Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2006
 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-05-2006, 22:03
Verwijderd
Het is misschien wat vroeg, maar stel je zakt op 2 of 3 vakken. Ik zou echt geen zin hebben om dan nog een jaar naar de middelbare school te gaan. Dus dan heb je het ROC/volwassenonderwijs.
Hoe zit het nou precies, ik hoor namelijk van iedereen verschillende dingen. De een zegt dat het ontzettend duur is, terwijl een ander ongeveer evenveel geld als een gewoon schooljaar beweerd.
Doe je daarna staatsexamen? Heb je aanwezigheidsplicht?

Ik zit niet echt indeze situatie, maar ben gewoon benieuwd naar de mogelijkheden en ervaringen.
Advertentie
Oud 23-05-2006, 22:22
indigo
Avatar van indigo
indigo is offline
Ik heb vorig jaar één vak op 't ROC gedaan, niet omdat ik gezakt was, maar omdat ik een jaar ging werken en ook nog iets aan school wilde doen en geschiedenis leuk vond. Je hebt ongeveer 2-3 uur per week les (vaak valt dat 's avonds, maar ik had het 1 ochtend). Het was net zo verplicht als in de 6e geloof ik, geen idee eigenlijk, ik ben altijd braaf gekomen . Ik heb geen idee hoeveel een normaal schooljaar kost, maar mijn ene vak kostte geloof ik rond de 100 euro exclusief boeken. Je doet gewoon mee met het normale examen.
Wat mij trouwens ook meeviel, was het aantal 'oude mensen' (ik dacht: volwassenonderwijs, dus oude mensen) in de klas; de meesten waren idd mensen die gezakt waren op een paar vakken. Als je maar één vak doet krijg je wel een los certificaat, maar dus geen officieel diploma. Als je al je vakken doet uiteraard wel. (En certificaten tellen niet meer mee voor lotingen ofzo . Ik weet niet hoe het zit als je je vakken op verschillende scholen haalt en dus geen diploma hebt, dat zou je IB-groep moeten vragen.)
__________________
you may say i'm a dreamer, but i'm not the only one (john lennon, imagine)
Oud 23-05-2006, 22:25
Verwijderd
Jou verhaal kende ik eigenlijk al Renske


Maar in mijn geval (eigenlijk voor een vriendin van me) zou die bijvoorbeeld zakken op Wiskunde, Engels en Natuurkunde. Ik geloof dat je als je na een jaar volwassenonderwijs al je certificaten hebt gehaald, je die kunt omlaten zetten in een vwo diploma. Mja vandaar dit topic, om is naar ervaringen te vragen van mensen die het al gedaan hebben.
Oud 23-05-2006, 23:13
Carwasher
Carwasher is offline
Ik doe nu ook het ROC...

Ik volg nu 3 vakken. Ik weet niet meer zo goed hoe duur 't was.
Volgens mij moest ik rond de 500 euro betalen. Het maximum was 700 euro ofzo (ik weet ECHT neit meer) en dan kon je een heel vakkenpakket kiezen (profiel + gemeenschapsdeel). Qua kosten kan ik erg naast zitten.

Maar in ieder geval. Bij het VAVO (Volwassenonderwijs) heb je alleen maar jonge mensen hoor. Bij mij bij 't VWO is 'r niemand ouder dan 20 en ik heb ook niemand gezien die leek op een volwassene. Misschien zijn 'r wel een paar ouder dan 20, maar dan spreek je van een HEEEEEEEEEEL klein aantal mensen.
De lessen zijn trouwens gewoon overdag hoor. Het eerste lesuur valt rond 8:45 en 't laatste rond 16:30 uur ofzo.

Ik ben echt blij dat ik 't VAVO had gekozen. Als ik bij m'n oude school bleef moest ik alle vakken overdoen, maar bij 't VAVO hoefde ik alleen de vakken te doen die ik zelf WOU! Dus die ik zelf had uitgekozen.
De klassen zijn trouwens ook best klein. Ik denk dat ik bij VWO gemiddeld met 7-10 mensen in de klas zit. Je krijgt dan best veel aandacht van de leraar en je kan je beter concentreren in de klas.
Dat zorgt er toch wel voor dat je de stof goed voorgeschoteld krijgt.
Ik heb er in ieder geval meer geleerd dan bij m'n vorige school.

Bij ons heb je ook van die 'gemeenschapsuren' ofzo...
Dan heb je bijvoorbeeld NATUURUUR in je rooster en moet je tijdens dat uur werken aan een vak dat je zelf wil. Omdat dat alles gepland wordt in je rooster heb je echt veel studietijd.

Dat betekent dus: als je een beetje meedoet in de lessen en alle lessen volgt, heb je weinig huiswerk en heb je een heel grote kans op slagen.

Ik vind 't goed dat ze 't VAVO hebben bedacht.

Meer weet ik er eigenlijk niet over te vertellen.
Het is dus niet zo heel duur, gewoon normaal. Bij 't LUSAC College heb ik gehoord dat 't in de duizenden euro's kost.
Ik zou 't VAVO kiezen.

Veel begeleiding en relatief goedkoop.
Oud 23-05-2006, 23:35
Carwasher
Carwasher is offline
Citaat:
Carwasher schreef op 24-05-2006 @ 00:13 :
Ik doe nu ook het ROC...

Ik volg nu 3 vakken. Ik weet niet meer zo goed hoe duur 't was.
Volgens mij moest ik rond de 500 euro betalen. Het maximum was 700 euro ofzo (ik weet ECHT neit meer) en dan kon je een heel vakkenpakket kiezen (profiel + gemeenschapsdeel). Qua kosten kan ik erg naast zitten.

Maar in ieder geval. Bij het VAVO (Volwassenonderwijs) heb je alleen maar jonge mensen hoor. Bij mij bij 't VWO is 'r niemand ouder dan 20 en ik heb ook niemand gezien die leek op een volwassene. Misschien zijn 'r wel een paar ouder dan 20, maar dan spreek je van een HEEEEEEEEEEL klein aantal mensen.
De lessen zijn trouwens gewoon overdag hoor. Het eerste lesuur valt rond 8:45 en 't laatste rond 16:30 uur ofzo.

Ik ben echt blij dat ik 't VAVO had gekozen. Als ik bij m'n oude school bleef moest ik alle vakken overdoen, maar bij 't VAVO hoefde ik alleen de vakken te doen die ik zelf WOU! Dus die ik zelf had uitgekozen.
De klassen zijn trouwens ook best klein. Ik denk dat ik bij VWO gemiddeld met 7-10 mensen in de klas zit. Je krijgt dan best veel aandacht van de leraar en je kan je beter concentreren in de klas.
Dat zorgt er toch wel voor dat je de stof goed voorgeschoteld krijgt.
Ik heb er in ieder geval meer geleerd dan bij m'n vorige school.

Bij ons heb je ook van die 'gemeenschapsuren' ofzo...
Dan heb je bijvoorbeeld NATUURUUR in je rooster en moet je tijdens dat uur werken aan een vak dat je zelf wil. Omdat dat alles gepland wordt in je rooster heb je echt veel studietijd.

Dat betekent dus: als je een beetje meedoet in de lessen en alle lessen volgt, heb je weinig huiswerk en heb je een heel grote kans op slagen.

Ik vind 't goed dat ze 't VAVO hebben bedacht.

Meer weet ik er eigenlijk niet over te vertellen.
Het is dus niet zo heel duur, gewoon normaal. Bij 't LUSAC College heb ik gehoord dat 't in de duizenden euro's kost.
Ik zou 't VAVO kiezen.

Veel begeleiding en relatief goedkoop.
OJA:
Je krijgt trouwens certificaten als je slaagt. Maar je kan het ook omzetten in een diploma. Die keuze is geheel aan jou.
EN JA! Je hebt aanwezigheidsplicht, tenminste als je herkansingen wil overhouden. Je mag volgens mij vier SE's herkansen in de derde periode, maar alleen als je niet meer dan 20% afwezig bent geweest in elke periode. Elke periode dat je meer dan 20% afwezig bent geweest, word je 1 herkansing ontnoemn. Je mag trouwens ook meerdere per vak doen, maar je mag alleen een onvoldoende herkansen.

Hopelijk is dit voldoende.
Oud 24-05-2006, 15:48
Toet0r
Avatar van Toet0r
Toet0r is offline
Verhaal van Carwash klopt, alleen zijn er bij mij nog wel 's avonds lessen, maar dat is alleen bij sommige vakken omdat die leraren er dan nog een andere baan naast hebben. Luzac is idd heel duur, vavo kosten zijn geloof ik wel ongeveer hetzelfde als op een normale middelbare school

Ik volg de hele havo, maar een vriendin van mij deed alleen duits en economie en die is heel blij dat ze de keuze gemaakt heeft om naar het vavo te komen!
Oud 26-05-2006, 20:25
manda?
manda? is offline
Citaat:
Anneka schreef op 23-05-2006 @ 23:03 :
Het is misschien wat vroeg, maar stel je zakt op 2 of 3 vakken. Ik zou echt geen zin hebben om dan nog een jaar naar de middelbare school te gaan. Dus dan heb je het ROC/volwassenonderwijs.
Hoe zit het nou precies, ik hoor namelijk van iedereen verschillende dingen. De een zegt dat het ontzettend duur is, terwijl een ander ongeveer evenveel geld als een gewoon schooljaar beweerd.
Doe je daarna staatsexamen? Heb je aanwezigheidsplicht?

Ik zit niet echt indeze situatie, maar ben gewoon benieuwd naar de mogelijkheden en ervaringen.
Wat een geweldige topic dit wilde ik net weten! Zocht op de site van een roc, maar kon helemaal geen info vinden.. Ik ben een zgn cliffhanger, dus nog even afwachten.. Maar er is dus wel de mogelijkheid om een baan naast je studie te hebben of is dat even afwachten hoe die school het regelt? Ik denk dat ik 1 of 2 vakken op het ROC wil volgen als het zou moeten..
__________________
at the end of the day we're all the same
Oud 26-05-2006, 20:39
Toet0r
Avatar van Toet0r
Toet0r is offline
Citaat:
manda? schreef op 26-05-2006 @ 21:25 :
Wat een geweldige topic dit wilde ik net weten! Zocht op de site van een roc, maar kon helemaal geen info vinden.. Ik ben een zgn cliffhanger, dus nog even afwachten.. Maar er is dus wel de mogelijkheid om een baan naast je studie te hebben of is dat even afwachten hoe die school het regelt? Ik denk dat ik 1 of 2 vakken op het ROC wil volgen als het zou moeten..
dan kan je er prima wat naast hebben! Ik weet niet om welke vakken het gaat, maar ik denk dat je dan zo'n 4 tot 6 uur in de week les hebt, en met geluk ook nog op dezelfde dag
Oud 27-05-2006, 16:11
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
iedere vavo is anders.
ik zelf volg vavo in eindhoven en daar hebben ze bijvoorbeel de nieuwe regel dat je voor ieder vak dat je volgt per week een contactmoment hebt van 30 minuten.
voor de rest moet je het allemaal maar zelf doen en uitzoeken.
dus of je dan op school of thuis huiswerk etc wil maken is jouw keus.
voordeel is dat je op die manier tenminste alleen met mensen in de klas zit die ook daadwerkelijk iets willen leren.
qua kosten verschilt het een beetje per vak maaar dat ligt om en nabij de 70/80 euro wat je betaald aan schoolgeld, dan komen er nog boeken bij en een eigen bijdrage van ik geloof 15 euro.
volgens mij geld wel overal die 80%aanwezigheidsverplichting, dat je anders niet mag herkansen. (inhalen mag altijd)
alleen beslist je leraar of je mag herkansen ofniet. ik mocht 2 toetsen economie herkansen terwijl ik max 6 lessen economie dit jaar heb gehad...het ligt dus aan het humeur van je leraar ofdat je mag herkansen eigenlijk
bij mij is het ook zo dat zeker de mensen die overdag naar school gaan allemaal max 24 zijn, merendeel zelfs max 21, alleen als je 's avonds je vakken wil volgen (wat volgens mij wel gewoon kan) dan zit je meer met de echte volwassenen, maaarja dat moet opzich niks uitmaken omdat je het vavo kiest voor jezelf, net als alle anderen.
Oud 27-05-2006, 16:54
C-TaL
C-TaL is offline
Hoi hoi, ik doe ook vavo op t ROC ( Havo) en wij hebben een heel raar systeem met zogenaamde flexuren. Voor elke 120 uur studiebelasting moet je een lesuur ( 45min) 'flexen' dwz bij een andere les zitten en een beetje doellozen want het systeem werkt helemaal niet. Geloof dat ze t volgend jaar ook anders doen maar de insteek is dat je dan huiswerk gaat maken en je nog vragen kunt stellen. Voor elk uur krijg je een stempel en als je 80% van die stempels hebt en 80% aanwezig bent geweest dan mag je ook tentamens herkansen. In de realiteit blijkt het niet zo heel precies te komen. Ik doe 3 vakken en ik ben heel blij dat ik dit heb gekozen, niet alle leraren zijn even goed maar als je gewoon normaal doet zet iedereen zich voor je in.

Als je nog een paar vakken moet overdoen vind ik het iig echt wel een aanrader.
Oud 28-05-2006, 12:52
ikhouvanschaap
ikhouvanschaap is offline
Ja toch.. ik doe ook Havo via de vavo... en kan zeggen.. die shit is echt dope.... je hebt maar 3 bepaalde weken herkansingen en tentamen.. je kan er naast lekker makkelijk werken.. je hoeft als je 18 jaar bent niet naar de les te komen. De lessen zijn soms wat minder... maar het niveau zit wel degelijk hoger dan onze middelbare school.

Het nadeel is wel, dat je veeeeel moet leren als je toetsen hebt..

maar ja.. de rest van de weken weer vrij.. dusssss doesn't matter
Oud 28-05-2006, 13:11
Toet0r
Avatar van Toet0r
Toet0r is offline
Citaat:
ikhouvanschaap schreef op 28-05-2006 @ 13:52 :
Ja toch.. ik doe ook Havo via de vavo... en kan zeggen.. die shit is echt dope.... je hebt maar 3 bepaalde weken herkansingen en tentamen.. je kan er naast lekker makkelijk werken.. je hoeft als je 18 jaar bent niet naar de les te komen. De lessen zijn soms wat minder... maar het niveau zit wel degelijk hoger dan onze middelbare school.

Het nadeel is wel, dat je veeeeel moet leren als je toetsen hebt..

maar ja.. de rest van de weken weer vrij.. dusssss doesn't matter
ik ben nog geen 18 en heb ook heel wat lessen geskipt zonder er iets van gehoord te hebben. Daarnaast heb voor mijn toetsen niet meer hoeven leren dan op mn vorige middelbare school, maar de vavo's verschillen best veel van elkaar
Advertentie
 


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Met Biologie starten in 6vwo mogelijk?
victor1001
15 03-08-2008 12:11
Huiswerkvragen: Exacte vakken roc
saraatje5
7 22-07-2007 11:53
Algemene schoolzaken sprintVWO
vincent_gozah
6 30-10-2005 19:53
Algemene schoolzaken spoedVWO, sprintVWO, VAVO, topVWO
MissCabaret
41 15-08-2005 18:38
Eindexamens 2005 Wie is er waarschijnlijk gezakt?
gekmeisje18
51 18-06-2005 14:17
Algemene schoolzaken 3 onvoldoendes, toch studeren?
Rensjuh
26 02-06-2005 20:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:13.