Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-02-2003, 18:57
NN
NN is offline
Op 13-3 a.s. is er weer een staking voor het hoger onderwijs. Dit keer vanwege de bezuingingsplannen oplopend tot 2,1 miljard van verschillende ministeries. (Bron: Metro van 26-2-2003)
Wat vinden julie hiervan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-02-2003, 19:00
waaromniet?
waaromniet? is offline
Gemengde gevoelens. Aan de ene kant vind ik het jammer, het is gewoon weer een dag onderwijs missen. Aan de andere kant vind ik dat er wel wat gedaan moet worden, maar ben ik bang dat ik staken niet het middel vind...
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 20:06
Quivarum
Quivarum is offline
Er zal bezuinigd moeten worden, hoe je het ook went of keert. Helaas zal de overheid niet overgaan tot het ontslaan van de helft van de amtenaren en het loslaten van de koppeling en dus zullen ze het geld ergens anders moeten halen, bijvoorbeeld bij het oderwijs.

Ik heb liever dat ze bezuinigen op de student dan op de kwaliteit van het onderwijs. Je moet het ook anders zien, het afschaffen van bijvoorbeeld de ov kaart is geen bezuiniging op de kwaliteit van het onderwijs.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 20:21
Atje85
Atje85 is offline
Er wordt al meer dan 10 jaar bezuinigd op t onderwijs
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 20:42
Verwijderd
Citaat:
Quivarum schreef:
Ik heb liever dat ze bezuinigen op de student dan op de kwaliteit van het onderwijs.
Reken er maar op dat de studenten die het zich, indien die plannen doorgaan, nog kunnen veroorloven om te studeren, juist díe studenten zijn met stinkendrijke ouders, die tien jaar over hun studie doen, en constant lopen te lanterfanten want Pa betaalt wel.

Dat zijn dus júist de studenten die niet gemotiveerd zijn en waar we niks aan hebben.

Bovendien: 'ik heb liever dat ze op de student bezuiningen'. Man, TIEN procent van het huidige studentenbestand zal overblijven!

Deze bezuinigingen zijn onaanvaardbaar, onder welke omstandigheden ook.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 21:04
bokky
Avatar van bokky
bokky is offline
Ik weet dat er bezuinigingen komen, maar waarop dan? Weet je misschien een site waar ik meer informatie kan krijgen?
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 21:10
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
wrom zou je willen korten op het aantal ambtenaren?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 21:11
Quivarum
Quivarum is offline
Grote woorden, nare man.

De komende kabinetsperiode zal er een slordige 23 miljard bezuinigd dienen te worden. Bezuinigingen komen altijd hard aan. Waarom zou een studiebeurs niet om kunnen worden gezet naar een conditionele lening. Waarom moet de overheid een studie betalen terwijl die persoon helemaal niet in zijn eigen toekomst wil investeren.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 21:14
Quivarum
Quivarum is offline
Waarom ik wil korten op het aantal ambtenaren? Omdat de gemeentehuizen meer lijken op een sociale werkplek dan op een instituut waar nuttig werk wordt verricht.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 21:16
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Quivarum schreef:
Grote woorden, nare man.

De komende kabinetsperiode zal er een slordige 23 miljard bezuinigd dienen te worden. Bezuinigingen komen altijd hard aan. Waarom zou een studiebeurs niet om kunnen worden gezet naar een conditionele lening. Waarom moet de overheid een studie betalen terwijl die persoon helemaal niet in zijn eigen toekomst wil investeren.

Verzoringsstaat heet zoiets.
Je betaalt toch studiegeld en belasting...


Enne 23 miljard?
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 21:16
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Quivarum schreef:
Waarom ik wil korten op het aantal ambtenaren? Omdat de gemeentehuizen meer lijken op een sociale werkplek dan op een instituut waar nuttig werk wordt verricht.

Enig idee hoe lang t nu durut voordat je geholpen kunt wordne?

Heeft niet zozeer met ambtenaren et maken, maar met aldat papierwerk.


Trouwens moeten al die ambtenaren dan maar eenWWuitkering krijgen?
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 21:45
importbelg
importbelg is offline
Citaat:
Quivarum schreef:
[B Waarom moet de overheid een studie betalen terwijl die persoon helemaal niet in zijn eigen toekomst wil investeren. [/B]
En daarom is er al een prestatiebeurs. Een doorsnee student kan zijn eigen studie nooit betalen, en doorsnee ouders zullen dat ook niet kunnen opbrengen. Gevolg: alleen rijke kindjes kunnen hier lekker studeren, de rest zoekt het maar uit, sluit een dikke lening af, ligt krom om zn studie bij elkaar te werken of gaat naar het buitenland.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 21:55
Fortuynist
Avatar van Fortuynist
Fortuynist is offline
Waarom zou dat bezuinigen zo slecht zijn? Het onderwijs wordt er niet slechter en ook niet beter op. Men zou eens moeten protesteren tegen de hoeveelheid bureaucratie, management, overhead en kundes. Ik geloof er heilig in dat het onderwijs veel beter verloopt, wanneer de leraar zelf verantwoordelijk is voor het eindproduct. Maar goed, dat is weer een ander verhaal. Wat mij betreft hoeft het bezuinigen geen problemen met zich mee te brengen. Maar misschien zie ik het verkeerd. Ik bedoel, ik heb niet zo heel veel verstand van politiek en dergelijke, daar ik mij pas met politiek ben gaan bemoeien, circa 3 maanden na de dood van Pim.

Groet,
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 22:01
importbelg
importbelg is offline
Citaat:
Fortuynist schreef:
Ik geloof er heilig in dat het onderwijs veel beter verloopt, wanneer de leraar zelf verantwoordelijk is voor het eindproduct.
kennis is nauwelijks meetbaar, hoe wil je een leraar afrekenen op het eindproduct? Door de toetsen zo makkelijk te maken dat iedereen een 8 haalt? Een praktische toepassing hiervan lijkt me onuitvoerbaar.
Weet trouwens niet wat dit te maken heeft met bezuinigingen...
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 22:13
Fortuynist
Avatar van Fortuynist
Fortuynist is offline
"Weet trouwens niet wat dit te maken heeft met bezuinigingen..."

Vandaar dat ik ook er aan toe voegde: dat is een ander verhaal.

Maar goed, capabele docenten dienen zelf de leerling te sturen en de bureaucraten niet de docenten.

Groet,
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 22:21
Quivarum
Quivarum is offline
Maar het idee om een student na zijn studie de kosten terug te laten betalen als een soort maatschappelijke ereschuld, daar is och helemaal niets op tegen?
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 22:22
Verwijderd
ik ben het eens met de reden van de demonstratie, maar het zal toch wel geen zin hebben.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 22:43
importbelg
importbelg is offline
Citaat:
Quivarum schreef:
...soort maatschappelijke ereschuld...
Wat bedoel je hiermee? Zoiets als 'jij hebt toch een dikke baan later dus je kan straks dat geld toch wel missen'?

Ik ben het daar niet mee eens. De overheid krijgt een deel van haar investering terug door de (progressieve!) belastingen. Daarnaast heeft Nederland als land dat het economisch gezien moet hebben van de kennis- en advies'industrie' veel baat bij hoogopgeleide mensen. Tenslotte is het niet eerlijk dat op deze manier rijkeluiskinderen een lagere drempel hebben om te studeren dan kinderen die niet zo veel geld hebben.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-02-2003, 23:12
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Quivarum schreef:
Waarom ik wil korten op het aantal ambtenaren? Omdat de gemeentehuizen meer lijken op een sociale werkplek dan op een instituut waar nuttig werk wordt verricht.
En dat komt door de ambtenaren? En dat betekent dat ze geen nuttig werk zouden moeten verrichten, als ze dat al niet doen? En wie zou dan dat werk op zich moeten nemen?

Verder kunnen studies, zoals engels of antropologie of wat dan ook, je ook geen goeie baan opleveren.

blaat dus.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 00:22
PV
PV is offline
ik ben die dag vrij, dus ik ga er wel heen t zijn idiote plannen.. geen OV, geen studiefinanciering en dan ook nog es collegegeld verdubbelen

hoe moet je dan nog studeren
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 10:34
de ijsprinses
Avatar van de ijsprinses
de ijsprinses is offline
Waar is die staking?

Ik ga er zeker heen, ik vind die bezuinigingsplannen echt belachelijk
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 11:22
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Quivarum schreef:
Maar het idee om een student na zijn studie de kosten terug te laten betalen als een soort maatschappelijke ereschuld, daar is och helemaal niets op tegen?
Als alle adviezen van de 'topambtenaren' zouden worden doorgevoerd betekent dat niet alleen dat studiefinanciering alleen nog als lening beschikbaar is, maar dat het collegegeld verdubbeld wordt, de OV-jaarkaart wordt afgeschaft en dat universitaire masteropleidingen niet meer door het Rijk betaalt worden.
Dat zal ertoe leiden dat maar zo'n 10 procent van het aantal studenten zal overblijven.
Misschien zijn er mensen die menen dat Nederland geen artsen, ingenieurs, managers, wetenschappers of andere hoogopgeleiden nodig heeft, maar ik vind van wel.

Op de site van Platform 12 November kun je meer informatie over de demonstratie vinden. Ook kun je het manifest tegen de voorgestelde bezuinigingen tekenen.

__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 12:30
Martian
Avatar van Martian
Martian is offline
Meeten?
__________________
http://www.johnkerryisadouchebagbutimvotingforhimanyway.com
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 13:32
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Martian schreef:
Meeten?
Ik vind het best.
's Avonds is er een zuipmeeting in Utrecht, voor mensen die nog willen naborrelen.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 15:19
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
NN schreef:
Op 13-3 a.s. is er weer een staking voor het hoger onderwijs. Dit keer vanwege de bezuingingsplannen oplopend tot 2,1 miljard van verschillende ministeries. (Bron: Metro van 26-2-2003)
Wat vinden julie hiervan?
Terecht. Die bezuinigingen voor het hoger onderwijs zijn echt belachelijk.
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-02-2003, 16:15
Verwijderd
Citaat:
*Burning water* schreef:
Terecht. Die bezuinigingen voor het hoger onderwijs zijn echt belachelijk.
agree, ze kunnen op veel dingen bezuinigen... nu zetten ze min fo meer de toekomst van nederland op t spel
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 17:50
Fortuynist
Avatar van Fortuynist
Fortuynist is offline
Waar moet men dan volgens jullie in het onderwijs in investeren? Nog meer computers, of iets dergelijks? Kom met voorbeelden, ik ben benieuwd.

Groet,
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 18:11
NN
NN is offline
Leuk om binnen één dag zo veel positieve reacties te zien.

Ik ben voor investeringen in plaats van bezuinigingen in het onderwijs. Nederland wil graag een rol spelen als kenniseconomie, maar besteed van de OESO-landen het minst van haar BNP aan onderwijs.
Er wordt al twintig jaar op het hoger onderwijs bezuinigd, kortom: NU ZIJN WIJ EEN KEER AAN DE BEURT! Nederland is meer gebaat bij goed opgeleide mensen dan bij oorlogsvliegtuigen, duizenden extra agenten en onverantwoorde aflossingen op een staatsschuld. We kunnen die staatsschuld nu wel willen aflossen, maar dan is er straks geen onderwijs meer!
Met citaat reageren
Oud 02-03-2003, 12:48
oneMen
Avatar van oneMen
oneMen is offline
Citaat:
Fortuynist schreef:
Waar moet men dan volgens jullie in het onderwijs in investeren? Nog meer computers, of iets dergelijks? Kom met voorbeelden, ik ben benieuwd.

Groet,
Goed ik zal even wat feiten voor je op een rijtje zetten dat overigens al blijkt uit voorgaande. Dat zal jou als fortuyn-aanhanger wel bevallen, duidelijkheid.

Geen OV (voor vele onbetaalbaar, vooral diegene die ver wonen. Die zouden dan dichter bij de universiteit moeten gaan wonen. Kom je op het punt van woningtekort. Als jij voor mij een appartement kan regelen in Amsterdam voor september dan hoor ik het graag.)

Verdubbeling collegegeld (Nou was het dus zo dat ik voor het collegegeld en boekengeld sowieso een lening zou moeten gaan aanvragen waarschijnlijk, maar nu wordt het helemaal duur. Ik zal het nader moeten bekijken of ik het uberhaupt nog wel kán betalen.)

Studiefinanciering als lening (Nou helemaal als je op jezelf woont, is dat de druppel die de emmer doet overlopen. Een student als ik, of althans wat ik hoop te kunnen worden, moet zich al diep in de schulden steken om te studeren. Ik heb in het vooruitzicht sowieso al 2 of meer jaar dat ik puur werk om mijn leningen af te sluiten. Ik wil niet studeren voor het geld, ik wil studeren omdat ik een baan wil waar ik plezier in heb later. Nu is de lol er toch al snel vanaf.)

Uit onderzoek blijkt dat slechts 10 procent van het huidige aantal studenten zou kunnen 'overleven'. We sturen dus aan op een soort van elite-onderwijs. Dat is naar mijn mening funest voor de maatschappij. Zonder hoogopgeleiden komen we nergens.

Ik ga dus ook 13 maart.
__________________
oneMen can make a difference | Maar dat is mijn mening... |
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 15:17
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Goed, wie gaat er?

Ikzelf kom waarschijnlijk wat later, aangezien ik een praktikum heb.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 15:28
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Fortuynist schreef:
Waar moet men dan volgens jullie in het onderwijs in investeren? Nog meer computers, of iets dergelijks? Kom met voorbeelden, ik ben benieuwd.

Groet,
misschien de docenten eens een keertje normale salarissen geven, gebouwen kopen die niet op instorten staan (al hebben ze daar bij het lager onderwijs meer last van), schoonmaakers betalen zodat de gebouwen daadwerkelijk schoongeveegd worden.

Verder: investeren in de studenten. Als je geen studenten hebt bouw je niet aan de toekomst van je samenleving.
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 16:31
de ijsprinses
Avatar van de ijsprinses
de ijsprinses is offline
ik ga! misschien iets later want ik heb donderdag een belangrijke werkgroep
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 18:19
marlies
Avatar van marlies
marlies is offline
Citaat:
Fortuynist schreef op 26-02-2003 @ 22:55:
Ik geloof er heilig in dat het onderwijs veel beter verloopt, wanneer de leraar zelf verantwoordelijk is voor het eindproduct.
Docenten worden daar al op aangerekend
__________________
Als ik later groot ben, trouw ik met kermit de kikker :p | Tel wat je hebt, niet wat je mist
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 18:41
DEChengst
Avatar van DEChengst
DEChengst is offline
Staking ??? In mijn tijd noemde ze dat nog spijbelen
__________________
PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 16:04
Faab
Avatar van Faab
Faab is offline
eepz,

ik wil wel, maar kan denk ik niet... Ik heb misschien geen vervoer en anders moet ik met de trein en ik heb niet zoveel geld
Voor degene die gaan, veel succes en staak ze!!!

doeg
__________________
Living Life 100%
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 17:04
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Faab schreef op 11-03-2003 @ 17:04:
eepz,

ik wil wel, maar kan denk ik niet... Ik heb misschien geen vervoer en anders moet ik met de trein en ik heb niet zoveel geld
Voor degene die gaan, veel succes en staak ze!!!

doeg

Nou en, straks heb je misschien helemaal geen geld meer
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-03-2003, 18:15
theone87nl
Avatar van theone87nl
theone87nl is offline
Citaat:
NN schreef op 26-02-2003 @ 19:57:
Op 13-3 a.s. is er weer een staking voor het hoger onderwijs. Dit keer vanwege de bezuingingsplannen oplopend tot 2,1 miljard van verschillende ministeries. (Bron: Metro van 26-2-2003)
Wat vinden julie hiervan?
die leraren zeiken gewoon!
sommige leraren bij mij zijn gewoon hele dagen vrij. van hun beroep als leraar kunnen ze per maand gewoon rondkomen en dan hebben ze nog een grote auto ook. en dan gaan ze nog staken voor hoger loon.

ze stellen zich gewoon aan!
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 18:35
de ijsprinses
Avatar van de ijsprinses
de ijsprinses is offline
Citaat:
theone87nl schreef op 11-03-2003 @ 19:15:
die leraren zeiken gewoon!
sommige leraren bij mij zijn gewoon hele dagen vrij. van hun beroep als leraar kunnen ze per maand gewoon rondkomen en dan hebben ze nog een grote auto ook. en dan gaan ze nog staken voor hoger loon.

ze stellen zich gewoon aan!
uhm..
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 19:25
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
theone87nl schreef op 11-03-2003 @ 19:15:
die leraren zeiken gewoon!
sommige leraren bij mij zijn gewoon hele dagen vrij. van hun beroep als leraar kunnen ze per maand gewoon rondkomen en dan hebben ze nog een grote auto ook. en dan gaan ze nog staken voor hoger loon.

ze stellen zich gewoon aan!
whahahah *ligt dubbel*
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 08:44
Ninnoc
Ninnoc is offline
belachelijke bezuinigingsplannen, komt niet eens in de buurt van redelijk, als ze ook maar helft van de plannen uitvoeren kan ik niet meer studeren dus uiteraard zie je mij in den haag
__________________
because we are born free, to have the world as our playground
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 09:09
Insane Juggalo
Insane Juggalo is offline
Ik vind het goed dat er gedemonstreerd wordt, maar een staking vind ik enigzins naar. Ik zit nu nog op de middelbare school en ga volgend jaar studeren. Een staking heb ik dus niets aan, en donderdag demonstreren heb ik echt geen tijd voor.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 12:03
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Insane Juggalo schreef op 12-03-2003 @ 10:09:
Ik vind het goed dat er gedemonstreerd wordt, maar een staking vind ik enigzins naar. Ik zit nu nog op de middelbare school en ga volgend jaar studeren. Een staking heb ik dus niets aan, en donderdag demonstreren heb ik echt geen tijd voor.
Ben ik het mee eens, ik wil helemaal niet staken. Wat is het nut om geen onderwijs te volgen voor beter onderwijs

Demonstreren daarentegen, sta ik in dit geval volkomen achter.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 12:24
de ijsprinses
Avatar van de ijsprinses
de ijsprinses is offline
Citaat:
waaromniet? schreef op 12-03-2003 @ 13:03:
Ben ik het mee eens, ik wil helemaal niet staken. Wat is het nut om geen onderwijs te volgen voor beter onderwijs

Demonstreren daarentegen, sta ik in dit geval volkomen achter.
daar gaat het toch ook om? er is toch geen 'oproep tot staken' of zoiets?
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 12:31
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
de ijsprinses schreef op 12-03-2003 @ 13:24:
daar gaat het toch ook om? er is toch geen 'oproep tot staken' of zoiets?
Voor zover ik weet wel, maar er zijn altijd van die mensen die het staken noemen, of stakingen slecht vinden enzovoort. Vandaar.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 17:59
dummiedegum
dummiedegum is offline
vind het wel goed! ze meoten echt stoppen met die bezuinigingen, vooral omdat er altijd gezegd wordt dat de jeugd de toekomst heeft en dan zouden ze dat gaan afremmen!

groetjes!
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 18:54
NN
NN is offline
Citaat:
theone87nl schreef op 11-03-2003 @ 19:15:
die leraren zeiken gewoon!
sommige leraren bij mij zijn gewoon hele dagen vrij. van hun beroep als leraar kunnen ze per maand gewoon rondkomen en dan hebben ze nog een grote auto ook. en dan gaan ze nog staken voor hoger loon.

ze stellen zich gewoon aan!
Ze stellen zich niet aan. Als die leraren bij jouw hele dagen vrij zijn hebben ze of geen aanstelling op 1fte (volledige baan) of ze hebben hun lessen zo geroosterd dat ze een nakijk&voorbereiddag hebben. Zoals jij n.a.w. huiswerk maakt heeft een docent dat ook natuurlijk. Daarom werken zij ongeveer 25 lesuren voor een 40-urige werkweek. Een docent die zijn werk serieus neemt heeft echter geen genoeg aan 15 uurtjes om na te kijken, dingen voor te bereiden, te regelen, te vergaderen, etc........

Ook zijn hun lonen lager dan die van mensen met een vergelijkbare opleiding in het bedrijfsleven.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 13:24
Verwijderd
Citaat:
importbelg schreef op 26-02-2003 @ 23:43:

Tenslotte is het niet eerlijk dat op deze manier rijkeluiskinderen een lagere drempel hebben om te studeren dan kinderen die niet zo veel geld hebben.
Een lagere drempel zal er altijd zijn. Gelijk kan nooit, dat is nou eenmaal zo. En pogingen tot slagen niet (communisme).
Mogelijkheden zijn er wel degelijk voor iedereen. Iedereen kan beschikken over voldoende geld. Ik heb het hieronder proberen te beschrijven.. (genoemde bedragen zullen niet tot op de euro nauwkeurig kloppen..)
Wanneer je ouders een bepaalde hoeveelheid inkomen hebben, krijg je € 220,- stufi. Hierbij gaat de overheid ervanuit dat ouders per maand nnog eens € 200 bijdragen. Daarnaast kan je ook nog € 200 (ongeveer) lenen bij de IB-groep. Een totaal van € 620 per maand.
Wanneer je ouders geen geld hebben, krijg je € 440 stufie. Dit omdat de verwachte bijdrage van de ouders van € 200/mnd nu niet mogelijk is. Daarnaast kan er ook hier € 200 geleend worden. Dit maakt een totaal van € 640 per maand.

In beide gevallen is er genoeg geld beschikbaar om van te kunnen studeren. 620*12= 7440. Collegegeld (1800) en huur (220 per mnd) is op jaarbasis 4440 euro. Dan blijft er nog 3000 euro per jaar = € 250 per maand over. Ruim voldoende.

Wat er dus misschien veranderd is dat sommige van bovengenoemde gelden geen gift meer zijn, maar een lening worden. Na je studie heb je echter genoeg jaren over om deze dan relatief kleine schuld terug te kunnen betalen.
Punt 2 van verandering: verdubbeling van collegegeld: een extra kostenpost van 1800/jaar - 150/mnd. Hier zie ik het mogelijke verschil tussen 'rijk en arm'. Maar een bijbaantje heb ik niet een megenomen in het geheel.

Kortom: Volgens mij heeft iedereen voldoende mogelijkheden om te studeren, ook nog in het worst-case-scenario

Toeter!

-- Dit alles wil natuurlijk niet zeggen dat ik de mogelijke verandereningen toejuich..
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 13:29
Martian
Avatar van Martian
Martian is offline
Citaat:
Toeter! schreef op 13-03-2003 @ 14:24:

In beide gevallen is er genoeg geld beschikbaar om van te kunnen studeren. 620*12= 7440. Collegegeld (1800) en huur (220 per mnd) is op jaarbasis 4440 euro. Dan blijft er nog 3000 euro per jaar = € 250 per maand over. Ruim voldoende.
-Boeken? 500 euro/jaar, vorig jaar zelfs bijna 800.
-Inrichten kamer? Gas, water, licht, internet?

En zo is er vast nog veel meer te bedenken.
Je model is een beetje simplistich....
__________________
http://www.johnkerryisadouchebagbutimvotingforhimanyway.com
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 15:46
Verwijderd
Ik ben net trug, het was erg gezellie en cool

alleen echt nep dat balkenende en bos er niet waren, stelletje mietjes...en die mensen die er wel waren lulden zwaar uit hun nek met loze beloftes..

ik geloof er geen zak van.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 15:46
Verwijderd
Citaat:
Martian schreef op 13-03-2003 @ 14:29:
-Boeken? 500 euro/jaar, vorig jaar zelfs bijna 800.
-Inrichten kamer? Gas, water, licht, internet?

En zo is er vast nog veel meer te bedenken.
Je model is een beetje simplistich....
Kamer van € 220 incl. is reeel. Het inrichten ervan is eenmalig en met een beetje creativiteit en afstruinen van zolders van bekenden kom je een heel eind.
Wat betreft boeken heb je gelijk dat dat er ook nog bijkomt. € 500-800 is echter wel heel veel. Dit zal per studie verschillen. Maar er is veel mogelijk met tweedehandsboeken en een kopieerapparaat.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Wanneer stoppen met tanken?
kalinho
356 17-06-2008 18:06
Algemene schoolzaken Arrest 13 mrt 1987
synclinorium
6 07-11-2005 17:14
VWO Aardrijkskunde
Gadje
500 26-05-2005 21:13
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Bezuinigingen: OV-jaarkaart?
Verwijderd
155 16-07-2004 18:30
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap stelling: Paars heeft niet gefaald
Boogie
34 12-05-2002 17:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:03.