Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-05-2010, 15:31
Dingaantouwtje
Avatar van Dingaantouwtje
Dingaantouwtje is offline
Hello DoPeople!

Here it is! Stemtopic voor jullie!

De regeltjes:
  • Elke gebruiker mag stemmen.
  • Bij clone-twijfel word doen we een IP-check.
  • Je maakt een top-2, en die zet je hier als volgt neer:
    1. Gedicht [nummer]. (10 punten)
    2. Gedicht [nummer]. (5 punten)
    Toelichting: [Toelichting].
  • Ook tijdens de stemronde is de bedoeling dat je niemand verteld welk gedicht van jou is.
  • Eventuele wijzigingen (Enters veranderen enzo) even doorPMen.
  • Één week stemtijd. Tot DI 1 JUNI 23.59

De gedichten (willekeurige volgorde):
_________________________________________
Gedicht 1
Momenten vliegen voorbij

duizend mooie momenten
vliegen voorbij
vliegen ver, ver weg
ik kan er niet meer bij

proberend ze weer terug te halen
spreid ik mijn vleugels uit
maar helaas, ik kan niet vliegen
door mij wereld, ooit verbruid

staand achter de ramen
zie ik ze langzaam dalen
nu bij andere onbekende mensen
oude wonden openhalen

_________________________________________
Gedicht 2

Het is mei 19'zoveeldagen
En daar sta je alleen met je vlieger in je hand
Kom op, je kan het! De wind komt in vlagen

Je hebt de grootste lol om hoe vaak iets
kan mislukken en lachend val je in het zand
Dingen kunnen ook goed gaan, je kan de wind van voren hebben
Maar vlieg niet! Blijf met beide benen aan land

Het is mei 19'zoveel dagen
Kom op, je kan het! De wind zal je vlieger dragen

_________________________________________
Gedicht 3
Mijn horizon

Zwevend op de tijd sla je
jouw vleugels uit. Doe je best,
stinkende best om
recht te blijven.

Vlieg met je ogen open, gericht
op de horizon. Sla je vleugels open,
niet weten maar hopen.

´Horizon, hij komt eraan!´

Dat is je doel, dus vlieg nu,
vlieg je doel niet voorbij.
Hoewel, de horizon, die is
van mij.

Stort niet neer, zoals
velen al deden.
Laat je vleugels niet zakken,
vergeet het verleden.

Vlieg nu naar je toekomst,
hij wacht op je, voorbij
de horizon.

´Horizon, daar is hij!´

_________________________________________
Gedicht 4
Zonder vleugels

Losgerukt van alle wortels, doodbloedend weggefietst
de ketting losgesprongen weer verder weggerend. Steeds
harder bloedt het maar rennen, rennen, weg van overal.
Iedereen mag geheimhouden wat er gaat gebeuren.

Afgedraaid, met een ruk zo hard de schouder moest
weer teruggezet, van alles wat jou heeft gebruikt,
liefhebben als het echt eens moest, verder iemand
die er was, handig, een karweitje voor een karweitje.

Rijden, rennen, razen het hart klopt, dat gelukkig wel,
het bloedt overal. Twijfelend springen over de aarzelingen
kom je nog verder dan de keer hiervoor. Denkend aan
niets, niets dat je zó graag gevuld had gezien. Moeder,
je beschermt niet meer.

De pleisters hangen nog overal waar ze nooit gewild waren,
rennen en steeds hoger springen dan ooit tevoor. Steeds
grondiger je gedachten, niet één verlangde blik wordt niet
gemist. Met de laatste ademtocht van verscheurde liefde
spring je in de lucht en vlieg je weg.

_________________________________________
Gedicht 5
Waterijsjes

Een zes jaar jong jongetje
met zijn vingertje omhoog.

"Mama! Dat vliegtuig heeft geen motor!
"

Met een postnatale moeder die
fantasieloos denkt en loopt

"Dat is geen vliegtuig, dat is een vogel."

Dat jochie had het geduld om alle drieënzeventig
sterren te tellen die die nacht in de lucht stonden.

Jammer dat de vogels zwart zijn.


Waar mei de dagdroom bleek die
iedereen die nacht droomde,
was hij de enige die de droom herinnerde.

_________________________________________
Gedicht 6
Stille mensen

Zitten gevangen in de zwarte doos.
Ze zullen nooit meer vliegen kunnen,
zijn nooit meer vrij.

Maar ze blijven altijd,
vliegen in mei,
vliegen in mij.
__________________
Zeg maar Jan.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-05-2010, 20:59
Ratatouille
Avatar van Ratatouille
Ratatouille is offline
Ik ga hem uppen, maar ik weet nog niet op wat ik ga stemmen...
Wel goeie opkomst, zes, hoewel de vorige keer meer gedichten waren volgens mij.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2010, 22:12
Verwijderd
1. Gedicht 6: Stille Mensen (10 punten)
2. Gedicht 1: Momenten Vliegen Voorbij (5 punten)

toelichting:
Anders dan veel mensen verwachten, beoordeel ik niet op het aantal keren dat het woord 'bloed', 'zwart', 'dood', 'gruwel', 'wanhoop' of 'mistroost' in een verhaal voorkomt. Evenmin op het bombastisch en/of chaotisch de zinsbouw is. En zelfs niet op hoe eng het gedicht wel was (dat is voor als ik lectuur ga beoordelen ).
Een goed gedicht is een gedicht dat mij raakt en als een melodietje door mijn geest kan zinderen.

Vandaar dus et zesde gedicht als duidelijke winnaar.
Zitten gevangen in de zwarte doos.
Ze zullen nooit meer vliegen kunnen,
zijn nooit meer vrij.


Drie zinnen die een stortvloed van beelden omvatten! Het voelt gewoon zo juist, zo pakkend...

Als eerwaardige tweede dus het eerste gedicht uit het rijtje.
Om gelijkaardige reden.

staand achter de ramen
zie ik ze langzaam dalen
nu bij andere onbekende mensen
oude wonden openhalen


Dat roepen beelden bij mij op die die gewoon heel sterk zijn. Dat gevoel spreekt mij erg aan.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2010, 15:09
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
gedicht 5, waterijsjes (10 punten)
gedicht 2 (5 punten)

Ik vond deze twee gedichten duidelijk het best, maar moeilijk kiezen welke ik nou beter vond van de twee.
Bij gedicht 2 vind ik de herhaling mooi, het is een heerlijk gedicht, met simpele woorden en simpele rijm, geen échte tegenslagen en het is licht, kort, vluchtig en warm. Zoals mei.
In gedicht 5 is het gevoel van mei enorm gecontrasteerd door de bittere buitenwereld, en ik vond de woordkeus 'postnatale moeder' vreemd. Wordt er niet 'postnataal depressieve moeder' bedoeld? Want volgensmij ben je een postnatale moeder zodra je bevallen bent, hoe dan ook. Ik vind gedicht 5 net te donker voor een maand als mei. Daarom toch gedicht 2 op 1.


Edit edit edit!
Ik heb de gedichten nog eens goed doorgelezen en ik vind gedicht 5 als geheel toch sterker. Van gedicht 2 vind ik vooral de eerste en laatste strofe sterk, maar het middendeel een beetje te gezocht. Hoewel toch heel fijn en dartel. Nee, sorry, toch 10 punten naar 5.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2010, 15:40
Bright Blue
Bright Blue is offline
Ik post wel even een tussenstand!

Gedicht 6: 10 punten
Gedicht 5: 10 punten
Gedicht 1: 5 punten
Gedicht 2: 5 punten

En als iedereen nou gelijk even deze tussenstand kopieerd en zijn/haar stemmen erbij zet, hebben de forumbaasjes ook niet zoveel werk
Met citaat reageren
Oud 27-05-2010, 16:05
Franserevolutie
Avatar van Franserevolutie
Franserevolutie is offline
Gedicht 6. (10 punten)
2. Gedicht 5. (5 punten)

Toelichting:
Gedicht zes is kort, maar daarmee des te krachtiger. Met zo weinig woorden een heel sterk beeld. Vooral de laatste twee zinnen vind ik geweldig gevonden bij het thema. Titel is goed!

Gedicht vijf vind ik super origineel! Goede keuze van woorden en ook echt verrassend zoals bij het geduld van sterren tellen. De combinatie van dromen en sterren wordt vaak gebruikt maar op deze manier vind ik dat niet storend.

Alle andere inzendingen vond ik ook heel fijn om te lezen. Deze twee sprongen er net even uit.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2010, 10:10
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik vind 'waterijsjes' de beste, maar ik heb er wel één grote kanttekening bij: postnatale moeder? Ik neem aan dat er bedoeld wordt: een moeder met een postnatale depressie, maar nu staat er eigenlijk: een moeder die plaatsvindt na de geboorte, dat slaat niet echt ergens op.... Maar verder vind ik het echt een leuk gedicht, ook helemaal goed in het thema en zo

Voor de tweede plaats twijfelde ik tussen gedicht 4 en gedicht 2, maar gedicht 4 lijkt af en toe wat uit de bocht te vliegen, ik kan die zinnen niet helemaal volgen, terwijl gedicht 2 juist nu zo fijn loopt, dus ik geef vijf punten aan gedicht 2.

Gedicht 5: 25 punten
Gedicht 6: 20 punten
Gedicht 2: 10 punten
Gedicht 1: 5 punten

@fizzle: wat maf, wij hebben echt precies dezelfde gedichten dezelfde punten gegeven
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 28-05-2010, 16:30
Verwijderd
4: 10 punten
5: 5 punten

Tussenstand:

Gedicht 5: 30 punten
Gedicht 6: 20 punten
Gedicht 2: 10 punten
Gedicht 4: 10 punten
Gedicht 1: 5 punten

En sorry, maar voor uitleg zitten er te veel watten in mijn hoofd.

Laatst gewijzigd op 29-05-2010 om 08:41. Reden: onacceptabele spelfout.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2010, 16:53
ZitriN
ZitriN is offline
Ik heb lang nagedacht en vond het erg moeilijk deze keer.
Tien punten voor gedicht 5, al viel ik ook over de postnatale moeder,
dit had van mij uberhaupt niet in het gedicht gehoeven. Sterker, ik had het mooier gevonden als het gewoon een moeder was, dat had het voor mij duidelijker gemaakt dat de creativiteit van jonge kinderen wordt onderschat. Nu lijkt het te liggen aan de depressie, in plaats van aan de fantasieloze geest van de moeder.
Maar het einde vind ik heel sterk. Dit stuk dus:

Dat jochie had het geduld om alle drieënzeventig
sterren te tellen die die nacht in de lucht stonden.

Jammer dat de vogels zwart zijn.

Waar mei de dagdroom bleek die
iedereen die nacht droomde,
was hij de enige die de droom herinnerde.

Ik snap alleen niet goed waarom je voor DAGdroom hebt gekozen, inplaats van gewoon droom. Want hij werd snachts gedroomd en dan lijkt het me dus geen dagdroom meer? Maar dat is opzich mierenneukerij. Ik vind het heel mooi, het eind! Van mij zou het zo in een bundel mogen.

Voor nummer twee twijfelde ik heel lang tussen gedicht 4 en 6.
Bij gedicht vier vind ik de link met het thema nogal zwak. Hierbij scoort gedicht 6 toch wel punten.
Gedicht 6 vind ik heel dromerig, erg mooi. Ik hou ook erg van het einde. Maar uiteindelijk heb ik wel gekozen voor gedicht 4. Ik ken namelijk al wel veel vergelijkingen met "in mei, in mij etc". Waarom de stille mensen blijven vliegen in de dichter snap ik ook niet helemaal, dit had denk ik verder uitgewerkt kunnen worden.

Over gedicht vier:
Dus inderdaad een zwakke link met het thema, erg ongeordend vind ik het ook . Maar ondanks dat alles vind ik dat de wanhoop heel mooi is neergezet. Voor mij voelt het ook echt alsof de schrijver aan het wegrennen is.
Dingen die ik mooi vind zijn bijvoorbeeld dit:
Afgedraaid, met een ruk zo hard de schouder moest
weer teruggezet, van alles wat jou heeft gebruikt,

"Moeder, je beschermt niet meer,"
"De pleisters hangen nog overal...."

Na die laatste zin wordt het minder vind ik, voor mij was het gedicht afgeweest na de één na laatste strofe. Moeder, je beschermt niet meer vind ik veel sterker. Maar dan was er zo goed als geen link meer geweest met het thema. Toch ook een mooi gedicht,5 punten.

Gedicht 5: 40 punten
Gedicht 6: 20 punten
Gedicht 4: 15 punten
Gedicht 2: 10 punten
Gedicht 1: 5 punten
__________________
En we droomden in gedachten, maar we kwamen altijd thuis.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2010, 18:17
Verwijderd
Gedicht 5: 10 punten
Gedicht 3: 5 punten

Vond beide gedichten pakkend nadere uitleg volgt
Met citaat reageren
Oud 29-05-2010, 16:17
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Gedicht 5: 10 punten
Gedicht 3: 5 punten

Gedicht 5 is de gedoodverfde winnaar en ik vind het terecht. Ik snap eerlijk gezegd waarom de dichter hier woorden heeft gebruikt waarover sommigen hier struikelen. Dat postnatale is in mijn ogen iets om het gedicht op te vullen, evenals dat DAGdroom. Dat denk ik tenminste.
Het gedicht is erg mooi en beschrijft in een duidelijke doch niet opzichtige verband met mei een prachtige (en treurige) situatie. Knap gedaan!

Gedicht 3 is mijn nummer 2 omdat het in mijn ogen (mijn eigen gedicht daargelaten ) het minst 'normale' gedicht is. Andere gedichten komen op mij over als simpele gedichten, al hebben ze misschien wel diepgaandere lagen.

Tussenstand (incluis Means punten):
Gedicht 5: 60 punten
Gedicht 6: 20 punten
Gedicht 4: 15 punten
Gedicht 2: 10 punten
Gedicht 3: 10 punten
Gedicht 1: 5 punten
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2010, 21:36
Bright Blue
Bright Blue is offline
Oh wat mooi! Elk gedicht heeft sowieso een stem gekregen.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2010, 10:30
Verwijderd
Gedicht 6: 10 punten.
Gedicht 5: 5 punten.

Gedicht 6 krijgt van mij de eerste plaats omdat ik het een leuk beeld vind. Nouja, en dus ook een leuk gedicht. Mooi maar niet te pretentieus, prima ritme, kort maar krachtig. En gedicht 5 krijgt punten vanwege het lichte cynisme in de eerste helft, juist door die postnatale moeder.

Tussenstand (incluis Means punten):
Gedicht 5: 65 punten
Gedicht 6: 30 punten
Gedicht 4: 15 punten
Gedicht 2: 10 punten
Gedicht 3: 10 punten
Gedicht 1: 5 punten
Met citaat reageren
Oud 30-05-2010, 10:31
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Jeetje, ik vind het moeillijk om te kiezen. Ik vind ze stuk voor stuk niveau hebben, ze hebben elk hun eigen unieke waarde. Ik vind vooral de beeldvorming er uitspringen bij deze gedichtenwedstrijd, hetzij deze vaak wel beter uitgewerkt nog had kunnen worden.

Gedicht 1 roem ik om hoe de momenten een fysiek karakter hebben gekregen. Ik vind het einde heel sterk, ik merk zelf dat ik het vaak lastig vind om in gedichten een origineel onderwerp te hebbben en een pakkend einde. Het einde komt ook niet over als geforceerde rijm.
Dit in tegenstelling tot de tweede strofe, echt ammer van de rijm uit-verbruid, het haalt wat van de originaliteit weg die verder dit gedicht zo goed maakt.
Ik vind het gedicht wel mooi bij het thema passen.

Gedicht 2 heeft een sterke tweede strofe, het loopt fijn, de regelafbreking loopt lekker bij de eerste twee regels daarvan. Ik vind het jammer dat er een spreekwoord in is verwerkt, dit laat het cliche overkomen. Ook ben ik geen fan van 'kom op, je kan het!' in een gedicht.
Ik vind het beeld met de vlieger wel weer mooi, 'de wind zal je vlieger dragen', mooi einde.
Het gedicht vind ik geen eenheid, er zitten wel leuke dingen dus in. Ook 'mei 19'zoveeldagen' vind ik erg origineel. Tip voor de schrijver: probeer je gedichten meer eenheid te geven, denk er iets langer over na en wees niet te 'lui' door een spreekwoord te gebruiken, ik zie dat je origineel genoeg bent om zelf je metaforen te kunnen bedenken en daarmee het gedicht naar een hoger niveau te tillen. Het zit in je, blijven oefenen, volgende keer krijg je dan vast meer punten!

Gedicht 3: Ik snap de boodschap denk ik wel, maar hij komt er niet goed uit. Het had in veel minder woorden gekund, en met andere omschrijvingen. De eerste strofe vind ik wel fijn, goed begin. Probeer dat vast te houden, nu lijkt het meer alsof de rest een soort herhaling van de eerste strofe is met de woorden wat door elkaar gehusseld. Probeer ook eens synoniemen, nu wordt de herhaling van woorden vervelend om te lezen. Het beeld is mooi, omschrijf dat wat beter, dan komt het meer tot zijn recht.

Gedicht 4 vind ik niet goed lopen. Het zijn losse zinnen die bij elkaar in een gedicht zijn gepropt. Het lijkt wel alsof je er over nagedacht hebt wat je wil zeggen, maar het is niet zo toegankelijk voor de lezers om een blik te kunnen werpen in jouw hoofd. De poetische uiting is meer voor jezelf geweest dan naar een publiek. Probeer eens het gedicht vanuit een buitenstaander te lezen, en kijk of het dan nog steeds te begrijpen is.
De eerste twee regels van de tweede strofe vind ik origineel, loopt fijn, geeft vaart. Ook in de derde strofe zit een prettige dichtregel 'Twijfelend springen over de aarzelingen ~ kom je nog verder dan de keer hiervoor'. Als je gedicht meer van zulke vondsten had bevat, had ik je zeker punten gegeven, ze compenseren ruimschoots de rest.

Gedicht 5 vind ik top, de vorm, de woordkeuze, het onderwerp, alles past bij elkaar. Origineel, heel mooi beeld, het lijkt zelfs een boodschap te hebben. 'Postnatale moeder' vind ik grappig. Wel had je 'fantasieloos' kunnen weglaten, het brengt de boodschap goed naar voren, maar deze kwam ook al zo goed naar voren zonder dat je het hoefde te benadrukken. Geweldig gedicht! Ik snap alleen niet hoe de titel bij de rest hoort.
Dit gedicht krijgt van mij 10 punten.

Gedicht 6 is kort maar krachtig. De titel hoort echt bij de rest. De rijm is prettig en het leest fijn. Het metrum had iets beter gekund. Ik krijg een fijn gevoel bij het lezen van dit gedicht, vooral door de tweede strofe, hoe deze aansluit op de eerste. Goed gedaan!
Deze krijgt van mij 5 punten.

Gedicht 6: 5 punten.
Gedicht 5: 10 punten.

Tussenstand (incluis Means punten):
Gedicht 5: 75 punten
Gedicht 6: 35 punten
Gedicht 4: 15 punten
Gedicht 2: 10 punten
Gedicht 3: 10 punten
Gedicht 1: 5 punten
Met citaat reageren
Oud 31-05-2010, 18:16
Bright Blue
Bright Blue is offline
Gedicht 3: 10 punten
Gedicht 4: 5 punten

Uitleg:

Gedicht 3 sprong er echt uit voor mij. Ja, ik vind hem echt heel erg mooi! Leest ook heel lekker.
Gedicht 4 vind ik heel mooi.Ik heb laatst toevallig ook een gedicht gemaakt wat begon met Losgerukt van alle wortels , dus dat vond ik wel leuk. Ja, leuk gedaan!

Tussenstand

Gedicht 5: 75 punten
Gedicht 6: 35 punten
Gedicht 4: 20 punten
Gedicht 3: 20 punten
Gedicht 2: 10 punten
Gedicht 1: 5 punten


Ik moet wel zeggen dat ik eigenlijk alle gedichten echt heel erg goed vind! Ik vind ze allemaal prettig om te lezen, dus daarbij een compliment aan iedereen.!
Met citaat reageren
Oud 31-05-2010, 18:23
Verwijderd
ik vind de feedback leuk
Met citaat reageren
Oud 31-05-2010, 18:31
Ratatouille
Avatar van Ratatouille
Ratatouille is offline
10 punten voor gedicht 6. Kort, maar krachtig. Erg pakkend.
5 punten voor gedicht 5. Vrijwel alles is al gezegd, ik sluit me daarbij aan.

Gedicht 5: 80 punten
Gedicht 6: 45 punten
Gedicht 4: 20 punten
Gedicht 3: 20 punten
Gedicht 2: 10 punten
Gedicht 1: 5 punten
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:06.