Oud 11-01-2018, 00:34
JustInHere97
JustInHere97 is offline
Ik heb het probleem dat mensen mij in vertrouwen nemen en daarom hun verhaal vertellen. Vaak zijn dit negatieve verhalen, waar ze bijvoorbeeld mee zitten of wat ze hebben meegemaakt.

Alleen niet iedereen laat dat zo gemakkelijk los, waardoor het voor mij soms nog weleens veel energie kost om uiteindelijk het verhaal uit ze te krijgen. Zodat ik ze vervolgens mee kan helpen, advies kan geven of door te luisteren.

Alleen soms wordt mij dit te veel en vind ik het lastig om aan te geven dat het mij teveel wordt. Vaak vertellen ze het ‘s avonds laat en wil ik eigenlijk gaan slapen, maar wil ze niet in de steek laten. Ik ben gewoon bang dat ik er zelf door onderdoor door ga.


Wat eigenlijk concreet mijn vragen zijn:
* Wat kan ik doen om er zelf minder mee te blijven hangen?
* Hoe kan ik aangeven dat het mij niet uit komt?
* Hoe verzorg ik dat de gedachtes niet blijven bij problemen van een ander?
* Waardoor kan ik voorkomen dat ik er zelf niet onderdoor ga?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-01-2018, 16:39
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Zorg dat jij ook weer iemand hebt waar je het kunt bespreken, zodat jij niet alleen met alle zorgen blijft hangen. Je grenzen leren aangeven is ook super belangrijk, je mag gerust een keer nee zeggen tegen afspreken met iemand, of wanneer iemand een heel heftig verhaal begint aangeven dat jij geen hulpverlener bent. Laat diegene merken dat je om hem/ haar geeft, maar geef ook aan dat jij maar beperkt kunt helpen, en dat het jou soms ook allemaal wat veel wordt. Iemand met een serieus probleem doorsturen naar een hulpverlener (vertrouwenspersoon op school, de huisarts, een psycholoog of coach) is soms juist heel erg goed. Geef aan dat je graag een goede vriend bent, maar dat jij niet ook nog hulpverlener kunt zijn - omdat je die dingen niet zo goed los kunt laten.

Willen mensen 's avonds praten en wil jij eigenlijk gewoon gaan slapen, dan kan je dat ook gerust zeggen. "Hey, ik wil er graag voor je zijn maar ik ben ook erg moe/ heb mijn nachtrust nodig. Zullen we hier morgen even over praten?" Dan ben jij nog steeds zorgzaam en betrokken, maar krijg jij in elk geval ook gewoon je nachtrust.

Je eigen grenzen aangeven is hierin echt super belangrijk!
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Verhaal] Vrouwenopvang Fryslân
Verwijderd
17 05-03-2007 15:12
Verhalen & Gedichten [Verhaal] Gootsteenontstopper
Verwijderd
10 13-12-2004 15:35
Verhalen & Gedichten tja...een verhaal..ofzo
Romie
11 08-07-2004 07:11
Verhalen & Gedichten [kort verhaal] F.'s verhaal
Just Johan
2 23-02-2004 14:41
Psychologie Stap in het verhaal van de ander-Topic.
Dreamerfly
31 11-11-2003 19:30
Verhalen & Gedichten verhaaltje
b-z
7 03-05-2003 22:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:16.