Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-06-2002, 21:17
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Medio 2000 komt aan het licht dat er een reeks racistische en extreem-rechtse incidenten in de landmacht is geweest. Er zou door enkele officieren over deze voorvallen bij hun meerderen zijn geklaagd, maar de klagers zouden onvol-doende gehoor hebben gekregen. Uit ongenoegen hierover dienen zij daarop hun ontslag in. De affaire werd begin juli 2000 door het actualiteitenprogramma Nova in de publiciteit gebracht. De klagers, die anoniem willen blijven, hebben zich gestoord aan foto’s van Hitler in een onderofficierskamer van het schoolbataljon van de luchtmobiele brigade in Schaarsbergen. Daar, en ook in Bosnië bij Nederlandse NAVO-troepen, zou een ‘nurk’ zijn aangetroffen: een honkbalknuppel waarop de afkorting ‘neger uitroeiknuppel’ staat. Soldaten uit allochtone kring zouden veelvuldig worden gepest, gediscrimineerd en te hard aangepakt. De legerleiding zou op wangedrag slechts met overplaatsingen hebben gereageerd en strafbare feiten zouden zijn genegeerd. De legerleiding blijkt onvoldoende of niet op de hoogte en laat in Nova weten de kwestie zeer te betreuren. De affaire leidt tot opschudding, verontwaardiging en Kamervragen. Daarbij gaat het niet alleen om de misstanden zelf, maar
vooral ook om de inadequate manier waarop defensie heeft gereageerd.
De minister van Defensie stuurt korte tijd later een brief naar de Tweede Kamer waarin het beleid inzake de bestrijding van rechtsextremisme en wangedrag van militairen binnen en buiten de krijgsmacht wordt uiteengezet. De regering neemt krachtig stelling tegen genoemde misstanden. In tegenstelling tot de indruk die gewekt is, kunnen deze misstanden niet worden gedoogd. Naast maatregelen ter bevordering van onderkenning en tijdige signalering van incidenten wordt een meldings- en aangifteplicht ingesteld. Ook wordt de klachtenregeling tegen het licht gehouden. De minister zegt toe te zullen nagaan in hoeverre specifieke aanpassingen met betrekking tot rechtsextremistisch
wangedrag noodzakelijk zijn.

--------
Dit artikel heb ik (ruw) vertaald en op een Amerikaans militair forum geplaatst. (Bron: Anne Frank Stichting / Universiteit Leiden, Afdeling Bestuurskunde)

Citaat:
The Dutch armed forces.
-----------------------------------------------------
If you will remember, is the one where soldiers could have long hair as long as it was covered by a hair net. The jump school in question is Dutch and it doesn't seem to be the Officers Corps but the NCO corps that has the racist problem. They've been having this for a while, ever since the East Timor problems. In the U.S. Army these things are usually dealt with quickly and severly.
In my 35+ years as a soldier I only saw one color and that was "Army Green".
Citaat:
The US Army has it's share of problems, but
------------------------------------------------------
I honestly believe there is no more colorblind organization than the Department of Defense. In my 30 years in the military (with the exception of some significant issues in the 70's, which the military eventually dealt effectively with) I have never been aware of any "accepted" or "overlooked" episodes of racial harassment or hatred. If the command became aware of an issue, it was dealt with quickly, and (if necessary) harshly. Careers have been terminated, and when warranted, criminal charges filed. It is not acceptable to simply move the problem to another command. The commander who attempts this places his or her own career at risk.

I was an EO Representative for the last few years of my service, and I can attest to the veracity with which commanders pursued complaints, whether racial, sexual, religious or others. Hate filled soldiers still exist, but they are dealt with when discovered.

The fact is, the military is the most diverse organization within the American Experience, and this fact extends all the way through the chain of command. The only color the Army will acknowledge is Green. That is the culture. Racism is a cancer which drastically reduces fighting effectiveness. If you choose to be a racist in the Army, the rule is "keep it to yourself, you are a pariah", Share it, and you will be gone.

Again, I am in no way saying there is no racism within the Army. What I am saying, is that the organization simply does not tolerate it when it rears it's head.
Waarom word in Nederland niet hard genoeg opgetreden tegen extreem-rechts, racisme en discriminatie binnen het leger?
Is de legertop zélf soms ook corrupt?

Laatst gewijzigd op 11-06-2002 om 21:21.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-06-2002, 22:28
eztah
Avatar van eztah
eztah is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:

Is de legertop zélf soms ook corrupt?
Overal waar hierarchie is, bestaat corruptie.

Verleiding is helaas vaak te groot om het te negeren voor legerpikken.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2002, 09:34
Verwijderd
ja hoor, de luchtmobiele brigade...
daar wou ik eerst ook bij, totdat ik van wat mariniers gehoord heb hoe het daar aan toe gaat

zeg maar: de lichtdebiele brigade

toegegeven, er zijn wel een paar onderdelen waar ze ok zijn, maar er lijken ook een paar "nazi's only" onderdelen te zitten

en racisme komt niet echt voor in de gewone kring, waarom niet?
(afgaande op eigen ervaring, of beter gezegd: die van een kamergenoot van me: ) hij schold in een ruzie met een collega, die idd een tintje had, hem uit voor kutzwarte ofzo...

was niet zo slim

zeker niet als een zwarte instructeur hebt ^_^'

zeer veel nieuwe vieze/slechte woordjes geleerd op dat moment dat mijn roomy een spreek kreeg

persoonlijk heb ik helemaal niks tegen mensen met andere huidskleur, ik heb wel wat tegen personen die mensen daarop denken te kunnen afrekenen... aan de andere kant, een gebrek aan bovenkamerinhoud kun je ook weinig aan veranderen

Citaat:
eztah schreef:


Overal waar hierarchie is, bestaat corruptie.

Verleiding is helaas vaak te groot om het te negeren voor legerpikken.
bovenste ben ik mee eens, maar dat komt denk ik omdat je er op hoog niveau inrolt.... vriendjespolitiek, en niemand met een lauwerkarns steekt zijn nek uit voor een gekleurd soldaatje.

dat onderste slaat nergens op, corruptie komt in het bedrijfsleven nog erger (en vaker) voor.

Laatst gewijzigd op 12-06-2002 om 09:39.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2002, 21:37
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ben het eens met Havock.

Maar het meest verontrustend vind ik dat dit soort discriminatie in (relatief rechts) Amerika níet getolereerd word, en in het tolerantie Nederland (coffeeshops en bordelen) wél.

De uitleg kan ik je ook geven: Amerika is een land van immigranten. Het heeft geen oorspronkelijke bewoning, zoals Nederland. Zelfs de Indianen zijn immigranten, uit Azie.

Daarom, omdat de zwarte mensen daar al langer zijn, is racisme eigenlijk een kleiner probleem dan in Nederland: iedereen is immers een immigrant, allochtoon!
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 11:12
Verwijderd
enneh: dat er nazi's bij de luchtmobiele zitten, das al heeeeeel oud nieuws
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:41.