Oud 21-05-2008, 19:10
Lauwie101
Lauwie101 is offline
Citaat:
wat moet je hebben?

tussenstand qua klachten bij het laks om 18:31 - 1332 klachten
Ik heb een 4.1 nodig voor een 5.5
Maar een 6.1 voor een 7.

Kom op jongens.. als je klachten hebt.. gwn klagen bij het laks he?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-05-2008, 19:12
lord_ralf
Avatar van lord_ralf
lord_ralf is offline
zkr weten gaan klagen! mn halve klas heeft nu al geklaagd het gaat nu super snel, in een dik half uur zon 500 klachten! en je kan ze trouwens hier zien.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2008, 19:43
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Tering, wat een hoop klachten. xD En nja, biologie heeft altijd een hoge norm, dat scheelt wel.

En @ tonio, bij mij gaan wel veel dingen goed ja, dat klopt wel, maar een vriendinnetje vond hem ook wel te doen en makkelijker dan andere examens dus ik ben niet helemaal de enige..
Mja, ik zie de 12e wel wat voor cijfer ik ervoor heb gehaald, een voldoende is het vast wel en ik hoop op een 79. En ik denk dat ik dat ook wel gehaald heb, trouwens. Nja. We'll see! Voor die 79 moet ik tussen de 47 en 62 punten hebben gehaald... ongeveer 55 dus, dat zou toch gelukt moeten zijn. *duimt*
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2008, 20:21
Verwijderd
Toch maar even geklaagd over Biologie (compex). Ik doe het normaal nooit maar vond het wel nodig. Ik heb absoluut niet het gevoel gehad dat je er echt voor kon leren, ook het gevoel dat er veel behandeld werd ontbrak eigenlijk. Maar goed, we zien wel. Ik heb een 3,4 nodig voor een 6 gemiddeld dus dat moet lukken denk ik.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2008, 20:39
Verwijderd
agattagatagat

Veel te veel ecologie en veel te weinig tijd.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2008, 20:47
Verwijderd
Die opgave was inderdaad enorm vaag :')
Met citaat reageren
Oud 21-05-2008, 20:48
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Citaat:
agattagatagat

Veel te veel ecologie en veel te weinig tijd.
Het antwoord op vraag 30 was gata hoor . Verder sluit ik me helemaal bij je aan.
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Met citaat reageren
Oud 21-05-2008, 21:48
Verwijderd
Citaat:
Die opgave was inderdaad enorm vaag :')
Zo gelukkig nog iemand met compex.

Die shit over die vogel van het compex deel was echt te lang en te saai. Dat van dat tekenen van die APC was ook echt te wazig, hoe de fook kon je nou weten welk deel je als antigeen moest nemen.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2008, 22:31
Verwijderd
Het deel over die Grutto was niet moeilijk maar dat stuk over het virus was echt moeilijk en vaag. Eigenlijk vond ik het compex examen nogal nutteloos; het voegt echt niet extra's toe aan het examen (wat wel de bedoeling was volgens mij).

Overigens zijn er volgens examen.nu tot nu toe 187 klachten over Biologie Compex en 2679 klachten over Biologie zonder compex. Of het aantal scholen dat compex gebruikte is laag of men vond het over het algemeen niet heel moeilijk. Alhoewel ik dat laatste niet echt kan voorstellen als ik eerlijk ben.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2008, 22:56
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Heeft iemand een locatie waar het examen van dit jaar staat? Ik wil het graag even bekijken.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 21-05-2008, 23:01
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
http://www.examenbundel.nl/examenbun...p?pagkey=71380
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Met citaat reageren
Oud 21-05-2008, 23:46
Maarten.
Maarten. is offline
Denk dat de norm wel hoger zal zijn dan de gemiddelde norm van 1.3
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 07:26
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Citaat:
Denk dat de norm wel hoger zal zijn dan de gemiddelde norm van 1.3

Zou wel fijn zijn idd.
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 08:48
Lauwie101
Lauwie101 is offline
Ja, ik wil wel een normering van 1.7 ofzow
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 10:21
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Ik hoopte eigenlijk op het examen zelf. Die antwoorden kan ik zelf wel achter komen.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 10:24
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Trouwens,

Ik hoorde gisteren op de radio dat er volgens een flink antal leerlingen teveel inzichtvragen bij het biologie-examen zaten. Ik vraag me af waaromd at een probleem is?

Verder kan er wat mij betreft nooit teveel ecologie in een toets zitten ... maar ik doe daar dan ook mijn Master in.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 10:43
Verwijderd
Het had ook te maken met de onderwerpen. Er waren slechts weinig onderwerpen en de onderwerpen die er waren die waren aardig pittig (Repeats, Stikstof gedoe in een loofbos, stukje over de celcyclus etc..). Slechts één deel van het compex ging over dieren (Grutto's) en het tweede deel over virussen.

Het punt was dat je in principe niet hoefde te leren omdat je de opgedane kennis niet echt nodig had. Zo werd er bijvoorbeeld niks gevraagd over homeostase, impulsgeleiding, vertering, evolutie etc.. en dat zijn, zo lijkt mij, ook aardig belangrijke onderwerpen. Nu was het aantal onderwerpen beperkt en vrij pittig en inzicht vragen zijn opzich leuk maar je moet wel het idee hebben dat je opgedane kennis echt nuttig was en dat gevoel had ik nu niet.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 10:47
Chocolademelk
Chocolademelk is offline
Bioexamen2008
In het bioboek is 1 of 2 hoofdstukken ecologie van de in totaal 20 hoofdstukken.
Als dan de helft van je examen ecologie is. En driekwart van de vragen inzicht is. Is dat wel klote..
Het gaat er niet echt om of je iets van biologie weet, meer of je een beetje logisch na kan denken + geluk heb met de juiste vage vraag begrijpen & op de juiste vage manier antwoorden.

Daarbij sloegen sommige vragen echt nergens op. Maargoed, Dat is voor iedereen anders. Bekijk het examen zelf maar

( Mijn gemiddelde SE cijfer voor bio is een 8. Dit examen was gewoon heel anders dan ik had verwacht, anders ook dan mijn oefenexamens )
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 11:42
Verwijderd
Hmja ik sta ook een 8,6 voor m'n SE's maar ik denk dat ik voor deze CSE in de 6 of misschien net een 7 haal.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 11:57
Maarten.
Maarten. is offline
Bij mij had ik voor mijn proefexamens gemiddeld rond de 6.5 - 6.8 en nu haal ik voor deze rond de 5.6 - 6.2 dus ook ik vond hem echt kut.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 12:05
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Ik vind het wel interessant dat jullie blijkbaar kennis zo los zien van inzicht. Mijn ervaring is juist dat zonder kennis inzicht ontbreekt en dat alleen mensen die echt daadwerkelijk goede kennis hebben het inzicht kunnen beantwoorden.

Het probleem is alleen dat als je met inzicht werkt, je vaak het idee hebt dat je geen kennis meer gebruikt.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 13:03
Verwijderd
Kan iemand mij btw de vraag betreffende het restrictie-enzym uitleggen. Ik snapte daar echt helemaal niks van.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 14:23
Lauwie101
Lauwie101 is offline
Compex?

Anders heb ik namelijk wat gemist.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 14:49
Verwijderd
nope zat in de gewone geloof ik ook. Stukje DNA met 4 nummers en dan moest jij aangeven op welke plek het restrictie-enzym de DNA streng knipte.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 15:02
Chocolademelk
Chocolademelk is offline
Volgens mij heb ik zoiets niet gehad hoor ?

Welke vraag is het van het 'gewone' examen ?
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 15:06
Verwijderd


Het antwoord is, volgens het correctiemodel, B.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 15:16
Verwijderd
Ja het antwoord kan ik zelf ook wel vinden. Uitleg echter niet.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 15:17
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij heb ik zoiets niet gehad hoor ?

Welke vraag is het van het 'gewone' examen ?
Vraag 33
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 15:26
Lauwie101
Lauwie101 is offline
Ik snap het nog steeds niet. Sorry.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 15:27
Chocolademelk
Chocolademelk is offline
Oh die
Die had ik goed
3&4 zijn het sowieso niet. Ik hoop dat je dat snapt?

En toen vond ik dat aan de 5' kant sowieso een fosfaatgroep moest zitten ( heet dat rondje zo?) --> Dus dan is het plek 2


Ik weet niet of het klopt. Maar ik vond het een goede redenatie
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 15:29
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
[afbeelding]

Het antwoord is, volgens het correctiemodel, B.
De DNA-keten wordt altijd verlengd van 5' naar 3'. Een nucleotide bestaat uit een base, suiker en fosfaat. De fosfaatgroep van de volgende nucleotide koppelt zich altijd aan de 3' kant van de suiker. Vandaar dat het restrictie-enzym knipt bij pijl 2. Dit is dus tussen de suiker van de vorige en de fosfaat van de volgende. (zoek ter illustratie via google maar een plaatje van een nucleotide)

Dus als je de structuur van een nucleotide kent en de richting van ketenverlenging kun je de vraag oplossen. (Geen inzicht-vraag dus.)
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 15:29
Verwijderd
Ik had 3, dus nee ik snap niet waarom 3&4 het sowieso niet zijn. :')
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 15:34
Chocolademelk
Chocolademelk is offline
Bij 3 of 4. --> Krijgt 1 zo'n DNAstreng 2 Stikstofbasen ( Bijvoorbeeld C EN G ). Ipv alleen C. En de andere DNAstreng krijgt geen enkele base.
En dat kan niet ( denk ik )
&Wat duivelaartje zegt


iig Ik heb altijd geluk met meerkeuzevragen, dus mijn hele redenatie zou ook niet kunnen kloppen. Maar zo had ik het iig
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 15:44
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Ik had 3, dus nee ik snap niet waarom 3&4 het sowieso niet zijn. :')
Ooh, nou, daar kan het enzym gewoon niet bij! Hij kan alleen knippen in de base-fosfaat-streng (DNA zit strak opgerold). En daarbij wil dat helemaal niet, inderdaad omdat één streng dan geen base heeft. Stond er in het inleidende stukje ook bij waarvoor restrictie-enzymen worden gebruikt? Want die worden in DNA-onderzoek gebruikt om bijvoorbeeld afwijkingen in het DNA te zoeken, zoals mutaties.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 15:52
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Het stond er wel ongeveer bij. Ik vond het wel een logische vraag, eigenlijk. Die streng eindigt toch ook met een rondje. en 3&4 zijn niet goed omdat je dan niet dat STR-gedeelte verwijdert, maar alleen de stikstofbasen die het STR-gedeelte aangeven.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 15:55
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Het stond er wel ongeveer bij. Ik vond het wel een logische vraag, eigenlijk. Die streng eindigt toch ook met een rondje. en 3&4 zijn niet goed omdat je dan niet dat STR-gedeelte verwijdert, maar alleen de stikstofbasen die het STR-gedeelte aangeven.
De streng begint met een rondje. (je leest altijd van 5' -> 3', dus 5' is het begin, daar begint de ketenvorming)
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 15:58
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Lees je van 5' naar 3' ja? Dan heb ik het altijd verkeerd gedaan maar goed, ik had die vraag wel goed want je knipt in elk geval ook bij een rondje. Ik heb nu echt al geen idee meer hoe biologie ook alweer gaat, ik was daarnet zelfs vergeten of stikstofbasen wel echt stikstofbasen heetten. Nja, examen achter de rug hè. (a)
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 16:11
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Ja, maar op de middelbare school leer je dat ook niet echt hoor. Je leert vooral niet waarom je het zo leest en waarom het zo wordt gemaakt, want dat is vrij essentieel. Maar stikstofbase kan je zeggen hoor, er zit immers stikstof in.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 16:13
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Ooh kijk, het is niet eens heel erg dat ik het niet weet. En ja, ik was vergeten of het fosfaatgroepen of stikstofbasen waren, dat was meer het punt.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 16:13
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
We hebben wel geleerd dat je van 5' naar 3' leest, maar dat was ik gewoon vergeten.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 16:35
Verwijderd
@ shoarm: het was bedoeld zodat mensen de vraag niet hoefde op te zoeken maar meteen konden zien welke je bedoelde, is wat sneller dat dan mensen de vraag eerst allemaal op moeten zoeken. Misschien een beetje overbodig, maar ach.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 16:53
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Hoeveel examenkandidaten biologie voor het VWO zijn er dit jaar?
En hoeveel klachten waren er vorig jaar?
Zodat ik een beetje kan inschatten hoe we ervoor staan..
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 18:34
Verwijderd
Dit jaar (vwo):

Aantal leerlingen Biologie: 15317
Aantal klachten: 3595
Percentage: 23% (afgerond van 23,47%)

Aantal leerlingen Biologie Compex: 1267
Aantal klachten: 252
Percentage: 20% (afgerond van 19,88%)

Vorig jaar (vwo):

Norm Biologie: 1,4
Norm Biologie Compex: 1,3

Volgens mij waren er in 2007 (volgens een nieuwsbericht) rond de 71000 klachten, waarbij het op VWO voornamelijk gericht was op Biologie. Ik denk dus dat we eenzelfde norm kunnen verwachten.

Laatst gewijzigd op 22-05-2008 om 18:44.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 18:41
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Dus ook niet hoeveel klachten er vorig jaar waren?

Maar een kwart is al best veel.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2008, 20:23
Verwijderd
Citaat:
@ shoarm: het was bedoeld zodat mensen de vraag niet hoefde op te zoeken maar meteen konden zien welke je bedoelde, is wat sneller dat dan mensen de vraag eerst allemaal op moeten zoeken. Misschien een beetje overbodig, maar ach.
Ja sorry ik zag eerst je plaatje niet, dus dan was je reply een beetje overbodig
Met citaat reageren
Oud 29-05-2008, 11:36
Verwijderd
Mijn Biologie leraar heeft gisteren gezegd dat hij het ermee eens is dat het een vrij moeilijk examen was, tja en als leraren dat al vinden, dan is klagen door ons dus volkomen terecht!
Met citaat reageren
Oud 29-05-2008, 12:59
Lauwie101
Lauwie101 is offline
Mijn leraar zei dat ook idd.. hij vond het niet zozeer te lang, maar hij vond het wel onduidelijk en lastig.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2011, 20:15
nee,gewoon niet
nee,gewoon niet is offline
ik heb ook best wel een redelik goed idee,
hard leren in een kleine ruimte met chille muziek op en gwn niet f**king lang achter scholieren zitten
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren biomedische wetenschappen en biologie samen?
blackflier
6 12-06-2012 07:47
Huiswerkvragen: Exacte vakken [BIO] Biologie leren
Nieuwsgierig
15 08-07-2010 15:28
Eindexamens 2003 biologie geleerd? examen 5havo...
Verwijderd
27 15-05-2003 23:42


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:54.