Oud 23-10-2009, 13:51
Cherry Springs
Avatar van Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Omdat ik eigenlijk heel graag Engels wil gaan studeren maar ik ook wel zo mijn twijfels heb. Op bijna alle sites van universiteiten staat dat in het eerste (en tweede) jaar heel veel aan taalvaardigheid gewerkt wordt en dat je dan betogen moet schrijven en dat soort dingen. Vind ik allemaal prima, maar ik doe tweetalig VWO en dat soort dingen krijg ik nu allemaal al. Als ik slaag, zou mijn Engels op niveau c1 moeten zitten. Als het niveau op de universiteit niet hoger ligt dan wat ik nu krijg, ben ik bang dat ik me ga vervelen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met studies Engels en welke universiteiten zijn dan het beste? Etc, etc.
__________________
It's easy, like getting your attention, we go "Sex! Sex! Sex! Sex! Sex!"
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-10-2009, 15:17
Verwijderd
Mijn vriend heeft tweetalig VWO gedaan en een jaar Engels gestudeerd (propedeuse-als-minor, dus het was zijn bedoeling dat het maar een jaar zou duren). Ik zal hem op je af sturen.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2009, 15:58
Verwijderd
Ok, zijn uitleg in mijn woorden:
Bij Engelse Taal en Cultuur leer je geen rijtjes woordjes, dus het gaat niet frustrerend zijn dat je een groter vocabulaire hebt. Aan taalvaardigheid wordt ook gewerkt door middel van vertaalopdrachten maar daarbij zul je merken dat letterlijk vertalen moeilijker is dan het lijkt. En omdat het tempo op de universiteit veel hoger ligt (omdat je niet ook nog allerlei andere vakgebieden hebt) zul je je voorsprong op het gebied van vertalen snel kwijt zijn. Grammatica gaat ook al gauw op hoog niveau zitten met syntax enzovoort.

Je loopt waarschijnlijk voor op het gebied van essay schrijven, niet zo veel dat het saai wordt, maar juist zo veel dat je met meer vertrouwen dan anderen aan je opdrachten kan werken, dus dat is wel een lekkere voorsprong.

Hij vond er in elk geval genoeg uitdaging in zitten!

En hij vroeg zich nog af of het systeem van de niveau's is veranderd want bij hem kon je bij tweetalig VWO kiezen voor niveau A2 of B1 en bij tweetalig HAVO voor niveau B1 of B2.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2009, 17:29
Verwijderd
Bij mij waren er op het TVWO helemaal geen keuzes voor niveaus, dus dat is wellicht schoolafhankelijk. Ik heb gewoon een IGCSE-diploma Engels. In mijn tijd was het nog niet mogelijk een IB-programma te volgen, maar dat kan inmiddels ook op die school in de laatste twee jaar van het VWO.

Verder zijn talenstudies sowieso makkelijk, of je nu TVWO gedaan hebt of niet.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2009, 16:49
Cherry Springs
Avatar van Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Op mijn school kan je geloof ik ook niet kiezen, er werd ons gewoon verteld dat we wanneer we zouden slagen voor ons IB we wel niveau B2-C1 zouden hebben.

Bedankt voor de uitleg, trouwens! Erg nuttig.
__________________
It's easy, like getting your attention, we go "Sex! Sex! Sex! Sex! Sex!"
Met citaat reageren
Oud 27-10-2009, 18:07
MizZoo
Avatar van MizZoo
MizZoo is offline
Wij krijgen engels A2 op het TTO. Weet iemand het verschil tussen al A2 en B2? Ik weet dat de '2' engels als tweede taal inhoud, maar het verschil tussen A en B is me nog niet geheel duidelijk..
Met citaat reageren
Oud 28-10-2009, 21:46
Verwijderd
Ik denk dat hier verschillende systemen door elkaar gehaald worden.
Cherry Springs heeft het over de europese taalportfolio:
* A1: zeer eenvoudig, basisbegrippen
* A2: eenvoudige communicatie
* B1: standaard eenvoudige communicatie, niet te lange zinnen
* B2: normale communicatie
* C1: moeilijke of specifieke communicatie
* C2: zeer ingewikkelde communicatie

www.europeestaalportfolio.nl
Met citaat reageren
Oud 29-10-2009, 08:34
Verwijderd
Trimm Trabb naamzoek. Die heeft dan wel geen TTO gedaan, maar ik neem aan dat ze met haar rijkelijke geschiedenis aan Britcoms en Britse jongelui daten ook over een bovengemiddeld niveau Engels beschikte voor ze aan haar studie begon.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2009, 08:46
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat hier verschillende systemen door elkaar gehaald worden.
Cherry Springs heeft het over de europese taalportfolio:
* A1: zeer eenvoudig, basisbegrippen
* A2: eenvoudige communicatie
* B1: standaard eenvoudige communicatie, niet te lange zinnen
* B2: normale communicatie
* C1: moeilijke of specifieke communicatie
* C2: zeer ingewikkelde communicatie

www.europeestaalportfolio.nl
Dat lijkt mij dan inderdaad logischer. Bij mijn vriend was A1 het Engelse VWO niveau, A2 vergelijkbaar maar dan voor Engels-als-2e-taal, B1 het Engelse mavo/havo niveau, B2 vergelijkbaar maar dan voor Engels-als-2e-taal, etc.
Maar als bij Cherry Springs het systeem wordt gebruikt dat jij noemt dan begrijp ik waarom C1 niet een veel te laag niveau voor een VWO' er is
Met citaat reageren
Oud 29-10-2009, 20:51
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Trimm Trabb naam vind!

Taalvaardigheid is idd onderdeel van de studie en in het eerste jaar wordt er vooral gefocussed op de Britse uitspraak (RP). Mijn Engelse uitspraak was idd ook al goed voordat ik begon (Ik kreeg zelfs massive props van de Docent en werd vergeleken met een native speaker. Score! ), maar dat maakte het niet saai. Er hoort namelijk ook een groot deel grammatica bij en de daarbij behorende hoorcollege's zijn vaak erg grappig. (Door docenten die hun liefde van Battlestar Gallactica en Monty Python erg vaak laten doorschemeren en andere docenten die lid zijn van de Semi-colon society en in semi-colon t-shirts komen opdagen.)

Zelfs als je dat vaak wel saai zou vinden, zijn er in het eerste semester nog 4 andere vakken. (In Leiden: Literature, Phonetics, Philology en Classical Literature (Griekse mythologie en de bijbel etc.) In het 2e semester krijg je ook Oud Engels (incl. Ye Olde English vertalen. Best tricky) en Syntax.

In het 2e jaar krijg je ook een Taalvaardigheid vak, maar dat is niet zozeer gebaseerd op uitspraak maar op woordenschat, omdat er is gebleken dat de 'active vocabulary' na het eerste jaar niet groter wordt, omdat de woorden in de praktijk niet worden gebruikt.
Ook voor mij blijken er woorden tussen te zitten die ik toch niet zo goed blijk te kennen als ik dacht. (Er zitten bijvoorbeeld subtiele betekenisverschillen in bepaalde termen, waarvan je eigenlijk zou denken dat ze hetzelfde betekenen.)

Als dat je nog niet heeft overtuigd: Er zitten ook een aantal native speakers bij me in de klas en die vinden het ook allerminst saai.

Als je meer wilt weten moet je maar even PM'en ofzo. (Al kan een antwoord even duren, aangezien ik thuis geen int0rwebz meer heb.)
__________________
Stephen enjoys cooking his godchildren and leaving out commas.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Studie Engels
Verwijderd
1 22-07-2013 14:40
Studeren Twee studies
Verwijderd
7 22-03-2009 12:41
Studeren Engelse taal & cultuur
Captured2
8 19-01-2009 09:10
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Plasterk wil studiebeurs afschaffen
Signy
122 08-11-2007 11:10
Studeren Engels
desperadoz
8 06-07-2007 20:35
Studeren Hoe vind je de beste universiteit voor wo engels??
another supergirl
2 01-10-2005 00:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:12.