Oud 19-02-2019, 12:41
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
We gaan is lekker discussiëren.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-02-2019, 12:42
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Wat denk jij zelf, Destruct! ?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 12:44
Verwijderd
Daar HET GEBED toch een redelijk essentieel onderdeel is van goden en religie, plemp ik het dan maar hier neer:

Citaat:
Aanvullend: het is nogal wat, dat bidden eah. Welke rationalisering gebruik jij hier voor, Eline?
--

Citaat:
Dit is niet hoe de meeste Christenen hier mee om zouden gaan hè? Dit is een heel extreem geval. "Her parents refused to take their daughter to a doctor, believing instead that God would cure her through prayer." Ik denk dat de meeste gelovigen/ religieuzen zonder daar ook maar een minuut over na te denken naar de dokter zouden gaan.

De Bijbel roept inderdaad op tot gebed, maar niet alleen tot gebed. Er is juist een actieve houding, de discipelen krijgen de opdracht om de wereld in te trekken, gelovigen krijgen de opdracht om voor de armen te zorgen, etc. De mentaliteit is dus heel actief, niet alleen bidden, maar ook aan de slag. Dus zeker niet passief in een hoekje blijven zitten en wachten op een wonder.
--

Citaat:
Dit is niet hoe de meeste Christenen hier mee om zouden gaan hè?
Ondermijn je nou statements gemaakt in het geschrift dat je aanhangt?

Citaat:
Dit is een heel extreem geval. "Her parents refused to take their daughter to a doctor, believing instead that God would cure her through prayer." Ik denk dat de meeste gelovigen/ religieuzen zonder daar ook maar een minuut over na te denken naar de dokter zouden gaan.
Je hebt niet volledig gelezen. Dan help ik je wel:

Many people may be surprised to find that intercessory prayer (petitioning a higher power to heal someone else) has been tested. Several studies have been done to see if people who are prayed for recover any faster (or are cured of disease at a higher rate) than those who are not prayed for.

In 2006, researchers at six major medical centers, including Harvard and the Mayo Clinic, completed the largest study to date. The research ("Study of the Therapeutic Effects of intercessory Prayer 'STEP' in cardiac bypass patients," published in the American Heart Journal) was conducted over nearly a decade and led by Dr. Herbert Benson. It included almost 2,000 cardiac surgery patients who were randomly assigned to one of three groups. One group was prayed for after being told they may or may not be prayed for; the second group was not prayed for after being told the same thing; and the third was prayed for after being told they definitely would be prayed for.

The results: the group that was prayed for did no better than the group that wasn't prayed for. Prayer had no beneficial effect on recovery time, death rate, or other factors. (In fact, if anything, the results suggested that prayer may be harmful: The third group of patients actually fared slightly worse than the other two groups.)


Merk op dat de moneyshot zit in de laatste alinea: mensen die wísten dat voor hen gebeden werd, hadden juist negatieve effecten. Da's ook lullig als je dit eens goed laat doordringen, wat het betekent.

Citaat:
De Bijbel roept inderdaad op tot gebed, maar niet alleen tot gebed. Er is juist een actieve houding, de discipelen krijgen de opdracht om de wereld in te trekken, gelovigen krijgen de opdracht om voor de armen te zorgen, etc. De mentaliteit is dus heel actief, niet alleen bidden, maar ook aan de slag. Dus zeker niet passief in een hoekje blijven zitten en wachten op een wonder.
Is dat zo, ja? Nogmaals; ontken je nou dit soort strapatsen? --

Matthew 7:7 "Ask, and it will be given you; seek, and you will find; knock, and it will be opened to you. For every one who asks receives, and he who seeks finds, and to him who knocks it will be opened. Or what man of you, if his son asks him for bread, will give him a stone? Or if he asks for a fish, will give him a serpent? If you then, who are evil, know how to give good gifts to your children, how much more will your Father who is in heaven give good things to those who ask him!"

Matthew 17:20 "For truly, I say to you, if you have faith as a grain of mustard seed, you will say to this mountain, 'Move from here to there,' and it will move; and nothing will be impossible to you."

Matthew 21:21 "I tell you the truth, if you have faith and do not doubt, not only can you do what was done to the fig tree, but also you can say to this mountain, 'Go, throw yourself into the sea,' and it will be done. If you believe, you will receive whatever you ask for in prayer."

Mark 11:24: "Therefore I tell you, whatever you ask for in prayer, believe that you have received it, and it will be yours."

John 14:12-14: "Truly, truly, I say to you, he who believes in me will also do the works that I do; and greater works than these will he do, because I go to the Father. Whatever you ask in my name, I will do it, that the Father may be glorified in the Son; if you ask anything in my name, I will do it."

Matthew 18:19: "Again I say to you, if two of you agree on earth about anything they ask, it will be done for them by my Father in heaven. For where two or three are gathered in my name, there am I in the midst of them."

Enzovoorts. Dus; we hebben patienten in het ziekenhuis liggen, waar een groep vreemdelingen voor aan het bidden is. De patient wéét dat. Kan er verder ook weinig aan doen. Resultaat; het gaat minder voorspoedig dan het had kunnen gaan.

--

Of is dit ook niet het juiste topic, Eline? Ik kijk uit naar je antwoord op bovenstaand.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 12:46
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:
Wat denk jij zelf, Destruct! ?
Nee, god bestaat niet.
En als god wel bestaat welke religie is de juiste religie?
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 12:47
Verwijderd
Nee, god bestaat niet.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 12:48
Haller
Avatar van Haller
Haller is offline
God bestaat niet
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 12:50
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Ik heb een "leuke" verhaal om te vertellen. Als jullie dat graag willen horen.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 12:51
Verwijderd
Laat ik overigens mijn concrete antwoord op de TS zó stellen: ik zie geen enkele valide reden om het concept "schepper" als theorie te honoreren. Los daarvan ben ik van mening dat theisme vooral moreel en intellectueel failliet stipuleert, en dat het volstrekt ten onrechte beperkingen oplegt (c.q. op wíl leggen) aan rationeel denkende mensen. Het is een kwestie van tijd voor theisme terecht wordt opgenomen in de DSM-V en sociaal-maatschappelijk als zodanig benaderd wordt.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 12:52
Verwijderd
Citaat:
Min of meer. Volgens mij heb je anders ook niet zoveel te zoeken in de hemel, wat zou je daar de hele eeuwigheid moeten met God als je in je leven niks met hem te maken wilde hebben!?

Dat is natuurlijk een drogreden.

Aangezien het om na de dood gaat is het wat lastig om goede voorbeelden te vinden, maar een mooie die door de film recent weer meer in beeld is:

Freddie Mercury (Zijn Naam zij geprezen!) wilde tijdens zijn leven totaal niets doen qua hulp/bespreekbaarheid van Aids/HIV maar had van alles geregeld om na zijn dood hier heel veel op in te zetten. Alleen al de Mercury Phoenix Trust heeft tientallen miljoenen Euro's uitgegeven aan awareness en onderzoeken. Ha! Wat een sukkel, wilde tijdens zijn leven niets met Aids awareness te maken hebben, maar na zijn dood wel!

Ik ben niet gelovig, als ik dood ga verandert er niets in de wereld (of het moet toevallig zijn dat ik tijdens een gigantische ramp doodga, kernoorlog of zo). Maar in het puur hypothetische geval dat opeens blijkt dat er een god is met een chill hiernamaals, natuurlijk wil ik daar dan ook van genieten!

[edit] verplaats dit gerust naar de andere topic als het daar beter thuis hoort
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 13:03
JaapieEleven
Avatar van JaapieEleven
JaapieEleven is offline
Ik denk niet dat god bestaat. Waarom zou er dan alsnog oorlog zijn? God kan toch makkelijk ervoor kiezen om elk mens anders, maar toch heel veel richting perfectie te laten zijn? Dan kunnen ook geen gekken zoals bijvoorbeeld Hitler komen. Als we niet eens als mensen zouden WETEN wat oorlog is, dan is er toch niks aan de hand? Dit had God makkelijk kunnen regelen. Waarom heeft hij dat dan niet gedaan?
__________________
Ze dachten dat ik gestoord was toen ik probeerde mijn lul in een pot met pindakaas te krijgen. Ze hadden het fout.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 13:06
Verwijderd
Citaat:
Ik denk niet dat god bestaat. Waarom zou er dan alsnog oorlog zijn? God kan toch makkelijk ervoor kiezen om elk mens anders, maar toch heel veel richting perfectie te laten zijn? Dan kunnen ook geen gekken zoals bijvoorbeeld Hitler komen. Als we niet eens als mensen zouden WETEN wat oorlog is, dan is er toch niks aan de hand? Dit had God makkelijk kunnen regelen. Waarom heeft hij dat dan niet gedaan?
Standaardantwoord van religieuzen: geleuter over 'vrije wil'. Allemaal onderdeel van het plan.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 13:07
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:
Ik denk niet dat god bestaat. Waarom zou er dan alsnog oorlog zijn? God kan toch makkelijk ervoor kiezen om elk mens anders, maar toch heel veel richting perfectie te laten zijn? Dan kunnen ook geen gekken zoals bijvoorbeeld Hitler komen. Als we niet eens als mensen zouden WETEN wat oorlog is, dan is er toch niks aan de hand? Dit had God makkelijk kunnen regelen. Waarom heeft hij dat dan niet gedaan?
Dan was dat waarschijnlijk de hemel.
Perfectie bestaat niet.
De universum bestaat zowel als positief als negatief.

Waarom heeft hij dat dan niet gedaan?:
Misschien omdat god niet bestaat.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 13:08
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:
Standaardantwoord van religieuzen: geleuter over 'vrije wil'. Allemaal onderdeel van het plan.
Inderdaad en als god zou ingrijpen dat het effect heeft op de vrije wil meuk.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 13:09
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Dat is natuurlijk een drogreden.

Aangezien het om na de dood gaat is het wat lastig om goede voorbeelden te vinden, maar een mooie die door de film recent weer meer in beeld is:

Freddie Mercury (Zijn Naam zij geprezen!) wilde tijdens zijn leven totaal niets doen qua hulp/bespreekbaarheid van Aids/HIV maar had van alles geregeld om na zijn dood hier heel veel op in te zetten. Alleen al de Mercury Phoenix Trust heeft tientallen miljoenen Euro's uitgegeven aan awareness en onderzoeken. Ha! Wat een sukkel, wilde tijdens zijn leven niets met Aids awareness te maken hebben, maar na zijn dood wel!

Ik ben niet gelovig, als ik dood ga verandert er niets in de wereld (of het moet toevallig zijn dat ik tijdens een gigantische ramp doodga, kernoorlog of zo). Maar in het puur hypothetische geval dat opeens blijkt dat er een god is met een chill hiernamaals, natuurlijk wil ik daar dan ook van genieten!

[edit] verplaats dit gerust naar de andere topic als het daar beter thuis hoort
Belangrijk detail: hij maakte in zijn leven dus wel een bewuste keuze. Hij besloot tijdens zijn leven, dat na zijn dood hier aandacht aan besteed moest worden. Hij had dus tijdens zijn leven al besloten dat dit belangrijk was.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 13:09
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Er is ook een channel genaamd Darkmatter2525. Moet je is kijken.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 13:16
JaapieEleven
Avatar van JaapieEleven
JaapieEleven is offline
Citaat:
Perfectie bestaat niet.
Ik zei zoveel mogelijk in de richting van perfectie. Niet dat iedereen perfect was
__________________
Ze dachten dat ik gestoord was toen ik probeerde mijn lul in een pot met pindakaas te krijgen. Ze hadden het fout.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 13:20
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Ondermijn je nou statements gemaakt in het geschrift dat je aanhangt?
De Bijbel roept op tot bidden, maar niet tot alleen bidden. Waar mogelijk wel in combinatie met acties. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik het verhaal van Esther. De Joden bidden en vasten, maar Esther krijgt ook de opdracht om met de koning te gaan praten. Dus niet alleen bidden, maar ook in actie komen.

Citaat:

Je hebt niet volledig gelezen.
Sorry, ik raakte mijn interesse kwijt in de eerste alinea. Leek mij weer een typisch gevalletje "Een Christen doet iets doms, dus alle Christenen zijn dom!!1!"

Citaat:

Many people may be surprised to find that intercessory prayer (petitioning a higher power to heal someone else) has been tested. Several studies have been done to see if people who are prayed for recover any faster (or are cured of disease at a higher rate) than those who are not prayed for.

In 2006, researchers at six major medical centers, including Harvard and the Mayo Clinic, completed the largest study to date. The research ("Study of the Therapeutic Effects of intercessory Prayer 'STEP' in cardiac bypass patients," published in the American Heart Journal) was conducted over nearly a decade and led by Dr. Herbert Benson. It included almost 2,000 cardiac surgery patients who were randomly assigned to one of three groups. One group was prayed for after being told they may or may not be prayed for; the second group was not prayed for after being told the same thing; and the third was prayed for after being told they definitely would be prayed for.

The results: the group that was prayed for did no better than the group that wasn't prayed for. Prayer had no beneficial effect on recovery time, death rate, or other factors. (In fact, if anything, the results suggested that prayer may be harmful: The third group of patients actually fared slightly worse than the other two groups.)


Merk op dat de moneyshot zit in de laatste alinea: mensen die wísten dat voor hen gebeden werd, hadden juist negatieve effecten. Da's ook lullig als je dit eens goed laat doordringen, wat het betekent.
Ik weet niet waarom het met die derde onderzoeksgroep slechter ging. Heb ik geen verklaring voor, en is inderdaad best wel lullig voor die patiënten. Tegelijkertijd ken ik zelf ook wel genoeg mensen met medische problemen die heel veel rust vinden in gebed. Zij bidden zelf voor hun eigen medisch welzijn, dus mogelijk heeft dat daardoor een andere uitwerking.

Dit artikel noemt juist de voordelen van gebed voor je welzijn: https://psychcentral.com/blog/new-st...mental-health/ (Hier gaat het wel om persoonlijk gebed, in de studie die jij aanhaalde is er dus geen sprake van persoonlijk gebed, maar wordt er buitenstaanders en onbekenden gebeden).

Citaat:
Matthew 7:7 "Ask, and it will be given you; seek, and you will find; knock, and it will be opened to you. For every one who asks receives, and he who seeks finds, and to him who knocks it will be opened. Or what man of you, if his son asks him for bread, will give him a stone? Or if he asks for a fish, will give him a serpent? If you then, who are evil, know how to give good gifts to your children, how much more will your Father who is in heaven give good things to those who ask him!"

Matthew 17:20 "For truly, I say to you, if you have faith as a grain of mustard seed, you will say to this mountain, 'Move from here to there,' and it will move; and nothing will be impossible to you."

Matthew 21:21 "I tell you the truth, if you have faith and do not doubt, not only can you do what was done to the fig tree, but also you can say to this mountain, 'Go, throw yourself into the sea,' and it will be done. If you believe, you will receive whatever you ask for in prayer."

Mark 11:24: "Therefore I tell you, whatever you ask for in prayer, believe that you have received it, and it will be yours."

John 14:12-14: "Truly, truly, I say to you, he who believes in me will also do the works that I do; and greater works than these will he do, because I go to the Father. Whatever you ask in my name, I will do it, that the Father may be glorified in the Son; if you ask anything in my name, I will do it."

Matthew 18:19: "Again I say to you, if two of you agree on earth about anything they ask, it will be done for them by my Father in heaven. For where two or three are gathered in my name, there am I in the midst of them."
Dit is ook iets waar Christenen mee worstelen. Ik las laatst nog een openhartig artikel over een christelijk meisje met een oogafwijking. Zij was al naar tientallen gebedsgenezingsdiensten geweest, maar zonder resultaat. Er werd gebeden, maar er kwam geen reactie. Terwijl andere mensen in diezelfde diensten dus wel genezen werden. Waarom de één wel en de ander niet? Daar heb ik ook geen pasklaar antwoord op.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 13:27
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Ik denk niet dat god bestaat. Waarom zou er dan alsnog oorlog zijn? God kan toch makkelijk ervoor kiezen om elk mens anders, maar toch heel veel richting perfectie te laten zijn? Dan kunnen ook geen gekken zoals bijvoorbeeld Hitler komen. Als we niet eens als mensen zouden WETEN wat oorlog is, dan is er toch niks aan de hand? Dit had God makkelijk kunnen regelen. Waarom heeft hij dat dan niet gedaan?
De Christelijke overtuiging is dat God mensen een vrije wil heeft gegeven. Eigen verantwoordelijkheid dus voor hun daden. En dat mensen dus zelf verantwoordelijk zijn voor wat ze anderen mensen aandoen.

Daarnaast denk ik persoonlijk dat wij als mensen heel snel (te snel?) het idee hebben dat wij recht hebben op van alles. Gezondheid, vrede, etc. Maar zelfs als er een God zou zijn (waar ik wel van uit ga, maar jij niet), waarom zou Hij jou dan iets verschuldigd zijn? Is Hij verplicht om in te grijpen als wij als mensen elkaar dingen aandoen?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-02-2019, 13:39
JaapieEleven
Avatar van JaapieEleven
JaapieEleven is offline
Citaat:
De Christelijke overtuiging is dat God mensen een vrije wil heeft gegeven. Eigen verantwoordelijkheid dus voor hun daden. En dat mensen dus zelf verantwoordelijk zijn voor wat ze anderen mensen aandoen.
Maar dan kan Hij toch er ook voor zorgen dat de mensen die blijkbaar niet omgaan met die verantwoordelijkheid gewoon gelijk verdwijnen?

Citaat:
Daarnaast denk ik persoonlijk dat wij als mensen heel snel (te snel?) het idee hebben dat wij recht hebben op van alles. Gezondheid, vrede, etc. Maar zelfs als er een God zou zijn (waar ik wel van uit ga, maar jij niet), waarom zou Hij jou dan iets verschuldigd zijn? Is Hij verplicht om in te grijpen als wij als mensen elkaar dingen aandoen?
Nou ja, in de Bijbel hebben ze elke keer het over "mijn kind, mijn zoon, mijn dochter etc." Dus daarmee zou je kunnen zeggen dat God de "ouder" is van de mensheid. Vinden ouders het ok als de kinderen wat elkaar aandoen? Nee, die grijpen in. Waarom zou hij dat dan niet doen?
__________________
Ze dachten dat ik gestoord was toen ik probeerde mijn lul in een pot met pindakaas te krijgen. Ze hadden het fout.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 13:53
Verwijderd
Citaat:
De Bijbel roept op tot bidden, maar niet tot alleen bidden. Waar mogelijk wel in combinatie met acties. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik het verhaal van Esther. De Joden bidden en vasten, maar Esther krijgt ook de opdracht om met de koning te gaan praten. Dus niet alleen bidden, maar ook in actie komen.
De bijbel roept niet alleen op tot bidden, de bijbel doet concrete toezeggingen. Ben je dat niet met mij eens?

Citaat:
Ik weet niet waarom het met die derde onderzoeksgroep slechter ging. Heb ik geen verklaring voor, en is inderdaad best wel lullig voor die patiënten. Tegelijkertijd ken ik zelf ook wel genoeg mensen met medische problemen die heel veel rust vinden in gebed. Zij bidden zelf voor hun eigen medisch welzijn, dus mogelijk heeft dat daardoor een andere uitwerking.
Dus; je hebt het zeer uitgebreide onderzoek tot je genomen en geaccepteerd als "valide", mee eens? Daar komt bij dat de bijbel expliciet toezegt dat gebeden verhoord zullen worden, mee eens? Gelieve deze twee vragen slechts met 'ja' of 'nee' te beantwoorden.

Jij zegt dat het "best lullig" is voor de derde onderzoeksgroep. Houdt het bij jou dan op bij dit statement? Zet het je niet aan het denken, met inachtneming van de twee antwoorden gegeven in de eerste alinea?

Citaat:
Dit artikel noemt juist de voordelen van gebed voor je welzijn: https://psychcentral.com/blog/new-st...mental-health/ (Hier gaat het wel om persoonlijk gebed, in de studie die jij aanhaalde is er dus geen sprake van persoonlijk gebed, maar wordt er buitenstaanders en onbekenden gebeden).
De innerlijke rust, die ik niet ontken, valt eveneens te halen uit meditatie of mindfulness. Daar is geen gebed of religie voor nodig; ze zijn volstrekt inwisselbaar, met als bijvangst dat mindfulness en/of meditatie geen consequenties hebben voor ándere mensen in het kader van euthanasie, werken op zondagen, en wat dies meer zij.

Citaat:
Dit is ook iets waar Christenen mee worstelen. Ik las laatst nog een openhartig artikel over een christelijk meisje met een oogafwijking. Zij was al naar tientallen gebedsgenezingsdiensten geweest, maar zonder resultaat. Er werd gebeden, maar er kwam geen reactie. Terwijl andere mensen in diezelfde diensten dus wel genezen werden. Waarom de één wel en de ander niet? Daar heb ik ook geen pasklaar antwoord op.
Ik worstel er niet mee. Het vrij duidelijk. Gebed werkt in 'JA', 'NEE', of 'WACHT', zoals ook het eerdere filmpje illustreert. Merk op dat hier een enorme flaw in logica zit; 'NEE' wordt nimmer bereikt óf wordt afgedaan als 'gods wil' en/of 'god knows best' (eveneens in het verlengde van 'WACHT'). Dit betekent eveneens dat er een volstrekt logische verklaring moet zijn voor de mensen die wél claimden "genezen" te zijn waarbij onze lieve heer totaal geen rol speelt. Intellectuele armoede.

Heb jij je nooit afgevraagd waarom geamputeerden geen ledematen terug krijgen van onze lieve heer? Like: NOOIT?
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 13:56
Verwijderd
Citaat:
Daarnaast denk ik persoonlijk dat wij als mensen heel snel (te snel?) het idee hebben dat wij recht hebben op van alles. Gezondheid, vrede, etc. Maar zelfs als er een God zou zijn (waar ik wel van uit ga, maar jij niet), waarom zou Hij jou dan iets verschuldigd zijn? Is Hij verplicht om in te grijpen als wij als mensen elkaar dingen aandoen?
De vragen die je stelt illustreren een gezond verstand dat de strijd aan het verliezen is met ratio. Ik vind het best ernstig om te zien.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 13:58
Verwijderd
Citaat:
Belangrijk detail: hij maakte in zijn leven dus wel een bewuste keuze. Hij besloot tijdens zijn leven, dat na zijn dood hier aandacht aan besteed moest worden. Hij had dus tijdens zijn leven al besloten dat dit belangrijk was.
Ja, dat geldt toch ook voor een niet-gelovige die in de hemel gaat rondlopen? Tijdens het leven niet geloven, maar mocht er een hemel zijn, dat accepteren en niet vrijwillig in het vagevuur gaan zitten of zoiets geks?
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 13:59
Verwijderd
Citaat:
Dat is natuurlijk een drogreden.

Aangezien het om na de dood gaat is het wat lastig om goede voorbeelden te vinden, maar een mooie die door de film recent weer meer in beeld is:

Freddie Mercury (Zijn Naam zij geprezen!) wilde tijdens zijn leven totaal niets doen qua hulp/bespreekbaarheid van Aids/HIV maar had van alles geregeld om na zijn dood hier heel veel op in te zetten. Alleen al de Mercury Phoenix Trust heeft tientallen miljoenen Euro's uitgegeven aan awareness en onderzoeken. Ha! Wat een sukkel, wilde tijdens zijn leven niets met Aids awareness te maken hebben, maar na zijn dood wel!

Ik ben niet gelovig, als ik dood ga verandert er niets in de wereld (of het moet toevallig zijn dat ik tijdens een gigantische ramp doodga, kernoorlog of zo). Maar in het puur hypothetische geval dat opeens blijkt dat er een god is met een chill hiernamaals, natuurlijk wil ik daar dan ook van genieten!

[edit] verplaats dit gerust naar de andere topic als het daar beter thuis hoort
Naast dit is het ook nog eens een keer een rationalisatie van misbruik en lijfstraffen. Is een beetje zeggen "Omdat je je hele leven niets met de maffia te maken wilde hebben, gaan we je tot in de oneindigheid pijnigen en straffen." Een goede god zou gezegd hebben "kom maar jongens, jullie hebben het beter gedaan dan al die idioten die iedere zondag van die smerige slijmlliedjes aan het uitkotsen zijn op een maat die verzonnen is door een Zeeuw die dronken thuiskwam van carnaval".

For fucks sake zeg.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 14:00
Verwijderd
Citaat:
Maar zelfs als er een God zou zijn (waar ik wel van uit ga, maar jij niet), waarom zou Hij jou dan iets verschuldigd zijn? Is Hij verplicht om in te grijpen als wij als mensen elkaar dingen aandoen?
Kan god wel ingrijpen, maar kiest hij er voor het niet te doen? Dat is niet een god waarin je wilt geloven, toch?
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 14:07
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:
Kan god wel ingrijpen, maar kiest hij er voor het niet te doen? Dat is niet een god waarin je wilt geloven, toch?
Een luie god voor zijn eigen vermaak
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-02-2019, 14:09
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Ik ben ook een god in mijn christelijke minecraft server.

Heerlijk dat al die spelers dood gaan met mijn goddelijke commando's
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 14:10
Verwijderd
Citaat:
Ja, dat geldt toch ook voor een niet-gelovige die in de hemel gaat rondlopen? Tijdens het leven niet geloven, maar mocht er een hemel zijn, dat accepteren en niet vrijwillig in het vagevuur gaan zitten of zoiets geks?
Is het vagevuur niet een katholieke uitvinding, waarbij men de tijd in het voorgeborchte kan verkorten door de plaatselijke "leider" te voorzien van biefstuk en dergelijke?
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 14:12
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:
Is het vagevuur niet een katholieke uitvinding, waarbij men de tijd in het voorgeborchte kan verkorten door de plaatselijke "leider" te voorzien van biefstuk en dergelijke?
Ten eerste als ik in hel zit waarom moet ik fysiek de pijn voelen van het vuur, terwijl ik dood ben.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 14:29
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Ja, dat geldt toch ook voor een niet-gelovige die in de hemel gaat rondlopen? Tijdens het leven niet geloven, maar mocht er een hemel zijn, dat accepteren en niet vrijwillig in het vagevuur gaan zitten of zoiets geks?
Citaat:
Naast dit is het ook nog eens een keer een rationalisatie van misbruik en lijfstraffen. Is een beetje zeggen "Omdat je je hele leven niets met de maffia te maken wilde hebben, gaan we je tot in de oneindigheid pijnigen en straffen." Een goede god zou gezegd hebben "kom maar jongens, jullie hebben het beter gedaan dan al die idioten die iedere zondag van die smerige slijmlliedjes aan het uitkotsen zijn op een maat die verzonnen is door een Zeeuw die dronken thuiskwam van carnaval".

For fucks sake zeg.
De overtuiging is dat de hemel perfect is. Als daar allemaal niet-perfecte mensen in komen, is de hemel niet meer perfect. Dat kan dus niet. Hoe mensen dan wel in de hemel kunnen komen is door Jezus, die al die imperfectie wegneemt en voor de fouten van een mens betaald heeft. Voorwaarde is wel dat jij in je leven dat geschenk van Jezus geaccepteerd hebt. God geeft dat aan iedereen, maar je moet dat cadeau wel zelf aanpakken. Als je dat niet wil, ook prima, maar dan kom je er niet in. Hij kan simpelweg niet iedereen zomaar toelaten, omdat dat het perfecte van de hemel teniet zou doen.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 14:32
Verwijderd
Citaat:
De Christelijke overtuiging is dat God mensen een vrije wil heeft gegeven. Eigen verantwoordelijkheid dus voor hun daden. En dat mensen dus zelf verantwoordelijk zijn voor wat ze anderen mensen aandoen.
En zoals duizend keer eerder aangetoond is het onmogelijk dat god almachtig en alwetend is in combinatie met vrije wil. Dat is gewoon een logische onmogelijkheid. Of alles staat vast en vrije wil is een illusie, of God is niet almachtig én alwetend.

Citaat:
Daarnaast denk ik persoonlijk dat wij als mensen heel snel (te snel?) het idee hebben dat wij recht hebben op van alles. Gezondheid, vrede, etc. Maar zelfs als er een God zou zijn (waar ik wel van uit ga, maar jij niet), waarom zou Hij jou dan iets verschuldigd zijn? Is Hij verplicht om in te grijpen als wij als mensen elkaar dingen aandoen?
Waarom zouden mensen geen recht mogen hebben op gezondheid en vrede? Dat zijn twee dingen die relatief eenvoudig zijn en jij vindt het nogal wat? En dan vind jij het raar dat wij neerkijken op gelovigen?
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 14:33
Verwijderd
Citaat:
De overtuiging is dat de hemel perfect is. Als daar allemaal niet-perfecte mensen in komen, is de hemel niet meer perfect. Dat kan dus niet. Hoe mensen dan wel in de hemel kunnen komen is door Jezus, die al die imperfectie wegneemt en voor de fouten van een mens betaald heeft. Voorwaarde is wel dat jij in je leven dat geschenk van Jezus geaccepteerd hebt. God geeft dat aan iedereen, maar je moet dat cadeau wel zelf aanpakken. Als je dat niet wil, ook prima, maar dan kom je er niet in. Hij kan simpelweg niet iedereen zomaar toelaten, omdat dat het perfecte van de hemel teniet zou doen.
Volgens Rome niet en volgens de moslims is het Mo. Wie is het nou?
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 14:41
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:
De overtuiging is dat de hemel perfect is. Als daar allemaal niet-perfecte mensen in komen, is de hemel niet meer perfect. Dat kan dus niet. Hoe mensen dan wel in de hemel kunnen komen is door Jezus, die al die imperfectie wegneemt en voor de fouten van een mens betaald heeft. Voorwaarde is wel dat jij in je leven dat geschenk van Jezus geaccepteerd hebt. God geeft dat aan iedereen, maar je moet dat cadeau wel zelf aanpakken. Als je dat niet wil, ook prima, maar dan kom je er niet in. Hij kan simpelweg niet iedereen zomaar toelaten, omdat dat het perfecte van de hemel teniet zou doen.
Maar wacht eventjes, iedereen is niet perfect. En hoe maakt Jezus dan opeens iedereen perfect? Dat je hem accepteert in je hart? en vervolgens dat iedereen een blije afterleventje heeft zonder enige negativiteit.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 14:45
JaapieEleven
Avatar van JaapieEleven
JaapieEleven is offline
Citaat:
Waarom zouden mensen geen recht mogen hebben op gezondheid en vrede? Dat zijn twee dingen die relatief eenvoudig zijn en jij vindt het nogal wat?
Die dingen zijn absoluut niet "relatief eenvoudig". In Afrika zijn nog steeds een hele hoop mensen die sterven aan ziektes waar je niet aan hoeft te sterven. En er zijn nog steeds plekken in de wereld waar nog steeds oorlog wordt gevoerd.

Citaat:
En dan vind jij het raar dat wij neerkijken op gelovigen?
ik kijk zeker niet neer op gelovigen. Ik geloof niet, maar misschien is Hij er wel. Dan is dat mijn fout geweest, maar dat maakt toch niet uit?
Of Hij er nou wel of niet is, iedereen mag prima geloven dat hij er wel of niet is.
__________________
Ze dachten dat ik gestoord was toen ik probeerde mijn lul in een pot met pindakaas te krijgen. Ze hadden het fout.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 14:47
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:
Die dingen zijn absoluut niet "relatief eenvoudig". In Afrika zijn nog steeds een hele hoop mensen die sterven aan ziektes waar je niet aan hoeft te sterven. En er zijn nog steeds plekken in de wereld waar nog steeds oorlog wordt gevoerd.



ik kijk zeker niet neer op gelovigen. Ik geloof niet, maar misschien is Hij er wel. Dan is dat mijn fout geweest, maar dat maakt toch niet uit?
Of Hij er nou wel of niet is, iedereen mag prima geloven dat hij er wel of niet is.
Ik mag geloven in de vliegende spaghetti monster.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 14:48
JaapieEleven
Avatar van JaapieEleven
JaapieEleven is offline
Citaat:
Ik mag geloven in de vliegende spaghetti monster.
Precies. Als jij dat wilt, en wij kijken daar niet op neer, waarom zouden we dan wel neerkijken op mensen die in God geloven?
__________________
Ze dachten dat ik gestoord was toen ik probeerde mijn lul in een pot met pindakaas te krijgen. Ze hadden het fout.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 14:49
Verwijderd
Citaat:
Die dingen zijn absoluut niet "relatief eenvoudig". In Afrika zijn nog steeds een hele hoop mensen die sterven aan ziektes waar je niet aan hoeft te sterven. En er zijn nog steeds plekken in de wereld waar nog steeds oorlog wordt gevoerd.
Je begrijpt niet wat hij schrijft.

Citaat:
ik kijk zeker niet neer op gelovigen. Ik geloof niet, maar misschien is Hij er wel. Dan is dat mijn fout geweest, maar dat maakt toch niet uit?
Of Hij er nou wel of niet is, iedereen mag prima geloven dat hij er wel of niet is.
Citaat:
Precies. Als jij dat wilt, en wij kijken daar niet op neer, waarom zouden we dan wel neerkijken op mensen die in God geloven?
Iedereen mag doen en laten wat hij of zij wil. Het staat mensen ook vrij om tot de (redelijk solide) conclusie te komen dat religieuze mensen aan dezelfde stroom aan afwijkingen leiden als anti-vaxxers, flat earthers, conspiracy-loonies, Scientologisten, etcetera, en dat als zodanig benaderen en benoemen.

Temeer omdat er een smerige keerzijde aan de medaille zit: religieuzen hebben nogal de neiging de religieuze mores af te dwingen op mensen die daar niets mee van doen willen hebben. De moral high ground van religie in ethische zaken is niet meer of hoort er niet te zijn.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-02-2019, 15:22
Verwijderd
Citaat:
Die dingen zijn absoluut niet "relatief eenvoudig".
Jawel. We produceren op dit moment genoeg voedsel voor 10 miljard man ofzo. Nou wordt er vaak gezegd dat het een logistiek probleem is en geen productieprobleem, dat is wat kort door de bocht, maar het eten is er in ieder geval en als we de miljarden die in oorlog geïnvesteerd worden in betere voedselproductie en -distributie zouden steken (naast natuurlijk veel geld investeren in GMOs zodat je soorten gewassen kan creëren die misschien lokaal beter gedijen), zou het probleem binnen een jaar opgelost zijn.
Waar logistiek wél een uitkomst biedt is bijvoorbeeld het Caraïbisch gebied, daar zijn bijna 50 miljoen mensen ondervoed en dat terwijl de grootste voedselexporteur ter wereld op waterfietsafstand ligt.

Citaat:
In Afrika zijn nog steeds een hele hoop mensen die sterven aan ziektes waar je niet aan hoeft te sterven. En er zijn nog steeds plekken in de wereld waar nog steeds oorlog wordt gevoerd.
Sorry lieverd, maar vergeleken met 20/30 jaar geleden staat de wereld er een stuk beter voor. We gaan de goede kant op. Niet dat er niet een heleboel moet gebeuren hoor.
https://ourworldindata.org/hunger-and-undernourishment

Citaat:
ik kijk zeker niet neer op gelovigen. Ik geloof niet, maar misschien is Hij er wel. Dan is dat mijn fout geweest, maar dat maakt toch niet uit?
Of Hij er nou wel of niet is, iedereen mag prima geloven dat hij er wel of niet is.
Dat mag iedereen geloven, maar dan heb je dus een mentale afwijking.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 15:25
Verwijderd
Citaat:
Temeer omdat er een smerige keerzijde aan de medaille zit: religieuzen hebben nogal de neiging de religieuze mores af te dwingen op mensen die daar niets mee van doen willen hebben. De moral high ground van religie in ethische zaken is niet meer of hoort er niet te zijn.
Dit vooral. De weerstand tegen liberaler drugsbeleid bijvoorbeeld. Zonder die gristelijke mongolen in Den Haag zouden we aan het experimenteren zijn met het decriminaliseren van harddrugs.
Euthanasie is ook zo'n mooie, waarom mag iemand die gewoon niet wíl leven geen einde maken aan z'n leven? Is toch van die persoon? Ga lekker voor jezelf beslissen dat je niet dood wil ofzo, andere mensen kijken daar anders tegenaan en voor hen is Iedere. Dag. Weer. Een. Fucking. Marteling.

Maar ohneej, zelfmoord mag niet huilhuil, dus we gaan het wettelijk niet toestaan. Walgelijke kutgelovigen. Bahbahbahbah.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 15:45
Verwijderd
Of

Citaat:
De ChristenUnie heeft zich altijd verzet tegen de legalisering van abortus. (...)

Ons uitgangspunt is daarom om te streven naar zo min mogelijk abortussen, het liefste geen enkele (...)

Het is niet goed als de 20-weken echo leidt tot abortus vanwege niet-gewenste eigenschappen of - aandoeningen.
https://www.christenunie.nl/standpunt/abortus

Kortom, zien we op de echo dat je kind met zware gebreken ter wereld zou komen? Jammer dan, geen abortus!
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 15:48
Verwijderd
Citaat:
Of



https://www.christenunie.nl/standpunt/abortus

Kortom, zien we op de echo dat je kind met zware gebreken ter wereld zou komen? Jammer dan, geen abortus!
En dat terwijl er een direct causaal verband is tussen het aantal abortussen en de legale status van abortus.
Abortus legaal=afname abortussen.
De enige reden om tegen abortus te zijn is als je meer abortus wilt.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 16:04
Verwijderd
Citaat:
Of

https://www.christenunie.nl/standpunt/abortus

Kortom, zien we op de echo dat je kind met zware gebreken ter wereld zou komen? Jammer dan, geen abortus!
Ha, hoe vaak gebeurt het niet dat in zo'n discussie op TV een downie wordt opgetrommeld om de vraag te stellen of "hij soms niet mag bestaan". Misselijkmakend, dat goedkope inspelen op emotie.

Jammer genoeg zijn maar weinig mensen in staat om daar adequaat op te antwoorden, namelijk, dat hij als persoon prima mag bestaan maar dat het ouders vrij moet staan te passen voor het inherente leed dat gepaard gaat met zoiets. En dan wil ik best toegeven dat een 't syndroom van Down een mindere categorie is als bijvoorbeeld (ernstige) syndroom van Edwards maar goed. Het principe is eender.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 16:27
Verwijderd
Citaat:
Ha, hoe vaak gebeurt het niet dat in zo'n discussie op TV een downie wordt opgetrommeld om de vraag te stellen of "hij soms niet mag bestaan". Misselijkmakend, dat goedkope inspelen op emotie.

Ik .
"nou ja, post partum abortus mag nog steeds niet, dus jij mag blijven. Anderen met zo'n zelfde hoofd, daar moeten we het nog eens over hebben."
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 17:20
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Maar wacht eventjes, iedereen is niet perfect. En hoe maakt Jezus dan opeens iedereen perfect? Dat je hem accepteert in je hart? en vervolgens dat iedereen een blije afterleventje heeft zonder enige negativiteit.
Heel simpel gezien: iedereen maakt fouten en daardoor heb je een bepaalde "schuld". Zie het bijv. als een gevangenisstraf die je zou moeten uitzitten. Omdat jij die schuld hebt kan jij niet vrij tot God komen. God is perfect en jouw fouten staan dan een relatie tussen jou en God in de weg. God wil die relatie wel aangaan met mensen, dus stuurde Hij zijn Zoon Jezus naar de aarde. Jezus leefde een perfect leven, zonder zonden. Want alleen iemand die zelf helemaal zonder zonden was, kan de schuld van anderen dragen. Uiteindelijk moest Jezus aan het kruis sterven, Hij werd opgehangen alsof Hij een misdadiger was. Hij stierf en werd begraven. Met zijn dood betaalde hij voor alle fouten van de mensen die dat accepteren. Christenen geloven dat Jezus na drie dagen weer uit de dood is opgestaan, dat Hij de dood heeft overwonnen.

Omdat hij voor die schuld betaald heeft staat dat niet langer tussen God en mensen in. En kan je dus als mens na je dood in de hemel bij God komen.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 18:27
Verwijderd
Citaat:
De Christelijke overtuiging is dat God mensen een vrije wil heeft gegeven. Eigen verantwoordelijkheid dus voor hun daden. En dat mensen dus zelf verantwoordelijk zijn voor wat ze anderen mensen aandoen.

Daarnaast denk ik persoonlijk dat wij als mensen heel snel (te snel?) het idee hebben dat wij recht hebben op van alles. Gezondheid, vrede, etc. Maar zelfs als er een God zou zijn (waar ik wel van uit ga, maar jij niet), waarom zou Hij jou dan iets verschuldigd zijn? Is Hij verplicht om in te grijpen als wij als mensen elkaar dingen aandoen?
Laten we niet vergeten dat er veel NSB-ers in christelijke kringen verkeerden die geheel met hun eigen vrije wil joden verraadden, omdat Jezus immers ook gekruisigd is door joden!

Dat de Holocaust daarom ook hun straf was.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 18:29
JaapieEleven
Avatar van JaapieEleven
JaapieEleven is offline
Citaat:
Laten we niet vergeten dat er veel NSB-ers in christelijke kringen verkeerden die geheel met hun eigen vrije wil joden verraadden, omdat Jezus immers ook gekruisigd is door joden!

Dat de Holocaust daarom ook hun straf was.
Dat gaat gewoon echt te ver. Iets minder hard mag ook wel
__________________
Ze dachten dat ik gestoord was toen ik probeerde mijn lul in een pot met pindakaas te krijgen. Ze hadden het fout.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 18:31
Verwijderd
Citaat:
De overtuiging is dat de hemel perfect is. Als daar allemaal niet-perfecte mensen in komen, is de hemel niet meer perfect. Dat kan dus niet. Hoe mensen dan wel in de hemel kunnen komen is door Jezus, die al die imperfectie wegneemt en voor de fouten van een mens betaald heeft. Voorwaarde is wel dat jij in je leven dat geschenk van Jezus geaccepteerd hebt. God geeft dat aan iedereen, maar je moet dat cadeau wel zelf aanpakken. Als je dat niet wil, ook prima, maar dan kom je er niet in. Hij kan simpelweg niet iedereen zomaar toelaten, omdat dat het perfecte van de hemel teniet zou doen.
Citaat:
Heel simpel gezien: iedereen maakt fouten en daardoor heb je een bepaalde "schuld". Zie het bijv. als een gevangenisstraf die je zou moeten uitzitten. Omdat jij die schuld hebt kan jij niet vrij tot God komen. God is perfect en jouw fouten staan dan een relatie tussen jou en God in de weg. God wil die relatie wel aangaan met mensen, dus stuurde Hij zijn Zoon Jezus naar de aarde. Jezus leefde een perfect leven, zonder zonden. Want alleen iemand die zelf helemaal zonder zonden was, kan de schuld van anderen dragen. Uiteindelijk moest Jezus aan het kruis sterven, Hij werd opgehangen alsof Hij een misdadiger was. Hij stierf en werd begraven. Met zijn dood betaalde hij voor alle fouten van de mensen die dat accepteren. Christenen geloven dat Jezus na drie dagen weer uit de dood is opgestaan, dat Hij de dood heeft overwonnen.

Omdat hij voor die schuld betaald heeft staat dat niet langer tussen God en mensen in. En kan je dus als mens na je dood in de hemel bij God komen.
Echt misselijkmakende teksten zijn dit, bah.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 18:31
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:
Dat gaat gewoon echt te ver. Iets minder hard mag ook wel
Bedoel je Straatmeid's bericht of wat de NSB-ers deden?
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 18:31
Verwijderd
Citaat:
Dat gaat gewoon echt te ver. Iets minder hard mag ook wel
Dit is een feit.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 18:32
JaapieEleven
Avatar van JaapieEleven
JaapieEleven is offline
Citaat:
Bedoel je Straatmeid's bericht of wat de NSB-ers deden?
beide
__________________
Ze dachten dat ik gestoord was toen ik probeerde mijn lul in een pot met pindakaas te krijgen. Ze hadden het fout.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2019, 18:35
Verwijderd
Citaat:
beide
Hoezo? Vind je het zo schokkend? Nieuwsgierig naar de waarheid zijn is soms schokkend ja.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie bestaat god echt?
ibr100
24 11-01-2012 04:20
Levensbeschouwing & Filosofie >> Geloven in God <<
Lord Dolphin
378 17-11-2005 23:03
Levensbeschouwing & Filosofie Waarom zou god bestaan?
akumabito
1 28-08-2005 10:39
Levensbeschouwing & Filosofie Bestaat god?
PGWR
20 21-04-2005 08:02
De Kantine bestaat god of een anderen |religie in jullie ogen ? hoe denk je daar over
Verwijderd
4 05-06-2003 07:54
De Kantine bestaat god ?
Verwijderd
4 05-06-2003 01:52


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:22.