Oud 05-02-2017, 00:35
Verwijderd
Hallo!

Sinds een tijd weet ik dat ik hoogbegaafd ben. Fijn om te weten, maar het is af en toe geen pretje. Vooral mijn omgeving heeft het hier nogal moeilijk mee. Ik zit op het gymnasium , tussen veel gedreven mensen met hoge doelen. Velen halen ook hoge cijfers, maar dat terzijde.

Als ik begin over hoe de andere manier van denken mijn dagelijks leven veranderd, krijg ik nogal jaloerse, verveelde, arrogante blikken naar me toe geworpen. Ik begrijp niet helemaal waarom, want ik heb hen vaak uitgelegd dat er naast voordelen ook veel nadelen bij komen kijken.

Mijn vraag is dus: ben ik de enige die deze ervaringen meemaakt? Mensen, die niet hoogbegaafd zijn of geen hoogbegaafde in de vriendenkring heeft, begrijpen mij simpelweg niet. Mijn manier van denken en doen, mijn frustraties en angsten. Ben ik de enige die dit doorstaat of heeft doorstaan?

Ik kijk ernaar uit om jullie antwoorden te lezen!

Mvg

P.s. Ik zou graag willen weten wat je denkt over een hoogbegaafd persoon. Misschien merk je ze snel op, of vind je ze erg arrogant. Laat het weten! Ik ben erg benieuwd!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-02-2017, 09:21
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Een vriendin van mij van de middelbare school is ook hoogbegaafd. Toen merkte ik daar niet zo veel van, ze was vooral erg slim, maar besprak dit zelden.

Ik denk dat het belangrijk is om aan te leren voelen bij wie je er echt over kunt praten, en bij wie niet. Sommige goede vrienden zullen het misschien niet helemaal begrijpen, maar respecteren je wel en willen gerust luisteren en meeleven. Voor andere mensen zal dat niet gelden, zij zien je misschien meer als opschepper omdat je alweer vertelt over het hoogbegaafd zijn. Je hoeft niet alles met iedereen te kunnen bespreken. Als je het met iemand kunt bespreken is het in principe goed. Sommige dingen kun je nu eenmaal niet met iedereen delen. Of dat nu gaat om hoogbegaafdheid of mentale issues waar je mee zit - er zijn altijd mensen die dat niet kunnen of niet willen begrijpen, omdat zij zelf anders in elkaar zitten.

En soms is het ook niet erg om je wat meer aan te passen aan de groep om te voorkomen dat je buiten de groep valt.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 05-02-2017, 13:30
Skyle
Skyle is offline
Ik zat in de klas bij 3 hoogbegaafde kinderen, met een van hen ging ik regelmatig om. Ze haalden allemaal vrij makkelijk hoge cijfers, ik zal eerlijk toegeven dat ik daar soms een beetje jaloers op was, maar dat is natuurlijk een beetje stom van me. Ik gedroeg me nooit anders bij hen dan bij anderen en zou dat ook nooit doen. Ik vind het alleen vreselijk irritant als een hoogbegaafd persoon er over gaat opscheppen, maar dat heb ik bijna nooit meegemaakt.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2017, 18:40
Obelise
Obelise is offline
Mensen zulle. Alles doen om je dromen kapot te make. Als je ze uitspreekt

Dus als je slim bent, spreek je nooit over jezelf.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2017, 01:20
AlexDeLeeuw
AlexDeLeeuw is offline
Citaat:
Mensen zulle. Alles doen om je dromen kapot te make. Als je ze uitspreekt

Dus als je slim bent, spreek je nooit over jezelf.
Dat is een beetje kort door de bocht, niet?
TS weet gewoon ff niet waar hij/zij aan toe is, dat is hartstikke normaal.

On-topic: ik sta als bovengemiddeld* te boek, net als veel van mijn vrienden en familie, zitten ook een aantal hoogbegaafden tussen. Wat ik van mezelf merk en wat ik weet dat anderen merken, is dat je niet voor je beurt moet praten en niet raar op moet kijken als mensen iets niet begrijpen, of dat je dan een keer dingen oversimplified moet uitleggen. Stel je tolerant op, dan lijk je ook niet arrogant.

*Heb wel een disharmonisch IQ-profiel, sommige onderdelen scoorde ik hoog en op sommige laag. Kan bij wijze van voorbeeld geweldig dingen uitdenken, maar ze dan in woorden omzetten, dat niet.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2017, 06:14
Dekaloog
Avatar van Dekaloog
Dekaloog is offline
Citaat:
Mensen zulle. Alles doen om je dromen kapot te make. Als je ze uitspreekt

Dus als je slim bent, spreek je nooit over jezelf.
Sómmige mensen.

Hoe sneller je dat leert, hoe sneller je je maladaptive coping mechanisms onder ogen komt, hoe eerder je gelukkig wordt.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2017, 17:20
gwnrandommm
gwnrandommm is offline
Ik ben ook hoogbegaafd en zit in de 6e van t gymnasium op dit moment! Maar wat jij beschrijft herken ik me niet echt in.... Op de basiscchool weet ik nog wel dat iedereen me raar aankeek, mn humor niet snapte en gewoonweg nooit begreep wat ik vertelde. Maar sinds ik op de middelbare school zit zit ik bij andere slimme mensen in de klas en voel ik me gewoon helemaal thuis eigenlijk!! Maarja ik kan je dus helaas geen antwoord geven.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2017, 15:29
Flappa
Avatar van Flappa
Flappa is offline
Ik zit op tweetalig gymnasium in de tweede. Ik ben ook hoogbegaafd. Ik snap wat je bedoelt, vorig jaar was bijna de hele klas me aan het pesten door mijn cijfers. Ze waren gewoon jaloers, wat ik snap, want ik deed bijna niks voor school en haalde achten en negens, terwijl anderen daar twee dagen voor leren. Nu valt dat wel mee (ook doordat ik minder hoge cijfers haal want school is moeilijker maar ik doe er eigenlijk minder voor), maar kennen mijn vrienden vaak woorden niet die ik gebruik, of ze snappen mijn humor niet. Wees gewoon jezelf en als mensen daar moeilijk over doen zijn het geen goede vrienden. Trek met de mensen op die er geen probleem van maken. Je kan ook een beetje op je woordkeuze en zo letten als je met 'niet-hoogbegaafde' mensen bent.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Hoogbegaafdheid
Swlabr
188 12-07-2007 19:47
De Kantine Herkennen hoogbegaafdheid
Driesiooo
6 20-05-2007 22:59
Algemene schoolzaken hoogbegaafd en school.
Belladonna
61 12-01-2003 22:39
Algemene schoolzaken hoogbegaafdheid lastig op school?
Gevederde
24 23-10-2002 11:56
Psychologie Hoogbegaafdheid: een mogelijke oorzaak van depressie??
Genesis
21 18-04-2002 00:16
Algemene schoolzaken ook hoogbegaafd
Gevederde
1 28-01-2002 21:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:25.