Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-08-2004, 14:00
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Er zijn verschillende dingen aan de hand. Ik heb ME/CVS (Chronisch Vermoeidheids Syndroom). Ik slaap slecht. En ik heb veel/vaak stijve spieren. Overal maar voornamelijk in m'n nek/rug/schouders. Ik heb altijd al nekproblemen gehad. (vaak pijnlijk en zo) Slecht slapen en stijve spieren zijn kermerken van ME/CVS. Maar het hoeft niet per se daardoor te komen. Het is iets heel algemeens.. en ik kan alles daar wel op afschuiven.. en ik denk wel dat het erdoor komt of mee te maken heeft, maar het hoeft dus niet.

Nou heb ik het gevoel dat ik als ik slaap, me niet goed ontspan. En dat de spierpijn daar (deels) door komt. Ik laat me af en toe insmeren met tijgerbalsem. En mijn moeder had uit Oosterrijk Murmelin olie (oid?) meegenomen. Daar heb ik even plezier van. (vooral de tijgerbalsem.. die is sterker) Maar het is geen oplossing en het werkt ook niet veel langer dan een uurtje of 2. Massages zijn vaak wel lekker maar ook al snel pijnlijk.

Nou ja.. ik geloof dat dit min of meer de feiten zijn.

Ik wil vooral weten wat ik ermee moet. En wat het kan zijn. En of er meer alternatieven zijn dan tijgerbalsem/die olie die mogelijk beter werken. En hoe ik zo kan slapen dat ik in ieder geval een beetje ontspan.

Goed, beetje vaag allemaal.. ik weet zelf niet zo goed wat ik wil geloof ik.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 14:06
Verwijderd
Het zijn idd kenmerken van ME/CVS (Chronisch Vermoeidheids Syndroom...daar kan het dus best van komen. Als jij denkt dat het ergens ander van komt, dan zul je moeten proberen de oorzaak te achterhalen. Wie weet heb je veel aan je hoofd of ben je andere dingen gaan doen dan normaal ofzo.

Ik denk dat de kans dat het door CVS komt vrij groot is... En als ze daar iets voor verzonnen hadden wat hielp, dat waren veel mensen blij.

Misschien kan je ontspanningsoefeningen doen? Of yoga ofzo? Of iets van houdingsoefeningen (Mensendieck ofzo)? Misschien weet je huisarts iets voor het slapen of kun je zelf eens in de drogist rondkijken naar iets van kruiden waardoor je beter ontspant en/of slaapt. Of misschien slaap je wel beter als je vooraf een pijnstiller inneemt oid.

Ik ken het probleem, mocht je de oplossing gevonden hebben, zeg het me even.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 14:11
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Ja, nou ja.. als ik eenmaal slaap, slaap ik ook wel even (uurtje of 10 ). Misschien dat het door m'n houding komt? Ik slaap eigenlijk altijd op m'n buik. Wat als gevolg heeft dat m'n nek dus altijd gedraaid is.. en op een laag kussen of helemaal geen kussen ligt. Het probleem is dat het zo automatisch gaat Daarom dacht ik misschien dat het met het slapen te maken had.

Ik wil er vanaf (de spierpijn).. en ik weet niet of ik er wel vanaf kan. 't Irriteert me

Als ik een uitgebreide massage heb gehad (bij een prof).. dan is het de volgende dag weer helemaal terug.

Maar goed.. tips om het te verlichten, zijn altijd welkom natuurlijk.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 14:13
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Ik ken het probleem, mocht je de oplossing gevonden hebben, zeg het me even.
Deal
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 14:19
Verwijderd
*reageer*

koop een goed matras.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 14:21
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
PIGLY PUFFER schreef op 13-08-2004 @ 15:19 :
*reageer*


Citaat:
PIGLY PUFFER schreef op 13-08-2004 @ 15:19 :
*koop een goed matras.
Mja.. moet eigenlijk ook nog Ik moet gewoon een bed hebben. (lig nu op de grond op een matras)
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 14:26
Verwijderd
Citaat:
grl schreef op 13-08-2004 @ 15:21 :




Mja.. moet eigenlijk ook nog Ik moet gewoon een bed hebben. (lig nu op de grond op een matras)
vind je het gek dat je stijf wakker wordt... :>
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 14:28
Verwijderd
Citaat:
PIGLY PUFFER schreef op 13-08-2004 @ 15:19 :

koop een goed matras.
Is niet altijd een oplossing (ik heb een goed matras ).

Ik vrees eigenlijk dat als het door CVS komt, dat er dan niet echt iets aan te doen is...maar goed, een goed matras kan nooit kwaad natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 14:40
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
PIGLY PUFFER schreef op 13-08-2004 @ 15:26 :
vind je het gek dat je stijf wakker wordt... :>
Nee, maar daar ligt het niet helemaal aan. Natuurlijk.. het zou helpen. En we zijn er mee bezig (dat klinkt alsof het heel moeilijk is om een bed te kopen he? Nou.. dat is het ook ) Maar Leonoor heeft gelijk, denk ik.. de echte oorzaak is de CVS. Dit helpt gewoon niet erg mee
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 12:22
hardhitter
hardhitter is offline
Ik heb ook al maanden last van een stijve nek en ook vooral als ik wakker ben geworden.
Smeer er ook vaak tijgerbalsum op helpt wel ff. Maar wat is dat CVS voor iets precies dan??

beter heb ik dat niet
__________________
911? there's a handsome guy in my house! ow w8 cancel that... it's only me
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 12:34
Verwijderd
Citaat:
hardhitter schreef op 14-08-2004 @ 13:22 :
Maar wat is dat CVS voor iets precies dan??

beter heb ik dat niet
Zolang je alleen stijf bent ed hoef je daar niet bang voor te zijn. CVS staat voor Chronisch VermoeidheidsSyndroom, mensen met CVS zijn dus (oa) chronisch vermoeid (en dan niet omdat ze te weinig slapen of te veel doen oid, vaak slapen ze juist erg veel en doen ze amper iets (omdat ze dat niet kunnen ivm die vermoeidheid), ze zijn zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak altijd extreem moe. Zoek eens op google op cvs of me of chronisch vermoeidheidssyndroom, dan vind je heel veel info waar je kan lezen wat het precies inhoud (mocht het je interesseren ).
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 12:51
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Offtopic: Als aanvulling op Leonoor: Ik kan me altijd erg vinden in de omschrijving en informatie van deze site: http://www.ayme.org.uk/article.php?sid=10&id=58 en http://www.ayme.org.uk/article.php?sid=10&id=28 (engels-talig)

Maar goed..

Vanmorgen stond ik op uit bed.. ik zakte meteen door m'n benen van de spierpijn. Ik moet zeggen dat ik schrok.. 't was nog niet eerder gebeurd.

Nou ja.. het zal ook allemaal wel.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 15:32
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Citaat:
grl schreef op 14-08-2004 @ 13:51 :

Vanmorgen stond ik op uit bed.. ik zakte meteen door m'n benen van de spierpijn. Ik moet zeggen dat ik schrok.. 't was nog niet eerder gebeurd.

Nou ja.. het zal ook allemaal wel.
Dat heb ik ook een keer gehad ja, dan schrik je echt..
Spierpijn wen je wel aan, maar als er dan echt wat 'mis' gaat.. Verder denk ik inderdaad dat het door CVS komt.. Jammer, maar helaas voor ons, niks aan te doen.

Het schijnt trouwens dat je door lichte anti-depressiva beter slaapt, en ook ontspannener, dus minder spierpijn. Mijn huisarts wil het mij niet voorschrijven, omdat dat totaal niet bewezen is enzo, mijn tante krijgt het wel af en toe van haar huisarts, zij heeft er wel baat bij (zij heeft fm).

Uiteraard zijn dat soort medicijnen ook maar een tijdelijke oplossing voor perioden dat het echt niet gaat.

(En natuurlijk sluit ik me aan bij Leonoor.. als je de oplossing ooit vind, dan hoor ik het graag )
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 15:36
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Konijn schreef op 14-08-2004 @ 16:32 :
Dat heb ik ook een keer gehad ja, dan schrik je echt..
Spierpijn wen je wel aan, maar als er dan echt wat 'mis' gaat.. Verder denk ik inderdaad dat het door CVS komt.. Jammer, maar helaas voor ons, niks aan te doen.

Het schijnt trouwens dat je door lichte anti-depressiva beter slaapt, en ook ontspannener, dus minder spierpijn. Mijn huisarts wil het mij niet voorschrijven, omdat dat totaal niet bewezen is enzo, mijn tante krijgt het wel af en toe van haar huisarts, zij heeft er wel baat bij (zij heeft fm).

Uiteraard zijn dat soort medicijnen ook maar een tijdelijke oplossing voor perioden dat het echt niet gaat.

(En natuurlijk sluit ik me aan bij Leonoor.. als je de oplossing ooit vind, dan hoor ik het graag )
Schrijft haar huisarts het voor om deze reden (beter slapen) of omdat fm nou eenmaal ook vrij ingrijpend is en zo.. en dat-ie denkt dat het misschien beter is?

En slaap je beter omdat je duffer wordt of zo?

voor jou geldt ook: deal
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 16:19
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Nee, hij schrijft het voor in perioden dat ze extra slecht slaapt, of een tijdlang achter elkaar veel last heeft, puur zodat ze beter slaapt en ontspannener slaapt. Ik weet niet of je er duffer van wordt, dat zou wel kunnen, dat je daarom eerder in slaap valt..
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 16:44
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Okay

En hebben jullie ervaringen met massages?
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 16:52
Verwijderd
Citaat:
grl schreef op 14-08-2004 @ 17:44 :
En hebben jullie ervaringen met massages?
Alleen van m'n vriend. Als het niet al te erg is, dan helpt het meestal wel iets, al is het, net als bij jou, gauw pijnlijk.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 16:54
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 14-08-2004 @ 17:52 :
Alleen van m'n vriend. Als het niet al te erg is, dan helpt het meestal wel iets, al is het, net als bij jou, gauw pijnlijk.
Mja.. okay. Mijn moeder dacht misschien ritmische massages (van die antroposofische.. die zijn meestal wel zacht en vriendelijk). En al helpt het niet tegen de spierpijn.. echt kwaad zal het ook niet doen.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 17:09
Verwijderd
Citaat:
grl schreef op 14-08-2004 @ 17:54 :
Mja.. okay. Mijn moeder dacht misschien ritmische massages (van die antroposofische.. die zijn meestal wel zacht en vriendelijk). En al helpt het niet tegen de spierpijn.. echt kwaad zal het ook niet doen.
Ik heb bij de fysio (ook bij een antroposofische) ook wel eens massages gehad. Bij de antroposofische fysio werd er ook gewerkt met bijenwas; na de behandeling werd er een warme plak bijenwas klaargemaakt en dat werd dan op het behandelde deel gelegd. Zo moest je dan een tijd blijven liggen ('uitrusten' van de behandeling zeg maar oid). Was wel lekker.

(Ik weet niet of dat bij iedere antoposofische fysio is, maar die waar ik geweest ben (twee, maar in dezelfde praktijk ) wel. )

Ritmische massages ken ik niet.
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid bultje na verwijdering van teek
ninie
34 17-07-2005 09:44
Psychologie Antidepressiva, hoe werkt het? [BESCHRIJVING]
Eend
27 24-02-2003 18:49


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:11.