Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-05-2002, 15:46
BitterTear
BitterTear is offline
Vinden jullie dat als je als ouder gelovig bent, en iedere week naar de kerk gaat je kind kan dwingen om mee te gaan? Ook als het kind duidelijk zegt dat het niet wil? Graag jullie mening
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-05-2002, 16:56
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Moeilijk. Ik vind dat vanaf een bepaalde leeftijd je de kinderen zelf de keus moet geven. Als je kunt dus dan duidelijk aangeeft van: "ik wil niet meer naar de kerk omdat ik niet geloof dat God bestaat" of iets in die trant, dan vind ik niet dat je ze kunt verplichten mee te gaan.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2002, 17:29
Prada
Prada is offline
Het is eigenlijk heel simpel...Ouders danwel verzorgers hebben tot de leeftijd van 18 jaar een sociale verantwoordelijkheid voor hun kinderen...Daarmee wordt geacht dat je kinderen goede normen en waarden leert zodat ze uiteindelijk het volwassen leven aankunnen wanneer ze het nest uitvliegen...Voor een grote groep gelovigen worden veel normen en waarden overgebracht door de kerk...In deze context is er niks mis mee je kinderen verplichten naar de kerk te gaan...

Als we dit topic uitbreiden, en dat is naar mijn mening noodzakelijk, want ouders verplichten kinderen niet zomaar iets, komen we uit op opvoeding...Opvoeding is altijd een last voor kinderen...Ouders hebben (gelukkig) het recht gekregen hun kinderen op te voeden volgens hun normen en waarden (mits deze niet in strijd zijn met de wet)...Met opvoeding geven ouders volgens hun levensvisie hun kinderen rechten en plichten mee...Kinderen zijn veelal eigenwijs en hebben uiteraard ook een eigen mening en wil...Wanneer ouders het niet met deze eens zijn (volgens hun normen en waarden) uit vrees dat ze het in het sociale volwassen leven niet aankunnen, hebben ouders het recht kinderen iets te verbieden of te verplichten...Een heel goede zaak...

Ik vind overigens dat dwang geen gepast woord is betreffende het onderwerp opvoeding...
__________________
Timeo Danaos et dona ferentes...
Met citaat reageren
Oud 15-05-2002, 17:42
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Tja, dwang is nooit goed. Zelf ben ik er vrij in of ik nog eens religieus wordt, al ken ik de halve bijbel uit m'n hoofd van de basisschool. Ik waardeer het meer wanneer iemand op z'n 20 ineens het licht van het Katholicisme ziet , dan dat het er van kinds af aan ingestampt is.

REIE
Met citaat reageren
Oud 15-05-2002, 18:23
ForestSpirit
ForestSpirit is offline
nee vind ik niet kunnen als zo'n kind duidelijk zegt nee ik wil niet naar de kerk mag je niet dwingen vind ik gemeen
lijkt mij ook dat zo'n kind zich nogal gaat afzetten tegen zijn ouders zovan "ik mag nooit wat"
__________________
I'd be glad to stop wearing anally electrocuted minks if only you'd be so kind as to skin your legs and present them to me as a gift.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2002, 18:27
Prada
Prada is offline
Citaat:
ForestSpirit schreef:
nee vind ik niet kunnen als zo'n kind duidelijk zegt nee ik wil niet naar de kerk mag je niet dwingen vind ik gemeen
lijkt mij ook dat zo'n kind zich nogal gaat afzetten tegen zijn ouders zovan "ik mag nooit wat"
Zoals ik al zei, ouders stellen regels op en kinderen dienen zich daar aan te houden...Dat is niet gemeen, zoiets heet opvoeding...Een logisch proces dat uiteindelijk tot volwassenheid leidt (of lijdt, maar dat is een ander verhaal)...Ouders dragen verantwoordelijkheid, dus bepalen zij de regels...
__________________
Timeo Danaos et dona ferentes...
Met citaat reageren
Oud 15-05-2002, 19:34
Uhmpra
Uhmpra is offline
ouders mogen tot op zekere hoogte bepalen hoe zij hun kind opvoeden, van mij mogen ze dat kind dwingen naar de kerk te gaan, het zal denk ik wel het tegenovergestelde effect hebben...
zelf zou ik het niet doen
__________________
Let maar niet op mij, ik wacht en vul slechts mijn tijd... || bleh
Met citaat reageren
Oud 15-05-2002, 21:35
~*Noa*~
Avatar van ~*Noa*~
~*Noa*~ is offline
Kweenie... ik ben op zich nooit echt gedwongen... naja ik moest gewoon mee en ik ging... Op een gegeven moment toen ik een jaar of 15 was toen hoefde ik niet meer elke keer mee... en nu hoef ik helemaal niet meer mee... (gelukkig)...
Aan de ene kant ben ik er blij mee dat mijn ouders me een soort van geloofsbasis hebben gegeven... Dus in mijn geval was het wel goed... Maar aan de andere kant als je kinderen iets verplicht dan gaan ze zich juist er tegen afzetten... dus naja ik weet eigenlijk niet wat ik later zou doen met mijn eigen kinderen... ik denk wel een geloofsbasis geven... maar dan zonder kerk...
__________________
~*Bless the road*~
Met citaat reageren
Oud 15-05-2002, 22:13
Jeanine18
Jeanine18 is offline
gelukkig hebben mijn ouders mijn NOOIT gedwongen om naar de kerk te gaan, van kleins af aan mocht ik kiezen of ik mee ging of niet. Ik heb er altijd voor gekozen om niet te gaan, maar mocht ik over een tijdje toch besluiten wel te gaan en ik mag kinderen op deze wereld zetten dan zal ik mijn kinderen ook altijd laten kiezen of ze het willen, maar ik zou ze NOOIT EN TE NIMMER dwingen om heen te gaan
Met citaat reageren
Oud 16-05-2002, 06:42
Verwijderd
Het mag wel of het goed is is weer een ander verhaal. Zoals Prada zegt het kan inderdaad een deel van je opvoeding zijn, net zoals je van je ouders 'voor het donker thuis moet zijn', dat mogen ze je toch ook dwingen? Tuurlijk zit er bij een bepaalde leeftijd een grens, iemand van een jaar of 16 moet je niet meer dwingen tot dat soort dingen. Als ouders zwaar gelovig zijn zien ze dat toch heel anders, tja, daar denken ze echt wel over na.

Ik ben gelukkig nooit tot zo iets verplicht, toen ik klein was gingen we met kerst wel eens met z'n allen naar de kerk (ja, wij zijn van die erge mensen ). De laatste jaren mochten we zelf kiezen of we mee gingen, ik ga dan meestal wel mee, maar das dan eigen keus.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2002, 18:43
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
is beetje off-topic. Maar ik moet het weten.

Kunnen mijn ouders me dwingen om bepaalde 'medicijnen' te nemen?
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2002, 18:48
Black Reina
Avatar van Black Reina
Black Reina is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
is beetje off-topic. Maar ik moet het weten.

Kunnen mijn ouders me dwingen om bepaalde 'medicijnen' te nemen?
dat vin k niet kunne, je moet t zelf weten, tis jouw leven, daar hebben zij niks over te beslissen, je bent 17, geen klein kind van 4
Met citaat reageren
Oud 16-05-2002, 18:51
Black Reina
Avatar van Black Reina
Black Reina is offline
Citaat:
martijn1985 schreef:
Moeilijk. Ik vind dat vanaf een bepaalde leeftijd je de kinderen zelf de keus moet geven. Als je kunt dus dan duidelijk aangeeft van: "ik wil niet meer naar de kerk omdat ik niet geloof dat God bestaat" of iets in die trant, dan vind ik niet dat je ze kunt verplichten mee te gaan.
mee eens jah
Met citaat reageren
Oud 17-05-2002, 00:53
Uhmpra
Uhmpra is offline
hangt idd van je leeftijd af, vind ik
__________________
Let maar niet op mij, ik wacht en vul slechts mijn tijd... || bleh
Met citaat reageren
Oud 17-05-2002, 10:16
Naz
Naz is offline
moeilijke stelling zeg, aan de ene kant idd, het hoort bij de opvoeding maar aan de andere kant dan dwing je iemand tot een geloof, ik denk eigenlijk wel dat hier de grens ligt, maakt niet echt uit voor welke leeftijd, als je je er bewust van bent dat je er niet in wil geloven dan mag je niet gedwongen worden
__________________
So I cry, I pray and I beg
Met citaat reageren
Oud 17-05-2002, 10:34
Verwijderd
Het mag wel,
maar als ze het doen zijn ze niet lief.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2002, 10:36
Verwijderd
Ze hebben het recht ertoe, de wet zal het niet verbieden, maar ik vind persoonlijk dat je niemand een religie moet opdwingen. Ik zou het niet nemen als mijn ouders zo waren geweest, maar zo zijn ze dus niet
Met citaat reageren
Oud 17-05-2002, 15:52
BitterTear
BitterTear is offline
Citaat:
ForestSpirit schreef:
nee vind ik niet kunnen als zo'n kind duidelijk zegt nee ik wil niet naar de kerk mag je niet dwingen vind ik gemeen
lijkt mij ook dat zo'n kind zich nogal gaat afzetten tegen zijn ouders zovan "ik mag nooit wat"
dat denk ik idd ook wel ja... maar als je kind een beetje ''verstandig'' wordt zal het ook begrijpen dat het niet om te pesten is. Als het kind klein is zal het kind dat wel denken en idd vaak boos worden, denk ik.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-05-2002, 16:17
Bean
Avatar van Bean
Bean is offline
Ik vind dat je je kind tot zn 12de kan verplichten, daarna moet ie zelf beslissen...
__________________
Ik ben niet gek, Ik ben een PADDESTOEL!!!!!!! een WEGWIJSBORD!!!!!!!! een HARDLOPERRRRRRRRR!!!!!!!!! zie http://members.chello.nl/i.ruiter2
Met citaat reageren
Oud 17-05-2002, 18:38
Faery
Faery is offline
Prada... zeg je nou dat er een stukje opvoeding bij komt kijken wanneer je kind daar in de kerkbanken hangt?

Kom nou, ik kan me niet herinneren dat me in de kerk normen en waarden werden aangeleerd. Misschien omdat ik niet echt streng gelovig was (en mijn ouders ook niet zijn), maargoed. Het enige wat er bij de kerkdiensten waar ik bij ben geweest was liedjes zingen, stukken uit de bijbel oplezen en na een half uurtje een gortdroog stuk koek in je mond steken. Allemaal leuk en aardig, maar daar zit geen voorbereiding bij op't volwassen leven, dunkt me. Ik heb de kerk nooit als iets nuttigs gezien en ben er ook maar van afgestapt en geloof nergens meer in.

... of ik heb je hele post verkeerd begrepen en doelde je niet zozeer op de kerk

Ik vind dat je je kind trouwens best kan verplichten naar de kerk te gaan.. maar na verloop van tijd gaat je kind ook nadenken over het geloof ipv alles klakkeloos aan te nemen, lijkt me toch, en wanneer 'ie dan besluit 't niet echt een succes te vinden.. mja, dan vind ik dat dat als ouder geaccepteerd moet worden. - ga niet hypocriet zitten doen en sleep je kind persé met kerst en pasen mee naar de kerk 'omdat het hoort' ofzo.
__________________
Genocidealisme.

Laatst gewijzigd op 17-05-2002 om 18:42.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2002, 19:22
de abt van sion
de abt van sion is offline
Dwingen? Wat is dwingen? Als het werkelijk "onder druk zetten" betekent, mag het niet.
Een kind zou maar een paar jaar enige zachte druk mogen ervaren van zijn ouders. Vóór zijn 7e/8e levensjaar lijkt het me zinloos dat een kind de kerk bezoekt (de theologische materie is te moeilijk), en ná zijn 16e kan het op eigen kracht beslissen.
In die acht jaren moet de kerk haar ideeën zó weten te brengen dat jonge mensen interesse houden. Blijven ze na hun 16e weg, dan is de kerk in haar missie mislukt.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2002, 19:44
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
is beetje off-topic. Maar ik moet het weten.

Kunnen mijn ouders me dwingen om bepaalde 'medicijnen' te nemen?
Als je jezelf flink verwaarloost wel ja. Een gezonde geest in een gezond lichaam* (zei Edgar Davids na beschuldiging van dopinggebruik...) En als je anorexia hebt dan kunnen ze maar beter voedsel in je stouwen, al wil je niet.


REIE

* Steven Hawking en gelijksoortigen uitgezonderd , zij kunnen er niks aan doen.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2002, 20:10
BitterTear
BitterTear is offline
Citaat:
Faery schreef:
Prada... zeg je nou dat er een stukje opvoeding bij komt kijken wanneer je kind daar in de kerkbanken hangt?

Kom nou, ik kan me niet herinneren dat me in de kerk normen en waarden werden aangeleerd. Misschien omdat ik niet echt streng gelovig was (en mijn ouders ook niet zijn), maargoed. Het enige wat er bij de kerkdiensten waar ik bij ben geweest was liedjes zingen, stukken uit de bijbel oplezen en na een half uurtje een gortdroog stuk koek in je mond steken. Allemaal leuk en aardig, maar daar zit geen voorbereiding bij op't volwassen leven, dunkt me. Ik heb de kerk nooit als iets nuttigs gezien en ben er ook maar van afgestapt en geloof nergens meer in.

... of ik heb je hele post verkeerd begrepen en doelde je niet zozeer op de kerk

Ik vind dat je je kind trouwens best kan verplichten naar de kerk te gaan.. maar na verloop van tijd gaat je kind ook nadenken over het geloof ipv alles klakkeloos aan te nemen, lijkt me toch, en wanneer 'ie dan besluit 't niet echt een succes te vinden.. mja, dan vind ik dat dat als ouder geaccepteerd moet worden. - ga niet hypocriet zitten doen en sleep je kind persé met kerst en pasen mee naar de kerk 'omdat het hoort' ofzo.

natuurlijk worden er inde kerk normen en waarden aangeleerd, en als een kerkdienst alleen maar bestond uit die dingen die jij net opnoemde, dan zou er al lang niemand meer komen. het klinkt een beetje beledigend zolas jij het zegt. De mensen die dus wel anar de kerk gaan zijn niet zo 8erlijk zoals jij het doet voorkomen.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2002, 20:19
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
niet daarom... ik heb vaak nogal problemen met ze EN mijn broertje heeft een hersenchemische storing waardoor hij geen controle heeft over zichzelf.

Daarom zou ik dat dan natuurlijk ook hebben en moet ik daar ook medicijnen voor hebben. Maar als ik geen controle over mezelf had zat ik in jeugddetentie en zij in houten kist op 2 meter diepte... - vertrouwenspersoon op school zei ook da'k teveel controle heb.

Maar kunnen ze me dwingen die medicijnen te nemen?
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2002, 20:30
BitterTear
BitterTear is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
niet daarom... ik heb vaak nogal problemen met ze EN mijn broertje heeft een hersenchemische storing waardoor hij geen controle heeft over zichzelf.

Daarom zou ik dat dan natuurlijk ook hebben en moet ik daar ook medicijnen voor hebben. Maar als ik geen controle over mezelf had zat ik in jeugddetentie en zij in houten kist op 2 meter diepte... - vertrouwenspersoon op school zei ook da'k teveel controle heb.

Maar kunnen ze me dwingen die medicijnen te nemen?
Als je een gevaar voor jezelf wordt, dan kunnen ze je wel dwingen vind ik... Anders worden de problemen nog veel groter
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-05-2002, 21:07
Faery
Faery is offline
Citaat:
BitterTear schreef:



natuurlijk worden er inde kerk normen en waarden aangeleerd, en als een kerkdienst alleen maar bestond uit die dingen die jij net opnoemde, dan zou er al lang niemand meer komen. het klinkt een beetje beledigend zolas jij het zegt. De mensen die dus wel anar de kerk gaan zijn niet zo 8erlijk zoals jij het doet voorkomen.
Woah, rustig :]

Ik heb 't gewoon niet zo op de kerk - geen boeiende ervaringen mee en dat elke keer als je serieus iets vroeg 't werd afgescheept met 'jah, maar je moet het niet letterlijk opvatten'. Mja, dan donderen ze maar een eind op met hun gezwets
Ik wilde helemaal niet generaliserend of negatief overkomen ofzo, maar vertel jij maar eens welke bijzondere normen en waarden dur naar voren komen in nen kerk ( - okeej, ik ga dur maar ff van uit dat je Christelijk bent, want anders heb ik er al helemaal nix aan :])
__________________
Genocidealisme.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2002, 21:13
BitterTear
BitterTear is offline
Naastenliefde is het belangrijkste, en dat vind k heel mooi in een maatschappij waar maar even opzij gekeken wordt wanneer iemand op straat dood geslagen word. En, je moet t idd niet letterlijk nemen want dan is het onzin, probeer ns t''tussen de regels door te lezen''.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2002, 21:22
Faery
Faery is offline
Citaat:
BitterTear schreef:
Naastenliefde is het belangrijkste, en dat vind k heel mooi in een maatschappij waar maar even opzij gekeken wordt wanneer iemand op straat dood geslagen word. En, je moet t idd niet letterlijk nemen want dan is het onzin, probeer ns t''tussen de regels door te lezen''.
Ik heb een hekel aan 'tussen de regels doorlezen'.
Zet het erneer zoals het is, anders gaan mensen 't verkeerd intepreteren en dat zorgt voor onprettige toestanden :]

Naastenliefde is voor mij vanzelfsprekend (het ís gewoon logisch dat je anderen helpt imho..) .. mja.. en tiz me bijgebracht door me ouders.

[edit] Uhw ja,.. ik doe een poging je te prikkelen tot meer normen en waarden van de kerk uit hier neer te poten.. wil 't nu weten ook [/edit]
__________________
Genocidealisme.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2002, 13:28
Verwijderd
Het is een vrij land, dus ik vind niet dat je ze mag dwingen. Wat mijn ouders hebben gedaan vond ik een goede optie: ze gaan zelf nooit, dus hebben ze mij en m'n broer 1 keer meegenomen naar een dienst, of mis, of hoe dat ook heet in de katholieke kerk, om te laten zien hoe het is. Daarna heb ik nooit meer een voet in de kerk gezet voor een gewone dienst of mis (alleen bruiloften etc. maar dat telt niet), omdat ik niet wilde.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2002, 14:18
Prada
Prada is offline
Citaat:
Faery schreef:
Prada... zeg je nou dat er een stukje opvoeding bij komt kijken wanneer je kind daar in de kerkbanken hangt?
Ja...

Citaat:

Kom nou, ik kan me niet herinneren dat me in de kerk normen en waarden werden aangeleerd.
Dan had je misschien beter moeten opletten...Ik kan het je zelfs nog sterker vertellen; de gehele Nederlandse cultuur (voor zover we daar over mogen spreken) is gebaseerd op calvinistische normen en waarden...Als ergens normen en waarden een cruciale rol spelen, dan is dat binnen religie (of je het met deze eens bent is een andere discussie, laten we daar dus niet over beginnen )...

Citaat:

Misschien omdat ik niet echt streng gelovig was (en mijn ouders ook niet zijn), maargoed. Het enige wat er bij de kerkdiensten waar ik bij ben geweest was liedjes zingen, stukken uit de bijbel oplezen en na een half uurtje een gortdroog stuk koek in je mond steken. Allemaal leuk en aardig, maar daar zit geen voorbereiding bij op't volwassen leven, dunkt me. Ik heb de kerk nooit als iets nuttigs gezien en ben er ook maar van afgestapt en geloof nergens meer in.
Misschien had je eens moeten luisteren wat je precies zong of wat er werd voorgelezen...Normen en waarden zijn de fundamenten van de bijbel; ik verwijs je graag naar de tien geboden...Ik ben zelf geen gelovig danwel religieus persoon, maar het meerendeel van de tien geboden bestaan uit zeer nobele normen en waarden...

Citaat:

... of ik heb je hele post verkeerd begrepen en doelde je niet zozeer op de kerk
Je hebt me wel verkeerd begrepen, maar ik doelde zeker wel op de kerk...
__________________
Timeo Danaos et dona ferentes...
Met citaat reageren
Oud 18-05-2002, 17:08
Faery
Faery is offline
Citaat:
Prada schreef:


Ja...

ok :]

Dan had je misschien beter moeten opletten...Ik kan het je zelfs nog sterker vertellen; de gehele Nederlandse cultuur (voor zover we daar over mogen spreken) is gebaseerd op calvinistische normen en waarden...Als ergens normen en waarden een cruciale rol spelen, dan is dat binnen religie (of je het met deze eens bent is een andere discussie, laten we daar dus niet over beginnen )...

Dat wil dus niet zeggen dat een kerk noodzakelijk is. Ik mag dan nu - naar alle waarschijnlijkheid - met calvinistische normen en waarden rondhuppelen, maar die zijn me enkel bijgebracht door m'n ouders, niet door de kerk.

Misschien had je eens moeten luisteren wat je precies zong of wat er werd voorgelezen...Normen en waarden zijn de fundamenten van de bijbel; ik verwijs je graag naar de tien geboden...Ik ben zelf geen gelovig danwel religieus persoon, maar het meerendeel van de tien geboden bestaan uit zeer nobele normen en waarden...

daar luisterde ik nou juist wel naar... kon er alleen niet veel uit opmaken.. mja, of ik weigerde gewoon hardnekkig de figuurlijke betekenis () eruit te halen :/


Je hebt me wel verkeerd begrepen, maar ik doelde zeker wel op de kerk...

.. Ohw.. ok

__________________
Genocidealisme.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2002, 17:14
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Prada schreef:
Dan had je misschien beter moeten opletten...Ik kan het je zelfs nog sterker vertellen; de gehele Nederlandse cultuur (voor zover we daar over mogen spreken) is gebaseerd op calvinistische normen en waarden...Als ergens normen en waarden een cruciale rol spelen, dan is dat binnen religie (of je het met deze eens bent is een andere discussie, laten we daar dus niet over beginnen )...
Volgens mij loop jij een eeuwtje achter. Nederland behoort momenteel tot de meest atheďstische landen van de wereld, en onze wetgeving en vergelijkbare systemen lijken niet eens meer op de systemen van de christen-sociale politiek zoals in het begin van de 20e eeuw.
Het enige restant daarvan is ons koningshuis en onze extreem lage waardering voor militaire banen, maar daar houdt het dan ook wel mee op.

Citaat:
Misschien had je eens moeten luisteren wat je precies zong of wat er werd voorgelezen...Normen en waarden zijn de fundamenten van de bijbel; ik verwijs je graag naar de tien geboden...Ik ben zelf geen gelovig danwel religieus persoon, maar het meerendeel van de tien geboden bestaan uit zeer nobele normen en waarden...
Ten eerste staan er in de bijbel wel meer regels en wetten dan alleen de tien geboden, en er staat ook nergens dat alleen de tien geboden geldig zijn. Ten tweede zijn "normen en waarden" helemaal niet de basis van de bijbel; bijbelse "normen en waarden" zijn dat. Het is kortzichtig en dom om te stellen dat er maar één set normen en waarden zou bestaan.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 19-05-2002, 20:47
tinuviel
tinuviel is offline
neeej natuuuurlijk kan je een kind niet dwingen naar de kerk te gaan, je kan iemand toch niet dwingen te geloven
__________________
In my mind, in the castle where I am the king, I'll build up my arms untill I cross my borders to conquer the world, on my one way crusade...
Met citaat reageren
Oud 19-05-2002, 23:40
Uhmpra
Uhmpra is offline
Citaat:
tinuviel schreef:
neeej natuuuurlijk kan je een kind niet dwingen naar de kerk te gaan, je kan iemand toch niet dwingen te geloven
dwingen om te geloven niet idd, maar iemand dwingen om daadwerkelijk naar de kerk te gaan wel...
__________________
Let maar niet op mij, ik wacht en vul slechts mijn tijd... || bleh
Met citaat reageren
Oud 22-05-2002, 14:49
seann
seann is offline
Het ziet er natuurlijk echt geweldig uit voor de omgeving: zondag half 10, hele gezin stapt op de fiets of gaat 'gezellig' met elkaar wandelend in nette kleren naar de kerk. Zit naast elkaar in zo'n niet goed zittenden bank. Kerk is afgelopen 'gezellig' thee drinken.

Nou echt fantastisch. Ouders verpllichten hun kinderen om naar de kerk te gaan vooral vanwege de omgeving.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 13:17
cltcl
cltcl is offline
je mag een kind nergens tot dwingen.
__________________
hmpf
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-05-2002, 14:03
emmy1985
emmy1985 is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Dwingen? Wat is dwingen? Als het werkelijk "onder druk zetten" betekent, mag het niet.
Een kind zou maar een paar jaar enige zachte druk mogen ervaren van zijn ouders. Vóór zijn 7e/8e levensjaar lijkt het me zinloos dat een kind de kerk bezoekt (de theologische materie is te moeilijk), en ná zijn 16e kan het op eigen kracht beslissen.
In die acht jaren moet de kerk haar ideeën zó weten te brengen dat jonge mensen interesse houden. Blijven ze na hun 16e weg, dan is de kerk in haar missie mislukt.
het lijkt me helemaal niet zinloos dat een kind voor zn 7e 8e de kerk bezoekt, je hebt ook kerken, waar de kinderen echt niet de hele dienst mee hoeven te maken, en waar ze even appart zijn, even een verhaal van een 'juf'aanhoren, en gaan zingen en knutselen. ( en dit zijn volgensmij verreweg de meeste kerken) Het is echt niet zinloos!!
__________________
~voor de duidelijkheid, ik doe HAVO-examen~``~
Met citaat reageren
Oud 28-05-2002, 21:05
Eva*
Avatar van Eva*
Eva* is offline
Af en toe je kind meenemen naar de kerk is wel goed, omdat ze er de sfeer kunnen proeven en zelf kunnen beslissen of ze het daar prettig vinden en er vaker heen willen gaan.
Ik werd vroeger bijna elke zondag meegenomen naar de kerk en zag er altijd tegenop. Ik begreep weinig van wat de dominee zei en de liedjes waren saai. Ik heb ook wekelijks duidelijk gemaakt dat ik er niet heen wilde en er toch niks anders deed dan aan andere dingen denken. Op mijn 15e luisterden mijn ouders eindelijk serieus naar me en sindsdien heb ik geen stap meer in de kerk gezet.
Ik kan begrijpen dat gelovige ouders willen dat hun kinderen ook gaan geloven, maar je kunt een kind er niet toe dwingen. Misschien werkt het juist averechts omdat kinderen op vroege leeftijd al de indruk krijgen dat het geloof iets is met regels waar je je persé aan moet houden omdat je anders geen goed christen bent; Dit kan kinderen een drukkend gevoel geven.
Op latere leeftijd kan men altijd nog zelf bepalen of ze in (een) God geloven en of ze zich zullen aansluiten bij een kerk.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2002, 14:28
waterplant16
waterplant16 is offline
ik vind dat je een kind vanaf ze 10e of 11e moet laten beslissen
of hij/zij wel mee wil.

ik zelf gaat nooit naar de kerk ik ben het ook niet van plan.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2002, 14:59
lady_x
Avatar van lady_x
lady_x is offline
Ik denk dat een kind dat opgroeit in een christelijke familie, zelf ook gelovig is/wordt. Dus het kind van jongsafaan meenemen naar de kerk maakt het kind ook gelovig. Ik ben atheist ook omdat mijn hele familie atheist is, dat heeft duidelijk een invloed.
Maar moest ikzelf gelovig zijn en mijn kind beslist later toch niet mee te gaan, dan is dat zijn keuze. Vanaf 12 jaar hebben jongeren al een eigen wil en een kind daartoe verplichten op latere leeftijd kŕn niet vind ik.
__________________
www.devizu.com
Met citaat reageren
Oud 31-05-2002, 18:07
blacky
Avatar van blacky
blacky is offline
Tuurlijk als ze klein zijn mag je ze meenemen, maar ik vind dat dat als je kind duidelijk aangeeft er geen behoefte aan te hebben om mee naar de kerk te gaan je je kind moeilijk kan dwingen mee te gaan. Ieder zijn eigen mening over de kerk en als jouw kind die opvattingen niet met jou deelt door de kerk goed te vinden, moet ie ook vooral niet mee gaan.
__________________
Geen knoop aan vast te touwen.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 14:43
~*~WiCkEd~*~
Avatar van ~*~WiCkEd~*~
~*~WiCkEd~*~ is offline
Ik vind dat een kind er zelf een mening over mag hebben,maar ik vind wel dat ze bij een mis van een overledene die ze kende even voor naar de kerk moeten gaan
__________________
~*~WiCkEd DuDe~*~
Met citaat reageren
Oud 11-06-2002, 20:11
Knutselsmurfie
Avatar van Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Citaat:
Prada schreef:


Zoals ik al zei, ouders stellen regels op en kinderen dienen zich daar aan te houden...Dat is niet gemeen, zoiets heet opvoeding...Een logisch proces dat uiteindelijk tot volwassenheid leidt (of lijdt, maar dat is een ander verhaal)...Ouders dragen verantwoordelijkheid, dus bepalen zij de regels...
Helemaal mee eens... toen ik klein was, wilde ik ook nooit naar de kerk. Als kind heb je daar gewoon geen zin in, begrijp je het allemaal veel minder en je vindt het daar saai. Ik speelde liever buiten ofzo Maar nu ik wat ouder ben, begrijp ik het en mijn ouders laten mij nu heel vrij in die keus om wel of niet naar de kerk te gaan. Ik heb ervoor gekozen niet naar de kerk te gaan (behalve bij bijvoorbeeld een begrafenis ofzo natuurlijk..), omdat ik gewoon niet in God geloof... het lijkt me heel fijn als je er in gelooft, een soort van houvast te hebben, maar ik heb dat gevoel gewoon niet en mijn ouders accepteren dat ook.
Maargoed, ik dwaal af. Ik vind dus dat ouders hun kinderen best mogen dwingen naar de kerk te gaan, er zal geen kind vrijwillig gaan vrees ik en ehm tsja als je ouder bent, moet je zelf kunnen weten wat je daarmee doet: naar de kerk blijven gaan of niet.
__________________
I don't ask for much, but enough room to spread my wings | You can fool some people sometimes, but you can't fool all the people all the time
Met citaat reageren
Oud 12-06-2002, 10:57
JediJoel
Avatar van JediJoel
JediJoel is offline
Bij mijn doop hebben mijn ouders beloofd dat ze mij met het Woord zouden opvoeden. Je bent nog minderjarig, dus hebben je ouders de volmacht over je.
Maar, ik vind wel dat je als je echt niet wil, moet kunnen onderhandelen over 1x per 2 weken gaan.
__________________
Mithhuanion; Poet and Writer
Met citaat reageren
Oud 12-06-2002, 14:04
makita
makita is offline
wij moesten vroeger 1 keer in de maand verplicht met mijn vader mee naar de kerk. Met als gevolg dat we eerst overgehaald moesten worden met beloningen zoals langer opblijven en een ijsje enzo. En uiteindelijk zaten we dan achterin de kerk een suske en wiske te lezen. en dat gepreek vond ik maar irritant want dan kon ik het verhaal niet goed volgen. Opzich is het wel goed om kinderen te laten zien wat er in een kerk gebeurd enzo maar echt dwingen daar schiet je nix mee op.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2002, 22:10
Uhmpra
Uhmpra is offline
ik vraag me af of je kan opvoeden zonder dwang of macht op te leggen...
iemand?
__________________
Let maar niet op mij, ik wacht en vul slechts mijn tijd... || bleh
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 00:48
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Uhmpra schreef:
ik vraag me af of je kan opvoeden zonder dwang of macht op te leggen...
iemand?
Er is een verschil tussen machtsgebruik en machtsmisbruik.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 11:51
Dissolute
Dissolute is offline
Citaat:
Faery schreef:

Woah, rustig :]

Ik heb 't gewoon niet zo op de kerk - geen boeiende ervaringen mee en dat elke keer als je serieus iets vroeg 't werd afgescheept met 'jah, maar je moet het niet letterlijk opvatten'. [/edit]
Citaat:
Faery schreef:


Ik heb een hekel aan 'tussen de regels doorlezen'.
Zet het erneer zoals het is, anders gaan mensen 't verkeerd intepreteren en dat zorgt voor onprettige toestanden :]

Naastenliefde is voor mij vanzelfsprekend (het ís gewoon logisch dat je anderen helpt imho..) .. mja.. en tiz me bijgebracht door me ouders.

[edit] Uhw ja,.. ik doe een poging je te prikkelen tot meer normen en waarden van de kerk uit hier neer te poten.. wil 't nu weten ook [/edit]


Helemaal mee eens
Een gelovige (maakt niet uit welk geloof) kan de 'heilige' verhalen zo verdraaien dat het toch weer klopt. Ze hebben nooit ongelijk (ahum). Altijd is de reden weer dat je tussen de regels door moet lezen.
__________________
Dat je een minderwaardigheidscomplex hebt, wil nog niet zeggen dat je NIET dom en lelijk bent.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 15:19
Verwijderd
ik vind dat je kinderen aan het begin wel mag dwingen mee te gaan naar de kerk want geef nou toe wie had er als kind nou zin om naar de kerk te gaan??? ik niet. maar later als het kind wel zelf weet of hij/zij meewil of niet en of hij of zij gelooft in God vind ik dat je het los moet laten om je kind te dwingen.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2002, 06:13
ZHAzha
Avatar van ZHAzha
ZHAzha is offline
Citaat:
BitterTear schreef:
Vinden jullie dat als je als ouder gelovig bent, en iedere week naar de kerk gaat je kind kan dwingen om mee te gaan? Ook als het kind duidelijk zegt dat het niet wil? Graag jullie mening

nee tuurlijk niet,
Je neemt het van kleins af aan meej.. en zodra dat kind wat ouder is vind ik dat hij/zei zelf mag beslissen.
__________________
hm
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie geloof, hoop, liefde
Gerlinda
126 12-05-2009 06:32
Levensbeschouwing & Filosofie Stelling: God en Religie zijn zaken die niet thuishoren op een school.
Tinkk
101 06-04-2006 12:37
De Kantine Zwartboek van de wereld
niceman1984
29 29-03-2004 19:08
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Baden-Wurttemberg verbiedt leraren hoofddoek te dragen
ThaFox
196 18-11-2003 14:02
Levensbeschouwing & Filosofie Nieuw 'politiek' systeem,wereldorde, levensbeschouwing. Cooperatieve Anarchie.
Isa
28 13-06-2003 20:47


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:12.