Oud 09-09-2009, 10:47
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Zonder iets echt te lezen (vooral de laatste pagina's, lol):

Lees het boek eindeloos bewust zijn. Dit gaat over mensen met een bijna dood ervaring en de wetenschappelijke verklaring achter de mogelijkheden van mensen die zeggen dingen waargenomen te hebben tijdens hun periode van 'dood'.

Dood word dan geinterprenteerd als een moment van klinisch dood, geen hartslag en geen activiteit in de hersenen. Aangetoond is dat zonder activiteit in de hersenen wel degelijk een helder bewust zijn mogelijk is.
Gaat ook in op kwantum mechanica om zo non-lokaliteit te verklaren, mogelijkheid van dna ed. Aanrader.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-09-2009, 10:50
Verwijderd
De quantummechanica is echter gewoon lokaal.

Laatst gewijzigd op 09-09-2009 om 12:48.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2009, 00:45
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
De quantummechanica is echter gewoon lokaal.
Fysika, excues

Citaat:
Hoe?
Verdomd ingewikkeld. Lees het boek

Citaat:
Hey wacht eens... Ik dacht dat die bijna-dood-ervaring veroorzaakt werd door chemische reacties in je hoofd, wat betkent dat er wel activiteit is.
Neuronen verliezen na x minuten zuurstof tekort hun stabiliteit, of verliezen iig hun functie waarvoor ze daadwerkelijk bedoeld zijn. Dat is ook de reden dat mensen met hartaanvallen ed er vaak een handicap aan over houden, lastig praten, moeilijk lopen, enzovoorts. Hersenen vertonen iid wel vaak activiteit, zoals bij dromen.

Dit zijn vaak echter ongecontroleerde activiteiten. Hetgeen dromen ook zijn. Illusies, afwijkend van de waarheid. Maar het is blijkbaar mogelijk om een objectief beeld van de realiteit waar te nemen op momenten waarop logischerwijs geen normaal tot uberhaupt enige vorm van hersenactiviteit is.

Citaat:
Er zijn ook chemische reacties in je hoofd lang nadat je dood bent.
Al wat je dan waarneemt is nooit te controleren, want men kan je nooit vragen wat je waarnam toen je stierf.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2009, 10:05
Verwijderd
Citaat:
Fysica, excuses
Ook...
Met citaat reageren
Oud 13-09-2009, 12:03
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Ook...
'Het blijkt dus mogelijk non-lokaal verbonden te zijn met het bewustzijn van andere mensen. En zo is het ook mogelijk non-lokala verbonden te zijn met de gevoelens en gedachten van overleden vrieden en familie en via gedachtenoverdracht met hen te communiceren. - Pagina 208 hoofdstuk KwantumFysica en Bewustzijn 'Eindeloos bewustzijn'.

Nieuwe begrippen uit de kwauntumfysica zijn superpositie, complen... non-lokaliteit. - Pagina 208 hoofdstuk KwantumFysica en Bewustzijn 'Eindeloos bewustzijn'.

kan zo nog wel 60 pagina's doorgaan.

so.. ehm?
Met citaat reageren
Oud 13-09-2009, 15:45
Verwijderd
Citaat:
'Het blijkt dus mogelijk non-lokaal verbonden te zijn met het bewustzijn van andere mensen. En zo is het ook mogelijk non-lokala verbonden te zijn met de gevoelens en gedachten van overleden vrieden en familie en via gedachtenoverdracht met hen te communiceren. - Pagina 208 hoofdstuk KwantumFysica en Bewustzijn 'Eindeloos bewustzijn'.

Nieuwe begrippen uit de kwauntumfysica zijn superpositie, complen... non-lokaliteit. - Pagina 208 hoofdstuk KwantumFysica en Bewustzijn 'Eindeloos bewustzijn'.

kan zo nog wel 60 pagina's doorgaan.

so.. ehm?
Het is niet juist, de quantumfysica is gewoon lokaal. Daarnaast heeft nog nooit iemand onder gecontroleerde omstandigheden met overleden familie/vrienden gecommuniceerd. Ik adviseer je om je verre te houden van zweverige zaken m.b.t. quantumfysica want ze zijn allemaal lariekoek.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2009, 21:26
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Het is niet juist, de quantumfysica is gewoon lokaal. Daarnaast heeft nog nooit iemand onder gecontroleerde omstandigheden met overleden familie/vrienden gecommuniceerd. Ik adviseer je om je verre te houden van zweverige zaken m.b.t. quantumfysica want ze zijn allemaal lariekoek.
En op wat voor grond stel jij dat onderzoeken, van meerdere jaren, door allerlei verpleegkundigen, medici, zoals psychiaters, cardiologen, neurologen en ed, nobelprijswinnaars ed onjuist is?

Het lijkt mij sterk een dergelijk iemand na een onderzoek dat op wereld niveau bekend werd, gebaseerd is op meer dan 200 andere onderzoeken, jij hier ter plekken verklaard 'dat het onjuist is'.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2009, 11:00
Verwijderd
Citaat:
En op wat voor grond stel jij dat onderzoeken, van meerdere jaren, door allerlei verpleegkundigen, medici, zoals psychiaters, cardiologen, neurologen en ed, nobelprijswinnaars ed onjuist is?

Het lijkt mij sterk een dergelijk iemand na een onderzoek dat op wereld niveau bekend werd, gebaseerd is op meer dan 200 andere onderzoeken, jij hier ter plekken verklaard 'dat het onjuist is'.
Wat hebben verpleegkundigen, medici, psychiaters, cardiologen en neurologen met quantumfysica te maken? Heel juist, niets.

Waar is het onderzoek dat jij zo roemt gepubliceerd? Dan kan ik het even doorlezen en kijken wat er wel staat.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2009, 12:13
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Wat hebben verpleegkundigen, medici, psychiaters, cardiologen en neurologen met quantumfysica te maken? Heel juist, niets.

Waar is het onderzoek dat jij zo roemt gepubliceerd? Dan kan ik het even doorlezen en kijken wat er wel staat.
Het boek Eindeloos Bewust zijn, van Pim Lommel als ik het zo goed zeg uit mijn hoofd.
Zij hebben wellicht niks te maken met quantumfysica, maar wel met bewustzijn en hersenen. Hersenen zijn een raadsel en dit bestaat wel uit neuronen, machnetische velden, bewegingen enzovoorts. Lees het boek even door, wellicht dat dat het ophelderd.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2009, 12:19
Verwijderd
Citaat:
Het boek Eindeloos Bewust zijn, van Pim Lommel als ik het zo goed zeg uit mijn hoofd.
Zij hebben wellicht niks te maken met quantumfysica, maar wel met bewustzijn en hersenen. Hersenen zijn een raadsel en dit bestaat wel uit neuronen, machnetische velden, bewegingen enzovoorts. Lees het boek even door, wellicht dat dat het ophelderd.
Nee nee, geen boek. Een publicatie in een journal bedoel ik, geen populair-wetenschappelijke boeken.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2009, 14:38
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Nee nee, geen boek. Een publicatie in een journal bedoel ik, geen populair-wetenschappelijke boeken.
google.com
Met citaat reageren
Oud 15-09-2009, 15:47
Verwijderd
Citaat:
google.com
Nee.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 08:14
Verwijderd
Er wordt hier een onjuiste uitspraak gedaan over quantumfysica. Als NaamInGebruik er een nieuwe religie van wil maken en er dingen bij wil verzinnen is dat prima, maar hier wordt gewoon een feitelijk onjuiste uitspraak gedaan. Of is hier kritiek op "de aarde is plat" ook verboden?
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 08:18
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Ik heb het topic even afgesplitst naar W&F.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 08:59
Rationeel
Rationeel is offline
babshoewab naamzoek
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 14:25
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
google.com
Even vertaald naar Nederlands "Ik papegaai alleen maar Van Lommel na, die op zijn beurt dat 'onderzoek' uit zijn duim zoog"
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 16:02
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Even vertaald naar Nederlands "Ik papegaai alleen maar Van Lommel na, die op zijn beurt dat 'onderzoek' uit zijn duim zoog"
Heb jij het gelezen? Ik namelijk niet en het lijkt me raar om dan zomaar te beweren dat deze man geen onderzoek heeft gedaan. Of dat GOED onderzoek was is een 2de.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 17-09-2009, 09:44
Verwijderd
Citaat:
Heb jij het gelezen? Ik namelijk niet en het lijkt me raar om dan zomaar te beweren dat deze man geen onderzoek heeft gedaan. Of dat GOED onderzoek was is een 2de.
Jij leest alle 'onderzoeken' van creationisten?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-09-2009, 14:05
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Jij leest alle 'onderzoeken' van creationisten?
Als ze genoemd worden lees ik vaak hun argumenten wel na. Meestal zijn dat dezelfde dus ben je daar snel mee klaar.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 18-09-2009, 18:08
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Gaan we nu topics openen met boeken die mensen moeten lezen? Ik heb een kast vol dus dan wordt het hier weer druk.

Maar als ik het zo bekijk is het een cardioloog die wat leuke verhaaltjes heeft opgeschreven, vast een leuk boek maar niet echt wetenschappelijk tenzij er bijna dood ervaringen geinduceerd zijn wat ethisch waarschijnlijk onverantwoord is.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 20-09-2009, 12:27
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Heb jij het gelezen? Ik namelijk niet en het lijkt me raar om dan zomaar te beweren dat deze man geen onderzoek heeft gedaan. Of dat GOED onderzoek was is een 2de.
Ik heb in het verleden de hand gelegd op een aantal grote citaten toen het boek eerder voorbij kwam ja.

Daar moest ik constateren dat hij het verhaal van de bijna-dood-ervaring van die mensen verteld, en dat automatisch aanneemt als bewijs dat zijn voorstelling van zaken klopt. Een klassieke fout van een gegeven verkeerd interpreteren.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 26-09-2009, 02:24
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Ik adviseer je om je verre te houden van zweverige zaken m.b.t. quantumfysica want ze zijn allemaal lariekoek.
Yep. Dat.
Paradoxaal genoeg is quantumfysica iets dat bij veel mensen tot de verbeelding spreekt omdat er zaken in voorkomen die wij ons niet kunnen inbeelden. Dat deze Pim van Lommel zich daar ook schuldig aan maakt is niet zo verwonderlijk.

Maar afgezien van de gebrekkige fysische basis geeft hij met zijn onderzoek wel een aanzet voor het loskoppelen van hersenen en bewustzijn. Uiteindelijk komt het daar op neer in zijn boek volgens mij, en daar heeft hij zo te zien best aardige argumenten voor.

Die man is gerespecteerd medicus, die in z'n vakgebied wel weet waar hij het over heeft. Toch komt hij tot die vreemde hypothese voor z'n resultaten. Dat doet mij vermoeden dat hij toch echt een nog onverklaard verschijnsel heeft gevonden.


Ik heb het boek nog niet gelezen maar heb nu al een paar vragen.
1) Is een flat-EEG reden om aan te nemen dat er geen neuronen meer vuren?
2) Hoe lang kan een neuron impulsen geleiden zonder toevoer van vers bloed?
3) Als het hart vibrileert, komt er dan ook geheel geen vers bloed in de hersenen, of alleen "veel te weinig".
Maar ik denk dat we mogen aannemen dat hij daar langer en beter over gedacht heeft dan ik dat kan.

Laatst gewijzigd op 26-09-2009 om 02:31.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2009, 22:12
PatoLoco
PatoLoco is offline
Citaat:
3) Als het hart vibrileert, komt er dan ook geheel geen vers bloed in de hersenen, of alleen "veel te weinig".
Ik veronderstel dat je "fibrilleert" bedoelt?

Ik ben geen expert maar zal proberen om toch op deze vraag te antwoorden Correct me if i'm wrong!

Er is in ieder geval een onderscheid tussen een atriumfibrillatie en een ventrikelfibrillatie. Als je zegt dat het hart fibrilleert, dan veronderstel ik dat je spreekt over een ventrikelfibrillatie.

Wanneer het hart fibrilleert, trekken de spiervezels ongecoördineerd samen aan een hoge snelheid waardoor de bloedcirculatie belemmerd wordt.

Bij een atriumfibrillatie is het gevaar aanzienlijk kleiner dan bij een ventrikelfibrillatie. Wanneer het atrium fibrilleert zal een deel van de elektrische impulsen tegengehouden worden in de atrioventriculaire knoop. Deze knoop vertraagt in normale omstandigheden de elektrische impuls alvorens de impuls zich naar het ventrikel beweegt. Doordat de AV knoop tijdens het fibrilleren een deel van de impulsen tegenhoudt, zal het ventrikel nog relatief goed bloed pompen.

Bij een ventrikelfibrillatie wordt er voor zover ik weet helemaal geen bloed meer rondgepompt. Het ventrikel fibrileert en trekt zo snel samen dat het helemaal geen bloed meer pompt. Het slachtoffer verliest het bewustzijn dus héél snel.

De enige manier om dan nog bloed te laten circuleren is door het slachtoffer correct te reanimeren.

Bij een ventrikelfibrillatie zal er dus geen bloed meer rondstromen en krijgen de hersenen geen vers bloed meer aangevoerd, bij een atriumfibrillatie stroomt er wel nog bloed door het lichaam en dus ook naar de hersenen.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2009, 00:38
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
2) Hoe lang kan een neuron impulsen geleiden zonder toevoer van vers bloed?
De exacte tijd weet ik niet, maar pas na vier minuten van volledig ontstoken zijn van zuurstof ontstaat hersenschade, afhankelijk van een aantal factoren (zoals een stof genaamd NF-kappa B). Na ongeveer tien minuten sterven de hersenen daadwerkelijk af.

Om het nog makkelijker te maken heb je ook nog twee vormen van zuurstofgebrek, hypoxie en asfyxie. Bij hypoxie loopt het bloed nog, maar wordt het niet opgenomen (cyanose, hoogteziekte, etc) en bij asfyxie stopt de bloedsomloop.


Deelse zuurstofaanvoer kan dus leiden tot een lange periode van zuurstoftekort zonder grote schade, wat de verklaring is voor de hallucinaties die sommigen een bijna-dood-ervaring noemen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-09-2009, 00:59
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Deelse zuurstofaanvoer kan dus leiden tot een lange periode van zuurstoftekort zonder grote schade, wat de verklaring is voor de hallucinaties die sommigen een bijna-dood-ervaring noemen.
Zoiets had ik ook gehoord. Heeft deze van Lommel daar een goede reactie op? Bewijs dat er geen enkele zuurstofaanvoer is?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-09-2009, 13:37
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Zoiets had ik ook gehoord. Heeft deze van Lommel daar een goede reactie op? Bewijs dat er geen enkele zuurstofaanvoer is?
Ik heb niet elke pagina van het boek doorgespit, maar er was geen verwijzing in de index of verhaal in de tekst dat de rationele verklaringen adresseerde.

Hij noemde zelfs niet eens echt de medische omstandigheden, wat ik best vreemd vind voor iemand die zichzelf een arts noemt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-09-2009, 17:30
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Ik heb niet elke pagina van het boek doorgespit, maar er was geen verwijzing in de index of verhaal in de tekst dat de rationele verklaringen adresseerde.

Hij noemde zelfs niet eens echt de medische omstandigheden, wat ik best vreemd vind voor iemand die zichzelf een arts noemt.
tsja Nu zie je dat wel vaker als wetenschappers een populistisch boek gaan schrijven, dan gooien ze alle bronvermelding overboord en gaan ze gezellig schrijven over wat ze weten.
Ben wel benieuwd naar zijn eigen onderzoeken.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2009, 11:45
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Ik ben er achter gekomen dat een schimmige stichting tegen orgaandonatie hem als 'belangrijkste adviseur' heeft. De Stichting Bezinning Orgaandonatie. Van wat ze over zichzelf schrijven zijn ze een extremistisch religieuze visie toegedaan dat mensen primair een geest zijn die aan god toebehoord, en het lichaam dus intact moet blijven (de contradictie dat het lichaam onbelangrijk is maar vreemd genoeg toch in zijn geheel moet wegrotten viel mij ook al op )
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 30-09-2009, 01:26
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
oke, dat is wel hilarisch. Maar iemands onderzoek op zulke gronden belachelijk maken is niet zo netjes. Zelfs in dit geval.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 11:24
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
oke, dat is wel hilarisch. Maar iemands onderzoek op zulke gronden belachelijk maken is niet zo netjes. Zelfs in dit geval.
Zie het als twijfels in plaats van bezwaren. Een bioloog die positief schrijft over creationisme is ook niet per definitie altijd een leugenaar. Wel moet je ernstige twijfels hebben over zijn beroepsmatige kwaliteit en integriteit bij zo'n standpunt.

Zie het zo: het is een beetje alsof een planoloog een hele stad plant, en daarbij geen enkele weg of voorziening voorziet en dat serieus ziet als een goed plan. Niet per definitie dat al zijn plannen onzin zijn, maar de man moet haast wel iets overkomen zijn om zo'n vreemd plan op te vatten.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 08-10-2009, 18:00
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Ik zag trouwens nog een artikel dat relevant is:

'Hersenactiviteit piekt vlak voor dood'

AMSTERDAM - Amerikaanse wetenschappers hebben ontdekt dat de hersenactiviteit van terminale patiënten sterk toeneemt vlak voordat de dood intreedt. [...]
Vlak voordat de dood intrad, bleek de hersenactiviteit van alle patiënten te pieken. Hun hersengolven namen op ongeveer hetzelfde moment met dezelfde sterkte toe.

De wetenschappers vermoeden dat die stijging van hersenactiviteit kan verklaren waarom mensen die een bijna-doodervaring hebben meegemaakt vaak bijzondere verschijnselen rapporteren. Meestal beweren ze een wit licht te hebben gezien, of herinneren ze zich dat ze uit hun lichaam zijn getreden.

Zuurstof

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Palliative Medicine. Volgens de onderzoekers wordt de toenemende hersenactiviteit van stervende mensen mogelijk veroorzaakt door zenuwcellen die op hetzelfde moment worden afgesneden van zuurstoftoevoer door het wegvallen van de bloeddruk.

Vuren

“Alle zenuwcellen in de hersenen zijn met elkaar verbonden en wanneer ze geen zuurstof meer krijgen, verliezen ze hun vermogen om stroompjes te produceren”, zo verklaart hoofdonderzoeker Lakhmir Chawla op Discovery News.
“Als de stroming van het bloed helemaal stopt, vuren alle zenuwcellen nog één keer op bijna hetzelfde moment. Je krijgt een soort domino-effect. Dat zou de piek in hersenactiviteit kunnen verklaren”, aldus Chawla.

Herinnering

Het wegvallen van de zuurstoftoevoer aan de hersenen zou volgens de wetenschappers een grote impact kunnen hebben op het geheugen van mensen die een bijna-doodervaring beleven. “Het is niet zo dat iedereen dezelfde ervaring rapporteert”, aldus Chawla. “De meeste mensen houden er in algemene zin gewoon een heel levendige herinnering aan over.”

De onderzoekers benadrukken overigens dat de hersengolven van veel meer terminale patiënten in kaart moeten worden gebracht om verdere conclusies te kunnen trekken uit de studie.

http://www.nu.nl/wetenschap/2096871/...vlak-dood.html
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 08-10-2009, 20:53
Verwijderd
Citaat:
Aangetoond is dat zonder activiteit in de hersenen wel degelijk een helder bewust zijn mogelijk is.
Zonder meetbare hersenactiviteit. Ik ben bang dat je de macht van eeg-apparaten overschat.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2009, 16:29
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Bewustzijn als onderdeel van ´het zijn´ achja waarom niet.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:26.