Oud 14-03-2019, 23:27
de_mulder_
de_mulder_ is offline
Je bent gewogen, gemeten en te licht bevonden. Een zin die de laatste voorbije dagen door mijn hoofd galmt. Alsof god zelf ze heeft uitgesproken. Waarom intrigeert deze lijn van woorden mij zo hard? Misschien duid het op mijn eigen. Omdat ik tekortschiet op zovele vlakken... Of omdat er een bepaalde ridderlijkheid hangt boven deze zin. Net uitgesproken door koning Arthur tegen zijn verslagen vijand. Toepasselijk vind je niet? Als je net iemand van al zijn eer hebt beroofd hem nog eens attent maken dat hij te min is. Precies dat de man het zelf nog niet wist, met zijn knieën op de koude grond en bloed dat van zijn hoofd afdruppelt. Wetend dat de rest van zijn leven de prikkende ogen van de samenleving hem zullen na staren als hij voorbij wandelt. Bon, hoe dan ook wat vind jij van deze aanvallende woorden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-03-2019, 08:29
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Ik ken de woorden eigenlijk alleen uit een Bijbelverhaal.

Citaat:
Onzetaal.nl schreef:
Waar komt de uitdrukking gewogen en te licht bevonden vandaan?

Gewogen en te licht bevonden is een dreigende waarschuwing. Er wordt mee bedoeld: je bent niet goed genoeg gebleken; het gaat verkeerd met je aflopen, of: je krijgt geen tweede kans meer.

De uitdrukking gaat terug op de Bijbel. In het boek Daniël (5:25) wordt verteld hoe de koning van Babylon, Belsassar, een groot feestmaal aanricht. Belsassar laat de aanwezigen drinken uit de gouden en zilveren bekers die zijn vader Nebukadnessar uit de tempel van Jeruzalem had meegenomen, iets wat als heiligschennis gold. Dan verschijnen er ineens vingers van een mensenhand, die iets op de muur schrijven. De koning noch zijn raadgevers kunnen de tekens lezen. De Joodse balling Daniël wordt ontboden om uitleg te geven. Daniël zegt: “Dit is wat er geschreven staat: Menee, menee, tekeel oefarsien. En dit is wat het betekent: menee – God heeft de dagen van uw koningschap geteld en er een einde aan gemaakt; tekeel – u bent gewogen en te licht bevonden; perees – uw koninkrijk is verdeeld en aan de Meden en de Perzen gegeven.” Deze woorden worden al snel waarheid: koning Belsassar wordt diezelfde nacht gedood, en zijn rijk komt in Perzische handen.

In het Etymologisch Woordenboek van Van Dale (1997) wordt het volgende gezegd over de woorden menee, menee, tekeel oefarsien: “Zij zijn Aramees en betekenen 'een pond, een pond, een sikkel (gewicht) en halve ponden'. Wat de bedoeling is geweest, is niet duidelijk, maar Daniël heeft in zijn uitleg verband gelegd, op de klank afgaand, met Hebreeuwse woorden voor tellen, wegen en Perzen, maar ook met paras [doorbreken].”

Ook de Aramese woorden mene tekel worden figuurlijk gebruikt in de betekenis 'dreigende voorspelling'.

De uitdrukking een teken aan de wand ('een voorspelling dat er iets ernstigs of belangrijks gaat gebeuren') gaat eveneens terug op de hierboven geciteerde bijbelpassage.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."

Laatst gewijzigd op 15-03-2019 om 10:17.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2019, 09:43
Verwijderd
Nou, "gewogen en te licht bevonden" gebruik ik nog wel eens in het dagelijks leven. Meer voor voorwerpen of software dan voor personen over het algemeen. Wat je schrijft herken ik wel; het zijn mooie statements. Hetzelfde herken ik in "vae victis", ofwel, iets als "wee de verliezer". De context is dat de Galliërs Rome binnenvielen en heel Rome veroverden, behalve één heuvel. Toen ook die heuvel in Gallische handen viel, eisten zij losgeld. De Romeinen gingen akkoord en verzamelden het gewicht in goud. Bij de uitwisseling protesteerden de Romeinen; zij hadden sterk het vermoeden dat de Galliërs met de gewichten hadden gerommeld. Uit woede gooide het Gallische opperhoofd zijn zwaard bij de gewichten en riep "VAE VICTIS!" -- Wat dus neerkomt op "Jullie hebben niets te eisen of vragen; jullie zijn verslagen en daarbij hebben jullie geen énkel recht op wat dan ook."
Met citaat reageren
Oud 17-03-2019, 19:16
de_mulder_
de_mulder_ is offline
Citaat:
Ik ken de woorden eigenlijk alleen uit een Bijbelverhaal.
Oprecht een merkwaardig verhaal.. maar nu ik de oorsprong ken heeft e zin zijn mysterie verloren. En dus ook mijn aandacht. De zaak is afgesloten. Vaarwel 'gewogen en te licht bevonden'.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2019, 19:23
de_mulder_
de_mulder_ is offline
Wee de verliezer.Inderdaad een zin van hetzelfde kaliber. Draagt ook een sterk verhaal op de schouders! Maar hij verlaagde zich wel... Tot de Romeinen dan. 'Vae victis' ,is Latijns als ik het goed heb en als ik het goed herinner spraken de Galliërs dit helemaal niet. Het had knapper geweest moest de overwinnende koning iets in het gallisch geschreeuwd hebben. En met 'iets' bedoel ik de zin in kwestie.

P.S danku voor het begrip
Met citaat reageren
Oud 17-03-2019, 19:29
Verwijderd
Citaat:
Wee de verliezer.Inderdaad een zin van hetzelfde kaliber. Draagt ook een sterk verhaal op de schouders! Maar hij verlaagde zich wel... Tot de Romeinen dan. 'Vae victis' ,is Latijns als ik het goed heb en als ik het goed herinner spraken de Galliërs dit helemaal niet. Het had knapper geweest moest de overwinnende koning iets in het gallisch geschreeuwd hebben. En met 'iets' bedoel ik de zin in kwestie.

P.S danku voor het begrip
Gallisch werd o.a. in Latijn geschreven.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2019, 20:30
Verwijderd
Great, precies wat we nodig hadden, nog een 50 plusser.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2019, 07:44
de_mulder_
de_mulder_ is offline
Citaat:
Great, precies wat we nodig hadden, nog een 50 plusser.
Ik ben 15 danku zeer vriendelijk
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:04.