Oud 04-08-2017, 11:56
Verwijderd
Citaat:
Respect valt onder onze normen en waarden, maar dit zegt al veel over wat voor persoon jij bent.
Wie z'n normen en waarden heb je het dan precies over? Ik ben een 100% volbloed Nederlander dus ik wil graag weten waar ik voor sta.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-08-2017, 12:04
df
Avatar van df
df is offline
Citaat:
"al", je kunt Romeinse teksten lezen waarin bepaalde vrouwen werden beschuldigd van zich teveel als een man te gedragen. Ik weet even niet meer wie, ik dacht Julia Flavia, werd verbannen door haar vader naar een eiland omdat zij teveel vrijers had en zich wilde onderwijzen in oorlogsstrategieen etc. terwijl dat voor mannen volledig normaal was in die tijd
https://www.historici.nl/agenda/prom...y-roman-empire
__________________
Het kapitalisme is een geweldige vondst en heeft slechts dat ene nadeel dat je geld moet hebben om eraan deel te kunnen nemen.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2017, 12:06
Verwijderd
Oh ik wil ook niet zeggen dat vrouwen er toen zo slecht aan toe waren hoor, maar om aan te geven dat de discussie toen ook al speelde.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2017, 12:15
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Wanneer zijn mensen dan begonnen met dingen vrouwendingen en mannendingen noemen? En waarom?
20.000 jaar geleden i.v.m. de neolithische revolutie. Althans, dat was de directe aanleiding voor de dominantie van de man.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Met citaat reageren
Oud 04-08-2017, 12:38
Verwijderd
Citaat:
20.000 jaar geleden i.v.m. de neolithische revolutie. Althans, dat was de directe aanleiding voor de dominantie van de man.
Volgens mij zijn jager-verzamelaarsculturen nog patriarchischer hoor
Met citaat reageren
Oud 04-08-2017, 13:12
SkurtSkurt
SkurtSkurt is offline
Citaat:
Wie z'n normen en waarden heb je het dan precies over? Ik ben een 100% volbloed Nederlander dus ik wil graag weten waar ik voor sta.
Ten eerste in Nederland heb je de Romeinen gehad, de noormannen, Oostenrijkers, Spanjaarden, Duitsers en dit is nog maar het begin van de rij, dus het gaat er maar om wat je als volbloed beschouwt.
Ten tweede ik heb het over de normen en waarden waar vrijwel iedereen in Nederland bekent mee is, zoals vrijheid, respect en tolerantie.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2017, 13:18
Verwijderd
Citaat:
Ten eerste in Nederland heb je de Romeinen gehad, de noormannen, Oostenrijkers, Spanjaarden, Duitsers en dit is nog maar het begin van de rij, dus het gaat er maar om wat je als volbloed beschouwt.
Ten tweede ik heb het over de normen en waarden waar vrijwel iedereen in Nederland bekent mee is, zoals vrijheid, respect en tolerantie.
Ah ja, bijvoorbeeld niet mensen met een afwijkend gender "zwakzinnig" noemen, zoiets?
Met citaat reageren
Oud 04-08-2017, 13:23
SkurtSkurt
SkurtSkurt is offline
Citaat:
Ah ja, bijvoorbeeld niet mensen met een afwijkend gender "zwakzinnig" noemen, zoiets?
Afwijkend als in intersex of?
Met citaat reageren
Oud 04-08-2017, 13:25
SkurtSkurt
SkurtSkurt is offline
Citaat:
Ah ja, bijvoorbeeld niet mensen met een afwijkend gender "zwakzinnig" noemen, zoiets?
Ik zei ook niet dat ik me er altijd aan hou.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2017, 13:35
SkurtSkurt
SkurtSkurt is offline
Citaat:
Ah ja, bijvoorbeeld niet mensen met een afwijkend gender "zwakzinnig" noemen, zoiets?
Maar ik geloof niet in al die genders, ik heb er geen last van en ze mogen erin geloven, maar ik geloof niet dat het echt is, net als met religies.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2017, 13:45
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij zijn jager-verzamelaarsculturen nog patriarchischer hoor
Dat hangt er een beetje vanaf. Voor mensen en hun voorouders kan je van de lichamelijke bouw van het mannelijk vs het vrouwelijk lichaam maar ook bijvoorbeeld het grotere vermogen voor ruimtelijk inzicht wat een man bezit, afleiden dat het binnen onze soort en de precursoren daarvan al duizenden zo niet miljoenen generaties lang ongeveer dezelfde rolverdeling moeten hebben gehad.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2017, 13:48
Verwijderd
Citaat:
Maar ik geloof niet in al die genders, ik heb er geen last van en ze mogen erin geloven, maar ik geloof niet dat het echt is, net als met religies.
Ik heb geen moeite met kerkklokken, ook niet met moskee-gejengel. Ik vind dat we in de samenleving niet alleen tolerant moeten zijn, maar ook aardig tegen elkaar. En dat werkt twee kanten op. Ik verwacht van een moslim dat ze niet boos worden als ik ze varkensvlees aanbied op een verjaardag maar een normaal "nee, sorry, dat mag ik niet", en ik verwacht ook dat iemand christen, GTM, homo, treinengek of francofiel mag zijn zonder dat ze daarop worden veroordeeld. Jij mag 'er niet in geloven' (de wetenschappers zijn het niet met je eens trouwens), dat is je goed recht. Dat betekent echter niet dat iemand het recht heeft om andere mensen hun strijd voor gelijkwaardigheid te ontzeggen.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2017, 13:53
SkurtSkurt
SkurtSkurt is offline
Citaat:
Ik heb geen moeite met kerkklokken, ook niet met moskee-gejengel. Ik vind dat we in de samenleving niet alleen tolerant moeten zijn, maar ook aardig tegen elkaar. En dat werkt twee kanten op. Ik verwacht van een moslim dat ze niet boos worden als ik ze varkensvlees aanbied op een verjaardag maar een normaal "nee, sorry, dat mag ik niet", en ik verwacht ook dat iemand christen, GTM, homo, treinengek of francofiel mag zijn zonder dat ze daarop worden veroordeeld. Jij mag 'er niet in geloven' (de wetenschappers zijn het niet met je eens trouwens), dat is je goed recht. Dat betekent echter niet dat iemand het recht heeft om andere mensen hun strijd voor gelijkwaardigheid te ontzeggen.
Mee eens.
"De wetenschappers zijn het niet met je eens trouwens" Kan je hier een voorbeeld van geven?
Met citaat reageren
Oud 04-08-2017, 14:05
Verwijderd
Citaat:
Ik zei ook niet dat ik me er altijd aan hou.
Dus je noemt mij hypocriet omdat ik disrespectvol zou zijn, maar zelf ben je dat ook? Wie is er dan de hypocriet?
Met citaat reageren
Oud 04-08-2017, 14:08
SkurtSkurt
SkurtSkurt is offline
Citaat:
Dus je noemt mij hypocriet omdat ik disrespectvol zou zijn, maar zelf ben je dat ook? Wie is er dan de hypocriet?
Wij allebei
Met citaat reageren
Oud 04-08-2017, 14:12
Verwijderd
Citaat:
Mee eens.
"De wetenschappers zijn het niet met je eens trouwens" Kan je hier een voorbeeld van geven?
https://en.wikipedia.org/wiki/Gender_dysphoria
Dat artikel staat VOL met links naar wetenschappelijke publicaties.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2017, 14:55
Verwijderd
Citaat:
Dat hangt er een beetje vanaf. Voor mensen en hun voorouders kan je van de lichamelijke bouw van het mannelijk vs het vrouwelijk lichaam maar ook bijvoorbeeld het grotere vermogen voor ruimtelijk inzicht wat een man bezit, afleiden dat het binnen onze soort en de precursoren daarvan al duizenden zo niet miljoenen generaties lang ongeveer dezelfde rolverdeling moeten hebben gehad.
nou, wat ik in mijn twee jaartjes antropologie mee heb gekregen is dat het voor de neolithische revolutie ook niet echt goed gesteld was met de vrouwenrechten. Dit gebaseerd op hunter/gatherer stammen die men nog heeft kunnen waarnemen. Wat er allemaal voor de neolithische revolutie afspeelde kunnen we uiteraard enkel nog gissen dmv archeologische vondsten.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2017, 15:02
Megatron
Avatar van Megatron
Megatron is offline
Citaat:
Ten tweede ik heb het over de normen en waarden waar vrijwel iedereen in Nederland bekent mee is, zoals vrijheid, respect en tolerantie.
De eerste die per definitie van mij 'respect' krijgt moet nog geboren worden, gap. Iedereen begint op nul in mijn wereld. Daarnaast beschouw ik mezelf niet als 'tolerant', voornamelijk onverschillig. En dat terwijl ik toch een 'echte' Nederlander ben.
__________________
eth1337 | iddqd | PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 04-08-2017, 15:09
Verwijderd
Ik ben natuurlijk sowieso geen echte Nederlander maar allochtoon volgens de definities dat verklaart mijn gebrek aan respect waarschijnlijk. Kutallochtonen ook altijd.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2017, 15:33
Verwijderd
Citaat:
Ik ben natuurlijk sowieso geen echte Nederlander maar allochtoon volgens de definities dat verklaart mijn gebrek aan respect waarschijnlijk. Kutallochtonen ook altijd.
ik had tot mijn 18de een verblijfsvergunning a mattie, ik voel je
Met citaat reageren
Oud 04-08-2017, 15:44
Megatron
Avatar van Megatron
Megatron is offline
Citaat:
Ik ben natuurlijk sowieso geen echte Nederlander maar allochtoon volgens de definities dat verklaart mijn gebrek aan respect waarschijnlijk. Kutallochtonen ook altijd.
Voor mij ben jij ook allochtoon. Met je accent en MVV. Okay dat accent weet ik niet. Maar Maastricht, brr. Groetjes, een Hollander.
__________________
eth1337 | iddqd | PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 04-08-2017, 16:01
Dekaloog
Avatar van Dekaloog
Dekaloog is offline
Citaat:
Dat de namen van geslachtschromosomen bij vogels anders is weet ik. Maar ook zij hebben een man/vrouw verdeling, ook al verloopt hun geslachtsbepaling iets anders.

Dat er hermafrodieten zijn bij sommige diersoorten is mij ook bekend. Veel van mijn collegas werken met c.elegans wormen, die of hermafrodiet of man kunnen zijn.

Maar ik doelde idd op mensen. En de artikelen die je linkt om je argument te onderbouwen gaan echt over totaal iets anders

De eerste gaat over CNV's wat deletions of sprongen zijn van meestal kleine stukken genoom tijdens celdeling. Dit mozaïsme heeft echter niets met geslacht te maken, maar met random variatie die her en der in het genoom optreedt gedurende het leven van een individu. CNTRL+F maar naar "gender" of "sex" in het artikel: 0 hits.

In het 2de vragen ze zich af of ze in hersenen typisch mannelijke of vrouwelijke eigenschappen kunnen vinden zoals je die in andere organen of hormoonlevels wel duidelijk hebt. Ze hebben het over wat mozaïsche patronen die iets van een verschil lijken te maken, maar die niet sterk genoeg zijn om een brein als typisch mannelijk of vrouwelijk te bestempelen (het is een vrij onduidelijk artikel). Opnieuw niets over geslachtsbepaling.

En dat je van een embryo niet gelijk op het blote oog kan zeggen wat het wordt is niet echt een argument. Je kunt mij één enkele cel van een embryo van wat voor stadium dan ook geven (behalve een bloedcel, want daar zit geen kern in) en ik kan je na het sequencen ervan vertellen of je die uit een man of vrouw hebt getrokken.
Dat er in beide artikelen "mosaic" staat betekent niet dat wij daarom een soort rare mix zijn van mannelijke en vrouwelijke chromosomen/eigenschappen wat dan ook ;x

Dat er afwijkingen zijn staat natuurlijk vast: deze worden echter bepaald door een teveel of tekort aan 1 van de 2 geslachtschromosomen en vaak gekenmerkt door onvruchtbaarheid. van deze mensen is het natuurlijk minder duidelijk wat ze precies zijn, dus misschien zou een 3rde categorie intersex hiervoor een goede algemene term zijn op documenten etc, maar het betekent niet dat wij als soort biologisch gezien meer dan 2 geslachten hebben.
Dan zou dat geslacht zich ook moeten kunnen voortplanten als zodanig.

En vreemd van je genetici. De meeste suffe wetenschappers die ik ken (mezelf incluis) zullen het in grote lijnen met mijn relaas hier eens zijn. Maar ik kan morgen op mn werk wel even pollen als je wilt
Dank voor de uitleg Het lijkt me superleuk als je je collega's naar hun mening vraagt. Ik zal ook eens vragen aan 'mijn' genetici, misschien heb ik hun scepsis verkeerd begrepen.

Waar het me om ging was niet zozeer het 'er zijn meer biologische geslachten'. Ik weet er niet genoeg vanaf om een onderbouwde mening te hebben, maar ik ben 't best eens met de biologische scheiding tussen spermadragers/eitjesdragers. Sekse op biologische grond vind ik toch iets heel anders dan gender het sociale begrip. Ik ben het er alleen niet mee eens dat het een harde scheiding is, met af en toe een afwijking. Het klinkt alsof het meer een vloeiende overloop is, waarbij de meerderheid weliswaar aan de 'uiteinden' leeft, maar 't moeilijk is om een harde scheidingslijn te trekken. Is dat niet zo?

Citaat:
"al", je kunt Romeinse teksten lezen waarin bepaalde vrouwen werden beschuldigd van zich teveel als een man te gedragen. Ik weet even niet meer wie, ik dacht Julia Flavia, werd verbannen door haar vader naar een eiland omdat zij teveel vrijers had en zich wilde onderwijzen in oorlogsstrategieen etc. terwijl dat voor mannen volledig normaal was in die tijd
Dat is waar! En de heksenverbrandingen en 't opsluiten van vrouwen in gekkenhuizen kwam ook voort uit dat vrouwen zich bezighielden met 'mannelijke' dingen zoals boeken lezen. Maar dat gaat voor mij meer over seksisme.

Al hadden transmensen en non-binaries ongetwijfeld ook voor 1926 last van mensen die vonden dat mannelijkheid/vrouwelijkheid gescheiden en rigide moesten blijven, dus je hebt gelijk. De Romeinse teksten ken ik niet. Ik wilde gewoon een leuk filmpje uit de LGBT-geschiedenis posten.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2017, 16:08
Verwijderd
Tegelijkertijd waren in de oudheid seksuele relaties met hetzelfde geslacht meer geaccepteerd dan nu in veel landen het geval is.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2017, 16:37
Verwijderd
Citaat:
20.000 jaar geleden i.v.m. de neolithische revolutie. Althans, dat was de directe aanleiding voor de dominantie van de man.
Nou, iets later en vooral in gebieden waar men de ploeg uitvond/nodig had voor landbouw om precies te zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2017, 20:10
Verwijderd
Citaat:
Voor mij ben jij ook allochtoon. Met je accent en MVV. Okay dat accent weet ik niet. Maar Maastricht, brr. Groetjes, een Hollander.
Maastricht is het hoogste wat de mensheid bereikt heeft en ooit nog zal bereiken. Een dronken Maastrichtenaar die op mensen van buiten fulmineert is de muze van Michelangelo.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2017, 20:13
Verwijderd
Het klinkt net alsof ze massaal zaad in hun keel aan het uitbroeden zijn.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2017, 10:09
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik ben geboren maastichtenaar maar ik heb met hoge zekerheid geen zaad in mijn keel.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2017, 11:20
Verwijderd
Uitzondering gevonden, regel bevestigd.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2017, 19:14
Haubenmeise
Haubenmeise is offline
Citaat:
Maastricht is het hoogste wat de mensheid bereikt heeft en ooit nog zal bereiken. Een dronken Maastrichtenaar die op mensen van buiten fulmineert is de muze van Michelangelo.
__________________
Lophophanes cristatus
Met citaat reageren
Oud 05-08-2017, 22:05
Mustache Cat
Mustache Cat is offline
Transgenders boeien me niet echt, doe wat je wilt zou ik zeggen. A-gender en non-binary vind ik apart en vaag, niet dat ik ze niet accepteer maar het komt ook omdat ik er (nog) geen kennis mee heb gemaakt
Met citaat reageren
Oud 06-08-2017, 13:35
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
nou, wat ik in mijn twee jaartjes antropologie mee heb gekregen is dat het voor de neolithische revolutie ook niet echt goed gesteld was met de vrouwenrechten. Dit gebaseerd op hunter/gatherer stammen die men nog heeft kunnen waarnemen. Wat er allemaal voor de neolithische revolutie afspeelde kunnen we uiteraard enkel nog gissen dmv archeologische vondsten.
Heel iets anders. Alle stammen die geobserveerd zijn, zijn per definitie beïnvloed door andere culturen.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Met citaat reageren
Oud 06-08-2017, 13:38
Verwijderd
Citaat:
Heel iets anders. Alle stammen die geobserveerd zijn, zijn per definitie beïnvloed door andere culturen.
Ja, maar het lijkt me sterk dat ze opeens massaal hun vrouwen gingen verkrachten omdat ze geobserveerd werden.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2017, 13:39
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Dat hangt er een beetje vanaf. Voor mensen en hun voorouders kan je van de lichamelijke bouw van het mannelijk vs het vrouwelijk lichaam maar ook bijvoorbeeld het grotere vermogen voor ruimtelijk inzicht wat een man bezit, afleiden dat het binnen onze soort en de precursoren daarvan al duizenden zo niet miljoenen generaties lang ongeveer dezelfde rolverdeling moeten hebben gehad.
Waarom zou ruimtelijk inzicht je zo veel dominantie geven? En wat betreft lichamelijke bouw, mja, geweld was waarschijnlijk niet echt aan de orde van de dag voor de meeste jagers en verzamelaars. Je zou ook kunnen zeggen dat juist vrouwen aan de macht geweest moeten zijn, omdat zij verantwoordelijk waren voor het merendeel (en het belangrijkste deel) van het eten. Maar waarschijnlijk leefde men destijds vrij egalitair.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Met citaat reageren
Oud 06-08-2017, 13:43
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Ja, maar het lijkt me sterk dat ze opeens massaal hun vrouwen gingen verkrachten omdat ze geobserveerd werden.
Dat gebeurt volgens mij ook niet zo vaak[citation needed]. Maar er zijn natuurlijk tal van factoren die meespelen. Het is veel moeilijker om nomadisch te leven zonder in conflict te komen met het concept van landeigendom. En zodra je weet dat je land kunt bezitten, is het hek eigenlijk al van de dam qua geweld en discriminatie en verkrachtingen.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Met citaat reageren
Oud 06-08-2017, 13:45
Verwijderd
Er is geen heel hard bewijs nee, maar je kunt wel afleiden dat in jager-verzamelaarmaatschappijen beiden een belangrijke en misschien wel gelijke rol speelden in de levensvoorziening, terwijl voor bepaalde soorten landbouw fysieke kracht zo belangrijk was dat het vooral door mannen gedaan werd. Daarnaast kregen jager-verzamelaars veel minder kinderen omdat je als nomadische vrouw maar 1 kind tegelijk kon dragen, dus er moest wel een paar jaar tussen zitten. Toen ze sedentair werden kreeg de vrouw meer de rol van kinderen verzorgen. Er is ook een robuust empirisch verband tussen waar in de prehistorie wel en geen ploeg gebruikt werd in de landbouw en de positie van mannen en vrouwen vandaag de dag (http://www.nber.org/papers/w17098)
Met citaat reageren
Oud 06-08-2017, 13:47
Verwijderd
Citaat:
Waarom zou ruimtelijk inzicht je zo veel dominantie geven?
Omdat volgens mij alle observaties die er tot nu toe gedaan zijn tot deze conclusie leiden, op een leeuwending na. Waarbij mannetjes trouwens solo een grotere overlevingskans hebben dan vrouwtjes. Bij soorten waar het andersom is, is de rolverdeling ook andersom (hygiena's, de schoonste dieren op aarde, bijvoorbeeld). Het is dus veilig om te zeggen dat het altijd zo geweest is.

Citaat:
En wat betreft lichamelijke bouw, mja, geweld was waarschijnlijk niet echt aan de orde van de dag voor de meeste jagers en verzamelaars.
Afgaande op antropologische observaties van primitieve stammen, is er niet eenduidig iets op te zeggen en kan het zijn dat in Spanje geweld heel normaal was en in Frankrijk niet. Meer dan nu zou onlogisch zijn maar minder dan in bijvoorbeeld IJsland lijkt me vooralsnog lastig vast te stellen omdat het niet gaat om een homogene populatie. Sommige culturen verheerlijkten onderling (religieus geïnspireerd) geweld en anderen die om de hoek woonden waren het tegenovergestelde.

Citaat:
Je zou ook kunnen zeggen dat juist vrouwen aan de macht geweest moeten zijn, omdat zij verantwoordelijk waren voor het merendeel (en het belangrijkste deel) van het eten. Maar waarschijnlijk leefde men destijds vrij egalitair.
Als dit gaat over het bereiden van maaltijden vind ik dit een beetje een zwakzinnig argument.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2017, 13:51
Verwijderd
Citaat:
Het is veel moeilijker om nomadisch te leven zonder in conflict te komen met het concept van landeigendom.
Compleet voorbijgaand aan het punt dat een nomadisch bestaan betekent dat er niet echt landeigenaarschap is en dat dit zelfs in de VS, Canada en Mongolië, de best gedocumenteerde recente voorbeelden, slechts marginaal tot problemen leidde.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2017, 13:53
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Omdat volgens mij alle observaties die er tot nu toe gedaan zijn tot deze conclusie leiden, op een leeuwending na. Waarbij mannetjes trouwens solo een grotere overlevingskans hebben dan vrouwtjes. Bij soorten waar het andersom is, is de rolverdeling ook andersom (hygiena's, de schoonste dieren op aarde, bijvoorbeeld). Het is dus veilig om te zeggen dat het altijd zo geweest is.
Indien de verschillen heel groot zijn, maar zijn ze bij mensen groot genoeg?

Nu ja, als dat zo is, zijn er allerlei andere factoren die bij ons wél meespelen en bij andere dieren niet, dus zo veilig lijkt het me niet.

Citaat:
Als dit gaat over het bereiden van maaltijden vind ik dit een beetje een zwakzinnig argument.
Nee, ik doel op het verzamelen van planten en zaden en vruchten.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Met citaat reageren
Oud 06-08-2017, 13:55
Verwijderd
Ik krijg de indruk trouwens dat je wil verkopen dat mannen niet altijd al dominanter zijn geweest. Waarom is dat? Het is nu ook zo, het is in de afgelopen 2000 jaar zo geweest, een enkele uitzondering daargelaten, waarom zou het geen eigenschap van het geslacht kunnen zijn?

Ik wil niet beargumenteren dat ik het eens ben met deze historische rol, zeker niet, ik ben het helemaal niet eens met die verdeling en denk dat die niet nodig is en ik ben voor een verplicht vrouwenquotum in de (semi)publieke sector omdat het productie aantoonbaar maximaliseert. Maar het is zo net alsof je wil uitwissen dat mannen de dominante rol hebben gespeeld historisch.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2017, 13:57
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Compleet voorbijgaand aan het punt dat een nomadisch bestaan betekent dat er niet echt landeigenaarschap is
Dat ís mijn punt.

Citaat:
en dat dit zelfs in de VS, Canada en Mongolië, de best gedocumenteerde recente voorbeelden, slechts marginaal tot problemen leidde.
Dat weet je niet. Dan zou je een vergelijksituatie moeten hebben met dezelfde nomaden in een land waar géén landeigenaarschap bestaat. De omgevingsfactoren die gedrag beïnvloeden zijn te complex om te zeggen dat mensen totaal niet beïnvloed worden door wat er overal om ze heen aan de hand is, alleen omdat we bepaalde verbanden niet direct zien.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Met citaat reageren
Oud 06-08-2017, 13:57
Verwijderd
Citaat:
Indien de verschillen heel groot zijn, maar zijn ze bij mensen groot genoeg?
Dit verschillen hoeven maar minimaal te zijn om een verschil te kunnen maken natuurlijk.

Citaat:
Nu ja, als dat zo is, zijn er allerlei andere factoren die bij ons wél meespelen en bij andere dieren niet, dus zo veilig lijkt het me niet.
Want er zijn geen mensapen waarbij we dit soort gedrag kunnen waarnemen ook? Kom nou.

Citaat:
Nee, ik doel op het verzamelen van planten en zaden en vruchten.
Ja, dat is dus discutabel aangezien mannen degenen waren met het ruimtelijk inzicht en dat vertaalt zich in beter de weg kunnen vinden. Het was dus óf een team-effort óf mannen vonden de meuk en die werden door vrouwen verzameld.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2017, 13:59
Verwijderd
Citaat:
Dat ís mijn punt.



Dat weet je niet. Dan zou je een vergelijksituatie moeten hebben met dezelfde nomaden in een land waar géén landeigenaarschap bestaat. De omgevingsfactoren die gedrag beïnvloeden zijn te complex om te zeggen dat mensen totaal niet beïnvloed worden door wat er overal om ze heen aan de hand is, alleen omdat we bepaalde verbanden niet direct zien.
Dat zeg ik helemaal niet? En omgevingsfactoren zijn juist helemaal niet zo complex, de complicerende factor is het menselijke vermogen tot denken waardoor dingen als religie een rol gaan spelen.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2017, 14:09
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Ik krijg de indruk trouwens dat je wil verkopen dat mannen niet altijd al dominanter zijn geweest. Waarom is dat?
Omdat het volgens mij zo is. Omdat ik dat heb gelezen in allerlei popwetenschappelijke boeken; Jared Diamond, Carel van Schaik, Kai Michel, Christopher Ryan en Cacilda Jethá (die laatste twee zijn controversieel, maar hun boek Sex At Dawn heeft enkele observaties die dat niet zijn).
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Met citaat reageren
Oud 06-08-2017, 14:13
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Dit verschillen hoeven maar minimaal te zijn om een verschil te kunnen maken natuurlijk.
Jawel, maar er zijn ook andere factoren die vrouwen juist een voordeel kunnen geven, is mijn punt.

Citaat:
Want er zijn geen mensapen waarbij we dit soort gedrag kunnen waarnemen ook? Kom nou.
Er zijn mensapen waar vrouwen dominant zijn, er zijn mensapen waar alfamannetjes bestaan. Beiden zijn bij ons niet het geval.

Citaat:
Ja, dat is dus discutabel aangezien mannen degenen waren met het ruimtelijk inzicht en dat vertaalt zich in beter de weg kunnen vinden. Het was dus óf een team-effort óf mannen vonden de meuk en die werden door vrouwen verzameld.
Mannen waren vaak druk met de jacht.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Met citaat reageren
Oud 06-08-2017, 14:18
Verwijderd
Citaat:
Jawel, maar er zijn ook andere factoren die vrouwen juist een voordeel kunnen geven, is mijn punt.
En die zijn er ook. Heel veel zelfs. Mannen lopen heel erg achter bij vrouwen op bepaalde gebieden.

Citaat:
Mannen waren vaak druk met de jacht.
Ja. Nee. Dat is niet helemaal hoe zoiets werkt.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2017, 14:22
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Ja. Nee. Dat is niet helemaal hoe zoiets werkt.
OK.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Met citaat reageren
Oud 06-08-2017, 14:26
Verwijderd
Leg eens uit waar je vandaan haalt dat "mannen vaak druk waren met de jacht"?
Met citaat reageren
Oud 06-08-2017, 14:27
Verwijderd
Citaat:
Er zijn mensapen waar vrouwen dominant zijn, er zijn mensapen waar alfamannetjes bestaan. Beiden zijn bij ons niet het geval.
Hoe is een stamhoofd geen alfamannetje?
Met citaat reageren
Oud 06-08-2017, 14:28
Verwijderd
Citaat:
Omdat het volgens mij zo is. Omdat ik dat heb gelezen in allerlei popwetenschappelijke boeken; Jared Diamond, Carel van Schaik, Kai Michel, Christopher Ryan en Cacilda Jethá (die laatste twee zijn controversieel, maar hun boek Sex At Dawn heeft enkele observaties die dat niet zijn).
Suggereerde je zelf eerder niet dat observaties niet zo relevant zijn? En ik heb Diamond wel gelezen, de rest niet, ik kom niet tot die conclusie. Ik kom wel tot de conclusie dat vrouwen een hele belangrijke rol hadden, maar de uiteindelijke autoriteit lag bij de heren.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2017, 14:29
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Leg eens uit waar je vandaan haalt dat "mannen vaak druk waren met de jacht"?
Ik haal dat uit boeken en ik heb geen tijd om die passages te parafraseren
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:50.