Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-04-2011, 20:21
chiara_
Avatar van chiara_
chiara_ is offline
Na meer dan een jaar van problemen met mijn knie (meniscus) is er voor mij nog steeds heel veel onduidelijk. Volgens de orthopeed heb ik een gedegenereerde/zieke meniscus, maar het fijne ervan weet ik zelf niet en ik vroeg me af of er iemand is die ervaring heeft met meniscusproblemen.

Ik zal eerst even kort vertellen wat er aan de hand is:
Vorig jaar kreeg ik voor het eerst last van mijn knie. Op een mri scan was te zien dat de meniscus "niet goed" was, maar niet gescheurd. De orthopeed noemde het een zieke meniscus. Omdat de klachten bleven en een mri niet 100% betrouwbaar is, wilde hij toen toch een kijkoperatie doen (inmiddels een half jaar later). Daaruit bleek dat er wel degelijk een klein scheurtje zat en dat heeft hij weggeschaafd.
Het herstel ging heel langzaam en juist toen ik weer normaal kon lopen, ging het opnieuw mis. Bij fysiotherapie moest ik een sprongoefening doen en bij het neerkomen klapte ik er doorheen. De klachten kwamen meteen terug: pijn, zwelling, instabiel gevoel, op slot schieten (soms heel kort, soms ook wat langer) en er door heen zakken.
Er werd een tweede scan gemaakt en het resultaat is exact hetzelfde. Geen scheur, maar wel een afwijking. Ditmaal noemde hij het een gedegenereerde/mucoide meniscus. Hij vroeg voor de zekerheid nog hulp van een collega en die dacht hetzelfde. Het scheurtje was waarschijnlijk ook daardoor ontstaan en hoewel het kan dat dat nu weer het geval is, hoeft het niet.
Omdat ik momenteel vrijwel niet meer kan lopen gaat hij opnieuw een kijkoperatie doen, om eventueel het slechte stuk meniscus eruit te halen. Hij kan echter niet garanderen dat de klachten dan overgaan.

En om het verhaal compleet te maken: op de tweede scan zag de radioloog een los stukje, mogelijk van de mensicus, in mijn knie dwarrelen. De orthopeden zagen dit echter niet.

Mijn orthopeed is niet echt duidelijk geweest, dus ik vraag me nog altijd af hoe het kan dat ik, als 16jarige, nu al een meniscus heb van een bejaarde, met alle respect. Ik heb niet overdreven veel gesport of iets dergelijks en meniscusscheuren zitten bij ons wel in de familie, maar niet op deze leeftijd.

Nogmaals mijn vraag: zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Ik zie het even echt niet meer zitten, zelfs als dit het is, bestaat er een grote kans dat ik nooit meer kan voetballen, volgens mijn fysio. Ik hoop echt dat dat niet waar is

Groetjes,
Chiara
Met citaat reageren
Oud 25-04-2011, 09:46
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Meniscusschade is niet leeftijdsgebonden. Meniscussen gaan meestal kapot doordat je je knie op de een of andere manier verkeerd draait. En als er eenmaal een kapotte meniscus is, dan worden ze meestal nooit meer helemaal de oude, en gaan ze makkelijker weer kapot. Het vervelende van meniscusletsel is dat een meniscus niet doorbloed wordt. Het haalt zijn 'voedingsstoffen" uit de vloeistof die als smeermiddel tussen je gewrichten zit, maar daardoor kan het als het kapot is de schade nooit meer zelf herstellen.
voetballen levert nog al eens zogenaamd "rotatieletsel" op (dus dat je voet de andere kant op draait dan je lijf, waarbij je knie beschadigd raakt) en is daardoor bijzonder knie-onvriendelijk. De enige manier om bij kapotte knieën je knieën weer goed te kunnen gebruiken, is door de spieren rondom je knie de functie van de kapotte onderdelen over te laten nemen, en die moet je dus trainen, onderbegeleiding van, jawel, een fysiotherapeut. Aangezien jij graag sport, is het voor jou misschien wel het beste om een sportfysiotherapeut te nemen.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 25-04-2011, 19:14
chiara_
Avatar van chiara_
chiara_ is offline
Hoi,

dankje voor je reactie
Ik weet idd dat meniscussen meestal scheuren door een verdraaiing. Alleen is dat bij mij dus niet gebeurd. Het scheurtje is later ontstaan en volgens mijn orthopeed juist doordát het weefsel slecht was, niet andersom. En dat is iets waarvan ik heb begrepen dat het normaalgesproken alleen bij ouderen voorkomt, omdat op latere leeftijd de kwaliteit van het weefsel nu eenmaal achteruit gaat. Vandaar dat ik me afvraag hoe het kan dat dat bij mij nu al het geval is.

Groetjes,
Chiara
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Meniscus van knie
sukkelaartje
3 30-12-2008 23:07
Lichaam & Gezondheid meniscus operatie
FrantiC
17 29-05-2008 12:34
Lichaam & Gezondheid Nieuwe voorste kruisband (DEEL 2)
Gerard316
92 04-10-2007 21:39
Lichaam & Gezondheid Nieuwe voorste kruisband
Anno 1986
500 13-03-2007 16:19
Lichaam & Gezondheid meniscus beschadigd
SuperS
5 12-06-2006 08:33
Lichaam & Gezondheid Je knie
hockeygirl15
21 22-04-2005 00:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:37.