Oud 22-11-2001, 14:04
proycon
Avatar van proycon
proycon is offline
Iemand gaf een URL over de islam in een vorige thread waarin staat dat Jezus in werkelijkheid helemaal geen Jezus heette... en ook geen Christus:

Citaat:

Feitelijk was Christus niet eens zijn naam, noch was zijn naam Jezus !
De naam "Christus" komt van het Griekse woord "Christos" dat 'de gezalfde' betekent.
Dat wil zeggen dat Christus een Griekse vertaling is van de Hebreeuwse titel "Messias".
De naam "Jezus" aan de andere kant, is een Latijnse verbastering van de Hebreeuwse naam "Esau".
Voor de duidelijkheid, zullen we het hier maar houden op "Jezus" (vzmh).
Dit vind ik wel interessant om te lezen want dat wist ik helemaal nog niet, t'klinkt wel logisch want Jezus is niet echt een aramese naam (ja, jezus sprak aramees en geen hebreeuws zoals vele denken, aramees is een voorganger van het hebreeuws en arabisch) ...


__________________
Things are not what they appear, nor are they otherwise -- Surangama Sutra
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-11-2001, 15:07
kermie
kermie is offline
Mattheus 1 vers 21:
'En zij zal een zoon baren en gij zult Zijn naam noemen JEZUS; want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.'

Mattheus 1 vers 25:
'En bekende haar niet, totdat zij deze haar eerstgeboren Zoon gebaard had; en noemde Zijn naam JEZUS.'

Lukas 1 vers 31:
'En zie, gij zult bevrucht worden, en een Zoon baren, en zult Zijn naam noemen JEZUS.'
Met citaat reageren
Oud 22-11-2001, 15:09
kermie
kermie is offline
Jezus was wel zijn echte naam. Die naam was ook niet verzonnen door Jozef en Maria, de engel Gabriel heeft Maria verteld dat ze het kind zo moesten noemen.

Christus is trouwens ook niet zijn naam, het is meer een soort werktitel. Hij is de Christus.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2001, 15:25
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
kermie schreef:
Jezus was wel zijn echte naam. Die naam was ook niet verzonnen door Jozef en Maria, de engel Gabriel heeft Maria verteld dat ze het kind zo moesten noemen.

Christus is trouwens ook niet zijn naam, het is meer een soort werktitel. Hij is de Christus.
is het al in je opgekomen dat er in de oorspronkelijke versie stond:'''En zij zal een zoon baren en gij zult Zijn naam noemen Esau''

en dat dat juist later in de latijnse versie omgevormd is tot '''''En zij zal een zoon baren en gij zult Zijn naam noemen Jezus''


Met citaat reageren
Oud 22-11-2001, 16:23
proycon
Avatar van proycon
proycon is offline
Maar het is jammer dat het origineel verloren is gegaan door de vertaling.... vraagje aan de moslims hier die arabisch spreken: hoe noemen jullie jezus?
Aangezien veel arabisch dichter bij het aramees ligt zal dit er misschien meer op lijken? Maar het kan natuurlijk ook zijn dat de arabische naam weer een vertaling vanuit het latijn is...

Weet er iemand ook hoe het in het hebreeuws is toevallig?
__________________
Things are not what they appear, nor are they otherwise -- Surangama Sutra
Met citaat reageren
Oud 22-11-2001, 18:12
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Natuurlijk was Jezus wel zijn echte naam. Ik citeer uit de Griekse Bijbel:

Jezus:
Iota, Eta, Sigma, Omikron, Upsilon, Sigma.

Christus:
Chi, Rho, Iota, Sigma, Tau, Omikron, Upsilon, Sigma.

De uitspraak wordt dat zoiets als "Jèsoes Christoes". En waar die naam nou van afgeleid is, of waar-ie vandaan komt zal me een worst wezen .

[edit: Voor de duidelijkheid ff in de normativus gezet ipv genitivus]

Citaat:
proycon schreef:
ja, jezus sprak aramees en geen hebreeuws zoals vele denken, aramees is een voorganger van het hebreeuws en arabisch
Jezus sprak toch Grieks? En nee, Aramees is dacht ik ook geen voorganger van het Hebreeuws.

Citaat:
proycon schreef:
Maar het is jammer dat het origineel verloren is gegaan door de vertaling....
*PROEST*

Kom, we gaan de manuscripten vertalen, zodat we ze daarna de prullebak in kunnen gooien.


http://forum.scholieren.com/Forum29/HTML/003151.html

Citaat:
proycon schreef:
vraagje aan de moslims hier die arabisch spreken: hoe noemen jullie jezus?
In de Koran heet-ie dacht ik Isa.

[Dit bericht is aangepast door Joël (22-11-2001).]
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2001, 18:51
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
proycon schreef:
Weet er iemand ook hoe het in het hebreeuws is toevallig?
Yep... Het Griekse woord voor Jezus is gewoon de Griekse vertaling voor het Hebreeuwse woord voor "Jozua".
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2001, 19:13
proycon
Avatar van proycon
proycon is offline
Oops...nu hebben we een tegenstrijdigheidje...

maar wat is dan de waarheid achter die naam "esau" die ik op die islamitische pagina vond.... ?

Want jij zeg nu dat het "jozua" was, maar zij zeiden "esua"....gewoon een verschillende transliteratie van de naam misschien?
__________________
Things are not what they appear, nor are they otherwise -- Surangama Sutra
Met citaat reageren
Oud 22-11-2001, 19:16
proycon
Avatar van proycon
proycon is offline
hmm...het klinkt overigens inderdaad vrijwel hetzelfde als je ff een tijdje nadenkt......

dan slaat dat argument 'tegen' het christendom op die islamitische pagina eigenlijk helemaal nergens op.... weer een zoveelste poging om de andere kant zwart te maken.... waarom respecteren verschillende geloven elkaar nu nooit :\\
__________________
Things are not what they appear, nor are they otherwise -- Surangama Sutra
Met citaat reageren
Oud 22-11-2001, 19:37
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
proycon schreef:
Oops...nu hebben we een tegenstrijdigheidje...
En die is?

Citaat:
proycon schreef:
maar wat is dan de waarheid achter die naam "esau" die ik op die islamitische pagina vond.... ?
Citaat:
De naam "Jezus" aan de andere kant, is een Latijnse verbastering van de Hebreeuwse naam "Esau".
"Jezus" was bij mijn weten gewoon het Griekse woord... Nix Latijn! . Dus wat er van waar is... Euh... 'k Zou het niet weten.

Citaat:
proycon schreef:
dan slaat dat argument 'tegen' het christendom op die islamitische pagina eigenlijk helemaal nergens op....
Nee, niet echt.

Citaat:
proycon schreef:
weer een zoveelste poging om de andere kant zwart te maken.... waarom respecteren verschillende geloven elkaar nu nooit :\\
Heeft dit iets met respect te maken?
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2001, 22:34
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
esau = esav (kan tzelfde klinken) = josef?

wat boeit het eigelijk?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 23-11-2001, 17:29
Woodstock
Avatar van Woodstock
Woodstock is offline
en in de Joodse verhalen is het dan weer Jesjoea
en zo kunnen we eeuwig door blijven discussiëren... want welke naam was er EERST?
__________________
Eat jazz, drink sunshine, listen to honey, talk to tea
Met citaat reageren
Oud 04-12-2001, 19:26
Mirage2000
Mirage2000 is offline
Citaat:
Joël schreef:

Jezus sprak toch Grieks?

[Dit bericht is aangepast door Joël (22-11-2001).]
Niet te geloven!!!!!! Jezus en de vroegere christenen spraken Aramees en geen Grieks.Ik dacht dat jij een diepe ´kennis´ over het Christendom bezat, maar kennelijk had ik het mis!
__________________
=zwart wit= tief jij toch op naar je eigen land gepost op 05-03-2005 @ 19:23
Met citaat reageren
Oud 04-12-2001, 19:36
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
Mirage2000 schreef:
Niet te geloven!!!!!! Jezus en de vroegere christenen spraken Aramees en geen Grieks.Ik dacht dat jij een diepe ´kennis´ over het Christendom bezat, maar kennelijk had ik het mis!
1. Sorry Mirgae, het was een VRAAG van mij (d'r stond toch echt een vraagteken achter). Mag ik ook gewoon vragen stellen?

2. Taal heeft ABSOLUUT NIETS met de diepe kennis van het Christendom te maken. Helemaal niet. Jullie hechten waarschijnlijk veel waarde aan die fantastisch poëtische taal waarin de Koran geschreven is, maar in het Christendom gaat het bij "diepe" kennis niet om taal.

3. Misschien heb je gelijk dat Jezus Aramees sprak in plaats van Grieks. Maar waar heb je dit dan vandaan? Heb je dit uit een betrouwbare bron, of heb je het zo maar ergens gehoord oid?
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2001, 21:26
Mind Bomb
Mind Bomb is offline
Allereerst dit:

Volgens mij is de bijbel geen geschiedenisboek, waarin nauwkeurig bepaalde historische feiten staan beschreven. En zelfs als dit de opzet zou zijn geweest (wat niet zo is omdat de bijbel uit naam van God is geschreven, over een periode van duizenden jaren) dan kan dat niet objectief gebeurd zijn omdat de mensen die het schreven gelovig waren. Verder zullen er waarschijnlijk dlen missen, en zijn er gebeurtenissen die niet beschreven kunnen zijn, omdat er niemand was die het waarnam. De bijbel is volgens mij meer een idealistisch boek, vol met symbolische gebeurtenissen, beeldspraken, verdraaiingen en overdreven volksverhalen. met waarschijnlijk een behoorlijke kern van waarheid overigens. Maar dus niet als een gegevensbundel.

Daarom vind ik het heeel aannemelijk dat de namen die in de bijbel gebruikt zijn die symbolisch zjin. Of verbasteringen van zulke namen. Verder moeten we natuurlijk onthouden dat de bijbel vanuit het Hebreeuws naar het Grieks, naar het Latijn, naar het Engels, naar alle andere talen vertaald is. En dan weer van in een andere richting etc etc. 1 foute vertaling van Hebreeuws naar Grieks of Latijn zou een mega impact hebben op het totalbeeld. Dus moeten we rekening houden met foutieve vermeldingen uit de bijbel; want hoe heilig het boek ook is: het is door mensen geschreven en mensen maken fouten...
Met citaat reageren
Oud 05-12-2001, 11:51
Gitty
Gitty is offline
Boeiend!!!! not!!!!
__________________
Talitha
Met citaat reageren
Oud 19-12-2001, 20:54
Mirage2000
Mirage2000 is offline
Citaat:
Joël schreef:
1. Sorry Mirgae, het was een VRAAG van mij (d'r stond toch echt een vraagteken achter). Mag ik ook gewoon vragen stellen?
Als je niet eens weet dat Jezus(as) Aramees sprak, dan kun je gerust van schande spreken. Jij beweert dus dat de Bijbel nooit veranderd is terwijl je niet eens zo zeker op de hoogte bent dat Jezus(as) Aramees sprak en geen Grieks.

Citaat:
Joël schreef:
2. Taal heeft ABSOLUUT NIETS met de diepe kennis van het Christendom te maken. Helemaal niet.

Ja, maar daar ging het nou niet om. Het feit dat je wel of niet weet dat Jezus(as) Aramees
sprak heeft alles te maken met kennis.

Citaat:
Joël schreef:
Jullie hechten waarschijnlijk veel waarde aan die fantastisch poëtische taal waarin de Koran geschreven is, maar in het Christendom gaat het bij "diepe" kennis niet om taal.
Dat zal best, maar wat heeft dat nou met de Koran te maken? ?

Citaat:
Joël schreef:
3. Misschien heb je gelijk dat Jezus Aramees sprak in plaats van Grieks. Maar waar heb je dit dan vandaan? Heb je dit uit een betrouwbare bron, of heb je het zo maar ergens gehoord oid?
Uit een zeer betrouwbare bron.
Bron: The life of Jesus.
De schrijver: C.J. Cadoux.( professor kerkgeschiedenis in Oxford geweest)



[Dit bericht is aangepast door Mirage2000 (19-12-2001).]
__________________
=zwart wit= tief jij toch op naar je eigen land gepost op 05-03-2005 @ 19:23
Met citaat reageren
Oud 19-12-2001, 20:56
Mirage2000
Mirage2000 is offline
PS: de echte naam van Jezus(as) is Isa. Als je wilt kan ik het bewijzen, Joelle.
__________________
=zwart wit= tief jij toch op naar je eigen land gepost op 05-03-2005 @ 19:23
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-12-2001, 21:45
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
Mirage2000 schreef:
Als je niet eens weet dat Jezus(as) Aramees sprak, dan kun je gerust van schande spreken.
*schaam* Oh wat erg.

Voel ik me even *** nou!



Citaat:
Mirage2000 schreef:
Jij beweert dus dat de Bijbel nooit veranderd is terwijl je niet eens zo zeker op de hoogte bent dat Jezus(as) Aramees sprak en geen Grieks.
Nee. En volgens mij sprak hij ook geen Aramees. Maar wat heeft dit te maken met het feit of de Bijbel wel of niet veranderd is? Je sleept er dingen bij die helemaal niet van belang zijn.

Citaat:
Mirage2000 schreef:
Het feit dat je wel of niet weet dat Jezus(as) Aramees sprak heeft alles te maken met kennis.
Maar niet met de "diepe" kennis van het Christendom.

Citaat:
Mirage2000 schreef:
Dat zal best, maar wat heeft dat nou met de Koran te maken?
Veel Moslims die de Koran in het Arabisch lezen zeggen dat het op een heel erg mooie (wel heel erg Goddelijke) manier geschreven is, en dat zoiets bijna (zeker) niet door mensen gemaakt kan zijn. (Wat natuurlijk heel fijn voor ze is)

Citaat:
Mirage2000 schreef:
Uit een zeer betrouwbare bron.
Bron: The life of Jesus.
De schrijver: C.J. Cadoux.( professor kerkgeschiedenis in Oxford geweest)
Ik ben zeer benieuwd naar zijn argumentatie. 't Is inderdaad waar dat veel theologen de theorie aanhangen dat Jezus Aramees sprak. Allemaal onzin, denk ik. Ten eerste is het onwaarschijnlijk omdat in dat geval de woorden van een "profeet" of "stichter van een nieuwe wereldreligie" niet zouden zijn opgeschreven in de taal waarin hij ze heeft gesproken. Da's natuurlijk zeer onwaarschijnlijk. Verder is er nog een ander argument. FF een Bijbelcitaat:

Citaat:
Handelingen 2:1-13:
En toen de Pinksterdag aanbrak, waren allen tezamen bijeen. En eensklaps kwam er uit de hemel een geluid als van een geweldadige windvlaag en vulde het gehele huis, waar zij gezeten waren; en er vertoonden zich aan hen tongen als van vuur, die zich verdeelden, en het zette zich op ieder van hen; en zij werden allen vervuld met de heiligen Geest en begonnen met andere tongen te spreken, zoals de Geest het hun gaf uit te spreken. Nu waren er Joden te Jeruzalem woonachtig, vrome mannen uit alle volken onder de hemel; en toen dit geluid gekomen was, liep de menigte te hoop en verbaasde zich, wnat een ieder hoorde hen in zijn eigen taal spreken. En buiten zichzelf van verwondering zeiden zij: Zie, zijn niet al dezen, die daar spreken, Galileeërs? En hoe horen wij hen dan een ieder in onze eigen taal, waarin wij geboren zijn? Parthen, Meden, Elamieten, inwoners van Mesopotamië, Judéa en Catpadocië, Egypte en de streken van Libye bij Cyrene en hier verblijvende Romeinen, zowel Joden als Jodengenoten, Cretenzers en Arabieren, wij horen hen in onze eigen taal van de grote daden Gods spreken. En zijn waren allen buiten zichzelf en geheel met de zaak verlegen, en zij zeiden de een tot de ander: Wat wil dit toch zeggen? Maar anderen zeiden spottend: Zij hebben te veel zoete wijn gehad!
Het was een wonder dat de discipelen ineens allerlei vreemde talen begonnen te spreken. En wat blijkt? In Mesopotamië sprak men Aramees. Als ze zelf al Aramees zouden hebben gesproken in Galilea, dan zou het natuurlijk niet vermeld worden als "wonder". Ook is het wel heel erg opvallend dat de taal van de Grieken er niet bij word genoemd.

Citaat:
Mirage2000 schreef:
PS: de echte naam van Jezus(as) is Isa. Als je wilt kan ik het bewijzen,
Ga gerust je gang.

Citaat:
Mirage2000 schreef:
Joelle
Zou je mij voortaan in de mannelijke vorm van mijn naam aan willen spreken? Dank je wel .

[Dit bericht is aangepast door Joël (19-12-2001).]
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 17:18
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Joël schreef:
Het was een wonder dat de discipelen ineens allerlei vreemde talen begonnen te spreken. En wat blijkt? In Mesopotamië sprak men Aramees. Als ze zelf al Aramees zouden hebben gesproken in Galilea, dan zou het natuurlijk niet vermeld worden als "wonder". Ook is het wel heel erg opvallend dat de taal van de Grieken er niet bij word genoemd.

[Dit bericht is aangepast door Joël (19-12-2001).]
Handelingen is pas 60 jaar na de zogenaamde kruisiging van Jezus gefabriceerd. Trouwens het ontbreken van iets bewijst jouw gelijk niet.
Graag bronnen buiten de Bijbel !


[Dit bericht is aangepast door Mujahideen (30-01-2002).]
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 17:22
Rhinus
Rhinus is offline
Wat maakt het uit hoe ie heet?
Gaat toch omwat ie gedaan heeft..

Toch?
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 17:23
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Joël schreef:
Nee. En volgens mij sprak hij ook geen Aramees. Maar wat heeft dit te maken met het feit of de Bijbel wel of niet veranderd is? Je sleept er dingen bij die helemaal niet van belang zijn.

[Dit bericht is aangepast door Joël (19-12-2001).]
Als de werken niet in het Aramees bij ons aanwezig, dan is de Bijbel veranderd. We kunnen weinig waarde hechten aan geschriften, die in het Grieks geschreven zijn, elkaar tegenspreken, onvolledig zijn, bewerkt etc en ook nog decennia, ja eeuwen zelfs later gemaakt zijn. Hoeveel waarde kunnen we daaraan hechten? Geen enkele.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 17:52
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:
Als de werken niet in het Aramees bij ons aanwezig, dan is de Bijbel veranderd. We kunnen weinig waarde hechten aan geschriften, die in het Grieks geschreven zijn, elkaar tegenspreken, onvolledig zijn, bewerkt etc en ook nog decennia, ja eeuwen zelfs later gemaakt zijn. Hoeveel waarde kunnen we daaraan hechten? Geen enkele.
Precies! Dat is dus de ramp van de Christelijke theologen. Verder heeft het niets met het topic (de naam van Jezus) te maken.

__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 17:52
mcsun
Avatar van mcsun
mcsun is offline
Citaat:
Rhinus schreef:
Wat maakt het uit hoe ie heet?
Gaat toch omwat ie gedaan heeft..

Toch?
yup. Maar er zijn mensen die denken dat de waarde van de Bijbel afhangt van de historische juistheid van minieme, onbeduidende details.
Och, en wat is nou interessanter? Over zulke dingen bekvechten met je geloofs-tegenstanders (!) of je laten inspireren door de verhalen zelf?
__________________
to look at the world as we find it, not as we want it to be * cassavecrackers
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 17:53
soulless
soulless is offline
Dit is de meest zielige discussie ooit.

Je staat allemaal maar uit onbetrouwbare propaganda te quoten over iets wat VAN GEEN ENKEL BELANG is.

En move je lompe religieuse discussies nou eens naar een reli-site. Je hebt het hele forum volgespamd stelletje kinderen.
__________________
Ik en de keizer hebben een dochter en een kleinzoon! Heh...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-01-2002, 18:12
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:
Handelingen is pas 60 jaar na de zogenaamde kruisiging van Jezus gefabriceerd. Trouwens het ontbreken van iets bewijst jouw gelijk niet.
Graag bronnen buiten de Bijbel !
Wil je soms gaan beweren dat ze in Mesopotamië 60 jaar na die zgn. kruisiging van Jezus (vzmh) minder Aramees spraken?

Trouwens, waarom hebben we nooit 1 authentieke snipper van het N.T. in het Aramees gevonden, en zijn alle Aramese documenten van het N.T. vertalingen uit het Grieks?

Citaat:
Mujahideen schreef:
Trouwens het ontbreken van iets bewijst jouw gelijk niet.
Graag bronnen buiten de Bijbel !
Nee, maar in dit geval is het wel een opvallende aanwijzing, aangezien Grieks toch wel DE taal was van het oostelijke deel van het romeinse rijk.
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2002, 18:14
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
soulless schreef:
En move je lompe religieuse discussies nou eens naar een reli-site. Je hebt het hele forum volgespamd stelletje kinderen.

Ga huilen. En rot een end weg naar Feedback...
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2002, 20:10
Brandeis-Bardin
Avatar van Brandeis-Bardin
Brandeis-Bardin is offline
Citaat:
Joël schreef:
In de Koran heet-ie dacht ik Isa.
In de Koran was Isa ook een meisje .
Met citaat reageren
Oud 31-01-2002, 20:19
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Brandeis-Bardin schreef:
In de Koran was Isa ook een meisje .
De grap ontgaat me .

Met citaat reageren
Oud 31-01-2002, 22:22
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
Brandeis-Bardin schreef:
In de Koran was Isa ook een meisje .
Het zou me eigenlijk niets verbazen.

__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2002, 13:17
Krastain
Avatar van Krastain
Krastain is offline
Citaat:
kermie schreef:
Mattheus 1 vers 21:
'En zij zal een zoon baren en gij zult Zijn naam noemen JEZUS; want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.'

Mattheus 1 vers 25:
'En bekende haar niet, totdat zij deze haar eerstgeboren Zoon gebaard had; en noemde Zijn naam JEZUS.'

Lukas 1 vers 31:
'En zie, gij zult bevrucht worden, en een Zoon baren, en zult Zijn naam noemen JEZUS.'
Dit komt toch niet uit de BIJBEL he? Je gaat me toch niet vertellen dat je na 2000 jaar van aanpassing, verandering, toevoegingen en weglatingen nog op die bijbel vertrouwt!

__________________
Not wanting to share, not willing to give. Deserving to die, too selfish to live.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2002, 22:21
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Joël schreef:
Ik ben zeer benieuwd naar zijn argumentatie. 't Is inderdaad waar dat veel theologen de theorie aanhangen dat Jezus Aramees sprak. Allemaal onzin, denk ik. Ten eerste is het onwaarschijnlijk omdat in dat geval de woorden van een "profeet" of "stichter van een nieuwe wereldreligie" niet zouden zijn opgeschreven in de taal waarin hij ze heeft gesproken. Da's natuurlijk zeer onwaarschijnlijk.

Whahahaha. Dus als een schrijver Nederlands beheerst dan, moet hij een boek in het Russisch schrijven. HAHA!
Met citaat reageren
Oud 14-02-2002, 22:22
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Joël schreef:
Het zou me eigenlijk niets verbazen.

Volhard maar in je fundamentalistisch ongeloof!

Met citaat reageren
Oud 14-02-2002, 23:01
SevenLayersDeep
Avatar van SevenLayersDeep
SevenLayersDeep is offline
dat boeit mij echt niet.. voor het zelfde geld had ie wel lodewijk kunnen heten..
__________________
alomtegenwoordig + Nee, Ik vind je niet aardig.. + ik ben wallflower
Met citaat reageren
Oud 14-02-2002, 23:54
Verwijderd
Yeah, you've got a point.

En ik heb ook gehoord dat Jezus eigenlijk niet één, maar drie personen was..waaronder Judas.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2002, 12:51
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Waar een kleine Google search al niet goed voor is.....

Jezus sprak hoogstwaarschijnlijk drie talen: Aramees, Hebreeuws en Grieks. In welke taal hij zijn kennis overdroeg lag waarschijnlijk aan zijn publiek....

Zie o.a.:
http://nbible.org/bible/bible_answer...19&Course_ID=4
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-02-2002, 22:33
apekop123
Avatar van apekop123
apekop123 is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Waar een kleine Google search al niet goed voor is.....

Jezus sprak hoogstwaarschijnlijk drie talen: Aramees, Hebreeuws en Grieks. In welke taal hij zijn kennis overdroeg lag waarschijnlijk aan zijn publiek....

Zie o.a.:
http://nbible.org/bible/bible_answer...19&Course_ID=4

Klinkt best logisch hoe meer talen je spreekt hoe meer mensen je kan bereiken.
__________________
You lost...
Met citaat reageren
Oud 15-02-2002, 23:18
kosmos
kosmos is offline
Vraagje: Wat doet het ertoe hoe iemand heeft geheten?? Een naam is maar een naam.
__________________
Im a living paradox....the armies of reason and emotions are in a constant battle with each other. And my soul is the battlefield.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2002, 09:30
BlackMystery
Avatar van BlackMystery
BlackMystery is offline
met andere woorden jezus was maar een leugen
Met citaat reageren
Oud 16-02-2002, 21:25
Mirage2000
Mirage2000 is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Waar een kleine Google search al niet goed voor is.....

Jezus sprak hoogstwaarschijnlijk drie talen: Aramees, Hebreeuws en Grieks. In welke taal hij zijn kennis overdroeg lag waarschijnlijk aan zijn publiek....

Nee, nee, nee! Het Nieuwe Testament is geschreven in het Grieks maar Jezus sprak Aramees. In de tijd van Jezus was het Aramees de voornaamste taal in Palestina en een groot aantal teksten van de dode zee rollen zijn ook geschreven in het Aramees.

Het Markusevangelie, waarschijnlijk het oudste van de vier evangelien, geeft duidelijk aan dat Jezus Aramees sprak. Zijn laatste woorden aan het kruis: "Eloi, eloi, lama sabachtani?" (Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten?), zoals ze in het Markusevangelie staan beschreven, zijn Aramees. Zo ook de woorden "Talita kum" ("meisje sta op"), die Jezus sprak bij de opwekking van het dochtertje van Jairus. En nog een derde keer haalt Markus woorden van Jezus aan: "Effata", als Hij een doofstomme man geneest.

Het Aramees, dat aan het Hebreeuws verwant is, was tijdens de assyrische, babylonische en persische heerschappij in heel het nabije Oosten de meest verspreide taal. In de latere tijd van het Oude Testament werd het Hebreeuws meestal alleen nog maar als schriftgeleerden-taal gebruikt - om de teksten van de heilige schrift uit te leggen - en bij religieuze ceremonien. Het Hebreeuws was dus niet helemaal uit het dagelijkse leven verdwenen, maar de joden in Palestina, ten tijde van Jezus, spraken voornamelijk Aramees.

Door de veroveringen van Alexander de Grote rond 400 v. Chr. deed de Griekse cultuur zijn intrede in het heilige land, en de handelstaal zowel als de diplomatische taal, waren toendertijd Grieks.

Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Zie o.a.:
http://nbible.org/bible/bible_answer...19&Course_ID=4

Zie de links:
www.omroep.nl/rkk/jezus2000/jaar0_taal.html
www.let.leidenuniv.nl/tcno/studie/sem/hebreeuws.htm www.aramnaharaim.org/film_arameeers.htm
__________________
=zwart wit= tief jij toch op naar je eigen land gepost op 05-03-2005 @ 19:23
Met citaat reageren
Oud 18-02-2002, 03:39
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Mirage2000 schreef:
Nee, nee, nee!
*snip*
Hoezo nee? Je spreekt mij anders niet tegen. Jezus sprak Aramees ja, en daarnaast nog redelijk Grieks en Hebreeuws.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 18-02-2002, 10:07
MBrulez
MBrulez is offline
Citaat:
proycon schreef:
Iemand gaf een URL over de islam in een vorige thread waarin staat dat Jezus in werkelijkheid helemaal geen Jezus heette... en ook geen Christus:
Nee dat klopt eigenlijk heet hij Sinterklaas, aka de kerstman, aka mohammed ,aka allah, aka de paashaas, aka zwarte piet, aka klaas vaak, aka kami, aka harry pottah, aka enz. enz.
__________________
mee kleurende zwarte tekst is echt zo cool
Met citaat reageren
Oud 18-02-2002, 17:05
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Hoezo nee? Je spreekt mij anders niet tegen. Jezus sprak Aramees ja, en daarnaast nog redelijk Grieks en Hebreeuws.

Je raadpleegde een bron, die er baat bij heeft om te zeggen dat Jezus naast Aramees ook Hebreeuws en Grieks sprak. Onafhankelijke bronnen spreken dit tegen. Jezus sprak slechts Aramees.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 22:44
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:
Je raadpleegde een bron, die er baat bij heeft om te zeggen dat Jezus naast Aramees ook Hebreeuws en Grieks sprak. Onafhankelijke bronnen spreken dit tegen. Jezus sprak slechts Aramees.
Onafhankelijke bronnen? Zou ik op zich een hele prestatie vinden.
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 23:53
Internationalist
Avatar van Internationalist
Internationalist is offline
Citaat:
Joël schreef:
Onafhankelijke bronnen? Zou ik op zich een hele prestatie vinden.

idd, dat zou heel zijn
__________________
*ONKRUID VERGAAT NIET* *Doc is de meest drinkende forumbaas* *ik slaap in hetzelfde bed als Iotje* *ik= wanabe WC-ontstopper*
Met citaat reageren
Oud 22-02-2002, 21:27
Ninnoc
Ninnoc is offline
waarom maakt het uit hoe hij heette?
__________________
because we are born free, to have the world as our playground
Met citaat reageren
Oud 12-08-2019, 08:49
Urias
Urias is offline
Graag wil ik even het verlossende woord op deze discussie posten.

Jezus’s naam (werd al eerder enigszins genoemd) is:

YÈ-HO-SHUA, afgekort ‘ Jeoshua’

Dat is de titel in het originele Hebreeuws zoals ook in de bijbel staat.
(Niet de Griekse vertaling)

De naam wordt telkens door verteld naar YeSu en daarna Jesus (middeleeuwse king James vertaling) is wel een heel verre verbastering van deoriginele naam.

Het betekent ‘God redt’ maar je kunt het ook vertalen als ‘helluup’
Dus God redt als je zijn naam uitspreekt, op elk moment.
Ik zou zeggen: probeer het eens.

Er gaat een enorme kracht van de originele naam uit.

Het is bizar dat er hele kerken zijn die niet eens de naam van hun meester kennen.

Dus: YÈ HO SHUA
Met citaat reageren
Oud 12-08-2019, 09:03
Verwijderd
Oeriejaas.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2019, 09:03
Verwijderd
Echt, fucking 17 jaar na de laatste post. WAAROM?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2019, 10:16
Verwijderd
Citaat:
Graag wil ik even het verlossende woord op deze discussie posten.

Jezus’s naam (werd al eerder enigszins genoemd) is:

YÈ-HO-SHUA, afgekort ‘ Jeoshua’

Dat is de titel in het originele Hebreeuws zoals ook in de bijbel staat.
(Niet de Griekse vertaling)

De naam wordt telkens door verteld naar YeSu en daarna Jesus (middeleeuwse king James vertaling) is wel een heel verre verbastering van deoriginele naam.

Het betekent ‘God redt’ maar je kunt het ook vertalen als ‘helluup’
Dus God redt als je zijn naam uitspreekt, op elk moment.
Ik zou zeggen: probeer het eens.

Er gaat een enorme kracht van de originele naam uit.

Het is bizar dat er hele kerken zijn die niet eens de naam van hun meester kennen.

Dus: YÈ HO SHUA
Dit is gewoon één van de vele mogelijke vertalingen, het is per definitie onmogelijk een vertaling te geven die als enige juiste geldt. Waarom zou jouw vertaling de enig juiste zijn?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Wat .sann zeg #1264
Verwijderd
500 03-01-2011 12:31
Levensbeschouwing & Filosofie voel me leeg
tjappie
183 03-03-2007 16:53
Levensbeschouwing & Filosofie Het evangelie van Judas
Verwijderd
24 02-05-2005 20:55
Muziek Wat vind jij van Björk ?
Jilliej
172 26-08-2004 21:39
De Kantine Waarom valt Pasen altijd in het weekend?
Verwijderd
57 11-04-2004 16:35
Levensbeschouwing & Filosofie Christelijke Leugens [Deel II]
Sweet_Hadar
4 14-03-2004 22:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:18.