktwerking. Ooooooh, ze zijn de grootste, laten we hun macht beperken. Sodemieter toch op, ze staan er fair and square. De andere waren te zwak en hebben het niet gered. Laat ze met betere produkten komen, dan trekt het vanzelf wel weer recht.

Citaat:
Dat terwijl illegale software en muziek bij mij de afgelopen jaren heeft geleid tot ruim € 1500 aan legale software aankopen, die ik anders niet zou hebben gedaan vanwege naamsonbekendheid.
Oh maar dat heb ik ook. Ik heb een DVD verzameling van 500+ DVD's, waarvan ik er denk ik 4 niet gezien had vóór ik ze kocht. Ik download alles eerst 'illegaal' en als het me bevalt koop ik het. Om én te belonen én om het zelf in bezit te hebben.
Windows XP SP2 is hét beste OS op de markt voor de gemiddelde thuisgebruiker. Maar het is natuurlijk nooit goed.
Een website vraagt; wilt u deze control installeren, druk op OK, en iedereen klikt OK. Daarna begint men te schreeuwen DAT GAAT TE MAKKELIJK IN WINDOWS (zie slashdot, tweakers, theregister, zelfs bink.nu), en dan komt Vista, waarin je vaker moet verifieren, en dan is het opeens teveel? Kom op, wat wil je nou dan.

Zie ook de rechtszaak over mediaplayer. Ik wil géén OS zónder een mediaspeler. WinAMP heeft zijn kans gehad en AOL heeft het flink verneuqt. iTunes? No Wai! Dan blijft voor mij alleen WMP over. Moet je de protesten eens horen als het niet gebundeld zou zijn zeg.

Je bent gewoon lekker struisvogelpolitiek aan het voeren. Maar feit blijft dat ik punt voor punt gelijk heb, en je doet het af als drogreden. Je moet eens ophouden met op die manier te discussiëren mannetje, want het wordt behoorlijk irritant.

/dronken rant
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 23:22
Verwijderd
Citaat:
[I]Even wat op een rijtje over Microsoft:

De EULA's (gebruikers overeenkomsten) bij Microsoft poducten gaan wel heel erg ver:

- Bij een upgrade van XP naar VISTA komt je XP licentie te vervallen, je kan dus niet meer terug. Erg irritant als bepaalde hardware of programma's nog niet ondersteund worden. Nieuwe XP licentie kopen?
Dan moet je geen upgrade kopen.

Citaat:
- Je mag de "goedkope" versies van Vista niet op een virtuele machine draaien.
Dit mag alleen maar met Windows Vista Business, Windows Vista Enterprise en Windows Vista Ultimate.
Als al een VM gaat draaien, wrom dan n versie met amper iets erin?

Citaat:
- Je mag je Vista niet van de ene naar de andere computer verhuizen. Als je je pc vervangt door een nieuw systeem zul je dus weer een nieuwe licentie moeten kopen.
Mag wel bij de retail, niet bij de OEM.

Citaat:
- Je mag op je pc maar een aantal hardware onderdelen vervangen, zelfs als alleen je moederbord stuk is en je moet deze vervangen dan is je Vista licentie niet meer geldig.
Geld weer voor de OEM. Moederbord is het enige. En als je een defect moederbord hebt en je moet deze vervangen en je moet opnieuw activeren kun je even bellen naar microsoft om het op te lossen.

Citaat:
- De software blijft eigendom van Microsoft, je ¨huurt" het als het ware. Dit geeft Miscroft het recht om bijv ongevraagd software op je pc te installeren.
Geld dit niet voor elk stukje software?

Citaat:
"Kan ik een ander besturingssysteem installeren na aankoop van een pc met vooraf geïnstalleerde software?
Alleen in het geval van Windows XP Professional OEM is het mogelijk om een andere versie van het besturingssysteem te installeren, namelijk Windows 2000 Professional of Windows NT 4 Workstation of Windows 98 Second Edition. In alle andere gevallen is het niet toegestaan."
Beetje bullshit, het mag best. Als je de licentie ervoor hebt.

Citaat:
- Gegevens van jou pc worden regelmatig naar Microsoft gestuurd, ze weten precies wat je op je pc installeerd.
Dat staat niet in de bron hoor.

Citaat:
Naast de EULA komen de volgende nadelen er nog eens bij:

- Vista stelt overdreven hoge eisen aan het werkgeheugen, de videokaart en processor. Linux met bijv Beryl eist veel minder.
- De beveiliging van Windows is erg slecht, je bent verplicht spyware en virusscanners aan te schaffen die je systeem extra belasten.
Overdreven? Vind ik niet. 1Gb is de standaard en 2gb begint dit te worden. Mede door zwaardere programma's. En het feit dat geheugen sneller is dan virtueel geheugen. Plus de kosten van geheugen liggen zoooo laag.
Videokaart is alleen nodig voor aero (home premium en ultimate). Een
videokaart van <100,- trekt dit nog.
Processor valt reuze mee, met n dualcore van ~60 werkt het heel lekker.

Het verplicht je niks, het geeft je alleen een bericht. Dit puur omdat veelteveel users geen beveiliging hebben en zo anderen besmetten. De berichtgeving kun je ook uitzetten.

Citaat:
Voorbeeldje:
"Ondanks anti-spywaresoftware en de recente processen tegen illegale adwareverkopers, was in het eerste kwartaal van 2006 87 procent van alle thuis-pc's, wereldwijd, besmet met spyware. Volgens een onderzoek van Webroot Software is een derde van alle privé-computers besmet met een trojan en is 59 procent procent besmet met adware. De onderzoekers constateren in hun State of Spyware vooral een sterke toename - 14 procent - van het aantal adware-programma's op pc's"
Simpel te verhelpen.

Browsen met firefox, spybot S&D installeren en AVG Free. Kost geen cent en je bent goed beveiligd.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2007, 00:48
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
(Ik ga hiermee eigenlijk mijn boekje te buiten, maar toch doe ik het): Om iedereen er nog maar eens op te wijzen: maak je niet kwaad als de ander een andere mening heeft dan jij. Microsoft is nu eenmaal een onderwerp waarover de meningen fel uiteen lopen. Probeer het voor iedereen gezellig te houden om hier wat over te discussiëren en scheld elkaar dan ook niet uit voor rotte vis! De kans dat er iemand van mening gaat veranderen is zo ontzettend klein, maar dat wilt natuurlijk niet zeggen dat deze discussie niet kan helpen bij het begrijpen van elkaars standpunt. Behandel je mede-forummers gewoon met de nodige liefde, oké ?

@Deadlock:

Windows wordt in een bepaald opzicht wel gratis aangeboden, vermits bij de meeste computers een OEM-versie (van XP Home, Vista Home) bijzit die je meestal niet terugbetaald krijgt als je hem niet wilt hebben (op internet staan ook verhalen dat mensen die er echt voor doorzetten, amper een euro of tien terugkrijgen, terwijl XP los in OEM minstens 80 euro kost). Hoeveel daarvan waar is, weet ik ook niet, natuurlijk. Maar dat draagt wel bij aan het imago dat het gratis is. Verder, tja de meeste gekraakte versies zijn volgens mij gewoon duurdere versies dan wat je hebt liggen, dus in dat opzicht is er wel degelijk een vorm van verlies voor MS (al zal zeker geen 100% daarvan anders ook de duurdere versie kopen, het gebeurt vooral omdat het niet moeilijk is, ik hoor ook van oudere mensen die vroeger bv. cd's kochten, nu zeggen 'ja, ik koop geen cd's meer, mijn kinderen zullen dat wel voor me downloaden').

Verder moet je de kleintjes wel beschermen tegen de grote reuzen als MS. Vergelijk het met heel wat toestanden in de VS met de RIAA/MPAA: die sturen ook schikkingsbrieven in het rond, en de burgers weten dat ze het geld niet hebben om te procederen om hun (eventuele) onschuld te bewijzen, maar dan zijn die burgers wel mooi gezien voor een lekker bedrag. Hetzelfde gaat in feite op voor MS: zij kunnen makkelijk andere bedrijfjes opkopen of dat bedrijf aanklagen of dreigen dat te doen; om het geld zitten ze toch niet verlegen, maar die kleine bedrijfjes wel. Bekijk de recente heisa rond de patenten van MS maar eens; zogezegd hebben ze 200 patenten waarop Linux of OSS inbreuk zou maken, maar ze zeggen enkel niet welke. De enige manier om onder die claim uit te geraken is een contract tekenen met MS waarin onder meer staat dat ze geen gelijkaardig product als die van MS meer mogen distribueren. Hetzelfde met SCO eigenlijk: genoeg geld om te procederen, en uiteindelijk geen enkele vorm van intelectuele eigendom die geschonden werd (anders was dat wel al langer naar buiten gekomen). Dus de kleintjes moet je wel degelijk beschermen tegen de groten; in de VS bestaan daar al lang genoeg anti-trust-wetten voor (en hier zullen die ook wel bestaan).

De hele historie over ActiveX-controls gaat ook meer om het feit dat gebruikers uiteindelijk wel op 'ja' moesten klikken, omdat die venstertjes maar bleven komen (en omdat de gebruikers niet goed opgeleid werden). Met IE6 (uit SP2) en IE7 al helemaal is daar al veel verbetering in gekomen. Maar bij Vista gaat het gewoon veel te ver, als je wat aan de instellingen aan het sleutelen bent, moet je om de minuut weer bevestigen. Op andere systemen wordt dat automatisch onthouden voor een beperkte tijdsduur (en afhankelijk van hoe je programma opgestart wordt en dergelijke; maar dat zijn details). Het is wel degelijk een goede feature, maar als het te lastig wordt, zijn er mensen die het liever gewoon uitzetten. Hetzelfde eigenlijk met automatische updates: iedereen weet ondertussen wel dat je moet updaten, maar op XP bv. wordt dan je pc automatisch gereset of krijg je om de 5 minuten melding dat hij dat gaat proberen. Dan moet je net op dat moment maar een filmpje aan het kijken zijn, of iets aan het renderen zijn ofzo; dan is dat vreselijk irritant, zodat veel mensen liever op zoek gaan naar het uizetten daarvan (vermits er niet echt ergens een optie is om dat gedrag te laten bepalen: het is of helemaal aan, of helemaal uit). Om weer het vergelijk met Linux (Ubuntu, dus Gnome als DE) te trekken; daar komen je updates op gelijkaardige manier binnen (dat zowel voor gewone software, als voor je Linux-kernel), bij updates moet hij niet eens herstarten, bij een nieuwe kernel-versie wel, maar dan vraagt hij 1 keer of je opnieuw wilt opstarten en dan laat hij je gewoon met rust voor de rest, behalve dan dat je in je taakbalk een klein icoontje ziet staan dat duidelijk maakt dat je best opnieuw opstart).

Wat WMP betreft, het gaat erom dat WMP meegeleverd wordt, en het voor nieuwe bedrijven op die manier heel moeilijk wordt om zelf voet aan wal te krijgen. Kijk naar het tijdperk van voor WMP7, toen was WinAmp heer en meester (en de markt was toen inderdaad veel kleiner en AOL had er toen nog niets bij te zeggen en WinAmp3 was er nog niet om alles te verzieken), WMP7 wordt meegeleverd, doet niet zo veel (omdat Windows Me niet zo aanslaat), WMP8 wordt met XP wel een hit en de rest is bekend. Er zijn ook best genoeg goede spelers (mijn favoriet op Windows is nog steeds foobar2000 bijvoorbeeld).

Het probleem met een monopolie is dat die monopolist het veel te makkelijk heeft. Als ik als (een van de) enige die ben een product maak dat iedereen nodig heeft, kan ik een hoge prijs vragen want ze moeten toch allemaal bij mij komen daarvoor. En mijn bedrijf leeft niet onder de druk om steeds verbeteringen aan te brengen, vermits er toch geen of amper concurrentie is. En dat moet vermeden worden; enerzijds heeft dergelijk bedrijf zo te veel macht over de mensen, anderzijds stopt het de vooruitgang (idee: stilstaan is achteruitgaan).

@Spawn Again:

Met de meeste van je argumenten ben ik het wel eens. Alleen dat van die VM vind ik geen gegrond argument. Het is toch onze zaak wat we met ons OS doen: in een VM draaien of niet? Ik draai zelf XP in een VM (XP Pro, omdat dat beter beheerbaar is dan XP Home), maar die installatie daarin is ook maar zo basicjes als kan (nou ja, wat trucjes om driveletters en junction points te kunnen gebruiken). Ik vind die 'geen goedkope windows in VM'-maatregel eigenlijk gewoon onnodig beperken van de vrijheden van de klant. MS zal ook wel gezien hebben dat VM's de laatste jaren flink in opkomst zijn en daar kunnen ze dan wel lekker wat verkopen van Vista Ultimate uit proberen te slaan, denk ik; hoewel ik geen enkele reden zie waarom Vista Home minder goed zou werken of zelfs verboden moet worden.

De eisen vind ik overdreven voor wat er maar moet gebeuren eigenlijk. Zeker als ik bekijk hoe traag onze Vista-pc hier thuis is, en dat is geen gammele bak, maar een spliksplinternieuwe Core2Duo (2.13GHz, 1G geheugen, mid-end grafische kaart). Dat was bij vorige Windows-versies niet het geval, toen was je pc in het begin vreselijk snel, vloog alles over je scherm. En 1G is inderdaad de standaard geworden, maar er zijn nog genoeg computers die maar met een halve moeten toekomen; dat is ook een contrast met vorige Windows-versies; toen kon je het zogezegd wel draaien met hardware die 3 jaar daarvoor al niet van het snelste was (en dan liep XP nog wel, als je de grafische zut afzetten), nu moet je al een nieuwe bak hebben en dan loopt het nog niet vlot. Vind ik echt een gemist kans, ik gok dat Vista zo half en half een ramp-OS zou durven worden zoals velen dat van Windows Me vonden (en ik ben een van de enige gebruikers geweest die nooit veel problemen met Windows Me heeft gehad, hoewel ik het als een van de eersten in huis had en er een drietal jaar mee gewerkt heb).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 19-09-2007, 00:30
Verwijderd
Citaat:
@Spawn Again:

Met de meeste van je argumenten ben ik het wel eens. Alleen dat van die VM vind ik geen gegrond argument. Het is toch onze zaak wat we met ons OS doen: in een VM draaien of niet? Ik draai zelf XP in een VM (XP Pro, omdat dat beter beheerbaar is dan XP Home), maar die installatie daarin is ook maar zo basicjes als kan (nou ja, wat trucjes om driveletters en junction points te kunnen gebruiken). Ik vind die 'geen goedkope windows in VM'-maatregel eigenlijk gewoon onnodig beperken van de vrijheden van de klant. MS zal ook wel gezien hebben dat VM's de laatste jaren flink in opkomst zijn en daar kunnen ze dan wel lekker wat verkopen van Vista Ultimate uit proberen te slaan, denk ik; hoewel ik geen enkele reden zie waarom Vista Home minder goed zou werken of zelfs verboden moet worden.
Als jij n PC user bent die VM draait, dan wil je toch n uitgebreide OS met veel functies?
Je zegt het zelf al, je draait XP Pro omdat er gewoon meer inzit en je meer controle hebt.
Om de prijs is het niet te doen... Home Basic NL OEM kost 75 euro. Home Premium NL OEM 90 euro... 64bit versies. Het verschil met Ultimate tov Home Premium is vrij klein.

Citaat:
De eisen vind ik overdreven voor wat er maar moet gebeuren eigenlijk. Zeker als ik bekijk hoe traag onze Vista-pc hier thuis is, en dat is geen gammele bak, maar een spliksplinternieuwe Core2Duo (2.13GHz, 1G geheugen, mid-end grafische kaart). Dat was bij vorige Windows-versies niet het geval, toen was je pc in het begin vreselijk snel, vloog alles over je scherm. En 1G is inderdaad de standaard geworden, maar er zijn nog genoeg computers die maar met een halve moeten toekomen; dat is ook een contrast met vorige Windows-versies; toen kon je het zogezegd wel draaien met hardware die 3 jaar daarvoor al niet van het snelste was (en dan liep XP nog wel, als je de grafische zut afzetten), nu moet je al een nieuwe bak hebben en dan loopt het nog niet vlot. Vind ik echt een gemist kans, ik gok dat Vista zo half en half een ramp-OS zou durven worden zoals velen dat van Windows Me vonden (en ik ben een van de enige gebruikers geweest die nooit veel problemen met Windows Me heeft gehad, hoewel ik het als een van de eersten in huis had en er een drietal jaar mee gewerkt heb).
Spliksplinternieuw, en dan 1Gb geheugen? Dat is waarom vista wat trager is. Ik vind 1Gb ideaal voor XP... En dat is al n tijd de standaard. Verwacht dan wel iets meer voor Vista. En vista gebruikt het vrije geheugen ook voor snelheid.
Is de OS ultimate of home premium? Kijk die 2 hebben aero, wat de UI van de CPU afhaalt en op de GPU zet. Dit scheelt flink. Daarom zou ik nooit minder dan Home Premium kopen.
Ik draai nu vista op 1gb omdat mn geheugen set van 2gb kaduuk is (RMA duurt al 1,5 maand maar doet er hier niet toe). En er zit een behoorlijk verschil in performance. Pfoe.
Zo duur is het ook niet, geheugen is spotgoedkoop en binnenkort komt er weer een price-drop vanwege teveel voorraad.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2007, 00:49
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Als jij n PC user bent die VM draait, dan wil je toch n uitgebreide OS met veel functies?
Je zegt het zelf al, je draait XP Pro omdat er gewoon meer inzit en je meer controle hebt.
Om de prijs is het niet te doen... Home Basic NL OEM kost 75 euro. Home Premium NL OEM 90 euro... 64bit versies. Het verschil met Ultimate tov Home Premium is vrij klein.
Maar dat ik meer functies wil, moet niet betekenen dat MS maar direct voor de gebruiker moet beslissen wat hij/zij moet doen op dat vlak. Er is geen enkele technische reden waarom een gebruiker geen Vista Home zou kunnen draaien op een VM. Het enige verschil dat ik zie: zo moeten bedrijven die veel VM's gebruiken, ook voor die VM's de duurdere versies gebruiken en niet opeens een heleboel goedkope versies (vermits die beheersfuncties voor bedrijven niet uitmaken; van een VM maak je makkelijk een snapshot, je laat de gebruiker je VM-installatie helemaal om zeep halen en je herstelt elke keer weer die snapshot om op te testen). En ik moet toegeven, mijn keuze om XP Pro te draaien, is niet enkel gebaseerd op het uitgebreidere beheer; maar het was de eerste cd die ik zo direct heb liggen, XP Home heb ik vreselijk veel problemen mee gehad om dat te laten netwerken (ook met andere XP-installaties), dus heb ik liever XP Pro waar ik gewoon het makkelijk delen uitzet en dan zelf de touwtjes in handen heb in plaats van te hopen dat het netwerk dan wel eens werkt). Echt geavanceerd noem ik dat nu niet, maar wel een grote voorwaarde voor bruikbaarheid.

Citaat:
Spliksplinternieuw, en dan 1Gb geheugen? Dat is waarom vista wat trager is. Ik vind 1Gb ideaal voor XP... En dat is al n tijd de standaard. Verwacht dan wel iets meer voor Vista. En vista gebruikt het vrije geheugen ook voor snelheid.
Is de OS ultimate of home premium? Kijk die 2 hebben aero, wat de UI van de CPU afhaalt en op de GPU zet. Dit scheelt flink. Daarom zou ik nooit minder dan Home Premium kopen.
Ik draai nu vista op 1gb omdat mn geheugen set van 2gb kaduuk is (RMA duurt al 1,5 maand maar doet er hier niet toe). En er zit een behoorlijk verschil in performance. Pfoe.
Zo duur is het ook niet, geheugen is spotgoedkoop en binnenkort komt er weer een price-drop vanwege teveel voorraad.
Die computer is een Aldi-pc van begin dit jaar ergens (april 2007 ergens). Ik vind 1 GB anders genoeg voor een OS; XP draait perfect op 512MB, juist, 1G is wat handiger voor zwaar werk (photoshop, games, ...). Dus vind ik dat 1G eigenlijk voor Vista genoeg moet zijn voor het gewone werk, maar zelfs daar hapert hij maar al te vaak. Ik weet langs een kant ook wel dat die prestaties uit een tekort aan geheugen komen, maar volgens mij is Vista gewoon veel te zwaar voor wat het eigenlijk maar moet doen. En ja, dat is Home Premium (met mid-end graka, dus niet een of ander prulkaartje met 32MB gedeeld geheugen (om maar het extremum te noemen)).

Bij mij heeft XP jarenlang fijn gedraaid op 256 of 512 MB, daarna voor Photoshop vooral overgestapt op 1GB. Dat Vista dus zelfs niet normaal draait op 1GB vind ik nogal storend. Het is nu niet dat elke low-end computer direct 2GB in huis heeft en daar moet Vista als OS in feite ook op draaien (of je mist een doelgroep), als Vista dan niet eens degelijk draait op een lage mid-end desktop, dan vind ik dat wel erg, in feite. En het maakt me niet uit dat RAM tegenwoordig niet veel meer kost; de taken die op die pc uitgevoerd worden, zouden op XP al toekomen met 512MB (of eventueel zelfs niptjes kunnen draaien op 256MB), dan vraag ik me af waarom dat op Vista ineens het dubbele tot viervoudige nodig heeft.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 19-09-2007, 04:02
Verwijderd
Citaat:
Maar dat ik meer functies wil, moet niet betekenen dat MS maar direct voor de gebruiker moet beslissen wat hij/zij moet doen op dat vlak. Er is geen enkele technische reden waarom een gebruiker geen Vista Home zou kunnen draaien op een VM. Het enige verschil dat ik zie: zo moeten bedrijven die veel VM's gebruiken, ook voor die VM's de duurdere versies gebruiken en niet opeens een heleboel goedkope versies (vermits die beheersfuncties voor bedrijven niet uitmaken; van een VM maak je makkelijk een snapshot, je laat de gebruiker je VM-installatie helemaal om zeep halen en je herstelt elke keer weer die snapshot om op te testen). En ik moet toegeven, mijn keuze om XP Pro te draaien, is niet enkel gebaseerd op het uitgebreidere beheer; maar het was de eerste cd die ik zo direct heb liggen, XP Home heb ik vreselijk veel problemen mee gehad om dat te laten netwerken (ook met andere XP-installaties), dus heb ik liever XP Pro waar ik gewoon het makkelijk delen uitzet en dan zelf de touwtjes in handen heb in plaats van te hopen dat het netwerk dan wel eens werkt). Echt geavanceerd noem ik dat nu niet, maar wel een grote voorwaarde voor bruikbaarheid.
Home is toch ook Home Premium? *flauw*
Kijk, die home versies zijn niet geschikt voor jou en mij. Je zult mij ook geen XP home of Vista home basic zien kopen... Ik wil controle, uitgebreidheid en dat soort dingen.
Ik blijf erbij dat VM gebruikers dat ook willen. Niet dan?

Citaat:
Die computer is een Aldi-pc van begin dit jaar ergens (april 2007 ergens). Ik vind 1 GB anders genoeg voor een OS; XP draait perfect op 512MB, juist, 1G is wat handiger voor zwaar werk (photoshop, games, ...). Dus vind ik dat 1G eigenlijk voor Vista genoeg moet zijn voor het gewone werk, maar zelfs daar hapert hij maar al te vaak. Ik weet langs een kant ook wel dat die prestaties uit een tekort aan geheugen komen, maar volgens mij is Vista gewoon veel te zwaar voor wat het eigenlijk maar moet doen. En ja, dat is Home Premium (met mid-end graka, dus niet een of ander prulkaartje met 32MB gedeeld geheugen (om maar het extremum te noemen)).
N aldi PC, ja sorry maar n PC uit b-merken zal ik nooit aanraken.
Ik gebruik idd zwaardere software zoals photoshop en inderdaad games. Maar dan nog, meer geheugen = minder geswap. En dat helpt altijd. Vooral bij vista, die laad dingen in het geheugen die jij vaak gebruikt, deze starten zodoende stukken sneller op.

Citaat:
Bij mij heeft XP jarenlang fijn gedraaid op 256 of 512 MB, daarna voor Photoshop vooral overgestapt op 1GB. Dat Vista dus zelfs niet normaal draait op 1GB vind ik nogal storend. Het is nu niet dat elke low-end computer direct 2GB in huis heeft en daar moet Vista als OS in feite ook op draaien (of je mist een doelgroep), als Vista dan niet eens degelijk draait op een lage mid-end desktop, dan vind ik dat wel erg, in feite. En het maakt me niet uit dat RAM tegenwoordig niet veel meer kost; de taken die op die pc uitgevoerd worden, zouden op XP al toekomen met 512MB (of eventueel zelfs niptjes kunnen draaien op 256MB), dan vraag ik me af waarom dat op Vista ineens het dubbele tot viervoudige nodig heeft.
Ik ben bij Win2k al overgestapt op 1gb. Ook voor photoshop trouwens.
Low-end PCS van nu? Ik heb pas 2 pcs in elkaar gezet voor mn zus en zwager.
Dit bevatte n AM2 moederbord, Dualcore 2ghz CPU en 2gb geheugen... Dit onder de 300 euro. Low-end en fokkingt vlot in vista.
Vista heeft het niet perse nodig, maar het gebruikt het...
Met citaat reageren
Oud 19-09-2007, 12:47
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Home is toch ook Home Premium? *flauw*
Kijk, die home versies zijn niet geschikt voor jou en mij. Je zult mij ook geen XP home of Vista home basic zien kopen... Ik wil controle, uitgebreidheid en dat soort dingen.
Ik blijf erbij dat VM gebruikers dat ook willen. Niet dan?
Wij zin inderdaad geen mensen die graag met Home-versies werken, en daar speelt MS met die Ultimate-versie wat op in; al heeft de naam ervan al een gigantisch patser-gehalte. (Plus ik vind Vista van OS al niet je dat; dus ik blijf er liever in het algemeen af). Als main os wil ik inderdaad ook een goed OS; maar voor in een VM hoeft dat volgens mij niet zo: stel dat je als softwarebedrijf software maakt en je wilt die testen op een Home-versie ook (kwestie van machtigingen en dergelijke), moet je daar een aparte pc voor voorzien, met alle gevolgen van dien; hetzelfde scenario met die snapshots van je VM. Want volgens mij mag je al helemaal niet een OEM-versie in een VM draaien (dat lijkt me wel weer gedeeltelijk logisch, vermits een VM eigenlijk geen hardware is, maar slechts gevirtualiseerde hardware (zodat die versie eigenlijk niet gebonden is aan de pc waarop je draait, wat bij OEM wel zo moet zijn)). Maar laat ons nog veronderstellen dat het zo kan; je wilt laat ons stellen een tiental VM's inrichten en dat geheel legaal doen: met Vista Home: 75 euro per stuk. Met Vista Business 120 euro per stuk. Dat vind ik anders wel een groot verschil. En ik zeg het nog eens: met welk recht heeft MS te bepalen op wat voor iets we Windows draaien; als wij een Home-versie willen virtualiseren is dat toch onze zaak, dan hoeven zij toch niet teggen "ja, maar VM'ers zijn gevorderde gebruikers, die hebben juist graag een beter OS". Als ik Home wil draaien in een VM is dat mijn zaak, niet de hunne. (Eigenlijk is dat best gelijkaardig met wat ze bij XP gedaan hebben: een XP Home kan niet aanmelden op een domein, terwijl de vorige generatie (9x/Me) voor dezelfde doelgroep het wel kom).

Citaat:
N aldi PC, ja sorry maar n PC uit b-merken zal ik nooit aanraken.
Ik gebruik idd zwaardere software zoals photoshop en inderdaad games. Maar dan nog, meer geheugen = minder geswap. En dat helpt altijd. Vooral bij vista, die laad dingen in het geheugen die jij vaak gebruikt, deze starten zodoende stukken sneller op.
Medion heeft best degelijke computers, hoor. Tja, Vista maakt inderdaad wat beter gebruik van het geheugen in je computer; alleen blijf ik het nog steeds veel vinden. Zelfs het gewone opstarten, gebruiker laden enzo gaat traag; dat zou eigenlijk niet mogen zijn voor 1GB geheugen vind ik (je zegt dat ze veel cachen, volgens mij is het al eerst belangrijker om alles mooi te laden en daar slagen ze niet eens goed in). Maar je zal me echt niet anders laten denken over het geheugengebruik van Vista: gewoon veel te veel. Ik kijk naar andere OS'en (XP, Linux) en ik merk dat die zelfs 1 GB met gewoon werk niet volkrijgen (en mijn Linux-boxje cachet ook genoeg, en swap staat hier zo goed als af). Met heel wat programma's tegelijk of met wat zware programma's krijg je natuurlijk alles vol'maar Vista slaagt erin om als OS gewoon al het geheugen zo te bezetten dat alles wat bijgeladen wordt, niet snel opstart.

Citaat:
Ik ben bij Win2k al overgestapt op 1gb. Ook voor photoshop trouwens.
Low-end PCS van nu? Ik heb pas 2 pcs in elkaar gezet voor mn zus en zwager.
Dit bevatte n AM2 moederbord, Dualcore 2ghz CPU en 2gb geheugen... Dit onder de 300 euro. Low-end en fokkingt vlot in vista.
Vista heeft het niet perse nodig, maar het gebruikt het...
Bij Win2K deed ik het nog lekker op 128 Megabyte (en dat was best traag, ja; daarom dat ik toen ook liever Windows Me opstarte: dat werkte en werkte best vlug en toen hadden we nog niet echt een netwerk liggen thuis, dus veel beveiliging was er niet nodig en Photoshop gebruikte ik toen nog niet zo vaak (en de toenmalige versies waren ook stukken slanker dan nu, man PS6 was snel, PS7 was al vreselijk log in feite en de CS-series hebben er niet veel goeds aan gedaan)).

In tegenstelling tot XP gebruikt Vista inderdaad zo veel mogelijk geheugen nuttig, dat is waar. Mijn 'maar' staat hierboven al uitgelegd.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-09-2007, 15:08
Verwijderd
Citaat:
(Ik ga hiermee eigenlijk mijn boekje te buiten, maar toch doe ik het): Om iedereen er nog maar eens op te wijzen: maak je niet kwaad als de ander een andere mening heeft dan jij. Microsoft is nu eenmaal een onderwerp waarover de meningen fel uiteen lopen. Probeer het voor iedereen gezellig te houden om hier wat over te discussiëren en scheld elkaar dan ook niet uit voor rotte vis! De kans dat er iemand van mening gaat veranderen is zo ontzettend klein, maar dat wilt natuurlijk niet zeggen dat deze discussie niet kan helpen bij het begrijpen van elkaars standpunt. Behandel je mede-forummers gewoon met de nodige liefde, oké ?
Hier ga je niet mee te ver, ik volg deze discussie niet meer wegens het grote zeik-gehalte, van M@rco weet ik het niet, dus jongens:

Lief doen!
Met citaat reageren
Oud 19-09-2007, 21:58
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Hier ga je niet mee te ver, ik volg deze discussie niet meer wegens het grote zeik-gehalte, van M@rco weet ik het niet, dus jongens:

Lief doen!
Offtopic: Naja, dit is mijn deelforum niet; dus eigenlijk heb ik hier niets te zeggen, dat bedoel ik met te ver gaan; maar ik voelde het wel mijn taak als fb om even op te roepen om een beetje lief te doen tegen elkaar (eigenlijk is dat de taak van elke forummer: een oproep aan zijn medemens om wat respect voor elkaar te tonen; en als je iemand echt niet kan uitstaan: daarvoor bestaat de negeerlijst he )
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 19-09-2007, 22:42
Verwijderd
okay, ik bied mijn welgemeende excuses aan voor de toon waarin de post gezet was. Niet voor de mening, want die staat. Maar ik had mezelf weldegelijk wat beter kunnen nuanceren
Met citaat reageren
Oud 20-09-2007, 00:30
Verwijderd
Citaat:
Offtopic: Naja, dit is mijn deelforum niet; dus eigenlijk heb ik hier niets te zeggen, dat bedoel ik met te ver gaan; maar ik voelde het wel mijn taak als fb om even op te roepen om een beetje lief te doen tegen elkaar (eigenlijk is dat de taak van elke forummer: een oproep aan zijn medemens om wat respect voor elkaar te tonen; en als je iemand echt niet kan uitstaan: daarvoor bestaat de negeerlijst he )
snap ik, maar ik vind het oke. Samen passen we liev & sagt op de fora en spanken we de leden waar nodig.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2007, 11:13
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
snap ik, maar ik vind het oke. Samen passen we liev & sagt op de fora en spanken we de leden waar nodig.
Offtopic: Spanken is ook liev (maar liefst niet sagt) Maar eigenlijk had ik verwacht/gehoopt dat ik gespankt ging worden om mijn bloedrode 'uitspatting'
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 20-09-2007, 13:37
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dat is goedpraten van fout zijn.
Zo werkt het dus niet
Ik denk het niet. De softwaremarkt is ongezond vanwege de praktische monopoliepositie van Microsoft. Microsoft krijgt daardoor kapsones en kuren. In het begin van het computertijdperk zat het met IBM ook zo.

Gebruikers zoeken dan naar oplossingen en alternatieven. Bij IBM was dat massaal overstappen naar andere fabrikanten die toen opkwamen.

Bij het Microsoft imperium is dat Linux bestuursystemen, AMD moederborden en processoren, programma's van andere developers, maar ook illegale software van Microsoft is gewoon een middel om aan de dictatuur op de markt te ontsnappen.


Maar dit toepassende op het onderwerp kan ik het best goedkeuren dat mensen de belachelijke EULA van Microsoft schenden, voor zover die überhaupt al rechtsgeldig is. Als er bepalingen in staan dat jouw eigendom (XP licentie) niet meer bestaat wanneer je Vista koopt, dan is dat domweg in strijd met alle principes uit het recht.

Dit is alsof jij een hotelkamer huurt, en in de bepalingen daarvan staat dat zodra je de kamer huurt, je eigen huis verbeurd verklaard is. Dat is belachelijk, en mensen hoeven niet mee te werken aan dergelijke praktijken van Microsoft.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 20-09-2007, 14:10
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Bij het Microsoft imperium is dat Linux bestuursystemen, AMD moederborden en processoren, programma's van andere developers, maar ook illegale software van Microsoft is gewoon een middel om aan de dictatuur op de markt te ontsnappen.
Op wat voor manier zijn AMD producten een manier om aan Microsoft te ontsnappen

Het illegaal gebruiken van MS producten is dat volgens mij trouwens evenmin; je gebruikt toch gewoon dezelfde software, alleen betaal je er niet voor.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2007, 14:11
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Ik denk het niet. De softwaremarkt is ongezond vanwege de praktische monopoliepositie van Microsoft. Microsoft krijgt daardoor kapsones en kuren. In het begin van het computertijdperk zat het met IBM ook zo.

Gebruikers zoeken dan naar oplossingen en alternatieven. Bij IBM was dat massaal overstappen naar andere fabrikanten die toen opkwamen.

Bij het Microsoft imperium is dat Linux bestuursystemen, AMD moederborden en processoren, programma's van andere developers, maar ook illegale software van Microsoft is gewoon een middel om aan de dictatuur op de markt te ontsnappen.

Maar dit toepassende op het onderwerp kan ik het best goedkeuren dat mensen de belachelijke EULA van Microsoft schenden, voor zover die überhaupt al rechtsgeldig is. Als er bepalingen in staan dat jouw eigendom (XP licentie) niet meer bestaat wanneer je Vista koopt, dan is dat domweg in strijd met alle principes uit het recht.

Dit is alsof jij een hotelkamer huurt, en in de bepalingen daarvan staat dat zodra je de kamer huurt, je eigen huis verbeurd verklaard is. Dat is belachelijk, en mensen hoeven niet mee te werken aan dergelijke praktijken van Microsoft.
Tja, het gebruiken van illegale software is niet de oplossing om het MS-imperium af te bouwen, slechts een aanpak die toont dat veel mensen afhankelijk zijn van die software, maar dat MS inderdaad een te krachtige positie heeft zodat ze eigenlijk niet op hun klanten meer richten: hun software is te duur voor hetgene ze bieden. In datzelfde opzicht heeft Linux trouwens ook een sterk punt dat MS niet kan ondermijnen: MS staat daar als een blok achter MS, het Linux-kamp is verdeelder en het gaat daar voor een stuk over idealen; zodat je het Linux-kamp eigenlijk niet kan uitroeien. Ik moet trouwens altijd lachen met die MS-campagnes á la 'Get The Facts', wat voor mij het grootste bewijs is dat MS de hete adem voelt, maar niet inspeelt op de oorzaken daarvan (hun eigen positie op de markt en hun houding), maar enkel op de gevolgen (positieve concurrentie proberen uitroeien). Een bedrijf heeft nu eenmaal een gezonde hoeveelheid concurrentie nodig om inventief te blijven.

Dat stuk uit de EULA (upgraden van XP naar Vista), staat volgens mij al jaren in die EULA. En langs een kant ook wel logisch, voor zover ik weet komt het hierop neer: als je een upgrade-versie koopt, mag je die enkel gebruiken als je een geschikte oudere versie hebt (upgrade van een 9x of ouder naar Vista kan dacht ik niet), maar je mag niet tegelijkertijd die XP en die Vista-versie gebruiken, dat zou wel handig zijn anders: koop je 1 versie van Windows en dan voor elke andere computer een upgrade. Dat wordt waarschijnlijk bedoeld met het vervallen van die licentie. Volgens mij moet je dat stuk dan ook lezen als: als je een upgrade koopt, moet je beide als 1 product beschouwen, en mag je in totaal maar 1 installatie daarvan hebben staan.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 20-09-2007, 14:12
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Op wat voor manier zijn AMD producten een manier om aan Microsoft te ontsnappen

Het illegaal gebruiken van MS producten is dat volgens mij trouwens evenmin; je gebruikt toch gewoon dezelfde software, alleen betaal je er niet voor.
AMD heeft met de zaak-Microsoft inderdaad niets te maken, maar in de zaak-Intel bv. wel, waar ze uiteindelijk toch ook best een stukje van de taart hebben weten in te nemen
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 20-09-2007, 15:25
Verwijderd
Citaat:
Ik denk het niet. De softwaremarkt is ongezond vanwege de praktische monopoliepositie van Microsoft. Microsoft krijgt daardoor kapsones en kuren. In het begin van het computertijdperk zat het met IBM ook zo.
Dús, als Ford de enige autoproducent ter wereld is die bruikbare auto's maakt en de enige die op alle wegen kan rijden, mag je hun auto's stelen.... Zoals ik al zei; zo werkt het dus niet.

Citaat:
Gebruikers zoeken dan naar oplossingen en alternatieven. Bij IBM was dat massaal overstappen naar andere fabrikanten die toen opkwamen.
Dan ken jij de geschiedenis van IBM niet zo goed. De ene na de andere blunder heeft ervoor gezorgd dat ze midden jaren 70 aan de rand van rode cijfers stonden.

Citaat:
Bij het Microsoft imperium is dat Linux bestuursystemen, AMD moederborden en processoren, programma's van andere developers, maar ook illegale software van Microsoft is gewoon een middel om aan de dictatuur op de markt te ontsnappen.
Ik koop heel veel spullen bij de SPAR. Het is er wel te duur, maar ach, tis het dichtst bij. Ik heb echter keuze uit heel veel andere supermarkten, maar ik ben te lui om uit te zoeken waar de ingang zit, en daarom steel ik gewoon alles bij DE SPAR. En dat noem ik dan niet stelen, maar rellen tegen het etablissement . Je praat gewoon criminaliteit goed nu. Er is namelijk wél keuze. Eet gezond en koop een Apple ofzo.

Maar weet je wat het stiekem is? Er is niets beters, en dat steekt de concurrentie zo. Ze halen bij lange na het niveau niet.


Citaat:
Maar dit toepassende op het onderwerp kan ik het best goedkeuren dat mensen de belachelijke EULA van Microsoft schenden, voor zover die überhaupt al rechtsgeldig is. Als er bepalingen in staan dat jouw eigendom (XP licentie) niet meer bestaat wanneer je Vista koopt, dan is dat domweg in strijd met alle principes uit het recht.
Zoals gezegd, je koopt een upgrade licentie, je waardeert hem op.
Je voegt twéé producten samen tot één nieuwe. Anders zou je zo heel goedkoop ál je pc's van legale software kunnen voorzien. Je hoeft ten slotte alleen maar te upgraden en de upgrade op een andere bak te zetten.

Citaat:
Dit is alsof jij een hotelkamer huurt, en in de bepalingen daarvan staat dat zodra je de kamer huurt, je eigen huis verbeurd verklaard is. Dat is belachelijk, en mensen hoeven niet mee te werken aan dergelijke praktijken van Microsoft.
Zoals hierboven uitgelegd. Je huurt een hotelkamer, komt erachter dat je wilt upgraden, dan krijg je dus niet alletwee de hotelkamers. De gewone versie en dus niet de *upgrade* staat het weldegelijk toe.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2007, 16:56
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Dús, als Ford de enige autoproducent ter wereld is die bruikbare auto's maakt en de enige die op alle wegen kan rijden, mag je hun auto's stelen.... Zoals ik al zei; zo werkt het dus niet.
Dat het stelen geoorloofd is in dat geval, daar heb je gelijk in. Maar het is nu eenmaal natuurlijk dat een monopolist gebruik maakt van die positie (en ja, MS heeft geen absoluut monopolie, maar het komt er dicht genoeg bij in de buurt). Als ik me niet vergis draait meer dan 80% op MS software, andere software is anders, niet noodzakelijk beter of slechter maar bv. door het niet vrijgeven van standaarden (voor bv. een SMB-netwerk of Word-documenten, ...) kunnen andere fabrikanten gewoon niet de draad opnemen en bepaalde functionaliteit bieden die nodig is. Stel dat we allemaal overgaan op OpenOffice, dan lukt het. Maar dat is praktisch niet mogelijk. Verder hebben we nog duizenden documenten liggen in het oude formaat, waarvoor de programmeurs van OOo hard hun best hebben gedaan om de MS-standaarden na te apen, maar dat is allemaal zeker nog niet perfect in orde. Je zou kunnen zeggen dat MS onze informatie als soort van gijzelaar heeft.


[/quote]Ik koop heel veel spullen bij de SPAR. Het is er wel te duur, maar ach, tis het dichtst bij. Ik heb echter keuze uit heel veel andere supermarkten, maar ik ben te lui om uit te zoeken waar de ingang zit, en daarom steel ik gewoon alles bij DE SPAR. En dat noem ik dan niet stelen, maar rellen tegen het etablissement . Je praat gewoon criminaliteit goed nu. Er is namelijk wél keuze. Eet gezond en koop een Apple ofzo.[/quote]
Apple is niet voor iedereen een alternatief; het werkt bv. heel anders, daarom niet beter of slechter maar anders. En hetzelfde blijft gelden: iedereen heeft Windows, dus is het gewoon een kwestie van volgen, omdat je anders in de problemen komt voor uitwisseling van informatie.

Citaat:
Maar weet je wat het stiekem is? Er is niets beters, en dat steekt de concurrentie zo. Ze halen bij lange na het niveau niet.
Er zijn genoeg goede alternatieven. Het grote probleem is dat alternatieven anders zijn en dus niet voor iedereen even goed werken, niet voor alles voorzien fabrikanten drivers (en dat valt niet het OS maar de fabrikanten te verwijten, dat ze ofwel zelf de tijd er niet insteken of dat ze de open-sourcegemeenschap niet hun standaarden aanrijken om dan zelf te gaan ontwikkelen; het meeste moet dan via reverse-engineering gaan; wat ook voordelen heeft, maar langer duurt). Ik zal het nog maar zeggen: ik gebruik al maanden nog enkel Linux, en ik vind het veel beter dan Windows; ik ga niet zeggen dat het voor iedereen geschikt is, maar hetzelfde zou ik ook zeggen van Mac OS of Windows (alleen krijgt de meerderheid Windows door zijn strot gedrukt; bij de Mac'ers heb je mensen die er bewust voor kiezen en oude rotten die het gewoon zijn met Mac te werken). Maar het aantal mensen dat bewust kiest bij hun aankoop "ik wil Windows", is echt klein; de meeste mensen hebben het omdat het bij hun pc bijzat of omdat het bij een vorige pc bijzat.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 20-09-2007, 17:29
Verwijderd
Citaat:
Dat het stelen geoorloofd is in dat geval, daar heb je gelijk in. Maar het is nu eenmaal natuurlijk dat een monopolist gebruik maakt van die positie (en ja, MS heeft geen absoluut monopolie, maar het komt er dicht genoeg bij in de buurt).
Dat is alleen het geval op de desktop en alleen bekeken naar zakelijke full-applicaties(exclusief multimedia sjeit, exclusief de tegenwoordig welbekende web-apps) & games.

Citaat:
Als ik me niet vergis draait meer dan 80% op MS software, andere software is anders, niet noodzakelijk beter of slechter maar bv. door het niet vrijgeven van standaarden (voor bv. een SMB-netwerk of Word-documenten, ...) kunnen andere fabrikanten gewoon niet de draad opnemen en bepaalde functionaliteit bieden die nodig is. Stel dat we allemaal overgaan op OpenOffice, dan lukt het. Maar dat is praktisch niet mogelijk.
Omdat het nog niet uitontwikkeld is, én omdat de TCO nog steeds hoger ligt dan bij MS Office, de beheersbaarheid in grote netwerken is lang niet goed genoeg bijvoorbeeld.

Citaat:
Verder hebben we nog duizenden documenten liggen in het oude formaat, waarvoor de programmeurs van OOo hard hun best hebben gedaan om de MS-standaarden na te apen, maar dat is allemaal zeker nog niet perfect in orde. Je zou kunnen zeggen dat MS onze informatie als soort van gijzelaar heeft.
Sun en IBM hebben geld zat en zou de moeite kunnen doen om eenmalig een fileformat licentie aan te schaffen. Dat kan MS niet weigeren (is jurisprudentie over).

Citaat:
Apple is niet voor iedereen een alternatief; het werkt bv. heel anders, daarom niet beter of slechter maar anders. En hetzelfde blijft gelden: iedereen heeft Windows, dus is het gewoon een kwestie van volgen, omdat je anders in de problemen komt voor uitwisseling van informatie.
Ahá! Daar heb je het punt. Dús zouden alle OS'en hetzelfde moeten looken en feelen. 'anders werken' is het tegenovergestelde van geen optie, het móét. Het kan niet anders. Uitwisseling van informatie mag geen probleem zijn met de huidige XML standaarden.

Citaat:
Er zijn genoeg goede alternatieven. Het grote probleem is dat alternatieven anders zijn en dus niet voor iedereen even goed werken, niet voor alles voorzien fabrikanten drivers (en dat valt niet het OS maar de fabrikanten te verwijten, dat ze ofwel zelf de tijd er niet insteken of dat ze de open-sourcegemeenschap niet hun standaarden aanrijken om dan zelf te gaan ontwikkelen; het meeste moet dan via reverse-engineering gaan; wat ook voordelen heeft, maar langer duurt). Ik zal het nog maar zeggen: ik gebruik al maanden nog enkel Linux
Nou er zit nóg iets aan. Op het moment dat er cryptografie bij komt keken (CSS, BluReej, HDDVD, WAP/WEP/WPA), dan moeten de fabrikanten van deze apparatuur een wurgcontract tekenen. Beter gaat men kijken naar PGP-software encryptie. Dus in plaats van encryptie op laag 3, encryptie op laag 7, via public/private keys, met standaard SHA's methoden, bijvoorbeeld (hey, ik ruik een concept).

Citaat:
en ik vind het veel beter dan Windows;
En het grappige is, dat is het niet. Het is anders. Zo heeft Linux voordelen op het gebied van user management en configuratie, maar de manier waarop filesystemrechten uitgedeeld worden is onbruikbaar in wat voor omgeving dan ook.

Citaat:
ik ga niet zeggen dat het voor iedereen geschikt is, maar hetzelfde zou ik ook zeggen van Mac OS of Windows (alleen krijgt de meerderheid Windows door zijn strot gedrukt; bij de Mac'ers heb je mensen die er bewust voor kiezen en oude rotten die het gewoon zijn met Mac te werken). Maar het aantal mensen dat bewust kiest bij hun aankoop "ik wil Windows", is echt klein; de meeste mensen hebben het omdat het bij hun pc bijzat of omdat het bij een vorige pc bijzat.
Interessant experiment om ze te laten kiezen. Ik denk dat 90% bewust voor Windows kiest. Zelfs als we ze onbevooroordeeld laten kiezen, dwz, KDE of Gnome versie nieuwste versus XP compleet ingericht desktop OS. De kleurstellingen houden we ook vrijwel gelijk.
Ik vrees dat mensen toch voor Windows gaan na twee uur spelen met het apparaat.

En daar wil ik nog aan toevoegen; Misbruik maken van een monopoly-positie is onmogelijk. Gébruik daarentegen
Met citaat reageren
Oud 20-09-2007, 19:06
Koning
Avatar van Koning
Koning is offline
Er valt niet zo veel meer op deze discussie in te brengen maar het valt me zo erg op dat Windows kopers zo worden gekort terwijl kopiëerders getolereerd worden. (dit los van het upgrade verhaal)
__________________
"Bring me my monocle. I want to look rich."
Met citaat reageren
Oud 20-09-2007, 19:39
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Dat is alleen het geval op de desktop en alleen bekeken naar zakelijke full-applicaties(exclusief multimedia sjeit, exclusief de tegenwoordig welbekende web-apps) & games.
Ik zie niet in wat dat hier ter zake doet.

Citaat:
Omdat het nog niet uitontwikkeld is, én omdat de TCO nog steeds hoger ligt dan bij MS Office, de beheersbaarheid in grote netwerken is lang niet goed genoeg bijvoorbeeld.
MS Office ook niet echt uitontwikkeld. TCO ligt volgens mij zeker niet hoger; maar hangt natuurlijk ook van de situatie af. Sowieso heb je bij OOo geen sprake van aanschafprijs, en onderhoudsmensen zullen even veel kosten, lijkt me. Inzetbaarheid op grote netwerken is inderdaad minder dan bij MS-producten, omdat die daar in het domeinbeheer mee inzitten.

Citaat:
Sun en IBM hebben geld zat en zou de moeite kunnen doen om eenmalig een fileformat licentie aan te schaffen. Dat kan MS niet weigeren (is jurisprudentie over).
De standaard die MS vrijgeeft is niet de volledige standaard, ook bij hun zogenaamd open standaarden is dat niet het geval, o.a. hun Office 2007-standaarden (docx, xlsx, ...) zijn slechts voor een gedeelte vrijgegeven. Zo kunnen concurrenten natuurlijk nooit producten op de markt brengen die hetzelfde kunnen. Sun heeft StarOffice, staat tegenwoordig los van OOo; IBM heeft pas aangekondigd om van OOo een fork te maken, als ik me niet vergis. En het gaat er niet om dat beide grote bedrijven dat kunnen doen; wat als ik morgen een bedrijfje wil beginnen dat die licenties moet hebben? Dat is concurrentie en door dat hele gedoe knijp je die kleintjes gewoon dood voor ze kunnen beginnen. Daarom zijn er juist open standaarden nodig: iedereen laten beginnen met hetzelfde en de broodnodige uitwisselingsstandaarden gewoon gratis en vooral open laten.

Citaat:
Ahá! Daar heb je het punt. Dús zouden alle OS'en hetzelfde moeten looken en feelen. 'anders werken' is het tegenovergestelde van geen optie, het móét. Het kan niet anders. Uitwisseling van informatie mag geen probleem zijn met de huidige XML standaarden.
Ik zeg gewoon dat Mac niet de enige alternatieve optie is (en best eigenwijs is), trouwens hoeft het uitzicht van een OS niet af te hangen van dat OS. Als je kijkt naar Linux (ja, hier ben ik weer): daarvoor heb je tientallen 'Desktop Environments' (sommigen daarvan hebben trouwens ook een Windows-versie).

Uitwisseling van informatie gebeurt ook met verouderde systemen die nog niet van XML afweten. Ook is XML niet de meest efficiënte manier (het neemt veel plaats in, het is wel human-readable en portable, dat is wel het voordeel). Elke toepassing vereist een andere manier van overdracht van informatie. Als je bv. een film in XML zou willen overdragen, zit je met een gigantisch bestand (ik gok een factor 10 keer groter dan een ongecomprimeerde film). Dat je tussen 2 computers informatie wel overgedragen krijgt, als je daar genoeg moeite voor doet, is logisch; maar XML is daar niet noodzakelijk het antwoord.

Citaat:
Nou er zit nóg iets aan. Op het moment dat er cryptografie bij komt keken (CSS, BluReej, HDDVD, WAP/WEP/WPA), dan moeten de fabrikanten van deze apparatuur een wurgcontract tekenen. Beter gaat men kijken naar PGP-software encryptie. Dus in plaats van encryptie op laag 3, encryptie op laag 7, via public/private keys, met standaard SHA's methoden, bijvoorbeeld (hey, ik ruik een concept).
Hoezo moeten de fabrikanten dan een wurgcontract tekenen? Cryptografie steunt immers niet obscurity, hoor, of laat me nuanceren: degelijke cryptografie in ieder geval niet. De technieken en media die je opnoemt (behalve WEP en WPA, WAP is voor zover ik weet een open protocol, en helemaal geen cryptografisch protocol) zijn gewoon implementaties van simpele DRM-systemen. Cryptografie an sich vereist geen wurgcontract (in de VS soms wel, vermits het daar niet simpel is om dergelijke algoritmes te mogen uitvoeren of zelfs maar te gebruiken). PGP-achtige encryptie noemt men inderdaad Public Key Cryptography, maar heeft heel wat nadelen (steunt op moeilijke berekenbaarheid van priemfactoren, wat met quantum computing waarschijnlijk zal vervallen; een PK-algoritme is ook vele malen zwaarder dan een klassiek algoritme (hier bestaan manieren rond, zoals bij PGP inderdaad gedaan wordt: slechts de sleutel via PK en de rest met die sleutel encrypteren). Verder: SHA's zijn hashes, kun je dus niet voor encryptie gebruiken, enkel voor validation/authentication. Ook nog extra: er bestaan genoeg manieren om (via open standaarden) gegevens geëncrypteerd te versturen; zoek maar op SSL, SSH, HTTPS, SFTP, SCP, en ga zo maar door.

Hoe de licenties bij WEP/WPA zitten, ben ik niet zo direct van op de hoogte; maar een goed algoritme is even sterk als hij open-source is. Hell, het sterkste en bewezen onkraakbare klassieke cryptografisch algoritme (One Time Pad) is open-source (als het zelfs niet public domain is). Praktische implementatie daarvan is echter het zwakke punt.

Citaat:
En het grappige is, dat is het niet. Het is anders. Zo heeft Linux voordelen op het gebied van user management en configuratie, maar de manier waarop filesystemrechten uitgedeeld worden is onbruikbaar in wat voor omgeving dan ook.
Op sommige gebied is het beter, op andere niet. Jij haalt er een puntje uit en denkt daarmee te bewijzen dat mijn mening ongefundeerd is. Linux heeft inderdaad niet zo'n uitgebreid ACL-systeem als Windows met een NTFS-partitie (echter wel een beter systeem als het aankomt op FAT-achtige partities: bij Windows zit daar geen beveiliging op, bij Linux wel bv.). En onbruikbaar in wat voor omgeving dan ook; ten tijde van Windows 98 was er niet eens dergelijk systeem, en toch was het bruikbaar. Thuis heb je meestal zelfs zo'n systeem niet nodig. De ACL's bij Linux zijn juist wel bruikbaar in heel veel omgevingen, ze zijn algemener dan die van Windows, dat is waar (al dacht ik dat er kernel modules waren die het op hetzelfde niveau brengen: SELinux). En kom maar niet af dat het onbruikbaar is in elke situatie: SELinux wordt bv. door de NSA gebruikt, zal veilig genoeg zijn, lijkt me. Dat er genoeg grote bedrijven of instellingen Linux of Unix gebruiken, wilt voor mij toch zeggen dat het in geen geval onbruikbaar is.

Andere aspecten: de shell-interface, open-source an sich (van MS weten we nooit 100% zeker dat ze niet allerhande informatie aftappen, van Linux kunnen we dat wel zeggen, vermits je ook zelf kan gaan compileren als je wilt), betere directorystructuur (mounten en dergelijke, dingen die in Windows voor een stuk ook kunnen, maar niet zo goed werken, of slechts experimenteel werken, zoals bv. Junction Points (wat in Unices een Symbolic Link is)), degelijk softwarebeheer, ... Een OS heeft meerdere aspecten, voor mij overwint Linux daar duidelijk; voor iemand anders misschien niet.

Citaat:
Interessant experiment om ze te laten kiezen. Ik denk dat 90% bewust voor Windows kiest. Zelfs als we ze onbevooroordeeld laten kiezen, dwz, KDE of Gnome versie nieuwste versus XP compleet ingericht desktop OS. De kleurstellingen houden we ook vrijwel gelijk.
Ik vrees dat mensen toch voor Windows gaan na twee uur spelen met het apparaat.
Volgens mij kom je in dergelijk geval uit op een mooie evenwichtige verdeling, anders mag jij me zeggen in welke basisfeatures de Windows-shell zo uitblinkt in vergelijking met KDE/Gnome/... Ik denk juist dat heel wat mensen eerder voor KDE of Gnome gaan kiezen: KDE omdat het meer bling-bling aandoet (een beetje te veel als je het mij vraagt) en Gnome omdat het lekker simplistisch en clean is. Als je alleen al naar het startmenu van deze drie kijkt, merk je een wereld van verschil. Bij Gnome zijn het 3 menu's, mooi geordend. Bij KDE 1 menu met alles mooi geordend. Bij Windows 1 menu, maar een gigantische warboel als je wat geïnstalleerd hebt (en ja, dat valt aan te passen, op Windows was dat altijd het eerste dat ik deed: een beetje proberen ordenen in de vorm van wat het op die andere DE's geeft). In dat opzicht is het al helemaal om zeep als je kijkt naar Vista, het startmenu is daar vreselijk. Volgens mij is nog steeds de enige reden dat iemand Windows kiest, het feit dat ze het zo gewoon zijn, zeker je voorspelling dat 90% voor Windows zou kiezen, is volgens mij helemaal bij de haren getrokken (alleen spijtig dat we geen testgroep hebben daarvoor). De tijd dat Linux er lelijk en ouderwets uitzag, is best voorbij, hoor.

Citaat:
En daar wil ik nog aan toevoegen; Misbruik maken van een monopoly-positie is onmogelijk. Gébruik daarentegen
Ik noem het misbruik maken; anders kan je hetzelfde zeggen over pedofielen en kinderen: 'misbruik maken van kinderen? neen, het is er gebruik van maken' (zieke gedachte enkel om mijn punt aan te tonen). Met misbruik maken van hun positie wordt enkel de monopolist beter van de situatie; in normale omstandigheden worden alle betrokken partijen beter van de zaak, dat is trouwens ook de drijfveer achter de economie.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware [Nieuwe Browser] Google Chrome
Hulk
50 12-09-2008 09:51
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Betalen voor MSN?
Uitgeluld
75 12-09-2003 17:52
Software & Hardware [XP] Op twee computers?
Verwijderd
10 31-10-2002 09:24


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:02.