Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-01-2012, 09:37
Caterpillar
Avatar van Caterpillar
Caterpillar is offline
Ga niet weg

Geef me je hand, lieve lust
en dans met mij.

Zodat wij niet vergaan in vergetelheid,
maar onze nietszeggende naam
vereeuwigen in de vorm van
intieme danspassen.

Onze naam -
samen -
in de grond uitgekerfd,
door het glijden van jouw hakken.

Zegt je dat niets?
Voor altijd samen dansend.
__________________
Hoe je dacht het te kunnen, zonder te weten hoe het moest.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-01-2012, 19:12
Bright Blue
Bright Blue is offline
Ik vind dit een gedicht die veeeel beter zou kunnen worden als je zou schrappen. Er zitten mij er te veel woorden in. Want je hebt er prachtige dingen in zitten, je tweede strofe omvat veel. Ik vind dat al een gedicht op zich. Maar er zitten ook veel stukken in die niet zo bijzonder zijn. En die zou ik er uit halen. Ook omdat ik het gedicht nu niet echt samenhangend vind.
__________________
mijn handtekening
Met citaat reageren
Oud 03-01-2012, 19:19
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
"Zodat wij niet vergaan in vergetelheid,
maar onze nietszeggende naam
vereeuwigen in de vorm van"

Oeh, alliteratie. 'Vergaan in vergetelheid', 'nietszeggende naam', 'vereeuwigen in de vorm van'. Gaaf. Klinkt mooi.

Lieve lust in het begin allitereert ook, maar die vind ik niet zo mooi. Ik vraag me ook af of je de Lust aanspreekt, of gewoon iemand 'lieve lust' noemt, en in welke zin lust lief zou zijn.

Dat 'geef me je hand' vind ik niet zo heel sprekend, en de titel trouwens nog minder. Die zouden van mij mogen opgaan als kandidaat voor woorden die van Bright Blue weg mogen.

De streepjes vind ik niet nodig en leiden me af. Overigens snap ik ook niet 'onze naam - samen - in de grond uitgekerfd', ik snap niet wat samen daar doet. Het kan zijn dat 'onze namen' en dat samen dan terugslaat op de twéé namen die er samen staan, maar als er maar één naam is (de onze) dan snap ik niet wat er samen is.

Ook de laatste strofe mag van mij op zich wel weg. Ik weet niet wat het diegene moest zeggen, ik vind het een beetje een loze vraag, en de samenvattende laatste regel 'voor altijd dansend' (of misschien niet samenvattend maar eh, weet ik niet wat wel) hoeft van mij ook niet.

Volgens mij houd je dan dit over:

Dans met mij.

Zodat wij niet vergaan in vergetelheid,
maar onze nietszeggende naam
vereeuwigen in de vorm van
intieme danspassen.

Onze naam
in de grond uitgekerfd,
door het glijden van jouw hakken.



Dat kan wel, geloof ik. Ik dacht, even kijken of je überhaupt nog iets overhoudt waar niet ineens enorme gaten inzitten. Dat zou maar onhandig zijn, voorstellen delen te schrappen die toch essentieel blijken.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 03-01-2012, 21:04
Ratatouille
Avatar van Ratatouille
Ratatouille is offline
Ik proef hier wat Jonge-dichter-des-vaderlands-foefjes. Ik vind het gedicht wel gewoon mooi. Ik ben zelf ook niet zo goed in schrappen, dus daar kan ik niet echt op ingaan. Wel vind ik dat je 'grote' woorden gebruikt. Oja, uitgekerfd.. Dat vind ik niet zo'n mooi woord
Met citaat reageren
Oud 03-01-2012, 22:09
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Ik proef hier wat Jonge-dichter-des-vaderlands-foefjes.
Huh, waar doel je op? Over welke 'foefjes' hebben we het?
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 04-01-2012, 11:19
Ratatouille
Avatar van Ratatouille
Ratatouille is offline
Citaat:
Huh, waar doel je op? Over welke 'foefjes' hebben we het?
Hihi, dat schrappen Ik las in het verslag dat er vooral veel geschrapt werd

Citaat:
Masterclass 1: Schrijven en Schrappen
Iedereen leest z'n gedicht voor, waarna zowel complimenten als goeie kritiek de ruimte vullen. Ik vind 't vooral indrukwekkend allemaal: mooie metaforen, daar gaat m'n poëziehart sneller van kloppen.
En da's iets wat Anneke Claus de groep ook op het hart wil drukken: "Gebruik in je poëzie geen 'grote' woorden. Bedenk een prachtige metafoor voor liefde, in plaats van dat woord zelf gewoon op het papier te smijten."
Op de meeste gedichten heeft Anneke wel commentaar, vooral op overbodige woorden. Zelf dicht ze heel erg minimal: "Denk over elk woord na waarom het er staat. Vaak kun je lidwoorden eruitgooien, zinnen omdraaien of verwisselen met een andere."
En ik vond het wel grappig dat jullie allebei begonnen over stukken schrappen
Met citaat reageren
Oud 06-01-2012, 16:17
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Oh, ik dacht dat je foefjes in het gedicht zag! En ik geloof dat ik meer meeging in BB's opmerking dan enige JDDV-dingen, maar ik begrijp wel waar je op doelt.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Wat zou ik moeten doen?
Faithinwhat
10 21-06-2013 00:09
De Kantine Hierrr met je mening!
Rodion
500 30-11-2005 14:11
Verhalen & Gedichten Mag ik jullie mening hierover?
Ruby
2 22-08-2005 22:33
Verhalen & Gedichten 'Wanneer mag ik me hoe voelen'
Verwijderd
5 20-01-2005 18:41
Lifestyle Kom jij uit voor je mening?
kaleidoscope
52 13-04-2002 16:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:35.