Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-12-2011, 18:52
Anoniems.
Anoniems. is offline
Ik heb met mijn vriend al een aantal keer seks gehad, eerst een paar keer met condoom maar later een keer zonder. Die keer zonder condoom is hij niet in mij klaar gekomen.
Ik stres nu heel erg, want ik ben niet aan de pil en het was zaterdag avond dus ik kon niet 1,2,3 een morningafter pil halen.
Maandag heb ik meteen de morningafter pil gehaald en die ingenomen.

Een paar dagen later (heel stom) hebben we het nog een keer zonder condoom gedaan, omdat ik toch bijna ongesteld moest worden. Ook deze keer is hij toch niet in mij klaar gekomen. Een paar dagen hierna (vandaag) ben ik dus heeeeel licht ongesteld, eigenlijk bijna niet.
Betekend dit dat ik nu zwanger kan zijn of niet?

Want ik snap er namelijk helemaal niks meer van.
Help?
Met citaat reageren
Oud 02-12-2011, 18:53
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Dingen over zwangerschap moeten op L&G, dat ten eerste.

Verder:

1. Iemand hoeft niet in je klaar te komen om zwanger van 'm te kunnen worden. In het voorvocht kunnen ook zaadcellen voorkomen waarvan je zwanger kan raken. Gebruik dus altijd een voorbehoedsmiddel, want "voor het zingen de kerk uit" is niet betrouwbaar.
2. Ieder meisje is anders, en kan op een ander moment ovuleren. Tijdens de ovulatie komt er een eitje vrij, dat 12 uur in leven blijft. Sperma zelf kan een aantal dagen (5 of iets dergelijks) in leven blijven. Er is dus altijd een kleine week waarin je zwanger kunt worden - de week voor je ovulatie. Omdat die echter bij elke vrouw anders ligt, kun je ook zwanger worden van seks tijdens of net voor je ongesteldheid, bijvoorbeeld als je een paar daarna ovuleert. Seks tijdens of vlak voor je ongesteldheid is dus niet veilig. Je kan zwanger raken van seks op élk moment in de maand.
3. Een morningafterpil werkt niet 100%, en naarmate je later bent met innemen, neemt de werking sterk af. Je moet 'm sowieso binnen drie dagen slikken, maar de derde dag is de kans dat hij níet aanslaat al behoorlijk groot.

Dus: je kan zwanger zijn, want je hebt het niet veilig gedaan. Noch doordat hij niet klaarkwam, noch doordat jullie het deden vlak voor jouw ongesteldheid, is het veilig.

Verder: ik hoop dat je niet zwanger bent. Je kunt een testje laten doen als je weer ongesteld bent (volgens mij is het dan pas zichtbaar - in ieder geval duurt het even).

En het állerbelangrijkste: ga aan de pil! Als je dan weer seks hebt zonder condoom, is de kans dat je zwanger wordt heel veel kleiner (hij is er trouwens nog steeds, alleen geheelonthouding maakt de kans 0%). Want misschien ben je nu niet zwanger, maar als je wéér zo stom bent om zonder condoom seks te hebben, zou het mooi de keer zijn dat je er wél zwanger van wordt.


En oja, het is mogelijk dat je nog (licht) ongesteld wordt als je al zwanger bent. Volgens mij komt dit vooral voor bij jonge meisjes (weet ik niet zeker, maar het kan in ieder geval). Het kan ook heel goed dat je ongesteldheid uitblijft door de stress, maar er is ook een kans op zwangerschap. Ik schat 'm niet heel groot, maar zeker groot genoeg om een testje te doen over een paar weken (volgens mij dus als je eigenlijk opnieuw ongesteld zou moeten worden oid, staat vast wel in een bijsluiter).
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen

Laatst gewijzigd op 02-12-2011 om 19:01.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2011, 22:16
Philosophy
Avatar van Philosophy
Philosophy is offline
Als je twijfelt, doe een test. Niet alle zijn even 'betrouwbaar', maar volgens mij hoef je niet te wachten tot je weer ongesteld bent (als je zwanger bent word je dat immers meestal niet meer). De test meet je hcg-gehalte en omdat bijvoorbeeld ClearBlue zijn betrouwbaarheid moet/wil behouden geeft die test iets later (in ieder geval wanneer je een hogere waarde hebt) aan dat je zwanger bent.
__________________
Ik maak je dood met een blije mus.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2011, 22:45
Verwijderd
a) Ga aan de pil, neem een spiraaltje, kies iets anders behalve condooms
b) lekker dom! Maar dat weet je zelf ook wel
c) haal een zwangerschapstest bij de drogist. Of een paar, want je wilt de aankomende weken denk ik wel testen voor de zekerheid. De kans is klein dat je zwanger bent, maar hij bestaat wél.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2011, 16:51
Verwijderd
Iets wat ik pasgeleden las:

Citaat:
Zaadcellen in voorvocht?

Een van de vaste onderwerpen van de gangbare seksuele voorlichting is het waarschuwen tegen ‘terugtrekken’ als methode om bevruchting te voorkomen. Het argument daarbij is dat zich in het voorvocht van de man levende zaadcellen bevinden. Als je echter op zoek gaat naar wetenschappelijk onderzoek waaruit dat zou blijken, vind je weinig tot niets.

Het enige onderzoek dat er wel naar bestaat wijst juist vooral op het tegenovergestelde. Er zijn in voorvocht in ieder geval niet voldoende zaadcellen aanwezig om tot bevruchting te leiden.
We hebben voor de zekerheid nog even rondgevraagd.
Prof. dr. Eric Meuleman, uroloog/seksuoloog aan de VU in Amsterdam en dr. John Heesakkers, uroloog aan het St Raboud ziekenhuis in Nijmegen, geven allebei te kennen dat het verhaal over de zaadcellen in voorvocht als bangmakerij kan worden bijgezet.

Kliertjes van Cowper
Er is ook geen reden om te veronderstellen dat er levende zaadcellen in voorvocht zitten.
Vóór het orgasme blijft de prostaat hermetisch afgesloten. Het voorvocht komt voorbij de prostaat vanuit de kliertjes van Cowper in de pisbuis. Het kan dus ook niets vanuit de prostaat meenemen.
Zaadcellen (die in de bijballen klaar liggen) komen pas bij het ejaculeren, direct na het orgasme van de jongen, met het door de prostaat en de zaadblaasjes geproduceerde zaadvocht in de pisbuis en komt het vervolgens in schokjes naar buiten.
Als iemand binnen korte tijd tweemaal klaarkomt is het wel mogelijk om in voorvocht zaadcellen te vinden. Er blijven na de eerste ejaculatie wel levende zaadcellen achter in de pisbuis. Dus als er kort na een zaadlozing opnieuw voorvocht wordt geproduceerd, vermengt zich dat in de pisbuis met nog aanwezige zaadcellen. De vraag is of deze voldoende in aantal zijn om bevruchting te veroorzaken, maar uit voorzorg wordt men geadviseerd om tussen twee zaadlozingen te plassen, waardoor aanwezige zaadcellen uit de pisbuis geloosd worden
Dat werpt wel een iets ander licht op de veronderstelling dat er altijd zaadcellen in voorvocht zitten, wat je werkelijk overal leest.
Ik beweer niet dat het absoluut zo is, want ik ben geen expert, maar toch. Wel interessant om te lezen dat dat idee nauwelijks ergens op gebaseerd is.

TS, even voor de duidelijkheid, dit is géén reden om nu maar onbeschermde seks te hebben. Gebruik altijd een pil en/of condoom. Bespaart je alleen al een hoop stress en ongerustheid.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2011, 17:17
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Voor als het nog een keer voorkomt: de morning-after-pil kan je ook bij de weekendapotheek kopen!
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2011, 20:42
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Iets wat ik pasgeleden las:



Dat werpt wel een iets ander licht op de veronderstelling dat er altijd zaadcellen in voorvocht zitten, wat je werkelijk overal leest.
Ik beweer niet dat het absoluut zo is, want ik ben geen expert, maar toch. Wel interessant om te lezen dat dat idee nauwelijks ergens op gebaseerd is.

TS, even voor de duidelijkheid, dit is géén reden om nu maar onbeschermde seks te hebben. Gebruik altijd een pil en/of condoom. Bespaart je alleen al een hoop stress en ongerustheid.
Ik wist wel dat het niet helemaal zeker was of het wel zo was. Maar dan vertel ik mensen liever 'doe het toch maar niet' dan 'ach, misschien zit er wel niets in!'

Wel bedankt voor het melden daarvan, trouwens. Al zou ik nog steeds niet zomaar durven vertrouwen op puur het terugtrekken van een jongen voor ie klaarkomt.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 03-12-2011, 20:56
Verwijderd
Zaadcellen in het voorvocht of niet, nog steeds geldt dat als 100 stellen een jaar lang de terugtrekmethode gebruiken, aan het eind van dat jaar 10-20 stellen in verwachting zijn of dat dan komt door cellen in voorvocht of door een beetje sperma dat al vóór het orgasmegevoel naar buiten komt weten we idd niet.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2011, 21:51
Verwijderd
Waarom heb je seks op dagen voordat je ongesteld moet worden, "omdat je toch ongesteld moet worden"?
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:53.