Oud 07-06-2006, 19:43
ValliantWarrior
Avatar van ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
Bart Klink schreef op 07-06-2006 @ 17:26 :
Dat het in Mat. 16 en Mat. 25 over hetzelfde gaat, namelijk de wederkomst, lijkt mij vrij duidelijk. In het Grieks staat er ook hetzelfde: het “komen” (erchomai) van “de zoon des mensen” (ho huios tou anthropou). Deze combinatie wordt veel vaker gebruikt als het over de komst van de Mensenzoon gaat

Ik heb ook nog wat literatuur er op nageslagen. Hierin worden de wederkomst van Christus (Mensenzoon), het eindoordeel en Gods Koninkrijk steeds met elkaar verbonden, precies zoals ik betoog. De Hemelvaart is echt wat anders!

Zie: “A dictionary of the bible” van Browning (Oxford UP, 1996), “The Oxford companion to the bible” van Metzger en Coogan (ed.) (Oxford UP, 1993), “Bijbels woordenboek” van Born (red.) (J.J.Romer & Zonen, 1969) en “Christelijke encyclopedie” van Harinck (red.) (Kok, 2005)
Dan zie je ook dat er in Mat. 16:28 staat "erchomai en ho basileia autos" en met al die woordenboeken en andere boeken die je hebt komt daar als het goed is uit; "komen in zijn koninkrijk"
Daarmee blijft ook mijn standpunt, over hemelvaart, overeind.

Voor de rest blijft de vertaling van "genea" tot generatie ook niet staan. De vertaling blijft "geslacht" waarmee in de Bijbel wel vaker volk mee bedoeld wordt.

En zoals ik al eerder heb gezegd, met "het Koninkrijks Gods" wordt in de Bijbel niet altijd het Hemels koninkrijk, of het einde van de wereld, bedoeld.

Maar jij mag de teksten zo interperteren zoals jij graag wil
__________________
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Advertentie
Oud 07-06-2006, 20:02
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 07-06-2006 @ 19:43 :
Maar jij mag de teksten zo interperteren zoals jij graag wil
En jij net zo goed, dus die beledigende roloog was echt nergens voor nodig.
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Oud 07-06-2006, 20:09
ValliantWarrior
Avatar van ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 07-06-2006 @ 20:02 :
En jij net zo goed, dus die beledigende roloog was echt nergens voor nodig.
Sorry, maar ik bedoel dit niet beledigend. Het punt is idd zoals jij opmerkt, we interperteren de tekst allebij anders. Dus deze discussie wordt een beetje zinloos, aangezien we er toch nooit uitkomen.
Het enige wat ik er nog over te zeggen had staat in mn laatste post.
__________________
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Oud 07-06-2006, 23:58
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 07-06-2006 @ 19:43 :
Dan zie je ook dat er in Mat. 16:28 staat "erchomai en ho basileia autos" en met al die woordenboeken en andere boeken die je hebt komt daar als het goed is uit; "komen in zijn koninkrijk"
Daarmee blijft ook mijn standpunt, over hemelvaart, overeind.
Je hebt nog steeds geen tekst gegeven waaruit blijkt dat dit op de Hemelvaart slaat. Daarnaast heb ik in eerdere reacties, vooral die hiervoor op shotinstar, al uitgelegd waarom hiermee niet de Hemelvaart bedoeld kan worden. Ik heb ook nog wat woordenboeken geraadpleegd, en die verwijzen bij de werderkomst ook vaak naar dit vers. Ik kan je de referenties wel geven als je wilt.

Citaat:
Voor de rest blijft de vertaling van "genea" tot generatie ook niet staan. De vertaling blijft "geslacht" waarmee in de Bijbel wel vaker volk mee bedoeld wordt.
En op welke grond blijf je dat zo stug volhouden? Ik heb je 125 onafhankelijk bronnen gegeven die dit weerspreken!

Citaat:
En zoals ik al eerder heb gezegd, met "het Koninkrijks Gods" wordt in de Bijbel niet altijd het Hemels koninkrijk, of het einde van de wereld, bedoeld.
Daarom moet je ook naar de context kijken.

Citaat:
Maar jij mag de teksten zo interperteren zoals jij graag wil
Nee, dat mag ik niet, en jij ook niet. Daar zijn namelijk taalkundige, hermeneutische en historische regels voor. Ik heb ondertussen meer dan een dozijn passages aangedragen waaruit blijkt dat Jezus dacht dat 2000 jaar geleden het eind nabij was. Jullie blijven dat stug ontkennen, zonder daar steekhoudende argumenten voor te geven. Dat heeft niets met in interpretatieverschil te maken, maar met wel of niet willen accepeteren wat er in de bijbel staat, ook als het je niet uitkomt.
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
Oud 09-06-2006, 10:51
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
kort vraagje: aangezien de apocalyps nog niet plaatsgevonden, neem ik aan dat de zielen van tot nu toe overledenen nog niet in de hemel zijn? Waar zijn die nu volgens het christendom?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Oud 09-06-2006, 13:47
ValliantWarrior
Avatar van ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
Joostje schreef op 09-06-2006 @ 10:51 :
kort vraagje: aangezien de apocalyps nog niet plaatsgevonden, neem ik aan dat de zielen van tot nu toe overledenen nog niet in de hemel zijn? Waar zijn die nu volgens het christendom?
Ehm.....volgens het christendom zijn ze wel in de hemel
__________________
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Oud 09-06-2006, 14:00
Verwijderd
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 09-06-2006 @ 13:47 :
Ehm.....volgens het christendom zijn ze wel in de hemel
Ook de zondaars?
Oud 09-06-2006, 18:02
ValliantWarrior
Avatar van ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-06-2006 @ 14:00 :
Ook de zondaars?
nee, die zitten in de hel
__________________
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Oud 09-06-2006, 18:03
Verwijderd
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 09-06-2006 @ 18:02 :
nee, die zitten in de hel
Dus zit iedereen in de hel.
Oud 09-06-2006, 18:10
ValliantWarrior
Avatar van ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-06-2006 @ 18:03 :
Dus zit iedereen in de hel.
Ach, je bedoeld; iedereen heeft een eigen religie waarbij de zondaars naar de hel gaan, dus gaat iedereen naar de hel?

Maar nee, ik kan niet vertellen wie wel of wie niet naar de hemel gaat.
__________________
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Oud 10-06-2006, 09:22
pindaboter
Avatar van pindaboter
pindaboter is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 09-06-2006 @ 18:10 :
Ach, je bedoeld; iedereen heeft een eigen religie waarbij de zondaars naar de hel gaan, dus gaat iedereen naar de hel?

Maar nee, ik kan niet vertellen wie wel of wie niet naar de hemel gaat.
Alleen God kan dat, en dat doet Hij. Maar om zondaars vrij te kunnen pleiten heeft Hij Jezus naar de aarde gestuurd als Heilig Lam dat als slachtoffer moet dienen voor de zonden van mensen. Daarom geloof ik dat elke Jezus-beleidende persoon naar de hemel gaat, en misschien nog wel meer mensen. Ik las ook over een stuk waarin wordt gezegd dat als je liefde kent (als je goede daden doet, aardig bent of whatevah) dat je dan God kent, maar ik weet niet of dat een vrijkaartje hemel is.
__________________
"pindakaas, (ook:) verarmd (persoon of familie). Hij is 'pindakaas'"
Oud 10-06-2006, 13:12
Verwijderd
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 09-06-2006 @ 18:10 :
Ach, je bedoeld; iedereen heeft een eigen religie waarbij de zondaars naar de hel gaan, dus gaat iedereen naar de hel?

Maar nee, ik kan niet vertellen wie wel of wie niet naar de hemel gaat.
Nee, in de bijbel staat dat zowel iedereen als niemand naar de hemel gaat, afhankelijk van hoe je het wil interpreteren.
Oud 10-06-2006, 13:53
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-06-2006 @ 13:12 :
Nee, in de bijbel staat dat zowel iedereen als niemand naar de hemel gaat, afhankelijk van hoe je het wil interpreteren.
Leg eens uit?
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Oud 10-06-2006, 13:55
Verwijderd
Jaloezie is een zonde (10 geboden) en dat maakt iedereen een zondaar, maar er staat eveneens in het NT dat je louter jezus hoeft te accepteren als je verlosser om in de hemel te komen.
Oud 10-06-2006, 14:29
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-06-2006 @ 13:55 :
Jaloezie is een zonde (10 geboden) en dat maakt iedereen een zondaar, maar er staat eveneens in het NT dat je louter jezus hoeft te accepteren als je verlosser om in de hemel te komen.
En niet iedereen accepteert Jezus als verlosser. Je kunt dus nog steeds niet uit de Bijbel halen dat iedereen naar de hemel gaat.
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Oud 10-06-2006, 17:45
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
Il organista schreef op 10-06-2006 @ 14:29 :
En niet iedereen accepteert Jezus als verlosser. Je kunt dus nog steeds niet uit de Bijbel halen dat iedereen naar de hemel gaat.
Vriend van me is gereformeerd opgevoed (pa is domine owe) en hij twijfeld of Jezus wel de verlosser is

Dan zit je in een lastig parket... God bestaat wel, maar Jezus is niet zijn zoon en niet de messias... Is hij nou gewoon Joods?
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Oud 10-06-2006, 18:03
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 10-06-2006 @ 17:45 :
Vriend van me is gereformeerd opgevoed (pa is domine owe) en hij twijfeld of Jezus wel de verlosser is

Dan zit je in een lastig parket... God bestaat wel, maar Jezus is niet zijn zoon en niet de messias... Is hij nou gewoon Joods?
Nee, omdat 'joods zijn' meer inhoudt dan Jezus niet als verlosser aannemen.

En inderdaad, dan zit je in een lastig parket. Ik moet zeggen dat ik zelf ook wel getwijfeld heb wat het 'nut' van Jezus in het hele plaatje van God-zonde-verlossing was; God kan toch ook direct vergeven. Uiteindelijk ben ikzelf ervan overtuigd geraakt dat Jezus wel de verlosser is. Uiteindelijk ligt de keuze toch bij ons mensen zelf.

Desalniettemin zul je toch niet, zoals Mepho zei, uit de Bijbel kunnen halen dat mensen die Jezus niet als verlosser aannemen, in de hemel komen. Nogmaals, het is niet aan mij om daarover te beslissen, zoals VW ook al zei, ik probeer alleen maar aan te geven wat de bijbel daarover zegt.
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Oud 10-06-2006, 22:30
pindaboter
Avatar van pindaboter
pindaboter is offline
Citaat:
Il organista schreef op 10-06-2006 @ 18:03 :
Nee, omdat 'joods zijn' meer inhoudt dan Jezus niet als verlosser aannemen.

En inderdaad, dan zit je in een lastig parket. Ik moet zeggen dat ik zelf ook wel getwijfeld heb wat het 'nut' van Jezus in het hele plaatje van God-zonde-verlossing was; God kan toch ook direct vergeven. Uiteindelijk ben ikzelf ervan overtuigd geraakt dat Jezus wel de verlosser is. Uiteindelijk ligt de keuze toch bij ons mensen zelf.

Desalniettemin zul je toch niet, zoals Mepho zei, uit de Bijbel kunnen halen dat mensen die Jezus niet als verlosser aannemen, in de hemel komen. Nogmaals, het is niet aan mij om daarover te beslissen, zoals VW ook al zei, ik probeer alleen maar aan te geven wat de bijbel daarover zegt.
Ik heb ook wel eens getwijfeld aan het nut, zoals jij het dan noemt, maar ben tot de conclusie gekomen dat het wel degelijk een nut heeft, en dat Jezus ook echt aan het kruis heeft moeten hangen voor het verlossen van onze zonden.

Vroeger (voor Christus) offerde men lammeren en andere dieren om voor hun zonden te vragen. Hierom werd Jezusook vaak het Heilige Lam genoemd. Maargoed, dit legt nog niet uit waarom het dan wel niet nodig is om een offer te brengen.

Als je een misdaad pleegt (een zonde in dit geval), en je wordt voor de rechter gesleept, dan moet je van goede huize komen wil je je onschuldig bevonden krijgen tegen een Rechtvaardig God. De duivel is de aanklager, en die laat niet zomaar over zich heen stappen. Omdat Jezus aan het kruis is gegaan en daarme al jouw schulden heeft afbetaalt pleit Hij je daarmee vrij en kan je zodoende dus wél naar de hemel.

That's the theory
__________________
"pindakaas, (ook:) verarmd (persoon of familie). Hij is 'pindakaas'"
Oud 10-06-2006, 23:05
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Citaat:
pindaboter schreef op 10-06-2006 @ 22:30 :
Ik heb ook wel eens getwijfeld aan het nut, zoals jij het dan noemt, maar ben tot de conclusie gekomen dat het wel degelijk een nut heeft, en dat Jezus ook echt aan het kruis heeft moeten hangen voor het verlossen van onze zonden.

Vroeger (voor Christus) offerde men lammeren en andere dieren om voor hun zonden te vragen. Hierom werd Jezusook vaak het Heilige Lam genoemd. Maargoed, dit legt nog niet uit waarom het dan wel niet nodig is om een offer te brengen.

Als je een misdaad pleegt (een zonde in dit geval), en je wordt voor de rechter gesleept, dan moet je van goede huize komen wil je je onschuldig bevonden krijgen tegen een Rechtvaardig God. De duivel is de aanklager, en die laat niet zomaar over zich heen stappen. Omdat Jezus aan het kruis is gegaan en daarme al jouw schulden heeft afbetaalt pleit Hij je daarmee vrij en kan je zodoende dus wél naar de hemel.

That's the theory
I know the theory , maar het kan geen kwaad om het nogmaals te horen . Ben het met je eens; denk dat het zelfs wel goed is om er aan getwijfeld te hebben, ik merk zelf dat je daarna overtuigder bent dan je daarvoor was.
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Oud 10-06-2006, 23:48
pindaboter
Avatar van pindaboter
pindaboter is offline
Citaat:
Il organista schreef op 10-06-2006 @ 23:05 :
I know the theory , maar het kan geen kwaad om het nogmaals te horen . Ben het met je eens; denk dat het zelfs wel goed is om er aan getwijfeld te hebben, ik merk zelf dat je daarna overtuigder bent dan je daarvoor was.
Amen broeder, zo was ik laatst bijna vergeten dat Jezus oneindig veel vergeeft vanwege zijn onvoorwaardelijke liefde. Ja lach maar

En waar waren we eigenlijk met het topic?
__________________
"pindakaas, (ook:) verarmd (persoon of familie). Hij is 'pindakaas'"
Oud 11-06-2006, 18:50
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 09-06-2006 @ 13:47 :
Ehm.....volgens het christendom zijn ze wel in de hemel
als ze al in de hemel zitten, waar slaat e apocalyps dan op?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Oud 11-06-2006, 20:31
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
pindaboter schreef op 10-06-2006 @ 23:48 :

En waar waren we eigenlijk met het topic?
Het punt dat Jezus dacht dat het einde een kleine 2000 jaar geleden al had moet komen.
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
Oud 11-06-2006, 20:34
pindaboter
Avatar van pindaboter
pindaboter is offline
Citaat:
Joostje schreef op 11-06-2006 @ 18:50 :
als ze al in de hemel zitten, waar slaat e apocalyps dan op?
Op hen die nog niet in de hemel zitten

Citaat:
Bart Klink schreef op 11-06-2006 @ 20:31 :
Het punt dat Jezus dacht dat het einde een kleine 2000 jaar geleden al had moet komen.
Wie komt er met dat idee, en waarop baseert hij/zij dat idee?
__________________
"pindakaas, (ook:) verarmd (persoon of familie). Hij is 'pindakaas'"
Oud 11-06-2006, 22:45
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
pindaboter schreef op 11-06-2006 @ 20:34 :

Wie komt er met dat idee, en waarop baseert hij/zij dat idee?
Lees dit topic eens vanaf het begin, vooral mijn reacties.
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
Oud 11-06-2006, 22:53
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
pindaboter schreef op 11-06-2006 @ 20:34 :
Op hen die nog niet in de hemel zitten
staan doden dan iet op en gaan ze niet naar de olijfberg?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Oud 12-06-2006, 13:47
pindaboter
Avatar van pindaboter
pindaboter is offline
Citaat:
Joostje schreef op 11-06-2006 @ 22:53 :
staan doden dan iet op en gaan ze niet naar de olijfberg?
Ja, daar zeg je me wat. In hoeverre zou dat niet symbolisch zijn als je je bedenkt dat je voor God komt te staan op het moment dat je lichamelijk overlijd. Als je dan al vlak na je dood veroordeeld wordt, waarom zou je na je veroordeling nog op moeten staan, ongeacht de uitspraak?
__________________
"pindakaas, (ook:) verarmd (persoon of familie). Hij is 'pindakaas'"
Oud 12-06-2006, 14:18
Verwijderd
Ik denk dat mensen zich beter kunnen richten op de huidige praktische probelemen in de wereld en in hun eigen leven in plaats van apocalytische hysterie .



ZHeeft er iemand overigens wel eens gehoord van het 'fin du sičcle' gevoel. Sinds dat er religie is gelooft men al dat de eindtijd dichtbij is
Oud 12-06-2006, 15:02
pindaboter
Avatar van pindaboter
pindaboter is offline
Citaat:
T_ID schreef op 20-05-2006 @ 23:40 :
Perfect chantagemiddel om mensen te laten geloven toch?
Ik moet de eerste herboren christen die door chantage tot geloof is gebracht nog tegenkomen.

Christenen verspreiden het evangelie

Citaat:
Wikipedia:
Evangelie komt van het Griekse woord euaggelion wat 'goede (blijde) boodschap' betekent.
Christenen verspreiden een blijde boodschap en willen andere mensen hier ook blij mee maken. Er is hier in geen enkel opzicht sprake van chantage.

Die zwart-wit stelling is wel van toepassing, maar er wordt niet mee gedreigd, en als dat wel gebeurd mag je de integriteit van die persoon in twijfel trekken.

Christendom is immers 'all about love' en niet angst, wat het tegenovergestelde is. Angst is een dwaalspoor van de duivel en absoluut geen manier om ongelovigen mee te bekeren.
__________________
"pindakaas, (ook:) verarmd (persoon of familie). Hij is 'pindakaas'"

Laatst gewijzigd op 12-06-2006 om 15:04.
Oud 12-06-2006, 15:12
pindaboter
Avatar van pindaboter
pindaboter is offline
Citaat:
Kamarazow schreef op 12-06-2006 @ 14:18 :
(...)

ZHeeft er iemand overigens wel eens gehoord van het 'fin du sičcle' gevoel. Sinds dat er religie is gelooft men al dat de eindtijd dichtbij is
Ja, maar niet onder die benaming. Dit is ook niet geheel zonder oorzaak trouwens.

Lees: Jak 5:7-8

Dit is een van de vele teksten waarop de komst van de Here wordt aangekondigd en wordt vermeld dat Hij 'spoedig' zal komen.

En dan krijg je de volgende uitleg van mij: 2 Petr 3:8
edit: Ps 90:4

Hij zal ook spoedig komen, maar zoals we allemaal weten is 'spoedig' een rekbaar begrip. God zál ook spoedig komen, alleen is spoedig gewoon niet wat wij er ons bij voorstellen. Maar dat zegt niet dat het vandaag of morgen niet al zover kan zijn!
__________________
"pindakaas, (ook:) verarmd (persoon of familie). Hij is 'pindakaas'"

Laatst gewijzigd op 12-06-2006 om 15:16.
Oud 12-06-2006, 15:15
Verwijderd
Citaat:
pindaboter schreef op 12-06-2006 @ 15:02 :
Ik moet de eerste herboren christen die door chantage tot geloof is gebracht nog tegenkomen.

Christenen verspreiden het evangelie



Christenen verspreiden een blijde boodschap en willen andere mensen hier ook blij mee maken. Er is hier in geen enkel opzicht sprake van chantage.

Die zwart-wit stelling is wel van toepassing, maar er wordt niet mee gedreigd, en als dat wel gebeurd mag je de integriteit van die persoon in twijfel trekken.

Christendom is immers 'all about love' en niet angst, wat het tegenovergestelde is. Angst is een dwaalspoor van de duivel en absoluut geen manier om ongelovigen mee te bekeren.
In een cynische bui zou ik een 'herboren christen' eerder zien als iemand die zijn gezond verstand heeft geaborteerd

Maar goed, dat zou niet echt getuigen van respect, of niet ? Zie dat dan maar als een flauw grapje

Om even serieus er op in te gaan:

In het verleden zijn er weldegelijk hele volkstammen gechanteerd (inquisitie anyone ). Dus jouw standpunt is in dat opzicht niet houdbaar. Overigens bestaat er een ander woord voor chantage tijdens de eerste 18 jaren van een mens, je noemt dat ook wel 'opvoeding'.

Maar ik denk dat jouw definite van een 'herboren christen'anders is, en dat je het ook zo kan defineren dat je wél gelijk hebt. Dus geef dan eerst even jouw definitie :0
Oud 12-06-2006, 15:19
Verwijderd
Citaat:
pindaboter schreef op 12-06-2006 @ 15:12 :
Ja, maar niet onder die benaming. Dit is ook niet geheel zonder oorzaak trouwens.

Lees: Jak 5:7-8

Dit is een van de vele teksten waarop de komst van de Here wordt aangekondigd en wordt vermeld dat Hij 'spoedig' zal komen.

En dan krijg je de volgende uitleg van mij: 2 Petr 3:8
edit: Ps 90:4

Hij zal ook spoedig komen, maar zoals we allemaal weten is 'spoedig' een rekbaar begrip. God zál ook spoedig komen, alleen is spoedig gewoon niet wat wij er ons bij voorstellen. Maar dat zegt niet dat het vandaag of morgen niet al zover kan zijn!
Spoedig, betkent letterlijk: met spoed. Dus een obbepaald tijdsbegrip, in principe dus oneindig oprekbaar. Er zou dus sprake zijn van 'spoed'of haast ( al zijn deze twee woorden niet hetzelfde). Ik beniuewd wat haast in goddelijke zin betekent .

Overigens baseren wij ons hier niet op de oorspronkelijke griekse of aramese tekst, laat staan dat een van ons het oude testament heeft gelzen in het oud-hebreeuws. Ik moet me daan helaas beroepen op de persoonlijke vertaling van mijn moeder, die dat wel kan. Ik ben het echter vaak oneens met haar intepreatie van de vertaling van de vertaling
Oud 12-06-2006, 15:22
pindaboter
Avatar van pindaboter
pindaboter is offline
Citaat:
Kamarazow schreef op 12-06-2006 @ 15:15 :
In een cynische bui zou ik een 'herboren christen' eerder zien als iemand die zijn gezond verstand heeft geaborteerd

Maar goed, dat zou niet echt getuigen van respect, of niet ? Zie dat dan maar als een flauw grapje

Om even serieus er op in te gaan:

In het verleden zijn er weldegelijk hele volkstammen gechanteerd (inquisitie anyone ). Dus jouw standpunt is in dat opzicht niet houdbaar. Overigens bestaat er een ander woord voor chantage tijdens de eerste 18 jaren van een mens, je noemt dat ook wel 'opvoeding'.

Maar ik denk dat jouw definite van een 'herboren christen'anders is, en dat je het ook zo kan defineren dat je wél gelijk hebt. Dus geef dan eerst even jouw definitie :0
Een herboren christen is iemand die uit volkomen vrije wil zijn leven aan de Here heeft gegeven en Zijn weg wil bewandelen.
Vrije wil staat (naar mijn weten) haaks op forcering of chantering.

Eerder las ik ergens op dit forum -ik ben vergeten waar- de volgende vergelijking:

Je kan de Bijbel zien als een auto en degene die hem leest als de automobilist. De auto opzich doet niks. Zodra hij gebruikt wordt waarvoor hij is bedoelt gebeuren er goede dingen, maar als je er onverantwoord mee omgaat of hem zelfs opzettelijk verkeerd gebruikt, dan gebeuren er ongelukken.

De kruistoch, iets wat bij jou nogal hoog meetelt als ik het me niet vergis (even ter uitleg, ik ken deze vriendelijke man in real life), is een voorbeeld van het verkeerd uitleggen van de Bijbel. Je kan die acties dan ook met talloze bijbelteksten bestrijden en het is volkomen onbijbels en nog meer on-christelijk.
__________________
"pindakaas, (ook:) verarmd (persoon of familie). Hij is 'pindakaas'"
Oud 12-06-2006, 15:25
Verwijderd
Citaat:
pindaboter schreef op 12-06-2006 @ 15:22 :
Een herboren christen is iemand die uit volkomen vrije wil zijn leven aan de Here heeft gegeven en Zijn weg wil bewandelen.
Vrije wil staat (naar mijn weten) haaks op forcering of chantering.

Eerder las ik ergens op dit forum -ik ben vergeten waar- de volgende vergelijking:

Je kan de Bijbel zien als een auto en degene die hem leest als de automobilist. De auto opzich doet niks. Zodra hij gebruikt wordt waarvoor hij is bedoelt gebeuren er goede dingen, maar als je er onverantwoord mee omgaat of hem zelfs opzettelijk verkeerd gebruikt, dan gebeuren er ongelukken.

De kruistoch, iets wat bij jou nogal hoog meetelt als ik het me niet vergis (even ter uitleg, ik ken deze vriendelijke man in real life), is een voorbeeld van het verkeerd uitleggen van de Bijbel. Je kan die acties dan ook met talloze bijbelteksten bestrijden en het is volkomen onbijbels en nog meer on-christelijk.
Elke tekst kent meerdere intepretaties, zeker een religieuze vaak metaforische tekst als die van de bijbel, kent geen 'juiste uitleg'. Dat si het grooste probleem van religies in het algemeen en het christendom in het bijzonder.

2. Zie : Derrida: Het geschreven object kan men niet los zien van het subject. (vijr geqoute overigens)
Oud 12-06-2006, 15:55
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
pindaboter schreef op 12-06-2006 @ 15:02 :
Christenen verspreiden een blijde boodschap en willen andere mensen hier ook blij mee maken. Er is hier in geen enkel opzicht sprake van chantage.

Die zwart-wit stelling is wel van toepassing, maar er wordt niet mee gedreigd, en als dat wel gebeurd mag je de integriteit van die persoon in twijfel trekken.

Christendom is immers 'all about love' en niet angst, wat het tegenovergestelde is. Angst is een dwaalspoor van de duivel en absoluut geen manier om ongelovigen mee te bekeren.
Met al dat kant-noch-wal-rakende liefdegeklets in de ruimte bereik je ook niks. Als angst geen middel is om ongelovigen te bekeren vraag ik me af waar al die gruwelijke schilderijen van de hel vandaan komen, of die bullshit van Jack Chick.

En wat betreft dat hele angst-liefde gedoe, dat is gewoon onzin. Angst en liefde zijn niet elkaars tegenovergestelden.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Oud 12-06-2006, 16:28
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
pindaboter schreef op 12-06-2006 @ 15:12 :
Ja, maar niet onder die benaming. Dit is ook niet geheel zonder oorzaak trouwens.

Lees: Jak 5:7-8

Dit is een van de vele teksten waarop de komst van de Here wordt aangekondigd en wordt vermeld dat Hij 'spoedig' zal komen.

En dan krijg je de volgende uitleg van mij: 2 Petr 3:8
edit: Ps 90:4

Hij zal ook spoedig komen, maar zoals we allemaal weten is 'spoedig' een rekbaar begrip. God zál ook spoedig komen, alleen is spoedig gewoon niet wat wij er ons bij voorstellen. Maar dat zegt niet dat het vandaag of morgen niet al zover kan zijn!
Spoedig is geen 2000 jaar, of nog langer. Er is niemand die dat woord in die betekens gebruikt. De volgende millenniumwisselling komt zeker ook "spoedig"? Daarnaast heb ik in dit topic al vele bijbelpassages aangehaald waaruit blijkt dat de 'tijdrek-tactiek' hier niet kan werken. Lees het hele topic eens.
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
Oud 13-06-2006, 00:00
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
pindaboter schreef op 12-06-2006 @ 15:02 :
Ik moet de eerste herboren christen die door chantage tot geloof is gebracht nog tegenkomen.
Wow, dan ben je ook weinig christenen tegen gekomen. Als je de context van mijn uitspraak leest dan zal je begrijpen dat iedereen die in hemel, hel of beiden gelooft daar onder valt.

Citaat:
pindaboter schreef op 12-06-2006 @ 15:02 :
Christendom is immers 'all about love' en niet angst, wat het tegenovergestelde is.
Ow? Waaruit blijkt dat? (het tegenovergestelde van liefde is overigens haat, en geen angst )

Citaat:
pindaboter schreef op 12-06-2006 @ 15:02 :
Angst is een dwaalspoor van de duivel en absoluut geen manier om ongelovigen mee te bekeren.
Ow? Waaruit blijkt dat?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 13-06-2006, 00:20
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Citaat:
T_ID schreef op 13-06-2006 @ 00:00 :
Wow, dan ben je ook weinig christenen tegen gekomen. Als je de context van mijn uitspraak leest dan zal je begrijpen dat iedereen die in hemel, hel of beiden gelooft daar onder valt.

Ow? Waaruit blijkt dat? (het tegenovergestelde van liefde is overigens haat, en geen angst )
Ad chantage: onzin en dat heb ik al eens uitgelegd.
Ad angst en liefde: volgens mij was onverschilligheid het tegenovergestelde van liefde (ooit ergens gelezen)?
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Oud 13-06-2006, 00:58
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Il organista schreef op 13-06-2006 @ 00:20 :
Ad angst en liefde: volgens mij was onverschilligheid het tegenovergestelde van liefde (ooit ergens gelezen)?
Die vervelende drang om tegenovergestelden op de zoeken van dat soort abstracte begrippen.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Oud 13-06-2006, 01:30
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Il organista schreef op 13-06-2006 @ 00:20 :
Ad chantage: onzin en dat heb ik al eens uitgelegd.
Ga er nu eens inhoudelijk op in in plaats van te verwijzen naar kritiek die niet terug te vinden en waarschijnlijk destijds toch al weerlegd is.
Citaat:
Il organista schreef op 13-06-2006 @ 00:20 :
Ad angst en liefde: volgens mij was onverschilligheid het tegenovergestelde van liefde (ooit ergens gelezen)?
0 care. Ik spreek Nederlands en daarin is het tegenovergesteld van liefde haat.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 13-06-2006, 08:23
pindaboter
Avatar van pindaboter
pindaboter is offline
Citaat:
T_ID schreef op 13-06-2006 @ 00:00 :
Wow, dan ben je ook weinig christenen tegen gekomen. Als je de context van mijn uitspraak leest dan zal je begrijpen dat iedereen die in hemel, hel of beiden gelooft daar onder valt.
Nee, absoluut niet. Ik ben namelijk zelf ook christen en geloof ook in hemel en hel. Feit is dat ik me totaal niet gechanteerd voel. Dit komt puur door het feit dat ik weet dat degene die bepaalt waar ik heen ga eeuwig liefhebbend is en notabene een deel van zichzelf opgeofferd heeft om jou en mij in die hemel te krijgen, omdat dat is wat Hij wil.

Citaat:
T_ID schreef op 13-06-2006 @ 00:00 :
Ow? Waaruit blijkt dat? (het tegenovergestelde van liefde is overigens haat, en geen angst )
Christendom is 'all about love' omdat Jezus een nieuw gebod meegeeft: "Heb uw naaste lief als uzelf".
En meer, God heeft onvoorwaardelijk lief... Als je je goddelijkheid aflegt om op de wereld geboren te worden en je van tevoren weet dat je (lees: God) bespot wordt en gekruisigd zal worden, doe je dat niet omdat je daar eventjes zin in hebt. Ik denk dat dit de ultieme daad van liefde is, omdat Hij ervoor gezorgd heeft dat iedereen in de hemel kan komen, louter door aan te nemen dat dit waar is. Als dat nog geen liefde is?

Citaat:
T_ID schreef op 13-06-2006 @ 00:00 :
Ow? Waaruit blijkt dat?
Dat blijkt uit het feit dat geen enkele christen zijn geloof gebaseerd heeft op angst, maar op liefde. Ik probeer trouwens niet te suggereren dat angst de tegenovergestelde is van liefde, maar wat wel feit is is dat je iemand waar je bang voor bent niet met je hart lief kan hebben. En dat terwijl dát precies is wat God van mensen wil, dat ze hem liefhebben zoals Hij hen liefheeft.
__________________
"pindakaas, (ook:) verarmd (persoon of familie). Hij is 'pindakaas'"

Laatst gewijzigd op 13-06-2006 om 09:52.
Oud 13-06-2006, 09:42
Verwijderd
Citaat:
Dat blijkt uit het feit dat geen enkele christen zijn geloof gebaseerd heeft op angst, maar op liefde.
Dat lijkt me heel erg sterk
Oud 13-06-2006, 09:48
pindaboter
Avatar van pindaboter
pindaboter is offline
Citaat:
Reverend schreef op 13-06-2006 @ 09:42 :
Dat lijkt me heel erg sterk
Verklaar je nader.



(toevoeging bij reactie op tweede punt v.a. "En meer...")
__________________
"pindakaas, (ook:) verarmd (persoon of familie). Hij is 'pindakaas'"

Laatst gewijzigd op 13-06-2006 om 09:53.
Oud 13-06-2006, 09:53
Verwijderd
Hoewel ik kan 'begrijpen' dat sommige geloven zijn gebasseerd op liefde, kan ik me niet voorstellen dat alle christenen op aarde het christendom heeft omarmd als liefdevol. Er zijn genoeg personen (en dan vooral uit een sociaal zwakkere laag, lijkt mij) die vol overtuiging zeggen dat ze van god en iedereen houden en elke week trouw naar de kerk gaan, maar s'avonds in bed hopen dat ze wel 'goed' genoeg christen zijn geweest en dat ze niet naar de hel hoeven.


Typisch voorbeeld hiervan zijn jehova getuigen, die met argumenten als "anders ben je verdoemd" aan je deur komen.
Oud 13-06-2006, 10:18
pindaboter
Avatar van pindaboter
pindaboter is offline
Citaat:
Reverend schreef op 13-06-2006 @ 09:53 :
Hoewel ik kan 'begrijpen' dat sommige geloven zijn gebasseerd op liefde, kan ik me niet voorstellen dat alle christenen op aarde het christendom heeft omarmd als liefdevol. Er zijn genoeg personen (en dan vooral uit een sociaal zwakkere laag, lijkt mij) die vol overtuiging zeggen dat ze van god en iedereen houden en elke week trouw naar de kerk gaan, maar s'avonds in bed hopen dat ze wel 'goed' genoeg christen zijn geweest en dat ze niet naar de hel hoeven.


Typisch voorbeeld hiervan zijn jehova getuigen, die met argumenten als "anders ben je verdoemd" aan je deur komen.
Dat ben ik met je eens. Er zijn een hele hoop 'christendommen'. Het is niet aan mij om er oordelen over te vellen, maar wat ik wel kan zeggen is dat het uitgangspunt liefde is. Feit is alleen wel dat sommige stromingen dat punt uit het oog zijn verloren.

Ik weet niet of jullie het verhaal kennen van Jezus die over het water loopt? Waarschijnlijk wel, anders sla je mattheüs 14:25-31 er maar eens op na. Het gaat erover dat Petrus dat ook wil. Het lukt hem ook, zolang hij naar Jezus kijkt. Op het moment dat hij naar het water kijkt en zijn blik van Jezus afwend zakt hij er doorheen.
Dit is ook met sommige christenen zo, ze hebben hun visie niet op Jezus (=liefde) gericht, en daarom doen sommigen dingen die niet altijd volkomen goed zijn, of niet met het oog op (naasten)liefde.
Anderen schieten er in onze mening misschien in door, dan heb je het inderdaad over bijvoorbeeld Jehova's getuigen. Ik zeg niet dat ze verkeerde dingen doen, alleen is het misschien de manier waarop het gebeurd die afkeer wekt... Maargoed.
__________________
"pindakaas, (ook:) verarmd (persoon of familie). Hij is 'pindakaas'"

Laatst gewijzigd op 13-06-2006 om 10:20.
Oud 13-06-2006, 12:37
Verwijderd
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 10-06-2006 @ 17:45 Dan zit je in een lastig parket... God bestaat wel, maar Jezus is niet zijn zoon en niet de messias... Is hij nou gewoon Joods? [/B]
Nee, niet bepaald. De definitie van "wie is Joods" en Jood-zijn is gebaseerd op de traditionele joodse wetgeving en luidt: Alleen die persoon waarvan de moeder ten tijde van de geboorte een Jodin was of de persoon die zich vrijwillig tot het jodendom heeft bekeerd op grond van de Joodse wetten is Joods.

Zoals het op mij overkomt behoort hij meer tot de vrijzinnig christelijke stroming.
Oud 13-06-2006, 12:52
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
pindaboter schreef op 13-06-2006 @ 08:23 :
Feit is dat ik me totaal niet gechanteerd voel. Dit komt puur door het feit dat ik weet dat degene die bepaalt waar ik heen ga eeuwig liefhebbend is en notabene een deel van zichzelf opgeofferd heeft om jou en mij in die hemel te krijgen, omdat dat is wat Hij wil.
Jouw persoonlijke mening over hoe god in elkaar steekt veranderd echter niets aan het feit dat de hel geld als een stok achter de deur en geloof in feite leven na de dood als chantagemiddel gebruikt.

Citaat:
pindaboter schreef op 13-06-2006 @ 08:23 :
Christendom is 'all about love' omdat Jezus een nieuw gebod meegeeft: "Heb uw naaste lief als uzelf".
Maar dat spreekt zo ongeveer de halve bijbel tegen. De halve bijbel die nog steeds wel degelijk wordt toegepast als leidraad in het christendom, ergo, dat gebod kan dus niet als universeel opgevat worden. Weet je zeker dat dat gebod niet gewoon jouw eigen interpretatie is?

Niet echt een antwoord op mijn vraag dus.

Citaat:
pindaboter schreef op 13-06-2006 @ 08:23 :
Dat blijkt uit het feit dat geen enkele christen zijn geloof gebaseerd heeft op angst, maar op liefde.
Dat is onzin en tevens iets waarover jij onmogelijk kennis van zaken kan hebben (tenzij je het 2,1 miljard mensen persoonlijk bent gaan vragen). Er worden wel degelijk mensen bekeerd met het argument 'dat ze dan naar de hemel in plaats van de hel gaan'.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 13-06-2006, 13:18
pindaboter
Avatar van pindaboter
pindaboter is offline
Citaat:
T_ID schreef op 13-06-2006 @ 12:52 :
Jouw persoonlijke mening over hoe god in elkaar steekt veranderd echter niets aan het feit dat de hel geld als een stok achter de deur en geloof in feite leven na de dood als chantagemiddel gebruikt.
Niks persoonlijke mening over hoe God in elkaar steekt, dit is puur gebaseerd op wat er in de Bijbel geschreven staat!


Citaat:
T_ID schreef op 13-06-2006 @ 12:52 :
Maar dat spreekt zo ongeveer de halve bijbel tegen. De halve bijbel die nog steeds wel degelijk wordt toegepast als leidraad in het christendom, ergo, dat gebod kan dus niet als universeel opgevat worden. Weet je zeker dat dat gebod niet gewoon jouw eigen interpretatie is?

Niet echt een antwoord op mijn vraag dus.
Dat gebod is mijn eigen interpretatie niet, ook dat staat letterlijk zo in de bijbel. Ik weet niet uit mijn hoofd waar, en biblija.net is down, dus dat schiet niet op. Dat gebod is zeker universeel, Jezus state namelijk dat hij de oude geboden met dat ene nieuwe gebod vervangt en dat spreekt zeker niet zichzelf tegen.

Ja, ik weet zeker dat het niet mijn eigen interpretatie is.
(Kan iemand misschien vertellen wáár het precies staat?)

Citaat:
T_ID schreef op 13-06-2006 @ 12:52 :
Dat is onzin en tevens iets waarover jij onmogelijk kennis van zaken kan hebben (tenzij je het 2,1 miljard mensen persoonlijk bent gaan vragen). Er worden wel degelijk mensen bekeerd met het argument 'dat ze dan naar de hemel in plaats van de hel gaan'.
Dan heb je je huiswerk niet gedaan of niet goed opgelet. Het christendom draait om liefde. God heeft de mens geschapen om Hem te dienen en lief te hebben. Als je iemand oplegt/verplicht te geloven en God te dienen, zal hij dat niet uit eigen wil doen. God wil dat wij uit onszelf die keuze maken, en zo'n keuze maak je niet als je bang bent.

En ja, er zijn wel degelijk mensen 'bekeert' tot het christendom dmv angst/onderdrukking, maar dit is niet vanuit vrije wil en je kan daarom de validiteit van zijn/haar geloof in twijfel trekken.

Je gelooft pas als je zelf de keuze hebt gemaakt, niet als iemand anders dat voor jou heeft gedaan.
__________________
"pindakaas, (ook:) verarmd (persoon of familie). Hij is 'pindakaas'"
Oud 13-06-2006, 13:41
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
pindaboter schreef op 13-06-2006 @ 13:18 :
Niks persoonlijke mening over hoe God in elkaar steekt, dit is puur gebaseerd op wat er in de Bijbel geschreven staat!
Op jouw interpretatie daarvan ja.

Ik heb de bijbel ook gelezen, nergens stond er "vergeet wat er stond op alle voorgaanda pagina's en heb elkaar lief"

Citaat:
pindaboter schreef op 13-06-2006 @ 13:18 :
Dan heb je je huiswerk niet gedaan of niet goed opgelet. Het christendom draait om liefde.
Pfft, en waar blijkt dat uit dan? Ik denk dat je gewoon je roze bril af moet zetten en moet stoppen met discussiëren over wat je graag ziet als zijnde universeel waar.

Citaat:
pindaboter schreef op 13-06-2006 @ 13:18 :
Als je iemand oplegt/verplicht te geloven en God te dienen, zal hij dat niet uit eigen wil doen.
Een almachtig wezen zonder eigen wil?

Citaat:
pindaboter schreef op 13-06-2006 @ 13:18 :
En ja, er zijn wel degelijk mensen 'bekeert' tot het christendom dmv angst/onderdrukking, maar dit is niet vanuit vrije wil en je kan daarom de validiteit van zijn/haar geloof in twijfel trekken.
Zeker wel. Als iemand op basis van dreigen met de hel bekeerd is dan zal deze wanneer je hem/haar uitlegd dat het zeer onwaarschijnlijk tot uitgesloten is dat deze bestaat prompt zijn geloof verliezen. Nogal onethisch om bij bekeren daar dus over te liegen. Behoorlijk terecht om dat bekeerargument aan de kaak te stellen dus.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 13-06-2006, 13:59
pindaboter
Avatar van pindaboter
pindaboter is offline
Citaat:
T_ID schreef op 13-06-2006 @ 13:41 :
Op jouw interpretatie daarvan ja.

Ik heb de bijbel ook gelezen, nergens stond er "vergeet wat er stond op alle voorgaanda pagina's en heb elkaar lief"
Johannes 13:34:
"Een nieuw gebod geef Ik u, dat gij elkander liefhebt; gelijk Ik u liefgehad heb, dat gij ook elkander liefhebt."

Citaat:
T_ID schreef op 13-06-2006 @ 13:41 :
Pfft, en waar blijkt dat uit dan? Ik denk dat je gewoon je roze bril af moet zetten en moet stoppen met discussiëren over wat je graag ziet als zijnde universeel waar.

Een almachtig wezen zonder eigen wil?
1 Johannes 3:1
"Ziet, welk een liefde ons de Vader heeft gegeven, dat wij kinderen Gods genoemd worden, en wij zijn het (ook). Daarom kent de wereld ons niet, omdat zij Hem niet kent."

En wat bedoel je met "Een almachtig wezen zonder eigen wil? "

Citaat:
T_ID schreef op 13-06-2006 @ 13:41 :
Zeker wel. Als iemand op basis van dreigen met de hel bekeerd is dan zal deze wanneer je hem/haar uitlegd dat het zeer onwaarschijnlijk tot uitgesloten is dat deze bestaat prompt zijn geloof verliezen. Nogal onethisch om bij bekeren daar dus over te liegen. Behoorlijk terecht om dat bekeerargument aan de kaak te stellen dus.
Waar wil je heen? Ik heb je verteld dat je pas een echte herboren christen bent als je zelf de keus maakt voor God te leven. Dat is iets volkomen anders dan hem een religie op te leggen dmv dreigementen.
__________________
"pindakaas, (ook:) verarmd (persoon of familie). Hij is 'pindakaas'"
Oud 13-06-2006, 15:22
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
pindaboter schreef op 13-06-2006 @ 13:59 :
Johannes 13:34:
"Een nieuw gebod geef Ik u, dat gij elkander liefhebt; gelijk Ik u liefgehad heb, dat gij ook elkander liefhebt."
1 Johannes 3:1
"Ziet, welk een liefde ons de Vader heeft gegeven, dat wij kinderen Gods genoemd worden, en wij zijn het (ook). Daarom kent de wereld ons niet, omdat zij Hem niet kent."
Dat bedoel ik dus met jouw interpretatie. Daar staat helemaal niks over waar geloof op gebaseerd is en wat voor conclusies daaraan verbonden moeten worden, daar staat slechts dat god een bepaalde niet beschreven groep mensen liefde heeft gegeven en dat niemand hen serieus neemt. In dat eerste citaat staat helemaal niks over buiten werking stellen, er staat slechts dat je je medemens lief moet hebben. Dat betekend echter niet dat de geboden je kinderen te slachten als ze vloeken, alle homofielen en waarzeggers te doden en alle steden waarin een niet-Christen woont uit te moorden, opeens buiten werking gesteld zijn.

Citaat:
pindaboter schreef op 13-06-2006 @ 13:59 :
En wat bedoel je met "Een almachtig wezen zonder eigen wil? "
Dat is een contradictie die het bestaan van een god met die eigenschappen uitsluit. Ergo, je moet je god anders definiëren of anders is zijn niet-bestaan bewezen.

Citaat:
pindaboter schreef op 13-06-2006 @ 13:59 :
Waar wil je heen? Ik heb je verteld dat je pas een echte herboren christen bent als je zelf de keus maakt voor God te leven.
Niet eens. Ik bedoel slechts dat mensen zich spontaan zouden moeten bekeren zonder enig besef van deugd, zonde, hemel of hel, anders is er namelijk al sprake van druk.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Weg gaan op de aangegeven eindtijd?
Inmymaxi
2 14-08-2016 21:31
Psychologie Eindtijd
Dionysos
21 12-10-2010 11:37
Software & Hardware [mysql] gegevens in tabel bijwerken
freyk
10 05-06-2007 22:26
Levensbeschouwing & Filosofie Volbrachte bijbelse profetieën?
Bart Klink
60 14-10-2005 16:33
Levensbeschouwing & Filosofie De Eindtijd is nabij
Yab-Yum
12 10-12-2004 13:14
Levensbeschouwing & Filosofie eindtijd
debotjuh
31 03-08-2003 13:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:01.