Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-05-2006, 09:00
gewoonmax
Avatar van gewoonmax
gewoonmax is offline
Ik heb bijna mijn rijbewijs en ik wil graag gaan autorijden. Ik kan wel een simpel autotje kopen, maar dan zit ik toch met wegenbelasting, verzekering en benzinegeld.

Ik werk verder niet, wil wel gaan werken maar ben bang dat ik dan zoveel moet werken om de kosten van een auto te kunnen betalen.

Ik kan wel af en toe in de auto van mijn moeder rijden maar dat is een automaat(saai) en da zal mn moeder niet zolang toestaan. Ik weet zeker dat ze er snel genoeg van heeft als ik elke keer haar auto leen.

Hoe betaal jij je auto? (als je er een hebt) of wat raad je mij aan.
__________________
Life is too important to be taken seriously
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-05-2006, 09:07
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Gewoon duidelijke afspraken maken met je moeder erover.

En ach een automaat is best wel relax (me vader heeft er een)
Maar jah misschien niet de beste manier om ervaring op te doen, rij zelf dus meestal in de auto van me moeder.

Betaal zo nu en dan de bezine van de auto en moeders zijn vaak blij

grtz
ivo
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 09:17
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Gewoon gaan werken, als je veel rijd kost het je veel anders valt het wel mee.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 09:33
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
ik betaal mn auto van mn werk. (en vanaf september mag de studiefinanciering daar een steentje aan bij gaan dragen).

een klein autootje kost niet zo heel erg veel per maand. mijn ouwe swift kostte me ca. 40 euro aan verzekering, 10 euro aan wegenbelasting en 50 euro aan benzine. ik reed daar ongeveer 500km per maand mee.

hou er wel rekening mee dat
1) verzekering eerst gewoon duurder is, omdat je geen no-claim hebt
2) benzine duur is
3) je ook onderhoudskosten mag gaan verwachten.

volgens het nibud kost een auto 300 euro per maand, minstens. (zoveel kost mn alfa me niet eens per maand, die zit nog ruim onder de 200 per maand).
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 12:59
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
werk studifinanciering en alimentatie.

Daar betaal ik de auto van.
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 15:40
Verwijderd
Maak ik overzichtje van wat er per maand binnenkomt en er weer uitgaat, en zet daar fictief een auto'tje tussen. Als je het niet kan betalen, zal je iets moeten doen om je inkomsten te verhogen (werken dus ). Als dat niet gaat, dan geen auto'tje voor jou.

Ik kan écht geen auto'tje betalen nu, zou het niet eens willen, want als student heb je een OV en kan je dus gratis op veel plaatsen komen. Auto is me veel te duur.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 16:06
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 28-05-2006 @ 16:40 :
Maak ik overzichtje van wat er per maand binnenkomt en er weer uitgaat, en zet daar fictief een auto'tje tussen. Als je het niet kan betalen, zal je iets moeten doen om je inkomsten te verhogen (werken dus ). Als dat niet gaat, dan geen auto'tje voor jou.

Ik kan écht geen auto'tje betalen nu, zou het niet eens willen, want als student heb je een OV en kan je dus gratis op veel plaatsen komen. Auto is me veel te duur.
Geen auto'tje ? maar wel een autootje zeker ?
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 16:06
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Als 18-jarige ben je zo'n 100 euro per maand kwijt aan wegenbelasting en verzekering. (En dan heb je niet eens all-risk ).
Daarbovenop komt nog je benzine. Dat is ook nog minimaal 50 euro per maand (ligt eraan hoeveel je rijdt).
En natuurlijk nog de onderhoudskosten, als je een oud autotje hebt.

Ik kan dat niet betalen als student zijnde. Mijn huur is al hoger dan mijn stufi en dan moet ik ook nog mezelf in leven houden, schoolgeld betalen en boeken kopen. Dan moet je wel heel veel gaan werken om ook nog een auto te kunnen betalen
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 07:24
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 28-05-2006 @ 17:06 :
Als 18-jarige ben je zo'n 100 euro per maand kwijt aan wegenbelasting en verzekering. (En dan heb je niet eens all-risk ).
Daarbovenop komt nog je benzine. Dat is ook nog minimaal 50 euro per maand (ligt eraan hoeveel je rijdt).
En natuurlijk nog de onderhoudskosten, als je een oud autotje hebt.

Ik kan dat niet betalen als student zijnde. Mijn huur is al hoger dan mijn stufi en dan moet ik ook nog mezelf in leven houden, schoolgeld betalen en boeken kopen. Dan moet je wel heel veel gaan werken om ook nog een auto te kunnen betalen
nou is de leeftijd niet van invloed op het bedrag voor de motorrijtuigbelasting; dat gaat naar gewicht. voor een lichte auto ben je 10 tot 20 euro over. Een wa verzekering kost zelfs voor een 18-jarige geen 80 euro, hooguit 50. dan ben je 60 euro kwijt, geen 100.

als je studeert zou je overigens ook een beetje kunnen lenen om een autootje te betalen.

maar je hebt gelijk, autorijden is duur. voor de meeste studenten vrees ik te duur. maar het kan wel. maar @ts : reken vantevoren goed uit hoeveel t je gaat kosten.

wegenbelasting kun je nakijken op www.belastingdienst.nl (vul in t zoekvakje gewoon 'wegenbelasting in', tis ff zoeken, maar dr staat een programmaatje op de site waarmee je precies je belasting uit kan rekenen).
verzekering kun je (bijvoorbeeld) bij www.unive.nl invullen.
wil je meer informatie over een bepaalde auto, kijk dan eens op www.autoweek.nl, en klik op 'autogids'. Daar zie je ook het verbruik van de auto (fabrieksopgave; tel er 10% bij op en je hebt ongeveer het juiste verbruik), en kun je 'myreviews' lezen van andere auto-eigenaren.

als je echt een goedkope auto koopt, wees dan wel voorzichtig. goedkoop kan heel makkelijk duurkoop worden, en dat zou erg sneu zijn. neem een vriend of vader mee die wel verstand van auto's heeft. laat de auto op de brug zetten en check op roest (roest is niet het ergste mankement aan een auto, maar wel erg lastig om tegen te gaan. check de dorpels, onder de vloermatjes, de reservewielbak, de wielkasten, alle dragende delen, etc.)

als de auto al gekeurd is, vraag dan naar het keuringsrapport en kijk wat voor aandachtspunten daarop staan.

kleine mankementen kun je voor lief nemen, als de rest van de auto maar goed is. maar bij gevaarlijke/dure gebreken - lekker laten staan en door zoeken naar een betere auto.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 09:24
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 28-05-2006 @ 17:06 :
Geen auto'tje ? maar wel een autootje zeker ?
Geen auto dan.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 09:37
Nomen Est Omen
Avatar van Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Maar waarom wil je een auto? Heb je die wel echt nodig? (het is niet goedkoper dan OV, zeker niet als je vaak alleen reist)
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 09:43
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Nomen Est Omen schreef op 29-05-2006 @ 10:37 :
Maar waarom wil je een auto? Heb je die wel echt nodig? (het is niet goedkoper dan OV, zeker niet als je vaak alleen reist)
Dat is een goede vraag de reden dat ik zelf geen auto heb is dan ook omdat ik het weinig zal gebruiken. De auto van me moeder gebruiken is voor mij meer als voldoende.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 12:13
starslayer
starslayer is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 29-05-2006 @ 10:43 :
Dat is een goede vraag de reden dat ik zelf geen auto heb is dan ook omdat ik het weinig zal gebruiken. De auto van me moeder gebruiken is voor mij meer als voldoende.
Je kan eventueel de verzekering op naam van je ouders zetten (in overleg) zij hebben normaal gesproken al een No-Claim opgebouwd.

Maar als je dan een ongeluk krijgt dan zullen je ouders niet echt heel erg vrolijk worden. Wan dan raken ze hun opgebouwde no-claim weer kwijt.

Ook een nadeel is dat je nog steeds geen no-claim opbouwt. De eerste jaren zijn voor de verzekering enorm duur, daarna zakt het gelukkig enorm af.

Maar idd een auto is duur. Ik ben per jaar minimaal € 250,-- alleen al kwijt aan klein onderhoudt. En benzine wordt ook steeds duurder.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 12:19
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Nomen Est Omen schreef op 29-05-2006 @ 10:37 :
Maar waarom wil je een auto? Heb je die wel echt nodig? (het is niet goedkoper dan OV, zeker niet als je vaak alleen reist)
Een auto is al snel goedkoper dan het OV hoor. Ja, tenzij je een studenten ov-jaarkaart hebt, maar dat is geen eerlijke vergelijking.

zodra je de kosten kan delen is autorijden zelfs vrijwel altijd goedkoper dan het OV.

openbaar vervoer is serieus (te) duur in dit landje.

@starslayer : je vergeet het belangrijkste nadeel, namelijk dat fraude strafbaar is en je bij een ongeluk waarbij je serieus wat schade veroorzaakt - en dat is nou net waarom je verzekerd bent - je een vrij grote kans loopt dat je geen cent vergoedt krijgt, aangezien verzekeringsmaatschappijen dan wel controleren of de verzekeringsnemer en de eigenaar van de auto (of de 'vruchtgebruiker', oftewel 'wie gebruikt die auto eigenlijk als 'zijn auto') wel overeenkomen. Zo niet, dan mag je niet alleen alle schade zelf gaan betalen, maar krijg je in de meeste gevallen ook een boete opgelegd.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 12:47
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 29-05-2006 @ 13:19 :
Een auto is al snel goedkoper dan het OV hoor. Ja, tenzij je een studenten ov-jaarkaart hebt, maar dat is geen eerlijke vergelijking.

zodra je de kosten kan delen is autorijden zelfs vrijwel altijd goedkoper dan het OV.

openbaar vervoer is serieus (te) duur in dit landje.

@starslayer : je vergeet het belangrijkste nadeel, namelijk dat fraude strafbaar is en je bij een ongeluk waarbij je serieus wat schade veroorzaakt - en dat is nou net waarom je verzekerd bent - je een vrij grote kans loopt dat je geen cent vergoedt krijgt, aangezien verzekeringsmaatschappijen dan wel controleren of de verzekeringsnemer en de eigenaar van de auto (of de 'vruchtgebruiker', oftewel 'wie gebruikt die auto eigenlijk als 'zijn auto') wel overeenkomen. Zo niet, dan mag je niet alleen alle schade zelf gaan betalen, maar krijg je in de meeste gevallen ook een boete opgelegd.
Alleen is het aan de verzekeraar om te bewijzen dat degene die in de auto rijd het als zijn auto gebruikt en dat het dus fraude is omdat het niet op zijn naam staat.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 13:05
starslayer
starslayer is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 29-05-2006 @ 13:47 :
Alleen is het aan de verzekeraar om te bewijzen dat degene die in de auto rijd het als zijn auto gebruikt en dat het dus fraude is omdat het niet op zijn naam staat.

Daarom kan deze manier ook alleen bij je ouders (en als je daar woont). Niet bij kennisen e.d. Want dan zal je snel door de mand vallen.

Het is dan onmogelijk voor de verzekering aan te tonen dat jij de bezitter bent van de auto. Hoeveel kinderen lenen wel niet de auto van hun ouders.

Grootste nadeel is dat bij een ongeluk je de no-claim kwijt raakt en dat je ouders voor 2 auto's een hogere premie moet betalen.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 14:46
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 29-05-2006 @ 13:47 :
Alleen is het aan de verzekeraar om te bewijzen dat degene die in de auto rijd het als zijn auto gebruikt en dat het dus fraude is omdat het niet op zijn naam staat.
nou en ? dat de bewijslast bij de verzekeraar ligt, maakt iets niet minder illegaal.

overigens is het voor een verzekeraar helemaal niet zo heel erg moeilijk om te bewijzen wie nou eigenlijk de gebruiker van de auto is, zeker als de auto feitelijk gewoon van zoonlief is.

als je iets jat uit de winkel, is het toch ook niet aan jou om aan te tonen dat je iets eventueel niet gejat hebt, maar moet de winkelier daar zelf achter zien te komen ? da's toch nog geen goede reden om dan maar af en toe wat te jatten, 'want daar komen ze toch niet achter' ?

je zou echt niet de eerste zijn die er problemen mee krijgt. beetje sneu als je dat risico neemt om die twee of drie tientjes (want daar gaat het om) per maand te besparen.


een auto lenen of een auto hebben zijn twee verschillende dingen; maar als een kind de enige of praktisch de enige gebruiker van de auto is, dan heb je wel degelijk een probleem als je niet gewoon zelf een verzekering afgesloten hebt. 'onmogelijk' is niet bepaald het goede woord.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 15:01
starslayer
starslayer is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 29-05-2006 @ 15:46 :
nou en ? dat de bewijslast bij de verzekeraar ligt, maakt iets niet minder illegaal.

overigens is het voor een verzekeraar helemaal niet zo heel erg moeilijk om te bewijzen wie nou eigenlijk de gebruiker van de auto is, zeker als de auto feitelijk gewoon van zoonlief is.

als je iets jat uit de winkel, is het toch ook niet aan jou om aan te tonen dat je iets eventueel niet gejat hebt, maar moet de winkelier daar zelf achter zien te komen ? da's toch nog geen goede reden om dan maar af en toe wat te jatten, 'want daar komen ze toch niet achter' ?

je zou echt niet de eerste zijn die er problemen mee krijgt. beetje sneu als je dat risico neemt om die twee of drie tientjes (want daar gaat het om) per maand te besparen.


een auto lenen of een auto hebben zijn twee verschillende dingen; maar als een kind de enige of praktisch de enige gebruiker van de auto is, dan heb je wel degelijk een probleem als je niet gewoon zelf een verzekering afgesloten hebt. 'onmogelijk' is niet bepaald het goede woord.
Voor een student is € 30 per maand extra een behoorlijk bedrag.

En zo makkelijk aan te tonen is het echt niet.

En het is niet hetzelfde als iets jatten uit een winkel.

Je rijdt niet express je auto tegen een andere auto aan.

En je eigen schade moet je nog steeds zelf betalen, aangezien ALL RISK helemaal niet te betalen is met een oude auto, en het ook weinig zin heeft.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 29-05-2006, 15:13
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 29-05-2006 @ 15:46 :
nou en ? dat de bewijslast bij de verzekeraar ligt, maakt iets niet minder illegaal.

overigens is het voor een verzekeraar helemaal niet zo heel erg moeilijk om te bewijzen wie nou eigenlijk de gebruiker van de auto is, zeker als de auto feitelijk gewoon van zoonlief is.

als je iets jat uit de winkel, is het toch ook niet aan jou om aan te tonen dat je iets eventueel niet gejat hebt, maar moet de winkelier daar zelf achter zien te komen ? da's toch nog geen goede reden om dan maar af en toe wat te jatten, 'want daar komen ze toch niet achter' ?

je zou echt niet de eerste zijn die er problemen mee krijgt. beetje sneu als je dat risico neemt om die twee of drie tientjes (want daar gaat het om) per maand te besparen.


een auto lenen of een auto hebben zijn twee verschillende dingen; maar als een kind de enige of praktisch de enige gebruiker van de auto is, dan heb je wel degelijk een probleem als je niet gewoon zelf een verzekering afgesloten hebt. 'onmogelijk' is niet bepaald het goede woord.
Toch bwijs maar eens dat een auto van zoonlief is en niet van degene op wiens naam hij staat. Dat is niet makkelijk, alleen zit je er wel mee dat je alsng geen no-claim opbouwd.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 16:30
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
starslayer schreef op 29-05-2006 @ 16:01 :
Voor een student is € 30 per maand extra een behoorlijk bedrag.

En zo makkelijk aan te tonen is het echt niet.

En het is niet hetzelfde als iets jatten uit een winkel.

Je rijdt niet express je auto tegen een andere auto aan.

En je eigen schade moet je nog steeds zelf betalen, aangezien ALL RISK helemaal niet te betalen is met een oude auto, en het ook weinig zin heeft.
de schade aan je eigen auto is over het algemeen de kleinste kostenpost.

of dacht je dat een gesneuvelde lantaarnpaal, vangrail, etc. , wegsleepkosten, asfaltering, etc. en eventuele hulpdiensten niks kosten.

je rijdt niet expres schade nee, maar je verzekert jezelf wel bewust niet. (in feite ben je namelijk helemaal niet verzekert als je een onjuiste opgave doet; ik hoop voor je dat je er nooit achter zal komen hoe makkelijk het is om dat na te gaan, maar dat kan wel degelijk. Je zou echt niet de eerste zijn die daar wel achter komt, en waarschijnlijk ook niet de laatste).

overigens, als je 30 euro echt zo ongelofelijk veel geld vindt dat je daarvoor de wet gaat overtreden, kun je beter geen auto kopen.

@ikbenschipper : een verzekeraar kan en mag een bank om gegevens over grotere en/of opvallende af- of bijboekingen opvragen. Tenzij je ouders je auto voor je betalen, is het op die manier vrij simpel om na te gaan wie de auto betaald heeft.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 16:41
starslayer
starslayer is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 29-05-2006 @ 17:30 :
@ikbenschipper : een verzekeraar kan en mag een bank om gegevens over grotere en/of opvallende af- of bijboekingen opvragen. Tenzij je ouders je auto voor je betalen, is het op die manier vrij simpel om na te gaan wie de auto betaald heeft.
Volgens mij vallen deze gegevens onder het bankgeheim. Heb nog nooit gehoord dat een verzekeringsbedrijf zomaar op mijn bankrekening mag rondsnuffelen.

P.S. mijn auto staat netjes op mijn eigen naam en de verzekering ook. Heb al jaren No-claim opgebouwd. Maar de optie om het via je ouders te doen is niet zo risicovol als jij vermeldt. Helemaal niet als je maar 500 km per maand rijdt.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 17:39
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
het makkelijkste: laat je ouders alles regelen en betalen dat is veel goedkoper. En betaal zelf de benzine.
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 20:23
Project 50
Project 50 is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 28-05-2006 @ 17:06 :
Geen auto'tje ? maar wel een autootje zeker ?
Ga jij nu opeens zeuren over spelling?
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 21:13
PV
PV is offline
werken of studiefinanciering.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 00:21
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
starslayer schreef op 29-05-2006 @ 17:41 :
P.S. mijn auto staat netjes op mijn eigen naam en de verzekering ook. Heb al jaren No-claim opgebouwd. Maar de optie om het via je ouders te doen is niet zo risicovol als jij vermeldt. Helemaal niet als je maar 500 km per maand rijdt.
Als je grote schade maakt weet ik wel zeker dat ze een onderzoekje in gaan stellen
Dan vragen ze gewoon aan je buren wie er het meeste in die auto rijdt bijvoorbeeld...
Als ze er dan achter komen dat je fraude hebt gepleegd (want dat is het) dan ben je flink zuur
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-05-2006, 12:27
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Werkennnnnnnn...
maandelijks:
wegenbelasting 21,00
verzekering 50,00 (WA verzekering met inzittende verzekering e.d.)
Benzine 200,00

Die hoge benzine kosten komen door het vele reizen ivm m'n werk. (Waarvan maximale reiskostenvergoeding 57 euro is )

Daarbij moet je rekeing houden met een accu die eens vervangen moet worden (50 euro), de jaarlijkse APK (nog wel, binnenkort misschien om het jaar) en andere onvoorziene kosten.

Ofwel; heb een vastinkomen
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 13:19
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 30-05-2006 @ 13:27 :
Werkennnnnnnn...
maandelijks:
wegenbelasting 21,00
verzekering 50,00 (WA verzekering met inzittende verzekering e.d.)
Benzine 200,00

Die hoge benzine kosten komen door het vele reizen ivm m'n werk. (Waarvan maximale reiskostenvergoeding 57 euro is )

Daarbij moet je rekeing houden met een accu die eens vervangen moet worden (50 euro), de jaarlijkse APK (nog wel, binnenkort misschien om het jaar) en andere onvoorziene kosten.

Ofwel; heb een vastinkomen
Die tweejaarlijke apk is nog helemaal geen vaststaand feit hoor. (En eerlijk gezegd vind ik het ronduit een slecht idee. Het is makkelijk even goede sier maken bij de burger, maar uiteindelijk is diezelfde burger gewoon meer kwijt, omdat een auto dan ineens voor twee jaar 'goed' moet zijn en onderdelen niet ineens minder snel zijn gaan slijten.)

Accu's gaan een jaar of vijf of tien of zo mee. (Maar als je een auto koopt, vervang je de accu. Want er zat een brakke accu op. Als je 'm dan weer verkoopt, dan hou je de goede accu en zet je de brakke weer terug, gevolg : de volgende eigenaar moet een nieuwe accu kopen.)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 14:16
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 30-05-2006 @ 14:19 :
Die tweejaarlijke apk is nog helemaal geen vaststaand feit hoor. (En eerlijk gezegd vind ik het ronduit een slecht idee. Het is makkelijk even goede sier maken bij de burger, maar uiteindelijk is diezelfde burger gewoon meer kwijt, omdat een auto dan ineens voor twee jaar 'goed' moet zijn en onderdelen niet ineens minder snel zijn gaan slijten.)

Accu's gaan een jaar of vijf of tien of zo mee. (Maar als je een auto koopt, vervang je de accu. Want er zat een brakke accu op. Als je 'm dan weer verkoopt, dan hou je de goede accu en zet je de brakke weer terug, gevolg : de volgende eigenaar moet een nieuwe accu kopen.)
Ik zei ook: misschien om het jaar. Destijds is het ingevoerd omdat de auto's kwalitatief erg slecht waren. Tegenwoordig zijn auto's een stuk veiliger/ beterder/ et cetera. Het is niet iets wat ikzelf verzin, een dergelijk rapport werd in de krant gepubliceerd. KWam de ANWB of de consumentenbond daar niet mee naar voren??
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 15:36
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 30-05-2006 @ 15:16 :
Ik zei ook: misschien om het jaar. Destijds is het ingevoerd omdat de auto's kwalitatief erg slecht waren. Tegenwoordig zijn auto's een stuk veiliger/ beterder/ et cetera. Het is niet iets wat ikzelf verzin, een dergelijk rapport werd in de krant gepubliceerd. KWam de ANWB of de consumentenbond daar niet mee naar voren??
Dat heeft zo vaak in de krant gestaan. Het is een voorstel van minister Peijs (verkeer) (geloof ik, iig van een minister). De ANWB heeft er niks mee te maken, en de consumentenbond al helemaal niet.

In elk geval, het is een onzinnig voorstel dat de kosten voor de burger alleen maar zal verhogen.

(overigens is het vooral voor de veiligheid ingevoerd; de auto's op zich waren niet slecht, maar wel slecht onderhouden. Bij een tweejaarlijkse APK loop je m.i. het risico dat auto's ook maar 1x per 2 jaar een beurtje krijgen, en dat is simpelweg te weinig, zeker als je veel rijdt.)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 01-06-2006, 21:08
200E
Avatar van 200E
200E is offline
Ik kreeg mijn eerste auto toen ik in 6VWO zat en die financierde ik van mijn zaterdagbaantje. Nu ik studeer heb ik meer tijd om te werken, en heb ik kans gezien de hobby uit te breiden.

Voor mijn dagelijkse auto ben ik per maand 44 euro aan belasting kwijt (gewicht 1340 kg, benzine, prov. Zuid-Holland) en eveneens 44 euro aan verzekering (WA + beperkt casco + inzittenden + no-claimverzekering; 45% no-claimkorting). Valt dus mee. Brandstofverbruik is gemiddeld 1 op 9 en ik rij 1000 km in de maand. Dus dat is 111 liter x 1,45 = 161 euro benzine.
Totaal kost die auto me dus rond de 250 euro per maand.

Auto 2 is 27 jaar oud dus belastingvrij. Kan op oldtimerverzekering, die gezien de staat van de auto wel all-risk is. Kost me ca. 20 euro per maand. Ik rij gemiddeld 100 km per maand met een verbruik van 1 op 6 (super met loodvervanger). Kost ca. 25 euro.

Maar je kan in principe heel goedkoop autorijden. De meeste mensen schrikken door hoge kosten, en zijn tegelijkertijd bang voor oude auto's. Het beste kun je een bij klassiekerliefhebbers impopulair model kopen van 25 jaar oud (ik noem Fiat 127, Opel Kadett D, Talbot Horizon, Ford Escort of andere auto's die aan de straatstenen niet kwijt te raken zijn). Deze heb je in echt goede staat al voor minder dan 1000 euro (als je goed zoekt). Je betaalt dan geen wegenbelasting, en de klassiekerverzekering kost (omdat je nog geen 24 bent) maximaal ca. 15 euro per maand. Die auto's lopen gemiddeld wel iets duurder, laten we zeggen 1 op 10. Maar zo kun je voor een paar tientjes in de maand prima autorijden! En met het onderhoud valt het ook wel mee, in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken. Zolang de roest binnen de perken blijft, kan er niet meer misgaan dan met een auto van een jaar of 10 oud. En de onderdelen zijn stukken goedkoper! Succes!
__________________
Qui fodit foveam, incidet in eam
Met citaat reageren
Oud 02-06-2006, 09:28
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
200E schreef op 01-06-2006 @ 22:08 :

Maar je kan in principe heel goedkoop autorijden. De meeste mensen schrikken door hoge kosten, en zijn tegelijkertijd bang voor oude auto's. Het beste kun je een bij klassiekerliefhebbers impopulair model kopen van 25 jaar oud (ik noem Fiat 127, Opel Kadett D, Talbot Horizon, Ford Escort of andere auto's die aan de straatstenen niet kwijt te raken zijn). Deze heb je in echt goede staat al voor minder dan 1000 euro (als je goed zoekt). Je betaalt dan geen wegenbelasting, en de klassiekerverzekering kost (omdat je nog geen 24 bent) maximaal ca. 15 euro per maand. Die auto's lopen gemiddeld wel iets duurder, laten we zeggen 1 op 10. Maar zo kun je voor een paar tientjes in de maand prima autorijden! En met het onderhoud valt het ook wel mee, in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken. Zolang de roest binnen de perken blijft, kan er niet meer misgaan dan met een auto van een jaar of 10 oud. En de onderdelen zijn stukken goedkoper! Succes!
overigens kun je bij een hoop verzekeraars helemaal geen klassiekerverzekering afsluiten als je nog <24 bent EN geen 'daily driver' ernaast hebt.

als je goedkoop wilt autorijden, ben je volgens mij nog altijd het beste af met een peugeotje 205 (onverwoestbare auto's en kosten haast niks), evt een suzuki swift (of alto, nog goedkoper). Een starlet is overigens sowieso een erg veilige keuze, maar die zijn redelijk duur om aan te schaffen. Ze rijden btw wel heerlijk, en draaien probleemloos 2 ton en meer zonder grote reparaties.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 03-06-2006, 00:55
Verwijderd
Ik raad je echt HEEEEL erg aan om te wachten met een auto tot je een voltijd baan hebt. Accepteer het feit dat je scholier bent of student. Een eigen auto is natuurlijk supergaaf maar wat heb je er nu eigenlijk aan? Je hebt een fiets, je hebt OV. Je mag toch niet drinken als je gaat stappen. Als je het geld spaart wat je anders zou uitgeven aan die auto, heb je waarschijnlijk een heel kapitaal als je klaar bent met je opleiding....

Iemand hier gaf er € 250 pm aan uit.
Stel dat je 4 jaar studeert zonder die auto: dat scheelt je 12.000 euro !!!! Maakt een auto dus echt deel uit van je levensgeluk?
Met citaat reageren
Oud 03-06-2006, 07:34
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 03-06-2006 @ 01:55 :
Ik raad je echt HEEEEL erg aan om te wachten met een auto tot je een voltijd baan hebt. Accepteer het feit dat je scholier bent of student. Een eigen auto is natuurlijk supergaaf maar wat heb je er nu eigenlijk aan? Je hebt een fiets, je hebt OV. Je mag toch niet drinken als je gaat stappen. Als je het geld spaart wat je anders zou uitgeven aan die auto, heb je waarschijnlijk een heel kapitaal als je klaar bent met je opleiding....

Iemand hier gaf er € 250 pm aan uit.
Stel dat je 4 jaar studeert zonder die auto: dat scheelt je 12.000 euro !!!! Maakt een auto dus echt deel uit van je levensgeluk?
als je het kan betalen, waarom zou je dan geen auto kopen ?
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 04-06-2006, 11:49
200E
Avatar van 200E
200E is offline
Precies, het is maar net waar je je geld aan wil uitgeven. Ik zie auto's niet alleen als vervoermiddel maar ook als hobby, en hobby's mogen best wat kosten. Oké, toegegeven, soms loopt het uit de klauwen en ik begreep mijn buren wel dat ze begonnen te klagen toen er op een gegeven moment 7 auto's voor de deur stonden
__________________
Qui fodit foveam, incidet in eam
Met citaat reageren
Oud 04-06-2006, 12:04
vichog
Avatar van vichog
vichog is offline
ik blijf denk ik in de auto van pa en ma rijden, als pa dan maar niet boos wordt . Een tweeliter automaat, dus hoezo saai? En als ik zelf een auto wil kopen dan denk ik aan een trabant. Heerlijk pruttelen (alhoewel de snelweg niet echt een optie is) en zonder hoge kosten .
__________________
Arguing on the internet is like running at the Special Olympics: even if you win you're still retarded.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2006, 13:05
200E
Avatar van 200E
200E is offline
Een Trabi kan op de snelweg nog redelijk meekomen. Als je wat sneller wil rijden, maar toch een heerlijke klassieke uitstraling wil hebben, zoek dan naar de laatste Trabantjes van 1990/91. Die hebben een 4-cilinder (1.1 of 1.4) motor uit de VW Polo. Ook geen gedoe met tweetaktolie meer en geen blauwe walm achter je wagen
__________________
Qui fodit foveam, incidet in eam
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-06-2006, 13:24
PV
PV is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 03-06-2006 @ 01:55 :
Ik raad je echt HEEEEL erg aan om te wachten met een auto tot je een voltijd baan hebt. Accepteer het feit dat je scholier bent of student. Een eigen auto is natuurlijk supergaaf maar wat heb je er nu eigenlijk aan? Je hebt een fiets, je hebt OV. Je mag toch niet drinken als je gaat stappen. Als je het geld spaart wat je anders zou uitgeven aan die auto, heb je waarschijnlijk een heel kapitaal als je klaar bent met je opleiding....

Iemand hier gaf er € 250 pm aan uit.
Stel dat je 4 jaar studeert zonder die auto: dat scheelt je 12.000 euro !!!! Maakt een auto dus echt deel uit van je levensgeluk?
Laat iedereen dat ff lekker voor zichzelf bepalen... ik vind 250 per maand aan een auto uitgeven een stuk nuttiger dan 250 per maand uitgeven aan jezelf volgooien met drank/drugs.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2006, 13:28
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
PV schreef op 04-06-2006 @ 14:24 :
Laat iedereen dat ff lekker voor zichzelf bepalen... ik vind 250 per maand aan een auto uitgeven een stuk nuttiger dan 250 per maand uitgeven aan jezelf volgooien met drank/drugs.
Juistem.

@200E : dan ben je wel het belasting-voordeeltje kwijt van een 'echt' klassieker he.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 04-06-2006, 13:42
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
200E schreef op 04-06-2006 @ 12:49 :
Precies, het is maar net waar je je geld aan wil uitgeven. Ik zie auto's niet alleen als vervoermiddel maar ook als hobby, en hobby's mogen best wat kosten. Oké, toegegeven, soms loopt het uit de klauwen en ik begreep mijn buren wel dat ze begonnen te klagen toen er op een gegeven moment 7 auto's voor de deur stonden
nog ff als reactie op de opmerking dat t toch wel erg veel geld kost, en dat je dan na je studie of zo wel 12.000 euro bespaart zou hebben : fijne manier van denken. Ben je 100, ga je dood, heb je een kutleven gehad maar wel een miljoen op de bank.

dan geef ik liever wat van mn centjes nu uit, zodat ik tenminste kan genieten.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 04-06-2006, 13:46
200E
Avatar van 200E
200E is offline
Helemaal mee eens!! En die 12000 euro lig ik sowieso niet wakker van, want die verdien je na je studie binnen no-time weer terug! Overigens ben ik wel zo slim om ook wel wat apart te zetten voor later hoor, zeker met de huizenprijs van tegenwoordig

Belastingvoordeel heb ik niet hoor, mijn dagelijkse auto (Mercedes E-klasse) zit vol in de belasting, en betaal ik dus 44 euro in de maand houderschapsbelasting voor! Alleen mijn Opel Ascona B (1979) is uit de belasting, maar die kost me sowieso bijna niks omdat ik er misschien eens per maand in rijd.
__________________
Qui fodit foveam, incidet in eam

Laatst gewijzigd op 04-06-2006 om 13:49.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2006, 14:18
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
200E schreef op 04-06-2006 @ 14:46 :
Helemaal mee eens!! En die 12000 euro lig ik sowieso niet wakker van, want die verdien je na je studie binnen no-time weer terug! Overigens ben ik wel zo slim om ook wel wat apart te zetten voor later hoor, zeker met de huizenprijs van tegenwoordig

Belastingvoordeel heb ik niet hoor, mijn dagelijkse auto (Mercedes E-klasse) zit vol in de belasting, en betaal ik dus 44 euro in de maand houderschapsbelasting voor! Alleen mijn Opel Ascona B (1979) is uit de belasting, maar die kost me sowieso bijna niks omdat ik er misschien eens per maand in rijd.
jawel, maar ik bedoelde het trabantje een trabant van 1970 of zo is leuk en belastingvrij, een late trabant nog niet.

(is t btw een E-klasse of een 200E ?)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 04-06-2006, 15:35
200E
Avatar van 200E
200E is offline
Tis een 200E, officieus werd de W124 200-300 serie ook al E-klasse genoemd voordat hij officieel E-klasse ging heten Het is eigenlijk een E-klasse avant-la-lettre dus
__________________
Qui fodit foveam, incidet in eam
Met citaat reageren
Oud 04-06-2006, 20:04
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
PV schreef op 04-06-2006 @ 14:24 :
Laat iedereen dat ff lekker voor zichzelf bepalen... ik vind 250 per maand aan een auto uitgeven een stuk nuttiger dan 250 per maand uitgeven aan jezelf volgooien met drank/drugs.
he denk aan het subforum d&a

Verder heb je wel gelijk dat ieder voorzich dat moet bepalen.. Maar wees je bewust van de kosten
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2006, 14:45
vichog
Avatar van vichog
vichog is offline
Citaat:
200E schreef op 04-06-2006 @ 14:05 :
Een Trabi kan op de snelweg nog redelijk meekomen. Als je wat sneller wil rijden, maar toch een heerlijke klassieke uitstraling wil hebben, zoek dan naar de laatste Trabantjes van 1990/91. Die hebben een 4-cilinder (1.1 of 1.4) motor uit de VW Polo. Ook geen gedoe met tweetaktolie meer en geen blauwe walm achter je wagen
Ik ben een aantal keren in hongarije geweest en daar rijden ze (zolang de voorraad strekt en zolang het mag) nog lekker rond en daar heb ik ook inderdaad de trabi´s met 1.1 motor gezien. Maar zoals machtige Marcel al zei: (al zijn ze dan wel zo licht als een veertje en kosten ze weinig) ik heb dan geen blauw nummerbord meer én niet te vergeten de blauw walm . Dat laatste juist vind ik zo onzettend karakteriserend en nostalgisch
__________________
Arguing on the internet is like running at the Special Olympics: even if you win you're still retarded.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 12:50
200E
Avatar van 200E
200E is offline
Dat blauwe nummerbord hoeft geen probleem te zijn: je bouwt het geheel over op een belastingvrij chassis en klaar is Kees Maar die blauwe walm heeft inderdaad wel wat ja Jammer alleen dat je dan niet zo snel mee kan komen op de snelweg. Hoewel... je kunt natuurlijk de motor uit een Wartburg inbouwen. Dat is ook tweetakt, maar driecilinder

Tip: Met enige aanpassingen schijn je ook een Rover V8 in een Trabant te kunnen proppen
__________________
Qui fodit foveam, incidet in eam
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 15:39
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
200E schreef op 06-06-2006 @ 13:50 :
Dat blauwe nummerbord hoeft geen probleem te zijn: je bouwt het geheel over op een belastingvrij chassis en klaar is Kees Maar die blauwe walm heeft inderdaad wel wat ja Jammer alleen dat je dan niet zo snel mee kan komen op de snelweg. Hoewel... je kunt natuurlijk de motor uit een Wartburg inbouwen. Dat is ook tweetakt, maar driecilinder

Tip: Met enige aanpassingen schijn je ook een Rover V8 in een Trabant te kunnen proppen
is andersom dan niet makkelijker, een 'moderne' motor in een ouwe trabant overzetten ?
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 21:31
200E
Avatar van 200E
200E is offline
Kan in principe natuurlijk ook, alleen de wielophanging e.d. is ook anders, bovendien hebben de 4-cilinders pookschakeling ipv stuurschakeling. Hele carrosserie ombouwen is dus volgens mij makkelijker als je toch bezig bent.
__________________
Qui fodit foveam, incidet in eam
Met citaat reageren
Oud 07-06-2006, 23:40
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Eey Maxman, ik ben ook student en heb een auto...

Vaste kosten:
-Wegenbelasting €20,00 per maand
-Verzekering WA €50,00 per maand
-Onderhoud €20,00 per maand
Totaal: €90,00

Daarnaast nog benzine kosten, misschien €75,00 per maand. Dus totaal kost die auto me zo'n €165 per maand. Onderhoud weet je natuurlijk niet van te voren, kan meevallen, kan tegenvallen. Ik heb zelf een Honda Civic en die schijnen zeer betrouwbaar te zijn (volgens sommige tests zelfs één van de meest betrouwbare auto's). Zowiezo zijn Japanners zeer betrouwbaar (Toyota, Honda). Ik hoop daarom dat het onderhoud dan meevalt. Ik werk ca. 1 dag in de week en daarmee zou ik mijn auto mee moeten kunnen betalen.

Verder investeer je natuurlijk ook wat in de toekomst, want je bouwt no-claim korting op. Anders zou je later de volledige premie moeten betalen.

En het is maar net waar je je geld aan uitgeeft. Je kan je geld zoals sommige studenten ook aan dure telefoons/kleding/uitgaan etc uitgeven. Ik geef het dan liever uit aan een auto.

O ja, en die verzekering zou ik dus nooit, zoals iemand hier op dit forum zei, op je ouders naam zetten. Stel dat je door een ongeluk iemand invalide rijdt en de verzekeraar komt erachter dat je niet de regelmatige bestuurder bent (en ze gaan dit bij torenhoge schadeclaims echt wel uitzoeken!), dan kun je in het ergste geval een groot deel van je leven schade gaan betalen/ van het minumloon gaan leven! Ik zou het risico niet nemen.
__________________
Alles maximaal!!
Met citaat reageren
Oud 07-06-2006, 23:43
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Citaat:
200E schreef op 04-06-2006 @ 14:46 :
Helemaal mee eens!! En die 12000 euro lig ik sowieso niet wakker van, want die verdien je na je studie binnen no-time weer terug! Overigens ben ik wel zo slim om ook wel wat apart te zetten voor later hoor, zeker met de huizenprijs van tegenwoordig

Belastingvoordeel heb ik niet hoor, mijn dagelijkse auto (Mercedes E-klasse) zit vol in de belasting, en betaal ik dus 44 euro in de maand houderschapsbelasting voor! Alleen mijn Opel Ascona B (1979) is uit de belasting, maar die kost me sowieso bijna niks omdat ik er misschien eens per maand in rijd.
Haha, wtf! een student met een Mercedes E-klasse!
__________________
Alles maximaal!!
Met citaat reageren
Oud 08-06-2006, 10:53
200E
Avatar van 200E
200E is offline
Citaat:
Anton aus Tirol schreef op 08-06-2006 @ 00:43 :
Haha, wtf! een student met een Mercedes E-klasse!
Hoezo zou dat niet kunnen? Heb nooit geweten dat studenten pre sé in een kleine auto moeten rijden Bovendien ben ik op papier student, maar werk ik daarnaast gemiddeld nog een uurtje of 50 in de week

En bovendien, aangezien ik last van mijn rug heb moet ik wel een wagen hebben waar goede stoelen in zitten
__________________
Qui fodit foveam, incidet in eam
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verkeer & Vervoer Een auto kopen
Undit
6 01-02-2014 08:51
Verkeer & Vervoer Eerste auto kopen
Mali
5 20-04-2012 15:22
Verkeer & Vervoer Auto kopen: nieuw of tweedehands
Verwijderd
110 29-08-2010 16:05
Verkeer & Vervoer Goedkope auto kopen
Myuki
54 20-09-2009 12:53
Verkeer & Vervoer Auto kopen: waar let je op?
Boogie
57 08-03-2007 14:33
Verkeer & Vervoer [auto] jouw verzekering
Tiño
20 04-11-2005 12:19


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:33.