Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-08-2005, 06:10
Verwijderd
.

Laatst gewijzigd op 06-04-2020 om 10:53.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 07:38
DutchGirl
Avatar van DutchGirl
DutchGirl is offline
water 1,5 tot 2 liter ofzo?
__________________
| Pannekoeketrut | Je bent, en je hebt te zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 09:21
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Per dag heb je minimaal 2 liter water nodig buiten het andere vocht om dat je binnenkrijgt. Drink je bijvoorbeeld veel koffie (wat vocht ontrekt aan het lichaam) dan dien je meer dan 2 liter water per dag te drinken.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 10:15
Verwijderd
in koffie zít ook water hoor. En de meeste mensen halen ook nog een halve liter water uit hun eten (dat wil zeggen: mensen die voldoende groente en fruit eten doen dat).

Maar je hebt in elk geval minstens 1,5 tot 2 liter drinken per dag nodig, ja. Als maximum wordt door veel mensen 4 liter aangehouden. Als je meer drinkt raak je mineralen kwijt met je urine en dan krijg je daar dus tekorten aan.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 11:30
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
Sarah schreef op 11-08-2005 @ 11:15 :
in koffie zít ook water hoor. En de meeste mensen halen ook nog een halve liter water uit hun eten (dat wil zeggen: mensen die voldoende groente en fruit eten doen dat).

Maar je hebt in elk geval minstens 1,5 tot 2 liter drinken per dag nodig, ja. Als maximum wordt door veel mensen 4 liter aangehouden. Als je meer drinkt raak je mineralen kwijt met je urine en dan krijg je daar dus tekorten aan.
Maximaal zou ik echt 3 liter doen. Dat is echt meer dan voldoende. 4 liter is al veel.

En in koffie zit wel water, maar dat kun je er niet echt bij optellen, omdat koffie juist water opneemt.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 11:33
Verwijderd
op zich is meer dan 2 liter nergens goed voor, dat is wel zo. Dat plas je dan ook weer uit, ja boeiend, die 2 liter is zat om al je afvalstoffen kwijt te raken. Alleen bij een blaasontsteking heeft overmatig drinken zin.

En ik ken een vrouw die alléén maar koffie drinkt, nooit iets anders, al dertig jaar ofzo. Als het vocht in koffie 'niet mee zou tellen' zou ze allang uitgedroogd zijn
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 11:49
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
iig is zes liter te veel, weten we sinds een of andere albertiaan op de intensive care belandde...
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 11:49
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 11-08-2005 @ 11:15 :
in koffie zít ook water hoor.
Koffie stimuleert urineproductie. Op zich is dit goed, de afvoer en filtering moet vooral doorgaan, maar wanneer je alleen koffie drinkt hou je te weinig vocht over als reserve voor later.
Wat zo goed/gezond is aan water/groene thee/rooibos thee e.d. is dat het je lichaam schoon spoelt, met koffie vervuil je het alleen maar. Je doet je afwas ook niet met koffie (frisdranken en wat dan ook).
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 12:11
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Roxane schreef op 11-08-2005 @ 12:49 :
Koffie stimuleert urineproductie. Op zich is dit goed, de afvoer en filtering moet vooral doorgaan, maar wanneer je alleen koffie drinkt hou je te weinig vocht over als reserve voor later.
Wat zo goed/gezond is aan water/groene thee/rooibos thee e.d. is dat het je lichaam schoon spoelt, met koffie vervuil je het alleen maar. Je doet je afwas ook niet met koffie (frisdranken en wat dan ook).
Als je het niet erg vindt was ik ook niet af met rooibosthee hoor
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 12:46
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 11-08-2005 @ 12:49 :
iig is zes liter te veel, weten we sinds een of andere albertiaan op de intensive care belandde...
Ik heb weleens 6 liter water op een dag gehad en had nergens last van gehad hoor (alleen vaak naar de wc )
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 12:53
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Idd, er zit ook nogal een verschil in of je 12 uur doet over 6 liter, of 1 uurtje.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 13:39
Verwijderd
Citaat:
Roxane schreef op 11-08-2005 @ 12:49 :
Wat zo goed/gezond is aan water/groene thee/rooibos thee e.d. is dat het je lichaam schoon spoelt, met koffie vervuil je het alleen maar. Je doet je afwas ook niet met koffie (frisdranken en wat dan ook).
Leg dan eens uit wat het verschil is tussen water dat stoffen uit koffiebonen heeft opgenomen (volgens jou schadelijk) en water dat stoffen uit theebladeren heeft opgenomen (volgens jou heilzaam).

Dat je de afwas 'ook niet met koffie doet' slaat natuurlijk nergens op. Je doet de afwas met afwasmiddel, maar als je daar dagelijks een liter van drinkt hou je het ook niet lang vol.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 13:59
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 11-08-2005 @ 14:39 :

Dat je de afwas 'ook niet met koffie doet' slaat natuurlijk nergens op. Je doet de afwas met afwasmiddel, maar als je daar dagelijks een liter van drinkt hou je het ook niet lang vol.
Word je lekker schoon van
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 14:00
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 11-08-2005 @ 14:59 :
Word je lekker schoon van
En kun je mooie bellen blazen
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 15:12
Verwijderd
Koffie onttrekt 2 keer zoveel vocht aan je lichaam als je ermee binnenkrijgt, thee 1,5 keer.

Het is dus beter om water te drinken ipv koffie of thee. Je hebt wel een soort thee waar geen thee in zit, maar gedroogd fruit en kruiden (van Twinings). Dit is even goed als water en het smaakt ook lekker.

Dit is de info van de dietist
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 15:16
Verwijderd
dit dus: http://www.twinings.be/html/infusies.asp?lang=nl
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 15:31
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Rooibosthee en kruidenthee kan wel, daar zit geen theďne in.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 15:42
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 11-08-2005 @ 14:39 :
Leg dan eens uit wat het verschil is tussen water dat stoffen uit koffiebonen heeft opgenomen (volgens jou schadelijk) en water dat stoffen uit theebladeren heeft opgenomen (volgens jou heilzaam).

Dat je de afwas 'ook niet met koffie doet' slaat natuurlijk nergens op. Je doet de afwas met afwasmiddel, maar als je daar dagelijks een liter van drinkt hou je het ook niet lang vol.
Schadelijk en heilzaam heb ik helemaal niet genoemd . Wat ik wil zeggen is dat 2 liter koffie per dag drinken niet het zelfde is als 2 liter water per dag te drinken. Waarom iedereen minstens 2 liter water per dag zou moeten drinken is niet alleen om niet voldoende vocht binnen te krijgen, maar ook om je lichaam & huid van binnen schoon te spoelen (mijn afwas voobeeld) en dat kan alleen met zuiver water. Waarom ik rooibos thee en groene thee erbij noem is omdat ze ook een zuiverende werking hebben. Anderen soorten thee (zwarte thee) zijn net zo 'slecht' als koffie.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 16:17
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Bloem schreef op 11-08-2005 @ 13:53 :
Idd, er zit ook nogal een verschil in of je 12 uur doet over 6 liter, of 1 uurtje.
Idd en aangezien de TS vroeg hoeveel je max per dag kon drinken is dat antwoord van martijn1985 niet echt terecht.
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 16:59
Verwijderd
Citaat:
Bloem schreef op 11-08-2005 @ 16:31 :
Rooibosthee en kruidenthee kan wel, daar zit geen theďne in.
ja dat klopt. Ook geen cafeďne?
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 17:04
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
bugge schreef op 11-08-2005 @ 17:59 :
ja dat klopt. Ook geen cafeďne?
er zit volgens mij sowieso geen cafeďne in thee, alleen theďne. Dat heeft wel dezelfde werking als cafeďne, maar is minder sterk.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 17:52
Verwijderd
stiekem is theďne echt precies hetzelfde als cafeďne, het wordt alleen anders genoemd. In thee zit minder theďne/cafeďne dan in koffie.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 19:53
Verwijderd
.

Laatst gewijzigd op 06-04-2020 om 10:53.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 20:24
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Sarah schreef op 11-08-2005 @ 18:52 :
stiekem is theďne echt precies hetzelfde als cafeďne, het wordt alleen anders genoemd. In thee zit minder theďne/cafeďne dan in koffie.
lekker loos....
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 21:27
Verwijderd
Citaat:
Roxane schreef op 11-08-2005 @ 16:42 :
Schadelijk en heilzaam heb ik helemaal niet genoemd
Jij zegt letterlijk: 'thee spoelt je lichaam schoon en koffie vervuilt het'. Lijkt me wel dat dat synoniemen zijn van heilzaam en schadelijk.

Citaat:
Wat ik wil zeggen is dat 2 liter koffie per dag drinken niet het zelfde is als 2 liter water per dag te drinken. Waarom iedereen minstens 2 liter water per dag zou moeten drinken is niet alleen om niet voldoende vocht binnen te krijgen, maar ook om je lichaam & huid van binnen schoon te spoelen (mijn afwas voobeeld) en dat kan alleen met zuiver water. Waarom ik rooibos thee en groene thee erbij noem is omdat ze ook een zuiverende werking hebben. Anderen soorten thee (zwarte thee) zijn net zo 'slecht' als koffie.
Ja eh no shit, natuurlijk is dat slechter. Zo ongeveer alles is slechter dan water als je het in grote hoeveelheden drinkt, en zelfs grote hoeveelheden water zelf kunnen al slecht voor je zijn (zie kroegspel bij het Groningsche Albertus vorig jaar ).

Dat drinken goed voor je is, moge duidelijk zijn. Dat is allang bekend. Maar omdat jij zulke vage bewoordingen gebruikte als 'schoonspoelen' en 'vervuilen' vroeg ik me gewoon af wat dat dan in concreto inhoudt.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 08:41
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
Sarah schreef op 11-08-2005 @ 12:33 :
En ik ken een vrouw die alléén maar koffie drinkt, nooit iets anders, al dertig jaar ofzo. Als het vocht in koffie 'niet mee zou tellen' zou ze allang uitgedroogd zijn
.

Nee, het onttrekt natuurlijk niet alleen maar vocht. Maar 1 kop koffie staat gewoon lang niet gelijk aan 1 kop water .
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 08:43
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 11-08-2005 @ 12:49 :
iig is zes liter te veel, weten we sinds een of andere albertiaan op de intensive care belandde...
Die dronk zes liter in heel korte tijd. Dat is wat anders dan zes liter op een hele dag. Maar inderdaad, zes liter is te veel.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 08:45
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
da leentjuh schreef op 11-08-2005 @ 13:46 :
Ik heb weleens 6 liter water op een dag gehad en had nergens last van gehad hoor (alleen vaak naar de wc )
Je kunt heus wel een keer een dag zoveel drinken, je gaat niet meteen dood ofzo (nouja, mits je het verspreidt over de dag dan ). Als je dat langer volhoudt is het gewoon vrij slecht.

Door te veel water drinken gaan er ook cellen in je lichaam 'stuk'. Dat heeft te maken met osmotische waarde. Een paar jaar geleden heb ik dat al eens uitgelegd, hier is ie weer:

Citaat:
Het zit als volgt:
Je cellen zitten in een bepaald milieu. Dit milieu probeert je lichaam zo constant mogelijk te houden. Dus bijvoorbeeld de pH (zuurgraad), de temperatuur, de osmotische waarde (hoeveelheid opgeloste deeltjes in en om je cellen), enz.

Die laatste daar gaat het in dit geval om. Je cellen willen de concentratie in en buiten de cellen ongeveer gelijk houden. Dus buiten de cellen moet de concentratie opgeloste deeltjes (denk aan bijv. glucose, maar er is veel meer) even groot zijn als binnen de cellen.
Dit regelt je lichaam door diffusie: het passief doorlaten van water van binnen naar buiten de cel of andersom. Als dus de concentratie deeltjes in je cel hoger is dan buiten de cel, gaat je cel water 'opslurpen', net zolang tot die concentratie (de osmotische waarde) even hoog is. Andersom, als de concentratie deeltjes in je cel lager is dan erbuiten (dus buiten je cel is een hogere concentratie), dan gaat er water van binnen je cel naar buiten.

Als je heel erg VEEL water drinkt, wordt de concentratie opgeloste deeltjes buiten je cellen VEEL lager dan binnenin je cellen. Oftewel de concenctratie deeltjes (osmotische waarde) in je cel is VEEL hoger dan erbuiten. Hierdoor gaan je cellen ook VEEL water opnemen. Hoe meer water ze opnemen, hoe meer ze zwellen. Als ze TE VEEL water opnemen, gaan ze stuk. En dit is uiteindelijk erg slecht. Kijk, één cel stuk is niet zo erg (dat gebeurt zo vaak), maar te veel is niet goed.

Ik hoop dat je het begrijpt.

Bovendien zei iemand anders nog (en dat is denk ik ook wel waar) dat je hart al dat water rond moet pompen en dat dat eigenlijk best wel zwaar is zeg maar.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 09:44
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
ekki schreef op 12-08-2005 @ 09:45 :
Je kunt heus wel een keer een dag zoveel drinken, je gaat niet meteen dood ofzo (nouja, mits je het verspreidt over de dag dan ). Als je dat langer volhoudt is het gewoon vrij slecht.

Door te veel water drinken gaan er ook cellen in je lichaam 'stuk'. Dat heeft te maken met osmotische waarde. Een paar jaar geleden heb ik dat al eens uitgelegd, hier is ie weer:

Ja dat verhaal ken ik, maar drink normaal gesproken ook iets minder
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2005, 12:01
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
ekki schreef op 11-08-2005 @ 12:30 :
En in koffie zit wel water, maar dat kun je er niet echt bij optellen, omdat koffie juist water opneemt.
Inderdaad, dat bedoelde ik te suggereren met "koffie onttrekt vocht uit het lichaam".
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Voeding, Gewicht & Gezondheidtopic #26
Balance
500 08-09-2012 18:00
Lichaam & Gezondheid Vet verbranden
RienoBieno
24 25-07-2012 20:43
Lichaam & Gezondheid Puistjes
R093
53 20-10-2010 14:25
Eten & Drinken Wat heb je vandaag allemaal gegeten en gedronken? #22
dennis018
500 19-09-2007 15:48
Lichaam & Gezondheid Het grote lijntopic #15!!!!
Verwijderd
303 25-08-2003 14:37
Lifestyle Gezondheid
rodina
52 25-03-2003 12:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:35.