Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-03-2011, 19:22
Fuehrerschein
Fuehrerschein is offline
Ik heb ongeveer 5 tot 6 jaar in het buitenland gewoont en ben van plan terug te keren naar Nederland en ook mijn rijbewijs te halen. Echter ben ik tot de volgende ontdekking gekomen.




1. Onder welke voorwaarden kan een rijbewijs worden afgegeven?

Antwoord:
De voorwaarden waaronder een rijbewijs kan worden afgegeven zijn:

In de bevolkingsregistratieGemeentelijke Basisadministratie van de gemeente staat u ingeschreven als ingezetene, én
In een periode van één jaar onmiddellijk voorafgaand aan uw aanvraag heeft u minstens 185 dagen in Nederland gewoond, én
Als u niet de Nederlandse of EU nationaliteit bezit, bent u in het bezit van een van de volgende verblijfsvergunningen:
type I, regulier bepaalde tijd
type II, regulier onbepaalde tijd
type III, asiel bepaalde tijd
type IV, asiel onbepaalde tijd type EU/EER, gemeenschapsonderdaan.
Het typenummer staat op de voorkant van uw verblijfsdocument.

_

Heb dus verder onderzoek gedaan naar deze achterlijke regel:

Uitbreiding voorwaarde 185 dagen eis bij aanvraag rijbewijs
De regels rondom de 185 dagen eis zijn gelijk gebleven, maar er is een uitzondering bijgekomen. De burger die voor het eerst een rijbewijs aanvraagt of een categorie uitbreiding wil, moet op het moment van de aanvraag als ingezetene zijn ingeschreven in de GBA.

Dit is de 185 dagen eis zoals die is vastgelegd in artikel 32 van het Reglement Rijbewijzen.

Per 1 maart 2010 is er een wijziging opgenomen in dit wetsartikel. De burger moet nog altijd 185 dagen in het jaar voorafgaand aan de aanvraag in Nederland woonachtig zijn geweest. Als hij hier niet aan voldoet, dan kunt u als gemeente naar de historie kijken en is er een uitzondering mogelijk.
Wat is deze uitzondering?

Als de burger op het moment van de aanvraag korter of gelijk aan 4 jaar uitgeschreven is geweest, en hij heeft meer dan 10 jaar aaneengesloten in Nederland gewoond, dan mag u ook een rijbewijs afgeven. Dit is vastgelegd in art. 32 lid 1 onderdeel a Reglement Rijbewijzen.




Dus ik kom nog steeds niet in aanmerking voor een rijbewijs aangezien ik langer dan 4 jaar geleden nog stond ingeschreven in NL. Ik neem aan dat deze regel is ingevoerd om rijbewijs toerisme aan te gaan. Maar ik draag de NL nationaliteit en ben geen buitenlander die nog nooit in NL is geweest. Om me 6 maanden te laten wachten is ronduit belachelijk.

Kan iemand mij vertellen wat ik nu kan doen? Ik ben niet van plan 6 maanden te wachten tot de gemeente zin heeft om me rijbewijs af te geven.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-03-2011, 20:08
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Denk dat er weinig anders op zit dan te wachten en tegen de tijd dat die termijn afloopt beginnen met rijlessen. Je zou al eens een intake-les kunnen nemen zodat de rijschool een schatting kan maken van het aantal lessen dat je nodig hebt en hoeveel tijd dat zou gaan kosten.
Of je haalt alvast je rijbewijs en wacht met aanvragen tot de 185 dagen termijn is verstreken.
Een rijbewijs halen doe je (meestal) toch niet binnen enkele weken.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2011, 20:16
Fuehrerschein
Fuehrerschein is offline
Citaat:
Denk dat er weinig anders op zit dan te wachten en tegen de tijd dat die termijn afloopt beginnen met rijlessen. Je zou al eens een intake-les kunnen nemen zodat de rijschool een schatting kan maken van het aantal lessen dat je nodig hebt en hoeveel tijd dat zou gaan kosten.
Of je haalt alvast je rijbewijs en wacht met aanvragen tot de 185 dagen termijn is verstreken.
Een rijbewijs halen doe je (meestal) toch niet binnen enkele weken.
Theorie doe ik over 2 weken examen (heb via boek gestudeerd) en rijden kan ik al. Ik vertik het eigenlijk 6 maanden te wachten voor niets terwijl ik me rijbewijs (technisch gezien) al heb als ik praktijk-examen heb gedaan.

What about het buitenland? Volgensmij moet je daar ook ingeschreven staan, niet?
Met citaat reageren
Oud 28-03-2011, 20:55
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Geldt dit niet alleen voor als je een buitenlands rijbewijs wil omwisselen voor een Nederlands rijbewijs? Dacht dat dit niet geldt voor een nieuw, hier gehaald, rijbewijs maar pin me er niet op vast. Er was laatst ook iets over bij Blik op de Weg.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 28-03-2011, 21:07
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Kan je niet je specifieke probleem aan het CBR voorleggen en kijken wat die voor oplossing weten?
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2011, 22:14
Verwijderd
Als je een EU-burger bent kan je bezwaar aantekenen want EU-burgers mogen niet anders behandeld worden dan inwoners van het land zelf.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2011, 08:23
Verwijderd
Wat deadlock zegt en anders kun je volgens mij gewoon je rijbewijs gaan proberen te halen. Je probeert geen rijbewijs om te zetten van een niet-EU land naar NL-rijbewijs, je haalt hier gewoon je rijbewijs voor de eerste keer. Dat lijkt me dat dat geen problemen op zal leveren.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2011, 11:42
Verwijderd
Ja dat gaat over omzetting en volgens mij wordt bedoeld dat je dan in dat eerste jaar nog het oorspronkelijke document mag hanteren.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2011, 15:29
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
en rijden kan ik al.
Voila, daarom is er dus zo'n regel ingesteld. Om dit soort waandenkbeelden een afkoelperiode te geven.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 29-03-2011, 20:20
Fuehrerschein
Fuehrerschein is offline
Ik heb RDW gecontacteerd en blijkt dat ik 6 maanden ga moeten wachten.

Citaat:
Voila, daarom is er dus zo'n regel ingesteld. Om dit soort waandenkbeelden een afkoelperiode te geven.
Vriend, ik rijd al elke dag in het buitenland.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2011, 07:11
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Heb je een "buitenlands" rijbewijs (Paaseiland?) kun je dat als toerist toch ook in NL gebruiken? Er rijden in NL duizenden toeristen uit de hele wereld in huurauto's. Heb je geen rijbewijs, mag je in het buitenland óók niet rijden.
Als je zo overtuigd bent van je rijvaardigheid, kun je dan niet direct een examen aanvragen?
Met citaat reageren
Oud 30-03-2011, 15:09
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Vriend, ik rijd al elke dag in het buitenland.
Dan ben je dus illegaal bezig zonder rijbewijs, of het blijft bij rondjes op privéterrein, of is het een of andere bananenrepubliek zonder verkeersregels, want anders had je een erkend buitenlands rijbewijs gehad.

Denken dat je op basis daarvan kunt rijden in Nederland is heel erg gevaarlijk. Dat is nu precies waarom ze dat soort regels hebben.


Ik moest in Canada, ondanks dat mij rijbewijs daar wordt erkend, ook best wel aanpassen. Als ik daar was gaan rijden met een arrogant 'in Amsterdam werkte dit ook' was ik binnen no time ergens in een ravijn geëindigd.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 30-03-2011, 16:26
Fuehrerschein
Fuehrerschein is offline
Citaat:
Dan ben je dus illegaal bezig zonder rijbewijs, of het blijft bij rondjes op privéterrein, of is het een of andere bananenrepubliek zonder verkeersregels, want anders had je een erkend buitenlands rijbewijs gehad.
Nope, ik kan een internationaal rijbewijs aanvragen en in Nederland rijden. Echter vervalt het als ik me inschrijf bij de gemeente.Rijden zelf kan ik al, theorie van Nederland ook al bestudeerd. Over 2 weken doe ik theorie examen.

Citaat:
Denken dat je op basis daarvan kunt rijden in Nederland is heel erg gevaarlijk.
Daarvoor bestaan rijscholen. Als je je praktijk-examen gehaald hebt, ben je in staat om een auto in Nederland te bestuderen. Ik wil niet met mijn buitenlands rijbewijs in Nederland rijden, ik wil een rijbewijs halen IN Nederland. Waarom ik NA het praktijk-examen ook nog moet wachten is me een raadsel.

Citaat:
Dat is nu precies waarom ze dat soort regels hebben.
Nope, rijbewijs-toerisme.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2011, 18:55
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Voor het verdere nut van deze discussie; in welk land zit je nu en heb je daar een rijbewijs of niet? Want ik weet nou niet waar je het over hebt met 'ik kan rijden'; is dat 'ik kan een auto besturen' of 'ik heb een rijbewijs'. Van wat ik begrijp alleen het eerste
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2011, 19:37
Fuehrerschein
Fuehrerschein is offline
Ik heb een rijbewijs, ja.

Het land waarin ik nu ziet wil ik niet publiekelijk maken, hoewel ik zie dat je 'forumbaas' bent kun je mijn IP waarschijnlijk zien.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2011, 11:03
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Mja, in dit geval zou ik het 'ik kan rijden' maar een beetje globaal opvatten. In die hoek waar jij nu zit wordt heel anders gereden dan hier, dus ik zou sowieso hier nog een paar lessen nemen om weer aan de Nederlandse verkeersmanieren en mentaliteit te wennen. Direct weer met een auto het verkeer induiken op de manier zoals jij de afgelopen jaren hebt gedaan is hier denk ik een vrij slecht idee. Nederlanders zijn erg op zichzelf gericht en onvergeeflijk in het verkeer, en er zijn denk ik heel veel regels/gebruiken waar je in de praktijk niet bekend mee zal zijn. Dus 1 of 2 lessen om er even in te komen - en slechte/buitenlandse eigenschappen eruit te halen - valt sterk aan te raden.
Misschien ook prettig voor je portemonnee want hier wordt vrij streng gecontroleerd op overtredingen

Wellicht dat er daarom ook die 6-maanden regel is, zodat je alvast weer kan wennen als fietser/wandelaar/bijrijder aan het Nederlandse verkeer.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:26.