Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-11-2002, 10:09
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/722101007.html
http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/772414005.html

Download de PDF bestanden. Ik weet dat het uit 1993-1994 is, maar is niet zoveel veranderd, ik denk dat het zelfs nog erger is geworden.

Vuurwerk is mijns inziens alleen maar milieuvervuilend, en het is zonde van het geld. Afschaffen zou denk ik niet helaas niet werken. Maar er moeten wel maatregelen worden ondernomen.

Dan nog een Engelstalig onderzoek uit Zwitserland:
www.umwelt-schweiz.ch/imperia/md/content/ stobobio/stoffe/englisch/6.pdf (rechterklik op de link en dan save as)

"According to model calculations, the resulting soil and water pollution due to the deposition of fireworks related elements is negligible."

"Air pollution, particularly associated with large fireworks displays, cannot be ignored."

Wat denken jullie?

Edit: Nog wat extras.
http://www.alternet.org/story.html?StoryID=13501
http://www.lead.org.au/mr/24-12-99.html

Laatst gewijzigd op 10-11-2002 om 10:14.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-11-2002, 10:53
CokemanLalalala
Avatar van CokemanLalalala
CokemanLalalala is offline
klopt ja
ik ga zo ff vuurwerk halen
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 11:00
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
De server waar dit forum op draait, kost energie en vervuilt het milieu

Sorry hoor, maar je kunt niet alles afschaffen wat het milieu ook maar enigzins aantast.
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 12:26
SuperS
SuperS is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef:
De server waar dit forum op draait, kost energie en vervuilt het milieu

Sorry hoor, maar je kunt niet alles afschaffen wat het milieu ook maar enigzins aantast.
ja, precies, en voor die 1x per jaar dat we vuurwerk afsteken, ga gewoon wat vaker fietsen in plaats van met de auto of brommer, dat helpt tenminste meer
__________________
ik heb lekkere avatar :D :P
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 15:10
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Natuurlijk de server kost energie. Maar dit forum is niet zo nutteloos, je kan hier discussies voeren, wat iets toeveogt aan het alledaagse leven. En de energie die gebruikt wordt is lang niet zo milieubelastend als een dag vuurwerk. Daar komt ook nog bij dat vuurwerk pure geldverspilling is, en dat er op 1 januari een hele berg afval op straat ligt.

Geen appels met peren vergelijken.

Kunnen jullie a.u.b. de rapporten even lezen en dan een gefundeerde mening geven in plaats van deze zinloze antwoorden?
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 15:42
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
er zijn ook mensen die een forum geldverspilling vinden, en vuuwerk juist leuk . ik niet hoor). et lijkt me beter om milieu-eisen te stellen aan vuurwerk zelf, als het echt zo'n rommel is.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 17:41
Anonymous John
Avatar van Anonymous John
Anonymous John is offline
Het is meestal maar eens per jaar dat de meeste mensen vuurwerk afsteken, en als iedereen nou zijn vuurwerk opruimt na gebruik (zoals ik doe) lijkt het mij geen groot probleem.
__________________
So a baby seal walked into a club...
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 17:58
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
Ik denk dat vuurwerk relatief een hele kleine vervuiler is, omdat het alleen met Oud en Nieuw en met enkele feesten wordt gebruikt.
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 18:06
Cleopatraan
Avatar van Cleopatraan
Cleopatraan is offline
Zullen we dan meteen oud en nieuw maar afschaffen. Misschien zitten in het vet van de oliebollen ook wel een paar stoffen die slecht zijn voor het milieu. Plus al die bezoekjes aan familie met de auto met oud en nieuw, ook zo milieubelastend.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 18:06
Dr.FEY
Avatar van Dr.FEY
Dr.FEY is offline
dit is egt zo'n bullshit dat het zoveel vervuilt elke dag wordt er met auto's geracet om wie het snels bij een stoplicht vandaan is en jij zegt dan dat vuurwek vervuilt. ja het zal vast wel vervuilen maar niet zo erg hoor en de aarde gaat er tog aan denk ik.


maarreals iemand nog een goed adresje weet ergens in zuid holland voor illegaal vuurwerk ohjah en een paar zeiden dat het er maar 1 keer per jaar is nou dus niet vandaag zijn ze nog behoorlijk tkeer gegaan met vuurwerk. en dat gaat het hele jaar nog door hoor, alleen niet zoveel tegelijk.
__________________
It's |Dr.FEY|

Laatst gewijzigd op 10-11-2002 om 18:08.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 18:17
Verwijderd
Stelling: S@nders scheten zijn slecht voor het milieu, en daar moet iets aan gedaan worden
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 19:36
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
De dosis vuurwerk die je binnenkrijgt tijdens Oud-en-Nieuw is net zo hoog als de dosis die je de rest van het jaar binnen mag krijgen aan zware metalen. Verbieden vind ik onzinnig, het ligt eerder aan de mentaliteit van de bevolking; in België steken ze nauwelijks vuurwerk af en in Nederland voor miljoenen euro's...
Mischien helpt hoger belasten (van dat geld kunnen weer een hoop brandwonden verholpen worden). Als vuurwerk schadelijke geluidsniveau's veroorzaakt en zorgt voor zeer ernstige vervuiling mag het van mij wel wat minder.
Overdaad schaadt zegt men vaak. Siervuurwerk vind ik mooi, maar dat uitsloofgedoe van mensen die 2000 euro aan 6-miljoenklappers uitgeven...

REIE
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 21:06
Verwijderd
Citaat:
REIE schreef:
De dosis vuurwerk die je binnenkrijgt tijdens Oud-en-Nieuw is net zo hoog als de dosis die je de rest van het jaar binnen mag krijgen aan zware metalen. Verbieden vind ik onzinnig, het ligt eerder aan de mentaliteit van de bevolking; in België steken ze nauwelijks vuurwerk af en in Nederland voor miljoenen euro's...
Mischien helpt hoger belasten (van dat geld kunnen weer een hoop brandwonden verholpen worden). Als vuurwerk schadelijke geluidsniveau's veroorzaakt en zorgt voor zeer ernstige vervuiling mag het van mij wel wat minder.
Overdaad schaadt zegt men vaak. Siervuurwerk vind ik mooi, maar dat uitsloofgedoe van mensen die 2000 euro aan 6-miljoenklappers uitgeven...

REIE
....is stoer.

pokkeherrie roels.

maarja.

ik kick op alles wat klabam doet.
(of dergelijke geluiden maakt)

dit jaar1 flashbang ontsteken

niet vragen hoe ik eraan kom.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 21:07
Dr.FEY
Avatar van Dr.FEY
Dr.FEY is offline
hoe kom je eraan en hoe kan ik er aan komen???? dit blijft onderons en anders mail je het maar
__________________
It's |Dr.FEY|
Met citaat reageren
Oud 12-11-2002, 19:27
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Verbieden zal inderdaad niet helpen, dat is waar.

Maar ik denk dat het wel wat milieuvriendelijker mag. Vinden jullie dit trouwens niet geldverspilling?
Met citaat reageren
Oud 12-11-2002, 19:54
Dr.FEY
Avatar van Dr.FEY
Dr.FEY is offline
Je hebt alleen de allerdaagse dingen nodig hiermee bedoel ik: voedsel, water huishoudspullen meubelen. je hebt ooki geen computer nodig tog? das alleen voor de minder belangrijke dingen mobiele telefoons? alcohol en noem maar op vuurwerk is daar ook een deel van.
__________________
It's |Dr.FEY|
Met citaat reageren
Oud 13-11-2002, 09:51
mausi
mausi is offline
Vuurwerk wordt superzelden afgestoken en het hoort bij de sfeer!
Met citaat reageren
Oud 15-11-2002, 15:48
Verwijderd
Citaat:
Dr.FEY schreef:
hoe kom je eraan en hoe kan ik er aan komen???? dit blijft onderons en anders mail je het maar
connecties @ KCT
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-11-2002, 17:23
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Vuurwerk kan je vrij weinig aan doen, helaas.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2002, 17:50
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Dr.FEY schreef:
Je hebt alleen de allerdaagse dingen nodig hiermee bedoel ik: voedsel, water huishoudspullen meubelen. je hebt ooki geen computer nodig tog? das alleen voor de minder belangrijke dingen mobiele telefoons? alcohol en noem maar op vuurwerk is daar ook een deel van.
Computer heeft wel nut: samen met internet is het een medium. Net zoals de TV. En nog wel meer nut. Je het het nodig voor school..

Alcohol is in geen vergelijking tot vuurwerk aangezien alcohol niet schadelijk voor het milieu is.
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 16-11-2002, 12:07
Verwijderd
Citaat:
dystopia schreef:
Computer heeft wel nut: samen met internet is het een medium. Net zoals de TV. En nog wel meer nut. Je het het nodig voor school..

Alcohol is in geen vergelijking tot vuurwerk aangezien alcohol niet schadelijk voor het milieu is.
ik vind niet dat je moet gaan zeiken over 1 dag graftakke herrie bovendien ruiken die kruitdampen lekker ^_^'

dat prikt zo lekker in je neus.
net als pepperspray.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2002, 18:01
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
Havock schreef:
ik vind niet dat je moet gaan zeiken over 1 dag graftakke herrie bovendien ruiken die kruitdampen lekker ^_^'

dat prikt zo lekker in je neus.
net als pepperspray.

Freak
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 16-11-2002, 18:35
alwaysgood
alwaysgood is offline
is het niet slim om vuurwerk te maken van papier of dergelijke wat wordt afgebroken door bacterien?
__________________
Do or do not. There's no try
Met citaat reageren
Oud 16-11-2002, 19:01
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
alwaysgood schreef:
is het niet slim om vuurwerk te maken van papier of dergelijke wat wordt afgebroken door bacterien?
Het meeste wordt (gelukkig) gemaakt van papier.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2002, 19:06
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Havock schreef:
ik vind niet dat je moet gaan zeiken over 1 dag graftakke herrie bovendien ruiken die kruitdampen lekker ^_^'
1 dag? Legaal gezien een paar uur maar we weten allebei dat dat bullshit is. 2de wat je zegt: ooit aan oorlogsslachtoffers en huisdieren gedacht?

Citaat:
dat prikt zo lekker in je neus.
net als pepperspray.
Ga 't leger in ofzo
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-11-2002, 00:26
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Weet je wat ook milieuvervuiling is? Al het ijzerwerk dat jagers elk jaar de natuur in schieten. Nou, dát mag van mij afgeschaft worden. We hebben 't zelf zo ver gebracht dat we voor voedsel niet langer afhankelijk zijn van jagen, dan moet 't ook niet als entertainment worden voortgezet. Men jaagde voor eten en kleding e.d, echt niet voor de lol. Maargoed, that's a whole different issue.

Vuurwerk is vaak mooi, en ik heb er geweldige herrineringen aan uit mijn kindertijd. Ik keek er het hele jaar naar uit. Vrijwel al het vuurwerk wordt van papier gemaakt.

Hoe saai wil je het leven helemaal maken, man?
__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?
Met citaat reageren
Oud 17-11-2002, 01:26
dystopia
dystopia is offline
Oh? Wil je beweren dat vuurwerk milieuvriendelijk is? Enne het argument dat anderen er last van hebben staat nog steeds. Hier, in mijn buurt, loopt men al rond half december met knalvuurwerk te klooien. Heb ik toevallig buurtjes die honden hebben. Die durven met die honden niet op straat. Die honden worden soms gepest. Zelfs als ze binnen zitten in huis worden ze gek van het geknal. Nou is dat niet representatief voor de rest van Nederland maar ik kan me voorstellen dat het elders er ook zo aan toe gaat. Er hebben dus -naast het milieu, dat meer een morele kwestie is- wel degelijk mensen en dieren last van.

Andere morele kwestie is dat ik het persoonlijk geldverkwisting vind. Helaas spelen trendsetters daar knap op in met hun feestdagen. Het is niet voor niks dan Sinterklaas, Kerst en Nieuwjaar allemaal in december vallen. Elk jaar als ik hoor hoeveel _legaal_ vuurwerk er in de lucht is geschoten/gegooid om te vieren dat de Aarde nog steeds bestaat moet ik toch even slikken. Terwijl, ironisch genoeg, er a) dmv. vuurwerk het milieu verslechterd wordt dat mogelijk kan betekenen dat de Aarde 't minder lang volhoud en de mensheid minder nieuwjaar kan vieren b) bakken met geld over de balk gegooid worden om feest te vieren wat onze eigen economie welliswaar stimuleert terwijl er andere volken zijn waarbij de mensen niet eens een feestje kunnen vieren 1x per jaar.

Maar goed. Allemaal lekker koppie in 't zand heh? Kan jou 't verekken hoe mensen over 300 jaar tegen onze keuzes tov. het milieu en geldkwesties aankeken.
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 17-11-2002, 01:57
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Er zijn zo ontzettend veel dingen die bijdragen aan de wereld hoe die eruit zal zien over 4 of 5 generaties, wil je die allemaal dan maar afschaffen? Ik zeg; pak het groot aan. Als het zo'n groot probleem is; er is nog een hoop ongemoderniseerde industrie in de wereld, illegale afvallozingen, onefficient recyclesysteem, veel te veel auto's natuurlijk, enzovoorts. Weet je hoe vervuilend het massale vliegverkeer van tegenwoordig is? Kap daar ook maar mee. Zeiken over vuurwerk is zo onbenullig... Net alsof je een verklaring nodig hebt voor wat er nou allemaal ons mileu vervuilt. Dat wil je echt niet op een rijtje zetten, hoor.

Als 30% van de misdaden door mensen van 15-20 geplaagd worden, ben jij dan voor betere controle op de 0,1% groep van 60-70?
__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?
Met citaat reageren
Oud 17-11-2002, 03:06
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Nate schreef:
Er zijn zo ontzettend veel dingen die bijdragen aan de wereld hoe die eruit zal zien over 4 of 5 generaties, wil je die allemaal dan maar afschaffen? Ik zeg; pak het groot aan. Als het zo'n groot probleem is; er is nog een hoop ongemoderniseerde industrie in de wereld, illegale afvallozingen, onefficient recyclesysteem, veel te veel auto's natuurlijk, enzovoorts. Weet je hoe vervuilend het massale vliegverkeer van tegenwoordig is? Kap daar ook maar mee. Zeiken over vuurwerk is zo onbenullig... Net alsof je een verklaring nodig hebt voor wat er nou allemaal ons mileu vervuilt. Dat wil je echt niet op een rijtje zetten, hoor.
Alle kleine beetjes helpen. Wie het kleine niet eerst. Je moet ergens beginnen. Daarnaast kun je op wereldniveau kijken ipv. alleen Nederland - waar jij ook enigzins mee begint door illegale afvallozingen te noemen. Ik zeg overigens niet ik pro-illegale afvallozingen ben, bijvoorbeeld. Dat is ook iets waar ik tegen ben. Auto's bijvoorbeeld ook. Ik ben van mening dat openbaar vervoer stukken efficienter en meer schaalbaar is. Leg mij maar uit hoe ik -behalve demonstratie- iets tegen ongemoderniseede industrie en illegale afvallozingen kan doen. Vuurwerk is wel iets waar ik zelf invloed op kan uitoefenen door het te boycotten - dat ik ook doe. Sterker nog, ik doe helemaal niet mee aan die commerciele trend. Ik SMS niemand met gelukkig nieuwjaar. Ik bel niemand op. Slechts uit respect geef ik mijn familie een zoen en drink ik een glaasje champagne mee. Dat is alles. En ja, die zaken die het milieu vervuilen wil ik op een rijtje hebben aangezien ik zeker niet aan struisvogelpolitiek wil doen ik onze latere generaties (dus niet over alleen over 80-100 jaar maar ook daarna) een 'kanker-Aarde' cadeau doe.

Citaat:
Als 30% van de misdaden door mensen van 15-20 geplaagd worden, ben jij dan voor betere controle op de 0,1% groep van 60-70?
Ja leuk. Wat heeft dat hiermee te maken?
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 17-11-2002, 11:27
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Ik bedoel te zeggen dat als er dankzij mensen als jou een verbod komt of vuurwerk (of hoe dat ook uitgewerkt gaat worden als 't als een probleem wordt gezien), dat ik dan bij mezelf denk 'fijn, hebben ze nu het gevoel toch iets bereikt te hebben?'

Ik bedoel, sluit je aan bij Greenpeace en bevecht Shell en de walvisvaart ofzo, daar heb je mij en 'the ordinary citizen' niet mee. Straks is d'r door al die onzin sowieso niks meer om te vervuilen.

Confetti met Carnaval ook maar afschaffen? Slingers met verjaardagen? Kerstbomen en versieringen met kerst? Pakpapier met Sinterklaas? Paaseieren met pasen? Zullen we dan ook de krant maar afschaffen? Al dat papier, kijk gewoon het journaal! Oh, en nou we het er toch over hebben, schaf dan alle tijdschriften maar af. Dat kan tegenwoordig 'cyber', over internet enzo, weetje.

Nogmaals; hoe saai wil je de wereld helemaal maken? Fijn, schaf jij maar alles af. Kijken hoe vrij en blij jij in je 'schone' wereld bent.

Sidenote; I'm all for een schoner milieu. Maar pak daar dan jezelf toch niet mee... Dit soort acties zie ik meer als een soort 'onmacht', omdat 't ff niet wil lukken tegen de grotere concerns.
__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?

Laatst gewijzigd op 17-11-2002 om 11:29.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2002, 12:39
Yamyam
Yamyam is offline
Ik weet niet HOE slecht het is voor het mileu; daar verdiep ik me nog wel ooit eens in; maar vuurwerk bij nieuwjaar is wel een hele leuke traditie die wat mij betreft in ere gehouden mag worden. Alleen moeten de mensen leren hun eigen troep ook weer op te ruimen en daar mag best wat meer aandacht aan besteed worden.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2002, 12:42
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Citaat:
Nate schreef:
Ik bedoel te zeggen dat als er dankzij mensen als jou een verbod komt of vuurwerk (of hoe dat ook uitgewerkt gaat worden als 't als een probleem wordt gezien), dat ik dan bij mezelf denk 'fijn, hebben ze nu het gevoel toch iets bereikt te hebben?'

Ik bedoel, sluit je aan bij Greenpeace en bevecht Shell en de walvisvaart ofzo, daar heb je mij en 'the ordinary citizen' niet mee. Straks is d'r door al die onzin sowieso niks meer om te vervuilen.

Confetti met Carnaval ook maar afschaffen? Slingers met verjaardagen? Kerstbomen en versieringen met kerst? Pakpapier met Sinterklaas? Paaseieren met pasen? Zullen we dan ook de krant maar afschaffen? Al dat papier, kijk gewoon het journaal! Oh, en nou we het er toch over hebben, schaf dan alle tijdschriften maar af. Dat kan tegenwoordig 'cyber', over internet enzo, weetje.

Nogmaals; hoe saai wil je de wereld helemaal maken? Fijn, schaf jij maar alles af. Kijken hoe vrij en blij jij in je 'schone' wereld bent.

Sidenote; I'm all for een schoner milieu. Maar pak daar dan jezelf toch niet mee... Dit soort acties zie ik meer als een soort 'onmacht', omdat 't ff niet wil lukken tegen de grotere concerns.

Amen
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 17-11-2002, 17:40
The Crash Bash
Avatar van The Crash Bash
The Crash Bash is offline
Kijk het is slecht voor het milieu mischien maar we steken het maar heel weinig af.
Auto's zijn nog slechter dus moeten ze weg???
Als je gaat kijken dan zijn er nog veel meer slechte dingen dus wat maakt vuurwerk nu uit?
Moeten we dan alles opgeven + de aarde is toch al vervuild!
__________________
What if tomorrow the war could be over? Isn't that worth fighting for? Isn't that worth dying for?Friends: Denise 01, Lionheart.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2002, 19:46
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
Yamyam schreef:
Ik weet niet HOE slecht het is voor het mileu; daar verdiep ik me nog wel ooit eens in; maar vuurwerk bij nieuwjaar is wel een hele leuke traditie die wat mij betreft in ere gehouden mag worden. Alleen moeten de mensen leren hun eigen troep ook weer op te ruimen en daar mag best wat meer aandacht aan besteed worden.
Als je mijn eerste post is even leest vind je daar genoeg links om je er in te verdiepen. Ik zorg dat ik mijn posts altijd goed gefundeerd heb d.m.v. links naar onderzoeken!
Een hele leuke traditie? De Chinezen begonnen ermee om boze geesten weg te jagen , leuke tradiditie zeg .

The Crash Bash en Nate:

Jullie kunnen vliegverkeer, auto's, confetti en slingers nu wel vergelijken met vuurwerk. Maar besef dat jullie appels met peren vergelijken. Vliegverkeer is er om mensen te verplaatsen, confetti wordt volgens mij in het milieu afgebroken (maar ik zie het nut van confetti er trouwens niet van in), en slingers kunnen hergebruikt worden en als ze naar de klote zijn gaan ze in het oud papier.
Er zijn inderdaad ook bepaalde afvallozingen die afgeschaft moeten worden, maar zoals Dystopia al zei, alle kleine dingen helpen, en we moeten tenslotte ergens beginnen.
Vuurwerk is maar een keer te gebruiken, het is milieuvervuilend, mensen met een gevoelig gehoor en dieren vinden het niet zo leuk.

Dystopia:

Met jou ben ik het volledig eens. Ik ga dit jaar geen geld verspillen aan vuurwerk en ik raak het ook niet aan. Boycotten die rotzooi.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2002, 19:56
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Kerstbomen en versieringen met kerst? Pakpapier met Sinterklaas? Paaseieren met pasen? Zullen we dan ook de krant maar afschaffen? Al dat papier, kijk gewoon het journaal! Oh, en nou we het er toch over hebben, schaf dan alle tijdschriften maar af. Dat kan tegenwoordig 'cyber', over internet enzo, weetje.

Kerstbomen zijn eigenlijk wel een beetje overbodig, ik zou het niet erg vinden als we zonder zaten. Maar ik denk dat voor elke kerstboom die omgehakt wordt gewoon weer een niuewe geplant wordt.

Paaseieren horen in dit rijtje niet thuis.

De krant die gaat naar het oud papier pakpapier ook. Het papier waarop elke krant wordt gedrukt lijkt volgens mij ook gerecycled papier.

Papier gaat ook naar het oud papier, tijdschriften ook.

Over een tijdje zullen we wel klaar zijn om het zonder papier te doen. De makelaardij waar mijn vader directeur is heeft recent het archief gedigitaliseerd. Langzaam gaan we dus steeds minder papier gebruiken.

Maar in het vuurwerkgebruik zie ik geen verandering.


Heb jij hier nog iets op te zeggen?
Met citaat reageren
Oud 17-11-2002, 20:38
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
S@nder schreef:
Over een tijdje zullen we wel klaar zijn om het zonder papier te doen. De makelaardij waar mijn vader directeur is heeft recent het archief gedigitaliseerd. Langzaam gaan we dus steeds minder papier gebruiken.
Ik vraag me eigenlijk af hoe schoon digitale opslag is, het maken van processoren e.d. levert vrij veel chemisch afval op.

Overigens blijf ik vuurwerk leuk vinden, mensen kiezen er zelf voor en verbieden zal alleen maar resulteren in meer illegale zooi.
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-11-2002, 20:42
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
misschien gewoon strengeremilieu-eisen stellen aan vuurwerk?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 17-11-2002, 21:15
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef:
Ik vraag me eigenlijk af hoe schoon digitale opslag is, het maken van processoren e.d. levert vrij veel chemisch afval op.

Overigens blijf ik vuurwerk leuk vinden, mensen kiezen er zelf voor en verbieden zal alleen maar resulteren in meer illegale zooi.
Verbieden zal inderdaad niet lukken. De geschiedenis vertelt ons dat dat tijdens de drooglegging in de VS (alcohol werdt toen verboden) ook niet lukte. Met allerlei nare gevolgen.

Vuurwerk is ook zoiets wat mensen echt graag willen (zoals ook bij alcohol) dus dat zou niet lukken.

misschien gewoon strengeremilieu-eisen stellen aan vuurwerk?

Dat lijkt mij een goed idee, maar ik weet zelf niks van de milieu-eisen.

*gaat even googlen*
Met citaat reageren
Oud 31-12-2002, 16:21
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Vuurwerk veroorzaakt zware milieubelasting (6% van jaarlijke autoverkeer)

ROTTERDAM - Het vuurwerkfestijn dat losbarst na de jaarwisseling zorgt in een korte tijd voor een flinke luchtverontreiniging. De fijne stof die dan vrijkomt is 6 procent van de stof die het autoverkeer in Nederland jaarlijks uitstoot, aldus de DCMR Milieudienst Rijnmond.

De verontreiniging kan schadelijk zijn voor de gezondheid van mensen, maar dat is sterk persoonsgebonden. "Het heeft alles te maken met de lichamelijke conditie van mensen", zegt een woordvoerster van de DCMR. Daarbij komt dat de vuurwerkverontreiniging maar van korte duur is, zodat de mens er maar kort aan wordt blootgesteld. De vervuiling is op z'n hevigst net na middernacht en duurt ongeveer vier uur. "Daarna daalt het weer tot een redelijk niveau."

Een andere factor is het weer, temperatuur en locatie. Bij mist blijft 'vuurwerksmog' die bestaat uit fijne stof en zware metalen, veel langer hangen dan bij een jaarwisseling met veel wind of regen. Fijne stof is een verzamelnaam van allerlei stofdeeltjes. De belangrijkste stoffen die vuurwerk in de lucht brengt, zijn chloor, barium, strontium en zwavel. De giftige zware metalen barium en strontium die met vuurwerk vrijkomen, zorgen voor de kleureffecten in de lucht.

De verontreiniging begint in de loop van oudjaarsavond, waarna er tussen 23.00 en 24.00 uur een dip is, "vermoedelijk omdat mensen dan gaan aftellen en toasten". Daarna neemt de verontreiniging in alle hevigheid weer toe. Over een eventuele alarmfase wil de woordvoerster niet spreken. "Dan moet er echt sprake zijn van een langdurige blootstelling aan een verontreiniging." Bron
LMD. Stelling bewezen voor mij.
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 31-12-2002, 16:43
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
S@nder schreef:
Natuurlijk de server kost energie. Maar dit forum is niet zo nutteloos, je kan hier discussies voeren, wat iets toeveogt aan het alledaagse leven. En de energie die gebruikt wordt is lang niet zo milieubelastend als een dag vuurwerk. Daar komt ook nog bij dat vuurwerk pure geldverspilling is, en dat er op 1 januari een hele berg afval op straat ligt.

Geen appels met peren vergelijken.

Kunnen jullie a.u.b. de rapporten even lezen en dan een gefundeerde mening geven in plaats van deze zinloze antwoorden?
Kheb de rest niet gelezen (ja, te lui idd) maar vergelijk dan bijvoorbeeld vuurwerk met formule 1.
Beiden nutteloos (althans, je kan het leuk vinden, maar écht nut heeft het toch niet?) en beiden zijn slecht voor het milieu.

Laat ze dan eerst al die racewedstrijdjes enzo maar afschaffen, dát is pas onzin + vééél vaker dan vuurwerk.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2002, 17:41
Verwijderd
Citaat:
dystopia schreef:
LMD. Stelling bewezen voor mij.
Hier staat dat het evenveel 'fijne stof' vrijkomt, als 6% van de auto's jaarlijks. Maar dan schrijven ze er niet bij of die fijne stof als enige voor de luchtverontreiniging zorgt, of dat er ook nog andere dingen zijn, die vor luchtverontreiniging kunnen zorgen. En ook staat er niet voor hoeveel % van de totale luchtverontreiniging auto's zorgen.

Maar het is wel een goed idee om te kijken naar schoner vuurwerk, zodat er minder verontreiniging komt.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2002, 17:58
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Boogie schreef:
Ik denk dat vuurwerk relatief een hele kleine vervuiler is, omdat het alleen met Oud en Nieuw en met enkele feesten wordt gebruikt.
Nee, dat valt tegen. In de krant (Tubantia) stond vandaag dat vuurwerk voor meer vervuiling zorgt dan luchtvaart, binnenvaart of spoorwegen. En: 'In een etmaal ontstaat ongeveer 1 miljoen kilogram fijne stof. Dat is 6 % van de jaarlijkse uitstoot door het verkeer. Siervuurwerk is hiervan de grootste veroorzaker.'

En toch ben ik niet tegen het afschaffen van vuurwerk. Ik vind het wel een leuke traditie, het ziet er leuk uit, en één keer per jaar mogen we het wel gebruiken vind ik. Als iedereen zich maar een beetje matigt, en niet de hele dag doorgaat met het afsteken van vuurwerk, zoals hier in de buurt nogal eens gebeurt, denk ik dat we de vervuiling al kunnen beperken.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2002, 18:46
Verwijderd
Daar zat ik toevallig over te denken vanmiddag toen ik door een groepje jochies die rotjes aan het afsteken waren fietste; wat een stank! Helemaal mee eens dus (ik steek toch bijna niks af ).
Misschien moet vuurwerk in de toekomst alleen nog maar door professionelen worden afgestoken; nauwelijks nog ongelukken, en minder vuurwerk.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2002, 20:36
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
ach wat een onzin. autorijden en fabrieken die veroorzaken pas echte luchtvervuiling. dit pleziertje mag de mensen niet ontnomen worden bij het nieuwe jaar. niet met deze reden iig.


Kenny (die vind dat vuurwerk het gehele jaar door afgestoken mag worden zoals ik belgie
Met citaat reageren
Oud 01-01-2003, 09:35
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
dystopia schreef:
LMD. Stelling bewezen voor mij.
Dat het vervuilt misschien, niet dat er iets aan gedaan moet worden
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 01-01-2003, 16:21
Verwijderd
Citaat:
de ballonnenman schreef:
Hier staat dat het evenveel 'fijne stof' vrijkomt, als 6% van de auto's jaarlijks. Maar dan schrijven ze er niet bij of die fijne stof als enige voor de luchtverontreiniging zorgt, of dat er ook nog andere dingen zijn, die vor luchtverontreiniging kunnen zorgen. En ook staat er niet voor hoeveel % van de totale luchtverontreiniging auto's zorgen.

Maar het is wel een goed idee om te kijken naar schoner vuurwerk, zodat er minder verontreiniging komt.
zoals fluoriserende balonnen?
Met citaat reageren
Oud 01-01-2003, 16:57
DEChengst
Avatar van DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
linda85 schreef:
maar vergelijk dan bijvoorbeeld vuurwerk met formule 1.
Beiden nutteloos en beiden zijn slecht voor het milieu.

Laat ze dan eerst al die racewedstrijdjes enzo maar afschaffen, dát is pas onzin + vééél vaker dan vuurwerk.
Formule 1 is juist goed voor het milieu.

Ten eerste plant de FIA ieder jaar een hoeveelheid bos, die 3 maal de uitstoot van de geproduceerde CO2 uitstoot opneemt. Netto geeft Formule 1 dus juist een afname van de hoeveelheid CO2 in de lucht, en hiermee een reductie van het mogelijke broeikas effect.

Ten tweede wordt er in de Formule 1 juist heel veel onderzoek gedaan naar onder andere verbranding binnen een motor. Onderzoek dat weer gebruikt wordt om de weg auto's zuiniger te maken.
__________________
PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje
Met citaat reageren
Oud 02-01-2003, 11:02
very drunk driver
Avatar van very drunk driver
very drunk driver is offline
onzin dat vuurwerk dat wordt afgestoken is echt verwaarloosbaar in vergelijking met andere milieuvervuilingen

weet je dat als je het tropisch regenwoud omkapt dat dat beter is voor het milieu want dat bos stoot co2 af omdat het al zo oud is. het is alleen schadelijk voor de beesten die er wonen.

soms gaan de milieuactivisten veel te snel zeggen iets terwijl het niet waar is
__________________
haast je niet, we komen toch allemaal tegelijk aan bij nieuwjaar
Met citaat reageren
Oud 02-01-2003, 16:31
Veenbes
Avatar van Veenbes
Veenbes is offline
Citaat:
verydrunkdriver schreef:
onzin dat vuurwerk dat wordt afgestoken is echt verwaarloosbaar in vergelijking met andere milieuvervuilingen
De hoeveelheid fijne stof (chloor, barium, strontium en zwavel) die vrijkwam met het afsteken van vuurwerk dinsdagnacht kwam overeen met 6% van de stof die het autoverkeer in Nederland jaarlijks uitstoot. Verwaarloosbaar?! Lijkt me niet.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2003, 16:37
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Desecrator schreef:
Formule 1 is juist goed voor het milieu.

Ten eerste plant de FIA ieder jaar een hoeveelheid bos, die 3 maal de uitstoot van de geproduceerde CO2 uitstoot opneemt. Netto geeft Formule 1 dus juist een afname van de hoeveelheid CO2 in de lucht, en hiermee een reductie van het mogelijke broeikas effect.

Ten tweede wordt er in de Formule 1 juist heel veel onderzoek gedaan naar onder andere verbranding binnen een motor. Onderzoek dat weer gebruikt wordt om de weg auto's zuiniger te maken.
Het feit dat ze zowel een vervuilende factor als een oplossende factor hebben (het planten van bomen) zegt niet die vervuilende factor dan niet meer erg is.
Ik bedoel: racen blijft slecht. Laat ze dan alleen die bomen planten!
En dat onderzoek naar zuinigere auto's kan ook gewoon gebeuren. Dan gaat het echt puur om het ontwikkelen van zuinigere motors en zullen andere aspecten er dus niet bij hoeven te komen (zoals het extra hard moeten laten gaan van een auto. Want het gaat er bij de Formule 1 toch voornamelijk om het winnen van zo'n wedstrijd).
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Vuurwerk 10% duurder
apekop123
31 29-11-2002 21:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:20.