Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-01-2003, 15:46
Another Way
Avatar van Another Way
Another Way is offline
Ik wil ook die Design & Technology studie doen op de HKU

alleen mn ouders laten het niet toe omdat die school volgens een paar vage kenissen een slechte reputatie heeft (is dit waar??)
Advertentie
Oud 12-01-2003, 17:44
aquafemme
Avatar van aquafemme
aquafemme is offline
Citaat:
CreedGirl schreef:
Ik doe nu Communicatie aan INHOLLAND, maar kreeg een paar weken voordat ik de opleiding begon twijfels of Communicatie en Multimediadesign aan Willem de Kooning niet meer iets voor mij is. En nu heb ik die twijfels weer heel erg, omdat ik zojuist een blok achter de rug heb met vormgeving, webcommunicatie enz. en ik dat gewoon heel erg leuk vond. Verder doe ik in m'n vrije tijd aan webdesign (zie m'n info) en heb ik interesse voor kunst en vormgeving.

Heb net de studiegids doorgekeken en het lijkt mij erg leuk. Ik krijg dat soort vakken/projecten ook op mijn huidige opleiding, maar in veel mindere mate en veel meer management.
Het is heel moeilijk om een beslissing te maken, omdat ik dan mijn huidige opleiding laat vallen voor een opleiding waar niet eens zeker is of ik word aangenomen

Ik heb een paar vragen:
- was de toelatingstest zwaar? want ik ben eigenlijk ook bang dat ik er niet in kom, dat ik niet creatief en origineel genoeg ben (oke, zoals je zegt, dat word meer ontwikkeld op de opleiding..)
- hoe bevalt de opleiding je? is het zwaar? doe je het met plezier?
Denise? volgens mij is deze vraag voor jou..

Citaat:
ik wil ook die Design & Technology studie doen op de HKU

alleen mn ouders laten het niet toe omdat die school volgens een paar vage kenissen een slechte reputatie heeft (is dit waar??)
Hey Another Way,

wat leuk zeg dat je geintereseerd bent in DT.
Echt waar, het is een toekomst opleiding. Ik zou als jou was eens met je ouders naar de studiebegeleider gaan van deze opleiding. Om er eens over te praten, en of dit precies is wat jij wilt en of je opleiding echt begrijpt de inhoud etc.

Je ouders kijken waarschijnlijk naar het info boek van de HKU. Zijn ze op een open dag geweest? etc. Invloeden van buitenaf is er altijd en vooral is het moeilijk dat je ouders natuurlijk dit soort dingen horen. Maar dit gebeurt overal. Op elke HBO opleiding en Universiteit opleiding is wel kritiek, de één bevalt beter dan de andere. Als jij echt denkt dat dit is wat bij jou past? Dan moet je er 100% voor gaan.

Maar of de HKU een slechte reputatie heeft? Dacht het niet... er zijn elk jaar 1000den aanmeldingen.. maar goed je bent jong en na 4 jaar ben je nog steeds jong...

Ik hoop dat ik je kan helpen. Voeg me anders toe op msn.

akwa
__________________
Live your Life like you prefer it........
Oud 12-01-2003, 18:24
Iotje
Avatar van Iotje
Iotje is offline
Citaat:
aquafemme schreef:
halloa,

jah je kunt met elk profiel naar de kunstacademie. Want je moet gewoon toelating doen. Op die manier kijken ze of je geschikt bent. Als je tekenen hebt gehad en kunstgeschiedenis op de middelbare school dan is dat gewoon mooi meegenomen. Voor de rest kijken ze daar niet naar.

Kunstacademie Minerva is HBO niveau. Deze academie bevindt zich in het hartje van Groningen. Daar geven ze ook Fotografie. Perse meerdere vakken? hoe bedoel je dat?

Je moet niet denken dat je de hele dag aan het foto's maken bent, maar je krijgt ook cultuurgeschiedenis, techniek van het toestel, diafragma etc.

ben je al naar een opendag geweest?

-x- Femke
Ik ben niet naar de open dag geweest. Ga volgend jaar missch. heen!

Ik vroeg me dus of of je waneer je fotografie wilt doen je ook bijv. aan kunstschilderen o.i.d. mee moet doen. Dat zie ik nl. niet zow zitten!

-x- io
__________________
~Life is like death, without it you're alive!~Regim change begins at home!~Death as only remedy!
Oud 17-01-2003, 23:24
Shadina
Avatar van Shadina
Shadina is offline
Hej!

Ik heb weer is een vraagje.
Ik weet al zeker dat ik iets in de mode wil gaan doen.
Op mijn school hebben ze sinds kort speciale swt(studiewerktijd=extra hulp bij een vak) voor leerlingen die naar een kunstopleiding willen gaan. En dat helpt me echt.
Ze vertelt me allemaal dingen over wat ik in mijn map kan doen, over opleidingen enzo..
Maarre nu is mijn vraag van.. als je dat dan bij de toelating vertelt.. dat je speciale les hebt gehad.. vinden ze dat juist een voordeel.. of juist niet?? (omdat ze vinden dat je zelfstandig moet zijn.. )
En ik ben nog naar de open dag in November geweest.. en het lijkt me een hele leuke school!! Duss ik ga er zeker toelating doen. Maar bij de open dag vroeg ik dus of er een meeloopdag was.. maar die is er dus niet. Das wel jammer.. maar ja.. ik ga bij het Fashion Instute een dagje meelopen.
Oud 19-01-2003, 17:00
*susol*
Avatar van *susol*
*susol* is offline
heej,

ik wil volgend jaar heel erg graag naar Minerva in grun, maar heb nog geen idéé wat voor richting ik op wil omdat ik (behalve fotografie) echt alles leuk vind. maakt dat iets uit (bij de toelating bijvoorbeeld)?
en nog een vraagje, als je werk nog niet echt fatastisch is maar je motivatie top, maak je dan een kans om er door te komen?

alvast heel erg bedankt
__________________
you can't run away from trouble, 'cause there ain't no place that far
Oud 20-01-2003, 09:43
aquafemme
Avatar van aquafemme
aquafemme is offline
Citaat:
Shadina schreef:
Hej!

Ik heb weer is een vraagje.
Ik weet al zeker dat ik iets in de mode wil gaan doen.
Op mijn school hebben ze sinds kort speciale swt(studiewerktijd=extra hulp bij een vak) voor leerlingen die naar een kunstopleiding willen gaan. En dat helpt me echt.
Ze vertelt me allemaal dingen over wat ik in mijn map kan doen, over opleidingen enzo..
Maarre nu is mijn vraag van.. als je dat dan bij de toelating vertelt.. dat je speciale les hebt gehad.. vinden ze dat juist een voordeel.. of juist niet?? (omdat ze vinden dat je zelfstandig moet zijn.. )
En ik ben nog naar de open dag in November geweest.. en het lijkt me een hele leuke school!! Duss ik ga er zeker toelating doen. Maar bij de open dag vroeg ik dus of er een meeloopdag was.. maar die is er dus niet. Das wel jammer.. maar ja.. ik ga bij het Fashion Instute een dagje meelopen.
Hey Shadina,
het verschilt op de HKU nogal. De ene opleiding biedt wel een meeloopmiddag aan.. en de ander niet. Wij doen dat wel met onze opleiding. Althans ik zeik gewoon effe bij de studiebegeleider en dan kan iemand gewoon met mij meelopen.. jammer, dat dit niet bij Mode kon..

Als ik jou was zou ik gewoon zeggen dat ik op school een aantal keer met mijn 'tekenlerares' naar je werk hebt gekeken... en die heeft je advies gegeven over wat je in je map zou kunnen doen.. op deze manier zien ze dat je er veel mee bezig bent geweest en ook geintereseert bent. Die zelfstandigheid, zien ze in dat half jaar zelf wel. Maar zelfstandig ben je toch ook, de tekeningen maak je toch zelf? Ik weet niet hoeveel tijd je krijgt voor de toelating, ik zou het wel een beetje vertellen.. maar misschien moet je de aantal weken of maanden niet noemen.. dus niet zo van, ik heb een half jaar les gehad bla bla bla..

succes. Femke
__________________
Live your Life like you prefer it........
Oud 20-01-2003, 09:48
aquafemme
Avatar van aquafemme
aquafemme is offline
Citaat:
*susol* schreef:
heej,

ik wil volgend jaar heel erg graag naar Minerva in grun, maar heb nog geen idéé wat voor richting ik op wil omdat ik (behalve fotografie) echt alles leuk vind. maakt dat iets uit (bij de toelating bijvoorbeeld)?
en nog een vraagje, als je werk nog niet echt fatastisch is maar je motivatie top, maak je dan een kans om er door te komen?

alvast heel erg bedankt
Hey Susol,

hmm. het lijkt me verstandiger om eerst te kijken welke opleiding je echt helemaal 100% aanspreekt. Misschien kun je eens een les volgen aan de Minerva of meelopen.. Voor jezelf is het makkelijker om duidelijkheid te krijgen in wat je echt helemaal super vindt. Je zou de opleidingen eens naast elkaar moeten zetten.. nadelen en de voordelen van de opleiding. Ik kan me voorstellen dat je zegt, ik kan absoluut niet kiezen tussen autonoom en mode... dan raadt ik je aan, om bij beide toelating te doen.. en dan kun je als nog aangeven wat jou helemaal geweldig lijkt.

Motivatie is nr. 1! Academie's zoeken gemotiveerde mensen, want je moet namelijk veel alleen en zelfstandig doen.. als je dan niet gemotiveerd bent dan zijn ze bang dat je de opleiding en de opdrachten gewoon links laat liggen.
Ik zeg het hierboven ook veel.. ik ben er van overtuigt dat men op de academie studenten zoeken die ze nog een beetje kunnen kneden en vormen.. je werk hoeft dus niet top te zijn.. kijk gewooon goed naar de toelatingseisen en ga daarmee aan de slag.. laat ze ook bekijken hoe je schetst.. hoe je ontwikkeling gaat etc.

succes met alles.. en de keuze maken..

akwa
__________________
Live your Life like you prefer it........
Oud 20-01-2003, 16:35
Sannetje
Avatar van Sannetje
Sannetje is offline
Leuk initiatief dit!


Ik vraag me erg af hoe groot de verschillen tussen de verschillende academies zijn, en wat die verschillen precies zijn?

Kan iemand me dit vertellen, of heet iemand enig idee waar ik dat kan vinden?



En hoe uitgebreid moet je portfolio eigenlijk zijn?
__________________
*pro-hug* *anti-krullie* *anti-school* *pro-kunstacademie* *anti-slaap* *pro-leuk* *anti-stom* *pro-lieve-mensen* *anti-bijna-alles* *NEE*
Oud 21-01-2003, 09:35
sanguis
sanguis is offline
Ik moet voor mijn vervolgstudie nog een tweede keus hebben (eerste is geneeskunde). Ik denk er steeds vaker aan om naar de kunstacademie te gaan.. het heeft altijd al een beetje in mijn achterhoofd gezeten, maar ik heb er nooit echt over nagedacht, omdat ik altijd heb gedacht dat er niet echt een toekomst in zit..

maar kun je aan de hand van je cijfers voor tekenen een beetje een indruk krijgen of je daar wel goed genoeg voor bent?? ik haal hoge cijfers voor tekenen (dit jaar een 9 en 2x een 10), maar ben nooit tevreden..

kunnen jullie mij misschien wat tips geven of de kunstacademie wat voor mij is??



(het zal hier allemaal wel een beetje wazig staan ofzo.. ben nog niet echt wakker)
__________________
nu was gisteren toekomst ~ we ate in silence, crossing a border together into a room where the end was only the beginning (jenn crowell)
Oud 21-01-2003, 12:41
Type
Avatar van Type
Type is offline
Hmmm, de HKU. Ben nu al helemaal verliefd op Utrecht en Hilversum, en na de open dag ook op de HKU zelf.

Maar ja, nu is het nog maar de vraag of ik met mijn mentaliteit de HAVO haal, zodat ik er naartoe kan. En of ik dan door de selectie kom... Ik ben nml door mijn mentaliteit al van de VWO af geschopt als het ware... (Blijven zitten, gekozen naar de HAVO te gaan. Wil van de middelbare af, en snel)

Wat ik wou vragen is of hier ID of DMD studenten zitten op de HKU, en hoe ze dit ervaren?
En wat ik gehoord heb zit er bij de studie ID ook een deel psychologie.
1. In hoeverre is dat waar? en
2. Als het idd waar is, wat moet ik me daar dan bij voorstellen?

Uhm, ik check deze draad nog wel een keer...
__________________
I'd like to meet the man who invented SEX and see what he's working on now
Oud 23-01-2003, 17:17
aquafemme
Avatar van aquafemme
aquafemme is offline
Citaat:
Sannetje schreef:
Leuk initiatief dit!


Ik vraag me erg af hoe groot de verschillen tussen de verschillende academies zijn, en wat die verschillen precies zijn?

Kan iemand me dit vertellen, of heet iemand enig idee waar ik dat kan vinden?



En hoe uitgebreid moet je portfolio eigenlijk zijn?
Thanks Sannetje, ik ben zelf door flink wat kunstacademies te doorgronden achter veel informatie gekomen, vandaar dat ik op deze manier jullie wil helpen.

De verschillen, zeggen ze, zijn groot. Maar hoe groot weet ik niet precies... Er heeft ooit een stuk gestaan in de elsivier, maar helaas heb ik dat niet terug weten te vinden. Tja, iedereen wil zijn/haar academie het beste aanprijzen. Je kunt het beste afgaan op een opleiding die jou het meest aanspreekt. Stel Sannetje, jij vindt Mode erg interessant en zit erover na te denken om dit te gaan doen. Maar aan welke academie. Ik raad jou aan om van zoveel mogelijk academies informatie in te winnen over Mode.. en die eens naast elkaar leggen... Wie weet kom je echt verschillen tegen... Het werkt ook om een eerlijk en oprecht gesprek te hebben met iemand van die opleiding...

Voor de rest kun je het beste ervaren of dit echt de juiste academie is door het te gaan volgen. Voor mij was de keuze 'gelukkig' gemakkelijk. Doordat ik dacht dat deze alleen in Utrecht was.. maar veel hbo opleiding hebben iets soortgelijks als dat van mij..

Ik zou zeggen, succes, en vragen mag je altijd!

-x-
__________________
Live your Life like you prefer it........
Oud 23-01-2003, 17:23
aquafemme
Avatar van aquafemme
aquafemme is offline
Citaat:
sanguis schreef:
Ik moet voor mijn vervolgstudie nog een tweede keus hebben (eerste is geneeskunde). Ik denk er steeds vaker aan om naar de kunstacademie te gaan.. het heeft altijd al een beetje in mijn achterhoofd gezeten, maar ik heb er nooit echt over nagedacht, omdat ik altijd heb gedacht dat er niet echt een toekomst in zit..

maar kun je aan de hand van je cijfers voor tekenen een beetje een indruk krijgen of je daar wel goed genoeg voor bent?? ik haal hoge cijfers voor tekenen (dit jaar een 9 en 2x een 10), maar ben nooit tevreden..

kunnen jullie mij misschien wat tips geven of de kunstacademie wat voor mij is??



(het zal hier allemaal wel een beetje wazig staan ofzo.. ben nog niet echt wakker)
Tja, Sanguis, ik kan je absoluut niet vertellen of de kunstacademie echt iets voor jou is. Maar zo te horen, heb jij een opleiding die je werkelijk zou willen gaan doen ver in je achterhoofd gezet " want er zit geen toekomst in "! dat is toch niet goed? Wil jij echt geneeskunde gaan doen? is dat wat je werkelijk wilt? Denk daar eens goed over na...

Kunstacademie is een heel andere manier van onderwijs dan geneeskunde. Je wordt heel zelfstandig opgeleid... je moet veel dingen zelf doen en je eigen idee duidelijk naar voren brengen.

Tja, ik begrijp het.. wat je zegt, of er werkelijk toekomst in zit. Ik wil ronduit jah zeggen... maar dat hangt van vele dingen af. Autonome kunstenaars zijn heel erg werk gebonden... maar de opeleiding die ik volg.. kom je in veel bedrijftaken tegen... dus voor mij is er zekerheid. Maar zekerheid is er nooit.. als je zekerheid wilt? Moet je de Pabo gaan doen... want dat is een sector net als gezonheidzorg en geneeskunde waar ze mensen echt zoeken..

Ga eens wat boeken bekijken van kunstenaars, op websites, en op portfolio van verschillende kunstenaars.. op deze manier kun je kijken in welke kunst jij eigenlijk geintereseerd bent..

Een ding, vergeet niet dat je een keuze gaat maken voor je verdere leven.. en tuurlijk zijn er twijfels... maar voor 2 februari kun je nog stoppen.

succes

Femke
__________________
Live your Life like you prefer it........
Oud 23-01-2003, 17:30
aquafemme
Avatar van aquafemme
aquafemme is offline
Citaat:
Type schreef:
Hmmm, de HKU. Ben nu al helemaal verliefd op Utrecht en Hilversum, en na de open dag ook op de HKU zelf.

Maar ja, nu is het nog maar de vraag of ik met mijn mentaliteit de HAVO haal, zodat ik er naartoe kan. En of ik dan door de selectie kom... Ik ben nml door mijn mentaliteit al van de VWO af geschopt als het ware... (Blijven zitten, gekozen naar de HAVO te gaan. Wil van de middelbare af, en snel)

Wat ik wou vragen is of hier ID of DMD studenten zitten op de HKU, en hoe ze dit ervaren?
En wat ik gehoord heb zit er bij de studie ID ook een deel psychologie.
1. In hoeverre is dat waar? en
2. Als het idd waar is, wat moet ik me daar dan bij voorstellen?

Uhm, ik check deze draad nog wel een keer...
Tja Type, ik weet niet zo goed hoe dit bij ID gaat.. het beste is om een keertje contact te zoeken met iemand van ID. Gemotiveerde mensen nemen ze zo snel aan. Als jij een mentaliteit bezit van.. ach zie wel.. komt goed.. etc. tja. dan weet ik niet in hoeverre ze geintereseerd in je zijn. Maar als jij zeker weet wat dit is wat jij wilt? Dan kom jij er wel!

Succes.. ik weet niet zo goed hoe dit allemaal bij ID in zijn werk gaat.. ik zou het effe voor je opzoeken.. info komt later.

trouwens, voor de toekomstige DT'ers op de HKU (design & Technology) ik zit waarschijnlijk bij de toelating..

akwa
__________________
Live your Life like you prefer it........
Oud 23-01-2003, 17:37
Verwijderd
Citaat:
~*skoolgirl*~ schreef:
Ik zit nu in 4vwo
*knip*
Ik ga volgend jaar 't profiel cultuur en maatschappij doen met CKV 2 en 3.
Ehhh... correct me if I'm wrong, maarreh... is 4vwo niet al tweede fase --> dus profielen? bij ons wel!
Oud 24-01-2003, 21:37
sanguis
sanguis is offline
Citaat:
aquafemme schreef:
Tja, Sanguis, ik kan je absoluut niet vertellen of de kunstacademie echt iets voor jou is. Maar zo te horen, heb jij een opleiding die je werkelijk zou willen gaan doen ver in je achterhoofd gezet " want er zit geen toekomst in "! dat is toch niet goed? Wil jij echt geneeskunde gaan doen? is dat wat je werkelijk wilt? Denk daar eens goed over na...

*geneeskunde is echt wat ik wil gaan doen.. dat wil ik al zolang als ik me kan herinneren... ik houd gewoon ontzettend veel van bloed (vandaar de nick sanguis)
maar een tweede keus is zo moeilijk.. de enige dingen die mij echt interesseren zijn ziektes, dood en bloed en dan met mensen om me heen.. dus niet in een lab ofzo.. dat is gewoon iets wat ik de rest van mijn leven wil doen. Ik houd ook heel erg van tekenen, schilderen, toneel en film etc. maar dat is altijd een hobby geweest... het is ontzettend leuk om te doen.. maar ik heb er dus nooit echt over nagedacht om dat echt te gaan doen (als studie) Maar ik heb een tweede keus nodig.. dus dan kan ik eigenlijk net zo goed iets gaan doen wat ik leuk vind..*

Kunstacademie is een heel andere manier van onderwijs dan geneeskunde. Je wordt heel zelfstandig opgeleid... je moet veel dingen zelf doen en je eigen idee duidelijk naar voren brengen.

Tja, ik begrijp het.. wat je zegt, of er werkelijk toekomst in zit. Ik wil ronduit jah zeggen... maar dat hangt van vele dingen af. Autonome kunstenaars zijn heel erg werk gebonden... maar de opeleiding die ik volg.. kom je in veel bedrijftaken tegen... dus voor mij is er zekerheid. Maar zekerheid is er nooit.. als je zekerheid wilt? Moet je de Pabo gaan doen... want dat is een sector net als gezonheidzorg en geneeskunde waar ze mensen echt zoeken..

Ga eens wat boeken bekijken van kunstenaars, op websites, en op portfolio van verschillende kunstenaars.. op deze manier kun je kijken in welke kunst jij eigenlijk geintereseerd bent..

Een ding, vergeet niet dat je een keuze gaat maken voor je verdere leven.. en tuurlijk zijn er twijfels... maar voor 2 februari kun je nog stoppen.

succes

Femke
bedankt voor je tip femke (maar de pabo is niet echt wat voor mij ik heb het niet zo op kleine kindjes..)
ik zal er ook even uitgebreid over gaan praten met twee tekenleraressen bij ons op school...

moeilijk..
__________________
nu was gisteren toekomst ~ we ate in silence, crossing a border together into a room where the end was only the beginning (jenn crowell)
Oud 27-01-2003, 08:16
.:SuPaHGuRl:.
.:SuPaHGuRl:. is offline
HeYzZz,

Ik vind graffitti helemaal te gek maar is er ook een beroep wat ik later kan doen? nee toch? Of is er een leuke school waar ze aand8 aan graffitti besteden?

Alvast Thnx,
__________________
Het Leven Is Even,Geniet Ervan
Oud 12-02-2007, 23:30
malibukitty
malibukitty is offline
meeste dagen zijn tot 4 uur of half 5, maar dan heb je wel vrijdag vrij!
dit is eerste jaar hoor, verder zou het kunnen dat het wat minder wordt...
__________________
"Half slachtoffer, half medeplichtige, zoals iedereen."
Oud 13-02-2007, 06:24
Verwijderd
Citaat:
malibukitty schreef op 13-02-2007 @ 00:30 :
meeste dagen zijn tot 4 uur of half 5, maar dan heb je wel vrijdag vrij!
dit is eerste jaar hoor, verder zou het kunnen dat het wat minder wordt...
onnodige up
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:27.