Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-02-2003, 20:12
Croeloes
Croeloes is offline
hoi! Ik ben vandaag naar de orthopeed geweest. Helaas is deze man niet erg spraakzaam, en heb ik weinig informatie gekregen. Ik hoop dat jullie mij wat meer kunnen vertellen. Hij heeft gezegd dat ik tarsale coalitie heb, en dat ik geopereerd moet worden. Wat is tarsale coalitie precies? Moet dit verholpen worden door operatie? en zijn de risicos groot? kan ik snel daarna weer lopen of zal het een tijd duren voordat het bot weer goed is. Ik heb namelijk heel veel pijn in mijn voet, ik moet dus geopereerd worden, maar heb onwijs weinig info. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Zijn er hier mensen die het ook hebben?

En die man in het ziekenhuis stuurt ons gewoon weg!!!!! hij zei: jah bel maar als je geopereert wilt worden..... voor de rest weten we niets,

we zijn nu naar een ander ziekenhuis gegaan voor een second opinion, maar ik wil nu wat beter geinformeerd zijn als ik weer naar het ziekenhuis ga.... thnx iig

Sorry btw voor de vele vragen
__________________
hey
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 20:19
Verwijderd
Heb je al op google gezocht?
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 20:25
Croeloes
Croeloes is offline
hmmzz jah, maar ik kwam maar op 1 site duidelijke informatie tegen
__________________
hey
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 20:26
akhen
Avatar van akhen
akhen is offline
ik heb ff wat voor je opgezocht op het net, dacht laat ik maar ff aardig doen

--> De platvoet als oorzaak van problemen is nog altijd controversieel. Een belangrijk deel van de wereldbevolking heeft platvoeten zonder nadelige gevolgen en het is niet bewezen dat een soepele platvoet bij een kind later bij de volwassene tot klachten zal leiden. De kindervoet heeft geen duidelijk voetgewelf als gevolg van de aanwezigheid van een vetkussen dat verscheidende jaren aanwezig kan blijven.

Bij de zeer weinige kinderen, waarbij soepele platvoeten problemen geven, kan een individueel aangepaste mediale voetsteun goede resultaten geven. Hoe lang dit moet worden gebruikt is arbitrair.

Als men geconfronteerd wordt met een kind met platvoeten dat klaagt over pijn in de voet, is het goed te zoeken naar drie mogelijke etiologieen, zeker bij een kind in de prepuberale groeispurt of ouder. Tarsale coalitie is een relatief veel voorkomende oorzaak van pijnlijke platvoeten bij kinderen tussen 8 en 16 jaar. De conditie blijkt duidelijk op een schuine röntgenfoto. Deze aandoening bezit een erfelijke component en is al bij de geboorte aanwezig, maar geeft pas klachten als de botten star worden. Als gevolg van de vergroeiing heeft de voet een duidelijk beperkte eversie en inversie. Kinderen met tarsale coalitie moeten worden verwezen naar de orthopeed.

Als de vergroeiing wordt doorgesneden voordat secundaire veranderingen optreden in de voet, mogen goede resultaten worden verwacht.

Een andere oorzaak van pijnklachten kan de hypermobiele platvoet met een korte achillespees zijn, die bij 1 op de 145 Canadese recruten voorkwam. Bij deze conditie is dorsale flexie niet volledig mogelijk en de gewrichten in de achtervoet moeten de contractuur compenseren voor hypermobiel te worden. Het blijkt dat een belangrijk deel van de kinderen die klagen over pijn in de voeten of kuiten tijdens de groeispurt te kampen hebben met een relatieve contractuur van de achillespees. Rekoefeningen zijn gewoonlijk voldoende om de klachten te verhelpen.

Een derde variant van platvoeten met symptomen is die met een supplementair botfragment van het os naviculare. Dit botfragment drukt tegen de schoen en geeft plaatselijk klachten. Chirurgische verwijdering van het extra bot verhelpt de problemen. Dit supplementair botfragment komt bij bijna de helft van de bevolking voor en geeft gewoonlijk geen problemen en vormt op zich dus geen indicatie voor ingrijpen.

De holvoet is minder notoir dan de platvoet, maar geeft in feite veel minder klachten en men moet altijd rekening houden met een onderlinge neurologische aandoening. Behandeling kan lastig zijn en het is zaak de orthopeed al vroeg bij de behandeling te betrekken.

Osteochondrose van de voetbotten zou een oorzaak van pijn kunnen zijn, maar meestal verloopt zij zonder symptomen en wordt zij bij toeval ontdekt op een röntgenfoto.

Op de overige oorzaken, zoals ontsteking en tumoren, wordt in dit artikel niet verder ingegaan.



Veel voorkomende oorzaken van pijnlijke voeten bij kinderen :

Structurele oorzaken

hypermoderne platvoet met strakke achillespees


tarsale coalitie

supplementair naviculair fragment

holvoet (pes cavus)

osteochondrose

soepele platvoet
__________________
Aster, you're my love, you're my live, you're my air i breath, you're the little dissease they call love that conquer my heart
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 20:29
Croeloes
Croeloes is offline
hej thnx alleen heb nu nog een probleem.... hier zeggen ze dat het "doorgesneden kan worden" kep net een berichtje gehad van netdokter.nl en die zegt dat het bot niet verwijderd kan worden. dus het zijn een beetje tegenstrijdige dingen... hoop dat het goed komt iig
__________________
hey
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 20:30
Croeloes
Croeloes is offline
platvoet... voel me net een... ehm tja..
__________________
hey
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:01.