Oud 24-03-2010, 08:26
griekkkks
Hey.

Ik heb een beetje een probleem met griekse rijtjes uit mijn kop stampen. je weet wel de rijtjes van genitivus dativus nominativus en acusativus. Iemand een goede en snelle manier om ze te leren? ty
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-03-2010, 15:08
Verwijderd
Zet ze op volgorde op een blaadje en ga stampen Eerst de eerste vier, net zo lang tot je die kent, dan de volgende vier erbij, dan weer vier erbij...

En zorg er ook voor dat je regelmatigheden ziet, dat maakt het makkelijker. Zo zijn nominativus en accusativus in onzijdige woorden altijd gelijk, dus als je de een weet, weet je de ander ook.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2010, 23:15
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Je kan ook bepaalde woorden uit die rijtjes weglaten en die dan later zelf moeten invullen. Of delen van rijtjes op een plek plakken die je vaak ziet bv op de deur, de computer, weet ik het.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 24-03-2010, 23:56
DBZ
Avatar van DBZ
DBZ is offline
Haha, ik weet dat het niet fijn is om die rijtjes te leren, maar kom op. Je hebt maar 24 vormen(zonder vocaticus iig). Kijk, als je op een internetforum moet vragen hoe je dat moet gaan leren, dan vraag ik me echt af of gymnasium wel iets is voor jou(behalve als je heel erg gemotiveerd bent natuurlijk).

Voor mij zou het meer tijd kosten om de computer op te starten, te bedenken waar ik mijn vraag zou stellen en die soort dingen, dan om zeg maar mijn boek te pakken, de vormen te bekijken en te leren.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2010, 11:30
griekssss
jah bedankt voor de info..fff voor de laatste reactie: ik ben gemotiveerd en ik kan het wel...maar ik krijg gewoon koppijn wanneer ik twee paginas vol met woordjes zie
Met citaat reageren
Oud 25-03-2010, 12:04
WAT
WAT is offline
misschien lijkt dat nu veel, maar bedenk wel dat je voor engels op een gegeven moment ale onregelmatige werkwoorden uit je hoofd moet weten..... dus 2 pagina's is nog nieteens zo heel veel hoor....
Met citaat reageren
Oud 25-03-2010, 16:09
silentbob
silentbob is offline
denk dat je het beste een schema kunt gaan zoeken waar alles opstaat en dan proberen er zoveel mogelijk regelmatigheid in te ontdekken, al zij er bij grieks veel meer onregelmatige vormen als bij latijn

@DBZ
ik had ook altijd problemen met de griekse rijtjes hoor, latijnse zij een stuk regelmatiger en ik ben echt een ramp met blind stampen
ik heb denk ik het geluk gehad dat ik in het begin mn cijfer altijd flink kon ophalen met proefvertalingen, en vorig jaar had onze hele klas zo'n achterstand dat de nieuwe leraar gewoon heeft gezorgd dat we makkelijk met een goed cijfer overgingen, en nu heb ik het laten vallen
dus dat je niet kunt stampen houd helemaal niet in dat je het gymnasium niet kunt doen(ik zit nu in de 4e)
Met citaat reageren
Oud 25-03-2010, 20:03
grieks
bedankt iedereen
Met citaat reageren
Oud 26-03-2010, 12:51
Verwijderd
Wat trouwens ook wel kan helpen is de rijtjes in bijvoorbeeld Teach2000 zetten, en dan gewoon net zo lang leren, tot je alles kent... Dat leert wel heel makkelijk, vind ik, dan hoef je alleen maar telkens jezelf te overhoren tot je gewoon keer op keer alles goed hebt.

Soms helpt 't ook om woorden in een zinnetje te zetten, als je dan weer dezelfde vorm tegenkomt denk je (onbewust) weer aan dat zinnetje en valt 't meteen op z'n plek. Maar dat vind ik vooral met de voorzetsels en de verschillende naamvallen handig.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2010, 22:17
Grapig
Grapig is offline
of gewoon lekker stoppen. Je hebt er helemaal niets aan.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2010, 15:23
nivosco
nivosco is offline
ik doe vaak het alfabet en woordjes met mijn moeder 2uur lang woordjes leren
Met citaat reageren
Oud 05-04-2010, 16:39
xxsiimoxx
xxsiimoxx is offline
Hardop stampen wil wel eens helpen. Gewoon herhalen, herhalen, herhalen en nog eens herhalen. Ik ben nu 4 jaar gestopt met Grieks, maar ik ken ze nog..
Met citaat reageren
Oud 05-04-2010, 22:43
Johnny14
Johnny14 is offline
maak er een liedje van;

je hebt van de medeklinker groep de uitgangen; os i a es oon sie as. Herhaal het, tot het je bekent klinkt.

Hetzelfde met bijvoorbeeld het mannelijk ofzo van uitgangen naamwoorden: Ho toe toi ton toi toon tois tous
Met citaat reageren
Oud 06-04-2010, 16:04
Verwijderd
Ik maakte ezelsbruggetjes

os i a: (osia) klinkt als azië (daar woont die zoon)
es oon sin as: (e soon sinas) er is een zoon en die houdt van sinas
Met citaat reageren
Oud 07-04-2010, 00:02
Johnny14
Johnny14 is offline
ook... en als je bijvoorbeeld woordjes moeilijk in je kop krijgt zoals hekastos, dan denk ik aan die gast van jimmy neutron Cas; hij is zo dik, dat het lijkt alsof hij IEDEREEN heeft opgegeten. Ik geef maar een voorbeeld. Of eipon. Hij sprak Japans
Met citaat reageren
Oud 07-04-2010, 19:32
silentbob
silentbob is offline
onze grieks leraar van vorig jaar zong elke les elton elton ik kwam , op de melodie van we will rock you, best wel vaag maar ik weet het nu wel nog steeds
maar dat werkt dan wel maar voor 1(of een paar) woorden...
Met citaat reageren
Oud 14-04-2010, 15:03
niinaa
niinaa is offline
Elke dag herhalen! dat werkt het beste! Vraag iemand om ze je elke dag even 10 minuten te vragen en ik verzeker je over een paar dagen (ligt eraan hoe snel je leert) kun je ze dromen! In de eerste klas heb ik dat ook gedaan met latijn en ik kan ze nog zo opzeggen!
Met citaat reageren
Oud 14-04-2010, 16:26
Verwijderd
Idd, herhaal elke dag, anders kom je op een punt waarop je alles ineens eigenlijk echt moet kennen maar nog grotendeels moet beginnen... zoals ik nu
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-04-2010, 05:53
Verwijderd
Citaat:
Hey.

Ik heb een beetje een probleem met griekse rijtjes uit mijn kop stampen. je weet wel de rijtjes van genitivus dativus nominativus en acusativus. Iemand een goede en snelle manier om ze te leren? ty
Bedoel je niet "in mijn kop stampen" i.p.v. eruit?
Met citaat reageren
Oud 16-04-2010, 14:18
Verwijderd
Citaat:
Bedoel je niet "in mijn kop stampen" i.p.v. eruit?
Mwa, 't is toch ook 'uit je hoofd leren'?
Met citaat reageren
Oud 18-04-2010, 18:04
serac
serac is offline
heet heet in ; niet uit ;
eruit is er uit ; erin is er in, dat wil je ;

leer ze en leg dan een blaadje met 1 of 2 rijtjes (elke dag andere) s nachts onder kje hoofdkunnenj ; helpt gegarandeerd ; enj dan smorgens nog een keer repeteren ;
Met citaat reageren
Oud 18-04-2010, 18:06
serac
serac is offline
Citaat:
onze grieks leraar van vorig jaar zong elke les elton elton ik kwam , op de melodie van we will rock you, best wel vaag maar ik weet het nu wel nog steeds
maar dat werkt dan wel maar voor 1(of een paar) woorden...
ey, wist niet dat elton elton bij de griekse klassieken hoorde
Met citaat reageren
Oud 04-04-2011, 17:32
naamloos275
Citaat:
misschien lijkt dat nu veel, maar bedenk wel dat je voor engels op een gegeven moment ale onregelmatige werkwoorden uit je hoofd moet weten..... dus 2 pagina's is nog nieteens zo heel veel hoor....
ik had een 10 op een pw daarover
Met citaat reageren
Oud 04-04-2011, 19:09
Halloooo.
ik heb een liedje geleerd van mijn grieksleraar:
(op de melodie van de dronken zeeman

lidwoorden grieks zijn ho toe too ton
mannelijk meervoud hoi toon tois toes
vrouwelijk klinkt als he tes te ten
meervoud hai toon tais tas
en het onzijdig nom=acc
met een tau aan het begin
dus, to tou too to
meervoud ta toon tais ta

en de uitgangen van het vrouwelijk meervoud kan je zo makkelijk onthouden;
hai toon, tais tasje gekocht?
Met citaat reageren
Oud 04-04-2011, 21:06
Schipper
Avatar van Schipper
Schipper is offline
Citaat:
en de uitgangen van het vrouwelijk meervoud kan je zo makkelijk onthouden;
hai toon, tais tasje gekocht?
Wauw, deze ga ik onthouden. Hij is echt goed bedacht!


Wat ik altijd doe bij het leren van de rijtjes is als je denkt dat je een rijtje kent, hem even overschrijven. Dat helpt echt. Dan zit het rijtje beter in je hoofd.
Voordat je een rijtje gaat leren is het ook handig om even te analyseren: Welke klanken lijken op elkaar? Welke naamval heeft een uitgang die totaal anders is dan de rest?
Door het eerst geanalyseerd te hebben zit het al een beetje in je hoofd. Nu zal je het rijtje makkelijker leren.

Succes!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-04-2011, 12:11
890133759
890133759 is offline
woordjes;
mijn leraar zegt dat je kaartjes moet maken als je woorden gaat leren, je schrijft op de ene kant nederlands, de andere kant grieks. dan kijk je naar het kaartje en zegt de vertaling, en kijkt daarna of ie klopt. je kan ook stapeltjes maken die je kent, dan hoef je daar niet nog een keer naar te kijken want die ken je dan al, en dan kun je je focussen op de woordjes die je nog niet kent.
als je lidwoorden moet leren;
maak er een liedje/medlodietje van, ho toe tooi ton hoi toon tois toes. als je die weet is het eigenlijk best simpel om ze om te zetten in vrouwelijk en onzijdig als je die ook even doorgekeken hebt.
voor het bijvoegelijk naamwoord en declinaties;
heel veel gebeurt met de lidwoorden, dus als je die kent en de theorie om ze te maken ook kent kom je al heel ver.
werkwoorden;
je kunt daar ook een melodietje van maken

mij gaat het op deze manier nog steeds makkelijk af, noujaa dit is ook pas mn eerste jaar xD, maar ik ga er wel mee door.
en inderdaad, latijn is veel makkelijker ;o

maare, succes met het gymnasium he (:
Met citaat reageren
Oud 13-04-2011, 10:10
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Je leert gewoon een kwartier lang tot je het voor ongeveer 90% kent.
En de dag erna 5 minuten (92%).
En de dag erna 5 minuten (94%).
En de dag erna 5 minuten (96%).
En die dagen daarna elke dag een minuut (99%).
En dan nog 5 minuten (100%).

En dan elke week 5 minuutjes herhalen (uiteindelijk 200%).

P.S. Ik ben blij dat wij ze nog niet allemaal hoeven te kennen.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2012, 11:40
prof. K. weenie
nom ev heb je al geleerd
gen ev heeft es bij hè als lidwoord nom ev en oe bij hò als lidwoord nom ev
dat ev heeft een iota subscriptum met onregelmatige klanken bij het zelfst nmw (ei, ai en ooi)
acc ev moet je gewoon leren

nom mv heeft ai (hè) of oi (hò) óf a bij onzijdig
gen mv eindigt op oon
dat mv heeft ais (hè) of ois (hò) maar geen iota subscriptum maar een gewone iota
acc mv heeft een s aan het eind op onzijdig na
Met citaat reageren
Oud 18-03-2012, 15:14
elinedeweerdt
Citaat:
ik heb een liedje geleerd van mijn grieksleraar:
(op de melodie van de dronken zeeman

lidwoorden grieks zijn ho toe too ton
mannelijk meervoud hoi toon tois toes
vrouwelijk klinkt als he tes te ten
meervoud hai toon tais tas
en het onzijdig nom=acc
met een tau aan het begin
dus, to tou too to
meervoud ta toon tais ta

en de uitgangen van het vrouwelijk meervoud kan je zo makkelijk onthouden;
hai toon, tais tasje gekocht?
ik heb een vraagje daarover het moet toch zijn: lidwoorden grieks zijn ho toe tooi ton en niet ho toe too ton of zie ik dit nou helemaal verkeerd...???
Met citaat reageren
Oud 18-03-2012, 17:24
Gðmndr
Gðmndr is offline
Citaat:
ik heb een vraagje daarover het moet toch zijn: lidwoorden grieks zijn ho toe tooi ton en niet ho toe too ton of zie ik dit nou helemaal verkeerd...???
mannelijk

τοῦ
τῷ
τόν

οἱ
τῶν
τοῖς
τούς


vrouwelijk

τῆς
τῇ
τήν

αἱ
τῶν
ταῖς
τάς


onzijdig
τό
τοῦ
τῷ
τό

τά
τῶν
τοῖς
τά
Met citaat reageren
Oud 22-03-2012, 19:42
Leafblading
Citaat:
Haha, ik weet dat het niet fijn is om die rijtjes te leren, maar kom op. Je hebt maar 24 vormen(zonder vocaticus iig). Kijk, als je op een internetforum moet vragen hoe je dat moet gaan leren, dan vraag ik me echt af of gymnasium wel iets is voor jou(behalve als je heel erg gemotiveerd bent natuurlijk).

Voor mij zou het meer tijd kosten om de computer op te starten, te bedenken waar ik mijn vraag zou stellen en die soort dingen, dan om zeg maar mijn boek te pakken, de vormen te bekijken en te leren.
ik geef heir even antwoord op
voor engels moest ik 350 woodjes kennen en die kende ik maar ik krijg deze naamvallen ookniet in mijn kop hoor
Met citaat reageren
Oud 22-03-2012, 22:10
Marie-Claire96
Mijn leraar Latijn zei: rijtjes leren doe je op de fiets.
Elke trap is een woord of lettergreep.
Dus bam - bas - bat - bamus - batis - bant. En dan voor elk woord een keer trappen op je fiets.
(Op je bureau klappen met je hand werkt misschien ook wel, nog nooit geprobeerd)
Zo krijg je een bepaald ritme in het rijtje, waardoor je het beter onthoudt.
Dit werkt hoogstwaarschijnlijk ook met Grieks, voorwaarde is natuurlijk wel dat je de woorden kunt uitspreken.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 28-03-2012, 19:43
twvip1
twvip1 is offline
Deze vraag geld natuurlijk ook voor andere talen of vakken waarbij je rijtjes moet leren. Mijn stappenlijn voor het leren van rijtjes is:
Stap 1: Lees de rijtjes aandachtig door.
Stap 2: Wacht ongeveer een uur.
Stap 3: Schrijf alle rijtjes, zonder het voorbeeld erbij te hebben, op een blaadje.
Stap 4: Kijk jouw eigen geschreven rijtjes na en kijk wat je fout hebt gedaan.
Stap 5: Herhaal stappen 2 tot en met 4 tot je de rijtjes goed van buiten kent.
Let op: Doe dit niet voor één dag, maar meerdere dagen. Je moet de rijtjes kunnen dromen.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2012, 17:45
gymnasium
Citaat:
of gewoon lekker stoppen. Je hebt er helemaal niets aan.
waarom zou hij/zij er dan mee beginnen? ooit er aan gedacht wat een gymnasium diploma meer waard is als een atheneum?
Met citaat reageren
Oud 11-12-2012, 18:46
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
Hardop stampen wil wel eens helpen. Gewoon herhalen, herhalen, herhalen en nog eens herhalen. Ik ben nu 4 jaar gestopt met Grieks, maar ik ken ze nog..
Ik heb al meer dan 10 jaar geen Grieks meer gehad, maar ik weet die rijtjes nog steeds. Gewoon stampen en een soort van ritme creeeren in je hoofd.
__________________
Stephen enjoys cooking his godchildren and leaving out commas.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2012, 14:53
DOM2
Citaat:
Haha, ik weet dat het niet fijn is om die rijtjes te leren, maar kom op. Je hebt maar 24 vormen(zonder vocaticus iig). Kijk, als je op een internetforum moet vragen hoe je dat moet gaan leren, dan vraag ik me echt af of gymnasium wel iets is voor jou(behalve als je heel erg gemotiveerd bent natuurlijk).

Voor mij zou het meer tijd kosten om de computer op te starten, te bedenken waar ik mijn vraag zou stellen en die soort dingen, dan om zeg maar mijn boek te pakken, de vormen te bekijken en te leren.

als het je zoveel tijd kost, waarom reageer je dan uberhaupt op zulke vragen??
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-02-2013, 17:15
brugjeee
Citaat:
Bedoel je niet "in mijn kop stampen" i.p.v. eruit?
of uit je hoofd leren, dat kan natuurlijk ook. Misschien is het inderdaad beter als je geen gymnasium doet als je nog niet eens goed Nederlands kan.....

ik zit in de 1e en zelfs ik weet het beter, dus...
Met citaat reageren
Oud 14-04-2013, 13:09
hallootjes
Citaat:
misschien lijkt dat nu veel, maar bedenk wel dat je voor engels op een gegeven moment ale onregelmatige werkwoorden uit je hoofd moet weten..... dus 2 pagina's is nog nieteens zo heel veel hoor....
dat zijn 4 pagina's, dus dan is 2 pagina's altijd nog de helft (:
Met citaat reageren
Oud 14-04-2013, 13:13
hallootjes
trouwens wij moesten 3 gouden regels voor het onzijdig leren: (ook voor Latijn)
1. nominativus = accusativus
2. nom. en acc. mv eindigen op een a
3. de rest gaat volgens het mannelijk
als je het mannelijk kent, hoef je alleen maar de nom ev van het onzijdig te leren..(:
Met citaat reageren
Oud 11-04-2015, 11:54
boekenwurmpje_0
boekenwurmpje_0 is offline
Ik leer rijtjes altijd hardop, dat werkt heel erg goed! Gewoon een aantal keer opzeggen en later herhalen. Ook is het handig om de logica erin te herkennen, bijv. lidwoord genitivus meervoud is altijd toon. En probeer de vormen in teksten en zinnetjes te herkennen
Met citaat reageren
Oud 29-10-2015, 15:45
jeeejjjjj
ik heb van mijn docent een blad gekregen om de nominativus en accusativus te leren. dat is een schema waar ik zelf alles moet invullen. vraag aan je docent of hij/zij ook zo'n blad heeft bij mij werkt dat namelijk.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2015, 10:45
Mèèh
Medeklinkergroep m/v:
De OS zegt I-A onder de ES en drinkt gewOON SIN-AS
Met citaat reageren
Oud 05-02-2017, 18:03
Myrthe_D.
Avatar van Myrthe_D.
Myrthe_D. is offline
Citaat:
Hey.

Ik heb een beetje een probleem met griekse rijtjes uit mijn kop stampen. je weet wel de rijtjes van genitivus dativus nominativus en acusativus. Iemand een goede en snelle manier om ze te leren? ty
Heyhey! Mijn manier om die nogal ellendige rijtjes in mijn hoofd te stampen, is gewoon door ze simpelweg een paar miljoen keer op te schrijven. Het kost misschien enigszins veel moeite, maar je leert ze ook meteen goed schrijven :)
Ik hoop dat je er wat aan hebt! (of iemand anders) (kan ook) (haha)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [NA] Formules in een rekenmachine.
Drater
35 10-09-2013 18:38
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Help grieks nw rijtjes
M@TtHiJs
6 04-03-2011 19:47
Psychologie Ze zijn een beetje aan ’t vechten binnen in…
Elka
17 09-10-2002 17:58
Levensbeschouwing & Filosofie De Bijbel is veranderd.
Joël
182 13-06-2002 14:02
Psychologie Info over MPS en SCHIZOPHRENIE
Droomvlucht
4 28-05-2002 11:59
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen ik heb donderdag een mondeling grieks....en
*K@ney*
6 17-08-2000 17:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:32.