Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-04-2008, 09:23
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Vlammend Hart/Onstuimig Verlangen/Vurige Nacht/Opwindend Wachten
en meer


Jij verdient geen plaats in poëzie.
Alleen in de spaties besta je misschien
maarzelfsdatvindikteveel,
je wil het te graag.

Je hebt een beeld van jezelf geschetst
dat perfect past in een liefdestekst
zo’n goedkope bouquet voor zielige vrouwen
die van zwijmelen houden
en ik zou het kunnen
daar niet van
bundels vol zou ik kunnen dichten

maar ik doe het lekker niet. Lul.

Je hebt me fictie voorgeschoteld
liefde ingeschonken alsof het kraanwater was
want door de regels heen was ik één in een reeks
die je zo bij het oud papier kon zetten.

Rozen rotten in 't gft. Ik zeg nee: nee.
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-04-2008, 09:46
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Wat is dat een verfrissend gedicht! De jij-vorm vind ik echt geweldig hierin.
'Je wilt het te graag', staat er perfect ookal heb ik geen idee wat je er mee bedoelt.

"en ik zou het kunnen
daar niet van
bundels vol zou ik kunnen dichten

maar ik doe het lekker niet. Lul. " Briljant!

Het laatste stuk van vier regels vind ik de eerste twee heel goed van, maar de laatste twee vind ik er niet zo goed bij passen. Het is te duidelijk benoemd. Daarentegen vind ik bij het eerdere stuk juist goed dat je een al vaker gebruikt wordende vergelijking gebruikt met 'bouquet voor zielige vrouwen'.

Ik zie dat je nog steeds moeite hebt met het eindigen van een gedicht, dat laatste had nog iets meer uitgewerkt gemogen in mijn opzicht. 'Rozen rotten in 't gft' vind ik wel heel goed!
Met citaat reageren
Oud 18-04-2008, 20:00
Fayelinde.
Avatar van Fayelinde.
Fayelinde. is offline
O ja! Leuk! De titel, tsja. Ik vond het een tof idee om hem een kilometer lang te maken, maar ik moest bijna huilen van de woordkeuze erin. Maar toen ik begon te lezen, besefte ik dat je me niet zou teleurstellen.

Bij de tweede strofe heb ik een paar opmerkingen:
'Bouquet', het woord past niet in je gedicht. Al besef ik dat je titel daar terug naar verwijst, en dat is prachtig. Al weet ik het niet, stationsromannetje zou er nu ook niet echt mooi ogen. Nee, toch zit bouquet me niet lekker.
Hetgeen wat erna komt vind ik ook behoorlijk flauw. Het zijn korte verzen die een beetje afbreuk doen aan de vorm waarin je gedicht zou kunnen staan. Gewoon 'die van zwijmelen houden/ en ik zou het niet kunnen' mag weg van me, het staat er niet goed. Ik vind het wel leuk dat je dat stukje dan krachtig afsluit met 'Lul.'

De derde strofe vind ik tof, al vind ik 'liefde ingeschonken alsof het kraanwater was', niet zo'n mooie verwoording, je zou iets beters kunnen verzinnen, dat weet ik.

Sterk einde ook, al moest ik even nadenken over de rozen. De 'nee' staat er ook best origineel, je doet me wel plezier met zo'n anti-liefdesgedicht. Ja, meer!
Met citaat reageren
Oud 18-04-2008, 20:13
elysea
Avatar van elysea
elysea is offline
men moet vaker lul en trut durven zeggen in de poëzie
Met citaat reageren
Oud 18-04-2008, 21:37
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Ik vind het een beetje te makkelijk en het loopt toch ook eigenlijk nergens vloeiend.
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Oud 20-04-2008, 09:00
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Bedankt voor jullie reacties. Ik had niet verwacht dat (de meesten van) jullie zo positief zouden zijn. Ik heb dit gedicht eigenlijk in no-time geschreven en er helemaal niet meer aan hoeven sleutelen, het was meer om iets van me af te schrijven. Wat dat betreft heeft Halogeen misschien wel gelijk in dat het 'te makkelijk' is. Dat neemt echter niet weg dat ik het de moeite waard vond om te posten.
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2008, 14:10
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
men moet vaker lul en trut durven zeggen in de poëzie
Maar waarom eigenlijk? Ik gebruik liever mooie woorden in een gedicht.

Ik vind het vooral een woedend gedicht. De eerste paar regels van de tweede strofe en de laatste regel vind ik goed. De titel vind ik te lang. De eerste strofe wat te gemakkelijk, beetje tegenstrijdig ook. Ik dacht dat de 'jij' op de clichés uit de titel sloeg, maar uit de rest van het gedicht begrijp ik dat het toch een persoon is en dan is het toch wel raar, dat je alsnog een gedicht aan iemand wijdt die geen gedicht waard is.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 20-04-2008, 14:15
elysea
Avatar van elysea
elysea is offline
ja, ach, mooie woorden. daar heb ik echt een hekel aan. je ziet het vaak, dat mensen woorden alleen gebruiken omdat ze 'mooi' zijn en dan denk ik: waarom niet zeggen waar het op staat? niet alle boodschappen -zijn- mooi. gebruik het woord dat beschrijft wat je bedoelt, en niet het woord dat er mooi uitziet of duur klinkt.
en dat doet reem hier. effectief, ook.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2008, 17:12
Fayelinde.
Avatar van Fayelinde.
Fayelinde. is offline
Ik ben ook een fan van romantiek en mooie woorden, zoals je terugvind in gedicteh, maar hier vind ik 'lul' ook leuk hoor. Het is een bewijs van kunnen als je grof kunt zijn en toch een schoon beeld kunt scheppen.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2008, 18:04
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
ja, ach, mooie woorden. daar heb ik echt een hekel aan. je ziet het vaak, dat mensen woorden alleen gebruiken omdat ze 'mooi' zijn en dan denk ik: waarom niet zeggen waar het op staat? niet alle boodschappen -zijn- mooi. gebruik het woord dat beschrijft wat je bedoelt, en niet het woord dat er mooi uitziet of duur klinkt.
en dat doet reem hier. effectief, ook.
Ik vind dat de wereld uit zichzelf al lelijk genoeg is en dat je met poëzie alles een beetje mooier kan maken. Al heb ik ook een erge hekel aan duur klinkende woorden, dat dan weer wel. En ik snap wel dat lelijke woorden soms effectief kunnen zijn, zoals in dit geval, maar over het algemeen... Liever mooie dan lelijke woorden, ook als de boodschap niet zo fraai is.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 21-04-2008, 01:30
hmm-hmm
Avatar van hmm-hmm
hmm-hmm is offline
Citaat:
Ik vind dat de wereld uit zichzelf al lelijk genoeg is en dat je met poëzie alles een beetje mooier kan maken. Al heb ik ook een erge hekel aan duur klinkende woorden, dat dan weer wel. En ik snap wel dat lelijke woorden soms effectief kunnen zijn, zoals in dit geval, maar over het algemeen... Liever mooie dan lelijke woorden, ook als de boodschap niet zo fraai is.
ik vind lul wel een mooi woord anders. een trut nog mooier eigenlijk, het is zo duidelijk, de klank is mooi, de betekenis. maar goed even ontopic:

ik vind het gedicht erg leuk om te lezen, vooral het stukje:
en ik zou het kunnen
daar niet van
bundels vol zou ik kunnen dichten.


het klinkt een beetje als spreektekst, en daarom spreekt het me misschien wel zo aan. het is iets anders dan ik van je gewend ben, zoals Halogeen zei, het is misschien te makkelijk. Er zou iets meer moeilijkheid in mogen, maar het moet natuurlijk wel nog prettig leesbaar zijn, en dat is soms erg lastig te combineren.

ik vind het gedicht daarentegen wel goed van onderwerp, en het leest erg prettig. je woordkeus is naar mijn idee ook prima, wat dat betreft sluit ik me aan bij elysea! =)
__________________
echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen
Met citaat reageren
Oud 21-04-2008, 14:00
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:

De eerste drie regels zijn ontzettend leuk, ik ben een voorstandervan woordenreeksenzonderspaties.
Citaat:
men moet vaker lul en trut durven zeggen in de poëzie


______________________________________+


komtocheensklaarklootzak

(Johnny van Doorn)
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:53.