Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-01-2006, 12:14
Punkygirl
Avatar van Punkygirl
Punkygirl is offline
Hallo allemaal.

Ik heb een 20 jarige merrie die nogal druk is buiten.
In de bak is de basis prima, kan dr helemaal op mijn stem rijden, dan is ze super braaf en is er niks mis.

Maar buiten lijkt er een knopje om te gaan.
Hiervoor gebruik ik al een tijdje een slof teugel omdat ik die kan oppakken zodra ze begint te versnellen en te etteren en los kan laten zodra ze ontspant. Ik vind dit ook prettig werken, en ik merk ook dat ze het ook doorheeft.

De staleigenaar is alleen van mening dat ik beter met elastiek kan rijden. Zelf vind ik dit een slechter idee aangezien het elastiek constante druk uitoefent en ze er doorheen kan trekken zonder al teveel moeite. En aangezien ze soms de neiging heeft om echt het bit tussen de kiezen te nemen en volop ervandoor te gaan heeft slof volgensmij op dta moment meer effect en werking dan een elastiek.

Ik ben me er bewust van dat de slof een hele verkeerde werking kan hebben op de rug als je hem verkeerd gebruikt maar ik heb 10 jaar les gehad en er mij erg duidelijk en goed uitleget hoe ik ermee moet omgaan.

Is er iemand die mij het duidelijke verschil kan uitleggen tussen de werking van een slof en een elastiek of klopt het zo ong wel wat ik denk..?

(sorry voor het lange verhaal)
__________________
Je bent alles, nog zoveel meer. Daar zijn woorden tekort voor. Zelfs na de grootste ruzies gaat onze liefde toch door!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-01-2006, 12:19
Punkygirl
Avatar van Punkygirl
Punkygirl is offline
kleine toevoeging voor de duidelijkheid:

Staleigenaar is haar vorige eigenaresse.
Zij zegt altijd met elastiek gereden te hebben en dat dit ook werkte. Maar tegelijker tijd heeft ze er wel voor gezorgt dat er een aantal slechte gewoontes zijn ontstaan bij haar met buitenrijden.
Ze heeft oa letterlijk tegen mij gezegt dat als ze begon te drammen en sneller wou dat ze haar altijd maar haar gang liet gaan omdat ze haar toch niet kon inhouden. Dit heeft er dus voor gezorgt dat ik nu 3 a 4 jaar bezig ben om haar rustig te laten lopen buiten en dat ze nog steeds op bepaalde punten gewoon maling aan alles heeft en alleen maar kei en keihard in rengalop wil.

Dus vind ik het allemaal maar erg tegenstrijdig.
__________________
Je bent alles, nog zoveel meer. Daar zijn woorden tekort voor. Zelfs na de grootste ruzies gaat onze liefde toch door!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 15:18
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Elastiek werk zo scherp in als je hem afsteld. Laat je um los en het hoofd heeft een ontspannen houding, doet die niks, als het koppie omhoog komt ontstaat er druk.
Maar ja, een slof kun je pakken wanneer nodig en als het paard alleen even opkijkt van 'he daar is wat intressants' dan werkt een elastiek al in en met slof kun je dat gewoon ontspannen houden.
Voordeel van elastiek is dat je je handen niet vol hebt.
Tja... Ik zou in jouw geval ook een slof boven een elastiek verkiezen.
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 17:24
Orpa
Orpa is offline
Ben jij gelukkig met die slof? Ja
Vind jij dat het goed werkt? Ja
Moet er volgends jou iets veranderen? Ja
Reageerd je paard er goed op? Ja

Wat is je probleem? Jij moet toch weten hoe je hem rijd?
__________________
I Love Ducks!!!!!! A girl is ALWAYS allowed to change her mind!
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 10:19
RoxX
Avatar van RoxX
RoxX is offline
eigenlijk geef je zelf al het antwoord.. jij denkt zelf dat een slof beter is.. en bent het ( uit jou verhaal op te merken ) al niet eens met de staleigenaar.. opzich maakt het verder niet veel uit of je een slof of elastiek hebt.. het is maar wat voor jou en je paard het beste werkt...
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 15:30
Punkygirl
Avatar van Punkygirl
Punkygirl is offline
Citaat:
Orpa schreef op 15-01-2006 @ 18:24 :
Ben jij gelukkig met die slof? Ja
Vind jij dat het goed werkt? Ja
Moet er volgends jou iets veranderen? Ja
Reageerd je paard er goed op? Ja

Wat is je probleem? Jij moet toch weten hoe je hem rijd?
Ik heb geen probleem. Ik vraag alleen of er iemand is die de werking duidelijk aan mij kan uitleggen aangezien ik niet zeker weet of wat ik denk juist is..
__________________
Je bent alles, nog zoveel meer. Daar zijn woorden tekort voor. Zelfs na de grootste ruzies gaat onze liefde toch door!
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 21:49
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Een slof werkt scherper in dan een elastiek, maar met een slof heb je meer controle over wanneer je die gebruikt. En afhankelijk van je paard/het probleem/ de omstandigheden/je eigen vaardigheid is een van deze 2 geschikt.
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 10:52
Punkygirl
Avatar van Punkygirl
Punkygirl is offline
Dank je wel qimm.

Ik heb ruim 10 jaar les gehad en ben ook goed begeleidt in het rijden met slof. Weet ook heel goed hoe ik hem fout en goed gebruik.

Ik heb ook duidelijk met haar gesproken en uitgelegt hoe en wat en uitgelegt dat ik niet met elastiek buiten ga rijden. En als ze me ertoe wil verplichten rij ik gewoon niet meer buiten.

Want zij laat het elastiek echt in een boogje hangen, waardoor het dus helemaal geen nut heeft. En als je paard op hol slaat heb je echt niks aan een slap hangend elastiek.
__________________
Je bent alles, nog zoveel meer. Daar zijn woorden tekort voor. Zelfs na de grootste ruzies gaat onze liefde toch door!
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 16:49
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Ach, als een paard echt op de klepper gaat heb je ook niks aan een slofteugel
Maar het grote voordeel van een slof is dat je kan kiezen wanneer je die gebruikt.
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:14.