Oud 07-07-2004, 16:04
Godfather
Godfather is offline
Hoi,

Ik heb net m'n havo diploma gehaald en sta nu ingeschreven om vwo te gaan doen.
Nu begin ik te twijfelen omdat ik eigenlijk wel toe ben aan een nieuwe uitdaging (en nieuwe school, nieuwe mensen, etc.)
Ik twijfel nu dus ofdat ik niet beter eerst HBO Recht kan gaan doen, en daarna WO.
Op de site van de HAN (www.han.nl ) stond echter dit bericht:
Citaat:
Wellicht heb je gehoord dat staatssecretaris Nijs (OCW) van mening is dat alléén studenten met een universitaire bachelor- en masteropleiding uiteindelijk in aanmerking kunnen komen voor een togaberoep. Dit plan heeft landelijk veel commentaar opgeroepen. Uiteraard hopen wij dat zij haar mening herziet en dat je na het afronden van de opleiding HBO-Rechten én het behalen van een juridisch masterdiploma, je in aanmerking komt voor het traject dat uiteindelijk leidt tot een togaberoep.
Nu vraag ik me af: wat moet ik hier mee? Is dit recente informatie en moet ik me echt zorgen gaan maken als ik daadwerkelijk kies voor de HBO opleiding, of kan ik na deze opleiding gewoon WO Recht gaan doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-07-2004, 16:31
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Na het voltooien van een HBO recht bachelor moet je nog een flink schakelprogramma voltooien voordat je wordt toegelaten tot de master op het WO. Je kunt die route pakken, met de kans dat je geen toga beroep kunt uitoefenen, of je doet 1 jaar HBO en haalt je propedeuse en stroomt zo in het 1e jaar WO rechten in.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 17:11
Verwijderd
Doe VWO, je mist een hoop stuk kennis als je na het HBO rechten op de universiteit gaat doen.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 17:16
Sven
Avatar van Sven
Sven is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 07-07-2004 @ 17:31 :
of je doet 1 jaar HBO en haalt je propedeuse en stroomt zo in het 1e jaar WO rechten in.
Dat kan niet meer toch.. meeste studies hebben geen officiele propedeuse meer sinds het bachelor/master systeem..

VWO is gewoon de beste basis voor een universitaire studie, en uiteindelijk is het de makkelijkste weg.. ff doorzetten..
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 17:35
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Sven schreef op 07-07-2004 @ 18:16 :
VWO is gewoon de beste basis voor een universitaire studie, en uiteindelijk is het de makkelijkste weg.. ff doorzetten.. [/B]
VWO biedt niets extra voor een WO studie rechten.

Hoe dat nu ligt met toelating weet ik niet, als geen propedeuse meer wordt afgegeven op het HBO zou een cijferlijst dat het 1e jaar is behaald wellicht ook voldoende zijn. Don't ask me.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 17:36
Sven
Avatar van Sven
Sven is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 07-07-2004 @ 18:35 :
VWO biedt niets extra voor een WO studie rechten.

Hoe dat nu ligt met toelating weet ik niet, als geen propedeuse meer wordt afgegeven op het HBO zou een cijferlijst dat het 1e jaar is behaald wellicht ook voldoende zijn. Don't ask me.
Nouja.. het bied iig toegang zonder problemen en gezeik over geen toga beroepen uitoefenen etc
Maar inhoudelijk weet ik niet veel van de studie rechten, mijn reactie was meer algemeen gericht..

Met een zogenaamde 60 puntenverklaring krijg je voor zover ik weet geen toegang tot de universiteit, dat is meer voor als je vrijstellingen wilt bij een andere opleiding en er geen p meer is,,

Laatst gewijzigd op 07-07-2004 om 17:39.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 19:09
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 07-07-2004 @ 18:11 :
Doe VWO, je mist een hoop stuk kennis als je na het HBO rechten op de universiteit gaat doen.
En die doe je wel op op het vwo? Er is geen verschil tussen havo/vwo op de hoeveelheid stof na. Dus als je je havo een beetje goed doorlopen hebt moet het heus wel lukken op de universiteit. Mischien moet je wat harder werken maar lijkt me dat je dat er wel voor over hebt.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 19:17
Verwijderd
Citaat:
Blackwater_park schreef op 07-07-2004 @ 20:09 :
En die doe je wel op op het vwo? Er is geen verschil tussen havo/vwo op de hoeveelheid stof na. Dus als je je havo een beetje goed doorlopen hebt moet het heus wel lukken op de universiteit. Mischien moet je wat harder werken maar lijkt me dat je dat er wel voor over hebt.
Doe niet zo absurd. Natuurlijk zit er wel verschil in HAVO en VWO. VWO gaat dieper op de stof in.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 19:31
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Sylph schreef op 07-07-2004 @ 20:17 :
Doe niet zo absurd. Natuurlijk zit er wel verschil in HAVO en VWO. VWO gaat dieper op de stof in.
Van die stof gebruik je zo goed als niets bij WO rechten.

Wat vooral belangrijk is, dat is het vereiste begrips- en uitdrukkingsvermogen in woord en schrift. Dat laatste is vooral een probleem voor havisten denk ik.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 20:11
Verwijderd
Citaat:
Blackwater_park schreef op 07-07-2004 @ 20:09 :
En die doe je wel op op het vwo? Er is geen verschil tussen havo/vwo op de hoeveelheid stof na.
Jawel. Havo is meer feitjes opdreunen, vwo is meer 'nadenken' en toepassen, zeg maar. De hoeveelheid stof is één ding waarin het vwo verschilt van de havo.

HAVO: hoger algemeen voortgezet onderwijs
VWO: voorbereidend wetenschappelijk onderwijs

dus: vwo bereid je voor op universiteit en havo niet. Dus: er moet een verschil zitten tussen de beide, een niveauverschil welteverstaan, geen werkdrukverschil. Anders hadden havo en vwo wel dezelfde boeken, dezelfde examens en dezelfde toetsen gehad. En dat hebben ze niet.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 20:41
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 07-07-2004 @ 21:11 :
Jawel. Havo is meer feitjes opdreunen, vwo is meer 'nadenken' en toepassen, zeg maar. De hoeveelheid stof is één ding waarin het vwo verschilt van de havo.

HAVO: hoger algemeen voortgezet onderwijs
VWO: voorbereidend wetenschappelijk onderwijs

dus: vwo bereid je voor op universiteit en havo niet. Dus: er moet een verschil zitten tussen de beide, een niveauverschil welteverstaan, geen werkdrukverschil. Anders hadden havo en vwo wel dezelfde boeken, dezelfde examens en dezelfde toetsen gehad. En dat hebben ze niet.

Dan zitten mensen die ik ken op vreemde vwo's, want die hebben bijna dezelfde boeken als ik op de havo had, krijgen op dezelfde manier les, moeten dezelfde dingen doen. Alleen ze moeten meer in minder tijd.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 20:42
Sir_Cramlek
Avatar van Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 07-07-2004 @ 20:09 :
En die doe je wel op op het vwo? Er is geen verschil tussen havo/vwo op de hoeveelheid stof na. Dus als je je havo een beetje goed doorlopen hebt moet het heus wel lukken op de universiteit. Mischien moet je wat harder werken maar lijkt me dat je dat er wel voor over hebt.
O ja joh? Wat een onzin. Op het VWO leer je veel meer toepassen en moet je leren om eigen oplossingen voor problemen te verzinnen dan op de HAVO. Daar komt nog eens bij dat je op het VWO meer stof in een jaar doet en dat het VWO een jaar langer is dan de HAVO. Bovendien vallen bij ons in het eerstejaar op onze faculteit 97% van de HBO'ers met hun p af. Dus ga nou niet lopen roepen dat er geen verschil is. Maar ja, dat blijft toch altijd dezelfde discussie op het forum.
__________________
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Scout leader." - Lt. Frank Drebin, "Naked Gun 2 1/2"
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 21:30
Sven
Avatar van Sven
Sven is offline
Ja het aantal afvallers onder de mensen die met een hbo propedeuse toegelaten zijn aan de uni is extreem hoog.. dat is ook de belangrijkste reden waarom ze dit af wilden schaffen.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 21:34
Sven
Avatar van Sven
Sven is offline
Citaat:
Uittocht Hbo-Recht naar universiteit blijft uit

25 november 2003 - Een massale uittocht van studenten Hbo-Recht naar de universiteit is uitgebleven. Ongeveer twintig studenten zijn na het behalen van de propedeuse overgestapt naar een universitaire studie. Daarvan zijn er vijftien begonnen aan een rechtenstudie aan verschillende universiteiten in het land.

In totaal telde de opleiding Hbo-Recht, die vorig jaar als eerste in het land in Den Bosch van start ging, 230 eerstejaars. Gevreesd werd dat een grote groep studenten met een havo-achtergrond na het behalen van de propedeuse Hbo-Recht zouden overstappen naar een universitaire juridische studie. Havisten met een hbo-propedeuse worden immers toegelaten tot het eerste jaar van de universiteit.
Zowel door de opleiding Hbo-Recht als de Universiteit van Tilburg is sterk afgeraden gebruik te maken van deze ‘sluiproute’. ‘Studenten die met een hbo-propedeuse overstappen naar een universitaire studie hebben een slagingspercentage van slechts tien procent om daar de propedeuse in twee jaar te halen’, zegt Ad van Dooren, coördinator Hbo-Recht in den Bosch. Deze cijfers zijn gestoeld op ervaringen met studenten Management, Economie & Recht en Sociaal Juridische Dienstverlening.
Het is voor de studenten beter om de overstap naar de universiteit te maken na afronding van de hbo-opleiding, stelt Van Dooren. Ideaal zou zijn als de student na de hbo-bachelor door kan stromen naar de universitaire masteropleiding. Voor studenten die de universitaire bachelor hebben gevolgd, duurt die studie één jaar. Hbo’ers dienen eerst een schakeljaar te volgen. Universiteiten en hogescholen zijn met elkaar in gesprek om die aansluiting te bekorten. (GR)
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 21:38
Godfather
Godfather is offline
Nou, het was eigenlijk ook niet mijn bedoeling om na het eerste jaar een universitaire studie te gaan doen, maar gewoon nadat ik HBO Recht had afgerond.
Is dat wél aan te raden?
En heb ik dan wel alle mogelijkheden die ik ook zou hebben als ik via het vwo ga?
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 21:43
Sven
Avatar van Sven
Sven is offline
Citaat:
Godfather schreef op 07-07-2004 @ 22:38 :
Nou, het was eigenlijk ook niet mijn bedoeling om na het eerste jaar een universitaire studie te gaan doen, maar gewoon nadat ik HBO Recht had afgerond.
Is dat wél aan te raden?
En heb ik dan wel alle mogelijkheden die ik ook zou hebben als ik via het vwo ga?
Of je alle mogelijkheden hebt is dus niet duidelijk.. zoals je al aangaf in de openingspost.. dat het niet duidelijk is of je een toga beroep kan uitoefenen..

Maargoed.. als je vwo doet ben je 2 jaar eerder klaar dan.. aangezien vwo 2 jaar duurt, en hbo bachelor 4 jaar, en je dan ook nog een pre-master schakeljaar moet volgen omdat je van het hbo komt.. niet echt logische stap dus..
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 21:45
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Ik raad het zwaar af om met je p naar de universiteit te gaan. Je kunt beter VWO doen, sluit beter aan.
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 08-07-2004, 11:18
Verwijderd
HBO recht is waardeloze troep waar je geen donder aan hebt. Doe VWO.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-07-2004, 11:20
Verwijderd
Citaat:
Blackwater_park schreef op 07-07-2004 @ 21:41 :
Dan zitten mensen die ik ken op vreemde vwo's, want die hebben bijna dezelfde boeken als ik op de havo had, krijgen op dezelfde manier les, moeten dezelfde dingen doen. Alleen ze moeten meer in minder tijd.
Nou, bij ons niet.
Ja, we hebben boeken uit dezelfde serie, maar dan de vwo versie, misschien bedoel je dat?

En een voorbeeldje: wiskunde A1,2 op havo is wiskunde A1 op vwo.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2004, 11:27
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 07-07-2004 @ 22:45 :
Ik raad het zwaar af om met je p naar de universiteit te gaan. Je kunt beter VWO doen, sluit beter aan.
Vind ik van niet, juist omdat een VWO opleiding inhoudelijk niet bijster veel (if any) aansluiting biedt op rechten.

Een havist kan natuurlijk 2 jaar VWO doen, maar als hem dat uiteindelijk niet lukt kan hij daar beter achterkomen middels de HBO propedeuse route die maar 1 jaar in beslag neemt. Dat scheelt een jaar en ik denk niet dat het noodzakelijkerwijs volgen van VWO onderwijs de kansen op succes vergroot; een havist die WO niet aankan zal op het WO net zo struikelen als de HBO-p'er.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2004, 12:18
NN
NN is offline
Als je uiteindelijk een universitaire graad in de Rechtsgeleerdheid wil bereiken, kun je het allerbest gewoon eerst VWO doen en daarna gaan studeren.

Via HBO-P is onverstandig omdat je het dan heel erg moeilijk krijgt op de uni. Veel doorstromers uit het HBO lopen studievertraging op.

Een hele HBO-recht opleiding doen en daarna een master betekent dat je eerst een schakelprogramma zal moeten doen en je uiteindelijk ook lang bezig bent.
Daar komt bij dat HBO-recht een inhoudsloze opleiding is. Het is een kruising tussen recht en de HBO-management opleidingen, maar is uiteindelijk nét niks. Je kunt er geen togaberoep mee krijgen, geen beleidsfunctie bij de overheid, geen onderzoekersloopbaan, etc.. Het enige wat je met HBO-recht kan worden is hulpje van een academische jurist.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2004, 12:21
NN
NN is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 07-07-2004 @ 18:35 :
VWO biedt niets extra voor een WO studie rechten.

Zeker wel, je hebt ten eerste meer taalvaardigheid dat goed van pas komt. Verder is een betere basis in algemene vakken als geschiedenis, economie, e.d. ook erg handig.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2004, 12:41
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
NN schreef op 08-07-2004 @ 13:21 :
Zeker wel, je hebt ten eerste meer taalvaardigheid dat goed van pas komt. Verder is een betere basis in algemene vakken als geschiedenis, economie, e.d. ook erg handig.
Nooit iets van gemerkt, en zoals je weet heb ik ook 'maar' havo gedaan. Havo basiskennis van geschiedenis en economie (zelf alleen maar handelswetenschappen gehad) is meer dan ruim voldoende om mee te draaien.

Het is nog maar de vraag in welke mate VWO Engels en Nederlands bijdragen aan noodzakelijke vaardigheden (ik heb zelf een VWO certificaat engels liggen, dus ik kan wel het e.e.a. inschatten). Ik denk dat dit zeer meevalt en dat met havo talenkennis alles prima te doen is. Ik waarschuw daarbij wel voor Duitse teksten van filosofen maar gezien het feit dat ik met 3 jaren Duits op Havo niveau prima vooruit kon lijkt me dit geen echte belemmering. Frans daarentegen...

Je moet gewoon goed kunnen lezen, beargumenten en dit onder woorden kunnen brengen, zowel in schrift als mondeling, als je WO rechten doet. Tenzij je natuurlijk studeert aan een WO instelling die het op MC tentamens gooit.

Dat niet veel havisten het noodzakelijke vermogen tot abstractie beheersen bestrijd ik niet, ik ben dan eerder van mening dat iemand die via de HBO-P route geen WO rechten aan zou kunnen ook vast zal lopen op het VWO.

Laatst gewijzigd op 08-07-2004 om 12:51.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2004, 13:05
NN
NN is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 08-07-2004 @ 13:41 :
Nooit iets van gemerkt, en zoals je weet heb ik ook 'maar' havo gedaan. Havo basiskennis van geschiedenis en economie (zelf alleen maar handelswetenschappen gehad) is meer dan ruim voldoende om mee te draaien.

Het is nog maar de vraag in welke mate VWO Engels en Nederlands bijdragen aan noodzakelijke vaardigheden (ik heb zelf een VWO certificaat engels liggen, dus ik kan wel het e.e.a. inschatten). Ik denk dat dit zeer meevalt en dat met havo talenkennis alles prima te doen is. Ik waarschuw daarbij wel voor Duitse teksten van filosofen maar gezien het feit dat ik met 3 jaren Duits op Havo niveau prima vooruit kon lijkt me dit geen echte belemmering. Frans daarentegen...

Je moet gewoon goed kunnen lezen, beargumenten en dit onder woorden kunnen brengen, zowel in schrift als mondeling, als je WO rechten doet. Tenzij je natuurlijk studeert aan een WO instelling die het op MC tentamens gooit.

Dat niet veel havisten het noodzakelijke vermogen tot abstractie beheersen bestrijd ik niet, ik ben dan eerder van mening dat iemand die via de HBO-P route geen WO rechten aan zou kunnen ook vast zal lopen op het VWO.
Beste froummers,

Hier het bewijs. Sovereign is ook Havo-doorstromer, is maar liefst als 29 en nog niet klaar.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2004, 13:36
Dr. Oetker
Avatar van Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 08-07-2004 @ 13:41 :
Het is nog maar de vraag in welke mate VWO Engels en Nederlands bijdragen aan noodzakelijke vaardigheden (ik heb zelf een VWO certificaat engels liggen, dus ik kan wel het e.e.a. inschatten). Ik denk dat dit zeer meevalt en dat met havo talenkennis alles prima te doen is.
Je vergeet Latijn/Grieks, Duits en Frans en evtentuele andere moderne talen hier te noemen. Als jij een andere taal bestudeert, leer je je ook beter uitdrukken in je eigen taal. Twee jaar extra vreemde talen levert denk ik meer taalvaardigheid op dan een jaartje een vak leren op het beroepsonderwijs.
__________________
De man die bakt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-07-2004, 13:43
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
NN schreef op 08-07-2004 @ 14:05 :
Beste froummers,

Hier het bewijs. Sovereign is ook Havo-doorstromer, is maar liefst als 29 en nog niet klaar.
Je bedoelt eigenlijk te zeggen dat ik 1 jaar verprutst heb met werken, 1 jaar met versneld VWO, en 3 jaar HBO. Ik neem aan dat de meesten niet de selectiefouten zullen maken die ik heb gemaakt.

Rechten rond ik netjes in +/- 4 jaar af, so there.

Laatst gewijzigd op 08-07-2004 om 13:47.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2004, 13:44
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Dr. Oetker schreef op 08-07-2004 @ 14:36 :
Je vergeet Latijn/Grieks, Duits en Frans en evtentuele andere moderne talen hier te noemen. Als jij een andere taal bestudeert, leer je je ook beter uitdrukken in je eigen taal. Twee jaar extra vreemde talen levert denk ik meer taalvaardigheid op dan een jaartje een vak leren op het beroepsonderwijs.
Latijn en grieks zijn in het geheel niet noodzakelijk voor rechten, totaal overbodig zelfs. Duits kom je maar weinig tegen, Frans nog minder (zo goed als niet). Engels en NL zijn het belangrijkste.

Ik raad TS aan om een HBO-P rechten te halen, dan heeft hij die alvast. Kijk dan een half jaar aan op de uni of je het niveau aan kunt. Zo niet, dan kan je gemakkelijk je route op het HBO weer vervolgen.

Laatst gewijzigd op 08-07-2004 om 13:50.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2004, 18:04
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Godfather schreef op 07-07-2004 @ 22:38 :
Nou, het was eigenlijk ook niet mijn bedoeling om na het eerste jaar een universitaire studie te gaan doen, maar gewoon nadat ik HBO Recht had afgerond.
Is dat wél aan te raden?
En heb ik dan wel alle mogelijkheden die ik ook zou hebben als ik via het vwo ga?
Dat is helemaal af te raden, kun je nog beter met je p instromen. Als jij met je HBO bachelor doorgaat voor de Wo master, zul je sowieso een schakeljaar moeten doen, en je mag als je die master hebt nog geen togaberoep uitoefenen. Daarnaast loop je maar liefst 3 jaar achter op de mensen die wél een WO bachelor hebben.
Citaat:
Sovereign schreef op 08-07-2004 @ 12:27 :
Vind ik van niet, juist omdat een VWO opleiding inhoudelijk niet bijster veel (if any) aansluiting biedt op rechten.

Een havist kan natuurlijk 2 jaar VWO doen, maar als hem dat uiteindelijk niet lukt kan hij daar beter achterkomen middels de HBO propedeuse route die maar 1 jaar in beslag neemt. Dat scheelt een jaar en ik denk niet dat het noodzakelijkerwijs volgen van VWO onderwijs de kansen op succes vergroot; een havist die WO niet aankan zal op het WO net zo struikelen als de HBO-p'er.
De meeste mensen halen hun P niet in één jaar. Daarnaast kom je er pas op de universiteit achter of je het kan of niet, en tadaa, weer een jaar verloren. Bovendien is het cultuur- en denkniveau heel verschillend, daar moet je ook erg aan wennen (ik iig wel, maar dat kan ook zijn omdat ik midden in het jaar ben begonnen)
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 08-07-2004, 18:23
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 08-07-2004 @ 19:04 :
De meeste mensen halen hun P niet in één jaar. Daarnaast kom je er pas op de universiteit achter of je het kan of niet, en tadaa, weer een jaar verloren.
Met het VWO verliest hij 2 jaar en heeft hij geen enkele HBO noch WO vakken binnen! Ik vind dat heel wat meer verlies dan via een HBO-P in te stromen en er dan achter te komen dat het WO niveau te hoog ligt; je hebt immers dan tenminste nog je HBO-P en dat is IMO in dit geval meer waard dan een VWO diploma.

Ik zeg trouwens niet dat hij zijn WO propedeuse in een keer zou moeten halen, hij kan gewoon kijken of hij voor een redelijk aantal vakken een voldoende kan scoren. lukt dat niet dan kan hij altijd nog zijn HBO opleiding afronden en dan zijn opties bekijken.

Citaat:
Bovendien is het cultuur- en denkniveau heel verschillend, daar moet je ook erg aan wennen (ik iig wel, maar dat kan ook zijn omdat ik midden in het jaar ben begonnen)
Ligt heel erg aan de persoon natuurlijk, ik deed er niet zo lang over om te wennen, verschilde ook per vak.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2004, 18:32
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 08-07-2004 @ 19:23 :
Met het VWO verliest hij 2 jaar en heeft hij geen enkele HBO noch WO vakken binnen! Ik vind dat heel wat meer verlies dan via een HBO-P in te stromen en er dan achter te komen dat het WO niveau te hoog ligt; je hebt immers dan tenminste nog je HBO-P en dat is IMO in dit geval meer waard dan een VWO diploma.

Ik zeg trouwens niet dat hij zijn WO propedeuse in een keer zou moeten halen, hij kan gewoon kijken of hij voor een redelijk aantal vakken een voldoende kan scoren. lukt dat niet dan kan hij altijd nog zijn HBO opleiding afronden en dan zijn opties bekijken.

Ligt heel erg aan de persoon natuurlijk, ik deed er niet zo lang over om te wennen, verschilde ook per vak.
Heb je dat prutessay al gelezen?

Sorry voor de kutte overdracht...
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend

Laatst gewijzigd op 08-07-2004 om 18:46.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2004, 18:35
missy87
missy87 is offline
ik heb ook net mn havo diploma met mooie cijfertjes gehaald. ik zat er ook over te denken om hbo-rechten te gaan doen, maar ik wist niet zeker of ik wel de juridische richting in wilde gaan. ik heb met mn decaan er over gesproken. hij zei dat t best zinvol is om als je zeker weet dat je rechten wil gaan doen, eerst hbo-rechten doen. je krijgt dan al weer heel wat ervaring en snuffelt in allerlei juridische richtingen. uiteindelijk heb ik er toch voor gekozen om volgend jaar vwo te gaan doen. ik weet gewoon nog niet echt wat ik wil gaan doen en wil toch wel heel graag n vwo-diploma op zak hebben want ik wil heel graag naar de universiteit. ik ben ook n vroege leerling dus ik ben nog niet eens zo gek veel ouder als de rest.
__________________
:)
Met citaat reageren
Oud 08-07-2004, 20:58
Sir_Cramlek
Avatar van Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Citaat:
missy87 schreef op 08-07-2004 @ 19:35 :
ik heb ook net mn havo diploma met mooie cijfertjes gehaald. ik zat er ook over te denken om hbo-rechten te gaan doen, maar ik wist niet zeker of ik wel de juridische richting in wilde gaan. ik heb met mn decaan er over gesproken. hij zei dat t best zinvol is om als je zeker weet dat je rechten wil gaan doen, eerst hbo-rechten doen. je krijgt dan al weer heel wat ervaring en snuffelt in allerlei juridische richtingen. uiteindelijk heb ik er toch voor gekozen om volgend jaar vwo te gaan doen. ik weet gewoon nog niet echt wat ik wil gaan doen en wil toch wel heel graag n vwo-diploma op zak hebben want ik wil heel graag naar de universiteit. ik ben ook n vroege leerling dus ik ben nog niet eens zo gek veel ouder als de rest.
Verstandige keuze
__________________
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Scout leader." - Lt. Frank Drebin, "Naked Gun 2 1/2"
Met citaat reageren
Oud 08-07-2004, 21:02
Sir_Cramlek
Avatar van Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Citaat:
NN schreef op 08-07-2004 @ 13:21 :
Zeker wel, je hebt ten eerste meer taalvaardigheid dat goed van pas komt. Verder is een betere basis in algemene vakken als geschiedenis, economie, e.d. ook erg handig.
Eens. Met name taalvaardigheid is van essentieel belang bij rechten en op het VWO ga je dan ook dieper met een vak als Nederlands/Engels.
Niet dat je met een goed cijfer voor Nederlands/Engels maar meteen goed bent in rechten, want er komt veel meer bij kijken, maar het kan een goede basis zijn voor met name het eerste jaar.
__________________
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Scout leader." - Lt. Frank Drebin, "Naked Gun 2 1/2"
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 23:09
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
Jezus wat een gezeik over dat Havo/VWO verschil zeg.

Mogelijkheden:

1. Je gaat VWO doen, kunt vervolgens alle HBO/WO studies doen die op jouw profiel aansluiten, maar je zit wel 2 jaar langer op de middelbare school en zult een hoop herhaling tegenkomen en misschien zelfs een hoop stof moeten leren waar je de 4 jaar erna weinig mee gaat doen.

2. Je begint vrolijk aan HBO-Recht, doet (in 4 jaar) bachelor en gaat vervolgens ergens bij een bedrijf als juridisch medewerker beginnen, wat mij doet denken aan een combinatie van administratief medewerker en jurist ofzo.

3. Je begint wederom vrolijk, aan HBO-Recht, haalt prachtig in je eerste jaar je Propedeuse, zelfs met mooie cijfers en wordt daardoor vrij makkelijk toegelaten op de Universiteit om Rechten te gaan doen. (of je haalt je P met minder mooie cijfers en moet behoorlijk zeuren en een hoop gezeik overwinnen om door te mogen naar de 'volgende ronde'). Alwaar je een 3 jarige bachelor studie begint en daarop volgend nog een eenjarige master kunt doen en met dit papiertje ooit ook een leuk togaberoep mag uitoefenen.

4. Je begint aan HBO-Recht, haalt je bachelor, doet een aantal extra jaartjes tussendoor en vervolgens een master Rechten op de Universiteit.

5. Je zoekte een HBO-Recht opleiding die een verzwaard traject aanbied waardoor je door extra werk tijdens je HBO-bachelor en weinig/geen tijd aan schakel'jaar' door kunt naar de master van de Universiteit. Op dit moment mag je daarna gewoon een togaberoep uitvoeren, aangezien Nijs uiteindelijk het plan toch verworpen heeft (het mens had geen ruggengraat, maar is nu gelukkig van het podium verdwenen), maar met het risico dat het toch ergens in de komende 5 jaar ingevoerd wordt en dat ze dan zelfs genadeloos toe zullen slaan en geen uitzonderingen maken.

6. Je haalt je HBO-Recht bachelor, begint vervolgens (al dan niet met vrijstellingen) aan Rechten aan de Universiteit, haalt je bachelor en vervolgens haal je je master en kun je toch vrolijk een togaberoep uit gaan voeren, maar ben je wel 8 jaar bezig geweest.

Ach, het is maar net wat je wilt.

edt: het gaat erom dat je uitendeljk afstudeert in het gebied dat jij graag wil. welke weg je daartoe genomen hebt doet er niet toe. alsof er ooit nog iemand naar je mddelbareschooldiploma zal vragen.... ons middelbareschool-systeem is ook wat bekrompen
__________________
ja, maar...

Laatst gewijzigd op 13-07-2004 om 23:14.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2004, 11:24
NN
NN is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 14-07-2004 @ 00:09 :
Jezus wat een gezeik over dat Havo/VWO verschil zeg.

Mogelijkheden:

1. Je gaat VWO doen, kunt vervolgens alle HBO/WO studies doen die op jouw profiel aansluiten, maar je zit wel 2 jaar langer op de middelbare school en zult een hoop herhaling tegenkomen en misschien zelfs een hoop stof moeten leren waar je de 4 jaar erna weinig mee gaat doen.

2. Je begint vrolijk aan HBO-Recht, doet (in 4 jaar) bachelor en gaat vervolgens ergens bij een bedrijf als juridisch medewerker beginnen, wat mij doet denken aan een combinatie van administratief medewerker en jurist ofzo.

3. Je begint wederom vrolijk, aan HBO-Recht, haalt prachtig in je eerste jaar je Propedeuse, zelfs met mooie cijfers en wordt daardoor vrij makkelijk toegelaten op de Universiteit om Rechten te gaan doen. (of je haalt je P met minder mooie cijfers en moet behoorlijk zeuren en een hoop gezeik overwinnen om door te mogen naar de 'volgende ronde'). Alwaar je een 3 jarige bachelor studie begint en daarop volgend nog een eenjarige master kunt doen en met dit papiertje ooit ook een leuk togaberoep mag uitoefenen.

4. Je begint aan HBO-Recht, haalt je bachelor, doet een aantal extra jaartjes tussendoor en vervolgens een master Rechten op de Universiteit.

5. Je zoekte een HBO-Recht opleiding die een verzwaard traject aanbied waardoor je door extra werk tijdens je HBO-bachelor en weinig/geen tijd aan schakel'jaar' door kunt naar de master van de Universiteit. Op dit moment mag je daarna gewoon een togaberoep uitvoeren, aangezien Nijs uiteindelijk het plan toch verworpen heeft (het mens had geen ruggengraat, maar is nu gelukkig van het podium verdwenen), maar met het risico dat het toch ergens in de komende 5 jaar ingevoerd wordt en dat ze dan zelfs genadeloos toe zullen slaan en geen uitzonderingen maken.

6. Je haalt je HBO-Recht bachelor, begint vervolgens (al dan niet met vrijstellingen) aan Rechten aan de Universiteit, haalt je bachelor en vervolgens haal je je master en kun je toch vrolijk een togaberoep uit gaan voeren, maar ben je wel 8 jaar bezig geweest.

Ach, het is maar net wat je wilt.

edt: het gaat erom dat je uitendeljk afstudeert in het gebied dat jij graag wil. welke weg je daartoe genomen hebt doet er niet toe. alsof er ooit nog iemand naar je mddelbareschooldiploma zal vragen.... ons middelbareschool-systeem is ook wat bekrompen
Leuk dat je alle mogelijkheden opsomt, maar ik vind alle tijdberekeningen nogal theoretisch. In de praktijk haalt bijna niemand zijn studie precies in het aantal voorgeschreven jaren.
Verder valt op dat de studielijnen HAVO>HBO-P>WOba of HAVO>HBO>WOma in de praktijk veel langer duren dan normaal VWO>WO.

Verder moet je niet te veel verwachtingen hebben van het werk wat je met HBO-recht kan gaan doen. Veel verder dan juridisch assistent of voorbereider kom je niet.

Ons middelbare school programma is helemaal niet zo slecht aangezien het verschillende niveaus aanbiedt en daarom beter op het vervolgonderwijs aansluit.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2004, 12:23
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
NN schreef op 14-07-2004 @ 12:24 :
Ons middelbare school programma is helemaal niet zo slecht aangezien het verschillende niveaus aanbiedt en daarom beter op het vervolgonderwijs aansluit. [/B]
Je hebt wellicht gelijk indien voorkennis op het VWO essentieel is voor de vervolgstudie, zoals een studie natuurkunde of wiskunde.

Dat ligt gewoon heel anders bij rechten, dat is een studie die volledig op zichzelf staat. Natuurlijk kun je stellen dat VWO talen een betere basis bieden. Alleen vraag ik me dan af waarom de faculteit hier zo klaagt over het slechte taalniveau van de gemiddelde VWO student.

Als je voor NL en Engels op HAVO niveau een 7 of een 8 staat kun je in ieder geval didactisch het niveau wel aan. Of je dan het vereiste abstractievermogen hebt is een tweede; dat zijn er in de praktijk blijkbaar niet veel.

Laatst gewijzigd op 14-07-2004 om 12:26.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-07-2004, 17:37
Sir_Cramlek
Avatar van Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 14-07-2004 @ 13:23 :
Je hebt wellicht gelijk indien voorkennis op het VWO essentieel is voor de vervolgstudie, zoals een studie natuurkunde of wiskunde.

Dat ligt gewoon heel anders bij rechten, dat is een studie die volledig op zichzelf staat. Natuurlijk kun je stellen dat VWO talen een betere basis bieden. Alleen vraag ik me dan af waarom de faculteit hier zo klaagt over het slechte taalniveau van de gemiddelde VWO student.

Als je voor NL en Engels op HAVO niveau een 7 of een 8 staat kun je in ieder geval didactisch het niveau wel aan. Of je dan het vereiste abstractievermogen hebt is een tweede; dat zijn er in de praktijk blijkbaar niet veel.
Hier ben ik het wel mee eens. Een taal kan in mijn ogen iedereen leren, maar uiteindelijk zullen de meesten afhaken door de moeilijkheid van de stof/de wetenschappelijke benadering en de hoeveelheid stof. Het gaat veel meer om inzicht vergaren en dit kunnen toepassen.
Uiteindelijk is taalbeheersing een essentieel basisbeginsel, maar houdt het maar een heel klein deel van de totale studie in.
__________________
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Scout leader." - Lt. Frank Drebin, "Naked Gun 2 1/2"
Met citaat reageren
Oud 15-07-2004, 11:36
Verwijderd
Citaat:
Charlottetje schreef op 14-07-2004 @ 00:09 :
(...)edit: het gaat erom dat je uitendeljk afstudeert in het gebied dat jij graag wil. welke weg je daartoe genomen hebt doet er niet toe. alsof er ooit nog iemand naar je mddelbareschooldiploma zal vragen.... ons middelbareschool-systeem is ook wat bekrompen
Het gaat erom dat je de studie van jouw keuze met goed gevolg kunt doorlopen en afronden en dat je goed gekwalificeerd en goed voorbereid jouw gedeelte van de arbeidsmarkt betreedt. Voor togaberoepen als advocaat, rechter of officier van justitie geldt, dat dat academisch geschoolde juristen moeten zijn.

Mensen die HBO recht hebben gedaan, zijn simpelweg onvoldoende gekwalificeerd voor die werkzaamheden. Het neemt niet weg dat ze vast prima ondersteunend werk kunnen doen of simpele juridische klusjes en adviezen kunnen doen, maar ze zijn eenvoudigweg niet gelijk aan academische juristen, ook niet als ze er nog een WO-doctoraal achteraan doen. Punt.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 17:20
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-07-2004 @ 12:36 :
Het gaat erom dat je de studie van jouw keuze met goed gevolg kunt doorlopen en afronden en dat je goed gekwalificeerd en goed voorbereid jouw gedeelte van de arbeidsmarkt betreedt. Voor togaberoepen als advocaat, rechter of officier van justitie geldt, dat dat academisch geschoolde juristen moeten zijn.
dat zei ik net!

Citaat:
Mensen die HBO recht hebben gedaan, zijn simpelweg onvoldoende gekwalificeerd voor die werkzaamheden. Het neemt niet weg dat ze vast prima ondersteunend werk kunnen doen of simpele juridische klusjes en adviezen kunnen doen, maar ze zijn eenvoudigweg niet gelijk aan academische juristen, ook niet als ze er nog een WO-doctoraal achteraan doen. Punt.
als ze er een WO-doctoraal achteraan doen moeten ze echt wel hetzelfde niveau hebben als iemand die wo-bachelor gedaan heeft. Niet voor niets hebben ze tijdens hun HBO-bachelor aan de universiteit colleges gevolgd en studeren ze een jaar langer.
Als iemand die verzwaard HBO-bachelor gedaan heeft en kan gaan afstuderen aan de universiteit en dat goed blijkt te doen (aangezien er bij de beoordeling daar natuurlijk geen onderscheid in gemaakt zal worden) is die persoon toch net zo goed als iemand die een andere richting gevolgd heeft!
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 17:24
Verwijderd
Citaat:
Charlottetje schreef op 16-07-2004 @ 18:20 :
als ze er een WO-doctoraal achteraan doen moeten ze echt wel hetzelfde niveau hebben als iemand die wo-bachelor gedaan heeft. Niet voor niets hebben ze tijdens hun HBO-bachelor aan de universiteit colleges gevolgd en studeren ze een jaar langer.
Als iemand die verzwaard HBO-bachelor gedaan heeft en kan gaan afstuderen aan de universiteit en dat goed blijkt te doen (aangezien er bij de beoordeling daar natuurlijk geen onderscheid in gemaakt zal worden) is die persoon toch net zo goed als iemand die een andere richting gevolgd heeft!
Het WO-doctoraal is niet een moeilijker herhaling van de daarvoor liggende stof. Het zijn vaak op zichzelf staande specialisaties, waar je wel enige voorkennis voor nodig hebt, maar die niet een letterlijke kopie zijn van eerdere vakken.

Iemand die de HBO-route volgt kan dus best die doctoraalvakken met redelijk gevolg afleggen, maar dan zitten er nog steeds hiaten in zijn kennis van het daaraan voorafgaande. Met andere woorden, het is niet zo dat iemand die de masterfase kan afronden, ook een voldoende niveau heeft in de bachelorfase. De master staat min of meer los van de bachelor. Soms is het inderdaad een verdieping van de stof, maar soms ook gewoon een uitbreiding, waarvoor je de bachelor niet nodig hebt.

Verder heeft het eigenlijk toch geen nut deze discussie meer te voeren. De VSNU zal binnenkort de HBO-route blokkeren, ook nu al zijn overal brugjaren ingesteld, de NOvA, de NVR en de KNB zullen nooit HBO'ers tot togaberoepen toelaten en diverse wetten zullen echt niet worden aangepast. Gelukkig maar.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 17:49
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 16-07-2004 @ 18:20 :
Als iemand die verzwaard HBO-bachelor gedaan heeft en kan gaan afstuderen aan de universiteit
Volgens je profiel doe je nu recht? Welke verzwaarde HBO bachelor bedoel je specifiek?
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 17:52
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-07-2004 @ 18:24 :
het is niet zo dat iemand die de masterfase kan afronden, ook een voldoende niveau heeft in de bachelorfase. De master staat min of meer los van de bachelor.
Zelfs met een intensief schakelprogramma wat aansluit op een specifieke HBO opleiding (zo kun je bij ons in Tilburg alleen met HBO-recht een master Nederlands recht gaan doen) blijven een aantal belangrijke vakken buiten schot.

Citaat:
De VSNU zal binnenkort de HBO-route blokkeren
Waar heb je dat gelezen?

Laatst gewijzigd op 16-07-2004 om 19:28.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 19:14
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
ik begin komend jaar pas aan mijn studie
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 19:23
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 16-07-2004 @ 20:14 :
ik begin komend jaar pas aan mijn studie
Met de verzwaarde HBO bachelor bedoel je? In Utrecht?
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 20:20
Sir_Cramlek
Avatar van Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-07-2004 @ 18:24 :
Verder heeft het eigenlijk toch geen nut deze discussie meer te voeren. De VSNU zal binnenkort de HBO-route blokkeren, ook nu al zijn overal brugjaren ingesteld, de NOvA, de NVR en de KNB zullen nooit HBO'ers tot togaberoepen toelaten en diverse wetten zullen echt niet worden aangepast. Gelukkig maar.
Dat heb ik inderdaad laatst ook ergens gelezen. Een goede zaak inderdaad. Maar men wilde toch ook de route HBO- propedeuse-->universiteit blokkeren? Of doel je daar ook op? Geef maar ff een link als je die hebt.
__________________
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Scout leader." - Lt. Frank Drebin, "Naked Gun 2 1/2"
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 20:38
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Sir_Cramlek schreef op 16-07-2004 @ 21:20 :Maar men wilde toch ook de route HBO- propedeuse-->universiteit blokkeren?[/B]
Dat wilde de VSNU vorig jaar al, maar daar is niets van gekomen anders dan de mogelijkheid om wat strengere criteria aan te leggen voor HBO-p'ers. Voor zover ik weet is daar geen verandering in gekomen.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 21:00
Sir_Cramlek
Avatar van Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 16-07-2004 @ 21:38 :
Dat wilde de VSNU vorig jaar al, maar daar is niets van gekomen anders dan de mogelijkheid om wat strengere criteria aan te leggen voor HBO-p'ers. Voor zover ik weet is daar geen verandering in gekomen.
Ach ja, veel geklooi met onderwijssystemen, veel plannen, maar erg nuttig lijkt het me tot nu toe allemaal niet. Ik ben al lang blij dat ik geen problemen heb ondervonden van dat BaMa systeem, aangezien ik heb begrepen dat dat bij andere faculteiten/universiteiten nog wel eens anders wil liggen.
__________________
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Scout leader." - Lt. Frank Drebin, "Naked Gun 2 1/2"
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 22:33
Verwijderd
Who cares. Zolang de HBO-doorstromers nog massaal afvallen zal het alleen nog maar moeilijker worden voor die figuren om door te stromen.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2004, 21:18
swie
swie is offline
wij hebben dat probleem niet in Vlaanderen iedereen doet zes jaar en je hebt een secundair diploma met toegang tot alle hoger onderwijs en mensen uit het beroeps BSO ( komt over een met jullie vmbo denk ik) krijgen pasna een diploma na een zevende jaar zevende jaar.

Geeft zo een schakelprogramma niet voldoende theorie.

Ik moet volgend jaar beginne in de hogeschool maar heb nu al gaan zien naar wat ik erna kan doen mocht het mij redelijk goed lukken.

Gelijkaardige universiteit opleidingen met vrijstelling voor het eerste jaar en industrieel ingenieur met 2 jaar extra.


Maar dat bestond bij ons voor het bama-systeem ma of dat zo zal blijven weet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2004, 05:42
Charlottetje
Avatar van Charlottetje
Charlottetje is offline
Citaat:
Sovereign schreef op 16-07-2004 @ 20:23 :
Met de verzwaarde HBO bachelor bedoel je? In Utrecht?
Eerste jaar is inleidend, dus nog niet verzwaard, dat begint meteen in het tweede jaar. In Utrecht in elk geval (waar ik inderdaad ga studeren), maar in Amsterdam beginnen ze er pas 2e helft van het 3e jaar mee en moet je dus ook in elk geval 1 (of 1,5, dat weet ik niet zeker) jaar extra doen voor je door mag naar de master van de Universiteit.

Het is voor HBO-P mensen wel al moeilijker om door te stromen naar 1e jaar universiteit. P is niet voldoende, de cijfers moeten ook fatsoenlijk zijn enzo.
Maar goed, door al die regelingen die misschien wel gaan veranderen wil ik ook meteen na mijn P naar de Universiteit in principe. Als ik daar eenmaal ben zit ik wel safe zeg maar, aangezien ik toch wel van mezelf verwacht het goed te halen allemaal.
__________________
ja, maar...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren HBO rechten --> WO rechten?
Mariekje*
39 07-02-2007 19:54


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:47.