Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-02-2004, 19:33
Sam20v
Sam20v is offline
Hallo,
Ik wil journalitsiek in Utrecht gaan doen, maar moet daarvoor eerst een toelatingstest doen, omdat er meer aanmeldingen zijn, dan er kunnen worden geplaatst. Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met deze test, omdat ik dan een beetje weet wat ik kan verwachten. Tips misschien?
Groetjes Sam
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-02-2004, 12:23
PV
PV is offline
ik heb hem zelf niet gedaan, een oud-klasgenootje van me wel..volgens mij moest je een schrijftoets doen (artikel schrijven ofzo denk ik), een actualiteiten toets en je moet je motivatie om journalistiek te gaan studeren uit leggen..

(voor zover ik het me nog herinner ) sowieso zijn die 3 dingen belangrijk als je Journalistiek wil gaan dus is t altijd handig als je daar aandacht aan besteedt.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 14:01
Ditchie
Ditchie is offline
Je wilt deelnemen aan de selectietoets.Net als PV al schreef:via deze toets wordt bekeken hoe het gesteld is met je kennis van actualiteit, of je beschikt over voldoende taalvaardigheid, of je enig gevoel hebt voor de manier waarop kranten in woord en beeld informatie overdragen en natuurlijk de reeds genoemde motivatietoets.Zorg ieder geval voor voldoende kennis van actualiteit, probeer het nieuws meer in je op te nemen, hou je ogen goed open.Taalvaardigheid spreekt voor zich.

Deze informatie heb ik niet uit de praktijk, maar de brochures van de HVU kunnen wel helpen.Eigenlijk ben ik ook heel benieuwd, en zou daarom ook in contact willen komen met mensen die deze selectietoets gemaakt hebben.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 20:06
Mriek!
Mriek! is offline
Hoi Sam,
Twee jaar geleden heb ik de selectietoets voor Journalistiek in Utrecht gedaan....en gelukkig gehaald. (Was hartstikke zenuwachtig.. ) Wat inhoudelijke informatie over de toets: je wordt getest op vier onderdelen... motivatie, actualiteit, schrijfvaardigheid en inzicht in de media. Ik kan je over alle vier afzonderlijk wel wat vertellen...
Veel mensen melden zich trouwens aan voor die toets, in mijn geval een stuk of 450. Dat is wel even wennen om met z'n allen aan zoiets mee te doen, enorm veel rijen met allemaal tafels en stoelen. Je bent echt een nummer dan, maarja.
Voor alle onderdelen krijg je een half uur de tijd. Ze beginnen met je motivatie. Is erg belangrijk, want aan de hand van vragen (wat doe je, waarom wil je de journalistiek in en noem eens kwaliteiten van jezelf op die voldoen aan het beeld van een journalist enz.) krijgen de docenten zo een goed beeld van je. Ik vond het erg moeilijk, omdat je in een paar zinnen moest vertellen waarom ze jou moeten nemen. Bovendien is het een groot voordeel als je al wat ouder bent, zodat je meer levenservaring hebt. (ik was zestien toen ik de test deed, en voldeed dus gelijk niet aan die eis, scoorde daarom ook best slecht op dat onderdeel). Het volgende halfuur doe je de actualiteitentest (meerkeuzevragen). Als je de kranten een beetje goed gelezen hebt is dat wel te doen denk ik. Best wel globale test, ze vragen weinig details. Meer dingen als; weet je waar die en die oorlog omgaat enzo . Dan heb je een uur pauze. (gelukkig maar) Het derde onderdeel is schrijfvaardigheid, je krijgt een stelling voor je neus en moet binnen een half uur een betoog van 300 woorden schrijven over een (journalistiek) onderwerp. Mijn onderwerp was: "wat vind je van de kortademigheid ( ) en/of kuddegedrag van de media?" Vond het vrij lastig, maar ik scoorde er wel de meeste punten op. Het laatste onderdeel gaat over de media. Kort gezegd; aan de hand van meerkeuzevragen moet je beslissen wat voor kop er boven een artikel moet, of uit welke krant een artikel komt. Dat was zo'n beetje mijn beschrijving, ben benieuwd of je er wat aan hebt. Als je bij de eerste 150 zit, ben je door. Als dat niet zoiets kan je altijd nog meedoen aan de loting, dus dat scheelt. Ik wens je onwijs veel succes als je aan de toets mee gaat doen!
__________________
Goodafternoon, goodevening and goodnight!
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 17:36
Sam20v
Sam20v is offline
dank je wel!
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 23:04
Pinksterhaas
Avatar van Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Citaat:
Sam20v schreef op 20-02-2004 @ 20:33:
Hallo,
Ik wil journalitsiek in Utrecht gaan doen, maar moet daarvoor eerst een toelatingstest doen, omdat er meer aanmeldingen zijn, dan er kunnen worden geplaatst.
Volgens mij kun je ook gewoon loten. Dat heb ik tenminste vorig jaar gedaan. Ik ben uitgeloot, dus het is waarschijnlijk wel aan te raden, zo'n toelatingstest.
__________________
Lees ook eens Bob den Uyl
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 18:05
blacky
Avatar van blacky
blacky is offline
Ga de decentraleselectietoets doen. Die is elk jaar in april. Dan heb je een redelijke kans dat je toegelaten wordt en als je via de toets niet toegelaten wordt dan kan je altijd nog via loting van de ib-groep teogelaten worden. Er zijn elk jaar weer veel aanmeldingen, dus veel succes
__________________
Geen knoop aan vast te touwen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren HBO Journalistiek
daytripper
4 31-01-2010 19:01
Studeren Plaats journalstiek in Utrecht ruilen voor een plaats in Tilburg?
bahia
1 20-07-2008 20:05
Studeren Journalistiek
kalinho
31 23-11-2005 21:58
Algemene schoolzaken Journalistiek Utrecht
Allisson
21 17-08-2004 17:55
Algemene schoolzaken Jounalistiek
Inge1987
13 24-12-2002 21:19
Algemene schoolzaken Fotografie en Journalistiek
BackyardBaby
3 19-03-2002 21:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:51.