Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-05-2012, 22:08
gunnar
gunnar is offline
Hallo iedereen,

De examens staan voor de deur en besloot derhalve wiskunde A te gaan oefenen, aangezien ik nogal bagger ben in dit vak; dit is een understatement.
Ik ging dus naar Examenbundel.nl om te oefenen en kwam bij vraag 8 (2008 tijdvlak 1 havo) waar ik nu dus blijf hangen.
In het correctievoorschrift staat het volgende:

•P(X ≤ 48) = 0,59
• z ≈ 0,23
• 48-μ / 8,4 ≈ 0,23
• μ = 46

Wellicht een stomme vraag, maar hier komt die dan. Kan iemand mij helder uitleggen hoe ze aan de Z-score van 0,23 komen? Oftewel hoe komen ze aan de waarde 0,23 van variabele Z?

Help a nigga out here, thanks
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-05-2012, 10:28
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Er is gegeven dat X normaal verdeeld is met gemiddelde μ en standaarddeviatie σ = 8,4, waarbij μ bepaald dient te worden. Uit P(X ≤ 48) = 0,59 volgt dan dat . Met behulp van een tabel voor de cumulatieve normale verdeling vind je dan dat . Hierbij maak je gebruik van het gegeven dat een normaal verdeelde kansvariabele X met gemiddelde μ en standaarddeviatie σ met de standaard normaal verdeelde kansvariabele Z (met gemiddelde 0 en standaarddeviatie 1) samenhangt volgens en .
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Laatst gewijzigd op 12-05-2012 om 10:34.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2012, 00:22
gunnar
gunnar is offline
Super, bedankt voor je antwoord. Nu rest mij alleen nog één vraag, najah hopelijk dan.
Kun je variabele Z ook zonder tabel vinden, ik veronderstel namelijk dat de gene die in de examenzaal patrouilleren nogal argwaan krijgen, als ik met allerlei blaadjes de zaal binnen kom lopen; potentiële spiekbriefjes in de ogen van de gene die mij in de gaten houden dus.
Is er niet toevallig een handige app voor een grafische rekenmachine die mij de mogelijkheid geeft variabele Z (Z-score) te vinden?

Thanks!

Laatst gewijzigd op 14-05-2012 om 00:40.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2012, 18:53
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Als het goed is moet je z ook met behulp van je grafische rekenmachine kunnen vinden.Kijk even wat je handleiding over normale verdeling vertelt.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken [TK] Examenbundels, samengevat en antwoordenboekje M&O
bubbeaux
0 07-09-2014 14:15


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:53.