Oud 05-07-2005, 14:03
jav
jav is offline
hey,

Ik zit op het VMBO-tl 4e leerjaar en heb grote moeite met duits.
dit komt grotedeels doordat ik dyslexie heb.
dus ik heb een paar dagen geleden op internet gesurft op te kijken wat ik kon doen om (met mijn dyslexie verklaring) duits wat makkelijker te maken. toen vond ik dit:

Doorstroming van vmbo naar havo

Vmbo-tl – havo
De theoretische leerweg geeft, evenals de mavo in het verleden, toegang tot havo (artikel 10, tweede lid, onder b van het Inrichtingsbesluit W.V.O.). In eerste instantie zijn hiervoor aanvullende eisen vastgesteld:
- examen in wiskunde en Frans of Duits.
- kiest de leerling voor het profiel Natuur en Techniek dan komt hier nask 1 bij.
- kiest de leerling voor het profiel Natuur en Gezondheid dan is nask 1 of biologie een aanvullende eis.

Het ministerie is inmiddels echter terug gekomen van deze aangescherpte doorstromingsregels. De afgelopen jaren bleek dat ook mavo-leerlingen zonder wiskunde en Frans of Duits en eventueel nask1 of biologie de overstap naar de havo met succes konden maken. De ontbrekende kennis werd in die gevallen bijgespijkerd door middel van een aanvullend onderwijsprogramma. De Tweede Kamer heeft op 12 juni 2002 ingestemd met deze versoepeling van de doorstromingsregel.
De overstappers ontvangen geen speciale vrijstellingen. Ze moeten aan het volledige havo-curriculum voldoen, inclusief wiskunde en in principe ook de tweede moderne taal (deeltaal1 in het gemeenschappelijk deel). Wel zijn er sinds de zomer van 2003 ruimere mogelijkheden op grond van artikel 26e lid 5 van het inrichtingsbesluit om sommige van deze leerlingen in vrij te stellen van Frans of Duits in het gemeenschappelijk deel. In dit artikel is namelijk geregeld dat leerlingen in ‘bijzondere’ gevallen, bijvoorbeeld in geval van dyslexie, kunnen worden vrijgesteld van een deeltaal. Tot dan toe was de toestemming van de inspectie vereist. Nu kunnen scholen zelf een beslissing nemen. De tweede moderne vreemde taal (deeltaal 1 in het gemeenschappelijk deel) is overigens niet per definitie Frans of Duits. Verschillende havo-scholen bieden ook andere talen aan. Alternatieve moderne vreemde talen zijn Spaans, Russisch, Italiaans, Arabisch, Turks of Fries.
Scholen zijn overigens wel vrij zelf eisen te stellen aan doorstromers vanuit het vmbo. Dit kunnen uiteraard de eisen zijn die oorspronkelijk in het inrichtingsbesluit waren vastgelegd.



zou ik hiermee vrijstelling kunnen krijgen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-07-2005, 14:17
ganralph
ganralph is offline
dit is een hele goede vraag om op school te stellen

overigens geldt voor dit soort regelingen wel dat het medisch aagetoond moet zijn dat je dislectisch bent

testje doen bij de dokter, uitslag mee naar school en met je rector/decaan praten of het kan
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 14:28
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik had verscheidene van deze mensen in de klas, en ik heb nog nooit gehoord dat iemand vrijstelling kreeg voor iets. Wel kregen ze extra veel tijd, een gratis herkansing, of een makkelijkere toets (zo kan ik me herinneren dat we een keer ontzettend veel woorden moesten leren voor engels, een jongen met dyslectie hoefde nog niet eens de helft daarvan te weten).

Maar vraag t inderdaad na op school...
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 14:35
Nyawa
Gewoon navragen, je kunt het altijd proberen.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 14:43
jav
jav is offline
nou, ik zal het pas na de zomervakantie weten
Met citaat reageren
Oud 05-07-2005, 14:45
Joyceb
Joyceb is offline
Het LAKS heeft een info- en vragencentrum die je kan bellen met dit soort vragen. Ze kunnen dan helpen het uit te zoeken.

(www.laks.nl)
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 18:55
spookaapje
spookaapje is offline
Mijn vriendin heeft ook heel erg last van dyslexie (ze gaat naar 5VWO) en mag duits1 laten vallen, in plaats daarvoor moet ze een literairwerkstuk maken over 3 of 4 (weet ik niet meer zeker) nederlandse boeken. Ik weet iig dat dat bij ons op de HAVO ook mogelijk is.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 19:03
Verwijderd
Het is wel mogelijk..

Een jongen die van de mavo naar de havo en toen naar het vwo ging heeft op de mavo twee jaar duits gehad en hoefde op de havo en op 't vwo geen frans/duits te doen i.v.m zware dyslexie.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 20:32
Verwijderd
Idd navragen op de school waar je heen gaat, dat werkt meestal het beste, het is toch ook wel een beetje afhankelijk van hun 'goodwill' ed, of je moet een rechtzaak aan willen spannen oid...

Wat misschien een idee is als je geen vrijstelling kunt krijgen is bijles. Het hoeft niet te helpen, maar het kan wel...ik ben op die manier van een 3,5 naar een 8,5 gegaan (ben ook (licht) dyslectisch).
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 22:37
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Volgens mij is dat artikel waar jij het over hebt nu nog niet van toepassing maar meer iets wat ze in de toekomst willen gaan invoeren. Zo heb ik het iig ergens ooit gelezen. Hoe het nu op je school geregeld is kom je alleen te weten door daar te informeren denk ik.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken 4 vwo---> 4 havo
laalala
35 21-11-2011 18:54
Studeren Welk profiel + Sprint VWO
Menno...
9 09-11-2008 07:41
Algemene schoolzaken HAVO - VWO overstap
jav
7 30-07-2008 11:36
Algemene schoolzaken Het Lotingstopic
Yoruichi
328 02-09-2007 09:17
Algemene schoolzaken Mensen met Dyslexie hoeven minder talen te doen?
lottaa
90 28-06-2006 10:49
Eindexamens 2003 Allochnonen bepaalde privileges ??
bullshitt
27 04-05-2003 14:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:11.