Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-04-2006, 08:48
crimstudente
crimstudente is offline
Hoi!

Ik ben een derdejaars bachelorstudente, en voor mijn scriptie doe ik een verkennend onderzoek op deze site.
Zouden jullie daarvoor willen reageren op de volgende vraag:

Wat vinden jullie van de politie?

Alles mag, het liefst brainstormend alles eruit gooien wat in je opkomt!
Dank je wel alvast
Groetjes!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-04-2006, 09:46
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Niet echt actueel, past ook beter op Maatschappelijke Vakken.

N&A --> MV
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 12:13
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Hmm, de politie is leuk bedoeld, maar moet lijden onder tal van problemen die het imago aantasten.

Zo kreeg ik om 8.28 op klaarlichte dag een boete voor fietsen zonder licht, terwijl het om 8.32 officieel licht was. Twee dagen later werd ik klemgereden en aangevallen door een taxichauffeur, aangifte toen werd me geweigerd omdat van vervolging niets zou komen.
Wat is het signaal dat de politie als geheel dan afgeeft? Zonder licht rijden is ernstig, maar geweld op de weg toegestaan.

In ieder geval klappen voor het imago dus.


Verder ken ik iemand die na een herseninfarct en epilepsie zich niet helemaal meer kan gedragen. Iedereen weet dit en hij verteld dit ook als hij merkt dat mensen vinden dat hij zich raar gedraagt.

Afgelopen week heeft hij gevochten met vier agenten die dachten dat hij cocaine had gebruikt (verwijde pupillen) en hem daarom met grof geweld (politiehonden, wapenknuppels en pepperspray) in wilden rekenen, ondanks dat hij hen vertelde dat dit kwam door zijn aandoening. Best vreemd dat ze hem direct sloegen ondanks dat hij niet agressief tegenover hen was. Ondertussen blijkt echter dat degene die er direct op sloeg een agent was die hem al eerder kende en al eerder disciplinaire maatregelen te verwerken kreeg nadat hij diegene die ik ken ook met geweld probeerde aan te houden bij een politiecontrole, ook nadat hij zich vergiste in die pupillen.

Het signaal dat dit afgeeft is klassejustitie, waarbij de persoon telt. Mocht blijken dat de drie agenten die hem hielpen niet vervolgt worden en de aanstichter (die nu dus al voor de tweede keer de fout in ging) niet ontslagen wordt, dan neem ik interne zaken bij de politie ook niet langer serieus.


Een eigen voorbeeld dat ik zelf ken zijn onze voormalige buren. Die veroorzaakten systematisch geluidsoverlast en gedroegen zich zwaar asociaal. Nu zijn wij niet bepaald de Tokkies thuis, dus eerst vraag je vriendelijk en niet-confronterend of het rustiger aan kan. We werden bedreigd en weggescholden.
Dus dan wend je je tot iemand die daarvoor is en hen kan dwingen zich te gedragen: de politie.

Nu was het echter zo dat de man des huizes werkte bij de politie in Bussum. Onze klachten over geluidsoverlast leken genegeerd te worden en ondanks vele pogingen tot klagen kon niemand ooit een rapport terug vinden.

Toen we de wijkagent rechtstreeks benaderden is die een avond bij ons geweest, waarbij hij kon constateren dat de muziek bij de buren zo hard stond dat je de tv in onze huiskamer niet eens meer kon verstaan. Hij leek aardig geschokt en beloofde er direct wat aan te doen.

Een week later belde de man, hij zei letterlijk: "Ik denk niet dat dit gaat lukken. Ik wordt tegengewerkt op het bureau. Boshuizen zit bij de politie. Een collega."

Een half jaar later scheidde de man des huizes bij de buren en ging ergens anders wonen. Opeens liep de politie bij onze buren de deur plat en schreef verschillende boetes uit wegens geluidsoverlast en vernielingen. Dan praten we dus over meerdere boetes in een maand, terwijl in vier jaren daarvoor niets gebeurde.

De politie hier doet dus aan vriendjespolitiek.



Dat soort zaken brekend het imago van de politie voor mij af. Ondanks dat ik het nut van de politie best erken en de problemen die ze hebben ook (bureaucratie etc) denk ik dat het merendeel dienstkloppers zijn die totaal niet door hebben waar hun werk eigenlijk over gaat.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle

Laatst gewijzigd op 26-04-2006 om 12:21.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 14:00
Verwijderd
Het is klote dat de politie wijgert fietssloten door te knippen, terwijl je kunt bewijzen dat die foto van jou is. Mijn slot wilde namelijk niet meer open gaan (ook niet met slotenspray). De politie zei dat dat niet meer hun taak is. Een geluk bij een ongeluk dat ik mijn fiets nog naar de fietsenmaker kon slepen, en dat hij niet vast stond aan een paal.

Verder heb ik wel goede ervaringen met de politie
Maar ik ben er verder nooit mee in aanraking geweest.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2006, 08:57
juno
Avatar van juno
juno is offline
Op zich aardige jongens hoor, ik heb zelf met een individuele agent nooit problemen gehad, (ik ben een mevrouw he, dus lief lachen of een paar traantjes en dan mag je alles ) maar ik ken ook gevallen van corruptie en vriendjespolitiek in de hogere echelons. Beetje vergelijkbaar met de burenruzie-zaak die T_ID beschreef, maar de zaak loopt nog bij de rechter, dus ik kan geen details geven. Ik kan wel verklappen dat het zeer onfris is.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2006, 11:34
J-roenn
J-roenn is offline
ik heb het gevoel dat het hun meer gaat om zo veel en zo hoog mogelijke boetes uit te schrijven, omdat ze de echte criminaliteit ( inbraken, verkrachtingen, moorden e.d. ) niet willen/kunnen bestrijden. voorbeeld hiervan is mijn oma die nog nooit van haar leven een boete heeft gehad en dan word geflitst terwijl ze met 123 kmph ( na correctie ) over de snelweg rijd.
dan denk ik, mensen ga eens even normaal doen ofzow.

net als drinken in het openbaar, ik zit op een park met 3 maten rustig op m'n vrije dag een biertje te drinken, naast ons zit een stelletje te picknicken met een flesje wijn erbij. wij krijgen een boete omdat we zogenaamd overlast veroorzaken ( er woont daar niemand in de buurt, we waren niet luidruchtig en ruimen onze troep altijd op ). de picknickende mensen mochten hun wijntje opdrinken omdat hun geen overlast veroorzaakte.

nog een leuk voorbeeld.
kermis in middelburg, wij lopen van 1 cafe naar een ander cafe die bij elkaar horen met een pilsje in onze handen, krijgen we een boete vanwege drinken in het openbaar.

tsjah , mijn mening is dus dat ze iets aan echte criminaliteit gaan doen, want er zijn nog genoeg onopgeloste moorden. verder vind ik ook dat ze geen minimum aantal boetes meer in een bepaalde tijd hoeven uit te schrijven, want dan gaan ze dus alleen maar mierenneuken...

maar als je ze nodig hebt omdat een of andere mongool de spiegels van je ouders auto heeft afgetrapt hebben ze het te druk.

stelletje klootzakken, dat zijn het !

Laatst gewijzigd op 27-04-2006 om 11:37.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2006, 16:08
Myuki
Avatar van Myuki
Myuki is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 26-04-2006 @ 15:00 :
Het is klote dat de politie wijgert fietssloten door te knippen, terwijl je kunt bewijzen dat die foto van jou is. Mijn slot wilde namelijk niet meer open gaan (ook niet met slotenspray). De politie zei dat dat niet meer hun taak is. Een geluk bij een ongeluk dat ik mijn fiets nog naar de fietsenmaker kon slepen, en dat hij niet vast stond aan een paal.

Verder heb ik wel goede ervaringen met de politie
Maar ik ben er verder nooit mee in aanraking geweest.
Dat is toch ook niet hun taak. Dan moet je zelf een fatsoenlijke kniptang regelen.
__________________
To eu zèn
Met citaat reageren
Oud 05-05-2006, 00:09
MB
Avatar van MB
MB is offline
Ik heb vaak zelf boetes gehad in mijn brommertijd. Heel erg terecht allemaal en ik liep dat risico ook bewust, ik heb daarom ook altijd netjes meegewerkt en de politieagenten in kwestie hebben daarom ook weleens door de vingers gezien als bijvoorbeeld mijn remlicht bleef hangen of mijn klein licht kapot was en ik met groot reed (dat ik overigens wel als klein afgesteld had, dus dat was ook wel terecht). Dit vind ik trouwens niet alleen wel fijn, maar ookw el een beetje terecht. Ik heb ook wel eens een of andere sjonnie met zijn helm half op op een zwaar opgevoerde en slecht ondrhouden scooter gezien bij de politie en die begon helemaal te schelden enzo. Die gaven ze geen extra boete voor belediging van ambtenaar in functie, dus als ik me dan gewoon heel netjes gedraag lijkt het me ook logisch dat er een verschil wordt gemaakt tussen mensen die zich goed en mensen die zich slecht gedragen. Anders is er ook geen reden om mee te werken en je normaal te gedragen (buiten het normale fatsoen om dan).

Echter, heb ik ook een keer meegemaakt dat de politieagente me gewoon koste wat het kost wilde pakken op iets. Het was dan ook de ergste variant van een agent die je je voor kunt stellen: een vrouwelijke politieagent. Mijn toenmalige brommertje kon gewoon netjes 45 of 50 ofzo. Geen reden tot een boete dus, alleen omdat hij er snel uitzag werd ik toch aangehouden. Nou is dat al gruwelijk irritant, omdat ik niets fout deed en haast had, maar ik gedroeg me gewoon netjes. Ik moest dus meerijden naar een rollerbank waar nog 5 man voor mij stonden te wachten. Ik vind dit al niet kunnen, want in principe moeten ze er vanuit gaan dat de gemiddelde bromfietser zich aan de wet houd vind ik, als er dan niet voldoende capaciteit is om de zaken snel te regelen, dan is dat hun fout en moeten ze maar eventjes een half uurtje geen nieuwe brommers meer aanhouden. Dit zei ik dus tegen die vrouw en ze reageerde helemaal geïrriteerd, dat ik niet zo moest zeuren, want "ik wist zelf ook best dat mijn brommer opgevoerd was". Nou, na dik eenm kwartier wachten kon ik erop en de meter gaf aan dat hij neit opgevoerd was. Dus ik mompel iets van 'ik zei het toch' en toen begon ze dat hele ding helemaal te onderzoeken op alle kleine dingetjes die volgens haar fout konden zijn. Uiteindelijk heb ik dus een boete gekregen voor een niet goed functionerende achterrem, terwijl dat helemaal niet zo was. Hij deed het prima, maar je moest er gewoon hard op duwen en weten hoe je ermee om moest gaan.

Ook heb ik een keer meegemaakt dat ik bijna een boete gekregen heb vanwege op de weg rijden waar het op het fietspad moest. Op dat moment was het 12 uur 's nachts en het vroor ontzettend. De fietspaden waren niet gepekeld en de weg wel, omdat het dus vele malen veiliger was dan op het fietspad te rijden reed ik op de weg. Er was geen overig verkeer dus ik reed ookgewoon 30 ofzo, want ondanks dat het gepekeld was was het wel nog glad. Toen werd ik aangehouden en het waren 2 agenten, blijkbaar een jongen die er nog maar net kwam kijken en een 'oude rot in het vak'. Die jongen wilde mij meteen ene boete geven en deed mijn argumenten af met 'moet je maar over de stoep gaan lopen met je brommertje als je er niet mee rijden kan met dit weer.' De stoep was ook glad en mijn brommer woog ongevere 100 kilo, dus zelfs lopend was het waarschijnlijk moeilijk geworden. Ook dit deed hij af als onzin en hij wilde mijn certificaat enzo zien om een bon uit te schrijven. Gelukkig greep die oudere agent toen in en zei dat wat ik had gedaan misschien wel niet helemaal volgens de wet was, maar wel het verstandigst wat ik had kunnen doen in deze situatie. Dus toen heb ik geen bon gekregen.

Sommige agenten willen veel te veel volgens de regels werken en ik krijg ook weleens het idee dat sommige agenten een minderwaardigheidscomplex hebben ofzo, waardoor ze er niet tegen kunnen tegengesproken te worden en waardoor ze zich 'minder' voelen als je ze kunt overtuigen van jouw gelijk. De meeste agenten waarmee ik te maken heb gehad, stonden gewoon echt helemaal neit open voor een verklaring maar waren alleen maar blij dat ze een boete konden uitschrijven. Hiermee hebben ze hun imago bij mij toch wel flink verziekt. Wat ze volgens mij moeten verbeteren is:
- Meer naar eigen inzicht bekijken of ze wel of niet een bekeuring uit moeten schrijven. (de regels moeten ook een beetje buigzaam zijn)
- Brutale mensen meteen een boete geven voor belediging; gaan ze daarna gewoon door: hup, een dubbele prent erbij! Hard aanpakken dat tuig.
- Uitstralen dat ze ookhun best doen om kleine misdaden op te lossen, gestolen fietsen en brommers en dergelijke. Ipv je het gevoel te geven dat het ze geen flikker boeit. (hoewel ik wel geloof dat daar iets aan gedaan wordt)
- Uitstralen dat ze het goed voor hebben met de mensen.
- En ontzettend snel dat boeteminimum afschaffen, zo krijg je in de laatste maandne gefrustreerde en in paniek rakende politieagenten die dan maar voor alles boetes gaan geven! Ook beïnvloed dit punt 1.
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 05-05-2006, 21:03
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
MB schreef op 05-05-2006 @ 01:09 :
- En ontzettend snel dat boeteminimum afschaffen, zo krijg je in de laatste maandne gefrustreerde en in paniek rakende politieagenten die dan maar voor alles boetes gaan geven! Ook beïnvloed dit punt 1.
Boetequota zijn net afgeschaft geloof ik.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 05-05-2006, 22:04
Verwijderd
Waarom ga je bij de politie? Omdat je een machtswellusteling bent en je jezelf wel erg geil vindt in zo'n politie-uniform.

Politiemensjes zelf lappen alle regels aan hun laars en doen aan vriendjespolitiek. En op de straat kunnen ze lekker de klootzak uithangen.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2006, 15:52
Rodion
Rodion is offline
Politiemensen zijn niet heilig en de ene agent is de andere niet.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 15:44
naam ingebruik
Avatar van naam ingebruik
naam ingebruik is offline
de gene die op het bureau aanwezig waren waar ik woon zijn wel aardig ze gaan gewoon mee doen aan een vidoe opnamen voor ons ckv project

maar het verschilt heel erg
__________________
.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 23:29
Sangria
Avatar van Sangria
Sangria is offline
ik ben n x mee uitgevraagd door n agent toen ik aangifte kwam doen.. hij was meer geintereseerd in mij dan in de huisvredebreuk die bij mij gepleegd was..

ik: er stond midden in de nacht een man voor mn bed
hij: zal ik voortaan op je kamer gaan zitten op de wacht te houden

En toen kwamen zn date voorstellen enz..

interessant...

lekker professioneel ook...
__________________
It's good to be in love, it really does suit you..
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 11:42
200E
Avatar van 200E
200E is offline
Over het algemeen heb ik van het politiekorps niet zo'n goede pet op, zeker niet na de vorming van de regiokorpsen. De agenten zelf kunnen er niks aan doen, want het beleid wordt van hogerhand vastgesteld, en de agenten moeten alleen doen wat ze wordt opgedragen (Befehl ist Befehl...waar kennen we dat ook alweer van?)

Ten eerste heb ik de indruk dat bij de hoge heren de prioriteit het meest ligt bij het vullen van de staatskas. En wat is nu een mooiere bron van inkomsten dan de weggebruiker? Agenten moeten verplicht een x aantal bekeuringen per jaar uitschrijven, dit zou zogenaamd de verkeersveiligheid dienen. Echter, dit riekt er meer naar dat de politie niet meer de Sterke Arm der Wet is, maar de Sterke Arm (of moet ik zeggen Slappe Handje?) van de Belastingdienst. Men begroot bijna een half miljard euro aan boetes per jaar, wat zou er nu gebeuren in het theoretische geval als niemand meer een overtreding zou maken? Dan heeft de heer Zalm een groot probleem denk ik...
Overigens is het argument van de verkeersveiligheid ook niks waard. Ik ben een keer met een agent een discussie aangegaan en vroeg hem, in hoeverre het nut had voor de veiligheid als hij 's avonds om 11 uur op een doodstille snelweg staat te flitsen. Het enige wat dat oplevert is plotselinge remacties en dus kans op ongevallen. Hij was het roerend met me eens, maar hij moest wel. Zelf had hij ook liever in een 30-km zone bij een school gestaan, waar soms een idioot met 70 voorbij komt zeilen. Maar ja, een snelweg bij nacht levert immers meer op...

En boeven vangen? Dat is eng! De plaatselijke politie hier komt niet eens meer als je een melding maakt over hangjongeren in een speeltuintje die ouders met kleine kinderen tot last zijn. En vechtpartijen bemoeien ze zich bij voorkeur ook niet mee. Een kennis van mij had een inbreker op heterdaad betrapt en weten op te sluiten in de kast. Hij belde de politie, die hem doodleuk vertelde dat hij de inbreker moest laten gaan, omdat ze hem wegens personeelstekort niet op konden halen, en dat het bovendien strafbaar was de inbreker in de kast op te sluiten. Hij moest nog oppassen dat die inbreker geen aangifte tegen hem deed, aldus de agent. Dat personeelstekort was trouwens prima verklaarbaar, op datzelfde moment stonden 12 (sic) agenten op een parkeerplaats fietsers zonder licht en automobilisten zonder gordel te bekeuren!

En ook de invoering van het regiokorps heeft een slechte invloed. Hier in het dorp was vroeger een klein politiebureau en de veldwachters aldaar kenden iedere kwajongen. Als ik op 7-jarige leeftijd met vriendjes hutten ging bouwen in het gemeentegroen en we werden gepakt, konden we de eerstkomende woensdagmiddag op het politiebureau verschijnen en moesten we een video kijken over de gevangenis. Als klein jongetje schrikt dat af, en flik je zoiets niet weer. Maar als ik zie wat de jeugd tegenwoordig kan doen zonder dat de politie er iets aan doet, dan kom ik tot de conclusie dat het heel triest is gesteld met het gezag in Nederland... Soms schaam ik me ervoor om burger te zijn van een land waar op het niet dragen van je autogordel een hogere straf (50 euro boete) staat dan voor diefstal, bedreiging of mishandeling (vaak alleen waarschuwing). Een automobilist is per definitie een verdachte op het moment dat hij achter het stuur stapt, en elke foute beweging wordt meedogenloos afgestraft met een fikse boete. Maar een inbreker heeft zelfs rechten. Als je hem een klap voor zijn kop geeft, ben je strafbaar. Triest....erg triest...
__________________
Qui fodit foveam, incidet in eam
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 00:40
Kayleigh
Kayleigh is offline
Citaat:
Sangria schreef op 15-06-2006 @ 00:29 :
ik ben n x mee uitgevraagd door n agent toen ik aangifte kwam doen.. hij was meer geintereseerd in mij dan in de huisvredebreuk die bij mij gepleegd was..

ik: er stond midden in de nacht een man voor mn bed
hij: zal ik voortaan op je kamer gaan zitten op de wacht te houden

En toen kwamen zn date voorstellen enz..

interessant...

lekker professioneel ook...
jezus.. kom je aangifte doen voor huisvredebreuk, kan je gelijk erachterna aangifte doen voor ongewenste intimidatie van oom agent, je beste vriend
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Media en de islam
juno
20 25-11-2005 10:35
Levensbeschouwing & Filosofie Dit gedicht!!!!!!!! is verplicht!!!!!!!!! duidelijkheid over de islam!!!
IGRA
1 15-01-2004 16:53
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Criminele jongeren en betalen ?
da_nerd
34 03-11-2003 17:35
Drugs & Alcohol De serie Drugs en Drank in De gelderlander
Isa
3 20-03-2003 21:20
Psychologie Na ruim 5 jaar nog niet over een verkrachting heen zijn?
Verwijderd
71 03-02-2003 13:28
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Pim Fortuyn getaart muhhahaha
HoñeY
156 15-04-2002 16:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:36.