11-03-2005, 16:28 | |
Welkom op het grote Voeding en gezondheid topic
[edit by Leonoor]In het verleden was dit het grote lijntopic, maar omdat er ook veel mensen zitten die gezond willen eten of juist aan willen komen, voldeed deze naam niet meer aan de inhoud. Je kan dit topic nog steeds gebruiken om (voor jezelf) bij te houden hoe het gaat of om raad te vragen.[/edit] Enkele tips: - Als je nieuw bent post dan je lengte, je gewicht en je BMI. Je BMI uitrekenen doe je door je gewicht te delen door je lengte in het kwadraat. Dus voor iemand van 1,70m en 80kg wordt dat: 80/1,70^2=27,7. Een gezond BMI ligt tussen de 20 en de 25. Zo is het voor duidelijker óf je eigenlijk wel moet afvallen en zo ja, hoeveel. We kunnen je dan betere adviezen geven. - Vaak komt de vraag langs: Hoeveel kcal heb ik nou eigenlijk nodig op een dag? Knoop ten eerste dit in je oren: Minstens 1200! Dan moet je nog letten op je lengte en gewicht. Wil je het wat precieser weten dan zal je je vetpercentage moeten llaten meten. Weetje dat, dan kan je het HIERMEE (met dank aan MightyDuck) uitrekenen. - Als je wilt weten of je op dit moment gezond eet post dan wat je eet op een dag. Handig is ook als je de tijdstippen erbij vermeld waarop je het (ongeveer) eet. Vergeet niet de kleine dingen zoals boter die je op je brood doet! Ook in sausjes e.d. zitten veel calorieën. - Als je een vraag hebt, kijk dan eerst of je het in één van de vorige lijntopics kan vinden. Vaak staat het antwoord daar al in. Natuurlijk hoef je niet tm. het éérste lijntopic door te bladeren, maar vaak staat het al in hetzelfde topic een paar pagina's terug. - Wanneer je met je dieet begonnen bent let dan niet teveel op de weegschaal. Je gewicht is ongelofelijk variabel. Bedenk maar: In de ochtend weeg jij bijv. 70 kg. Op die dag drink jij 3 liter water. Een deel plas je natuurlijk uit, maar een deel blijft ook in je lichaam achter. 1 liter water staat gelijk aan 1 kg, dus reken maar uit Plus, dat is alleen nog maar water dat je binnenkrijgt, daar kom je voedsel nog bij. - Als je je wekelijks weegt, doe het dan altijd op hetzelfde tijdstip. Dan hebben factoren zoals hierboven beschreven geen invloed. En ja, wekelijks wegen is beter dan dagelijks. Ten eerste wordt het dan niet zo'n enorme obsessie en ten tweede zie je per dag nauwelijks verschil, per week wegen is veel duidelijker Tips m.b.t. het lijnen zelf: - Probeer veel kleine porties te eten i.p.v. slechts drie maaltijden. Je metabolisme versnelt zo, en nog belangrijker: je hebt niet zo'n erg hongergevoel. - Ga niet alleen lijnen, ga ook sporten! Behalve dat je vet verliest verbeter je je conditie en je algehele gezondheid. - Iets wat ik zelf erg fijn vind is dat ik het aan mijn ouders en vrienden heb verteld dat ik af wil vallen. Mijn ouders houden er deels rekening mee en mijn vrienden ook. Ze begrijpen het als ik liever geen patat wil. Ook bieden ze mij geen snoep meer aan, puur om mij te helpen. Natuurlijk hoef je het niet elke vage bekende te vertellen, maar je goede vrienden kunnen je vaak helpen. - Als je een 'vreetbui' op voelt komen ga dan iets anders doen. Heb je een hond? Ga met hem/haar wandelen! Op die manier verbrand je calorieën i.p.v. dat je ze binnenkrijgt. Zo zijn er nog tal van andere dingen die je kan gaan doen. - Zorg dat je niet te dicht in de buurt bent van al dat lekkers. Als je eerst helemaal van boven naar beneden moet zal je minder snel iets eten dan wanneer er een zakje chips voor je neus ligt. - Drink water, veel water! Vocht is sowieso goed voor je, water is het beste. Thee mag ook, of koffie zonder melk en suiker. Water zorgt ervoor dat je een vol gevoel krijgt en het voert de afvalstoffen in je lichaam af. Enkele nuttige links: Het voedingscentrum -> Hier kan je informatie vinden over voedingsmiddelen. Overgewicht.nl -> Een site over overgewicht. Heel veel info, tips, en ook een mogelijkheid om bij te houden wat je eet en hoeveel calorieën erin zitten. Calorietabel -> Voor wanneer je zelf calorieën wilt tellen. Healthy Weight Forum -> Een Amerikaans forum over diëten. Je kan je wekelijkse gewicht invullen die in een grafiek wordt weergegeven. Ook zijn er fora over bijv. sporten, bepaalde diëten e.d. Fitday -> Hier kan je bijhouden wat je op een dag gegeten hebt. Engelstalig. Ik hoop dat de (vooral nieuwe) diëters hier iets aan hebben! Toevoegingen zijn altijd welkom! --Door: Meelfriek -Het vorige Voeding en Gezondheid topic Laatst gewijzigd op 11-03-2005 om 17:22. |
11-03-2005, 16:29 | ||
Citaat:
|
11-03-2005, 16:32 | ||
Citaat:
Volgens mij is het makkelijker als Leonoor het doet. Die kan gewoon de tekst pasten van het geposte, dus de links doen het meteen. Ik moet anders eerst heel die opmaak + hyperlinks er zelf bij maken, en eerlijk gezegd ben ik daar te lui voor Nogmaals, degenen die meedoen aan 'valtaf.nl': Een club, minimum BMI is 18, je moet toestemming van mij hebben dus als je nick daar niet je s.com nick is moet je 't even melden (in PM oid) http://meelfriek.valtaf.nl/index.php?page=club&club=57 |
11-03-2005, 17:17 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
11-03-2005, 18:17 | ||
Citaat:
|
11-03-2005, 18:30 | ||
Citaat:
Welk van de twee bevat eigenlijk meer suiker? |
11-03-2005, 18:31 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
11-03-2005, 18:32 | ||
Citaat:
Maar ik heb ook steeds zo'n ongelofelijk trek |
11-03-2005, 18:34 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
11-03-2005, 18:34 | |
Ik snap niet waarom ik geen lid kan worden van die club Ik klik op 'klik hier om lid te worden', dan voldoe ik inmiddels wel aan alle voorwaarden, dus dan klik ik op 'lid worden' maar mijn naam komt er niet bij te staan. Terwijl ik wel zie dat Leonoor en Sneeuwvlokje lid geworden zijn. Kan iemand helpen?
|
11-03-2005, 18:34 | |||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
11-03-2005, 18:35 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
11-03-2005, 18:39 | ||
Citaat:
|
11-03-2005, 19:21 | ||
Citaat:
Wat verder voor mij persoonlijk in het voordeel van pindakaas pleit: De hoeveelheid vetoplosbare vitaminen die het levert
11-03-2005, 19:32 | |
Nou ik heb nog kippesoep gegeten en daar zat wat groente in ... en nog wat ananas . Volgens mij valt het allemaal wel mee. Je eet alleen teveel, omdat je van alles wat neemt, eet je gewoon meer dan je normaal zou doen. Maar zal morgen allemaal wel weer goed zijn met m'n buik.
11-03-2005, 19:39 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
11-03-2005, 20:04 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
11-03-2005, 20:06 | ||
Citaat:
|
11-03-2005, 20:07 | ||
Citaat:
|
11-03-2005, 20:08 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
11-03-2005, 20:08 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
(Neem je eigen advies nou eens aan) |
11-03-2005, 20:10 | |
Ik weet niet wat er de laatste tijd aan de hand is, ik krijg steeds complimentjes.
Maandag zei een vriendin tegen me: 'goh, jij hebt een platte buik gekregen!' (Toen we moesten omkleden bij gym). En net zei m'n moeder: 'Ben je afgevallen?' Ik zit nog steeds op 't zelfde gewicht. Vreemd... Zou 't er iets mee te maken kunnen hebben dat ik zo'n 3x per week een half uur ben gaan fietsen en sit-ups ben gaan doen? Een andere reden kan ik me namelijk niet bedenken aangezien m'n gewicht nog 't zelfde is. |
11-03-2005, 20:10 | ||
Citaat:
|
11-03-2005, 20:12 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
11-03-2005, 20:16 | ||
Citaat:
|
11-03-2005, 20:19 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
11-03-2005, 20:20 | ||
Citaat:
|
11-03-2005, 20:23 | ||
Verwijderd
|
Citaat:
|
11-03-2005, 20:24 | ||
Citaat:
|
11-03-2005, 20:53 | ||
Citaat:
Rood is je avondgewicht Balkjes zijn de calorieen die je hebt gegeten
11-03-2005, 21:12 | |
Was vergeten sultana mee te nemen naar fitness, stom Had dus ongelofelijk knorrende maag toen ik thuis kwam, heb ik 2 plakken indische cake genomen Verder nog 2 rijstwafels (stond gepland), 0,5 grapefruit en 250g kwark. Al met al 1615kcal, iig 500 met cardio verbrand bij fitness. Heb niet veel gedaan bij fitness, normaal verbrand ik met cardio al 1000kcal, maar ik had last van m'n linker-steunzool.
|
11-03-2005, 21:25 | ||
Citaat:
Kom op, je kan best naar de sportschool. Ik snap (als ik 't goed heb) waarom je niet wil, maar ga gewoon. Gewoon negeren die mensen daar Jíj sport, jíj bent goed bezig! |
11-03-2005, 21:26 | ||
Citaat:
Baal alleen een beetje dat ik 't niet bij één plakje heb kunnen houden, er schijnt altijd weer een twééde erachteraan te moeten. Daar wil ik zo graag vanaf. |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
Soortgelijke topics | ||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Zelfmoord en pijn... Jaymes | 12 | 20-08-2013 00:28 |