Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-11-2006, 09:48
John Keating
Avatar van John Keating
John Keating is offline
Ik moest voor Nederlands een poeziëverslag maken, en kreeg daarbij ineens de aandrang om zelf wat te gaan dichten. Surfend door dit forum dacht ik: 'Ach, waarom niet'. Dus bij deze het resultaat:

-----------------------------------------------------------------------------------

Paradijs

Daar is geen leed, geen haat, geen nijd
Daar vloeit geen traan, klinkt geen verwijt
Daar heeft geld of goed geen prijs,
het Paradijs.

Daar woedt geen oorlog en geen strijd
Daar heerst alleen verdraagzaamheid
Daar klinkt geen schot of doodsgekrijs,
het Paradijs.

Daar vindt men liefde, vreugd, jolijt
Daar kent gezelligheid geen tijd
Daar eet men louter godenspijs,
het Paradijs.

Daar woedt de kwaal der eeuwigheid
Daar regeert passiviteit
Lamlendigheid kleurt leven grijs,
in ’t Paradijs.

----------------------------------------------------------------------------------

Critici, slijp uw messen!
__________________
But only in their dreams can men be truly free. 'Twas always thus, and always thus will be

Laatst gewijzigd op 20-11-2006 om 09:52.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-11-2006, 10:24
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
John Keating schreef op 20-11-2006 @ 10:48 :
Critici, slijp uw messen!
Done .

Ik vind de mate van herhaling enigszinds ehm... overmatig. Het gedicht bestaat bijna alleen maar uit herhaling van inhoud, vorm en woordenkeus. Als er geen haat is dan is het vrij logisch dat er ook geen oorlog is, waarbij het onnodig is om te zeggen dat er geen schoten klinken... als je dat toch om de regel leest klinkt dat behoorlijk saai, snap je?
Ik wil je gedicht niet afkraken maar ik vind het eigenlijk maar niks. Probeer het is opnieuw en dan op een andere manier en misschien een ander onderwerp. Een valkuil voor veel mensen is om letterlijk te schrijven wat je wil zeggen, probeer is de lezer zelf te laten voelen wat jij voelt en hem aan het nadenken te zetten over wat jij bedenkt.
Lees is wat rond hier, dan begrijp je me misschien wat beter (want volgens mij kom ik wat vaag over, omdat het niet zo makkelijk te beschrijven valt).

Keep trying .
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 20-11-2006, 10:50
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Ik ben een fan.

Ik vind de herhaling tof, het geeft een tikje gevoel van 19e eeuwse stoffige calvinisten-gedichten. Saaie stijl -> saai paradijs.

Citaat:
Het gedicht bestaat bijna alleen maar uit herhaling van inhoud, vorm en woordenkeus. Als er geen haat is dan is het vrij logisch dat er ook geen oorlog is, waarbij het onnodig is om te zeggen dat er geen schoten klinken... als je dat toch om de regel leest klinkt dat behoorlijk saai, snap je?
Juist dat vind ik heel goed. Respect als je dat 3X4 regels in dezelfde goede stijl door kunt laten gaan.

Citaat:
Ik wil je gedicht niet afkraken maar ik vind het eigenlijk maar niks. Probeer het is opnieuw en dan op een andere manier en misschien een ander onderwerp.
Niet naar luisteren. (sorry DoD ) Als jouw stijl droog-humoristisch zonder emotionele toevoeging is, is dat jouw stijl, en dat doe je goed.

Het draagt ook lekker voor.
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2006, 11:11
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 20-11-2006 @ 11:50 :
Ik ben een fan.

Ik vind de herhaling tof, het geeft een tikje gevoel van 19e eeuwse stoffige calvinisten-gedichten. Saaie stijl -> saai paradijs.
Er zit inderdaad een grote overeenkomst in met bepaalde psalmen, en bepaalde stukken uit Prediker. En het is inderdaad een saaie stijl, dat hoeft niet per definitie negatief te zijn maar hier vind ik het niet positief .
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 20-11-2006 @ 11:50 :
Juist dat vind ik heel goed. Respect als je dat 3X4 regels in dezelfde goede stijl door kunt laten gaan.
Ik vind dat, in dit geval, juist (te) simpel.

Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 20-11-2006 @ 11:50 :
Niet naar luisteren. (sorry DoD ) Als jouw stijl droog-humoristisch zonder emotionele toevoeging is, is dat jouw stijl, en dat doe je goed.
Als hij niet naar mij mag luisteren mag hij ook niet naar jou luisteren. Juist als beginnent dichter is het bijzonder belangrijk om wel naar iedereen te luisteren.

Stijl... tja, ik weet niet of je na een gedicht al je eigen stijl kan hebben. Het gedicht heeft wel zijn eigen stijl, maar de dichter heeft dan niet gelijk zijn eigen stijl; dat is trouwens helemaal niet negatief ofzo.

Achja, we hebben gewoon een verschillende mening.
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 20-11-2006, 11:14
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 20-11-2006 @ 12:11 :
Stijl... tja, ik weet niet of je na een gedicht al je eigen stijl kan hebben. Het gedicht heeft wel zijn eigen stijl, maar de dichter heeft dan niet gelijk zijn eigen stijl; dat is trouwens helemaal niet negatief ofzo.

Achja, we hebben gewoon een verschillende mening.
Niet zo serieus nemen allemaal

Verschillende mening en smaak
__________________
Stelling onderbouwen aub.

Laatst gewijzigd op 20-11-2006 om 11:18.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2006, 12:29
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 20-11-2006 @ 12:14 :
Niet zo serieus nemen allemaal

Verschillende mening en smaak
Misschien ben ik nu echt aan het zeuren, maar ik neem gedichten juist wel bijzonder serieus en commentaar erop evengoed. Tenzij het commentaar niet serieus is bedoeld, maar dat neem ik (in principe) wel aan.

[/zeurmode]

Verschillende mening en smaak .
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Met citaat reageren
Oud 20-11-2006, 12:53
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 20-11-2006 @ 13:29 :
Misschien ben ik nu echt aan het zeuren, maar ik neem gedichten juist wel bijzonder serieus en commentaar erop evengoed. Tenzij het commentaar niet serieus is bedoeld, maar dat neem ik (in principe) wel aan.

[/zeurmode]

Verschillende mening en smaak .
Dat hij niet naar je moest luisteren was niet zo serieus.

[/doorzaagmodus]
Verschillende mening en smaak
Sovjetuniformisme!

__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Paradijs
nienie
21 07-05-2004 15:55
Lifestyle Paradijs
kaleidoscope
47 17-09-2003 16:10
Verhalen & Gedichten paradijs van 100 regenbogen
Ctrl Alt Delete
1 12-08-2003 09:07
Verhalen & Gedichten Paradijs van de Albatros
Woodstock
8 22-11-2002 00:44
Lifestyle jouw paradijs
Ninnoc
2 24-10-2002 13:41
Lifestyle JOUW paradijs..
dreadje
87 20-04-2002 20:03


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:26.