Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-10-2006, 03:01
Verwijderd
Ik hoor mensen wel eens zeggen 'iedereen heeft zijn eigen waarheid '
Ik ben daar over na gaan denken.
en kwam toen tot de conclusie, dat het eigenlijk eerder andersom is.
'iedereen heeft zijn eigen leugen'.
Ik ben er bij mensen op gaan letten wat hun leugens zijn.
de een rookt, de ander heeft overgewicht, gebruikt drugs/alcohol, krijgt een eetstoornis of dit de hele dag achter de computer[spelletjes].... enz, ik denk dat dat allemaal neer komt op hetzelfde, omdat ik denk, dat als je zulk gedrag vertoond, je je op die manier verschuilt achter iets om maar niet naar je pijn te kijken.
dat is niet eerlijk, naar jezelf vooral niet, ik zie mensen om mij heen die zich niet afvragen waarom ze zich elke dag klem zuipen, of die iedere dag roken, of heel makkelijk van het ene het andere bed induiken. ik zie die mensen helemaal niet kritisch nadenken over hun gedrag. Er wordt volgens mij veel te veel 'idioot' gedrag als acceptabel gezien. En dan krijg ik het gevoel dat dat er alles mee te maken heeft omdat we zo oneerlijk leven, en andere mensen ook, dat we het niet kunnen inzien dàt het idioot gedrag is!
Ik zal een voorbeeld noemen: laatst zei mijn moeder dat ze het zo leuk vind als de huisvriend van mijn ouders kwam eten, dan deed hij altijd zo dankbaar en gaf hij haar complimentjes geeft. Het ging er om, op welke manier ze dat vertelde. Ze leek er zo verwonderd over, ze keek er zo trietst bij en ze zei het opzelfde toon zoals ze wel vaker spreekt als ze iets zegt over haar leven. Ik vroeg haar toen of dat niet eigenlijk de taak van mijn vader is, om haar complimentjes en een goed gevoel te geven, ipv van dat te krijgen van een buitenstaander. omdat ik vind dat hij dat veel te weinig doet, hij is zo sarcastisch imo en daarbij ook nog een enorme macho, en ik het jammer vind dat er in hun huwelijk zoveel sarcasme bestaat dat ze bereid zijn om alles maar voor lief te nemen.
als ze namelijk zouden kijken naar het gedrag wat voortkomt uit dat sarcasme, zouden ze denk ik heel erg schrikken.
en daar de logischerwijs verdedigende opmerking van mijn moeder achteraan: 'dat is een spel, zo gaan we al 20 jaar met elkaar om. ' ze was ook enigzins beledigd kreeg ik de indruk...
Dan kan ik het wel uitschreeuwen!
Dát is nou precies waar het om gaat!!!
het is oneerlijk om een spel te spelen in het leven, daarmee beperk je jezelf denk ik....
waarom moet mijn moeder zich verdedigen? omdat ik kritiek plaats op de manier waarop zij al 20 jaar leeft, en zich niet afvraagt waarom ze dat zo doet en niet anders.
Dan denk ik wat er zou gebeuren als mijn moeder kritisch ging nadenken over het leven wat ze leeft. Ik denk dat dat niet is wat ze diep in haar hart het liefste wil. en dat doet pijn om in te zien, en door de angst voor die pijn, en de consequenties wat kritisch denken met zich meebrengt leeft ze verder opdezelfde manier, omdat dat namelijk het makkelijkst is. Als ze namelijk haar geweten vrijuit liet spreken zou ze niet achter haar huidige gedrag staan. Ze negeert haar verlangens. Ik denk dat dat veel pijn doet, zo`n pijn dat het maar goed wordt gemaakt door lekker door te leven in sarcasme, en ach, 'zo erg is het allemaal niet'.
eigenlijk zie ik dat gedrag , eerlijk gezegd kan ik niet anders zeggen dan bij iedereen.
Maar dat is in zoveel vormen. dit voobeeld van mijn moeder is er een.
Ik kan niet èèn persoon opnoemen die in alle eerlijkheid leeft , en bar weinig die kritisch nadenken over hun eigen gedrag.
ik ben ook niet voor 100% eerlijk , maar de dingen waar ik mezelf niet eerlijk in vind, bedenk ik me elke dag over.
Het gaat er ten slotte volgens mij om dat gedrag vele malen moeilijker te veranderen is dan gedachten, en dat het ook jaren kan duren voor gedachten en gedrag in balans zijn.
maar dat zal imo gebeuren als je eerlijk en kritisch bent.

Volgens mij is er maar 1 waarheid, en dat is eerlijkheid.
Als je naar je verlangens leeft wordt je vanzelf eerlijk denk ik. maar dat kan veel tijd kosten. En het is vaak de moeilijkste weg.

Ik denk dat iedereen, als hij diep in zijn hart kijkt of beter naar zijn geweten luisterd, wel tenminste 1 ding kan opnoemen waarin hij niet eerlijk is naar zichzelf.

ts begint: ik rook.
ik wil er graag mee stoppen.
maar dat is mijn volgende 'projectje'
ik ben net een maand gestopt met blowen
op èèn front tegelijk oorlog voeren
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-10-2006, 10:19
stout!
Avatar van stout!
stout! is offline
Citaat:
Naojan schreef op 14-10-2006 @ 04:01 :
Volgens mij is er maar 1 waarheid, en dat is eerlijkheid.
Daar gaat je verhaal over al die eigen waarheden en leugens .
Iedereen heeft zijn eigen eerlijkheid.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2006, 10:38
Verwijderd
Er is niet één waarheid.

Die leugens, zoals jij ze noemt, zijn er waarschijnlijk om het leven wat spannender te maken dan het werkelijk is, of omdat je andere mensen niet wilt kwetsen. Daarnaast zijn leugens (zoals die van je moeder) meer bedoelt om het eigen gedrag te verklaren, als het niet klopt met wat je eigenlijk vindt dat je moet doen.

Iedereen heeft zijn eigen waarheid (ik noem het liever waarheid, onder het motto 'het glas is half vol'), met een reden. Eerlijkheid duurt zeker het langst, maar het komt niet altijd even goed uit die op te biechten.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2006, 10:48
Verwijderd
Ik rook, dat is inderdaad een leugen tegen mezelf en ik vertoon dat gedrag inderdaad om mezelf te verschuilen om maar niet naar mijn pijn te hoeven kijken.

Zo, nu blij dat je niet als enige ongelukkig bent?
Met citaat reageren
Oud 14-10-2006, 11:03
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
ik zou het bij god niet weten..
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 14-10-2006, 12:02
Cherry Springs
Avatar van Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ik zou het bij god niet weten. En ik snap ook niet helemaal waar het over gaat nu, maar ik heb dan ook niet de hele beginpost gelezen. Daar heb ik geen zin/tijd voor.
__________________
It's easy, like getting your attention, we go "Sex! Sex! Sex! Sex! Sex!"
Met citaat reageren
Oud 14-10-2006, 12:45
koelieboelie
koelieboelie is offline
we both have truths, are your the same as mine
Met citaat reageren
Oud 14-10-2006, 12:51
Verwijderd
Ik denk dat mijn 'plankenkoorts' en soort leugen van mezelf is. Iets waar ik me voor mezelf achter verstop. En voor de buitenwereld is het een soort dubbele leugen; voor de buitenwereld heb ik die fobie niet. Misschien omdat ik iets voor mezelf wil houden en dan zoiets creëer ofzo. Vaag hoor
Met citaat reageren
Oud 14-10-2006, 13:21
Eye of Sauron
Avatar van Eye of Sauron
Eye of Sauron is offline
Ik denk dat dit veel te diep gaat voor de kantine. Zeker omdat het niveau van de kantine peilsnel daalt de laatste tijd door de schijnbare afwezigheid van forumbazen en de grote concentratie onzinners die de kantine 'vervuilen' met hun onzinposts.
De kantine is niet meer wat ie geweest was, maar ook voor de 'oude' kantine is dit te diepzinnig. De gemiddelde kantine-ganger denkt niet over dit soort dingen na. Niet genoeg in ieder geval om een zinnig antwoord hierop te kunnen geven.
Je had dit beter bij psychologie kunnen posten.
That's my two cents...

damn, ik had forumbaas moeten worden
__________________
In war there is only one favorable moment. The greatest talent is to know it. - Napoleon Bonaparte
Met citaat reageren
Oud 14-10-2006, 13:40
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Het ís dat je mijn zus bent, anders had ik dat hele verhaal niet eens gelezen

Je hebt wel gelijk over ons mam en ons pap, hij zegt de laatste tijd alleen maar dat het eten niet lekker is (om even een voorbeeld te noemen) en als ik haar er dan om vraag of ze het erg vindt, zegt ze inderdaad dat het niet erg is en dat ie het dan maar lekker niet eet. Maar volgens mij vindt ze het ook echt niet leuk, en ik ook niet trouwens. Ze doet echt wel haar best enzo.

Nog een ander voorbeeld.
Barend is nu bijna elke dag stoned en hij praat erover alsof hij het zo stoer vindt, maar volgens mij vindt hij het zelf ook stom.
Hij zei laatst: 'Morgen gaan we naar <huppelepup> dus dan hebben we nog wat nodig.'
Toen zei ik dat hij het echt niet nodig had, en toen zei hij van wel. Dat is eng.

Maar goed, volgens mij is dat niet the issue.

Ik rook, dat weet je, en ik blow, maar tegenwoordig ook niet zoveel meer. Mijn hele houding tegenover mam enzo is ook anders en ik ben niet meer zo gesloten als eerst (je kan je vast wel mijn Gothic-I-don't-care-about-anything-houding herinneren).
Maar goed, niemand is perfect.
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2006, 15:41
Biertank 52
Avatar van Biertank 52
Biertank 52 is offline
Ik rook, ik zit de hele dag achter de computer te forummen, ik heb geen sociaal leven, ik heb alleen "vrienden" op het forum, ik heb overgewicht, ik spuit en gooi mezelf de hele dag vol met drugs en alcohol.

Oh jee, ik vertel ergens een leugen.
__________________
Ik zou je lachend doen terwijl mijn vriendin er huilend naast staat.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2006, 15:56
jemappelebas
Avatar van jemappelebas
jemappelebas is offline
Omdat ik me verveelde heb ik de moeite genomen om je verhaal even door te lezen @ ts.
Maar wat een zinloos tijdverdrijf om op die manier over deze materie na te denken/schrijven.
De uitspraak, ''iedereen heeft zijn eigen waarheid'' , betekent dat iedereen een andere voorgeschiedenis heeft waardoor iedereen gebeurtenissen anders interpreteerd. Dus die hele post van je is irrelevant.
Ik hoop voor de TS dat haar IQ onder de 75 ligt want dan heeft ze een excuus voor dat domme gezwam.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2006, 15:59
Verwijderd
Citaat:
Little Phoebe schreef op 14-10-2006 @ 14:40 :
Het ís dat je mijn zus bent, anders had ik dat hele verhaal niet eens gelezen

Je hebt wel gelijk over ons mam en ons pap, hij zegt de laatste tijd alleen maar dat het eten niet lekker is (om even een voorbeeld te noemen) en als ik haar er dan om vraag of ze het erg vindt, zegt ze inderdaad dat het niet erg is en dat ie het dan maar lekker niet eet. Maar volgens mij vindt ze het ook echt niet leuk, en ik ook niet trouwens. Ze doet echt wel haar best enzo.

Nog een ander voorbeeld.
Barend is nu bijna elke dag stoned en hij praat erover alsof hij het zo stoer vindt, maar volgens mij vindt hij het zelf ook stom.
Hij zei laatst: 'Morgen gaan we naar <huppelepup> dus dan hebben we nog wat nodig.'
Toen zei ik dat hij het echt niet nodig had, en toen zei hij van wel. Dat is eng.

Maar goed, volgens mij is dat niet the issue.

Ik rook, dat weet je, en ik blow, maar tegenwoordig ook niet zoveel meer. Mijn hele houding tegenover mam enzo is ook anders en ik ben niet meer zo gesloten als eerst (je kan je vast wel mijn Gothic-I-don't-care-about-anything-houding herinneren).
Maar goed, niemand is perfect.
Uhm, weleens van PM gehoord? Ik ben zo niet geïnteresseerd hierin.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2006, 16:13
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
ook hallo schreef op 14-10-2006 @ 17:03 :
Tering heb jij niks beters te doen ofzo
Nee, jouw bijdrage is wel nuttig
Jezus, ga allemaal ergens anders lopen zeiken, dan in een topic van iemand wiens topic verder gaat dan 'waar poets jij je tanden mee?'



@TS: Ik denk dat mensen genoeg leugens hebben. Maar die leugens zijn niet alleen naar buiten toe, ook voor jezelf zijn dat leugens. Zodra je ze hier dus kunt posten zie je eigenlijk al in dat het niet terecht is wat je jezelf wijs maakt.
En waarom we dat dan doen? Omdat we niet altijd zijn wat we willen zijn en omdat ons leven niet altijd zo is als we zouden willen. Dan kan je dat allemaal maar beter wat smeuïger maken dan bekennen dat je helemaal niet bent wie je zou willen zijn. Dat laatste brengt alleen maar ongelukkige gevoelens met zich mee.
En ik geloof maar al te graag in mijn eigen leugens, dus ik ga ze om die reden niet posten
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2006, 21:07
Faerie
Avatar van Faerie
Faerie is offline
Ik kan op dit moment niks bedenken waarover ik lieg tegen mezelf. Ja, ik rook wel, maar hoezo lieg ik dan tegen mezelf? Het is gewoon een gewoonte. Ik probeer me helemaal niet achter pijn te verschuilen, want hoe kan roken daar nou mee helpen?
Ik snap dit gewoon niet zo, hoezo een leugen..

Ik ken mezelf verder best goed en kan ook goed relativeren en denk over veel dingen na, bijvoorbeeld waarom ik op een bepaalde manier over iets denk etc, en dan denk ik ook van 'waarom denk ik dit nou, is dit nou wel echt zo, zie ik het niet verkeerd?'. Ik reflecteer op mezelf zeg maar. Op die manier heb ik denk ik ook geen leugens...
Met citaat reageren
Oud 14-10-2006, 21:45
Verwijderd
Citaat:
jemappelebas schreef op 14-10-2006 @ 16:56 :

Maar wat een zinloos tijdverdrijf om op die manier over deze materie na te denken/schrijven.
ik probeer dingen juist van meerdere kanten te bekijken.

Citaat:
De uitspraak, ''iedereen heeft zijn eigen waarheid'' , betekent dat iedereen een andere voorgeschiedenis heeft waardoor iedereen gebeurtenissen anders interpreteerd. Dus die hele post van je is irrelevant.[/B]
een intrepretatie is een waarde oordeel, niet de waarheid.
Ik zal ook niet ontkennen dat iedereen zijn eigen belevings wereld heeft maar dat staat los van of dat de waarheid is of niet.
Je kunt je natuurlijk wel afvragen of je op een kritische manier intrepreteerd.


Citaat:
Ik hoop voor de TS dat haar IQ onder de 75 ligt want dan heeft ze een excuus voor dat domme gezwam. [/B]
dat slaat nergens op, mijn verhaal zegt helemaal niks over mijn iq. ik vind deze reactie eerder iets over jou zeggen.
als je dit dom gezwam noemt vraag ik me af waar jij dan wel over nadenkt.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2006, 22:00
Verwijderd
Citaat:
Faerie schreef op 14-10-2006 @ 22:07 :
Ik kan op dit moment niks bedenken waarover ik lieg tegen mezelf. Ja, ik rook wel, maar hoezo lieg ik dan tegen mezelf? Het is gewoon een gewoonte.
Ik probeer me helemaal niet achter pijn te verschuilen, want hoe kan roken daar nou mee helpen?
Ik snap dit gewoon niet zo, hoezo een leugen..
precies ja, een gewoonte.
is het namelijk niet zo [ik weet niet of dit ook voor jou zo is] dat rokers vooral op bepaalde momenten gaan roken?
bijvoorbeeld als ze gestressd zijn? Is het dan niet zo dat die mensen zonder een sigaret niet met die stress [of moeilijk] kunnen omgaan?
bovendien ga je je stress 'beantwoorden' met iets van buitenaf, in plaats van het antwoord uit jezelf te halen. .
en dat noem ik niet eerlijk.
buiten dat is het natuurlijk ook nog de kankerzooi die je iedere dag weer je lichaam inpompt. en op zo`n manier met jezelf omgaan noem ik ook niet eerlijk.
Ik ken ook niet een roker die zichzelf voorneemt om de rest van zijn leven te blijven roken. dat zegt ook wel iets denk ik, namelijk dat je dan iets doet waar je niet achter staat diep in je hart.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2006, 22:09
Verwijderd
[QUOTE]stout! schreef op 14-10-2006 @ 21:42 :


Citaat:
Daar gaat je verhaal over al die eigen waarheden en leugens .
Iedereen heeft zijn eigen eerlijkheid.[/B]
waarheden en leugens hebben toch alles met eerlijkheid te maken?
ik snap niet goed wat je bedoelt.
noem eens een voorbeeld.

Citaat:
Dat wel en opzich is er ook niets mis met het onderwerp, maar wmb wel met de manier waarop het gebracht wordt. [/B]
wat is daar dan mee volgens jou?
ik probeer dingen van zoveel mogelijk kanten te bekijken.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-10-2006, 12:14
ilse
Avatar van ilse
ilse is offline
gaan rokers niet ook vaak roken als ze niets te doen hebben of bijvoorbeeld moeten wachten op de trein? is dat dan meteen gestressd ofzo??
__________________
Neem me mee naar je land, vol muziek en vol dromen. Leid me naar je land, laat me in jouw wolken wonen.. <3
Met citaat reageren
Oud 15-10-2006, 12:45
jfcksr
jfcksr is offline
mn leugen
ik ben concreet
(wiet, vrienden)
Met citaat reageren
Oud 15-10-2006, 13:39
Verwijderd
Citaat:
ilse schreef op 15-10-2006 @ 13:14 :
gaan rokers niet ook vaak roken als ze niets te doen hebben of bijvoorbeeld moeten wachten op de trein? is dat dan meteen gestressd ofzo??
nee verveling.
maar das verder hetzelfde verhaal imo.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2006, 14:50
Verwijderd
ik kan op dit moment ook weinig bedenken, ik heb wel gerookt, dat was ook meer vanwege stress en druk ..
Met citaat reageren
Oud 15-10-2006, 16:29
Verwijderd
Elk mens wordt gevormd door ervaringen en leeft daar omheen, dat heeft niets met waarheden en leugens te maken maar de menselijke verwerking - verder leven.

Wat een butttopic.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2006, 18:50
Verwijderd
Citaat:
ilse schreef op 15-10-2006 @ 13:14 :
gaan rokers niet ook vaak roken als ze niets te doen hebben of bijvoorbeeld moeten wachten op de trein? is dat dan meteen gestressd ofzo??
dan ben je al een roker en is het een gewoonte geworden. Maar als je begint met roken is daar een reden voor, bijv. dat je bij de rest wilt horen. En dat is dan zo'n leugen ..
Met citaat reageren
Oud 15-10-2006, 19:47
naam ingebruik
Avatar van naam ingebruik
naam ingebruik is offline
mijn hele leven is 1 grote leugen

hoe ik doe wat ik doe maar ik voel me zwaar klote en als ik me ook zo gedraag word dat alleen maar erger
__________________
.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-10-2006, 21:18
madelief21
madelief21 is offline
Persoonlijk vind ik jouw verhaal niet echt goed op elkaar aansluiten. Maar goed,
Je geeft hier je eigen visie. Jij denkt dat de enige waarheid eerlijkheid is. Dat is dus jouw mening en jouw werkelijkheid. Als iemand eerlijk is, is iemand dat op het niveau dat dat voor die persoon mogelijk is. Misschien kan een ander persoon nog wel veel eerlijker zijn. Maar goed je hebt natuurlijk te maken met feiten net wat jij zei je rookt of je rookt niet. Daar heb je geen méér waarheid in of minder waarheid.
Je moet er vanuit gaan dat mensen ( vaak ) om wat meer nuance te brengen in mijn verhaal. Alles wat ze vertellen zo aangenaam mogelijk proberen te maken. Ga er daarbij dus vanuit dat alles aantrekkelijker wordt gemaakt dan het werkelijk is of mensen proberen zich te verdedigen.
Wat me wel opvalt is dat jij je bemoeit met hoe jouw ouders met elkaar omgaan. Ze kijken niet kritisch naar zichzelf genoeg. En jij denkt te weten dat de huisgenoot geen complimenten mag maken aan jouw moeder. Waarom zou hij dat niet mogen? Waarom laat je mensen niet gewoon lekker zelf hun keuze maken. Is alleen maar tijdsverspilling hoor;-)
Met citaat reageren
Oud 24-10-2006, 14:06
Verwijderd
Citaat:
madelief21 schreef op 15-10-2006 @ 22:18 :
Persoonlijk vind ik jouw verhaal niet echt goed op elkaar aansluiten. Maar goed,
Je geeft hier je eigen visie. Jij denkt dat de enige waarheid eerlijkheid is. Dat is dus jouw mening en jouw werkelijkheid. Als iemand eerlijk is, is iemand dat op het niveau dat dat voor die persoon mogelijk is. Misschien kan een ander persoon nog wel veel eerlijker zijn. Maar goed je hebt natuurlijk te maken met feiten net wat jij zei je rookt of je rookt niet. Daar heb je geen méér waarheid in of minder waarheid.
Je moet er vanuit gaan dat mensen ( vaak ) om wat meer nuance te brengen in mijn verhaal. Alles wat ze vertellen zo aangenaam mogelijk proberen te maken. Ga er daarbij dus vanuit dat alles aantrekkelijker wordt gemaakt dan het werkelijk is of mensen proberen zich te verdedigen.
Wat me wel opvalt is dat jij je bemoeit met hoe jouw ouders met elkaar omgaan. Ze kijken niet kritisch naar zichzelf genoeg. En jij denkt te weten dat de huisgenoot geen complimenten mag maken aan jouw moeder. Waarom zou hij dat niet mogen? Waarom laat je mensen niet gewoon lekker zelf hun keuze maken. Is alleen maar tijdsverspilling hoor;-)
ik heb hier dus lang over nagedacht om een goed antwoord te kunnen geven.
Wat roken betrefd, ja dat is een soort leugen.
Ik kan nog tig andere dingen opnoemen, nagelbijten bijvoorbeeld.
of de hele dag gamen, als je dat soort dingen de hele dag doet, en er aan verslaafd bent/een gewoonte in je leven is geworden (eigenlijk alles wat op je verlangslijst staat om ooit eens mee te stoppen..) noem ik een leugen.
En omdat ik vind dat er maar 1 waarheid is, nl eerlijkheid zal ik nog verder onderbouwen.
Als iemand zegt 'dit is de waarheid' en de ander is het daar niet mee eens, komt dat volgens mij omdat ik denk dat mensen in hun kern al niet eerlijk zijn. Dan ga je dus al uit van bepaalde 'waarheden', maar die zijn niet waar of eerlijk, omdat je zo niet leeft.
Ik hoop dat je dit snapt. Ik merk dat veel mensen mij niet begrijpen. Het is ook heel moeilijk om dit uit te leggen. Maar weerleg het alsjeblieft als je het er niet mee eens bent.

Jij zegt 'ga er vanuit dat dingen aantrekkelijker worden gemaakt'.
Dat noem ik niet eerlijk, dingen aantrekkelijker maken dan ze zijn klopt gewoon niet, das geen waarheid. Maar ik zal niet ontkennen dat mensen dat doen, helaas.

En dan nog over mijn ouders, waarom zou ik me daar niet mee mogen bemoeien. hun hele huwelijk hangt bijeen van sarcasme. Dat heeft mij ook jarenlang in de ban gehouden. Ik mag daar minstens kritiek op leveren.
Natuurlijk mag mijn moeder complimentjes ontvangen, alleen vind ik dat ze daar nogal euforisch op reageerd omdat ik zie dat ze die niet van mijn vader krijgt. Dat was mijn kritiekpunt, dat ze dat allemaal maar normaal zijn gaan vinden om op die manier met elkaar om te gaan. Daar ben ik het niet mee eens.

En ik vind dit geen tijdverspilling. Ik denk gewoon veel na.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2006, 18:30
madelief21
madelief21 is offline
NEOJAN ZEGT

ik heb hier dus lang over nagedacht om een goed antwoord te kunnen geven.
Wat roken betrefd, ja dat is een soort leugen.
Ik kan nog tig andere dingen opnoemen, nagelbijten bijvoorbeeld.
of de hele dag gamen, als je dat soort dingen de hele dag doet, en er aan verslaafd bent/een gewoonte in je leven is geworden (eigenlijk alles wat op je verlangslijst staat om ooit eens mee te stoppen..) noem ik een leugen.
En omdat ik vind dat er maar 1 waarheid is, nl eerlijkheid zal ik nog verder onderbouwen.
Als iemand zegt 'dit is de waarheid' en de ander is het daar niet mee eens, komt dat volgens mij omdat ik denk dat mensen in hun kern al niet eerlijk zijn. Dan ga je dus al uit van bepaalde 'waarheden', maar die zijn niet waar of eerlijk, omdat je zo niet leeft.
Ik hoop dat je dit snapt. Ik merk dat veel mensen mij niet begrijpen. Het is ook heel moeilijk om dit uit te leggen. Maar weerleg het alsjeblieft als je het er niet mee eens bent.

Jij zegt 'ga er vanuit dat dingen aantrekkelijker worden gemaakt'.
Dat noem ik niet eerlijk, dingen aantrekkelijker maken dan ze zijn klopt gewoon niet, das geen waarheid. Maar ik zal niet ontkennen dat mensen dat doen, helaas.

En dan nog over mijn ouders, waarom zou ik me daar niet mee mogen bemoeien. hun hele huwelijk hangt bijeen van sarcasme. Dat heeft mij ook jarenlang in de ban gehouden. Ik mag daar minstens kritiek op leveren.
Natuurlijk mag mijn moeder complimentjes ontvangen, alleen vind ik dat ze daar nogal euforisch op reageerd omdat ik zie dat ze die niet van mijn vader krijgt. Dat was mijn kritiekpunt, dat ze dat allemaal maar normaal zijn gaan vinden om op die manier met elkaar om te gaan. Daar ben ik het niet mee eens.

En ik vind dit geen tijdverspilling. Ik denk gewoon
veel na.


----------
Het valt me op dat jij subjectiviteit en feitelijke gegevens door elkaar blijft halen.
Subjectief is echt persoonsgebonden. En ik bespeur een hoop overtuigingen die vanuit jouw zienswijze worden bekeken.
Waarom is een verslaving een leugen? Wie heeft ooit gezegd dat het roken van een sigaret of het verslaafd zijn aan gamen een leugen is. Het is de wereld van de persoon die het doet. Jij vindt het een leugen omdat je het er blijkbaar niet mee eens bent. Dit is dus ( subjectieve ) mening voor jou en voor de ander een feit.
Persoonlijk vind ik “iets” een leugen als een ander persoon ermee kan schade. En dan nog, het schijnt dat er in veel gesprekken, vooral in gesprekken waarin mensen elkaar net leren kennen kleine leugentjes worden bedacht. Mensen zijn zich er niet eens bewust van.
Jij schrijft dat als de één het niet eens is met de ander dat er één van beide liegt. Waarom, omdat ze beide een andere mening hebben?
Roken is dodelijk. Ja, dat klopt dat is een feit ( waarheid ) Ik vind dat mijn vader mijn moeder te veel voor lief neemt in het huwelijk ( jouw mening, jouw eerlijkheid = subjectief )
Misschien vinden jouw ouders het wel erg fijn zoals hun huwelijk is. En strookt jouw visie niet met hun visie. Het zal je alleen maar frustreren als je hier invloed op wil uitoefenen het is iets wat in hun handen ligt, zij kunnen hier iets mee doen. Je hoeft ook niet direct kritiek te hebben, dit kan je heel goed laten blijken aan de hand van suggesties. Maar dan nog is het hun verantwoordelijkheid. Beter kan je tijd steken in jezelf daar heb je veel meer invloed op. Wat andere doen dat haalt je alleen maar ver bij jezelf vandaan ( dit is dus mijn mening, staat los van eventuele werkelijkheid )
Haha, sorry dat ik hier zo serieus op in ga hoor maar vind het ontzettend interessant.

Laatst gewijzigd op 24-10-2006 om 18:43.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2006, 01:32
Verwijderd
Citaat:
NuncaMas schreef op 24-10-2006 @ 18:51 :
Het resultaat is magertjes...
sjonge jonge wat een opmerking zeg
alleen maar een opmerking. wat kan ik daar nou mee?
als je het nou ook eens zou onderbouwen.
wat wil je hier nou eigenlijk mee?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2006, 09:34
ganja
ganja is offline
Ik ben volgens mij een van de weinige die de hele beginpost heeft gelezen
maarja, ik begrijp wat je bedoelt, en het klopt ook wel, maar mensen kunnen zo erg tegen zichzelf liegen dat ze het zelf gaan geloven.
Ikzelf heb 10 jaar lang iets zo erg verdrongen in mijn geest dat ik het gewoon echt niet meer herinnerde, het was gewoon nooit gebeurd voor zover ik mezelf heb laten weten (is nogal onduidelijk, sorry, maar is moeilijk uit te leggen) en op een gegeven kwam het allemaal weer naar boven en dat is wel zo moeilijk om mee om te gaan, omdat mijn geest het eigenlijk weer probeert te verdringen en te ontkennen.
Veel mensen maken nooit zoiets mee, maar ieder liegt tegen zichzelf, vaak uit zelfbescherming.
the human mind works in mysterious ways
Met citaat reageren
Oud 26-10-2006, 12:05
madelief21
madelief21 is offline
Ganja, zou je dat willen uitleggen.
Ik begrijp dat je bedoelt verdringen, in de zin van wegdrukken zodat het in je onderbewustzijn komt en je er eigenlijk bewust niet meer mee geconfronteerd zal worden?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2006, 23:09
Verwijderd
Citaat:
ganja schreef op 26-10-2006 @ 10:34 :
Ik ben volgens mij een van de weinige die de hele beginpost heeft gelezen
maarja, ik begrijp wat je bedoelt, en het klopt ook wel, maar mensen kunnen zo erg tegen zichzelf liegen dat ze het zelf gaan geloven.
Ikzelf heb 10 jaar lang iets zo erg verdrongen in mijn geest dat ik het gewoon echt niet meer herinnerde, het was gewoon nooit gebeurd voor zover ik mezelf heb laten weten (is nogal onduidelijk, sorry, maar is moeilijk uit te leggen) en op een gegeven kwam het allemaal weer naar boven en dat is wel zo moeilijk om mee om te gaan, omdat mijn geest het eigenlijk weer probeert te verdringen en te ontkennen.
Veel mensen maken nooit zoiets mee, maar ieder liegt tegen zichzelf, vaak uit zelfbescherming.
the human mind works in mysterious ways
Haha geweldig, zo denk ik er precies over. Je hebt het echt goed verwoord, daar heb ik soms nog moeite mee...
Ik denk dat er op deze aarde zoveel dingen gebeuren die voor een mensengeest niet te bevatten zijn, je zo sterk het gevoel krijgt dat er 'iets'niet klopt, maar je er niet de vinger op kan leggen wààr nou precies.. Ik wil daarbij een voorbeeld geven;
een klein kind waarvan de ouders constant ruzie maken en geweld gebruiken. Hoe klein je dan ook bent, je voelt dan aan dat er iets niet klopt. Dat heeft imo nogal invloed op het gedrag van het kind..(ik heb zelf een zoon van 4 dus ik heb er ervaring mee, dat mijn gedrag invloed op het zijne heeft...) Ik denk dat dat zo`n impact maakt op een kind dat ie dat inderdaad gaat verdringen. En zodra je gevoel gaat verdringen, denk ik dat het fout gaat.
Je maakt iets mee dat zo erg is (bewust of 'onbewust'zoals bij baby`s en kleine kinderen) dat als je daar aan denkt je het idee hebt dat je gek wordt. Je verzint dan een manier van overleven, om geen pijn te voelen, en dat is precies wat ik bedoel met eerlijk zijn naar jezelf, naar je geweten luisteren, want die spreekt ten alle tijden, maar je moet wel luisteren.
Als je daar naar gaat kijken, kom je veel pijn tegen.
Maar omdat het een deel van jezelf is (klinkt een beetje zweverig) moet je daar wel naar kijken, om ècht eerlijk te zijn. Anders kan je jezelf niet recht in de ogen aankijken. Maar mensen zijn vaak heel bang om dat te doen.
In mijn ogen zijn er 2 uiterste : angst en eerlijkheid.
Als je uit angst handeld, ga je oneerlijk gedrag vertonen (omdat je kern namelijk al niet eerlijk is!) en zo werkt het precies andersom.
En dan is het niet zo gek als iemand op latere leeftijd een borderline stoornis of wat voor stoornis dan ook ontwikkelt, of gaat roken of zich helemaal in de spiritualiteit/geloof op te laten gaan. Om zich te blijven verstoppen naar zichzelf, gaan ze antwoorden buiten zichzelf zoeken. En raken op een manier verslaafd aan iets.
Ik wil bovenstaand overgens niet bagetaliseren.
Een overlevingsmeganisme wordt je 'eigen' en het is echt heel moeilijk en eng om dat te veranderen, daar ligt het probleem ook een beetje denk ik.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 09:20
madelief21
madelief21 is offline
He neojan,

Heb nogmaals je topic gelezen. Ik vind het echt heel interessant. Ben het zeker met je eens maar ik vind bepaalde uitspraken wel verwarrend.
Ik krijg het idee dat je zelf veel dingen hebt meegemaakt en dat je een oplossing aan het zoeken bent om het buiten jezelf te leggen. Je spreekt over véél mensen gaan het zoeken in de spiritualiteit, veel mensen verdringen het, veel mensen dit en dat. Hoeveel mensen ken je werkelijk? Heb je het uit een boek of heb je het zelf bedacht?
Misschien zit ik er naast, dat kan heel goed hoor.

Maar om even terug te komen op de tekst. Een verslaving is volgens jou een leugen? Ik vind het een leugen als mensen zeggen dat ze niet verslaafd zijn maar ze doen het wel heel vaak dan is het inderdaad niet de waarheid en wil je het voor je eigen gevoel goed praten om er geen schuldgevoel aan over te houden. Ik spreek nu vanuitmezelf hoe andere dit hebben dat weet ik niet. Als ik zou zeggen ik rook omdat ik gister heel veel stress had, dan is het voor mij een manier om het te rationaliseren en is het inderdaad een leugen omdat ik het bij een reden leg. Ik had het anders kunnen doen ik had kunnen zeggen tegen mezelf ik voel me rot maar ipv te roken ga ik lekker een potje sporten. Het ligt dus geheel in mijn eigen handen. Ik kan ook zeggen ik heb gister mezelf rot gevoelt door jou. Dan kan ik de ander de schuld toeschuiven terwijl ik zelf verantwoordelijk ben voor mijn eigen gemoedstoestand en dan vind ik dat dus ook een leugen. Waar je een ander mee kan kwetsen.

Bedoel je het zo méér, Neojan?
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 10:06
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Topic opgeruimd, nu braaf zijn.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 09:06
Verwijderd
Citaat:
madelief21 schreef op 27-10-2006 @ 10:20 :
He neojan,

Heb nogmaals je topic gelezen. Ik vind het echt heel interessant. Ben het zeker met je eens maar ik vind bepaalde uitspraken wel verwarrend.
Ik krijg het idee dat je zelf veel dingen hebt meegemaakt en dat je een oplossing aan het zoeken bent om het buiten jezelf te leggen.
nee dus dat probeer ik nu juist te bestrijden! dat is wat ik zie wat veel anderen doen, maaar ik probeer het juist in mezelf te vinden.


Citaat:
Je spreekt over véél mensen gaan het zoeken in de spiritualiteit, veel mensen verdringen het, veel mensen dit en dat. Hoeveel mensen ken je werkelijk? Heb je het uit een boek of heb je het zelf bedacht?
Misschien zit ik er naast, dat kan heel goed hoor. [/B]
Ik heb het zeker niet uit een boek. Ik probeer de hele tijd duidelijk te maken dat ik het uit mezelf heb, en dat het uit een boek halen dus ook buiten jezelf plaatsen is. Dus dat vind ik ook voor de bijbel en spirituele boeken e.d.
Ik zie bij ALLE mensen wel leugens, allemaal.
Dus zowel mensen die ik ken als mensen die ik niet ken.


Citaat:
Maar om even terug te komen op de tekst. Een verslaving is volgens jou een leugen?[/B]
jep.

Citaat:
Ik vind het een leugen als mensen zeggen dat ze niet verslaafd zijn maar ze doen het wel heel vaak dan is het inderdaad niet de waarheid en wil je het voor je eigen gevoel goed praten om er geen schuldgevoel aan over te houden. Ik spreek nu vanuitmezelf hoe andere dit hebben dat weet ik niet. Als ik zou zeggen ik rook omdat ik gister heel veel stress had, dan is het voor mij een manier om het te rationaliseren en is het inderdaad een leugen omdat ik het bij een reden leg. Ik had het anders kunnen doen ik had kunnen zeggen tegen mezelf ik voel me rot maar ipv te roken ga ik lekker een potje sporten. Het ligt dus geheel in mijn eigen handen. Ik kan ook zeggen ik heb gister mezelf rot gevoelt door jou. [/B]
buiten jezelf plaatsen, vind ik hetzelfde als zeggen dat je veel stress had.

Citaat:
Dan kan ik de ander de schuld toeschuiven terwijl ik zelf verantwoordelijk ben voor mijn eigen gemoedstoestand en dan vind ik dat dus ook een leugen. Waar je een ander mee kan kwetsen. [/B]
vooral jezelf dus.
maar een verslaving op zich is al niet eerlijk. het is niet fijn om van iets afhankelijk te zijn, en het niet in de hand te hebben.

Bedoel je het zo méér, Neojan? [/B][/QUOTE]
zo`n beetje
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 14:15
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Mijn grote leugen...

Is voor mij alleen
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-10-2006, 20:03
Verwijderd
Citaat:
Naojan schreef op 14-10-2006 @ 04:01 :
Ik hoor mensen wel eens zeggen 'iedereen heeft zijn eigen waarheid '
Ik ben daar over na gaan denken.
en kwam toen tot de conclusie, dat het eigenlijk eerder andersom is. 'iedereen heeft zijn eigen leugen'.
Ik begrijp wel wat je bedoelt met je verhaal. Je hebt het over mensen die 'leven in een leugen', in de zin dat ze al heel lang zichzelf en anderen iets wijs proberen te maken. Op zich ben ik het daar wel mee eens, ik bedoel: het bestaat gewoon, mensen doen dat inderdaad. Maar ik vind het iets anders dan de uitspraak "iedereen heeft zijn eigen waarheid." Die uitspraak is nl anders bedoeld.

De uitspraak gaat er juist om dat je anderen vanalles vertelt, maar niet wat je écht denkt, wat er écht in je omgaat of wat de échte reden is dat je iets doet. Je eigen waarheid is dus wat er echt in jou omgaat, wat niemand anders weet.
Dat hoeft niet te betekenen dat je het zelf ook niet weet, je kunt je er heel bewust van zijn, maar je laat het gewoon niet merken aan anderen. En bij die eigen waarheid hoort/horen natuurlijk de leugen(s) die je aan anderen vertelt. Maar het kan ook dat je er niks over zegt, of dat het gedrag dat je vertoont juist de leugen is. (Dit even los van de rest van je verhaal ).

Ik vind het trouwens een goede uitspraak.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 21:12
Aamnesia
Avatar van Aamnesia
Aamnesia is offline
mijn leugen?

ik ben gelukkig
__________________
-=Preecha=-"The depressing thing about tennis is that no matter how good I get, I'll never be as good as a wall."
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 22:57
gewoonmax
Avatar van gewoonmax
gewoonmax is offline
wauw jij bent zo goede motivatie, trouwen?

Nee, maar wat je zegt is zeker waar. Ik heb het ook tot op het laatste woord gelezen Mensen leven als wilde vrije beesten als ze zichzelf helemaal niet tegen zijn gekomen. En anders zijn ze te lui of te bang om zeg maar "puur" te zijn. Eerlijk naar jezelf zijn dus. Mensen die wel "puur" zijn, zijn heel vrij en ontwikkeld, dat zie je gewoon terug. Ik denk dat als er afleiding is we er niet vanaf kunnen blijven, dat is gewoon menselijk. Maar we zouden wel meer die afleiding moeten beperken willen we echt wat doen met ons leven, echt ontwikkelen.

Het is denk ik ook grotendeels bewustzijn. Zodra je meer bewust van jezelf word ga je eerlijker naar jezelf worden en je meer ontwikkelen. En bewustzijn is er vaak niet genoeg..


Ik heb het zelf heel wisselend. Periode's met "levensgenieten" en afleiding zoeken om het naar mijn zin te hebben, en dan van die periode's dat ik alles doe waarin ik mezelf tegenkom om mezelf sterker te maken en te ontwikkelen. Toch ben ik er wel altijd bewust mee bezig en dat is wel zo mooi
__________________
Life is too important to be taken seriously

Laatst gewijzigd op 30-10-2006 om 22:59.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 23:59
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 30-10-2006 @ 21:03 :
Ik begrijp wel wat je bedoelt met je verhaal. Je hebt het over mensen die 'leven in een leugen', in de zin dat ze al heel lang zichzelf en anderen iets wijs proberen te maken. Op zich ben ik het daar wel mee eens, ik bedoel: het bestaat gewoon, mensen doen dat inderdaad. Maar ik vind het iets anders dan de uitspraak "iedereen heeft zijn eigen waarheid." Die uitspraak is nl anders bedoeld.

De uitspraak gaat er juist om dat je anderen vanalles vertelt, maar niet wat je écht denkt, wat er écht in je omgaat of wat de échte reden is dat je iets doet. Je eigen waarheid is dus wat er echt in jou omgaat, wat niemand anders weet.
true, maar hoe waar is je waarheid als je niet je ware zelf laat zien, of meepraat met anderen, dat noem ik geen waarheid.
ik snap ook wel dat er dingen zijn die je nooit aan iemand zult vertellen, of in ieder geval niet snel. Iets verzwijgen is ook niet liegen. maar om op je laatste zin te komen, ben je het met me eens dat er maar 1 waarheid is (eerlijkheid) omdat iedereen in zijn hart toch wel alles weet, zoals bijv. universele normen en waarden (ik heb een hekel gekregen aan die uitspraak sinds Balkenende het als stopwoord gebruikt) Ik heb het idee dat alle mensen, mits ze naar hun geweten luisteren, die normen en waarden hebben meegekregen, als iets natuurlijks.
De enige reden waarom ik een slot op mijn fiets heb, is omdat anderen zich niet kunnen gedragen zoals het volgens mij zou moeten . Iedereen weet dat ie geen fiets moet stelen.
maar toch gebeurd het.

Citaat:
Dat hoeft niet te betekenen dat je het zelf ook niet weet, je kunt je er heel bewust van zijn, maar je laat het gewoon niet merken aan anderen. En bij die eigen waarheid hoort/horen natuurlijk de leugen(s) die je aan anderen vertelt. Maar het kan ook dat je er niks over zegt, of dat het gedrag dat je vertoont juist de leugen is.[/B]
en dat laatste irriteerd mij zo.
Ik krijg vaak de indruk dat mensen het wel weten, maar uit hun gedrag blijkt dat niet.
en de zin "bij de eigen waarheid horen natuurlijk leugens' ben ik het niet eens. Een waarheid met leugens is geen waarheid.
iig niet de waarheid waar ik het over heb, namelijk eerlijkheid.
leugens horen imo bij angst, en eerlijkheid past niet bij angst.


Citaat:
Ik vind het trouwens een goede uitspraak. [/B]
die van de leugen of waarheid? ( )
Met citaat reageren
Oud 31-10-2006, 00:07
Verwijderd
Citaat:
maxman schreef op 30-10-2006 @ 23:57 :
wauw jij bent zo goede motivatie, trouwen?
sure (of bedoelde je degene boven jou, als sarcasme op haar niet onderbouwde mening )


Citaat:
Nee, maar wat je zegt is zeker waar. Ik heb het ook tot op het laatste woord gelezen Mensen leven als wilde vrije beesten als ze zichzelf helemaal niet tegen zijn gekomen. En anders zijn ze te lui of te bang om zeg maar "puur" te zijn. Eerlijk naar jezelf zijn dus. Mensen die wel "puur" zijn, zijn heel vrij en ontwikkeld, dat zie je gewoon terug. Ik denk dat als er afleiding is we er niet vanaf kunnen blijven, dat is gewoon menselijk. Maar we zouden wel meer die afleiding moeten beperken willen we echt wat doen met ons leven, echt ontwikkelen. [/B]
ja precies! zo denk ik er precies over.
maar het is vaak angst wat ons ervan weerheid eerlijk te zijn.
Dus komt de afleiding om niet naar je geweten te hoeven luisteren (die hoor je wel, maar je luisterd niet) en omdat wel bang zijn voor de angst (en de pijn die er vaak achter zit) gaan we dingen zoeken om maar niet te hoeven kijken naar onszelf.


Citaat:
Het is denk ik ook grotendeels bewustzijn. Zodra je meer bewust van jezelf word ga je eerlijker naar jezelf worden en je meer ontwikkelen. En bewustzijn is er vaak niet genoeg..[/B]
het is èèn ding, ik denk dat kritisch naar je eigen handelen (en dat van anderen) kijken een eerlijk zijn het belangrijkste is.
die drie gaan heel goed samen, en ik denk als je er 1 van neemt, het ander ook volgt, dat vind ik heel logisch.


Citaat:
Ik heb het zelf heel wisselend. Periode's met "levensgenieten" en afleiding zoeken om het naar mijn zin te hebben, en dan van die periode's dat ik alles doe waarin ik mezelf tegenkom om mezelf sterker te maken en te ontwikkelen. Toch ben ik er wel altijd bewust mee bezig en dat is wel zo mooi [/B]
hele mooie reaktie. krijg het gevoel dat je heel eerlijk bent.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2006, 00:50
Verwijderd
Citaat:
Naojan schreef op 31-10-2006 @ 00:59 :
ben je het met me eens dat er maar 1 waarheid is (eerlijkheid)
De waarheid is in mijn ogen wat écht zo is (zie mijn voorbeeld helemaal beneden).
Citaat:

omdat iedereen in zijn hart toch wel alles weet, zoals bijv. universele normen en waarden (ik heb een hekel gekregen aan die uitspraak sinds Balkenende het als stopwoord gebruikt) Ik heb het idee dat alle mensen, mits ze naar hun geweten luisteren, die normen en waarden hebben meegekregen, als iets natuurlijks.
Normen en waarden verschillen ook weer per cultuur, etc.
Citaat:

De enige reden waarom ik een slot op mijn fiets heb, is omdat anderen zich niet kunnen gedragen zoals het volgens mij zou moeten . Iedereen weet dat ie geen fiets moet stelen.
maar toch gebeurd het.
Maar dat iemand een fiets steelt kan allerlei redenen hebben. Wie weet hoeveel problemen iemand heeft, die diegene er toe brengen om een fiets te stelen.
Citaat:

"bij de eigen waarheid horen natuurlijk leugens' ben ik het niet eens. Een waarheid met leugens is geen waarheid.
Even een voorbeeld:
Iemand zit in de klas en heeft zijn huiswerk niet af. Hij schaamt zich ervoor (waarheid), want hij vond het heel erg moeilijke stof (waarheid), terwijl iedereen het supermakkelijk vond. Tegenover de rest van de klas doet hij nonchalant (leugen) en maakt ie wat grapjes dat ie weer teveel heeft zitten computeren en het helemaal vergeten was (leugen).

Dit is zoals ik het bedoel.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2006, 00:28
Verwijderd
Citaat:
Naojan schreef op 26-10-2006 @ 02:32 :
sjonge jonge wat een opmerking zeg
alleen maar een opmerking. wat kan ik daar nou mee?
als je het nou ook eens zou onderbouwen.
wat wil je hier nou eigenlijk mee?
Kijk jongedame, ik vind jouw theorie nogal kort door de bocht. Vandaar een passende reactie.

Ik kan niet èèn persoon opnoemen die in alle eerlijkheid leeft , en bar weinig die kritisch nadenken over hun eigen gedrag.

Dit is toch gewoon zomaar uit de lucht gegrepen? Wie ben jij in godsnaam om te zeggen of mensen wel of of in eerlijkheid leven? Of om te bepalen wat die eerlijkheid dan inhoudt?
Dan kun je wel met die rollseyes aan komen zetten, maar ik rolleye naar die theorie van jou.

Ik vind het te gek voor woorden om zomaar te besluiten dat mensen in leugens leven omdat ze iets doen wat volgens jou niet juist is of waarmee ze zichzelf VOLGENS JOU achter hun pijn veschuilen, zoals dagelijks roken en al die andere voorbeelden waarmee je op de proppen komt.

Je doet me denken aan die gymlerares in Donnie Darko
Met citaat reageren
Oud 02-11-2006, 09:07
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
tuurlijk, iedereen heeft wel eens een 'ik zeg dit, maar bedoelde dat', 'waarom doe ik zo?' of een andere 'verhulling'. je voorbeelden zijn niet zo geweldig gekozen, sommige mensen roken namelijk ook omdat ze het lekker vinden , maar volgens mij zijn er wéínig mensen die kunnen zeggen: ik zeg wat ik denk, ik doe wat ik wil, ik breng naar buiten wat ik bedoel en ik ben ten alle tijden mijzelf, zonder mij beter of slechter of anders voor te doen naar de situatie -. etc. duuuuh.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2006, 14:07
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Ik ben slavisch
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2006, 16:52
Verwijderd
Citaat:
NuncaMas schreef op 02-11-2006 @ 01:28 :
Kijk jongedame, ik vind jouw theorie nogal kort door de bocht. Vandaar een passende reactie.

Ik kan niet èèn persoon opnoemen die in alle eerlijkheid leeft , en bar weinig die kritisch nadenken over hun eigen gedrag.

Dit is toch gewoon zomaar uit de lucht gegrepen? Wie ben jij in godsnaam om te zeggen of mensen wel of of in eerlijkheid leven? Of om te bepalen wat die eerlijkheid dan inhoudt?
Dan kun je wel met die rollseyes aan komen zetten, maar ik rolleye naar die theorie van jou.

Ik vind het te gek voor woorden om zomaar te besluiten dat mensen in leugens leven omdat ze iets doen wat volgens jou niet juist is of waarmee ze zichzelf VOLGENS JOU achter hun pijn veschuilen, zoals dagelijks roken en al die andere voorbeelden waarmee je op de proppen komt.

Je doet me denken aan die gymlerares in Donnie Darko
ik heb er nergens bij vermeld dat ik de alwetende ben oid, dus het is idd een theorie en die geldt voor jou kennelijk niet.

ik besluit niet dat mensen in een leugen leven, ik constateer dat iedere dag.
Als je dat ontkent zeg er dan tenminste bij waarom of wat jij vind.
ipv me met iemand te verglijken.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2006, 08:14
Verwijderd
Citaat:
Naojan schreef op 03-11-2006 @ 17:52 :
ik heb er nergens bij vermeld dat ik de alwetende ben oid, dus het is idd een theorie en die geldt voor jou kennelijk niet.

ik besluit niet dat mensen in een leugen leven, ik constateer dat iedere dag.
Als je dat ontkent zeg er dan tenminste bij waarom of wat jij vind.
ipv me met iemand te verglijken.
Je geeft toe dat het slechts een theorie is die je hier verteld, maar dat het niet voor iedereen geldt. Je zegt dat je geen alwetende bent en dat jij niet besluit of mensen in een leugen leven of niet. Maar je constateert dat wel.

Hoe kun je dat dan in godsnaam 'constateren'?? Het zou net zoiets zijn als 'constateren' dat iemand pijn aan zijn anus heeft omdat hij moeilijk kijkt, complete onzin dus. Je weet dat helemaal niet, ga dan niet doen alsof jij alle feiten kent. De enige die zeker weet of hij pijn aan zijn anus heeft is degene die moeilijk kijkt en dan kun je wel doen alsof jij zoveel mensenkennis hebt, maar dat maakt je enkel arrogant en niet wijs ofzo.

En ik vergelijk jou met iemand om even duidelijk te maken hoe jouw opvattingen op me over komen. Als je die film hebt gezien en je het karakter kunt herinneren, zou dat vooral bijdragen aan de verheldering van mijn standpunt en daar vroeg je geloof ik om.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2006, 18:51
botervleug
Avatar van botervleug
botervleug is offline
Het is niet zo simpel als leven naar je eigen waarheid, je moet namelijk ook kunnen inspelen op de leugens of de waarheid van anderen. Ik ben onder de indruk van je roep om authentiek te leven. Helaas zal het altijd zo zijn dat er onoverkomelijke leugens van anderen in de weg staan.

Bijvoorbeeld: als je moeder en vader zouden stoppen met het spelen van hun zeurspel, zou het wel eens zo kunnen zijn dat je vader zou moeten liegen als hij je moeder complimenteerd. Daarom is die muur er, zodat ze beiden kunnen geloven dat ze het goed bedoelen, zonder dat ze rechtstreekser hoeven liegen.

Als het leven zo makkelijk zou zijn als volgens de waarheid leven, zouden wij allemaal verlicht zijn.

Ik lieg over mijn grote behoefte aan aandacht. Ik lieg over mijn problemen met mijn toekomst. Ik lieg over mijn dagelijkse stress. comme cie, comme ca. Een mens moet soms weten waar de eerlijkheid stopt en de botheid begint.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2006, 14:56
madelief21
madelief21 is offline
He !

Eigenlijk snap ik je nu véél beter. Dat mensen iets buiten zichzelf leggen is omdat het oplucht ze kunnen het aan iemand anders toeschrijven. Ze zijn dan het ellendige, vermoeiende, wrokkige gevoel kwijt de schuld ligt bij de ander als het een relativerend persoon is is het opgelost, als die persoon hyper emotioneel is zal die persoon wraakzuchtig terug gaan reagen of zelfs de schuld opzich gaan nemen maar in het beste geval spreekt die persoon je er gewoon op aan. Ik doe dat vaak hoor probeer gewoon scherp te kijken naar de situatie en die persoon te confronteren maar of dat werkt NEOjan vaak ook niet hoor. Dus ook ik ook loop weer lekker met mijn neus tegen de deur aan. Het is en blijft lastig om zuiver te kunnen blijven communiceren. Athans dat vind ik hoor tenzij je elkaar volkomen begrijpt maar dat heb je natuurlijk maar met een handje aan mensen.

Véél mensen zijn gewoon niet met zichzelf in balans en dat is het voor hun ideaal om de schuld buiten zichzelf te leggen om zichzelf over hun rug omhoog te trekken. Ik zie dit ook heel vaak hoor. Ben je zo vriendelijk en aardig / gewoon neutraal dus niet hielenlikkerig en dan merk je dat ze je ergens een beetje naar beneden willen drukken en dan denk ik waarom moet dat nou joh, ik behandel jou toch ook gewoon normaal. Ik ga dan ook niet harder mijn best doen voor die mensen maar negeer ze gewoon.

Over die leugens, wat zal ik zeggen je kan twee dingen doen of je er tegen verzetten en iedereen recht in zijn gezicht zeggen oh dat is een leugen en heel veel haat gaan opwekken of het gewoon opmerken en het opslaan in je eigen hersens en denken van oké dat is dus ook zo'n persoon dan weet ik dat gelijk en je er verder niet meer druk overmaken. Ik denk persoonlijk dat het niet zoveel zin heeft om je druk te maken over andere mensen maar gewoon bij jezelf te blijven
Met citaat reageren
Oud 05-11-2006, 19:25
ganja
ganja is offline
Citaat:
madelief21 schreef op 26-10-2006 @ 13:05 :
Ganja, zou je dat willen uitleggen.
Ik begrijp dat je bedoelt verdringen, in de zin van wegdrukken zodat het in je onderbewustzijn komt en je er eigenlijk bewust niet meer mee geconfronteerd zal worden?
Ja, maar dat het voor mijn bewustzijnde ook echt niet gebeurd was, het voorval werd helemaal weggeblokt. die hele dag was eigenlijk niet meer dan een zwart gat in mijn herinneringen. ik snap dat dit wel een andere soort leugen is dan de ts bedoelt, maar ik bedoel hiermee dat het af en toe zo makkelijk kan zijn om te liegen, en niet alleen tegenover andere mensen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Dialecten
Sweet Serenity
42 17-04-2014 19:01
Verhalen & Gedichten [Wedstrijd] Stemtopic Gedichtendag
Dingaantouwtje
60 26-02-2010 22:59
De Kantine Vragenvuur
Ceridwen
500 06-01-2007 20:11
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Israël/Palestina V
T_ID
500 07-08-2006 15:59
Lichaam & Gezondheid Liegen over persoonlijke dingen?
f_ckedup
52 08-01-2005 16:30
Verhalen & Gedichten Onze liefde is de leugen.
Lekker Belangrijk
2 19-03-2002 19:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:13.