Oud 10-11-2005, 13:02
11568
11568 is offline
Ik ben niet zo'n fan van hulpteugels maar ik voel me nu zowat genoodzaakt om er wel een te gaan gebruiken. Mijn vzpony is de laatste weken echt gruwelijk dwars, ze loopt met haar hoofd in de lucht en het bit tussen haar kiezen en haar tempo is ook niet echt meer te doseren. Het ging juist zo goed, ze liep heel ontspannen en rond, achterbenen gebruikte ze super.
Ik denk dat het ook wel komt omdat we nu nog maar de helft rijden van wat we deden, ivm medicijnen die vrij veel energie kosten van haar. Eerst was het minstens 5 keer per week een uur, nu 3 x een half uur, dit is pas sinds een week overigens.
Maar goed, ik wil dat nagevelijke er weer een beetje normaal inkrijgen en omdat ik dit er gewoon niet uitgereden krijg wil ik het proberen met de elastieken die ik heb zien hangen daar. Heeft iemand enig idee hoe deze om te doen / gebruiken? Wil hem overigens net strak genoeg omdoen, niet opbinden zodat ze met haar hoofd tussen dr voorbenen loopt.
Dus zeg maar puur zodat ze dat "gevoel" weer krijgt, absoluut niet om voor altijd mee te blijven rijden want ik zorg liever dat ze zo loopt omdat ze relaxed is.
Het is zeg maar een elastiek met aan de uiteinden twee klipjes en dat gedeelte wat volgens mij achter de oren moet kun je aan trekken met een klipje.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-11-2005, 16:15
Mariekje*
Mariekje* is offline
Hoi,
Ik heb vroeger mijn 4 jarige kwpn hengst voor een korte periode met elastiek gereden. Het heeft weinig toevoegende waarde, ze gaan erop hangen zelf als je genoeg voorwaarts drijft. Uiteindelijk wordt het naar mijn eigen ervaring al snel een gewenning waardoor ze zonder elastiek al helemaal niet meer lopen willen. Ik probeer het sinds die tijd dan ook gewoon maar zelf op te lossen.

Mij lijkt het rijden met een elastiek geen verstandige keuze, een pony/paard is nooit spontaan en zonder reden dwars. Zoals je nog maar net een weekje bezig en zal het voor haar dus ook weer flink wennen zijn, hoelang heeft ze niets mogen doen als ik vragen mag?

Het idee van "weer wennen aan het gevoel" is complete onzin, dat gevoel mist ze heus niet, maar zie het zo: Als jij zelf 3 weken lang alleen maar op bed blijft liggen en verder niet beweegt zal het daarna ook weer vreemd zijn om te lopen, de trap op te rennen laat staan aan ballet te doen. Simpelweg omdat je spieren in korte tijd stram worden en in kracht afnemen. Misschien vind je het in 1e instantie zelfs wel een beetje onwennig om je evenwicht weer te moeten bewaren....

Mijn paard (loopt ZZ-L) heeft vorig jaar een blessure aan zijn rug gehad en mocht enkele weken lang helemaal niets meer. Rondjes stappen in de stapmolen of aan de hand, that was all.. Een paard dat hoog in de sport loopt heeft evenwicht om over naar huis te schrijven normaal gesproken, anders zou hij geen appuymenten, keertwendingen, pirouette en changementen om de pas kunnen maken. Maar zelfs mijn paard had de 1e 3 weken meer weg van een ezel die net onder het zadel was. Hij ging alle kanten op, en leek soms net een dronken lap. Hij ging rennen en gooide ze kop de lucht in, bokken en steigeren. Het enige waar ik mee bezig ben geweest is hem rustig laten stappen, tempowisselingen en hem over zijn rug laten lopen door de hals te laten strekken en een lichte stelling te vragen. Heel recht toe, recht aan.. En langzaam aan ging het steeds weer wat beter.

Je vertelt dat je paardje momenteel wat drammerig is en weigerd nageefelijk te worden. Dit kan verschillende redenen hebben; Heeft ze misschien last van haar gebit? Heeft ze nog ergens pijn? Heeft ze eigenlijk gewoon nog teveel energie? Of rijd jij haar misschien iets 'harder' als je normaal deed omdat ze niet lopen wil.. Wat ik nu begrijp is ze pas sinds deze week weer onder het zadel? Dikke kans dat het volgende week alweer wat beter gaat.

Misschien kan je haar van te voren eerst even longeren, zodat ze al wat vermoeider is zodat ze hoogstwaarschijnlijk ook minder zin heeft om tegen jouw hulpen in te gaan. Daarna kan je haar alsnog eventjes rijden misschien, al is het alleen maar stappen in de hoop verkerend dat ze dan wel voorzichtig toe wil geven. Van daaruit kan je dan weer verder opbouwen misschien.

Probeer het onder het zadel eens op te lossen door haar gewoon eens te laten lopen. Sluit haar in op een volte zodra ze echt wil gaan rennen en probeer af en toe rustig 'wat meer' van haar te vragen. Doet ze het in stap ook niet makkelijker?

Als je, jezelf uiteindelijk toch aan een hulpteugel wil wagen raad ik je een Thiedeman aan, een stuk vriendelijker en deze kent geen druk achter de oren. Hij zorgt er alleen voor dat haar hoofd iets voor de loodlijn moet blijven, nee dat is inderdaad nog niet nageefelijk maar persoonlijk ben ik van mening dat dat toch iets is waar je gewoon geduld mee zal moeten hebben en wat je zelf zult moeten doen inplaats van het aan een hulpteugel over te laten.

Geen idee of je het wel eens geprobeerd heb, maar een pessoa gebruik ik vaak bij het longeren van mijn dieren. Je kan haar hoog/rond/laag/heel laag instellen waardoor ze haar rugspieren weer ontspant en daardoor vanzelf ook haar hals weer laat zakken, ze zal in iedergeval haar achterhand weer super gaan gebruiken... Misschien ook een idee?

Liefs,
Kelz
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 19:22
11568
11568 is offline
Citaat:
HvJ schreef op 10-11-2005 @ 16:15 :
Hoi,
Ik heb vroeger mijn 4 jarige kwpn hengst voor een korte periode met elastiek gereden. Het heeft weinig toevoegende waarde, ze gaan erop hangen zelf als je genoeg voorwaarts drijft. Uiteindelijk wordt het naar mijn eigen ervaring al snel een gewenning waardoor ze zonder elastiek al helemaal niet meer lopen willen. Ik probeer het sinds die tijd dan ook gewoon maar zelf op te lossen.

Mij lijkt het rijden met een elastiek geen verstandige keuze, een pony/paard is nooit spontaan en zonder reden dwars. Zoals je nog maar net een weekje bezig en zal het voor haar dus ook weer flink wennen zijn, hoelang heeft ze niets mogen doen als ik vragen mag?

Het idee van "weer wennen aan het gevoel" is complete onzin, dat gevoel mist ze heus niet, maar zie het zo: Als jij zelf 3 weken lang alleen maar op bed blijft liggen en verder niet beweegt zal het daarna ook weer vreemd zijn om te lopen, de trap op te rennen laat staan aan ballet te doen. Simpelweg omdat je spieren in korte tijd stram worden en in kracht afnemen. Misschien vind je het in 1e instantie zelfs wel een beetje onwennig om je evenwicht weer te moeten bewaren....

Mijn paard (loopt ZZ-L) heeft vorig jaar een blessure aan zijn rug gehad en mocht enkele weken lang helemaal niets meer. Rondjes stappen in de stapmolen of aan de hand, that was all.. Een paard dat hoog in de sport loopt heeft evenwicht om over naar huis te schrijven normaal gesproken, anders zou hij geen appuymenten, keertwendingen, pirouette en changementen om de pas kunnen maken. Maar zelfs mijn paard had de 1e 3 weken meer weg van een ezel die net onder het zadel was. Hij ging alle kanten op, en leek soms net een dronken lap. Hij ging rennen en gooide ze kop de lucht in, bokken en steigeren. Het enige waar ik mee bezig ben geweest is hem rustig laten stappen, tempowisselingen en hem over zijn rug laten lopen door de hals te laten strekken en een lichte stelling te vragen. Heel recht toe, recht aan.. En langzaam aan ging het steeds weer wat beter.

Je vertelt dat je paardje momenteel wat drammerig is en weigerd nageefelijk te worden. Dit kan verschillende redenen hebben; Heeft ze misschien last van haar gebit? Heeft ze nog ergens pijn? Heeft ze eigenlijk gewoon nog teveel energie? Of rijd jij haar misschien iets 'harder' als je normaal deed omdat ze niet lopen wil.. Wat ik nu begrijp is ze pas sinds deze week weer onder het zadel? Dikke kans dat het volgende week alweer wat beter gaat.

Misschien kan je haar van te voren eerst even longeren, zodat ze al wat vermoeider is zodat ze hoogstwaarschijnlijk ook minder zin heeft om tegen jouw hulpen in te gaan. Daarna kan je haar alsnog eventjes rijden misschien, al is het alleen maar stappen in de hoop verkerend dat ze dan wel voorzichtig toe wil geven. Van daaruit kan je dan weer verder opbouwen misschien.

Probeer het onder het zadel eens op te lossen door haar gewoon eens te laten lopen. Sluit haar in op een volte zodra ze echt wil gaan rennen en probeer af en toe rustig 'wat meer' van haar te vragen. Doet ze het in stap ook niet makkelijker?

Als je, jezelf uiteindelijk toch aan een hulpteugel wil wagen raad ik je een Thiedeman aan, een stuk vriendelijker en deze kent geen druk achter de oren. Hij zorgt er alleen voor dat haar hoofd iets voor de loodlijn moet blijven, nee dat is inderdaad nog niet nageefelijk maar persoonlijk ben ik van mening dat dat toch iets is waar je gewoon geduld mee zal moeten hebben en wat je zelf zult moeten doen inplaats van het aan een hulpteugel over te laten.

Geen idee of je het wel eens geprobeerd heb, maar een pessoa gebruik ik vaak bij het longeren van mijn dieren. Je kan haar hoog/rond/laag/heel laag instellen waardoor ze haar rugspieren weer ontspant en daardoor vanzelf ook haar hals weer laat zakken, ze zal in iedergeval haar achterhand weer super gaan gebruiken... Misschien ook een idee?

Liefs,
Kelz
Dankjewel voor je reactie

Nee, we beginnen nu juist met afbouwen. Tot op een week geleden liep ze dus 5/6 keer per week driekwartier tot anderhalfuur [niet alleen bakwerk hoor]. Met veel plezier ook wel hoor, ze werkt normaliter graag voor je. NAtuurlijk ook weleens haar buien, maar dan vraag ik wat minder.

Door die medicijnen moeten we dus gaan afbouwen, nu max. drie keer per week een half uur. Daarbij heeft ze ook nog eens afwijking aan haar rug, wat veel invloed heeft op haar linkerachterbeen maar ik weet niet of ik het in die buurt moet zoeken. De fysio is namelijk pas nog geweest, en daarna loopt ze altijd wel weer een maand of 2 de sterren van de hemel. En ze heeft niet de normale symptomen die ze heeft als haar been weer opspeelt. Hij komt iig zaterdag weer, dus dan kunnen we weer even vooruit wat dat betreft Ik heb vandaag even iemand laten kijken toen ik aan het rijden was, maar zij kon niets aparts zien, ze vond haar lopen als altijd. Ik denk dus niet dat het in haar rug zit. Alhoewel ik me dan wel afvraag waar het protest vandaan komt als je wilt aangaloperen [oren in de nek, hard draven, bit vastpakken en bokken]. Zadel is het trouwens ook niet, die is pas nog weggebracht en nagekeken enzo.
Vandaag ben ik er toch maar weer even opgeweest [wilde eigenlijk wachten tot de fysio kwam, maar de ervaring leert bij haar dat hoe langer ze niets doet, hoe harder ze achteruit gaat qua lijf]. Ze had heel veel moeite met ontspannen, maar na wat overgangen, figuren, voltes e.d. zakte ze toch al iets. Alleen was die ontspanning weer meteen weg zodra ik haar bijvoorbeeld een rechte lijn wilde laten lopen, A-C of over de binnenhoefslag. Dus ook om de een of andere reden een verminderd evenwicht. Overigens, pijn in het gebit kan ook uitgesloten worden, 2 weken geleden is de tandarts nog geweest. Ik rij ook met een heel erg zacht bit, en normaal is ze hartstikke fijn in de mond ! Nu voelt ze aan als een manegepony die al 23 jaar z'n rondje loopt.
Nouja, ik vraag nu dus gewoon niet meer teveel van haar, ik denk toch dat die medicijnen veel energie vergen van haar. Het is een nieuw middel tegen zomereczeem, een kuur van 2 maanden á 9 capsules per dag. Haar hele systeem van binnen wordt opnieuw "geinstalleerd", dus dat is niet niks. Ik zit er zelfs over te denken om het "dressuurgedoe" helemaal links te laten liggen en gewoon het half uurtje gaan hobbelen door de bak en het allemaal heel simpel te houden, puur voor de beweging dus. Al zal dat dan wel weer een heel gedoe gaan worden met het opbouwen, want het is nogal een pony met gebruiksaanwijzing onder het zadel.
Helaas kan ik haar niet longeren . Heeft ook weer met dat been te maken. Ze "durft" gewoon niet zelf op rechts te lopen omdat ze daar in het verleden dus heel veel pijn aan heeft gehad, en daar komt ze dus gewoon niet doorheen. Heel lastig, hebben we ook al vele uurtjes in gestopt maar dat hebben we dus maar opgegeven, ze lijkt wat dat betreft echt een beetje getraumatiseerd. Ik "longeer" haar nu door de halve bak af te zetten zodat ze nog wel in een cirkel loopt. Gelukkig luistert ze goed naar mijn stem. Maar dan is een passoa dus geen optie helaas.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 21:37
Orpa
Orpa is offline
Ik heb een poosje mijn fjordenmerrie met een speciale bijzet teugel gereden (er zat een rubberen stuk tussen, waardoor ze er mocht ze in blinde panniek raken doorheen kon trekken) . Deze heb ik gebruikt als een slof (dwz tussen de voorbenen aan de singel vastzetten en dan met een bitstukje op het bit)...

Mijn merrie liep gignatisch met haar hoofd in de lucht, ik kon er helemaal niets mee beginnen. De 'slof' voorkwam dat ze haar hoofd al te hoog op kon tillen... Ze kon normaal haar hals strekken, en ze kon echt helemaal gewoon bewegen, alleen dat hele idiote kon niet meer... Het is meer doorbreken van de cirkel... Tis niet meer dan het heel even goed op de plaats zetten van je paard...

Misschien moet je toch de fysio er weereens naar laten kijken, meestal doen ze het niet zomaar namelijk... Als die niets kan vinden dan kun je het proberen met een slofteugeltje...

Ik zou ook zeggen, gooi je paard HEEL VEEL los, lekker laten lopen voor een paar uur (bijv in de bak), krijgen ze echt niets van... Dat is alleen een beetje beweging en een boel frisse lucht...
__________________
I Love Ducks!!!!!! A girl is ALWAYS allowed to change her mind!
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 21:46
11568
11568 is offline
Nouja, ze staat dus sowieso wel buiten hoor. Ik ga er meestal tussen 8 en 10 's ochtends naar toe en dan kan ze lekker op het land [hele jaar door ]. Rond etenstijd zetten haar eigenaren haar weer op stal.

Aha, dat is dus een slof. Ik hoor daar altijd alleen maar hele negatieve dingen over. Nouja ook wel logisch, als je weleens ziet hoe sommige ruiters hun paarden vastzetten met vanalles en nog wat.
Ik weet ook nog niet of ik het wil gaan proberen hoor, sowieso eerst overleg met mijn instructrice [die ik niet kan bereiken ]
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 12:59
Orpa
Orpa is offline
Citaat:
11568 schreef op 10-11-2005 @ 21:46 :
Nouja, ze staat dus sowieso wel buiten hoor. Ik ga er meestal tussen 8 en 10 's ochtends naar toe en dan kan ze lekker op het land [hele jaar door ]. Rond etenstijd zetten haar eigenaren haar weer op stal.

Aha, dat is dus een slof. Ik hoor daar altijd alleen maar hele negatieve dingen over. Nouja ook wel logisch, als je weleens ziet hoe sommige ruiters hun paarden vastzetten met vanalles en nog wat.
Ik weet ook nog niet of ik het wil gaan proberen hoor, sowieso eerst overleg met mijn instructrice [die ik niet kan bereiken ]
Je KAN met een slof de meest verschikkelijke dingen bereiken... Als je m zo kort vastzet dat hij idd met z'n neus tussen z'n benen moet lopen bijvoorbeeld... Maar het kan ook een nuttige hulp teugel zijn, als je m maar goed gebruikt
__________________
I Love Ducks!!!!!! A girl is ALWAYS allowed to change her mind!
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 13:18
biep
Avatar van biep
biep is offline
Is dat longeerding van Lammert Haanstra niet wat voor jouw paardje?

die gebruik ik ook voor mijn paardjes. Het zorgt ervoor dat de achterhand er lekker onderkomt en het paard na een tijdje lekker ontspannen gaat lopen.
(want goede nagevelijkheid begint bij ontspanning en een paard dat lekker voorwaarts neerwaarts is)

en verder kan ik je gewoon aanraden: veel voorwaarts neerwaarts rijden en niet zomaar naar een willekeurige hulpteugel grijpen.
geloof me, met goede instructie en goed voorwaarts neerwaarts rijden, kom je veel verder dan met een (niet noodzakelijke) hulpteugel gaan rijden.

ik denk dat de beste optie is een paar privélessen te nemen van een goede instructeur, want die kan waarschijnlijk de oorzaak achterhalen.
__________________
na emo komt zonneschijn
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 14:27
11568
11568 is offline
Priveles heb ik al, althans, normaal. Nu dus 2 maanden niet helaas.
@Biep: Kan je dat longeerding dan ook onder het zadel gebruiken oid?
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 17:00
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
11568 schreef op 11-11-2005 @ 13:27 :
Priveles heb ik al, althans, normaal. Nu dus 2 maanden niet helaas.
@Biep: Kan je dat longeerding dan ook onder het zadel gebruiken oid?
Ik geloof dat Biep een pessoateugel bedoelt, maar ik denk niet dat je die met een zadel kan gebruiken. Het is wél een ideale hulpteugel!
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 17:44
biep
Avatar van biep
biep is offline
Citaat:
11568 schreef op 11-11-2005 @ 14:27 :
Priveles heb ik al, althans, normaal. Nu dus 2 maanden niet helaas.
@Biep: Kan je dat longeerding dan ook onder het zadel gebruiken oid?
nee, helaas.

(Qimm bedankt, was ff de naam vergeten )

Maar die teugel gebruik je dus bij het longeren en is wat vriendelijker voor het paard dan bijv. bijzet teugels. Ook zorgt het ervoor dat je paard zijn achterhand goed traint en lekker nagevelijk wordt, ik longeer de jonge paarden er meestal mee. Het resultaat merk je iig tijdens het rijden

Goed dat je iig privéles hebt. Wat misschien ook wel eens wil helpen is heeeel erg voorwaarts rijden, en dat lekker lang proberen vol te houden en steeds meer teugel opvragen en spelen. De meeste paarden (iig degenen die ik tot nu toe heb gereden, en dat zijn er een stuk of 40, ik heb op een ranch/handelsstal gewerkt) zullen na verloop van tijd zich wel overgeven en lekker los worden en ontspannen. Vaak zijn ze dan nog wel wat te snel, maar dat kun je met verloop van tijd ook wel weer verder opvangen. Vooral voorwaarts rijden is dus heel belangrijk.

Ik trainde zelf paarden (naja voornamelijk pony's ) t/m Z1 niveau, maar hulpteugel gebruik ik heel zelden. Meestal pas bij paarden/pony's die M1/m2/z1 oefeningen moeten leren, om zo wat makkelijker de oefeningen te oefenen (verzamelen, stelling in de travers etc.)..
Heel soms gooi ik er bij mijn eigen pony wel eens een slofje om, een paar dagen voor de wedstrijd bijvoorbeeld, om nog net even die soepelheid te krijgen.
Misschien kun jij dat ook beter doen dan die elastieken, omdat je een slof fijner en makkelijker zelf in kan stellen, een slof kun je namelijk meteen losser gooien als je pony nagevelijk wordt... Je moet er natuurlijk wel mee kunnen rijden, maar dat valt ook te leren, probeer het eens onder begeleiding zou ik zeggen

heel veel succes iig ermee!
__________________
na emo komt zonneschijn
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 18:47
Cookie
Avatar van Cookie
Cookie is offline
Tis een beetje wat er wel meer gezegt wordt. Een paard is niet zomaar dwars, dat kan natuurlijk wel een keer maar dat het zo lang duurt komt niet van je pony/ paard zelf.
Daarom denk ik ook niet dat zon hulpteugel een goede optie is. Ik zou toch nog de fysio laten komen oid..


Owja, hoe was ie bij de tandarts? Mn vorige pony vond het vreselijk maar stond wel stil, ze was alleen heel erg gespannen. Daarna zat ze helemaal vast. Nadat ze accupunctuur had gehad werd het beter. Misschien zit er nog iets niet helemaal goed in zn mond....of zit ie toch ergens vast in zn lijf?
__________________
Tumtiedum hups.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 18:59
biep
Avatar van biep
biep is offline
Citaat:
Cookie schreef op 11-11-2005 @ 18:47 :
Tis een beetje wat er wel meer gezegt wordt. Een paard is niet zomaar dwars, dat kan natuurlijk wel een keer maar dat het zo lang duurt komt niet van je pony/ paard zelf.
Daarom denk ik ook niet dat zon hulpteugel een goede optie is. Ik zou toch nog de fysio laten komen oid..
mja hij heeft natuurlijk al medicijnen. dus echt goed zal het beestje zich waarschijnlijk al niet voelen.

daarnaast begint het kouder te worden, de paarden worden frisser en als je dan ook nog minder gaat rijden, kun je bij veel paarden er eigenlijk wel op wachten dat ze gaan klieren.

Misschien kun je trouwens even longeren voor het rijden (met pessoa of slofteugel).
Dat doe ik ook heel vaak met klierige paarden, gewoon even 10 minuten uit laten razen zodat ze al wat losser en minder fris zijn.

Mocht het nou met goede training echt niet over gaan, dan zou ik als het echt nodig is er een DA naar laten kijken. Maar van wat ik nu hoor heb ik meer het idee dat het gewoon het mindere rijden in combinatie met het waaiierge en koudere weer is.
__________________
na emo komt zonneschijn
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 19:20
Cookie
Avatar van Cookie
Cookie is offline
Jah dat kan idd. Is ie geschoren trouwens? Veel geschoren paarden gaan hard lopen, bokken enz omdat ze het koud hebben. Maar dat duurt dan vaak weer neit de hele tijd.

Idd een beetje wat biep zegt
__________________
Tumtiedum hups.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 11:39
11568
11568 is offline
Goed, heb vanochtend weer gereden ! Ik heb werkelijk geen idee of de fysio is geweest, ben het weekend niet geweest [is geen eigen pony], maar ik weet wel dat de eigenaren haar iig goed in beweging hebben gehouden, zijn met haar gaan fietsen [hard draven] in de polder.

Nou , het ging wel weer. Moest haar er echt doorheen rijden, ik heb enorm veel overgangen en voltes e.d. gereden maar op het laatst liep ze dus echt weer heel fijn Het begint dus wel weer lekker te gaan. In het begin had ze nog wel de neiging om keihard door mijn hand heen te beuken [vooral stap/halthouden/achterwaarts] maar goed, ik ben dus wat harder geweest en toen was het goed.

Toen we klaar waren had ze ook een goeie schuimmond dus dat is iig een goed teken. Stapte er met een goed gevoel vanaf.

Bedankt allemaal

@Cookie: niet geschoren nee.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 10:15
11568
11568 is offline
Voor dat "longeren" heb ik nu ook een oplossing gevonden. Vanochtend zette ik 1/3e van de buitenbak af zodat ze zeg maar toch rondjes moest lopen, maar ze lette niet echt op het lint dus dat vond ik een beetje link dus heb ik haar gewoon losgegooid. Willen de eigenaren liever niet omdat ze bang zijn dat de bak dan als speelplaats gaan zien maar dat vind ik nogal onzin. Na de dolle 5 minuten was ze echt braaf, zelfs als ze los loopt luistert ze naar stemcommando's Ze kent blijkbaar ook figuren uit haar hoofd, mevrouw verandert netjes van hand via F naar H en ze doet uit zichzelf gebroken lijnen en supernette voltes bij C B en A
Dus eh, eigenlijk gewoon longeren zonder touw en zonder cirkel. Denk dat het wel scheelt als ik dat de dag voor het rijden doe, want er zat blijkbaar toch nog best wel veel energie in [eerst 5 minuten keihard rondjes racen/bokken etc en daarna ook nog pittig doorlopen in stap/draf]
Met citaat reageren
Oud 21-11-2005, 22:03
anke 2
anke 2 is offline
hoi,
ik heb zelf 4 paarden en ik rij al van toen ik 4 jaar was.
Een goede oplossing voor jou probleem vind ik longeren met elastieken,dan kun je zelf goed in het oog houden of je paard te diep loopt of niet.
Ik zou de elastieken wel niet te vast doen
Nog veel geluk ik hoop dat je probleem snel opgelost is !
veel groetjes van anke
Met citaat reageren
Oud 21-11-2005, 22:11
Verwijderd
Citaat:
11568 schreef op 15-11-2005 @ 10:15 :
Voor dat "longeren" heb ik nu ook een oplossing gevonden. Vanochtend zette ik 1/3e van de buitenbak af zodat ze zeg maar toch rondjes moest lopen, maar ze lette niet echt op het lint dus dat vond ik een beetje link dus heb ik haar gewoon losgegooid. Willen de eigenaren liever niet omdat ze bang zijn dat de bak dan als speelplaats gaan zien maar dat vind ik nogal onzin. Na de dolle 5 minuten was ze echt braaf, zelfs als ze los loopt luistert ze naar stemcommando's Ze kent blijkbaar ook figuren uit haar hoofd, mevrouw verandert netjes van hand via F naar H en ze doet uit zichzelf gebroken lijnen en supernette voltes bij C B en A
Dus eh, eigenlijk gewoon longeren zonder touw en zonder cirkel. Denk dat het wel scheelt als ik dat de dag voor het rijden doe, want er zat blijkbaar toch nog best wel veel energie in [eerst 5 minuten keihard rondjes racen/bokken etc en daarna ook nog pittig doorlopen in stap/draf]
als je je beestje goed en vertrouwd africht/gericht hebt kun je 'longeren' zonder lijn en alleen met stem en bewegingscommando's ja
Maar dan wel, jij vanaf de basis en je paardje vanaf de basis.... het kan heel ver en heel diep. Maar dit is wat offtopic, ik wilde het wel even zeggen.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2005, 17:29
Verwijderd
www.bokt.nl kun je veel vinden. werkt erg verslavend
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-11-2005, 18:15
biep
Avatar van biep
biep is offline
Citaat:
Porn_Flakes schreef op 24-11-2005 @ 17:29 :
www.bokt.nl kun je veel vinden. werkt erg verslavend
heb er ook veel gezeten, maar ben er weg gegaan omdat er veel gezeken wordt.
als je daar met een hulpteugel aankomt zetten, maken ze je vaak meteen uit voor paardenmishandelaar, in plaats van dat ze even advies geven van hoe het dan beter kan.
werd er een beetje gek van
__________________
na emo komt zonneschijn
Met citaat reageren
Oud 26-11-2005, 21:25
Verwijderd
Citaat:
biep schreef op 26-11-2005 @ 18:15 :
heb er ook veel gezeten, maar ben er weg gegaan omdat er veel gezeken wordt.
als je daar met een hulpteugel aankomt zetten, maken ze je vaak meteen uit voor paardenmishandelaar, in plaats van dat ze even advies geven van hoe het dan beter kan.
werd er een beetje gek van
Moet toegeven dat je daar gelijk in hebt.
Buiten dat is het wel een leuke site.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 17:21
biep
Avatar van biep
biep is offline
Citaat:
Porn_Flakes schreef op 26-11-2005 @ 21:25 :
Moet toegeven dat je daar gelijk in hebt.
Buiten dat is het wel een leuke site.
das waar

ach, ik ben zelf ook niet zo voor hulpteugels, ik vind iig dat je er wel een beetje voorzichtig mee moet zijn, maar daar werd je echt meteen de grond in geboord als je met een slof aan kwam zetten

ik vond dat jeugdforum altijd leuk
__________________
na emo komt zonneschijn
Met citaat reageren
Oud 29-11-2005, 18:54
Verwijderd
Ik vind het ook wel een handige site En opzich wel logisch dat ze zo fel reageren, aangezien er gewoon tonnen mensen zijn die niet goed weten hoe ze hulpteugels moeten gebruiken en gewoon wat aankloten. Kan je paarden wel wat mee verpesten ja. Maar ik denk dat het idd heel handig kan zijn als je er goed mee om kan gaan (wat me in jullie geval hier wel lijkt, gezien het niveau)

Succes verder!
Met citaat reageren
Oud 30-11-2005, 12:03
biep
Avatar van biep
biep is offline
Citaat:
Urm schreef op 29-11-2005 @ 18:54 :
Ik vind het ook wel een handige site En opzich wel logisch dat ze zo fel reageren, aangezien er gewoon tonnen mensen zijn die niet goed weten hoe ze hulpteugels moeten gebruiken en gewoon wat aankloten. Kan je paarden wel wat mee verpesten ja. Maar ik denk dat het idd heel handig kan zijn als je er goed mee om kan gaan (wat me in jullie geval hier wel lijkt, gezien het niveau)

Succes verder!
das waar, maar ik hou niet zo van dat ontzettend gebicht van die boktsnobben (want ja, daar zitten er een hoop van daar ) en als er dan 1 begint beginnen ze allemaal met op je te zeiken.
Ik heb ook het idee dat ze je pas normaal behandelen/met respect als je M1 of hoger rijdt (tenminste een grote groep) en zich anders te goed voor je voelen, zo heb ik het iig wel ervaren daar, toen ik ineens met mijn pony's naar de Gelderse kampioenschappen mocht en M1 en hoger reed, wisten ze ineens niet meer hoe aardig ze moesten doen

handige site is het zeker wel hoor, moet er eigenlijk weer eens gaan kijken, hopelijk is het zeiken wat minder geworden en hebben de mensen geleerd hoe ze opbouwende kritiek kunnen geven
__________________
na emo komt zonneschijn
Met citaat reageren
Oud 03-12-2005, 03:56
Verwijderd
Citaat:
biep schreef op 30-11-2005 @ 12:03 :
das waar, maar ik hou niet zo van dat ontzettend gebicht van die boktsnobben (want ja, daar zitten er een hoop van daar ) en als er dan 1 begint beginnen ze allemaal met op je te zeiken.
Ik heb ook het idee dat ze je pas normaal behandelen/met respect als je M1 of hoger rijdt (tenminste een grote groep) en zich anders te goed voor je voelen, zo heb ik het iig wel ervaren daar, toen ik ineens met mijn pony's naar de Gelderse kampioenschappen mocht en M1 en hoger reed, wisten ze ineens niet meer hoe aardig ze moesten doen

handige site is het zeker wel hoor, moet er eigenlijk weer eens gaan kijken, hopelijk is het zeiken wat minder geworden en hebben de mensen geleerd hoe ze opbouwende kritiek kunnen geven
Amen.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2005, 14:26
11568
11568 is offline
Tja Bokt, ik lees er meer dan dat ik post eigenlijk. Sommige mensen zijn een beetje heel erg doorgedraaid in hun mening, al komen er soms wel foto's voorbij bij Horses at work.....
Tis een beetje snobistisch ergens.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-12-2005, 21:18
biep
Avatar van biep
biep is offline
Citaat:
11568 schreef op 03-12-2005 @ 14:26 :

Tis een beetje snobistisch ergens.
haha, nogal ja

"ja mijn paard deed het niet goed genoeg op wedstrijd dus heeft papa een nieuw Wolgang X Bonfire voor me gekocht, maar deze vind ik ook niet zo fijn, dus nu wil ik een Jazz X Rubinstein."

etc. etc. dit is misschien een beetje overdreven, maar er zitten (iig zaten) daar echt van die gevallen waar het er letterlijk zo aan toe ging.

Maarja dat zul je altijd wel houden in de paardensport.


mijn 5 jarige Palomino merrie staat nu helaas te koop, mijn staleigenaar stopt ermee en in combinatie met mn studie kan ik (en mn ouders) d'r niet meer betalen
Dus als iemand nog geinteresseerden weet
__________________
na emo komt zonneschijn
Met citaat reageren
Oud 04-12-2005, 19:19
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Er wordt nog steeds volop gebitcht hoor, daarom bemoei ik me ook nooit met het rijtechnische forum, maar meer op de vraag maar raak enzo
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 15:26
11568
11568 is offline
Ach ja, sowieso die hele paardencultuur is wel zo ja, in ieder geval ken ik er wel een hoop die een beetje eh, bokkerig denken. Ook de pensionstal naast de eigenaren van mijn bijrijdpony, alleen maar roddel & achterklap, altijd ruzie en gebitch

Jammer Biep, is het je enige paardje?
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 17:26
biep
Avatar van biep
biep is offline
Citaat:
11568 schreef op 05-12-2005 @ 15:26 :
Ach ja, sowieso die hele paardencultuur is wel zo ja, in ieder geval ken ik er wel een hoop die een beetje eh, bokkerig denken. Ook de pensionstal naast de eigenaren van mijn bijrijdpony, alleen maar roddel & achterklap, altijd ruzie en gebitch

Jammer Biep, is het je enige paardje?
ik heb ook een tijdje op een (luxe)pensionstal gestaan, allemaal mensen met PC Hoofttractoren en Trailers met glitters en paarden die met een hele reutemeteut aan bescherming op stal en in de wei moeten

ik heb 2 palomino's gehad.
Heros (7 jarige ruin, waar ik M2 dress. L springen mee was en B SGW) en Diva D'or (5jarige merrie, die heb ik nu nog en is wegens tijdgebrek pas 3x uitgebracht (nu B dress.+4wp))
En verder trainde ik paarden voor andere mensen/handelsstallen en bracht ik ze uit op concours, maar dat doe ik nu ook niet meer (ga ik denk ik wel weer doen als mijn eigen paardje verkocht is).

Maarja, het wordt echt te duur nu ik geen goedkope stalling heb + studeer etc.
__________________
na emo komt zonneschijn
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 21:31
Cookie
Avatar van Cookie
Cookie is offline
@ Biep: gewoon op marktplaats zetten, kijken ontzettend veel mensen op. Die van mij gaat er ook op. Ga over naar de paarden
__________________
Tumtiedum hups.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 15:01
biep
Avatar van biep
biep is offline
Citaat:
Cookie schreef op 05-12-2005 @ 21:31 :
@ Biep: gewoon op marktplaats zetten, kijken ontzettend veel mensen op. Die van mij gaat er ook op. Ga over naar de paarden
ik weet het, maar ik zit nu met een jonge frisse pony, en ze is nu heeeeeeel erg dik (aan het worden) omdat ik zelf net geopereerd ben en in n rolstoel zit en haar dus niet kan trainen en voor rijden als er kijkers zijn.

t is dus bijna onmogelijk haar zo voor 1 januari te verkopen (zeker in haar prijsklasse )
__________________
na emo komt zonneschijn
Met citaat reageren
Oud 14-12-2005, 21:33
Verwijderd
Citaat:
biep schreef op 14-12-2005 @ 15:01 :
ik weet het, maar ik zit nu met een jonge frisse pony, en ze is nu heeeeeeel erg dik (aan het worden) omdat ik zelf net geopereerd ben en in n rolstoel zit en haar dus niet kan trainen en voor rijden als er kijkers zijn.

t is dus bijna onmogelijk haar zo voor 1 januari te verkopen (zeker in haar prijsklasse )
Anders probeer je om voor een tijdje een bijrijder voor haar te vinden? Die kan sowieso delen in de kosten... en dan blijft je pony ook op conditie ed. Voor 1 januari lukt allemaal vast niet, maar als je zelf toch ook niet kan rijden, is dit wel een manier om haar op conditie en soepel te houden, zonder dat het je handen vol geld aan stalling kost.
Ik heb ook een bijrijdster voor mijn paard, ik heb namelijk doordeweek amper tijd ivm studie, maar in het weekend wel. Doordeweek rijdt zij, en ze is hartstikke fanatiek dus dat is heel fijn, en ze draagt ook mee in de kosten.
Misschien een ideetje?
Met citaat reageren
Oud 17-12-2005, 23:47
cindy85
cindy85 is offline
hallo!

ik snap niet waarom mensen hun paard proberen te dwingen met elastiek enz.enz.enz...

Ik rij paarden in van mensen die niet in te rijden zijn..... ze zeggen altijd het is ons nergens mee gelukt met vastzetten.. enz.enz.enz... Die paarden hebben er gewoon geen plezier in!!

Ik rij altijd zonder bitje ( geen andere rare middelen aan het hoofdstel ) .... van mij part een halster met 2 halstertouwen... ( kunnen wel schuiven zodat er plekken ontstaan) dus een gewoon hoofdstel met het bitje ervan afgehaald is de beste methode. En bij de paardjes die ik heb gedaan is dit altijd gelukt.. rij niet met zweep of sporen.... probeer ze zo veel mogelijk op de stem te leren!! En al mijn paarden die vinden het rijden super mooi ( altijd in het bos ) en luisteren super goed.. omdat het niet met dwang gaat.. ik heb respect voor hun en hun hebben respect voor mensen die zo rijden........

stop nou eens met al die klote middelen!!!
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 17:15
Dexter_M
Avatar van Dexter_M
Dexter_M is offline
Bij ons op stal staan er ook vaak genoeg paarden, 2 a 3 uur in stal met elastiek of iets anders. zodat ze beter buigen
En werkt meestal wel.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 21:52
biep
Avatar van biep
biep is offline
Citaat:
puta_madre schreef op 18-12-2005 @ 17:15 :
Bij ons op stal staan er ook vaak genoeg paarden, 2 a 3 uur in stal met elastiek of iets anders. zodat ze beter buigen
En werkt meestal wel.
wow dat vind ik wel erg heftig zeg..

op stal/ in de wei moet een paard lekker kunnen rusten/uitleven.
Ik denk juist dat je doormiddel van de juiste training een paard rond moet rijden en niet door ze op zo'n manier te dwingen.

Het kost nou eenmaal tijd en moeite om een paard op een goede manier rond (voorwaarts neerwaarts) te rijden, maar dan heb je ook echt wat om trots op te zijn.
Een paard met elastieken op stal zetten gaat mij persoonlijk toch echt wat te ver..
__________________
na emo komt zonneschijn
Met citaat reageren
Oud 18-12-2005, 22:30
Cookie
Avatar van Cookie
Cookie is offline
Citaat:
biep schreef op 18-12-2005 @ 21:52 :
wow dat vind ik wel erg heftig zeg..

op stal/ in de wei moet een paard lekker kunnen rusten/uitleven.
Ik denk juist dat je doormiddel van de juiste training een paard rond moet rijden en niet door ze op zo'n manier te dwingen.

Het kost nou eenmaal tijd en moeite om een paard op een goede manier rond (voorwaarts neerwaarts) te rijden, maar dan heb je ook echt wat om trots op te zijn.
Een paard met elastieken op stal zetten gaat mij persoonlijk toch echt wat te ver..
Idd, ik denk ook niet dat het echt zal helpen. ze gaan dan toch wel op zon manier staan dat de elastieken geen zin hebben. getuigd niet echt van rijkunst al hebbenze dat misschien wel.
__________________
Tumtiedum hups.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-12-2005, 23:50
Dexter_M
Avatar van Dexter_M
Dexter_M is offline
Citaat:
biep schreef op 18-12-2005 @ 21:52 :
wow dat vind ik wel erg heftig zeg..

op stal/ in de wei moet een paard lekker kunnen rusten/uitleven.
Ik denk juist dat je doormiddel van de juiste training een paard rond moet rijden en niet door ze op zo'n manier te dwingen.

Het kost nou eenmaal tijd en moeite om een paard op een goede manier rond (voorwaarts neerwaarts) te rijden, maar dan heb je ook echt wat om trots op te zijn.
Een paard met elastieken op stal zetten gaat mij persoonlijk toch echt wat te ver..
Jah ze moeten nu eenmaal buigen van deze mensen, ik ben het er ook niet mee eens maarjah wat doe je er aan.
helpt ook wel meestal zoniet dan kopen ze weer een nieuwe paard.
Maar zijn allemaal van die mensen die kopen een nieuw paard van ong 15.000 euro en het liefst willen ze binnen een paar maanden het paard op grand prix nivo hebben lopen.
Maar meestal zijn ze naar een paar maanden zo verneukt door alles, dat ze wegkunnen
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 12:01
biep
Avatar van biep
biep is offline
Citaat:
puta_madre schreef op 19-12-2005 @ 23:50 :
Jah ze moeten nu eenmaal buigen van deze mensen, ik ben het er ook niet mee eens maarjah wat doe je er aan.
helpt ook wel meestal zoniet dan kopen ze weer een nieuwe paard.
Maar zijn allemaal van die mensen die kopen een nieuw paard van ong 15.000 euro en het liefst willen ze binnen een paar maanden het paard op grand prix nivo hebben lopen.
Maar meestal zijn ze naar een paar maanden zo verneukt door alles, dat ze wegkunnen
ja jammer is dat.
Maarja, zulke mensen zullen er altijd wel blijven. Dat ze liever zichzelf in de spotlight willen rijden dan hun paard goed te behandelen
__________________
na emo komt zonneschijn
Met citaat reageren
Oud 20-12-2005, 14:51
Cookie
Avatar van Cookie
Cookie is offline
Tis eigenlijk al wel gezegt hier maar laat ie de rug wel los? Ik rij altid eerst een minuut of 20 vrij diep (niet kort maar diep) dat ie zich loslaat vanuit de schoft. DAar is die van mij echt heel veel fijner van geworden.
__________________
Tumtiedum hups.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2005, 12:10
biep
Avatar van biep
biep is offline
Citaat:
Cookie schreef op 20-12-2005 @ 14:51 :
Tis eigenlijk al wel gezegt hier maar laat ie de rug wel los? Ik rij altid eerst een minuut of 20 vrij diep (niet kort maar diep) dat ie zich loslaat vanuit de schoft. DAar is die van mij echt heel veel fijner van geworden.
doe ik ook vaak ja.
wat ik ook vaak doe is als ik hem diep heb en ik voel hem los komen, teugel bij te geven, zodat hij hals strekt, maar toch diepte houdt en zo lekker ontspannen wordt (veel voorwaarts rijden ondertussen).
__________________
na emo komt zonneschijn
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 00:01
11568
11568 is offline
Wasdie vraag nog aan mij gericht Cookie?

Nouja, ik heb nu al 3 weken niet meer gereden ofzo, laat t echt allemaal ff voor wat het is. Ze was hartstikke kreupel de laatste keer dat ik erop ging, daarna ging het beter maar wel heel stijf. Mja, drie keer per week een half uurtje trainen is dus blijkbaar te weinig voor haar lichaam, dus dan maar even niet ipv van half. Bijna klaar met die zware kuren, nu nog 1 vitaminekuur te gaan [á 90 pillen ]. Daarna gaan we alles weer rustig oppakken, eerst de fysio weer laten komen, en ik ga weer les nemen en haar laten rijden door mijn trainster.
Overigens is er iemand geweest om het zadel op te vullen, maar dat bleek dus ook niet goed te liggen Die is nu bij hem om hem om te smelten, die "gang" [ik weet de juiste term even niet] in het midden was veel te breed waardoor er teveel gewicht op haar achterhand kwam. Echt heel kut, voel ik me vrij schuldig over omdat ik serieus dacht dat haar zadel prima was enzo, je zag er verder niets aan ook. Balen...beetje moeilijke tijden zo, maar ik probeer hoop te houden
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 09:10
Cookie
Avatar van Cookie
Cookie is offline
Citaat:
11568 schreef op 22-12-2005 @ 00:01 :
Wasdie vraag nog aan mij gericht Cookie?

Nouja, ik heb nu al 3 weken niet meer gereden ofzo, laat t echt allemaal ff voor wat het is. Ze was hartstikke kreupel de laatste keer dat ik erop ging, daarna ging het beter maar wel heel stijf. Mja, drie keer per week een half uurtje trainen is dus blijkbaar te weinig voor haar lichaam, dus dan maar even niet ipv van half. Bijna klaar met die zware kuren, nu nog 1 vitaminekuur te gaan [á 90 pillen ]. Daarna gaan we alles weer rustig oppakken, eerst de fysio weer laten komen, en ik ga weer les nemen en haar laten rijden door mijn trainster.
Overigens is er iemand geweest om het zadel op te vullen, maar dat bleek dus ook niet goed te liggen Die is nu bij hem om hem om te smelten, die "gang" [ik weet de juiste term even niet] in het midden was veel te breed waardoor er teveel gewicht op haar achterhand kwam. Echt heel kut, voel ik me vrij schuldig over omdat ik serieus dacht dat haar zadel prima was enzo, je zag er verder niets aan ook. Balen...beetje moeilijke tijden zo, maar ik probeer hoop te houden
Ja voornamelijk maar idd dat dat zadel een heel stuk helpt.
Bedoel je de boom?
__________________
Tumtiedum hups.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2005, 14:05
11568
11568 is offline
Ik geloof het wel, dat soort dingen weet ik niet echt meer
Heb 'm er vandaag even opgelegd en alleen even gezeten, maar het voelt nu al tien keer beter. Terwijl ik het eerst prima vond hoor. Maar je hebt stilstaand al veel meer "contact". Hij ligt veel dichter op de schoft, kantelt minder naar achter enzo.
Ben blij dat ie is nagekeken, ik had werkelijk niets door.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Flora & Fauna h0e vlechten jullie de manen van je paard ??
Flo0rell
26 07-02-2007 20:13
Flora & Fauna Verschil slof & elastiek
Punkygirl
8 19-01-2006 17:49
Flora & Fauna Voor de mensen die wedstrijden rijden met hun (verzorg/manege)paarden
Eend
11 12-02-2005 00:25
Muziek laatste concert waar je bent geweest
funkypunk
171 08-07-2004 12:10
Psychologie Ongeluk tijdens de buitenrit, weer een paard verloren...
Eend
41 12-04-2004 17:01
Flora & Fauna wat te doen bij een stakend paard?
snoops
52 10-07-2003 10:03


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:33.