Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-01-2004, 12:49
bloemkool
Avatar van bloemkool
bloemkool is offline
mijn vriend heeft vroeger last gehad van asperger, nu nogsteeds maar ermee leren leven. daarom moet eens in de maand met een therapeute praten van jeugdzorg.
hij is nu sinds kort op zichzelf, bij begeleid wonen. hij gaat daar een jaar heen om op zichzelf te leren wonen, na dat jaar gaat ie terug naar huis.
zn therapeute zei echter tegen hem dat, als zij z'n moeder was, ze hem niet terug in huis zou nemen, dat hij dan gewoon op zichzelf moest wonen.
mn vriend is pas 18, volgend jaar 19 dus. dan kan ie wel koken, strijken etc, maar hij heeft toch niet t geld om op zichzelf te gaan?
hij heeft er met zn moeder over gepraat wat zijn therapeute heeft gezegd, zn moeder neemt hem wel terug na dit jaar, maar ze vind het wel raar dat die therapeute dat gezegd heeft.

wat vinden jullie? mag een therapeut zoiets zeggen? ik vind dat echt niet kunnen hoor, zo iemand moet hulp verlenen, niet dit soort rare dingen zeggen. mn vriend was er behoorlijk onzeker door geworden.
__________________
[img]http://www.websitemaker.kennisnet.nl/o-zoneworld/1316143/1237226.gif[/img]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-01-2004, 12:58
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Als ik hem was, zou ik vragen hoe ze het precies bedoelde ed.
Ik denk nl dat er best een achterliggende gedachte achter
zit, en ze dat iig niet voor niks heeft gezegd...

Ik denk ook dat ze meer bedoelde dat z'n moeder hem niet
terug in huis moet nemen en weer verder moet gaan op
de oude voet, aangezien hij niet voor niets dat jaar weg
is om te leren op zichzelf te wonen...

Volgens mij is het iig niet bedoelt om hem onzeker te maken
of wat dan ook. Eerder als tip, lijkt mij.
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 13:24
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Ik denk dat ook meespeelt dat veel mensen, als ze eenmaal min of meer op zichzelf wonen, problemen hebben om thuis weer in de oude situatie te komen. je bent toch gewend om bepaalde dingen net anders te doen dan thuis.

Ik woon zelf nu sinds een paar maanden op kamers, maar ik hoef ook niet zo nodig weer terug naar mn ouders. Ik denk dat er toch een vorm van irritatie kan ontstaan door gewoontes die je in die periode, dat je op jezelf was, hebt opgebouwd.

Maar inderdaad vragen wat de therapeute bedoelde lijkt me niet verkeerd. Wij kunnen alleen maar speculeren naar haar redenen...
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 13:35
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
een therapeut mag dat zeggen ja.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 13:47
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
Ceaunijntje schreef op 27-01-2004 @ 13:49:
mijn vriend heeft vroeger last gehad van asperger, nu nogsteeds maar ermee leren leven. daarom moet eens in de maand met een therapeute praten van jeugdzorg.
hij is nu sinds kort op zichzelf, bij begeleid wonen. hij gaat daar een jaar heen om op zichzelf te leren wonen, na dat jaar gaat ie terug naar huis.
zn therapeute zei echter tegen hem dat, als zij z'n moeder was, ze hem niet terug in huis zou nemen, dat hij dan gewoon op zichzelf moest wonen.
mn vriend is pas 18, volgend jaar 19 dus. dan kan ie wel koken, strijken etc, maar hij heeft toch niet t geld om op zichzelf te gaan?
hij heeft er met zn moeder over gepraat wat zijn therapeute heeft gezegd, zn moeder neemt hem wel terug na dit jaar, maar ze vind het wel raar dat die therapeute dat gezegd heeft.

wat vinden jullie? mag een therapeut zoiets zeggen? ik vind dat echt niet kunnen hoor, zo iemand moet hulp verlenen, niet dit soort rare dingen zeggen. mn vriend was er behoorlijk onzeker door geworden.
tuurlijk mag de therapeute zeggen wat ze ervan vindt. Hij moet er nog een jaartje zitten, wie weet wil hij dan wel helemaal niet meer terug naar huis!
Hij kan een uitkering aanvragen, waardoor de huur gedeeltelijk vergoed kan worden (Wajong).

Ik ben nu ook 18, heb een uitkering van de Wajong en ik zit ook in een leefgroep, alleen daar maakt het niet uit hoe lang je daar zit. Het is maar net hoe snel je het daar zat wordt.
Maar de leiding is daar zoooooooooo enorm zeikerig, dat ik het na drie weken al zat ben daar.
Maja, iedereen zegt dat ik dara gewoon moet wennen, maar daar geloof ik niet zo in. Ik ben veranderingen gewent en ik heb zo vaak in een kliniek gezeten en ben daar altijd al zo snel gewent geweest. Ik heb het gewoon niet naar mijn zin dara, ik voel me kut en gespannen als ik daar ben. Daarom zit ik (zoals ik nu ook ben) gewoon lekker vaak in mijn eigen thuis.

Maja, ik vind dat een therapeute dat wel mag zeggen en als je er zo erg mee zit is het gewoon een kwestie van niet persoonlijk aangetrokken voelen.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 20:09
Carlie
Carlie is offline
Het ligt er aan op welke manier ze dit heeft gezegt.
Misschien kent ze hem al heel lang en zei ze het echt op zo'n grappige manier en bedoelde ze het niet zo, dan mag het wat mij betreft. Misschien zei ze het omdat ze wil dat je vriend zelfstandig wordt, zijn eigen leven opbouwt enz.
En misschien, wat me niet waarschijnlijk lijkt bedoelt ze het zoals jij het interpreteert.

Ik ben er niet bijgeweest en ik weet er ook niet zoveel van af, maar als ik jou was zou ik het je niet zo aantrekken. Je vriend moet gewoon doen wat hij wil en misschien is het wel het beste als hij op kamers gaat en misschien is hij er nog neit aan toe!
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 00:11
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Ceaunijntje schreef op 27-01-2004 @ 13:49:
wat vinden jullie? mag een therapeut zoiets zeggen? ik vind dat echt niet kunnen hoor, zo iemand moet hulp verlenen, niet dit soort rare dingen zeggen. mn vriend was er behoorlijk onzeker door geworden.
Ja, een therapeut mag dit soort uitlatingen doen. Misschien wou ze je vriend confronteren? Kijken wat zijn reactie was?
Citaat:
2.3. Bescherming van de persoon. De psycholoog onthoudt zich van methoden die de betrokkenen kunnen schaden, die hen aantasten in hun waardigheid of die verder in hun privéleven doordringen dan nodig is voor het gestelde doel. De psycholoog eerbiedigt ieders persoonlijke autonomie en ieders recht om volgens een eigen overtuiging te leven.
Dit is het enige wat ik mbt wetgeving erover kon vinden.. Hij kan alsnog aankaarten bij z'n therapeut(e) wat hij van die uitlating vond, of ze er verder nog iets mee bedoelde of? Succes you both
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 14:13
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ik denk dat ze meer zoiets bedoelde van "Als hij terug gaat naar zijn moeder leert hij nooit zelfstandig te worden." Ik denk dus dat ze bedoelt dat er toch een bepaalde "afstand" moet gaan ontstaan tussen moeder en zoon. Want die moeder kan toch niet haar hele leven voor haar zoon blijven zorgen?
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 19:37
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Aragnabite schreef op 28-01-2004 @ 15:13:
Ik denk dat ze meer zoiets bedoelde van "Als hij terug gaat naar zijn moeder leert hij nooit zelfstandig te worden." Ik denk dus dat ze bedoelt dat er toch een bepaalde "afstand" moet gaan ontstaan tussen moeder en zoon. Want die moeder kan toch niet haar hele leven voor haar zoon blijven zorgen?
Ik denk dat dat inderdaad is wat de therapeute bedoelde, maar ze had dat beter zo kunnen zeggen zoals jij het hier weergeeft. Bij een stoornis in het autistische spectrum, zoals bijvoorbeeld het syndroom van Asperger (wat ik zelf overigens ook heb) is het voor degene die het heeft niet altijd even duidelijk wat een ander precies bedoelt, omdat sommige uitspraken wel eens letterlijk kunnen worden opgevat. Zelf woon ik al sinds 13 oktober 2002 op mezelf in het ouderlijk huis, en dat bevalt me uitstekend. Ik had wat dat betreft het voordeel dat ik vanwege mijn handicap toch al sterk "op mezelf" ben, dus was het niet zo moeilijk voor me om eraan gewend te raken.

@Ceaunijntje: Het lijkt me het beste dat je vriend aan zijn therapeute vraagt wat ze precies met haar opmerking bedoelde, aangezien hij er het recht op heeft om duidelijkheid te krijgen.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 08:06
bloemkool
Avatar van bloemkool
bloemkool is offline
hey
mn vriend heeft er ook met zn ouders over gepraat omdat ie bang was dat zij zouden mee gaan in wat die therapeute zei.
ze doen dat gelukkig niet.
mn vriend had geen problemen thuis hoor, als hij dit project "voor een jaar op jezelf" niet had meegedaan, had ie vast ook nog een paar jaar thuis gewoond.
een aardig iemand van de leiding daar zegt dat ze hem anders wel wil helpen om een goed en niet te duur huisje voor m te vinden na dat jaar begeleid wonen.
maarja het probleem met die therapeute is in elk geval opgelost
__________________
[img]http://www.websitemaker.kennisnet.nl/o-zoneworld/1316143/1237226.gif[/img]
Met citaat reageren
Oud 30-01-2004, 08:16
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Ceaunijntje schreef op 30-01-2004 @ 09:06:
maarja het probleem met die therapeute is in elk geval opgelost
Hmm, maar dat neemt niet weg dat het wel eens de moeite waard kan zijn om toch te vragen wat ze ermee bedoeld heeft....
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Zelfmoord en pijn...
Jaymes
12 20-08-2013 00:28
Psychologie Traumaverwerking en loslaten van therapeute
aboe
2 30-03-2008 20:32
Verhalen & Gedichten [Vervolg]Achter de gele deur #2
Eend
166 20-06-2006 20:32
Psychologie Zijn psychologen onzin?
Kauw
57 05-02-2006 14:20
Psychologie Borderline (BL)
MisterDJ
10 11-05-2005 06:11
Huiswerkvragen: Exacte vakken Doping
juutje_17
8 06-04-2001 13:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:41.