Oud 30-10-2006, 12:53
Charl0tteee
Avatar van Charl0tteee
Charl0tteee is offline
Hallo

Ik heb erg last van faalangst. Ik heb het alleen met wiskunde. Dat werkt eigenlijk erg frustrerend omdat ik best goed ben in wiskunde maar op het moment dat ik mezelf moet bewijzen op de repetitie vergeet ik alles, de manier hoe ik geleerd heb het probleem aan te pakken en ik kan ook niet meer helder denken. Als ik dan later nog eens naar de repetitie kijk zie ik dat ik ontzettend domme fouten heb gemaakt en dat de repetitie eigenlijk helemaal niet zo moeilijk was.
Het probleem is dat ik aan het einde van het jaar een profielkeuze moet gaan maken. Ik ben goed in natuurkunde en biologie en zou dus voor Natuur&Techniek of Natuur&Gezondheid willen gaan.
Alleen ik ben het jaar nu al begonnen met een 5,1 voor een hoofdstuk wiskunde die ik goed onder de knie had en ook zeker niet moeilijk vond.
Ik heb ook al faalangsttrainingen gevolgd in mijn tweede jaar maar dat heeft eigenlijk niet veel geholpen.
Nu is mijn vraag eigenlijk wat ikzelf én school aan faalangst kan doen. Moet ik naar de huisarts voor kalmerende middelen of misschien naar een psycholoog om over het probleem te praten en het proberen op te lossen? En wat kan school eraan doen? Want bijvoorbeeld bij dyslexie krijg je extra tijd en mag je met je examens in een rustiger lokaal zitten. Ik vraag me af of ze ook zoiets hebben voor faalangst.

Alvast bedankt

xxCharlotte
__________________
Zoveel dromen en te weinig nachtrust.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-10-2006, 15:59
Morri
Morri is offline
Wat de school precies kan doen weet ik niet. Ik vraag me ook af of extra tijd nuttig is. Maar, het lijkt me wel zaak dat je hier iets aan doet. Er schijnen inderdaad pilletjes voor te zijn, dat zou je kunnen proberen, maar persoonlijk lijkt het mij niet zo ideaal. Je lost het probleem er namelijk niet mee op.

Heb je het er al eens met je wiskundedocent over gehad? Kan je misschien aanwijzen waarom je het alleen met wiskunde hebt? Is het ook daadwerkelijk je slechtste vak of heb je bijvoorbeeld een slechte ervaring ofzo? Als faalangsttraining niet geholpen heeft is het misschien toch slim om een psycholoog te bezoeken, om er individueel aan te werken. Meestal kan dat via school, misschien kan je dat eens aan je mentor vragen, of er een schoolpsycholoog/vertrouwenspersoon is.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 17:23
ilse
Avatar van ilse
ilse is offline
onze middelbare school had in ieder geval een faalangst training die je kon volgen.. en heel soms mocht ik een toets over doen als ze zagen dat het niet ging.
__________________
Neem me mee naar je land, vol muziek en vol dromen. Leid me naar je land, laat me in jouw wolken wonen.. <3
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 17:53
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Heb je wel echt faalangst dan? Een 5,1 is wel erg hoog. Klinkt meer als dat je bij wat complexe problemen gewoon niet inziet welke stappen je moet ondernemen, terwijl dat misschien bij de oefeningen duidelijker weergegeven wordt waardoor je het wel kan.. En vrijwel iedereen denkt bij het nakijken van een proefwerk wel iets als 'och, moest dat zo. Wat stom, dat wist ik wel'. Je zegt dat je alles vergeet, maar met een 5,1 kan dat toch niet?

Ga anders voor jezelf eens na hoe het komt dat je wel 5 punten hebt weten te halen. Waren dat makkelijkere dingen, waren de stappen er duidelijker? Waren dat dingen die je kon onthouden ipv inzichtvragen? En ga je dan meer op de vorm vragen richten die je steeds fout doet.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 19:26
Charl0tteee
Avatar van Charl0tteee
Charl0tteee is offline
Ik denk dat ik alsnog een 5,1 had omdat ik er uren aan had gewerkt. Het is inderdaad het inzicht dat ik wel heb maar op de repetitie niet meer werkt omdat ik niet meer helder na kan denken. En ja ik heb echt faalangst. In de tweede klas raakte ik soms ook in paniek tijdens een repetitie en de DAT-test (ik weet niet of jullie dat kennen) gaf ook aan dat ik negatieve faalangst heb
__________________
Zoveel dromen en te weinig nachtrust.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 20:18
Verwijderd
Faalangst is toch niet afhankelijk van de hoogte van je cijfer...? Ook als je een vijf haalt kun je faalangst hebben. Of het zo is dat je bij wat complexe problemen niet inziet welke stappen je moet ondernemen lijkt me niet iets dat je op basis van de openingspost kunt zeggen...

@TS: Overleg eens met je mentor en/of je wiskundedocent. Misschien dat zij ideeën hebben.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2006, 13:18
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Balance schreef op 30-10-2006 @ 17:53 :
Heb je wel echt faalangst dan? Een 5,1 is wel erg hoog. Klinkt meer als dat je bij wat complexe problemen gewoon niet inziet welke stappen je moet ondernemen, terwijl dat misschien bij de oefeningen duidelijker weergegeven wordt waardoor je het wel kan.. En vrijwel iedereen denkt bij het nakijken van een proefwerk wel iets als 'och, moest dat zo. Wat stom, dat wist ik wel'. Je zegt dat je alles vergeet, maar met een 5,1 kan dat toch niet?

Ik weet van mezelf dat je meestal eerst ff alles vergeet en dan je tijd vrolijk verdoet en dat het dan een btje terug komt. Dus je hebt dan nog wel iets. Meestal een half uur ofzo naar de exam weet ik hoe ik de vragen had moeten oplossen . Weet niet of dit bij de ts. ook zo is. Maar in iedergeval het hoeft niet een totale black out te zijn wat resulteerd in een 1.


Maar bij mij is het gelukkig voor het grootste gedeelte over.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 31-10-2006, 13:29
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 30-10-2006 @ 20:18 :
Faalangst is toch niet afhankelijk van de hoogte van je cijfer...? Ook als je een vijf haalt kun je faalangst hebben. Of het zo is dat je bij wat complexe problemen niet inziet welke stappen je moet ondernemen lijkt me niet iets dat je op basis van de openingspost kunt zeggen...

@TS: Overleg eens met je mentor en/of je wiskundedocent. Misschien dat zij ideeën hebben.
Nou als ik een toets verknal door faalangst heb ik altijd echt een 1 of een 2. Dan weet ik echt gewoon niks meer, net aan m'n naam Dus een halve black-out oid kan ik me niet echt voorstellen: je paniekt of je paniekt niet. Maar misschien heb ik dat dan gewoon fout en is het zoals I love stars zegt, dat halverwege bij sommigen de rust toch terugkeert.

Uit de openingspost kan ik overigens helemaal niet opmaken dat het niet aan d'r kennis ligt. Ze zegt zelf goed te zijn in wiskunde en zegt dat ze complexe problemen wel aan kan met het oefenen en dat het vervolgens met de toets niet lukt. Nou, zo'n beetje al mijn vriendinnen hadden dat probleem en die hadden niet allemaal faalangst; die waren gewoon niet goed genoeg in wiskunde.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2006, 13:51
Charl0tteee
Avatar van Charl0tteee
Charl0tteee is offline
Citaat:
Balance schreef op 31-10-2006 @ 13:29 :
Nou als ik een toets verknal door faalangst heb ik altijd echt een 1 of een 2. Dan weet ik echt gewoon niks meer, net aan m'n naam Dus een halve black-out oid kan ik me niet echt voorstellen: je paniekt of je paniekt niet. Maar misschien heb ik dat dan gewoon fout en is het zoals I love stars zegt, dat halverwege bij sommigen de rust toch terugkeert.

Uit de openingspost kan ik overigens helemaal niet opmaken dat het niet aan d'r kennis ligt. Ze zegt zelf goed te zijn in wiskunde en zegt dat ze complexe problemen wel aan kan met het oefenen en dat het vervolgens met de toets niet lukt. Nou, zo'n beetje al mijn vriendinnen hadden dat probleem en die hadden niet allemaal faalangst; die waren gewoon niet goed genoeg in wiskunde.
Nou dat ik faalangst heb staat iig wel vast. Maar ik denk dat ik die 5,1 heb gehaald omdat mijn wiskundelerares de repetitie altijd begint met een aantal makkelijke vragen. Dat heeft ze ook tegen mij gezegt dat dat erg handig is voor de mensen met faalangst (met mij erbij zijn er nl. drie van in de klas) omdat je dan weer wat zelfvertrouwen hebt. Alleen als het moeilijke gedeelte begint en ik weet het niet meteen dan krijg ik dus een black out
__________________
Zoveel dromen en te weinig nachtrust.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2006, 21:59
BleuEyes
Avatar van BleuEyes
BleuEyes is offline
Ik heb een faalangst-curcus gedaan. Met allemaal ontspanningsoefeningen en weet ik veel wat. Heeft me ontzettend geholpen. Ik kan nu automatisch enorm ontspannen als ik dat zou willen.

Organiseert jou school zulke dingen niet?
__________________
Je hebt een vriend, iemand die voor jou door vuur gaat, elke dag weer voor je klaar staat, voor altijd aan je zij**
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 01:13
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Ik ben daarvoor naar een psycholoog gegaag, maar dat kwam vooral doordat faalangsttraining niet bij mij op school werd gegeven. (Iedergeval, dat is me nooit verteld.)
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 07:33
Charl0tteee
Avatar van Charl0tteee
Charl0tteee is offline
Citaat:
BleuEyes schreef op 31-10-2006 @ 21:59 :
Ik heb een faalangst-curcus gedaan. Met allemaal ontspanningsoefeningen en weet ik veel wat. Heeft me ontzettend geholpen. Ik kan nu automatisch enorm ontspannen als ik dat zou willen.

Organiseert jou school zulke dingen niet?
Dat zijn die faalangsttrainingen waar ik het al over had. Die heb ik wel gevolgd maar hebben niet echt geholpen.
__________________
Zoveel dromen en te weinig nachtrust.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie faalangst.
curioussmartass
6 01-02-2016 00:26
Psychologie faalangst (hele tijd huilen)
moon
18 19-02-2004 22:20
Psychologie faalangst?
~~dolce~~
41 08-12-2003 19:22
Liefde & Relatie dringend Advies gevraagd over gecompliceerde situatie
Lady_L
55 29-10-2003 20:08
Algemene schoolzaken klas(sen) overslaan
Verwijderd
58 21-08-2003 11:55
Psychologie 'k heb faalangst
moon
6 21-08-2003 11:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:54.