Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-01-2004, 22:22
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Een vriendin van me is reeds twee en een halve maand zwanger. Dit was niet verwacht, maar nu wil ze het kindje wel houden. Ze heeft het nog niet teveel rondbazuind, want ze heeft nog kans op een miskraam. Ze is even oud als ik en gaat nog naar school, namelijk zesde middelbaar.
Hoe kan ik haar het beste helpen? Zijn er hier anderen die ook nog jong zijn/waren toen ze een kindje verwachtten?
Ik zou echt wel willen weten wat haar mogelijkheden zijn en wat ik kan doen...ze heeft het al moeilijk genoeg.
(am, speed, weglopen...)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-01-2004, 23:03
Verwijderd
niet om lullig te doen, maar als ze de baby wil houden, dan is het denk ik tijd wordt om volwassen te worden.

Laat haar inzien, dat het kind nu het centrum van haar leven is.

Voor een leven zorgen is een hele verantwoordelijkheid.

Dit betekent: diploma halen, baan vinden, opvoedkundige informatie aanvragen, alle andere shit laten liggen - geen drugs, niet roken, gezond eten, en bovenal: gezeik van anderen niet aantrekken en je kind met liefde opvoeden.

Maar ze kan zich gelukkig prijzen: niet iedereen heeft op dit soort momenten vrienden, die je willen en kunnen helpen

Heel veel succes!
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 08:50
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
*sluit zich aan bij alluman*
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 11:28
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
alluman schreef op 20-01-2004 @ 00:03:

Voor een leven zorgen is een hele verantwoordelijkheid.
*mee eens*

En ik vraag me sterk af of die meid die verantwoordelijkheid op zich kan nemen.. want zoals je zelf al aangaf heeft ze al genoeg problemen met haarzelf, waaronder zelfs een drugsprobleem als ik het goed begrepen heb.

Ik denk dat ze eerst zichzelf goed onder controle moet hebben, voordat ze een "moeder" kan zijn. Want tja, ze heeft zichzelf nu niet onder controle, en dat zal vast niet ineens veranderen als er een kindje is. En of dat nu zo prettig voor dat kindje is?
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 11:51
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Aragnabite schreef op 20-01-2004 @ 12:28:
*mee eens*

En ik vraag me sterk af of die meid die verantwoordelijkheid op zich kan nemen.. want zoals je zelf al aangaf heeft ze al genoeg problemen met haarzelf, waaronder zelfs een drugsprobleem als ik het goed begrepen heb.

Ik denk dat ze eerst zichzelf goed onder controle moet hebben, voordat ze een "moeder" kan zijn. Want tja, ze heeft zichzelf nu niet onder controle, en dat zal vast niet ineens veranderen als er een kindje is. En of dat nu zo prettig voor dat kindje is?
Hier heb ik ook aan gedacht, maar we weten niet waarom ze het kind houdt. Misschien is ze wel fel tegen abortus of zo.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 12:00
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
grl schreef op 20-01-2004 @ 12:51:
Hier heb ik ook aan gedacht, maar we weten niet waarom ze het kind houdt. Misschien is ze wel fel tegen abortus of zo.
mjah das waar.. maar misschien dat er dan eens iemand een hartig woordje met haar moet gaan spreken, als dat zo is.

(sorry als dit bot overkomt, maar ik vind echt dat als je een kind geen leven te bieden hebt, je dat kind ook geen leven moet geven)
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 12:05
Verwijderd
Citaat:
Aragnabite schreef op 20-01-2004 @ 13:00:
(sorry als dit bot overkomt, maar ik vind echt dat als je een kind geen leven te bieden hebt, je dat kind ook geen leven moet geven)
Kan een abortus nog met 2,5 maanden? Volgens mij niet.

En al kan het wel, ze wil dat kind houden. Wat wij daarvan vinden doet er dus weinig toe. Maar ik denk wel dat ze er dingen voor op moet geven als ze dat kind wil houden (am en speed) bv. Zeker die speed nu, het is voor een ongeboren kind hartstikke gevaarlijk om drugs (en roken en alcohol te drinken) te gebruiken. Verder zou ze misschien hulp kunnen zoeken, om haar leven een beetje op orde te krijgen voordat het kind er is en ook daarna. Zijn er nog meer mensen die haar steunen (ouders bv)? Ik weet niet hoe het in België allemaal in elkaar zit, maar haar huisarts en/of het jip zijn vast op de hoogte van bepaalde mogelijkheden omtrent jeugdige moeders en ook op het gebied van hulpverlening.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 12:16
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 20-01-2004 @ 13:05:
Kan een abortus nog met 2,5 maanden? Volgens mij niet.

*google raadpleegt* uhm..tot 22 weken.. dat is.. meer dan 2,5 maand volgens mij.. Maar je hebt gelijkt wat betreft het feit wat wij hier vinden..

bron: http://www.fiom.nl/34.htm
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers

Laatst gewijzigd op 20-01-2004 om 12:19.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 12:20
Verwijderd
Citaat:
Aragnabite schreef op 20-01-2004 @ 13:16:
*google raadpleegt* uhm..tot 22 weken.. dat is.. meer dan 2,5 maand volgens mij..
22/4 is ongeveer 5 maanden...idd meer dan 2,5 maand dan dus...
Das wel tot 'laat'... En het wordt ook lichamelijk steeds moeilijker en zwaarder ed...


Citaat:
Maar als er een mening gevraagd word dan geef ik die..
Dat vind ik ook niet erg.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2004, 18:53
Carlie
Carlie is offline
Zow dat lijkt me best wel moeilijk, ook voor je vriendin maar ook voor jou!!
Het beste steunen....Ik weet het niet precies, maar ik denk door gewoon veel met haar om te gaan en te zeggen dat je er voor haar bent als ze je nodig heeft. Op school zou t natuurlijk ook wel wat slechter gaan, dus daar kan je dr ook nog mee helpen. En als t kindje er is, je vriendin nog wel mee uit nemen enz dat ze niet dag en nacht thuis is bij de baby en er zelf onderdoor gaat!!
Met citaat reageren
Oud 21-01-2004, 01:28
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
@ Leonoor & Carlie:

Bedankt voor jullie reactie.


Ik vind niet dat jullie nu eventjes een debat moeten houden over abortus, ze is daar inderdaad fel tegen. Ik ook en ik heb veel respect voor haar dat ze het kindje wil houden!



Ze is reeds 3 maand clean beweert ze en ze rookt zo goed als niet meer, dus ja, haar leven verloopt redelijk goed eigenlijk.
Nu toch nog.

Maar ik zou liever te weten komen wat ik nu kan doen om haar te helpen?? Ik heb het nu echt over de zwangerschap, de andere zaken die ik over haal verteld heb, was om aan te tonen dat ze het moeilijk had, niet om jullie oordeel erover te krijgen.
Maar ik appreciëer het wel als jullie zeggen wat de gevolgen zijn en zo van die drugs, want dat is info die werkelijk op de zwangerschap slaat.

Sorry, maar ik werd ff wat geïrriteerd door het lezen van vorige...
Met citaat reageren
Oud 21-01-2004, 08:00
Verwijderd
Citaat:
phensicske schreef op 21-01-2004 @ 02:28:
Ze is reeds 3 maand clean beweert ze en ze rookt zo goed als niet meer, dus ja, haar leven verloopt redelijk goed eigenlijk.
Nu toch nog.
Probeer haar helemaal te laten stoppen, roken kan behoorlijke gevolgen hebben voor een ongeboren kind. Zoek een site op (ik weet er nu ff geen) met de gevolgen (wiegendood is er iig één van, maar das pas als het kind geboren is) en laat haar dat lezen.

Ze moet NU hulp zoeken, voordat dat kind er is. Ze moet nu haar problemen gaan verwerken, iig een begin maken. Daar kan jij weinig bij helpen, denk ik, dat zal ze zelf moeten doen. Jij kunt haar er wel bij steunen, maar het is wel haar leven en haar verantwoordelijkheid.

En ga met haar naar het JIP of het JAC ofzo (ik weet niet hoe dat in België allemaal precies heet en wat waar voor is) om informatie te krijgen over de mogelijkheden voor de bevalling en daarna ed.

Steunen haar ouders haar ook? Lijkt me ook niet heel onbelangrijk om te weten.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2004, 08:02
Verwijderd
Citaat:
JAC: 03-6441073
http://www.jac.be/
Kinder- en jongerentelefoon: 078-151413
Dat zijn nummers in België (en de site van het JAC), misschien kunnen zij je wat meer vertellen over de mogelijkheden in België? En haar huisarts kan het vast ook wel.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2004, 08:38
Verwijderd
Ze moet zelf NU (voordat de baby eris) een soort van cursus proberen te volgen om een baby te kunnen opvoeden.

Mijn zus was ook 19 toen ze haar eerste kind kreeg en ik kon best inzien dat ze het heel moeilijk had, ze heeft helaas der school moeten laten schieten. Gelukkig heeft mijn moeder haar nog kunnen steunen*Ik neem aan dat haar moeder haar ook steunt, lees er niets over terug(of ik ben scheel )*

Ze zal natuurlijk ook zodra het kind er is prioriteiten moeten stellen. Het kind zal in de meeste gevallen de hoogste prioriteit hebben.

Maar zodra alle steun en hulp er voor de dame deris dan zal alles heus wel goed verlopen. Als je der maar voorin zet en niet opgeeft.

SUCCES EN VEEL STERKTE
Met citaat reageren
Oud 21-01-2004, 13:38
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Thx.

Ze moet denk ik geen cursus volgen hoor, ze leert namelijk, net als ik, voor opvoedster...
Ze zal haar school nog afmaken, want het kindje is pas voor in augustus.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2004, 11:20
jij
jij is offline
Citaat:
phensicske schreef op 21-01-2004 @ 14:38:
Thx.

Ze moet denk ik geen cursus volgen hoor, ze leert namelijk, net als ik, voor opvoedster...
Ze zal haar school nog afmaken, want het kindje is pas voor in augustus.
welke richting volg je dan? sociaal-technisch?
Met citaat reageren
Oud 25-01-2004, 03:14
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Nee, jeugd-en gehandicaptenzorg. Twee jaar geleden noemde die richting nog bijzondere jeugdzorg, maar omdat een opvoedster ook bij mensen met een handicap staat is de naam veranderd.
Het is geen sociaal technische, want met die richting heb je nog geen diploma opvoedster A2.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2004, 17:59
jij
jij is offline
ah, ok ik ga nu voor mn A1 orthopedagogie (hogeschool) daarmee dat ik het vroeg!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 31-01-2004, 23:41
Verwijderd
Van het allergrootste belang is dat ze nu clean blijft en zich tijdens de zwangerschap regelmatig laat onderzoeken. Misschien kan je met haar mee naar zwangerschapsgym? (als ze dat al wil)
Helpen met practische dingen lijkt me nu een prioriteit. Een zwangerschap is geen pretje. Bovenal natuurlijk een luisterend oor bieden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Hoe kan ik iets terugdoen.....
Pruts0r
22 04-04-2007 13:09
Liefde & Relatie Overlijden van oma van vriendin
Henk Biertank
6 10-01-2005 08:28
Psychologie vriendin met dwangneurose en automutilatie, hoe kan ik helpen?
moenbase
7 20-09-2004 20:59
Psychologie hoe kan ik het beste met haar omgaan --> depressieve vriendin
marrel
13 02-07-2004 16:48
Psychologie Het grote lucht-je-hart topic! #2
Miracle
499 23-04-2004 16:32
Psychologie hoe kan ik steun bieden?
kleine_meis
9 12-01-2003 17:49


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:27.