Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-05-2006, 13:51
Moontjah
Moontjah is offline
Hallo, ik heb een probleempje:

Stelling:

Gevolgen hoge staatsschuldquote: te hoge rentelast voor overheid, overheid leent veel dus rente stijgt voor bedrijven en gezinnen, stijgende rente dus hogere prijzen dus inflatie .

VOlgens mij klopt het laatste stukje niet helemaal, ik denk dat de prijzen juist dalen en er deflatie ontstaat.

Iemand die weet hoe t zit???

alvast bedankt,
moontjah
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-05-2006, 18:57
Cheenna
Avatar van Cheenna
Cheenna is offline
Als de rente hoog is gaan mensen minder lenen en meer sparen. Dus gaan ze minder consumeren. De vraag naar goederen daalt dan dus dan daalt de prijs ook. Die hoge rente is dus nadelig voor het bedrijfsleven.

Zoiets toch?
Verder weet ik het ook niet.
__________________
Everybody makes mistakes!
Met citaat reageren
Oud 15-05-2006, 21:28
lawallan
Avatar van lawallan
lawallan is offline
Citaat:
Moontjah schreef op 10-05-2006 @ 14:51 :
overheid leent veel dus rente stijgt voor bedrijven en gezinnen
Ik volg je ''dus'' niet, stijging van de rente word bebepaald door het ECB niet door de overheid. Misschien bedoel je belasting i.p.v. rente?
__________________
Nothing is just satire
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 08:24
Moontjah
Moontjah is offline
Ik heb geen idee....

Dit is een soort van stelling die ik tegen kwam in mijn boek,

waar ik geen raad mee wist..

maar donderdag kom ik even op school,dan vraag ik heb mijn leraar want ik kom er echt niet uit.

toch bedankt,

Moontjah
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 11:26
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
Moontjah schreef op 10-05-2006 @ 14:51 :
Hallo, ik heb een probleempje:

Stelling:

Gevolgen hoge staatsschuldquote: te hoge rentelast voor overheid, overheid leent veel dus rente stijgt voor bedrijven en gezinnen, stijgende rente dus hogere prijzen dus inflatie .

VOlgens mij klopt het laatste stukje niet helemaal, ik denk dat de prijzen juist dalen en er deflatie ontstaat.

Iemand die weet hoe t zit???

alvast bedankt,
moontjah
Ik heb ook 'n twijfels bij dat laatste stukje. Een hogere rentestand kan de kostprijs voor ondernemingen wel verhogen, maar dat wil niet zeggen dat de bedrijven in staat zijn deze hogere kosten op de gezinshuishoudingen af te wentelen. Juist door de hogere rente nemen de bestedingen en de investeringen af, waardoor de vraag naar goederen en diensten afneemt en wat bij hetzelfde aanbod (ceteris paribus-voorwaarde) een lagere prijs tot gevolg heeft. Deflatie dus, of iig: een negatieve invloed op de inflatie.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 11:27
Moontjah
Moontjah is offline
Ok, dat dacht ik dus al.

Bedankt!

gr Moontjah
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 22:18
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
Citaat:
lawallan schreef op 15-05-2006 @ 22:28 :
Ik volg je ''dus'' niet, stijging van de rente word bebepaald door het ECB niet door de overheid. Misschien bedoel je belasting i.p.v. rente?
ook niet helemaal waar, ECB kan de korte rente (geldmarkt) bepalen, lange rente (kapitaalmarkt) is vrije marktwerking en de staatschuld is grootendeels gemaakt door staatsobligaites die op de kapitaalmarkt worden verhandeld

maar verder wel mee eens met het punt dat je maakt, kan ook die conclusie niet helemaal trekken
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Oud 22-05-2006, 18:41
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Citaat:
lawallan schreef op 15-05-2006 @ 22:28 :
Ik volg je ''dus'' niet, stijging van de rente word bebepaald door het ECB niet door de overheid. Misschien bedoel je belasting i.p.v. rente?
Dat is niet helemaal waar. Hoewel de centrale bank onafhankelijk is van de overheid, kan het natuurlijk wel zo zijn dat door het handelen van de overheid de centrale bank genoodzaakt is de rente te laten stijgen.

En het licht eraan of we het over een open of gesloten economie hebben.

Bij een gesloten economie zal de rente wel stijgen als de overheid geld leent, immers, er onstaat vraag naar geld wat de rente doet stijgen (om weer in een evenwichtsituatie te kunnen komen). Als er ergens veel vraag naar is, stijgt de prijs, zo is het ook bij geld. De prijs van geld (kapitaal) is de rente.

Bij een open economie wordt de rente bepaald door de wereldrente en heeft het handelen van één enkele overheid geen invloed op de rente.

Laatst gewijzigd op 22-05-2006 om 18:43.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2006, 21:55
Copycat
Avatar van Copycat
Copycat is offline
Bij een open economie moet ook rekening worden gehouden welke wisselkoers regime wordt gehanteerd, een vaste of flexibele.
__________________
Hikikomori {T_T}
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 12:18
JoFramboos
Door de stijgende rente moeten bedrijven hun prijzen wel verhogen om de kosten te kunnen dekken. Daardoor stijgen de prijzen en dus is er inflatie...

Beetje zelfde verhaal als stijgende energieprijzen

In een perfecte markt zou dit niet mogelijk zijn, omdat de prijs daar bepaald wordt door vraag en aanbod, maar dat is in realiteit een utopie.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 19:05
Copycat
Avatar van Copycat
Copycat is offline
Door een hogere rente investeren bedrijven alleen maar minder. Ze zullen niet evenveel investeren en de extra kosten verwerken in de prijzen.

Stijgende energie prijzen hebben wel invloed op de inflatie.
__________________
Hikikomori {T_T}
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 20:18
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
JoFramboos schreef op 29-05-2006 @ 13:18 :
Door de stijgende rente moeten bedrijven hun prijzen wel verhogen om de kosten te kunnen dekken. Daardoor stijgen de prijzen en dus is er inflatie...

Beetje zelfde verhaal als stijgende energieprijzen

In een perfecte markt zou dit niet mogelijk zijn, omdat de prijs daar bepaald wordt door vraag en aanbod, maar dat is in realiteit een utopie.
Bij een stijgende rente dalen de investeringen en bestedingen alleen maar, wat leidt tot een lagere inflatie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:18.