Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-11-2008, 13:45
Fosca
Avatar van Fosca
Fosca is offline
Ik, en nog 700 andere studenten, huren in Amsterdam een zelfstandige woning via Duwo. Deze woningen bevinden zich in flats die eigendom zijn van de UvA en die volgend jaar bestemd zijn voor buitenlandse studenten die aan de UvA komen studeren. Duwo mag de woningen verhuren zolang de UvA het nog niet in gebruik heeft. Wij gewone Nederlandse studenten moeten er dan uit. Allemaal hebben we een tijdelijk campuscontract getekend tot juli 2009. Ook hebben we getekend dat we op de hoogte zijn van het feit dat zodra we eruit moeten Duwo niet voor vervangende woonruimte hoeft te zorgen.

Op de hyves van dit wooncomplex wordt nu hevig gespeculeerd over onze rechten. Onder ander wordt er gezegd:

- In ons huurcontract staat:
2.3 Huurder verklaart zich uitdrukkelijk bekend met het feit dat verhuurder het gehuurde (...) dringend nodig heeft om het ten dienste te stellen aan een nieuw universitair concept (...). In het burgerlijk wetboek artikel 274c staat echter dat dit alleen mag gelden bij 'dringend nodig voor eigen gebruik' en dat er vervangende woonruimte geregeld moet worden.

- Gezien het feit dat we een (tijdelijk) campuscontract hebben en geen tijdelijk contract mag iedereen gewoon blijven zitten waar ie woont want een campuscontract is voor de duur van de studie.

- Een verhuurder mag de huurder eruit zetten als:
1. Dringend eigen gebruik. Dat betekent dat DUWO een aantoonbaar belang moet hebben bij het feit dat wij weggaan en andere huurders erin komen. Contractbreuk (afspraak met de UvA) valt daar niet onder, want dat is alleen een commercieel belang. Volgens mij is er geen manier waarop DUWO dringend eigen gebruik kan claimen, helemaal aangezien de woningen na ons sowieso ook voor studenten bedoeld zijn.
2. Een andere mogelijkheid is dat de huur van de woning "van tijdelijke aard" was, bijvoorbeeld sloopwoningen of particuliere woningen die te koop staan. In dat geval moet het contract voor bepaalde tijd worden aangegaan. Dat was nu niet het geval. We hebben een campuscontract, wat altijd iets is voor de duur van je studie, en aangezien deze woningen blijven staan en voor studenten gebouwd zijn kunnen we er ook op dit punt niet uitgezet worden.

Ik heb nauwelijks verstand van dit soort zaken maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat Duwo zichzelf niet goed heeft ingedekt. Hier op het forum zitten een paar mensen die hier veel meer van af weten. heeft het zin om bezwaar aan te tekenen als we eruit worden gezet?
__________________
Liefde is een simpel geschenk, dat je moeilijk aanvaard
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-11-2008, 15:40
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Het mag, maar het is natuurlijk zwaar asociaal. Ik denk dat je via de media betere kans maakt dan juridisch, want het is natuurlijk van de gekken dat buitenlandse studenten die met tienduizenden dollars op zak hier naartoe komen gehuisvest worden, terwijl Nederlandse studenten midden in een nijpende kamernood op straat gezet worden. Al helemaal omdat in Amsterdam al veel tijdelijke kamers gaan verdwijnen de komende jaren.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 11-11-2008, 18:19
Verwijderd
eh had je je dit niet af moeten vragen voordat je tekende?
Met citaat reageren
Oud 12-11-2008, 10:12
Ivo
Ivo is offline
Als jij en al je buren een contract hebben getekend waarin staat dat de kamers tot juli 2009 voor jullie beschikbaar zijn, dan had je toch kunnen zien aankomen dat er na die tijd andere plannen met het gebouw zijn.

Neemt natuurlijk niet weg dat het erg aso is van de UVA om Nederlandse studenten op straat te zetten om straks te kunnen pochen met een leuk aantal buitenlandse studenten (richting politiek en andere geldschieters, uiteraard).
Met citaat reageren
Oud 12-11-2008, 10:38
Verwijderd
Citaat:
Het mag, maar het is natuurlijk zwaar asociaal. Ik denk dat je via de media betere kans maakt dan juridisch, want het is natuurlijk van de gekken dat buitenlandse studenten die met tienduizenden dollars op zak hier naartoe komen gehuisvest worden, terwijl Nederlandse studenten midden in een nijpende kamernood op straat gezet worden. Al helemaal omdat in Amsterdam al veel tijdelijke kamers gaan verdwijnen de komende jaren.
Hoe kom jij erbij dat buitenlandse studenten tienduizenden dollars op zak hebben?

Fosca, een vriendin van mij woont in een woning die uiteindelijk voor Amsterdam University College is bedoeld, daar komen Nederlandse studenten in en bij haar staat vast ongeveer hetzelfde in het contract. Maar ik weet iig dat het bij haar van te voren heel duidelijk is gemaakt dat het een tijdelijke woning is en dat de kans groot is dat ze eruit zal moeten. (afhankelijk van hoeveel UCA studenten er zijn komend jaar) Maar ik denk omdat dat hele gebouw is gebouwd met als bestemmigsplan om er UCA studenten te laten wonen, ze geen enkele grond heeft om dat aan te vechten. Om welk gebouw gaat het bij jou?
Met citaat reageren
Oud 12-11-2008, 10:49
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Hoe kom jij erbij dat buitenlandse studenten tienduizenden dollars op zak hebben?
Heb je een plan hoe je anders dat collegegeld betaald dat ze voor mensen buiten de EU rekenen? Het concept in zijn geheel ontgaat mij trouwens, waarom Nederland mensen zou moeten opleiden die daarna direct pleite zijn, terwijl we onze eigen studenten nog niet eens fatsoenlijke omstandigheden kunnen bieden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 12-11-2008, 22:39
Bubbeldoosje
Avatar van Bubbeldoosje
Bubbeldoosje is offline
Citaat:
Het mag, maar het is natuurlijk zwaar asociaal. Ik denk dat je via de media betere kans maakt dan juridisch, want het is natuurlijk van de gekken dat buitenlandse studenten die met tienduizenden dollars op zak hier naartoe komen gehuisvest worden, terwijl Nederlandse studenten midden in een nijpende kamernood op straat gezet worden. Al helemaal omdat in Amsterdam al veel tijdelijke kamers gaan verdwijnen de komende jaren.
Volkomen mee eens
__________________
De dorpsjeugd klit wat bij elkaar, in minirok en beatlehaar.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2008, 12:18
Verwijderd
Ik weet niet wie er contract en huurrecht bestudeerd, maar volgens mij zijn er bepaalde regels die de contracten ontkrachten. Volgens mij kan je wel een verbintenis verbreken als verhuurder, maar dan duurt het nog maanden voordat je echt weg moet.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2008, 12:47
Fosca
Avatar van Fosca
Fosca is offline
Citaat:
eh had je je dit niet af moeten vragen voordat je tekende?
Natuurlijk wisten we dit allemaal. In Amsterdam laat je een goedkope ruime kamer niet schieten omdat je er over een jaar alweer uit moet.

Citaat:
Als jij en al je buren een contract hebben getekend waarin staat dat de kamers tot juli 2009 voor jullie beschikbaar zijn, dan had je toch kunnen zien aankomen dat er na die tijd andere plannen met het gebouw zijn.

Neemt natuurlijk niet weg dat het erg aso is van de UVA om Nederlandse studenten op straat te zetten om straks te kunnen pochen met een leuk aantal buitenlandse studenten (richting politiek en andere geldschieters, uiteraard).
Zoals al gezegd weten we dat er andere plannen voor het gebouw zijn. We proberen er alleen onderuit te komen en misschien staat het wettelijk ergens geregeld dat Duwo verplicht is ons vervangende woonruimte te bezorgen.

In Amsterdam een kamer vinden is vreselijk moeilijk. De komende twee jaar verdwijnen er zeker duizend (tijdelijke) woningen en staan er dus een hoop studenten op straat. Terwijl er, voor zover ik weet, nauwelijks nieuwe complexen worden gebouwd. Wat wij ook willen proberen is om de media wat over ons te laten schrijven. Vorig jaar werd ons complex omschreven als 'eerste grootschalige permanente studentencomplex' waar dus weinig echt van waar is.

DUWO is bijzonder trots op deze nieuwe aanwinst in Amsterdam. Directeur Jan Benschop: “Het is een geweldige studentenflat met ruime woningen, een superplek als je student bent. Je zit middenin een wetenschappelijke omgeving; het Science Park is inmiddels een begrip als vestigingsplaats van een aantal grote kennisinstituten en de bèta-faculteiten van de Universiteit van Amsterdam. En als je de wetenschap even zat bent zit je zo met het openbaar vervoer of de fiets in de stad. En we leveren hiermee in één keer zoveel studentenwoningen op dat we opnieuw een mooie bijdrage leveren aan het terugdringen van het tekort aan studentenhuisvesting in Amsterdam.”
__________________
Liefde is een simpel geschenk, dat je moeilijk aanvaard

Laatst gewijzigd op 13-11-2008 om 12:54.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2008, 18:19
Verwijderd
Ik heb overigens begrepen dat science park niet voor buitenlandse studenten is bedoeld maar voor UCA studenten, das wel een verschil

Maar ik denk dus niet dat je iets kan regelen..
Met citaat reageren
Oud 16-11-2008, 11:54
Danny
Avatar van Danny
Danny is offline
Of er wel of geen "Campuscontract" boven de overeenkomst staat, maakt niet zo heel veel uit. Maar nee, ik geloof niet dat Duwo/de UvA dit zomaar kan doen, omdat er van dringend eigen gebruik geen sprake is.

Dan moet nog de vraag beantwoord worden of het gebruik van je studentenwoning 'naar zijn aard van korte duur' was. Zoals bijvoorbeeld een woning als vakantiewoning, gebruik als een wisselwoning, of als verlofwoning. Verder heeft de Hoge Raad bepaald (in navolging op uitspraken van de Minister van Justitie in het kader van de totstandkoming van nieuwe wetgeving) in HR 8 januari 1999, NJ 1999, 495, dat van van korte-duur-bewoning absoluut niet te snel gesproken mag worden. Ik denk daarom dus niet dat jullie zo makkelijk uit huis gezet kunnen worden. Hebben jullie al een opzeggingsbrief gehad en is daarin beschreven dat als je er niet op reageert ze een ontbindingsverzoek in gaan/moeten stellen bij de kantonrechter?
__________________
Red Red Wineeee
Met citaat reageren
Oud 17-11-2008, 13:05
Alleex
Alleex is offline
Ten eerste lijkt het me onwaarschijnlijk dat de UvA en DUWO zo dom zouden zijn om daar een vergissing in te maken. Het kan natuurlijk wel, maar de vraag is hoe ver je komt als je ze daar op wijst.

Ten tweede, blijkbaar heeft niemand hier door hoe onmogelijk het is om als buitenlandse student in Nederland te komen wonen. Ik ben zelf 3 maanden geleden naar Nederland verhuisd om te studeren; als buitenlandse student weet je natuurlijk niet dat je je eigenlijk al op je 15e had moeten inschrijven bij woningweb, dus daar maak je meteen geen kans.

De meeste buitenlandse studenten krijgen ook geen studiefinanciering van hun eigen land of van Nederland. Daar val ik ook onder en geloof me, het is echt niet makkelijk om dan nog aan woonruimte te komen.

Natuurlijk begrijp ik dat ook Nederlandse studenten het moeilijk hebben met woonruimte vinden in Amsterdam, maar doe dan niet alsof alle buitenlandse studenten bizar rijk en dom zijn.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2008, 14:32
Verwijderd
Zijn er geen artikellen die in strijd zijn met het wetboek waarbij de contractregels van deze organisatie niet gelden?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Vlaams Blok start kliklijn [besluit het inmiddels niet meer te doen]
eztah
58 14-05-2004 16:51
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Uitzetten vluchtelingen onmenselijk?
Floriskortie
73 28-03-2004 18:49
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap 10 april tegen uitzetting asielzoekers amsterdam! kom!!
Rensketje
1 26-03-2004 08:48
Software & Hardware Is er een software-matige manier om je pc aan te zetten dmv spatiebalk indrukken?
Vakje88
36 26-02-2004 10:25
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Massale vechtpartij in Tilburg
kainie
194 16-08-2003 14:52
Software & Hardware [Windows] Familieleden kunnen zien wat ik download & welke sites ik check
~Golvend Badeendje~
38 15-07-2002 19:27


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:49.