Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-06-2006, 09:01
lso
Avatar van lso
lso is offline
Hallo,

Ik las net over de onafhankelijkheidsstrijd van Schotland tov Engeland maar... ik geraak er niet zo goed aan uit.

Is de koningin van Engeland dan ook de koningin van Schotland of is dat apart vandaag?

Dat is misschien een domme vraag.. *verlegen*


Thx
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-06-2006, 10:25
fractuur
fractuur is offline
Ik zou het niet weten.

Volgens mij is de koningin van Engeland gewoon koningin over het Verenigd Koninkrijk en hoort Schotland daar gewoon bij. Ik heb geen tijs om het op te zoeken, sorry. Misschien kan Wikipedia uitkomst bieden?
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2006, 12:15
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Volgens mij is het idd zo dat de Engelse koningin tevens staatshoofd van het gehele Vk is. Als het goed is ligt the stone of Scone dan ook nog steeds onder de Engelse troon.

Geschiedenisles
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 08-06-2006, 12:42
200E
Avatar van 200E
200E is offline
Elizabeth Alexandra Mary Windsor (Londen, 21 april 1926) is sinds 1952 koningin van het Verenigd Koninkrijk en staatshoofd van Canada, Australië, Nieuw-Zeeland, Jamaica, Barbados, de Bahama's, Grenada, Papoea-Nieuw-Guinea, de Salomonseilanden, Tuvalu, Saint Lucia, Saint Vincent en de Grenadines, Antigua en Barbuda, Belize en Saint Kitts en Nevis.

Aldus Wikipedia
__________________
Qui fodit foveam, incidet in eam
Met citaat reageren
Oud 08-06-2006, 15:14
Vlaamse
Avatar van Vlaamse
Vlaamse is offline
het is zo dat in 16zoveel de koning van schotland gekroond werd als koning van engeland (en dus wales). dat was dus een schot. dus schotland erfde eigenlijk engeland en wales + nog wat kolonies her en der. van daar uit heeft het verenigd koninkrijk (dus eigenlijk schotland) nog even de halve wereld veroverd, en daar stamt elizabeth dus nu van af
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 22:19
fractuur
fractuur is offline
Schotland maakt nog altijd deel uit van het Verenigd Koninkrijk, levert 10,1% van de parlementszetels in Londen, hoewel het slechts 8,7% van de Britse bevolking uitmaakt. Nochtans is er in Schotland een sterke separatistische partij actief, de Scottish National Party, die in acteur Sean Connery een sterke bondgenoot heeft.

Zoals reeds vermeld, was het Schots parlement afgeschaft in 1707. Toen Labour de Britse verkiezingen won in 1997, werd er een referendum gehouden in Schotland om dit terug in te voeren, wat de Schotten accepteerden met 75%. Het werd aldus ingevoerd in 1998.

[...]

Hoewel het Verenigd Koninkrijk formeel een eenheidsstaat is, heeft de Britse regering een aanzienlijk aantal bevoegdheden 'uitbesteed' aan Schotland. Het gaat concreet om gezondheidszorg, onderwijs, lokaal bestuur, sociale zaken, huisvesting, ruimtelijke ordening, toerisme en economische ontwikkeling, verkeer (wegen, bussen en havens), justitie en binnenlandse zaken, politie en brandweer, milieu, natuur, monumenten, landbouw, bosbouw, visserij, sport, cultuur, statistiek en bevolkingsregisters.
Van Wikipedia.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Feitelijke macht
nikie98
2 05-01-2013 18:16
De Kantine Weerwolfspel #84
Little Phoebe
500 31-03-2011 15:00
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Interessant persoon Londen
Abzg
13 16-04-2010 04:49
De Kantine Hoe zou jij reageren #2
Racing Dutch
500 08-12-2007 02:25
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Een op tien Britten denkt dat Hitler verzonnen figuur is!
Verwijderd
15 08-04-2004 09:35
Levensbeschouwing & Filosofie Dag des Oordeels
Mujahidien
82 24-02-2002 21:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:55.