Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-08-2006, 12:31
jussme
jussme is offline
oke dus er staat dat je je diploma binnen 10 jaar moet halen anders moet je er zo'n 80euro per maand + rente voor betalen... maar ik snap niet echt wat ze hiermee bedoelen

mag je binnen deze 10 jaar nog van studie veranderen etc? en als je uiteindelijk je diploma niet haalt krijg je dan hele grote schulden voor alle maanden dat je die kaart in je bezit had of wat?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-08-2006, 12:33
Verwijderd
Je krijgt 10 jaar de tijd om een studie af te ronden. Binnen die tien jaar mag je gewoon wisselen. Als je binnen tien jaar afstudeert, krijg je 4 (of 5; afhankelijk van de duur van je studie) jaar stufi als gift én je OV wordt een gift. Studeer je níet binnen 10 jaar af, dan zal je alle ontvangen stufi én de OV-lening terug moeten betalen.

Ieder jaar krijg je een overzicht van je voorlopige lening (= stufi + OV kaart) en je lening (= aanvullende lening bij je stufi, dit krijg je nooit als gift).
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 12:34
Verwijderd
Al zou je 20x van studie veranderen, dat maakt niet uit. Wel is eis voor de prestatiebeurs (waar dus ook de ov-studentenkaart onder valt) dat je binnen 10 jaar een diploma in het hoger onderwijs moet halen.

Lukt je dat niet, dan heb je een probleem. Je moet dan dus alles terugbetalen, dus beurs én het bedrag dat staat voor die ov-studentenkaart, wat iets van 76 euro per maand is.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 12:37
Verwijderd
Als je na 4 (of 5) jaar een 0-lening neemt en dus OV behoudt; is dat dan een lening of krijg je dat ook als gift als je binnen 10 jaar een diploma haalt?
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 12:39
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 24-08-2006 @ 13:37 :
Als je na 4 (of 5) jaar een 0-lening neemt en dus OV behoudt; is dat dan een lening of krijg je dat ook als gift als je binnen 10 jaar een diploma haalt?
Volgens mij is je OV altijd een gift, ook na het verstrijken van de jaren die je aan stufi krijgt. Als je dus een nullening neemt mét OV, krijg je je OV alsnog als gift als je binnen tien jaar een studie afrondt.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 12:40
Verwijderd
aaah, gelukkig
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 12:41
Verwijderd
Het moet me wat betreft de TS wel even van het hart dat je dit soort informatie best kan weten als je gewoon eens de foldertjes leest die je te pas en te onpas van de IBG krijgt, ze drukken ze niet voor niets.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 12:46
jussme
jussme is offline
ja die had ik gelezen maar het was niet echt duidelijk, maar bedankt iedereen voor jullie behulpzame replies

oke dit klinkt misschien dom maar een diploma in het hoger onderwijs... hoort een HBO opleiding daar ook bij, mocht ik daarnaar willen veranderen?
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 12:49
Verwijderd
Okay, ik begrijp het. Ja, HBO is ook hoger onderwijs.

Dus je moet een HBO of een WO-diploma halen binnen die tien jaar. Een MBO-diploma telt niet, want dat werkt iets anders geloof ik en komt niet uit hetzelfde potje om het zo maar te zeggen.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 13:02
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 24-08-2006 @ 13:49 :
Okay, ik begrijp het. Ja, HBO is ook hoger onderwijs.

Dus je moet een HBO of een WO-diploma halen binnen die tien jaar. Een MBO-diploma telt niet, want dat werkt iets anders geloof ik en komt niet uit hetzelfde potje om het zo maar te zeggen.
MBO is tegenwoordig ook prestatiebeurs.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 13:04
Verwijderd
Ja, maar je móet binnen tien jaar een HBO- of WO-diploma halen. MBO kan misschien tegenwoordig ook prestatiebeurs zijn, maar het telt niet. Dat durf ik met 99,5% zekerheid te zeggen.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 13:20
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
stefano schreef op 24-08-2006 @ 14:02 :
MBO is tegenwoordig ook prestatiebeurs.
jawel, en als een MBO-er uiteindelijk binnen tien jaar een HBO-diploma zou halen dan wordt dat ook een gift, maar andersom, een hbo-er die 'slechts' een MBO-diploma haalt, heeft een probleem.

Overigens, iets dat ik me al een tijdje afvraag : wordt nou het eerste jaar (je propedeuse) meteen omgezet in een gift, zodra je je P gehaald hebt ?

en als je een bachelor hebt gehaald, dan wordt dat ook meteen een gift, bv. je hebt een bachelor van 3 jaar (uni) gehaald, maar moet je master nog, en je zou die niet halen, dan heb je 1 of 2 jaar schuld (van die master) maar niet voor je bachelor ?
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 13:33
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 24-08-2006 @ 14:20 :

Overigens, iets dat ik me al een tijdje afvraag : wordt nou het eerste jaar (je propedeuse) meteen omgezet in een gift, zodra je je P gehaald hebt ?

en als je een bachelor hebt gehaald, dan wordt dat ook meteen een gift, bv. je hebt een bachelor van 3 jaar (uni) gehaald, maar moet je master nog, en je zou die niet halen, dan heb je 1 of 2 jaar schuld (van die master) maar niet voor je bachelor ?
Nee, vroeger was het zo dat als je een bepaald aantal punten van het eerste jaar had gehaald (of was het toch meteen de hele P?) dat je dan 4 jaar als gift zou krijgen. Dat is nu dus niet meer zo; je moet je diploma eerst halen (binnen 10 jaar) en dan krijg je die 4 jaar stufi als gift.

En als je een HBO opleiding doet krijg je na het behalen van je bachelor de gift, bij het WO na het behalen van je master (en dus níet na drie jaar wanneer je de bachelor hebt gehaald).

HBO en WO komen uit hetzelfde potje, dus als je een HBO opleiding doet en na de propedeuse besluit over te stappen; dan hou je nog steeds maar recht op die 4 jaar stufi als gift na 10 jaar. Als je een HBO-bachelor haalt en wil gaan voor een master, dan geldt weer dat je maar recht hebt op 4 jaar (en dus je master zelf moet betalen). Echter, als je na een MBO opleiding door gaat met HBO, krijg je wél weer 4 jaar stufi, aangezien dat een ander potje is.

edit: doorgehaald wat niet van toepassing is, sorry

Laatst gewijzigd op 24-08-2006 om 14:07.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 13:48
Martine1986
Avatar van Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 24-08-2006 @ 14:33 :


Als je een HBO-bachelor haalt en wil gaan voor een master, dan geldt weer dat je maar recht hebt op 4 jaar (en dus je master zelf moet betalen).
Dit klop volgensmij niet. Ik weet niet precies hoe het allemaal zit, maar ik weet wel dat mijn vriend na 4 jaar stufi voor een HBO bachelor nu nog 1 jaar stufi krijgt voor zijn master aan de TU.
__________________
Blow, Blow me out, I am so sad, I don't know why
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 14:00
Verwijderd
Citaat:
Martine1986 schreef op 24-08-2006 @ 14:48 :
Dit klop volgensmij niet. Ik weet niet precies hoe het allemaal zit, maar ik weet wel dat mijn vriend na 4 jaar stufi voor een HBO bachelor nu nog 1 jaar stufi krijgt voor zijn master aan de TU.
Hmm, ik dacht dat dat niet kon... Je kan wel stufi krijgen, maar ook als gift?
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 14:03
spitsmuis1985
Avatar van spitsmuis1985
spitsmuis1985 is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 24-08-2006 @ 14:33 :

En als je een HBO opleiding doet krijg je na het behalen van je bachelor de gift, bij het WO na het behalen van je master (en dus níet na drie jaar wanneer je de bachelor hebt gehaald).
Volgens mij klopt het niet wat je hier zegt. Ik lees nl. het volgende op de website van de IB-Groep.

Wil je echter na je bachelordiploma aan het wetenschappelijk onderwijs niet verder met een masteropleiding en stop je met studeren? Dan heb je de mogelijkheid om je prestatiebeurs over drie jaren om te zetten in een gift. Het bachelor diploma aan het wetenschappelijk onderwijs staat namelijk voor drie jaar studeren.

Omzetten in een gift is dus wel degelijk mogelijk.
__________________
Fly, the enemy is upon us - Glorfindel
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 14:06
Verwijderd
Aaah, ok, sorry
Ik vond het al zo'n gemeen systeem
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 14:08
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 24-08-2006 @ 15:00 :
Hmm, ik dacht dat dat niet kon... Je kan wel stufi krijgen, maar ook als gift?
Opleidingen aan de TU duren vijf jaar en krijg je dus ook vijf jaar stufi voor. Dus als je HBO hebt gedaan (4 jaar), krijg je voor je master aan de uni nog een jaar. Als je een vierjarige universitaire opleiding gaat doen, krijg je echter geen studiefinanciering.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-08-2006, 14:09
spitsmuis1985
Avatar van spitsmuis1985
spitsmuis1985 is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 24-08-2006 @ 15:06 :
Aaah, ok, sorry
Ik vond het al zo'n gemeen systeem
Is het stiekem ook wel. Als je een jaartje langer over je Bachelor doet en dan stopt kun je wel 12 keer (OV+Beurs_permaand) terugbetalen; toch zo'n 3500 euro dus uitgaande van uitwonende beurs.
__________________
Fly, the enemy is upon us - Glorfindel
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 14:13
Verwijderd
Citaat:
spitsmuis1985 schreef op 24-08-2006 @ 15:09 :
Is het stiekem ook wel. Als je een jaartje langer over je Bachelor doet en dan stopt kun je wel 12 keer (OV+Beurs_permaand) terugbetalen; toch zo'n 3500 euro dus uitgaande van uitwonende beurs.
En ze willen het systeem ook in gaan voeren dat het collegegeld achterlijk hoog wordt als je langer dan 6 jaar over je studie doet, toch? Dat is écht gemeen
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 14:17
spitsmuis1985
Avatar van spitsmuis1985
spitsmuis1985 is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 24-08-2006 @ 15:13 :
En ze willen het systeem ook in gaan voeren dat het collegegeld achterlijk hoog wordt als je langer dan 6 jaar over je studie doet, toch? Dat is écht gemeen
Gaan ze dat 100% zeker invoeren?

Het lijkt mij eigenlijk dat een evt. links kabinet in november dat nooit zou toestaan.
__________________
Fly, the enemy is upon us - Glorfindel
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 14:21
Verwijderd
Citaat:
spitsmuis1985 schreef op 24-08-2006 @ 15:17 :
Gaan ze dat 100% zeker invoeren?

Het lijkt mij eigenlijk dat een evt. links kabinet in november dat nooit zou toestaan.
Ik hoop dat het tegen wordt gehouden, of dat het in ieder geval een beetje omhoog gaat (bv. na 10 jaar ofzo )
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 15:27
Verwijderd
Leerrechten worden volgens mij in 2007 ingevoerd.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 15:55
Verwijderd
Citaat:
stefano schreef op 24-08-2006 @ 16:27 :
Leerrechten worden volgens mij in 2007 ingevoerd.
Jep, volgend collegejaar krijgen eerstejaars te maken met het rugzakje van Rutte. Zo asociaal is die wet nou ook weer niet - je krijgt 6 jaar voor een studie van 4 jaar...
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 16:17
Verwijderd
Geldt die regel dan vanaf die groep (dus de mensen die in 07/08 starten) of voor iedere studenten (dus ook mensen die in 02/03 zijn begonnen)?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-08-2006, 16:43
Barry K
Barry K is offline
Voor zover ik heb begrepen gaan de nieuwe richtlijnen (onder Rutte opgesteld) over onder andere het hogere collegegeld als je langer dan 5 jaar over je studie doet alleeng gelden voor 'nieuwe studenten'. Studenten die dus nog moeten beginnen met studeren.
__________________
No nonsense
Met citaat reageren
Oud 25-08-2006, 14:26
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
spitsmuis1985 schreef op 24-08-2006 @ 15:03 :
Volgens mij klopt het niet wat je hier zegt. Ik lees nl. het volgende op de website van de IB-Groep.

Wil je echter na je bachelordiploma aan het wetenschappelijk onderwijs niet verder met een masteropleiding en stop je met studeren? Dan heb je de mogelijkheid om je prestatiebeurs over drie jaren om te zetten in een gift. Het bachelor diploma aan het wetenschappelijk onderwijs staat namelijk voor drie jaar studeren.

Omzetten in een gift is dus wel degelijk mogelijk.
het verschil is dat je het omzetten van 3 jaar prestatiebeurs in een gift zelf moet aanvragen, terwijl het na het behalen van je master automatisch gebeurt.

Citaat:
spitsmuis1985 schreef op 24-08-2006 @ 15:09 :
Is het stiekem ook wel. Als je een jaartje langer over je Bachelor doet en dan stopt kun je wel 12 keer (OV+Beurs_permaand) terugbetalen; toch zo'n 3500 euro dus uitgaande van uitwonende beurs.
wat is daar oneerlijk aan? voor de BA (wo) staat nu eenmaal 3 jaar en geen 4.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2006, 15:16
jussme
jussme is offline
als je je OV na het behalen van je bachelor omzet in een gift... kun je dan ook nog een OV voor je master behalen? en als je die dan niet haalt, hoef je dan alleen maar 1 jaar schulden terug te betalen?
Met citaat reageren
Oud 25-08-2006, 15:28
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
jussme schreef op 25-08-2006 @ 16:16 :
als je je OV na het behalen van je bachelor omzet in een gift... kun je dan ook nog een OV voor je master behalen? en als je die dan niet haalt, hoef je dan alleen maar 1 jaar schulden terug te betalen?
heb je na het behalen van je BA nog recht op stufi (1 jaar gewoonlijk nog voor je MA) of heb je nog recht op een lening (nog 3 jaar nadat je stufi op is) dan heb je ook recht op een OV. je kunt ook een 0-lening afsluiten, waardoor je alleen een OV houdt na je Stufi (en dus geen maandelijks geldbedrag) dit kan dus nog 3 jaar na de 4 jaar stufi.

haal je je master niet, dan geef je schriftelijk aan de IBG door dat je stopt bij een (behaald) BA-diploma en dan worden 3 jaar stufi en 3 jaar ov kwijtgescholden.

overigens hoef je niets om te zetten in een gift na je BA als je nog voor de MA gaat. als later blijkt dat je de MA niet afmaakt, kun je altijd nog de stufi/ov van je BA laten omzetten in een gift.



als ik eerlijk ben klinken je posts een beetje gehaast; alsof je bang bent plotseling een hoge schuld te krijgen. no worries. ga lekker studeren totdat je zeker weet dat je klaar bent. zet daarna die 3 (BA) of 4 (BA+MA) jaar om in een gift en er is niets aan de hand. tussentijds je 3 jaar omzetten in een gift, terwijl je nog doorstudeert kan alleen maar tot (administratieve) problemen leiden - gewoon wachten tot je klaar bent en alles afhandelen; niets aan de hand.


wil je het toch tussentijds doen: vraag dan even na of dit geen (administratieve) gevolgen heeft voor je 4e jaar stufi (we hebben het namelijk nog steeds over de IBG)
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2006, 16:30
jussme
jussme is offline
wauw ganralph, je hebt echt al mijn vragen beantwoordt... heel erg bedankt!! ik snap het nu helemaal. Echt, super.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht ov krijgen
jessica17
4 31-01-2006 21:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:58.